خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / آشنایی با گنجینه برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی

آشنایی با گنجینه برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی

سر کوچک‌شده‌ی یک انسان، عکسی یادگاری با بلندترین و کوتاه‌ترین مردان قبایل بدوی جهان و آثاری از هم‌نشینی با قبایل وحشی قاره‌ی سیاه، تنها گوشه‌ای از گنج برادران امیدوار است که در مجموعه‌ی سعدآباد به‌نمایش گذاشته شده است. موزه‌ی «برادران امیدوار» پشت به پشت کاخ احمدشاهی در مجموعه‌ی فرهنگی – تاریخی سعدآباد قرار دارد، ساختمانی که در گذشته، کالسکه‌خانه‌ و استراحتگاه سورچی‌ها در سعدآباد بود و در سال ۸۲ هم به موزه‌ی مردم‌شناسی ایران تبدیل شد و بعدها ابزار،‌ عکس‌ها، گنجینه‌ها و یادگاری‌های سفر ۱۰ ساله‌ی برادران امیدوار به این ساختمان منتقل شد و نام موزه‌ی برادران امیدوار را به خود گرفت.

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

برادران امیدوار، به نام های عیسی در سال ۱۳۰۸ و عبدالله در سال ۱۳۱۱ ه.ش در تهران به دنیا آمدند. عیسی امیدوار که به کوهنوری علاقه شدیدی داشت، عضو باشگاه نیروراستی شد و طی صعود به قلل مرتفع نقاط مختلف ایران به مشاهده و شناخت ابزارآلات انسانهای غارنشین پرداخت. کوهنوردی و راهپیمایی ها، سرآغاز اندیشۀ سفر و جهانگردی این دو برادر بود. دیدار با ” نیوبل ” دوچرخه سوار فرانسوی که قصد سفر از پاریس تا سایگون پایتخت ویتنام را داشت، علاقه به جهانگردی آنها را دوچندان ساخت.

همچنین شرکت در مسابقات دوچرخه سواری بین شهرها و کشورها، از دیگر سرگرمی دو برادر بود.

برادران امیدوار پس از سه سال مطالعه در سال ۱۳۳۳ ه.ش با شور و عشق فراوان سفر خود را به منظور دیدن نادیده های جهان، از زادگاه خود با مبلغی در حدود ۹۰ دلار آغاز کردند. آنها با برگزاری نمایشگاههایی از دستاوردهای سفر به نقاط مختلف دنیا، نوشتن مقالات برای نشریات معتبر جهان و برگزاری سخنرانی در بزرگترین دانشگاههای دنیا، بقیه هزینه سفرهای خود را تأمین کردند. عیسی و عبدالله در هفت سال اول سفر خود، چهار قاره را با دو موتورسیکلت یک سیلندر مچلس انگلیس به قدرت cc 500، که پدر برایشان خریداری کرده بود، پیمودند و سه سال آخر را با اتومبیلی که کمپانی سیتروئن فرانسه به آنها اهدا کرده بود، مسافرت کردند.

حاصل سفر ۱۰ سالۀ آنها به نود و نه کشور از پنج قارۀ جهان، هزاران عکس، فیلم، صنایع دستی نقاط مختلف جهان و تعداد زیادی مقالات و تحقیقات علمی بود.

اولین فیلم تهیه شده توسط برادران امیدوار، مربوط به ابوریجینی ها – بومیان استرالیا – است که زندگی آنها بدون هیچ تغییری به همان شیوۀ ۲۵۰۰ سال قبل است. این فیلم فاقد صدا، توسط دوربین کوکی رولیکس با سه لنز متفاوت گرفته شد که آن را از سیدنی در استرالیا خریداری کرده بودند.

از دیگر کارهای مهم آنها تهیۀ فیلم شانزده ساعته از سفرشان بود. سرانجام، برادران امیدوار در سال ۱۳۴۳ ش از سفر ده سالۀ خود بازگشتند و مردمی که از طریق مجلات با آنها آشنا شده بودند فیلم فوق را که به مدت ۱۰ روز در سینما به نمایش گذاشته شده بود، دیدند. این سفرها به منظورتحقیق دربارۀ زندگی انسان هایی که در روزگار امروزی به صورت بدوی و دور از تمدن زندگی می کردند و نیز شناساندن ایران زمین به مردم جهان صورت پذیرفت .

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

سراسر دیوارهای چهار اتاقی که موزه را تشکیل می‌دهند، با عکس‌هایی گاه شگفت‌انگیز از ماجراجویی‌های این دو برادر، مزین شده است، عکس‌هایی که برادران امیدوار با جمجمه‌ی گوریل‌های شکارشده و مردان بلند و کوتاه قامت قبایل آمازون گرفته‌اند، تصاویری از قطب شمال و جنوب و پنگوئن‌های آن، آیین‌های قبایل بدوی آمازون، آفریقا و استرالیا، استقبال از برادران امیدوار در ایران و تجمع مردم در مقابل سینمایی که فیلم مستند سفر آن‌ها را پخش کرد و …

راهنمای موزه می‌گوید: عکس‌ها هر شش‌ماه یک‌بار جابه‌جا می‌شوند تا تصاویر جدیدتر نمایش داده شوند. حتما سفر به ۹۹ کشور جهان، تصاویر بیشتر و مهیج‌تری دارد.

علاوه بر حیوانات و حشرات تاکسیدرمی‌شده می‌توان عاج و پای فیل‌هایی که از آفریقا آورده‌اند،‌ استخوان نهنگی که با آن چاقو و شمشیر ساخته‌اند، ابزار و آلات شکار و موسیقی قبایل آفریقایی و آمازون را دید. از همه مهیج‌تر هم سرِ انسان بومی است که توسط یک قوم بدوی کوچک شده و داستان سفر و مواجهه‌ی برادران امیدوار با این قوم نشان می‌دهد، چه خطری از بیخ گوش آن‌ها گذشته است.

در محوطه‌ی بیرونی موزه، اتومبیل سیتروئن و موتورسیکلت مورد استفاده‌ی این گردشگران در محفظه‌ای شیشه‌یی قرار داده شده و در راهروی ورودی هم،‌ ابزار عکسبرداری و فیلم‌برداری و نمونه‌ای از لباس‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها به‌نمایش گذاشته شده که آغازی برای یک ماجراجویی چند ساعته در موزه‌ی برادران امیدوار است. شاید به قول عیسی امیدوار، دیگر ردی از آن قبایل بدوی و وحشی باقی نمانده باشد؛ اما رفتن به این موزه، مثل همراه شدن با این برادران ماجراجو در ۶۰ سال پیش و دیدن آن قبایل تارومار شده است.

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار

موزه برادران امیدوار
منبع: وبسایت برادران امیدوار و گردالی

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *