خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی / استان آذربایجان شرقی ، روستای صخره ای کندوان

استان آذربایجان شرقی ، روستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوان

این روستا از اصلی ترین جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو و آذربایجان شرقی است. این روستای تاریخی مقصد اکثر گردشگران داخلی و خارجی به استان آذربایجان شرقی است و سالانه ۳۰۰ هزار گردشگری ار آن بازدید میکنند.

این روستا یکی از روستا های دهستان سهند در دامنه سرسبز سلطان داغی از توابع شهراسکو می باشد و با این شهر ۱۸ کیلومتر فاصله دارد همچنین فاصله این روستا تا تبریز ۶۰ کیلومتر است.

این روستا در منطقه ای ییلاقی از رشته کوه های سهند واقع شده که داری آب و هایی خنک در بهار و تابستان می باشد و زمستان های بسیار سردی دارد،به خاطر این شرایط آب و هوایی اکثر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای بازدید از این روستا انتخاب می کنند.

روستای کندوان

این روستا

مشابه روستای کندوان دو روستای صخره ای دیگر هم در جهان وجود دارند که روستای یکاپادوکیای درترکیه و داکوتای در آمریکا است. فرق کندوان با این دو روستای صخره ای این است که این دوروستا خالی از سکنه شدند و تقریبا به یک اثر تاریخی تبدیل شده اند ولی زندگی هنوز در روستای کندوان در جریان است و هنوز مردم در خانه هایی که در داخل این صخره ها درست کرده و به آن فرم داده اند زندگی میکنند.

زمان دقیق ساخت این روستا دقیقا مشخص نیست ولی در تاریخ این منطقه نقل شده است گروهی از ساکنان روستایی به نام حیله ور- واقع در دو کیلومتری غرب کندوان- برای در امان ماندن از یورش مغول ها در قرن هفتم هجری به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کرده و به مرور زمان درون صخره ها را برای تامین پناهگاهی برای خود حفاری کرده اند. البته برخی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره های پیش از اسلام نسبت می دهند.

صخره هایی که این روستا درداخل آن ساخته شده است بر اثر فوران گدازه های آتشفشانهای کوه سهند بوجد آمده اند. این گدازه های داغ پس ازمدت ها سرد وسخت شده و یک فرم کله قندی به خود گرفته اند.

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده است. در مورد این که چرا به این روستا کندوان می گویند باید گفت که خانه های این روستا به شکل کندوی عسل در دل صخره ها ساخته شده اند و به دلیل فرم این خانه ها به آن روستای کندوان می گویند. ناگفته نماند که این خانه به صورت دستکند و با وسایل ابتدایی آن دوران در داخل صخره ها کنده شده. ارتفاع بعضی ازاین صخره ها به ۴۰ متر می رسد و صدها آغل، انبار و اتاقک در داخل هر یک از این صخر ها قرار دارد.

روستای کندوان

روستای کندوان

در نظر اولی که به روستای کندوان انداخته می شود یک سری مخروطهای نوک تیز دیده می شود که در سطوح غیر منظم آنها سوراخهایی وجود دارد. این مخروطها، در کنار هم بطور متراکم یا جداجدا ناگهان از دامن کوهی بلند سر برآورده و در سراشیبی تند کوه به صورت پله پله بالا رفته اند.

اگر چه این روستا در داخل صخره هایی سخت ساخته شده ولی تمام خانه های روستای کندوان همانند منازل مسکونی عادی دارای بخش های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله کشی آب و برق هستند. قطر دیوارهای این خانه های جالب در حدود ۲ متر بوده و از اینرو، فضای داخل خانه به طور طبیعی در زمستان ها گرم و در تابستان ها خنک است.

روستای کندوان

روستای کندوان

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیا می باشد و کران مسجد یکی از بزرگ ترین کران های روستا را تشکیل داده است. اهالی روستا به مشاغل روستایی مانند کشاورزی، دامداری و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

چشمه های آب معدنی فراوانی در نزدیکی این روستا هستن که برای درمان بیمارن کلیوی از آن استفاده می شود. مراتع سرسبز عشایری فضای مناسبی را برای پرورش زنبور عسل و کشت گیاهان دارویی فراهم کرده که همین یک نوع محل درامدی برای روستاییان محسوب میشود. همچنین صنایع دستی مانند بافت گلیم و جاجیم و شالهای رنگین و زیبا نیز یکی دیگر از اشتغالات زنان کندوان محسوب میشود.

در صورت سفربه این روستای تاریخی نگران اقامت و جا نباشید چرا که یک هتل صخره ای زیبا در این روستا ساخته شده تار از گردشگران و مسافرانی که به این روستا می ایند پذیرایی کنند. شما می توانید در این هتل که به هتل صخره ای لاله کندوان معروف است زندگی در یک خانه صخره ای را تجربه کنید و از آن لذت ببرید.

 هتل صخره ای لاله کندوان

هتل صخره ای لاله کندوان

هتل صخره ای لاله کندوان

هتل صخره ای لاله کندوان

منبع : سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

آجیل پلو آذربایجان

آجیل پلو آذربایجان

آجیل پلو آذربایجان در بعضی مناطق آذربایجان در مهمانی های رسمی شان، پلوی مخلوط و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *