استرالیا یا نیوزیلند | مسئله این است!

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسایی که قصد مهاجرت، زندگی یا ادامه‌ی تحصیل توی نیمکره‌ی جنوبی رو دارن اینه که بالاخره از بین استرالیا یا نیوزیلند کدوم کشور رو انتخاب کنند. توی این مقاله می‌خوام در مورد شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو کشور بنویسم و این دو کشور رو از لحاظ فرهنگ، طبیعت، زندگی، ویزای اقامت و موضوعات مشابه مقایسه کنم.

این تصویریه که معمولا از هواپیما از بالای استرالیا و نیوزیلند می‌بینین! البته این عکس برای نیوزیلنده ولی آسمون استرالیا هم خیلی فرقی نداره!

استرالیا یا نیوزیلند | فرهنگ کلی زندگی چقدر متفاوته؟

به طور کلی اگه بخوام دو کشور استرالیا و نیوزیلند رو باهم مقایسه کنم باید بگم که این دو تا کشور از نظر سبک زندگی و روحیات مردمش خیلی به هم شبیه هستن. یعنی اگه فکر می‌کنین که با رفتن از استرالیا به نیوزیلند و یا برعکس با یک تفاوت بزرگ فرهنگی روبرو می‌شین کاملا در اشتباه هستین! از دید من نیوزیلند یکجورهایی شبیه یکی از ایالت‌های استرالیاست و تفاوتش با استرالیا بیشتر در حد تفاوت‌های موجود بین ایالت‌های مختف استرالیاست.

مردم استرالیا و نیوزیلند عاشق آفتاب و پیک نیک هستن. یک روز آفتابی برای داشتن یک اخر هفته‌ی خوب بهترینه. عکس سیدنی استرالیا

همونطوری که توی این مقاله هم اشاره کردم، زندگی توی استرالیا و نیوزیلند نسبتا آروم و ریلکسه و بالانس نسبتا خوبی بین کار و اوقات استراحت توی زندگی اکثر آدم‌ها وجود داره. علاوه بر این کسایی که دنبال یک زندگی آروم و مزرعه‌داری تو بیرون شهرهای بزرگ هستن، می‌تونن همچین سبک زندگی‌ای رو تو هردوی این کشورها داشته باشن.

شنیدن صدای ساز توی خیابون‌ها از اتفاق‌های همیشگی نیوزیلند و استرالیاست. عکس ملبورن استرالیا

البته نکته‌ی جالب اینه که با وجود شباهت فرهنگی زیاد مردم دو کشور، استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌ها همیشه در حال یک بحث و جدل و رقابت همیشگی باهم هستن. مشابه این موضوع رو بین دو کشور آمریکا و کانادا هم میشه دید!

استرالیا یا نیوزیلند | شهرهای دو کشور چقدر به‌هم شباهت دارن؟

اگه شما اهل زندگی شهری و شلوغی‌های جانبیش هستین بهتره بدونین که نیوزیلند خیلی خلوت‌تر و کم جمعیت‌تر از استرالیاست. این حرف بدین معنیه که بزرگترین شهر نیوزیلند -اوکلند-  تنها یک میلیون و نیم جمعیت داره. این جمعیت تقریبا با جمعیت شهر آدلاید در استرالیا برابری میکنه و حدود یک سوم جمعیت سیدنی و ملبورنه.

ملبورن با رودخونه‌ی وسط شهرش یک حال و هوای خوب دلبرانه‌ای داره.

پس با وجود اینکه آکلند یک شهر مدرن به حساب میاد و پر از فضاها و فعالیت‌های شهریه، ولی بازهم یک شهر نسبتا کوچیکه. حالا آیا این کوچیک بودن خوبه یا بده؟ واقعیتش من نمی‌تونم جواب این سوال رو بدم چون جوابش بسته به سلیقه‌ی شخصی افراد متفاوته. ولی من به شخصه از این‌ شرایط که امکانات و فضاهای شهری تو فاصله‌ی کمی از فضاهای طبیعی قرار گرفته لذت می‌برم!

با وجود اینکه مرکز شهر اوکلند به بزرگی سیدنی و ملبورن نیست، ولی هنوز هم شهر جذاب قشنگیه.

موضوع دیگه این‌که خیلی از برندها و کمپانی‌ها توی هردو کشور فعال هستن و سبک فروشگاه‌ها، مغازه‌ها و کافه‌ها و رستوران‌ها از یک الگوی مشابه تبعیت می‌کنند. هرچند که با همه‌ی این اوصاف نمی‌شه شهری مثل آکلند رو با شهرهایی مثل سیدنی و ملبورن هم‌طراز دونست ولی میشه اون رو با شهرهای کوچیک‌تر استرالیا مقایسه کرد.

این برند معروف چایT2 حسبی توی استرالیا و نیوزیلند معروفه و طراحی مغازه‌هاش منحصر به فرد.

چیزهایی که در مورد سبک زندگی مردم نیوزیلند توی این مقاله گفتم هم کم و بیش در مورد شهرهای کوچیک استرالیا هم صدق میکنه. پس اگه توی انتخاب بین استرالیا یا نیوزلند مردد هستین و این تردید بابت فرهنگ هردو کشوره، باید بگم که خیلی نیاز به مقایسه ندارین. فقط کافیه که در نظر داشته باشین که نیوزیلند به طور کلی کم جمعیت تر و خلوت‌تر از استرالیاست  که این موضوع برای بعضیا نکته‌ی مثبت حساب میشه و برای بعضیا منفی!

استرالیا یا نیوزیلند | طبیعت و آب و هوا چطوره؟

طبیعت نیوزیلند و استرالیا نسبتا باهم متفاوته، هرچند به نظر من هر دو کشور طبیعت خیره‌کننده‌ای دارن. نکته‌ای که در مورد هردوی این کشورها صادقه اینه که رسیدن به فضاهای بکر طبیعی تقریبا خیلی ساده و در دسترسه و اقیانوس و فضاهای سبز فراوون توی استرالیا و نیوزیلند، هردوی این کشورها رو بسیار چشم‌نواز می‌کنه.

فضاهای سبز وسیع بخش جدایی ناپذیر استرالیا و نیوزیلنده. عکس اوکلند نیوزیلند

یک نکته‌ی دیگه در مورد تفاوت طبیعت استرالیا و نیوزیلند در مورد حیات وحش این دو کشوره. با وجود اینکه تصور اولیه اینه که این دو کشور از این لحاظ هم باید به هم شبیه باشن، ولی طبیعت نیوزیلند به مراتب امن‌تر و غیر وحشی‌تر از استرالیاست. توی نیوزیلند خبری از مارهای سمی نیست و هر روز خبر جدیدی از حمله‌ی کوسه‌ها به موج‌سوارها شنیده نمی‌شه. البته واقعیتش اینه که طبیعت خطرناک استرالیا هم تنها در صورتی‌که واقعا توی دل طبیعت زندگی بکنید اهمیت پیدا می‌کنه و آمار مشکلاتی که تو این زمینه برای مردم بوجود اومده باشه خیلی پایینه.

درسته که همه از خطرهای طبیعت استرالیا می‌گن، ولی نترسید! احتمال این خطر توی شهرها نزدیک صفره!

از نظر آب و هوا هم به جز جنوب استرالیا که آب و هوایی مشابه نیوزیلند داره، کشور نیوزیلند در مجموع کشور سردخیزتری نسبت به استرالیاست. اگه دوست دارین در مورد این موضوع بیشتر بدونین، این مقاله رو مطالعه کنین.

استرالیا یا نیوزیلند| فرصت‌های کاری چجوریه؟

یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که ذهن کسایی رو که می‌خوان به استرالیا یا نیوزیلند مهاجرت کنند مشغول می‌کنه اینه که حالا توی کدوم کشور می‌تونن کار بهتری پیدا کنن. واقعیتش رو بگم این سوال هیچ جواب واضحی نداره و به فاکتورهای خیلی زیادی ارتباط داره.

بله فرق نداره تو استرالیا باشین یا نیوزیلند، عروسی همه جا خرج داره و نیاز به شغل و درآمد!

به طور کلی با توجه به وسعت بیشتر استرالیا، منطق ماجرا اینطور میگه که امکان پیدا کردن کار بهتر توی استرالیا بیشتره، ولی در عین حال من آدم‌های زیادی رو دیدم که به خاطر یک موقعیت کاری بهتر از استرالیا به نیوزیلند مهاجرت کردن. پس بهتره که با توجه به مهارت و سابقه‌ ‌ی کاریتون توی وبسایت‌های کاریابی جستجو کنید و ببینین که توی کدوم کشور موقعیت‌های بیشتری براتون وجود داره.

استرالیا یا نیوزیلند | کدوم کشور ارزونتره؟

با وجود این‎که تصور میشه که با توجه به کوچیکی و کم جمعیتی نیوزیلند پس باید با کشور ارزون‌تری روبرو باشیم، باید بگم که اینطور نیست و قیمت‌ها در خیلی از موارد هم قیمت استرالیا و یا گاهی اوقات گرونتره. پس فراموش نکنید که دو شهر ملبورن و سیدنی جزو شهرهای گرون دنیا حساب میشن و زندگی توی نیوزیلند هم از نظر خرج و هزینه دست کمی از زندگی توی استرالیا نداره.

این خونه‌های قشنگ هم توی استرالیا و هم توی نیوزیلند فراوون پیدا میشن. قیمت چقدر؟ با داشتن منظره‌ی اقیانوس روبرو خیلی خیلی زیاد! عکس بی آو آیلندز نیوزیلند

استرالیا یا نیوزیلند | وضعیت ویزا و اقامت چه فرقی باهم داره؟

یکی دیگه از موضوعاتی که توی تصمیم گیری شما و انتخاب کشور مقصد می‌تونه تاثیرگذار باشه شرایط اقامته. طبق قوانین موجود با داشتن اقامت دایم کشور استرالیا، شما عملا اقامت کشور نیوزیلند رو هم دارید ولی برعکس این ماجرا صادق نیست. یعنی در واقع گرفتن اقامت کشور استرالیا یک تیر و دو نشون به حساب میاد که خیلی جاها به نفعتونه. البته لازمه بدونین که به علت ارتباطات خوب بین این دو کشور، در صورتیکه بتونین شهروند استرالیا یا نیوزیلند بشین می‌تونین به اون یکی کشور هم سفر کنید و اونجا رو برای کار و زندگی انتخاب کنید.

ببینین آخه چه خونه‌ی قشنگ خوشرنگیه!

نتیجه گیری

واقعیت اینه که هردو کشور استرالیا و نیوزیلند کشورهای خیلی خوبی با استانداردهای بالا برای زندگی و کار و تحصیل هستند. به خاطر همین توصیه‌ی من اینه که به جای خیال‌پردازی و زیاد کردن شک و تردیدتون برای انتخاب بین خوب و خوب‌تر، جایی رو انتخاب کنید که موقعیت کاری/ تحصیلی بهتری توش داشته باشین. یادتون نره که حتی اگه اون کشور بهشت باشه ولی شما درگیر مشکلات پایه‌ای مالی باشین، تجربه‌ی خوبی از اون محل نخواهید داشت.

مهم نیست اسم شهری که توش زندگی می‌کنین چیه، شهر خوب جاییه که آدم توش خوشحال باشه!عکس تاون‌هال سیدنی

علاوه بر این اگه جزو اون دسته آدم‌هایی هستین که تو شهرهای زیر چهار پنج میلیون نفر جمعیت دچار احساس افسردگی و خفگی میشین، بدونین که نیوزیلند می‌تونه برای شما چالش‌برانگیز باشه. پس برای انتخاب کشور مناسب، صرفنظر از این‌که اون کشورها چقدر توی جزییات باهم تفاوت دارند، ببینید که توی کدوم کشور رفاه کاری و روانی بیشتری می‌تونین داشته باشین.

یک مرکز خرید معروف توی سیدنی.

یادتون نره که انتخاب یک کشور تصمیم مرگ و زندگی نیست و همیشه قابل تغییره و افراد زیادی هستن که بعد از مهاجرت اولیه به استرالیا یا نیوزیلند، دوباره به کشور همسایه مهاجرت کردن.

یک خیابون عادی تو ملبورن استرالیا.

امیدوارم که توی این پست تونسته باشم بخش دیگه‌ای از سوالات شما رو در مورد انتخاب استرالیا یا نیوزیلند جواب بدم. اگه سوالی براتون مونده یا تجربه‌ای توی این زمینه دارید اون رو برامون زیر این پست بنویسید تا بهش پرداخته بشه.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

2 دیدگاه

  1. خیلی بده مقاله یه نفر دیگه رو بدون ذکر منبع و نویسنده منتشر می کنین.

    • سلام شب شما بخیر
      تمامی مطالب و پست ها از تمامی نویسنده های آن ها به همراه اجازه کتبی می باشد
      همچنین تمامی مطالب دارای ذکر منبع و اتصال به صفحه آن نویسنده می باشد
      عجیب هم این هست که این مطلب دارای منبع و لینک هست ؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *