خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره آسیا / جاذبه های گردشگری گرجستان / با این ۱۲ خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

با این ۱۲ خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

مسلماً یکی از اهداف مهم انسان در سفر و صرف وقت و هزینه برای آن ، آشنایی با فرهنگ زندگی مردمان مقصد است . مزه ها ، خوردنی ها و نوشیدنی هایی که مردم هر سرزمین کشف و یا به وجود می آورند نیز ، بخش مهم و قابل توجه ای از فرهنگ و شیوه ی زندگی آنان را نمایان و آشکار می سازد . حال در ادامه به معرفی و شرح مختصری از ۱۲ خوراکی مشهور و لذیذ کشور زیبا و تاریخی گرجستان می پردازیم . به گرجستان سفر کنید و از چشیدن این خوراکی ها ، لذت ببرید .

معروف ترین و یکی از محبوب ترین خوراکی های کشور گرجستان است . در واقع نوعی نان است که با پنیر پر شده است . در جاهای مختلف کشور ، به شکل های متفاوتی پخت و ارایه می شود . دو گونه از محبوب ترین آن ها به نام های Imeruli ( به شکل دایره ) و Adjaruli ( به شکل بیضی و با افزودن تخم مرغ نیمرو و کره ) می باشد .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

یکی دیگر از خوراکی های پرطرفدار کشور گرجستان است . به صورت گوشت گوسفند و یا گوشت گاو طعم دار شده در داخل خمیری که بالای آن پیچ خورده است ، طبخ و ارایه می شود . در برخی از نواحی ، داخل خمیر به وسیله ی پنیر ، سیب زمینی و یا قارچ پر می شود . خوردن آن نزد گرجی ها آدابی دارد . معمولاً با گاز زدن تکه ی کوچکی از آن ، ابتدا آب گوشت داخل آن مکیده و سپس خود خوراکی میل می گردد. رایج است که قسمت پیچ خورده ی بالای آن خورده نمی شود و برای حساب کردن هزینه ی صرف غذا ، نگهداری می شود .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

نوعی سوپ سنتی است که با گوشت گاو ، برنج ، گشنیز ، پوره ی گوجه فرنگی ، سیر و افزودن روغن زیتون و ادویه طبخ می شود . در برخی نواحی از گوشت مرغ برای پخت آن استفاده می کنند . گرجی ها اعتقاد دارند این نوع سوپ برای برطرف کردن کسالت بعد از سفر ، برای طی دوره ی نقاهت بیماری و نیز برای ساکنین مناطق بسیار سرد مفید است .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

در واقع نوعی آب نبات به شکل شمع است . بر روی نخ محوری این آب نبات ، مخلوطی از گردو ، فندق و یا بادام ، آرد ، شکر ، کنسانتره ی آب انگور تازه (Badagi) قرار دارد . این آب نبات در کشورهای همسایه نیز طرفداران بسیاری دارد .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

لوبیا قرمز ، نقش اساسی در پخت و پز روزمره ی مردمان گرجی دارد . این خوراکی از پخت لوبیا قرمز به همراه پیاز ، سیر ، شنبلیله ، گشنیز ، پوره ی گوجه فرنگی ، ادویه و آب انار ترش ( و یا آب سایر میوه های ترش ) تهیه می گردد .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

خورشتی محبوب در فصل بهار است که حاوی گوشت گوسفند و یا گوشت گاو ، محلولی سفید از مشتقات انگور ، آلو سبز ترش ، پیازچه ، فلفل سبز ، گشنیز ، ترخون ، سیر و ادویه می باشد .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

یک خوراکی محبوب و لذیذ در کل منطقه ی قفقاز است که مواد و طبخ آن در کشورهای گرجستان ، آذربایجان و ارمنستان ، کمی با هم متفاوت است . نسخه ی گرجی آن شامل گوشت گوسفند ( گوشت گاو یا مرغ هم می تواند باشد ) ، بادمجان ، سیب زمینی ، فلفل دلمه ای ، پیاز ، گشنیز ، ریحان ، فلفل سبز ، سیر، کره و ادویه است . سرو آن در ظروف گلی ، لذت چشیدن آن را دوچندان می کند .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

این یک خوراکی محلی است که طبخ و خوردن آن بیشتر در ناحیه ی شمالی Racha رایج است . ابتدا تکه های مرغ را سرخ نموده تا به رنگ قهوه ای و طلایی درآید . سپس در سسی از مخلوط سیر و شیر و ادویه می غلتانند و دوباره کمی حرارت می دهند . بعضی ها در سس این خوراکی از خامه ی ترش نیز استفاده می کنند .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

یک خوراک گیاهی تمام عیار است که در فصل تابستان میل می شود . محتویات آن شامل بادمجان ، فلفل دلمه ای ، فلفل سبز بسیار گزنده ، پیاز ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، گشنیز ، جعفری ، ریحان ، سیر و ادویه است .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

یکی از خوراکی های بسیار سنتی و محبوب کشور گرجستان است . تقریباً در تمام نواحی کشور و به وسیله ی انواع و اقسام میوه های ترش و شیرین طبخ و تهیه می گردد . ابتدا میوه ها را خوب شسته و می پزند و سپس پوره ی آن را به صورت لایه ای نازک بر روی سینی های چوبی و بزرگی پهن کرده و در معرض نور و گرمای آفتاب قرار می دهند . در شرق گرجستان بیشتر از آلو و یا آلوی وحشی (Tkemali) و در غرب کشور از انجیر برای طبخ و تهیه ی این خوراکی استفاده می شود . این خوراکی نیز به عنوان یکی از مواد پایه جهت مزه دار کردن برخی از غذاهای دیگر به کارمی رود .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

در برخی از نواحی به آن Fkhali هم می گویند . یک غذای اصلی نیست و به عنوان یک نوع پیش غذا و یا مزه ی همراه با غذای اصلی طبخ و ارایه می گردد . تنوع زیادی دارد چون ازانواع مختلف سبزیجات همچون اسفناج ، کلم ، چغندر و گزنه ی خوراکی تهیه می گردد . در برخی از نواحی به آن مغزهای گردو ، فندق و یا بادام اضافه می کنند .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

یک نوع نان سنتی بسیار محبوب و پرطرفدار گرجی است که در تمام طول سال و خصوصاً در روز ۱۷ دسامبر هرسال (St. Barbara’s Day ) پخته می شود . این نان معمولاً به شکل دایره که داخل آن توسط پوره ی لوبیا قرمز پر شده ، پخته و عرضه می گردد .

با این 12 خوراکی ، عاشق گرجستان می شوید !

امید است ما ایرانیان نیز در معرفی و ارایه ی انواع و اقسام مزه ها ، خوراکی ها و نوشیدنی های لذیذ و دلچسب این مرز و بوم که حاصل تاریخی کهن و تنوعی شگرف در فرهنگ و شیوه ی زندگی اقوام گوناگون کشورمان است ، کوشا باشیم .

 

 

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

ساندویچ زاپاتا سهروردی در سایت سفرنامه

ساندویچ زاپاتا سهروردی

ساندویچ زاپاتا سهروردی سلام به همه خوبان سایت سفرنامه یکی از خوردنی هایی که در پایان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *