خانه / سفرنامه / بروکسل؛ زیبای پنهان

بروکسل؛ زیبای پنهان

بروکسل در بین شهرهای اروپایی شبیه به سنگی کوچک اما بسیار قیمتی است که لابلای زرق و برقِ زیورآلات دیگر، از چشم پنهان مانده است. این داستان را حتا می‌توان به وضعیت بلژیک در بین کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای اطراف آن نظیر فرانسه و آلمان و هلند تعمیم داد. پیش از سفر به بروکسل، نمی‌توان تصور کرد که چه شهر هیجان‌انگیزی با چه تنوع جذابیت‌های بالایی در انتظار است. جذابیت‌هایی از نوع تاریخی، طبیعی، مدرن، موزه‌ای، کارتونی، خوراکی و صد البته شکلاتی! این مطلب به نوعی راهنمای سفر به بروکسل است که کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این شهر انجام شود.

بروکسل

اگر هیچ ایده‌ای از بروکسل و یا بلژیک ندارید، پس خوب است بدانید که زمانی بندر بسیار زیبای “بروژ” (Brugges) مهمترین شهر این محدوده و حتا مهمترین بندر اروپا بوده است و به وجود آمدن بروکسل نیز وامدار شهر بروژ است. امروز اما رونق تجاری بروژ کمتر شده و هیاهوی حضور دفتر اتحادیه و پارلمان اروپا در بروکسل، باعث شده تا کمتر از بروژ و زیباییهای منحصر بفردش بشنویم.
اما اگر شانس سفر به بروکسل را پیدا کرده‌اید، بدانید که جاذبه‌های بسیار مهیج و متنوعی در انتظار شماست. مطمئن شوید که پیش از ترک این شهر، همه این موارد را ببینید و تجربه کنید:

میدان بزرگ (Grand Place)

تردید نکنید که میدان مرکزی و تاریخی شهر بروکسل یکی از زیباترین میدان‌های جهان است. ابعاد متناسب و ساختمان‌هایی با معماری زیبا و منحصر بفرد، فضایی را ایجاد کرده است که هر بازدید کننده‌ای را شگفت زده می‌کند و باعث می‌شود گردشگران دقایق طولانی در این میدان بمانند و از فضای خاص آن لذت ببرند. معماری ساختمان‌های تالار شهر و خانه نان در دو ضلع بلندترِ میدان، در کنار ساختمان‌های کوچکتر با تزئینات طلایی رنگ، در ذهن هر بیننده ماندگار می‌شود.

میدان بزرگ

اتمیوم (Atomium)

بنای بزرگ و متفاوت اتمیوم، یادبود پنجاه و هشتمین اکسپو جهانی در شهر بروکسل است که به شکل ساختار بلور مولکول آهن با ۹ گوی استیل و به ارتفاع صد و دو متر ساخته‌ شده است. داخل هر یک از این گوی‌ها فضاهایی به عنوان موزه و نمایشگاه وجود دارد و بسیاری از نمایشگاه‌های هنری مدرن را در این گوی‌ها برگزار می‌کنند. گوی بالایی نیز یک رستوران هیجان انگیز با منظره‌ای از شهر بروکسل است.

190950611_b976436784z-1_20150903121241_000_g2s54bi6g-1-0

مینی اروپا (Mini-Europe)

درست در کنار اتمیوم، مجموعه‌ای مینیاتوری قرار دارد که می‌توان در آن ساختمان‌های مهم و معروف اروپا را در ابعادی کوچک‌تر از اندازه واقعی‌شان دید. بازدید از این پارک شبیه به یک بازدید سریع از تمام اروپا است که شما می‌توانید همه جاذبه‌های اصلی و مهم شهرهای اروپا را در چند دقیقه ببینید.

7a32cd00e2598672b02fa40cc626488d

مانکن‌پیس (Manneken Pis)

شاید عجیب باشد، اما یکی از نمادهای اصلی بروکسل و یا حتا بلژیک، یک پسربچه در حال ادرار کردن است! مجسمه این پسر بچه در یکی از خیابان‌های نزدیک به میدان بزرگ قرار دارد و داستان جذابش که همانا نجات شهر بروکسل با ادرارش است، تقریبا همه گردشگران را به پای مجسمه‌اش می‌کشاند.

brussels

مرکز خرید سنت هوبرت

گالری سلطنتی سنت هوبرت (Galeries Royales Saint-Hubert) یکی از نمونه‌های زیبای مراکز خرید قرن نوزدهمی اروپا است که در سال ١٨۴٧، یک سال قبل‌تر از پاساژ سنت‌پطرزبورگ و ٣٠ سال قبل‌تر از گالری ویتوریو امانوئل دوم در میلان افتتاح شده است. این مرکز خرید، یک راسته طولانی و سرپوشیده است که برخی از لوکس‌ترین شکلات فروشی‌ها، برندها، کافه‌ها و رستوران‌ها را در خود جای داده است. دو بخش اصلی این پاساژ به نام‌های شاه و ملکه نامگذاری شده و یک راسته فرعی نیز با نام شاهزاده از آن منشعب شده است.

0001654

شکلات فروشی‌ها

بلژیک کشور شکلات است و به اعتقاد بسیاری از شکلات دوستان، مرغوب‌ترین شکلات‌های جهان را در بلژیک می‌توان یافت. خیابان‌های این شهر پر از شکلات‌فروشی‌هایی است که شکلات‌های دست‌ساز را به شکلی جذاب ارائه می‌کنند و می‌فروشند و هر گردشگری را برای خوردن و خریدن وسوسه می‌کند.

موزه شکلات

اگر راه رفتن در راسته شکلات‌فروش‌ها شما را راضی نکرد، می‌توانید برای فرو نشاندن تشنگی شکلاتی‌تان، به موزه شکلات بروید تا با داستان‌هایی جذاب از شکلات و تهیه آن آشنا شوید. این موزه در میدان بزرگ واقع شده است.

1353419997884_1353419997884_r

موزه تن‌تن (Hergé Museum)

اگر به شخصیت کارتونی و نوستالژیک تن‌تن علاقه دارید، خبر خوبی در انتظار شما است. چرا که موزه تن‌تن (هرژه) در بروکسل است و همه ماهه بسیاری از علاقه‌مندان این شخصیت کارتونی، برای دیدن موزه‌اش به بروکسل سفر می‌کنند. در این موزه می‌توانید کمیک استریپ‌های زیبایی از این شخصیت بیاد ماندنی را ببینید.

xherge-jpg-pagespeed-ic-v5xar_jqne

نقاشی‌های دیواری

حتا اگر زمان کافی برای رفتن به موزه هرژه و دیدن تن‌تن ندارید، نگران نباشید. چرا که در بسیاری از نقاط مختلف بخش تاریخی شهر، دیوارهایی را پیدا می‌کنید که بر روی آن کمیک استریپ‌ها خودنمایی می‌کنند و تن‌تن را در معرض دید گردشگران قرار می‌دهند. تعداد این نقاشی‌ها آنقدر زیاد است که بروکسل یک تور اختصاصی بازدید از این نقاشی‌های دیواری دارد.

2d5df6f45638ba2b197b4e78afa9eec6

سیب‌زمینی سرخ‌شده

درست است که نام انگلیسی سیب‌زمینی سرخ‌شده “فرنچ‌فرایز” است و منطق حکم می‌کند که در فرانسه بتوان نوع مرغوبش را یافت، اما جالب است بدانید که یکی از مرغوب‌ترین سیب‌زمینی‌های سرخ شده دنیا را می‌توان در بروکسل امتحان کرد. در خیابان‌های بروکسل فروشگاه‌هایی هستند که فقط سیب‌زمینی سرخ‌شده می‌فروشند و بسیاری از اوقات صف‌های طولانی در مقابل آنها تشکیل می‌شود.

30611_413503072224_500152224_3986738_7283537_n

وافل

وافل نوعی نان یا شیرینی با حفره‌های مربع‌شکل است که طرفداران بسیار زیادی در اروپا و یا حتا در جهان دارد. این نان، اصالتی بلژیکی دارد و به روش‌های مختلفی همراه با گزینه‌های متفاوت سرو می‌شود. از آنجا که بلژیک کشور شکلات نیز هست، یکی از معروف‌ترین انواع وافل، همراه با شکلات است. اما گزینه‌های دیگری نیز نظیر میوه تازه، عسل، سیروپ، کارامل، بستنی و… برای ارائه همراه با وافل وجود دارد.

belgian-waffles1

اتحادیه و پارلمان اروپا

شکی نیست که موقعیت امروز بروکسل در اروپا تا حدود زیادی تحت تاثیر حضور مقر اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا در این شهر است. حضور این دو نهاد بین المللی باعث شده تا حال و هوای این شهر اعم از معماری، فرهنگ، غذا، سبک زندگی، زبان و حتا ترافیک متاثر از حضور این نهادها و افرادی باشد که در آنها کار می‌کنند. بروکسل به واسطه حضور همین دو سازمان و البته به واسطه حضور شرکت‌های مختلف بین‌المللی، تبدیل به یک شهر چند ملیتی شده است. دیدن ساختمان‌های این دو نهاد، خالی از لطف نیست.

03_parliament_1-090420151200-large

میدان سابلون

یکی دیگر از میدان‌های مهم بروکسل میدان سابلون است که قرن‌ها پیش، فضایی برای تمرین تیراندازی بوده است. در حال حاضر دورتادور این میدان را در سه ضلع، فروشگاه‌ها و گالری‌ها احاطه کرده‌اند و می‌توان نمایندگی بعضی از قدیمی‌ترین و مرغوب‌ترین شکلات‌فروشی‌های بلژیکی را همین‌جا پیدا کرد. گالری‌های بسیار زیبایی نیز در این میدان هستند که آثار هنری جذابی را برای فروش ارائه می‌کنند. یک ضلع چهارم این میدان، یکی از زیباترین کلیساهای بروکسل قرار دارد که در داخل آن نمازخانه‌هایی از دو خانواده آلمانی وجود دارد که مبدع پُست و تاکسی بوده‌اند.

sablon

پارک پنجاه سالگی (Cinquantenaire)

در بخش تجاری شهر بروکسل، پارک و فضای سبزی بسیار بزرگ وجود دارد که از نقاط دیدنی بروکسل است. این پارک که به “جوبلی پارک” نیز مشهور است، چند دیدنی مهم را درون خود جای داده است. یکی از این دیدنی‌ها دروازه بزرگی است که در یک سمت این پارک وجود دارد و بسیار شبیه به دروازه معروف برلین است. موزه نظامی، موزه ماشین و آبنماها و فواره‌های بزرگ، دیدنی‌های دیگری است که در پارک پنجاه سالگی قرار دارد و گزینه‌ای دیدنی برای هر گردشگر به حساب می‌آید.

arche-du-parc-du-centenaire-bruxelles

موزه ماشین (Auto World)

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های بروکسل، موزه‌ای است که در آن می‌توان انواع و اقسام خودروهای قدیمی، کلاسیک و مسابقه را مشاهده کرد. این موزه بهشتی برای علاقه‌مندان به خودرو و ماشین-بازها است که نمونه‌هایی از ماشین‌های خاطره‌انگیز و کلاسیک را در فضای بسیار وسیع خود به نمایش گذاشته است. قدمت این موزه ٣٠ سال است و شعار آن “فراتر از یک موزه” است.

autoworld

کاخ دادگستری

بر بالای یکی از تپه‌های چندگانه بروکسل، ساختمانی بسیار عظیم ساخته شده است که برای ثبت تصویر آن در دوربین، باید ده‌ها متر از آن فاصله گرفت. این بنا معماری بسیار عجیب و غریبی دارد و نمی‌توان سبک مشخصی را برای معماری آن در نظر گرفت. همان‌گونه که از نام این ساختمان برمی‌آید، اینجا ساختمان دادگستری بلژیک است و مرکز محله‌ای است که دورتادور آن دفاتر وکلا و دفترخانه‌ها واقع شده است. با آنکه این یک ساختمان اداری است، اما بسیاری از گردشگران بازدید از بیرونِ این ساختمان را در برنامه خود می‌گذارند.

3f608570fbe05e46a1b73af602bd67b0

کلیسای سن‌میشل

مهمترین کلیسای شهر بروکسل کلیسای سن‌میشل است که از آن به عنوان کلیسای سنت‌گودولا نیز یاد می‌شود. تاریخچه این کلیسا حکایت از آن دارد که در قرن ٩ میلادی مسافرانی که راهی بروژ بوده‌اند، در این محل نمازخانه ای را بنا گذاشته‌اند که کلیسای اولیه در قرن ١١ میلادی بر روی محل همان نمازخانه ساخته شده است. اما کلیسای فعلی مربوط به اوایل قرن ١۶ میلادی است. معماری این کلیسا به سبک گوتیک است و در آن همانند کلیسای نتردام پاریس از پنجره‌های رُز با شیشه‌های رنگی استفاده شده است.

st-michael-and-gudula-cathedral_st-michael-and-gudula-cathedral-view_3827

ساختمان بورس

ساختمان زیبا و قدیمی تبادل سهام بروکسل (Brussels Stock Exchange) در سال ١٨٠١ به دستور ناپلئون ساخته شده است که در بروکسل به ساختمان بورس شناخته می‌شود. این ساختمان که بسیار به ساختمان قدیمی بورس پاریس شبیه است، از سال ٢٠٠٠ با بورس پاریس، لیسبون و آمستردام ادغام شده است و تبدیل به نخستین مرکز تجارت بین المللی اروپایی با نام Euronext Brussels شده است. از بیرون که به ساختمان آن نگاه می‌کنید، هرگز تصور نمی‌کنید که این یک مرکز تجارت است. مقابل این ساختمان یکی از نقاط تجمع اعتراضات اجتماعی در بروکسل است.

bourse

پی‌نوشت:

– برای دنبال کردن مطالب جدید، می توانید به کانال تلگرام من MrTripic و برای دنبال کردن عکس های من در سفر می توانید به حساب کاربری من در اینستاگرام MrTripic بپیوندید.

– بسیاری از دوستان از طرق مختلف درخواست‌هایی را از من جهت کمک و مشاوره برنامه‌ریزی سفر، رزرو هتل، خرید بلیط، گرفتن ویزا و یا راهنمایی در طول سفر مطرح کرده‌اند و خواسته‌اند تا در این امور به آنها کمک کنم. به پیشنهاد این دوستان بخشی را در وبلاگ در نظر گرفتم که از طریق آن تجاربم را در قالب مشاوره در اختیار مسافرانی قرار خواهم داد که نیاز به این اطلاعات دارند. برای این منظور لطفا در صورت تمایل به صفحه مربوطه یعنی «مشاوره سفر» بروید.

منبع:وبلاگ مجید عرفانیان

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *