خانه / سفرنامه / سفرنامه تایلند سرزمین رازها و لبخندها

سفرنامه تایلند سرزمین رازها و لبخندها

سفرنامه تایلند سرزمین رازها و لبخندها

قبل از اینکه سفرنامه ام را شروع کنم می خواهم از همسر مهربانم که همیشه و همه جا مرا همراهی نموده قدردانی کنم بخصوص از سوپرایز قشنگش برای تبریک تولدم و بعد از آن از پدر و مادر عزیزم که همیشه با تکیه بر آنها توانسته ام به آنچه می خواهم برسم. در پایان هم قدردانی از مدیریت هتل A-one the Royal Cruise در پاتایا بخاطر کیک تولدم و مساعدت با همسرم در این راستا.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ در اوج ناامیدی از عدم مسافرت به کشور زیبای مالزی بطور ناگهانی عازم سفری خانوادگی به کشور تایلند شدیم. یکی از آژانس های مسافرتی با تخفیف ۲۰% (برای ما چهار نفر جمعا ۷۸۴۰۰۰۰ تومان) که در سایت خود برای سفر به کشور تایلند گذاشته بود، تور ترکیبی بانکوک(۴روز)– پاتایا(۳روز) را با پرواز ماهان در هتل های مختلف پیشنهاد داده بود که با وجود تمامی افکار درهمی که درخصوص این کشور داشتیم آنرا انتخاب نمودیم.

آنقدر خوشحال بودم که از همان دو هفته ی قبل از سفر مشغول جمع آوری محتویات چمدانمان شدم تا اینکه بالاخره روز موعود فرا رسید. ساعت ۶:۳۰ عصر منزلمان را به مقصد فرودگاه امام خمینی ترک کردیم و حدود ساعت ۷:۳۰ در فرودگاه بودیم و برای تحویل چمدان هایمان اقدام نمودیم که البته با کمی مشکل مواجه شدیم . یکی از چمدان ها وزنی در حدود kg 37 داشت که متصدی تحویل بار ما را وادار به کم کردن بارمان کرد (قابل توجه مسافرین عزیز حتما قبل از تحویل بار وزن چمدان های خود را چک کنید تا هر چمدان بیش از kg30 نباشد). بعد از آن واریز خروجی و دریافت ارز مسافرتیمان را انجام دادیم و با شوقی همراه با دلهره از سفر ، ساعت ۱۰:۳۰ سوار هواپیما شدیم و سفر آغاز شد.

در ادامه با سفرنامه تایلند به نویسندگی سمیه قدیمی از سایت سفرنامه همراه باشید.

پرواز ماهان

قبل از سفر به ما گفته بودند که پروازی به غیر از عمان ایر یا قطر ایر برای مسافرت به مالزی و تایلند به درد نمی خورند ولی ما با توجه به اینکه با دو فرزند ده و سه ساله سفر می کردیم، ترجیح دادیم پروازی بدون توقف به تایلند داشته باشیم تا فرزندانمان کمتر در این سفر اذیت شوند. مورد دیگه ای که شنیده بودیم عدم پذیرایی و در اختیار قرار دادن پتو و بالش در پرواز ماهان بود که بعد از چک متوجه شدیم پروازهای ایرآسیا اینطور است. به هر حال ما با تمامی این بدگویی ها این پرواز را انتخاب کردیم که البته خیلی هم راضی بودیم. شاید هواپیمای ماهان کمی قدیمی بود ولی ما راحت بودیم و در دو مرحله شام و صبحانه مورد پذیرایی قرار گرفتیم

(تصویر ۱ شام پرواز تهران بانکوک)

YPky4xFy7jaeVPQ1H02NpqNef2QK9zBn7T0OvSrK.jpeg

(تصویر ۲ شام پرواز تهران بانکوک)

MIBZb8lVtOMKMGy9OUinuMAvUPSKM1ReZmRTqYar.jpeg

پتو و متکا هم به صورت وکیوم شده در اختیارمان قرار داده شد. پذیرایی چه در رفت و چه برگشت به خوبی انجام شد، حتی در رفت به هر کسی که غذا بیشتر می خواست مجدداً غذا داده می شد. البته در پرواز برگشت ، غذای پسرم را نمی دانم به چه دلیل ولی به سختی و با اکراه می آوردند با آنکه می دانستند seat دارد.

(تصویر ۳ صبحانه پرواز تهران بانکوک)

Ii7XltmjMw04pVctzDnRsU5nEDWYDWQErXphgUkn.jpeg

برای رسیدن به تایلند باید مسیر هوایی شش و نیم ساعت از آسمان یزد ، کرمان و زاهدان، پاکستان و سپس از هند طی شود که تا اینجای سفر هیچ مشکلی نبود. اما با ورود به خلیج بنگال و وضعیت نامناسب جوی حدود یک ساعت پر تکان و تقریباً دلهره آور را تجربه نمودیم که البته خلبان از قبل در این زمینه اطلاع رسانی کرده و گفته بود که کاملاً طبیعی است.

بالاخره حدود ساعت ۷ صبح به وقت بانکوک به فرودگاه بانکوک رسیدیم و برای چک پاسپورت به محل آن رفتیم و آنجا به دلیل داشتن بچه کوچک ما را از صف بلند بالا به گیت خلوتی بردند تا مراحل ورود ما را انجام دهند. برای من خیلی جالب بود در کشوری که غذایشان سوسک و کرم و … اینگونه به افراد احترام می گذارند. بعد از آن هم چمدان هایمان راتحویل گرفتیم و به دنبال آقای مای که قرار بود تور لیدرمان باشند گشتیم که با یک خانم تایلندی به نام لیا که با اسم مستعار لیلا خود را به معرفی کرد مواجه شدیم و به طرف هتل نووتل سیلوم به راه افتادیم.او در راه سه عدد سیم کارت در اختیارمان قرار داد که مقدار اندکی شارژ داشت و ما باید برای تماس با ایران آن ها را شارژ می کردیم (ما یکی از آنها را به مبلغ ۳۰۰بت شارژ کردیم که برایمان زیاد هم بود).

معبد بودای طلایی

قبل از ورود به هتل با توجه به برنامه ریزی تور لیدر، گشت شهریمان را آغاز کردیم و به معبد بودای طلایی رفتیم. خیلی زیبا بود تمام قسمت های مجسمه ی بودا از طلا بود و البته اینکه این تنها مجسمه ی بودایی در تایلند هست که تمامی اش از طلا ساخته شده بود. عبادت مردم تایلند بسیار جالب بود.تعدادی از هموطنان عزیزمان هم برای ادای احترام به مردم تایلند همچون آنها به بودا ادای احترام کردند.

(تصویر ۴ بودای طلایی بزرگ)

1Nd5p2tBt48fYNlmqqXuZ6ybzvsXlNkXFHHpmsbg.jpeg

بعد از آن یک معبد دیگه ای که در کنار این معبد بود رفتیم. در آنجا هم مردم مشغول عبادت بودند و جالب تر از آن هدایایی بود که برای بودا می آوردند از جمله انواع خوراکی ها و لباس مخصوص راهبین معبد بود.

(تصویر ۵ بودای طلایی)

jOKpEz51vUxKPREimKE7Rewa7sSxz5gf6u4SwOBw.jpeg

هتل نووتل فنیکس سیلوم بانکوک

بعد از آن اول مسافرین هتلی دیگر را به مقصد رساندند و بعد ما را به هتل نووتل فنیکس سیلوم بردند که در آنجا لیدر تور ایرانیمان آقا منوچهر که از قبل در هتل حضور داشتند مختصری در مورد تورهای بانکوک توضیحاتی دادند و چک این ما را انجام و یکسری راهنمایی درخصوص گشت های تفریحی در بانکوک را در اختیار ما قرار داد و پس از آن به اتاقمان راهنمایی شدیم.

(تصویر ۶ اتاق هتل نووتل سیلوم بانکوک)

YbubZxkG3hOvtrAoxAEUS2VL0GxpwyjEeK0Cpg6b.jpeg

اتاقی در طبقه هجدهم هتل با نمایی از اتوبان و ساختمانی بسیار زیبا که در شبها خوش می درخشیدند.

(تصویر ۷ نمای اتوبان از داخل اتاقمان در هتل نووتل سیلوم بانکوک)

HUtqPYtVB9pvtadlDGaGPhZDLqkyysDmgSYZlCAo.jpeg

در اتاقمان یک مینی بار، سشوار، حوله، شامپو بدن و سر، مسواک و خمیر دندان، تیغ و خمیر ریش، کلاه پلاستیکی حمام و چای و نسکافه و آب که هر روز شارژ می شدند وجود داشت. صبحانه هتل هم بسیار عالی بود شاید بسیاری از آن ها با ذائقه ی ما جور نبودند ولی باز هم عالی بود.

پس از رسیدن به اتاق و کمی استراحت و استحمام تصمیم گرفتیم به استخر هتل برویم و کمی از گرمای شدید بیرون از هتل را با خنکی آب از یاد ببریم. استخری کوچک ولی بسیار تمیز که برای ما جزء یکی از زمان های لذت بخش حضور در بانکوک بود.

(تصویر ۸ استخر هتل نووتل سیلوم بانکوک)

DOCWVjHuoshTp28bI6OgyBBRTKAmMs5jKftl0WS2.jpeg

پس از آن به دلیل وقت کمی که تا پایان روز مانده بود ترجیح دادیم گشتی در اطراف هتل بزنیم و برای خرید و تماشای اطراف به پاساژ رابینسون (پیاده تا رابینسون حدودا ۱۰ دقیقه) رفتیم که به نظر من قیمت ها با وجودی که می گفتند آنجا پاساژی گران است از تعادل بهتری برخوردار بودند و آنجا کمی خرید کردیم که البته این یکی از اشتباهات ما بود چون تا پایان سفر هر پاساژی که رفتیم گران تر از این پاساژ بود. در اینجا لازم می دانم توضیحی درخصوص قیمت ها بدهم که این اشتباه محض است که فکر کنیم، بانکوک شهری است مثل استانبول که در آن می توان خرید های خوبی انجام بدهیم. بله قیمت جنس های بنجل و کنار خیابانی خیلی خوب بود ولی قیمت های جنس های خوب و مارک بسیار گران تر از ایران بود و این مطلبی بود که مرا بسیار ناراحت کرده بود. خلاصه پس از خرید به هتل برگشتیم و شامی را که من از ایران تهیه دیده بودم را در کنار هم و با آرامش خوردیم و روز اول بدینگونه پایان یافت.

روز دوممان را پس از صرف صبحانه در هتل به سافاری ورد که بلیط تور را با ناهار از همان تورلیدرایرانی خودمان تهیه کرده بودیم رفتیم .

(تصویر ۹ صبحانه هتل نووتل سیلوم بانکوک)

wDeIoGamnBTSXjfQHfupUAKe0lS6AByqsQ22MLOM.jpeg

سافاری ورد

خیلی جالب بود حیواناتی مثل میمون هایی که به اندازه یک کف دست بودند و تمساح بزرگ و اسب هایی که اندازه ی آنها کوچک بود و طوطی های رنگارنگی که در ابتدای ورودمان خودنمایی می کردند و … .

(تصویر۱۰ کرکودیل ها در سافاری ورد)

fVbao8eiaQVyh3rmyCjGNsvQKfWkixxbg5iqmLJC.jpeg

پس از دیدن این حیوانات اولین شو، شوی میمون ها بود که با رقص و بوکس بازی و شیطنت میمونها شروع و به پایان رسید. دومین شو، شوی شیر دریایی بود که قبل از آن هر کسی می خواست با پرداخت مبلغی می توانست با آنها عکس بگیرد (این در حالی بود که شیر دریایی فردی را که کنارش بود بوس می کرد) شروع شد. بعد از آن کابوی شو بود که پسر و همسرم بسیار لذت بردند که البته برای من اصلا جالب نبود.

(تصویر۱۱ کابوی شو در سافاری ورد)

F3265j7jyfGkHAYqCcQlYihrJyUPQ0WOzIjZAm66.jpeg

بعد از کابوی شو عکس گرفتن با میمون ها و ببرها (مبلغ عکس با ببرها ۶۰۰ بت) بود که ما متاسفانه به دلیل وقت کم فقط با ببرها عکس گرفتیم و من هنوزم دلخورم که هیچ میمونی را در طول سفر نتوانستم از نزدیک ببینم. حد فاصل این شوها و بقیه ی برنامه های سافاری ورد خوردن ناهاری بود که تور برایمان از رستوران ایرانی تهیه کرده بود.(برنج و مرغ با ریحان و پیاز و نوشابه).

(تصویر۱۲ نمایی از پرندگان سافاری ورد)

ffi4Nbj9279OTmKFS9hpoTkN4aA287Fo8RL1IgQv.jpeg

بعد از صرف ناهار شوی دلفین ها بود که بسیار زیبا برگزار شد جالب تر از هر چیزی این بود که قبل از شروع برنامه آهنگ های متفاوتی پخش شد که شروع آن با آهنگی از کشور خودشان بود و چند کشور دیگر منجمله هند که توریست های هندی را شدیداً به وجد آورد. راستش خیلی ناراحت شدم که چرا از کشور ما آهنگی پخش نمی شود در همین افکار بودم که آهنگی شاد ایرانی مرا به خود آورد. من نیز به وجد آمدم و دلخوریم از تایلندیها برطرف شد و بعد از آن دیدن حیوانات دیگر و نیز غذا دادن به زرافه ها که با مبلغ ۱۰۰ بت می توانستیم مقداری موز بخریم و با یک چوب به زرافه ها غذا بدهیم که این هم از لحظات لذت بخش سفر بود و پس از آن سوار بر ون هایی که در ابتدا با آنها از هتل به سافاری آمده بودیم شدیم و به بخش حیوانات وحشی رفتیم که البته هیجان چندانی نداشت. حیوانات همه در خواب بودند گویی با دارویی آن ها را به خواب فرو برده بودند ولی باز هم زیبایی و دیدن حیواناتی مثل کرگدن و خرس، جذبه ای در ما ایجاد کرده بود که قابل وصف نیست. (توصیه جدی به استفاده از ضد آفتاب و حتی المقدور چتر در طول تور بدلیل تابش مستقیم نور خورشید دارم. کسانی که بچه کوچک دارند ، کالسکه سایه بان دار از واجبات سفر است)

(تصویر۱۳ کرگدن ها در سافاری ورد)

6jqQspYbNM0yhj9RvTJAlnqelW7e48hbbhtvr6Fb.jpeg

بعد از اتمام این قسمت با همان وسیله نقلیه به هتل های خودمان برگشتیم.(از ساعت ۸:۳۰ تا ساعت ۴ بعد از ظهر طول مدت سافاری ورد). پس از کمی استراحت و شنا در استخر هتل به دلیل خستگی زیاد ، بچه ها حدود ساعت ۸ به خواب رفتند و یکسره بدون شام تا صبح خوابیدند و ما هم مجبور به ماندن در هتل شدیم.

دریم ورد

روز سوم با تور خودمان به دریم ورد رفتیم. محیطی بسیار شاد و جذاب. در قسمت های مختلف آن خانه های کارتونی منجمله خانه ی غول لوبیای سحر آمیز، هفت کوتوله و … بود که ما تا توانستیم در آنجا عکس گرفتیم.

(تصویر ۱۴ داخل دریم ورد)

XTQQlX9LNHy62QxA7rqRYxJifZyEn4jXUhTPS4hQ.jpeg

اسباب بازی های بسیار جالب که ما بعضی از آنها را چندین بار استفاده کردیم. سرسره آبی که با پوشیدن کاوری نایلونی(۳۰ بت) سوار بر سورتمه مخصوصی می شدیم و از روی سراشیبی تندی سر می خوردیم که با آبی که بر روی ما پاشیده می شد تلافی گرمایی را که از صبح کشیده بودیم در آمد. ناهار را هم به kfc رفتیم و مرغ سوخاری و سیب زمینی و نوشابه خوردیم جاتون خالی عجب نوشابه ای بود پر از یخ که گرما را از یاد ما برد (نهار با تور بود). سینما سه بعدی که بسیار جالب بود و تله کابین که بر فراز دریم ورد در حرکت بود و می توانستیم کل پارک را از بالا مشاهده کنیم و … از تفریحات این روز ما بود .

(تصویر ۱۵ نمای ورودی دریم ورد)

jY6SHSxEMKjOZMssrbGEtVTM90za9o9UrAPyUw8l.jpeg

تا برگشتیم هتل ساعت تقریبا ۵ بعد از ظهر بود و ما خسته از گردش ساعتی را به حمام و استراحت اختصاص دادیم و بعد از آن به خرید رفتیم. لازم به توضیح است که پاساژ پلاتینیوم و پتونم (غیر مارک) که می گفتند از قیمت های خوبی برخوردار است تا ساعت ۷ شب بیشتر باز نیستند که متاسفانه به دلیل وجود خستگی بیش از حد بچه ها و نیز گردش های خسته کننده ما نتوانستیم به آنجا برویم. فقط توانستیم از دکه های کنار خیابان دیدن کنیم که اجناس آنها دارای کیفیت خوبی نبودند و فقط بدلیجات را شاید می توانستیم به قیمت ارزان تر از پاساژها و با همان کیفیت خریداری کنیم.

روز چهارم هم خودمان با آقایی به نام دون که در جلوی هتل تور پیشنهاد می داد به بازار اصلی روی آب رفتیم. مثل اینکه تورها، توریست ها را به بازار روی آب جدیدی می برند که زیبایی بازار روی آب قدیمی را ندارد. مبلغی که ما به آقای دون برای رفت و برگشت به این بازار دادیم که بسیار از شهر دور بود ۷۰۰ بت بود و در آنجا مبلغ ۵۰۰۰ بت برای اجاره ی قایق روی آب دادیم. البته فیل سواری (نفری ۱۰۰۰ بت) و شوی میمون ها (۵۰۰بت) را هم داشتند که به دلیل گرانی ما از دیدن آن خودداری کردیم. بازار روی آب بسیار جالب و دیدنی بود. تعدادی مغازه بر لبه ی رود قرار داشتند که اجناس سنتی و غذاهای تایلندی می فروختند. البته تعدادی هم قایق بر روی آب بودند که کلاه و نارگیل و غذا و … می فروختند که فوق العاده جالب بود و البته تعدادی هم خانه های چوبی در کنار رودخانه بود که حاکی از فقر و زندگی سخت ساکنین آن بود و سوسمارهایی که در آب شناور بود.

(تصویر ۱۶ خانه ای کنار رودخانه بازار روی آب)

QukDzQlgIetDHsjQYlAcVddZ7BOVPzEWEpg8Ni49.jpeg

در قسمتی از حاشیه این رودخانه افرادی بودند که با گرفتن مبلغی به توریست ها اجازه می دادند با مار و موجودی شبیه میمون عکس بگیرند که همسرم با مار عکس گرفت(۲۰۰ بت). بازار روی آب فقط برای دیدن جالب است و مناسب خرید نیست. همه چیز در این بازار دو سه برابر قیمت مرکز شهر است و اگر خواستید خرید کنید حتماً خودتان قیمت تعیین کنید. مثلاً ما یک کلاه که تبدیل به بادبزن میشد و فروشنده می گفت ۴۰۰ بت در نهایت ۱۴۰بت خریدیم یا برای عکس گرفتن قیمت پیشنهادی ۶۰۰ بت بود که ما ۲۰۰ بت دادیم. وقتی گشت تمام شد عکس هایی که از ما در ابتدای سفر گرفته بودند را هر کدام به مبلغ ۱۰۰ بت به ما فروختند که البته این عکس ها در تمامی گشت ها ارایه می شود که اگر دوست نداشته باشید می توانید آن را خریداری نکنید.

(تصویر ۱۷ بازار روی آب)

G4aZxjOmd69e0JfNuMFC2KCtty75FYHOyBrUAyVF.jpeg

وقتی گشت روی آب تمام شد، دون ما را به قسمتی دیگر برد که در آنجا نفری ۶۰۰ بت برای فیل سواری پرداخت نمودیم. پسر کوچکم خیلی خوشحال بود و برق چشمهای قشنگش ما را خوشحال می کرد و راضی از این گشت.

قرار بود بعد از دیدن بازار روی آب به خرید برویم ولی به دلیل عدم پیش بینی قیمت ها ، پول همراهمان برای رفتن به خرید کافی نبود و مجبور شدیم برای برداشتن پول به هتل بازگردیم و بعد از آن به خرید برویم. از آنجا با دون ابتدا به مغازه ای که او پیشنهاد داد برای خرید رفتیم. مغازه شامل کیف و کفش چرم و کت و شلوار و ساعت و … بود که بزرگ ترین اشتباه را در این نقطه انجام دادم که هیچ خریدی انجام ندادم. قیمت کیف های تمام چرم بسیار عالی بود که متاسفانه من با ذهنیتی که از خرید در بانکوک داشتم فکر می کردم حتماً بهتر از این قیمت ها هم وجود دارد که در طول سفر به اشتباه خودم پی بردم.(مبلغ ۱۰۰ بت کرایه از هتل تا MBK ) . MBK پاساژ بزرگی بود که اجناس برند و زیبا در آن وجود داشت که البته بسیار گران بودند حتی گران تر از پاساژ رابینسون. برای مثال عینک دودی که ما درMBK دیدیم مبلغ صد هزار تومان گران تر از فروشگاه رابینسون بود. بعد از آن هم به فروشگاه سنترال ورلد رفتیم. در کل اجناس بسیار گران بودند که از نظر ما ارزشی نداشت که بخواهیم خرید کنیم زیرا در کشور خودمان همان اجناس را با مبلغ کمتری می توانستیم خریداری کنیم. بنابراین کمی سوغاتی خریداری کردیم و یک بستنی خوشمزه خوردیم و می خواستیم به هتل برگردیم که یک مرتبه باران شدیدی گرفت.

(تصویر ۱۸ بستنی های تایلندی)

4qP3BSROzNsxqh1NWtbdoDo3xSF1lOiJNlPD3Gjl.jpeg

همونجا یک برگر کینگ بود که رفتیم شام گرفتیم و بعد که شدت باران کم شد تاکسی گرفتیم و برگشتیم هتل تا خود را برای فردا که قرار بود راس ساعت ۹:۳۰ در هتل آماده ی رفتن به پاتایا باشیم آماده کنیم. (نکته: سعی کنید تو تایلند از توک توک استفاده نکنید، بسیار خطرناک هستند و قیمتهای پیشنهادی آنها فرق زیادی با تاکسی های کولر دار نداره. البته ما هم استفاده نکردیم)

(تصویر ۱۹ یک بستنی بسیار خوشمزه)

R4UPKzQ2mHjgUq8YLdxIBtWVUQ8mYGyz3mrjneRw.jpeg

قیمت تورهای بانکوک به شرح زیر می باشد:

تورهای تفریحی بانکوکبزرگسالکودکتورهای تفریحی بانکوکبزرگسالکودک
شام در کشتی۴۵$۳۵$کاخ پادشاهی۳۰$۳۰$
آکواریوم + مادام توسو + سینما ۵ بعدی۶۰$۶۰$کاخ پادشاهی + آکواریوم + ناهار۵۵$۵۵$
باغ وحش + ناهار۴۵$۳۵$شهر سوخته + ناهار۷۵$۶۵$
بازار روی آب + با غ گل + ناهار۵۰$۴۰$آکواریوم۳۵$۳۵$
شهربازی + ناهار فست فود۴۵$۴۵$سیام نیرامیت + شام (صندلی طلایی + ۱۰$)۷۵$۷۵$
پارک آبی۵۰$۵۰$

توضیحی که لازم می دانم در این قسمت از سفرنامه ی خودم خدمتتون ارائه بدهم اینکه ما بدلیل همراه داشتن فرزندانمان و نیز وقت کمی که در بانکوک داشتیم متاسفانه نتوانستیم از تمامی دیدنی های این شهر بازدید کنیم. به نظر من اولا در مسافرت های همچون این کشور که پر از دیدنی است بهتر است: بصورت مجردی یا زوج سفر کنید تا هم خودتان از سفر و دیدنی هایش لذت ببرید و هم کودکانتان اذیت نشوند و یا فقط هفت شب بانکوک را برای سفر انتخاب کنید و یا مدت زمانی بیشتری را به تورهای ترکیبی منتخب خود اختصاص دهید.

به سمت پاتایا

صبح روز پنجم با تمام خستگی که داشتیم، صبحانه را خوردیم و با چمدان های بسته در لابی هتل منتظر تور لیدر جدیدمان شدیم. پس از آمدن او که یک خانم تایلندی بود و او نیز به سختی چند جمله ایرانی صحبت می کرد، به همراه تعداد دیگری از مسافران ایرانی سوار بر اتوبوس شدیم و به سمت هتل های دیگری به راه افتادیم و بعد از اینکه مسافران تکمیل شدند در ساعت ۱۰:۳۰ به وقت بانکوک به سمت پاتایا به راه افتادیم. در راه تور لیدر برایمان توضیح داد به دلیل ترافیک ما زودتر راه افتادیم و همین امر باعث می شود که زود به پاتایا برسیم. بنابراین گشت شهری را در همین زمان برگزار می کنند و بعد از آن ما را به رستوران ایرانی پردیس در پاتایا می برند تا آنجا با پرداخت مبلغ ۲۴۰ بت به ازاء هر نفر به صورت سلف سرویس ناهارمان را میل کنیم. پیشنهاد خوبی بود و ما هم ابراز رضایت کردیم.

مزرعه زنبورها

در نزدیکی شهر پاتایا به مزرعه زنبورها رفتیم خیلی جالب بود. طرز درست شدن عسل و زنبور ملکه را به ما نشان دادند و توضیحاتی در مورد مدت زمان زندگی و چگونگی نگهداری از لاروها و غذای زنبور مادر و … توضیحاتی به ما داده شد.

(تصویر ۲۰ نمایی از مزرعه زنبورها)

dy85eg6i9YkN8bCg7RtkNszi0IW7qh6g6navhux3.jpeg

بعد از آن ما را به فروشگاه مزرعه بردند تا هر کسی بنابر میل خود از محصولات زنبورها خریداری کند ما هم مقداری عسل g600 که به مبلغ ۶۵۰ بت بود و پکیج سه تایی مرباهایی که از میوه های استوایی و عسل درست شده بود را به قیمت ۵۰۰ بت خریداری کردیم و دوباره به راه افتادیم. (عسل در پاساژها ارزان تر بود ولی ما به دلیل توضیحات یک آقای ایرانی در مزرعه احساس کردیم عسل آنجا از مرغوبیت زیادی برخودار است و همانجا عسل خریداری کردیم.)

(تصویر ۲۱ نمایی از کندوهای عسل در مزرعه زنبورها)

IjdePIbRd0Gy2rgf4A0qEbGzO2evQ67tYyJjfCZz.jpeg

جم گالری

بعد از مزرعه ی زنبورها به سمت جم گالری حرکت کردیم. فضای جالبی بود در آنجا ما را سوار بر ترن های بی سقفی کردند و داخل غاری تاریک بردند که در هر طرف آن مجسمه هایی مثل کوه آتشفشان و آدم های در حال کار و … بود و مراحل تشکیل طلا و جواهر آلات را و همچنین در مرحله های بعد موارد استفاده از آنها را به صورت نمادین به ما نشان دادند و البته چیزی که در این زمان تجربه ی ما را افزایش می داد توضیح این مراحل به زبان فارسی بود که من به شخصه خیلی لذت بردم.

(تصویر ۲۲ جم گالری)

VvzrRX8JnZuK5Ut4x7GoDc0df9kHluaPBMzy5Dr7.jpeg

پس از آن ما را به فروشگاه جواهر آلات بردند. جواهرات بسیار زیبا بودند ولی متاسفانه به شدت گران که در من این شبهه ایجاد شد که آیا اینها جواهرات اصل هستند یا آنهایی که ما از ایران می خریم(عیار طلای تایلند ۱۴ می باشد). بعد از بازدید به سمت رستوران پردیس حرکت کردیم و ناهارمان را آنجا صرف نمودیم و توسط تور لیدرهای ایرانیمان که این بار هم آقای جوان و مودبی به نام آقا بردیا بود گروه بندی شدیم و هر گروه به هتل های مورد نظر خود منتقل شدیم.

(تصویر ۲۳ جم گالری)

e8XCZDMoAjTqtgG2f92fFBE98x1w2kdHr4vP4rcv.jpeg

هتل A-one the Royal Cruise پاتایا

A-one the Royal Cruiseهتلی است که از نظر ظاهری زیبا ولی قدیمی می باشد. با نمایی از کشتی و تزئیناتی شبیه بیرون و درون کشتی و دارای دو استخر آب شیرین و آب شور.

(تصویر ۲۴ نمایی از ساختمان هتل A-one پاتایا)

G1hCkVILV7ASJqY4V6w4lMlOIxoL3mZVT1vDADZ6.jpeg

اتاق ها متشکل از بالکن(درون بالکن ها رخت آویز)، تلویزیون، یخچال که یکی از نکات مثبت آن می باشد، سیف باکس، کمد دیواری، چای سایز به همراه آب و چای و نسکافه و شیر و شکر و در حمام وسایل حمام (شامل شامپو بدن و سر، لوسیون، صابون، کلاه حمام، گوش پاکن و نخ در چندین رنگ) که هر روز شارژ می شدند، بود.

(تصویر ۲۵ نمای اتاق هتل A-one پاتایا)

3EuDTwHuldEDpcLn40wrzPQQMAzD6BvGYCsL8VjO.jpeg

دارای چند رستوران منجمله رستوران بین المللی و رستوران حلال می باشد که صبحانه در رستوران حلال که در طبقه همکف قرار دارد سرو می شود. این هتل از دو ساختمان Main Wing و New Wingتشکیل شده است که آنجا متوجه شدیم آژانسهای ایرانی قسمت New Wing را به دلیل اینکه نرخ کمتری نسبت به قسمت دیگر دارد ، برای مسافرین رزرو می کنند. ما هم در همین قسمت و در طبقه هفتم ساکن شدیم.

(تصویر ۲۶ دکوراسیون هتل A-one پاتایا)

uulUDU3a5ZOz6tfZZWlUkJvqHcxiwopJtVorVebe.jpeg

تازه به اتاق آمده بودیم و من در حال شستن مقداری از لباسهایمان بودم و البته با سر و وضعی آشفته و خسته، که کارکنان هتل با کیک و شمع های روشن برای تبریک تولدم به اتاقمان آمدند. سوپرایز خوبی بود که البته زیر سر همسر جان بود.

(تصویر ۲۷ استخر آب شیرین A-one پاتایا)

zx7Snw6bMMFm15rcmVEtZEQbGdxhncXNv3dtMNLM.jpeg

پس از کمی استراحت ، نزدیک غروب برای خرید به فروشگاه Mike Shopping Mall رفتیم و در آنجا هم مقداری خرید کردیم و به طرف ساحل رفتیم و پیاده تا هتل برگشتیم. (البته برای رفتن به فروشگاه تاکسی به مبلغ ۱۰۰ بت گرفتیم.) مرکز شهر پاتایا از دو خیابان موازی تشکیل شده یکی خیابان ساحلی (Beach Road) و دیگری (Second Road). در آنجا موتورهای وانتی وجود دارند که برای حمل و نقل مسافر از آنها استفاده می شوند که طول این مسیر را با نفری ۱۰ بت که حدودا گنجایش ده نفر را دارند طی می کنند.

پارک آبی Cartoon Network پاتایا

روز ششم را هم با همان تور به پارک آبی Cartoon Network به مبلغ نفری ۵۰$ رفتیم که البته همه ی این ها به ضرر ما بود. اگر تمام تفریحات بانکوک و پاتایا را خودمان می رفتیم مبلغ کمتری می دادیم. ولی ما بخاطر راحتی بچه ها اضافه ی مبلغ را نادیده گرفتیم و بیشتر به آرامش آنها فکر کردیم. پارک بسیار بزرگ بود و از سرسره های کوچک تا سرسره های بزرگ تشکیل شده بود که یکی از دیگری پر هیچان تر بود و یک ساحل با موج های مصنوعی که بوسیله تیوپ سواری می توانستیم موج سواری کنیم. در ابتدای ورود مبلغ ۲۸۰ بت برای هر کمد پرداخت نمودیم و بعد مشغول بازی شدیم.

یکی از مزیت های این پارک این است که با هر پوششی که بخواهید می توانید از این پارک استفاده کنید. فقط حتماً ضد آفتاب به همراه داشته باشید تا از سوختگی فراوانی که در اثر شدت آفتاب استوایی ایجاد می شود جلوگیری کنید. پس از ساعتی بازی در پارک با فیش هایی که از تور لیدرمان گرفته بودیم به فست فود پارک رفتیم و پیتزاهای کوچکی را که اگر می خواستیم خودمان بخریم باید مبلغ ۲۵۰ بت پرداخت می کردیم، را خوردیم و دوباره بعد از چند ساعت دیگر بازی بستنی میوه ای خریداری کردیم که اسکوپی ۱۲۰ بت بود (هر اسکوپ بستنی میوه ای به اندازه دو اسکوپ یا شاید دو اسکوپ معادل پنج اسکوپ در ایران می باشد که ما سه عدد بستنی دو اسکوپی به مبلغ ۷۲۰ بت خریدیم).

تا ساعت ۴:۴۵ دقیقه در پارک بودیم و بعد با همان سرویسی که آمده بودیم به هتل برگشتیم و پس از کمی استراحت به آلکازار شو (نفری ۲۵$) رفتیم. شوی زیبایی بود. رقصنده ها، رقص های سنتی چندین کشور را اجرا می کردند منجمله کشور خودمان. به نظر ما فوق العاده بود. چیز جالبی که در این شو فهمیدیم اینکه تمامی این رقصنده ها (لیدی بوی) بودند و به گفته ی یک آقای ایرانی که مقیم آنجا بود دختر شایسته ی تایلند از بین رقصنده های این شو انتخاب شده است. ( در پاتایا آژانس هایی وجود دارند که به مبلغی خیلی کمتر از تورهای ایرانی می توان از آنها تور خریداری کرد که عکس کارت آژانسی را که ما بعداً آن را پیدا کردیم و یک تور معبد حقیقت را از آن ها گرفتیم ، در زیر گذاشته ام)

(تصویر ۲۸ کارت ویزیت رابی تور در پاتایا)

B3ExUENdHy1aqhvYPJOPY8n8hN6SXmpDzLipyv4d.jpeg

معبد حقیقت

روز هفتم تصیم گرفتیم به معبد حقیقت (نفری ۶۰۰ بت) برویم که بسیار زیبا بود. معماری که حاکی از دستان توانمندی بود که از چوب ناچیز مجسمه ها و ستون های زیبا می ساختند. این معبد در کنار دریا قرار دارد و به گونه ای ساخته شده است که هیچ باد و آب و گرمایی نتواند آن را ویران کند. داخل معبد تعدادی مجسمه الهه های مختلف مثل مادر، خورشید و ماه و … بود که همگی از چوب ساخته شده بودند.

(تصویر۲۹ نمایی از داخل معبد حقیقت)

C0HtUMWNyp2Ne76mg8fYnmZXol2rZVy2t4AnlscN.jpeg

در مرکز معبد گنبدی وجود داشت که داخل آن بودایی درون هرم شیشه ای قرار داشت که مردم برای عبادت به آنجا می رفتند. در محوطه بیرون معبد تعدادی از حیوانات مثل تمساح، بز، فیل و خرگوش وجود دارد که ما با خرید ۱۰۰بت موز ، به فیل ها غذا دادیم و با ۲۰ بت به بزها و ۲۰ بت به خرگوش ها غذا دادیم. خیلی لذت بخش بود. بعد از معبد به هتل برگشتیم و در استخر هتل کمی شنا کردیم و دوباره به خرید رفتیم.

(تصویر۳۰ نمایی از بیرون معبد حقیقت)

vAukz98Go5QtjWgSBkdpClmsV6RPlGydpTBHoPF1.jpeg

روز هشتم بدلیل بیماری پسر کوچکم که از شب قبل تب کرده بود ، بیشتر در هتل ماندیم و پس از ساعت ۱۲:۰۰ که چک اوتمان را انجام دادیم برای خرید و ناهار به پاساژ big c رفتیم. ناهار آن روز را بنابر خواسته ی پسر بزرگم که نسبت به نخوردن غذاهای تایلندی معترض بود به یک رستوران چینی رفتیم و صدف و میگو سفارش دادیم.

( تصویر ۳۱ صدف بخار پز)

jFkJ141hJwLuM7FdKZ6NDrtn1qFZZ50aJGMpWx1E.jpeg

میگو با وجود ظاهری زشت ، مزه ی خوبی داشت ولی صدف واقعا قابل خوردن نبود. (یک پرس میگو و یک صدف ۷۰۰ بت)

پس از صرف نهار و مقداری گردش در پاساژها و ساحل به لابی هتل بازگشته و بعد از تحویل گرفتن چمدان با وسیله نقلیه درنظر گرفته شده توسط تور به فرودگاه بانکوک ترانسفر شده و بعد از طی مراحل معمول جهت پرواز به تهران آماده شدیم . پرواز مطابق برنامه انجام و حدود ساعت ۴ صبح به فرودگاه امام خمینی رسیدیم.

( تصویر ۳۲ میگوی سرخ شده)

7JoImlmrH0fyG9iyWNfN0AWAYRcx1bioQphqZYnL.jpeg

لازم است ذکر کنم بدلیل اینکه تایلندی ها به رسم ما و اروپایی ها عمل نمی کنند و همان غذاهایی را که در ناهار و شام می خورند را در صبحانه هم میل می کنند به همین دلیل در صبحانه هتل ها پنیر وجود ندارد (در این دو هتلی که ما رفتیم یک نوع پنیر چدار اگر اشتباه نکنم وجود داشت که با کالباس خورده می شد) و در منوی صبحانه تعدادی از غذاهای تایلندی وجود دارد که اکثر آنها برای ما قابل خوردن می باشد. قابل ذکر است که صبحانه یی که با طبع ما سازگار باشد فقط انواع چای و قهوه و آب میوه و نان ها و شیرینی های مختلف، کره و مربا، انواع تخم مرغ ها مثل املت، کنفلکس ها با طمع های مختلف، شیر، میوه هایی مثل هندوانه و … موجود بود.

میوه هایی چون موز(دسته ای ۳۰ بت) ، آناناس( هر عدد ۵۰ بت) ، رامبوتان( کیلویی ۴۰ بت)، میوه اژده ها یا دراگون فروت که میوه ای از گیاه کاکتوس است (کیلویی ۸۰ بت) و منگوستین (کیلویی ۴۵ بت) و نارگیل (هر عدد ۸۰ بت در مکان های تفریحی و دیدنی و ۵۰ بت در مکان های عمومی) از مزه های خوبی برخودار هستند که احتمالا از آنها خوشتان می آید.

(تصویر ۳۳ از سمت راست میوه اژده ها و رامبوتان)

phcFUPqPvYQlfAbA3xkvTHaE5ENE9zNXhEAelSKz.jpeg

البته ما میوه هایی چون استار فروت، مانگو، لانگان(طعمی بدی مثل دارو و شاید هم الکل دارد) را هم تست کردیم ولی از مزه ی آنها خوشمان نیامد.

(تصویر ۳۴ منگوستین)

تایلند

نکات مهم سفر به تایلند

نکات مهمی که لازم دانستم در خصوص سفر به بانکوک و پاتایا در جهت آگاهی شما مخاطبین عزیز بنویسم به شرح زیر می باشد:

  • بدلیل اینکه اصولاً غذاهای تایلندی باب میل ما ایرانی ها نمی باشد حتماً چند کنسرو به همراه داشته باشید.
  • از پاسپورت و پول و مدارک خود به شدت مواظبت کنید که در غیر اینصورت دچار مشکلات فراوانی خواهید شد و نمی توانید از سفر خود لذت ببرید.
  • تأکید می کنم در همه مراکز خرید این کشور(غیر برندها) چانه بزنید و سریعاً مبلغ در خواستی را پرداخت نکنید.
  • همراه بردن عینک دودی و کلاه و ضد آفتاب مهم ترین عامل برای جلوگیری از گرما زدگی و آفتاب سوختگی در تمامی گردش ها می باشد.(متأسفانه بخاطر رعایت نکردن همین نکات بنده به شدت دچار آفتاب سوختگی شدم و این یکی از دلایلی شد که نتوانستیم برای گردش به جزیره ی مرجان ها برویم و دلیل بعدی آن که لازم می دانم برای شما هم توضیح دهم این بود که بچه های زیر ۱۲ سال از امکانات جزیره از قبل غواصی، چتر بازی و … نمی توانند استفاده کنند)
  • آنهایی که با خانواده سفر می کنند از ساعت ۷ الی ۸ شب به بعد در ساحل پاتایا قدم نزنند. نکته بعدی اینکه خیابان واکینگ استریت و کوچه ششم اصلاً محیط مناسبی برای فرزندتان نمی باشد. پس در صورت کنجکاوی بدون بچه ها از این مکان ها دیدن کنید.
  • همراه بردن کالسکه برای کودکان خود را فراموش نکنید. در صورت همراه داشتن کالسکه می توانید آن را تا پای پرواز به همراه داشته باشید و در قبل از سوار شدن تحویل مهماندارها بدهید و هنگام پیاده شدن در جلوی پله های هواپیما آن را تحویل بگیرید.
  • در تمامی نقاط بانکوک و پاتایا ، فروشگاه های سون ایلون و …. وجود دارند که کلیه مایحتاج روزانه را می توان از آنجا تهیه کرد و ما نوعی ساندویچ سرد که در زیر عکس آن را برای شما می گذارم از آن خریداری کردیم که طعم بدی نداشت و تقریباً یک چیزی شبیه الویه ی خودمان که البته به آن خوشمزگی نبود، ولی بهترین گزینه برای ما بود چون بیشتر کالباس و سوسیس هایی که در این فروشگاه ها بودند گوشت خوک بودند و ما ترجیح دادیم آنها را نخوریم.

(تصویر ۳۵ ساندویچ سرد در پاتایا فروشگاه سون ایلون یا ۷۱۱)

Bzk6BqbOmMJAZsKZgNJ95dMPK1NrGKTrJfue1hsS.jpeg

قیمت تورهای پاتایا به شرح زیر می باشند:

تورهای تفریحی بانکوکبزرگسالکودکتورهای تفریحی بانکوکبزرگسالکودک
شوی الکازار۲۵$۲۵$باغ گل ها نونگ نوچ۳۰$۳۰$
جزیره ی مرجان۵۰$۳۵$پارک آبی کارتون نتورک۵۰$۵۰$

در پایان هم باید بگویم عمر سفر کوتاه است، پس سعی کنیم تمام مدت سفر را به بهترین شکل ممکن بگذرانیم و بعد از آن هم هر چند که ممکن است در سفر به بعضی از کشورها از نظر غذا و یا آب هوا اندکی اذیت شویم ، ولی این زیباست که با مردمی با آداب و رسوم جدید آشنا می شویم و صد البته که در این سفرها تجربیات خوبی را هم کسب خواهیم کرد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

در ضمن از نویسنده عزیز برای زمانی که گذاشتن جهت درج مطلب زیبای خودشان کمال تشکر داریم.

باتشکر

نویسنده : سمیه قدمی

خرداد 1396

منبع:لست سکند

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *