خانه / سفرنامه / تفریحات در پاریس

تفریحات در پاریس

تفریحات در پاریس

پاریس نخستین مقصد اروپایی ایرانی‌هایی است که با هدف تفریح به اروپا سفر می‌کنند. وقتی که در تعطیلات ایرانی در خیابان شانزه‌لیزه قدم می‌زنیم، به سادگی می‌توان صدای ایرانی‌هایی را شنید که فارسی صحبت می‌کنند. این حجم سفر ایرانی‌ها به پاریس از یک سو و حجم بالای سئوالات و ایمیل‌ها و کامنت‌هایی که از عزیزانِ عازم پاریس دریافت می‌کنم از سوی دیگر، من را بر آن داشته است تا بیشتر به پاریس بپردازم. در این مطلب به معرفی تفریحات و سرگرمی‌هایی پرداخته‌ام که در پاریس پر طرفدارند. اگر علاقه‌مندید که از دیزنی‌لند پاریس، کاباره‌های پاریس نظیر مولن‌روژ یا لیدو و یا از تجربه گشتن بر روی رود سن بیشتر بدانید، این مطلب کمک خوبی برای شما خواهد بود.

برج ایفل که به رنگ پرچم فرانسه درآمده است

دیزنی‌لند

شاید پارک‌های زیادی در دنیا وجود داشته باشند که به دیزنی‌لند معروف هستند، اما تا این لحظه (سال ۹۶ شمسی) فقط ۶ پارک رسمی دیزنی‌لند وجود دارد که با عنوان رسمی دیزنی‌لند فعالیت می‌کنند. بدون شک دیزنی‌لند پاریس یکی از همین ۶ پارک محسوب می‌شود. پارک‌های دیزنی‌لند به ترتیب تاسیس عبارتند از:

۱۹۵۵: دیزنی‌لند کالیفرنیا در آمریکا (Disneyland Resort)
۱۹۷۱: دیزنی‌لند فلوریدا در آمریکا (Walt Disney World Resort)
۱۹۸۳: دیزنی‌لند توکیو در ژاپن (Tokyo Disney Resort)
۱۹۹۲: دیزنی‌لند پاریس در فرانسه (Disneyland Paris)
دیزنی‌لند هنگ کنگ در کشور هنگ کنگ (Hong Kong Disneyland Resort)
دیزنی‌لند شانگهای در چین (Shanghai Disney Resortt)

قلعه دیزنی‌لند در پارک دیزنی پاریس

معروف‌ترین تجربه‌های دیزنی‌لند

دیزنی‌لند پاریس تنها شعبه اروپایی این مجموعه پارک‌های بین‌المللی است. این پارک در پاریس از دو بخش مجزا شامل «پارک دیزنی» و «استودیو والت دیزنی» تشکیل شده که هر دوی اینها شامل موارد بسیار جذابی است. سرگرمی‌های زیر بعضی از پر طرفدارترین‌های دیزنی‌لند پاریس است.

  • Disney Dreams: آتش‌بازی شبانه (مراسم آتش‌بازی فراموش نشدنی)، پارک دیزنی
  • Ratatouille: The Adventure، موش سرآشپز (تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای همه سنین)، استودیو والت دیزنی
  • Big Thunder Mountain: کوهِ تندر عظیم (رولرکوستر بسیار زیبا)، پارک دیزنی
  • Indiana Jones and the Temple of Peril: ایندیاناجونز (یک رولر کوستر دورانی)، پارک دیزنی
  • Crush’s Coaster: کراش کوستر (رولر کوستر در دل آب)، استودیو والت دیزنی
  • Tower of Terror: آسانسور مرگ (سقوط آزاد آسانسور)، استودیو والت دیزنی
  • Phantom Manor: خانه اشباح (ترسناک)، پارک دیزنی
  • Space Mountain: Mission 2: کوه فضایی (رولر کوستر در فضا!)، پارک دیزنی
  • Star Tours: استار تورز (تجربه‌‌ای سینمایی و متفاوت)، پارک دیزنی
  • Pirates of the Caribbean: دزدان کارائیب (تجربه‌ای بر روی آب)، پارک دیزنی
  • Rock ‘n’ Roller Coaster: راک-ان-رول (رولر کوستر بسیار جذاب)، استودیو والت دیزنی
  • Moteurs Action: شوی ماشین‌ها (نمایشی نفس‌گیر از اجرای زنده ماشین‌ها)، استودیو والت دیزنی

چگونه به دیزنی‌لند برویم؟

همان‌طور که در مطالب راهنمای سفر به پاریس نوشته‌ام، یکی از سیستم‌های حمل و نقل عمومی در پاریس RER است. برای رفتن به دیزنی‌لند باید از همین سیستم استفاده کرد. برای این منظور باید از خط RER قرمز رنگ با نشانه A استفاده کرد. از هرجای پاریس که خود را به یکی از ایستگاه‌های دارای تقاطع با خط RER A قرمز رنگ برسانید، به سادگی می‌توانید به دیزنی‌لند بروید. به عنوان مثال باید در یکی از ایستگاه‌های این خط نظیر La Défense یا Arc de Triomphe یا Chatelet Les Halles یا Gare de Lyon سوار این خط به سمت مقصد Marne La Vallée شوید و در همین ایستگاه پایانی از قطار پیاده شوید. در دستگاه‌های فروش خودکار بلیط، گزینه‌ای با عنوان Ticket to Disneyland وجود دارد که اگر آن را انتخاب کنید، بلیطی را به شما می‌دهد که از همان ایستگاهی که در آن هستید، تا دیزنی‌لند معتبر است. اگر تمایل دارید که بلیط رفت و برگشت خریداری کنید، کافی است از همین بلیط ۲ تا بخرید. فقط مد نظر داشته باشید بلیطی که می‌خرید برای برگشت تا همین ایستگاه مبدا معتبر است. مثلا اگر از ایستگاه Arc de Triomphe بلیط به دیزنی ۲ بلیط (یکی برای رفت و یکی برای برگشت) بخرید، برای برگشت باید حتما در همین ایستگاه Arc de Triomphe از قطار پیاده شوید. اگر در ایستگاه دیگری پیاده شوید، دستگاه اجازه خروج شما را نمی‌دهد؛ چراکه بهای بلیط به هر ایستگاهی متفاوت است. نکته بسیار مهم این است که بلیط قطار خود را تا خروج کامل از ایستگاه قطار نزد خود نگه دارید. شما یک بار باید بلیط را برای ورود به ایستگاه در دستگاه قرار دهید تا به شما اجازه ورود بدهد و یک بار زمان خروج از ایستگاه مقصد باید همان بلیطِ استفاده شده را مجددا در دستگاه قرار دهید تا به شما اجازه خروج بدهد. هزینه هر بلیط یک طرفه در مسیر ایستگاه‌های پاریس تا دیزنی‌لند، بسته به اینکه از چه ایستگاهی بلیط بخرید و چند بلیط با هم بخرید، بین ۸ تا ۱۰ یورو حدودا متغیر است.

نقشه RER خط A که ایستگاه مقصد (دیزنی) در این نقشه منتها الیه راست و بالا واقع شده

بلیط دیزنی‌لند

در مقابل ورودی هر دو پارک دیزنی، باجه‌های بلیط فروشی قرار دارند. شما می‌توانید بلیط‌های دیزنی را بسته به تمایل‌تان در یکی از حالت‌های یک روزه، دو روزه، ویژه یک پارک یا ویژه هر دو پارک تهیه کنید. تجربه نشان داده که به صرفه‌ترین بلیط، بلیط یک روزه ویژه دو پارک است. چرا که از طرفی کمتر پیش می‌آید که بتوان در یک سفر دو بار به دیزنی‌لند رفت (مگر اینکه در هتل‌های اطراف دیزنی‌لند اقامت کنید) و از طرف دیگر حیف است که فقط یکی از دو پارک‌ها را ببینید؛ چون در هر دو پارک تجربه‌های فراموش نشدنی وجود دارد. بلیط یک روزه برای دو پارک معمولا بهایی حدود ۹۰ یورو برای بزرگسال و ۸۲ یورو برای بچه‌ها دارد. ساعات کار دیزنی‌لند نیز معمولا از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب است که البته ساعات کار و قیمت‌ها در فصول مختلف اندکی تغییر می‌کند.

کاباره‌ها

قبل از اینکه به معرفی کاباره‌های پاریس بپردازیم، خوب است که به طور کلی با کاباره آشناتر شویم.

کاباره نوعی از سرگرمی متشکل از موسیقی، آواز، رقص، نمایش و نظایر آن است. وجه شاخص کاباره محل اجرای آن است که می‌تواند در یک رستوران، پاب (Pub) و یا کلوپ شبانه باشد. به طور معمول، تماشاچیان کاباره در حال نوشیدن و یا غذا خوردن به تماشای نمایش می‌نشینند و محل نشستن آنها صندلی‌هایی است که میزهایی در برابرشان قرار دارد. این سرگرمی، با هنرنمایی توسط مجموعه‌ای از بازیگران انجام می شود که با توجه به ریشه‌های اروپایی‌اش، اغلب همراه با برهنگی همراه است.

پوستر قدیمی نمایش یکی از کاباره‌ها در پاریس

کاباره در فرانسه

شاید بتوان گفت که فرانسه پیش از هر کشور دیگری میزبان کاباره‌ها بوده است؛ چرا که از قرن شانزدهم در پاریس کاباره وجود داشته است. کاباره‌ها در فرانسه را می‌توان اجداد رستوران‌های مدرن دانست. آنها برخلاف میخانه‌ها، شراب را تنها همراه با یک وعده غذایی ارائه می‌کردند و از میزهایی استفاده می‌کردند که حتمن دارای رومیزی بودند. در آن زمان کاباره‌ها دارای یک برنامه ازپیش طراحی شده نبودند و اگر مشتریان، بیش از اندازه نوشیده بودند، احتمالا همراه با خواننده، آواز می‌خواندند. این کاباره‌ها اغلب به عنوان محل ملاقات نویسندگان و هنرمندان محسوب شد. نویسندگانی نظیر لافونتن، مولیر و ژان راسین از جمله هنرمندانی بودند که عادت به کاباره‌نشینی داشتند. در طول پنج قرنی که از آغاز به کار کاباره‌ها در فرانسه می‌گذرد، صدها کاباره مختلف تاسیس و تعطیل شده‌اند، به طوری که تا سال ۱۹۰۰ میلادی بیش از ۱۵۰ کافه-آواز (نسل اولیه کاباره) در پاریس وجود داشته است.

کاباره‌های پاریس

پاریس همچنان همانند گذشته دارای کاباره‌های زیادی است. خیلی از این کاباره‌ها دارای نام و نشان معروفی هستند و اغلبِ مسافران پاریس نام آنها را شنیده‌اند؛ اما بعضی از آنها شاید برای گردشگران چندان شناخته شده نباشند. معرفی همه کاباره‌های پاریس کار ساده‌ای نیست، اما کاباره‌های زیر شناخته شده‌تر هستند که به معرفی اجمالی آنها می‌پردازیم.

مولن‌روژ

نمای بیرونی کاباره مولن‌روژ

کاباره مولن‌روژ (Moulin Rouge) که در سال ۱۸۸۹ میلادی تاسیس شد، متاسفانه در سال ۱۹۱۵ در یک آتش‌سوزی کاملا از بینن رفت و بنای جایگزین در سال ۱۹۲۱ در محل بنای قدیمی افتتاح شده است. این کاباره را محل تولد رقص کان‌کان می‌دانند که یکی از رقص‌های معروف فرانسوی است. این رقص باعث معروفیت کاباره‌های فرانسوی در اروپا شد و از این حیث نقش مهمی در معروف شدن کاباره‌ها به طور عام دارد. این کاباره الهام‌بخش ساخت فیلم‌ها و نوشته شدن کتاب‌ها و ساخته شدن موسیقی‌های مختلفی بوده است. این کاباره در پلاک ۸۲ بلوار کلیشی (Boulevard de Clichy) در نزدیکی مونتمارتر واقع شده است.

لیدو

پوستر نمایش فعلی کاباره لیدو

لیدو (Le Lido) که بیشتر آن را به تئاتر لیدو یا کاباره لیدو می‌شناسیم، یکی از معروف‌ترین کاباره‌های پاریس است. این سالنن نمایش ابتدا در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۴۶ میلادی در پلاک شماره ۷۸ خیابان شانزه‌لیزه تاسیس شد اما در سال ۱۹۷۷ به محل فعلی آن پلاک ۱۱۶ نقل مکان کرده است. نمایش فعلی لیدو از ۲ آوریل ۲۰۱۵ تا کنون در حال اجرا است که به عقیده اکثر تماشاچیان، یکی از بهترین نمایش‌هایی است که در لیدو به اجرا درآمده است. نام این نمایش «عجایب پاریس» است (Paris Merveilles) و احتمالا چند سالی همین نمایش در لیدو به اجرا دربیاید. نمایش قبلی از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۴ برای حدود ۱۲ سال میهمان کاباره لیدو بود. دخترانی که در لیدو نمایش اجرا می‌کنند را دختران بلوبل (Bluebell Girls) می‌نامند. خانم بلوبل، لقبی است که به مارگارت کِلی لیبویچی موسس ایرلندی گروه رقص دختران بلوبل داده شده بود که گروه معروفش از سال ۱۹۴۷ در لیدو به اجرای نمایش مشغول بود.

نوول ایو

لوگوی کاباره نوول ایو

کاباره قدیمی نوول ایو (La Nouvelle Eve) در دامنه‌های مونتمارتر واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین و مجلل‌ترین تئاترهای پاریسس است. دکور و تزئینات سقف و صحنه نمایش این کاباره بسیار معروف و برجسته بوده است. این کاباره از ماه آوریل تا ماه اکتبر هر شب نمایش خود را با نام «پاریس، تو را دوست دارم» اجرا می‌کند که یک نمایشنامه انتقادی و خیره کننده از موسیقی و نمایش، برای تصویر کردن هنر شیک و جدید پاریس است. این کاباره در پلاک ۲۵ خیابان پیر فونتین (Rue Pierre Fontaine) واقع شده است.

علاوه بر کاباره‌های فوق، کاباره‌های دیگری نیز در پاریس فعالیت دارند که شب‌‌ها میزبان علاقه‌مندان این نمایش‌ها هستند. برخی از این کاباره‌ها عبارتند از:

  • کریزی هورس (Crazy Horse)
  • سزار پالاس (César Palace)
  • پارادایز لاتین (Paradis Latin)
  • کاباره پاریس (Cabaret de Paris)
  • دون کامیلو (Don Camilo)
  • برازیل تروپیکال (Brasil Tropical)

نمایش کاباره‌های معروف پاریس

نمایشی که همه شب در کاباره‌های معروف پاریس نظیر مولن‌روژ یا لیدو اجرا می‌شود، نمایش‌هایی ترکیبی است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هنرمندان مختلفی نظیر رقصندگان، خوانندگان و انواع هنرمندان هنرهای نمایشی در آن به اجرا می‌پردازند. این نمایش‌ها، قطعات کوتاهی با مدت زمان اجرا بین ۳ تا ۷ دقیقه هستند که در مجموع در اجرای یک ساعت و نیمه آن، حدود ۱۵ تا ۲۰ نمایش مختلف به اجرا درمی‌آید. آنچه که در این اجراها، باعث جلب توجه تماشاچیان می‌شود مواردی نظیر موسیقی، رقص، هارمونی، دکورهای عظیم، کارهای خارق‌العاده، نمایش‌های حیرت‌انگیز، پوشش‌های خاص، نورپردازی‌های جذاب و مواردی از این دست است که همچنان تنور این کاباره‌ها را داغ نگه داشته است. به طور کلی هنری که در این نمایش‌ها ارائه می‌شود کاملا برخاسته از هنر فرانسوی است و برهنگی عنصر برجسته‌ای از آن محسوب می‌شود. بخش‌هایی از این نمایش‌ها توسط هنرمندانی اجرا می‌شود که کمترین میزان پوشش را دارند که البته همین اندک پوشش‌شان با طرح‌ها، اَشکال و فرم‌های بسیار خاص طراحی شده و صحنه نمایش بواسطه تنوع این پوشش‌‌ها و همراهی موسیقی و نورپردازی‌های حرفه‌ای، بسیار چشم‌نواز است. اکثر هنرپیشگان این نمایش‌ها را دخترانی با قدهای کشیده و هم‌ارتفاع تشکیل می‌دهند، اما بخش‌هایی نیز صرفا توسط هنرمندان مرد و بخش‌هایی نیز یه صورت ترکیبی اجرا می‌شود.

نمایی از فضای داخلی و استیج لیدو

بلیط کاباره‌های پاریس

نمایش کاباره‌ها را می‌توان همراه با پذیرایی شام و یا فقط همراه با نوشیدنی رزرو کرد. تجربه نشان می‌دهد که تفاوت قیمت بلیط با شام و بلیط بدون شام به اندازه‌ای است که می‌توان یک غذای خوب در یک رستوران خوب پاریسی خورد. پس بهتر است که بلیط بدون شام را بگیرید و شام را جایی دیگر نوش جان کنید. بلیط‌های بدون شام در این کاباره‌ها تابع دو چیز است. یکی اینکه در چه روزی از هفته باشد و دیگر اینکه برای اجرای اول (ساعت ۲۱) یا اجرای دوم (ساعت ۲۳) باشد. به طور معمول می‌توان بلیط این نمایش‌ها را بین ۱۱۵ تا ۱۴۰ یورو همراه با یک نوشیدنی رایگان تهیه کرد. پیشنهاد نمی‌کنم بلیط‌های ارزان‌تر را تهیه کنید. چرا که موقعیتی که در آن خواهید نشست، چندان جالب نخواهد بود و بهتر است که این مابه‌التفاوت را پرداخت کنید تا در موقعیت بهتری نمایش را ببینید.

نمایی از یکی از نمایش‌های لیدو

کروز، کشتی، قایق

اگر فرصت کافی برای گشتن بر روی خشکی‌های پاریس را داشته‌اید، خوب است که کمی هم به گشتن در پاریس از روی رود سن فکر کنید. برای این منظور می‌توان از کشتی‌ها و کروزهای مختلفی استفاده کرد که گشت‌های اینچنینی ارائه می‌کنند. اگر کمی در گوگل جستجو کنید، اسامی کشتی‌های مختلفی را می‌یابید که شما را به رودگَردی دعوت می‌کنند. اما اگر نمی‌دانید که کدام یک از آنها را انتخاب کنید، می‌توانید به این دو گزینه فکر کنید.

EDETTES DU PONT NEUF

این مجموعه دارای کشتی‌ها و کروزهایی است که ایستگاهش در ابتدای غربی جزیره بزرگ رود سن است. معمولا هر نیم ساعتت یک بار، کشتی‌هایش از ایستگاه به حرکت درمی‌آیند و زمان حرکت آنها به طور معمول ۱۵ دقیقه بعد از هر ساعت و ۴۵ دقیقه بعد از هر ساعت است. مدت زمان گشت این کروزها ۱ ساعت است که مسیر حرکت آنها به دور دو جزیره وسط رود سن است. برای رفتن به ایستگاه این کشتی‌ها کافی است به پل جدید (pont neuf) بروید. این پل قدیمی‌ترین پل بر روی رود سن است و در ابتدای جزیره بزرگ (ِÎle de la Cité) واقع شده و مجسمه هنری چهارم پادشاه سازنده این پل در وسط آن ساخته شده است. درست از کنار همین مجسمه پله‌هایی به سمت پایین می‌رود که شما را به ایستگاه این کشتی‌ها می‌رساند. هزینه این گشت برای ۱ ساعت ۱۴ یورو است.

نمایی از کروز پل جدید

اگر قصد دارید با مترو به این ایستگاه بروید، دو گزینه وجود دارد. یکی اینکه با خط ۷ مترو به ایستگاه pont neuf بروید که درستت کنار پل از مترو خارج خواهید شد. گزینه دیگر اینکه با خط ۱ مترو در ایستگاه louvre-rivoli از مترو خارج شوید و به سمت رود سن حرکت کنید و از روی نزدیک‌ترین پل یعنی پل جدید که یک پل سنگی سفید است به وسط رود بروید و به ایستگاه کشتی‌ها برسید.

BATEAUX PARISIENS

بتو پاریزین یکی از معروف‌ترین گزینه‌های گشتن بر روی رود سن است. ایستگاه این کروزها در نزدیکی برج ایفل و در کنار پل لِناا (Pont d’Iéna) واقع شده است. گزینه‌هایی که اینجا دارید کمی مفصل‌تر است و می‌توانید گشت‌هایی مفصل‌تر را انجام دهید، اما بالطبع باید هزینه بیشتری نیز بپردازید.

نمایی از کروز گشت بتو پاریزین

یکی از گزینه‌ها همان گشت یک ساعته بر روی رود سن است که با بلیط ۱۵ یورویی می‌توانید تجربه کنید. گزینه دیگر گشت‌هایی یک ساعت و پانزده دقیقه و همچنین دو ساعت و نیمه است که همراه با پذیرایی ناهار و یا پذیرایی شام است. برای این تجربه‌های خاص، شما باید هزینه‌های بیشتری بپردازید اما تجربه‌هایی کاملا خاص و متفاوت را به دست خواهید آورد. کروزهایی که همراه با پذیرایی است، اطرافش تماما از شیشه است و داخل آن اجرای موسیقی زنده دارد. شما بسته به اینکه در چه قسمتی از کروز بنشینید، باید هزینه‌های متفاوتی بپردازید. برای ناهار در فصل بهار و تابستان گزینه‌های ۵۹ یورویی، ۷۷ یورویی و ۸۹ یورویی وجود دارد که مدت گشت کروز ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است. برای شام اگر گشت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه را بخواهید گزینه‌های ۹۹ یورویی، ۱۳۹ یورویی، ۱۶۸ یورویی و ۲۰۵ یورویی دارد که ساعت حرکت این کروز ۲۰:۳۰ است. کروزهای دیگرِ شام ساعت ۱۸:۱۵ و ۲۱:۰۰ حرکت می‌کنند که مدت زمان گشت اینها مثل کروز ناهار ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه است و قیمت آن ۶۹ یورو و ۸۵ یورو است.

نمایی از داخل کروزهای همراه با شام بتو پاریزین

منبع:وبلاگ مجید عرفانیان

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *