خانه / سفرنامه / تفلیس ، شهری که از آن سیر نمی شوید!

تفلیس ، شهری که از آن سیر نمی شوید!

سلام سفرنامه تفلیس گرجستان ۴نفری ما را میخوانید سعی میکنم سوالاتی که خودم از سفرنامه های دوستان به جوابشون رسیدم را اینبار از دید و تجربه خودم بنویسم و امیدوارم مفید باشد.

اول از همه ما به دنبال تور اقتصادی و آخر هفته ای سه شب و چهار روز بودیم یعنی سه شنبه تا جمعه..بنابراین با جستجوهای پیگیر از همین سایت مفید (لست سکند) تونستیم آژانس و تور مناسب را پیدا کنیم.

هتل سه ستاره + پرواز جورجین(پرواز گرجستان)

من هتل Dream hill را از لیست آژانس با قیمت ۸۴۰٫۰۰۰ تومان انتخاب کردم اما به دلیل لحظه آخر بودن آژانس گفت با همین قیمت یک هتل سه ستاره دیگر برای ما جایگزین میکند بنابراین در  کمال ریسک قرارداد را نوشتیم و نیمی از هزینه را پرداخت کردیم (روز دوشنبه) و فردای روز قرارداد که دقیقا روز پرواز ما بود هتل تایید شد (واچر هتل آمد) هتل Hilltop را برای ما گرفته بودند.

**Hilltop عکس ها و آدرس هتل در سایت بوکینگ یک هتل دیگر است.

خب طبق معمول سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه بودیم پرواز ساعت ۱۷:۳۰ بود که با تاخیر ساعت ۱۸:۰۰ انجام شد..

هواپیما بویینگ ۷۳۷ وغذای هواپیمایی گرجستان کم و آب پز است.

ساعت ۱۹:۳۰ به فرودگاه تفلیس رسیدیم که به ساعت تفلیس ۱۹:۰۰ بود.

از شرکت Georgian holiday  دنبال ما آمدند مسافرین هتل های مختلف را دسته بندی کردند و پاکتی حاوی

(سیم کارت گرجستان+لیست تورها+دفترچه راهنما) دادند…

تصویر شماره۱: ورودی هتل Hilltop varkateli

تصویر شماره۲: اتاق دو نفره هتل

تصویر شماره۳: سرویس اتاق

هتل کاملا نوساز و ما مسافرین اول بودیم و مینی بار دارای هزینه بود و هیچ کافی میکس یا چای رایگان نداشت. فقط اتاق دارای ۱ چای ساز و یخچال بود.

شب اول حدود ساعت ۹ شب ما به گشت در خیابان های اطراف هتل رفتیم شهر تفلیس کاملا امن هست و حتی شب ها خانم ها تا دیروقت در خیابان هستند…

بیشتر هتل های سه ستاره از مرکز شهر(میدان آزادی) دور هستند.

هتل ما نزدیک مترو وارکاتِلی بود و تمام خیابان پر از صرافی و لباس دسته دوم فروشی بود که بیشتر آنها عصرها تعطیل میکنند.

ما آن شب یک رستوران تمیز پیدا کردیم و ساندویچ کباب ترکی به قیمت ۷ لاری خوردیم خیلی مناسب بود و می ارزید متاسفانه عکس ندارم چون شب اول از بی زبانی خسته شده بودیم و این به دلیل ضعف کامل گرجی ها در زبان انگلیسی هست و باید با زبان اشاره صحبت کنیم.

نوشابه کوکاکولا و فانتا ۵۰۰ میل: ۱٫۶ لاری

آب معدنی ۵۰۰ میل: ۰٫۵ لاری

آب معدنی ۱ لیتری: ۱ لاری

صبح اول:

هتل به دلیل نوسازی امکانات اولیه سالن غذاخوری هم نداشت و صبحانه را در ظروف یکبار مصرف در اتاق می آوردند.

تصویر شماره۴: صبحانه روز اول

صبح بعد از صبحانه به مجموعه تجاری ایست پوینت East point mall رفتیم که اگر قصد خرید از برند ها و کارفور دارید حتما به این مجموعه بروید..ما خیلی لذت بردیم…

مجموعه شامل برندهای: زارا, کتون, دفکتو, ال سی وای کی کی, آدیداس, گلوریا جینز و…

فودکورت, سینما و بازی های ۳و۶بعدی هست و کارفور بزرگ و مجموعه لوازم برقی برندها هست و تقریبا یک روز کامل برای گشتن اگر اهل خرید باشید نیاز دارید…

تصویر شماره۵: تصویر ایست پوینت مال (عکس اینترنت)

تصویر شماره۶: بستنی قیمت ۱ لاری

تصویر شماره۷: نهار فودکورت (میس وندیز) برگر و ساندویچ مرغ و نوشابه:۱۷ لاری

zYnnHSuQ5mrMrk6ROtGhz41AaTicqQx3aYBHvETz.jpegg1olBqTuTCtHAFWL7pr9eZD5NxT4AbSupqdDFFrB.jpeg

تصویر شماره۸: نهار فودکورت ایست پوینت سیب زمینی+سالاد+نوشابه: ۹٫۵۰ لاری

شب به دریاچه تفلیس رفتیم که پارک آبی هم در این مجموعه هست اما خیلی دوره و تاکسی برای رفت با چانه زنی ۱۰ لاری گرفت…

تصویر شماره۹: دریاچه در نقشه گوگل مَپ

تصویر شماره۱۰: دریاچه در شب

توصیه میکنم حتما در هوای روشن برید ما شب رفتیم اشتباه کردیم چون هم مسافت دوره و هم چیزی دیده نمیشه درشب…

مردم گرجی در آب های بالای دریاچه شنا هم میکنند…

**هتل  View lake روبروی این دریاچه هست از مرکز شهر بسیار دوره و انگار حومه

شهر تفلیس هست…(این رو گفتم چون خودم تصمیم داشتم با هزینه بیشتر به دلیل منظره زیبای هتل به این هتل بروم) ولی وقتی از نزدیک موقعیت را دیدم متوجه شدم دوره..

صبح روز دوم:

تصویر شماره۱۱: صبحانه هتل

روز دوم به میدان آزادی معروف تفلیس رفتیم با تاکسی ۱۰ لاری

مجسمه مادر mtkvari تله کابین, پل صلح روی رودخانه در اطراف میدان آزادی هستند و دسترسی با پیاده روی مناسب است.

به سه کلیسای اصلی و خیابان روستاولی نیز دسترسی دارید…

این قسمت از شهر در شب نورپردازی زیبایی دارد و همچنین در پارک کنار پل صلح رقص فواره موزیکال هست (مثل پارک ملت و کوچکتر)

ورودی تله کابین هم از این پارک هست و بلیت ۵ لاری برای رفت و برگشت( بلیت ۲٫۵۰ لاری هم داره که تله کابین بالای تپه سولولاکی میبره بعد باید پیاده بیاید).

تصویر شماره۱۲: پل صلح(روی پل هستم)

تصویر شماره۱۳: ویو پارک

تصویر شماره۱۴: حوض پارک که رقص فواره در شب دارد.

تصویر شماره۱۵:تصویر پل صلح و رودخانه

تصویر شماره۱۶: مجسمه مادر تفلیس

تصویر شماره۱۷: کوچه تماما رستوران و هتل دسترسی از میدان آزادی

تصویرشماره۱۸: میدان آزادی

در اطراف میدان آزادی رستورانها و صرافی های ایرانی همچون:رستوران هزار و یک شب,رستوران نایب و …هست ما نهار آن روز را در رستوران ایرانی نایب خوردیم.

تصویر شماره۱۹: چلوجوجه:۱۰ لاری چلوکوبیده:۹٫۵۰ لاری زرشک پلو:۸٫۵۰

در مجموع صورتحساب ما با ۲ لیوان دوغ:۴ لاری و ۱ آبمیوه آلبالو:۴ لاری و۱ لیمو نعناء:۳ لاری و ۱۰%مالیات: ۴۳لاری شد.

ما دلارهامون رو در این صرافی که تقریبا دولتی بود با نرخ ۲٫۳۸ تبدیل میکردیم.

**دقت کنید صرافی هایی که علامت(%) دارند از پول شما برای خودشون مالیات کم میکنند.. به این صرافی ها نروید زیاد هم هستند..

تصویر شماره۲۰: صرافی خیابان وارکاتلی نزدیک مترو وارکاتلی

تفلیس

صبح سوم:

تصویر شماره۲۱: صبحانه هتل(به دلیل متفاوت بودن این قسمت فقط عکس انداختم)

پرواز برگشت ما ساعت ۱۴:۳۰ با همان پرواز جورجین بود که ما باید ساعت ۱۱:۱۵ در لابی هتل منتظر لیدر بودیم.

بنابراین این صبح ما فقط توانستیم به گشت در خیابان وارکاتلی و این بازارچه کوچک پایین تر از متروی وارکاتلی برویم.

تصویر شماره۲۲: بازار(مثل بازار های هفتگی خودمان)

پرواز ما ۴۵ دقیقه تاخیر داشت و ما ساعت ۱۵:۱۵ حرکت کردیم و غذای ساده و کم هواپیما و تکان های شدید هواپیما (بویینگ۷۳۷) را داشتیم.

تصویر۲۳:هواپیمای جورجین بویینگ ۷۳۷

تفلیس

*نکات:

+زبان مردم گرجستان گرجی است و حتی اعداد انگلیسی هم بلد نیستند مخصوصا تاکسی ها

+مبلغ های تاکسی ها معمولا بین ۱ تا۲ لاری قابل چانه زنی هست.

+اعداد را در ماشین حساب موبایل نشان دهید.

+سیم کارت گرجی که میگیرید عدد زیر بارکد شماره تلفن هست و با دستگاه Pay box

میتوانید شارژ کنید.(فراوان در سطح شهر)

+دستگاه های Pay box آبی دولتی است و بابت شارژ درصد کم نمیکند.

دستگاه های نارنجی و زرد که معمولا کنار مغازه ها هست ۲درصد از مبلغ کم میکند.

+ در سراسر تفلیس اینترنت بنام Tbilsi loves you وجود دارد که معمولا آنتن ضعیف است.

+ آدرس هتل و شماره تلفن را روز اول از هتل بگیرید تا به تاکسی نشان دهید اگر نام هتلتان را نمیشناخت.

+قیمت غذاهایی مثل پیتزا که نوشته شده ۱ لاری قطعا برای یک مثلث پیتزا هست.

+قیمت کالباس,سوسیس و… که در کارفور مبلغ: ۱٫۵۰ و کلا خورد خورده مبلغ ۱۰۰ گرم است حواستان باشد.

در آخر بسیار سپاس از شما که سفرنامه را خواندید اگر جا افتاده ای بود پاسخگو و اگر کمی بود پوزش..