عکاسی کاملا ممنوع بودولی با پرداخت مقداری پول به یکی از نگهبانان داخل هرم توانستیم چند عکس بگیریم، تصوری که من همیشه از اهرام داشتم این بود که فکر می کردم یک جای بسیار پیچ در پیچ است واجازه بازدید از همه قسمتهای ان را داریم و ممکن است در آن گم شویم .البته داخل اهرام قاعدتا به همین شکل است ولی تمامی سوراخ ها و راه های آن را بسته اند و ما فقط از یک راه می توانستیم به سمت آن اتاق بریم. مسیری که باید می رفتیم یک جای بسیار تنگ و خفه با شیب بسیار تند بود طوریکه در یک بخش از مسیر سقف به قدری کوتاه بود که باید دولا دولا بالا می رفتیم آن هم روی یک تخته شیب دار که با گذاشتن تخته های کوچک روی آن ، آن را به شکل پله درآورده بودند و بالا رفتن از آن بسیار بسیار سخت بود خصوصا برای من که کفشم اصلا مناسب نبود.همسرم با دیدن این مسیر همان ابتدا نشست و من و دوستان مسیر را ادامه دادیم

سفرنامه مصر

داخل هرم،هوا بسیار بسیار گرم و کم اکسیژن بود با وجودیکه لباس بسیار نازکی پوشیده بودم خیس عرق شدم .دیوارهای هرم بسیار بسیار جالب بودند

بالاخره بعد از طی کردن آن مسیر سخت به اتاق مخصوص تابوت پادشاه رسیدیم البته در آنجا تابوتی وجود نداشت فقط محل قرارگیری تابوت بود. داخل دو هرم دیگر را نیز می توانستیم بازدید کنیم ولی متاسفانه زمان نداشتیم. بعد از چند دقیقه ای از هرم بیرون آمدیم و در محوطه اهرام شروع به چرخیدن کردیم.واقعا باورم نمی شد که بالاخره اهرام را از نزدیک می بینم .محوطه اهرام کاملا خاکی است ، فضای بسیار وسیعی حدود ۸ کیلومتر است که راه رفتن درکل این مجموعه و دیدن همه آن چندین ساعت زمان می برد

شترهای بسیاری با صاحبانشان در محوطه بودند تا توریست ها را سوار کنند ، ما نیز وسوسه شدیم .

سفرنامه مصر

در محوطه اهرام ، غیر از اهرام گفته شده مجسمه ابوالهول نیز قرار داشت که بعد از دیدن اهرام آن را نیز بازدید کردیم ابوالهول غول افسانه های مصر باستان است این مجسمه مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر است و دارای کله ای شبیه به زن است . ابوالهول از صخره ای تراشیده شده است که ۲۰ متر ارتفاع و ۷۰ متر طول دارد برخی از باستان شناسان با توجه به قدمت ابوالهول معتقدند این بنا نمی تواند ساخته دست بشر باشد چرا که در آن زمان تمدن آنچنان پیشرفته نبوده است و ساخت آن را به موجودات فرازمینی نسبت می دهند

هنوز حقایق نهفته زیادی در مورد اهرام مصر وجود دارد اما آزمایش های متعددی که در درون اجسام هرمی شکل با ابعاد چند سانتی متر یا چند متر انجام شده نشان داده که نوع جسم یا ماده ای که در ساختمان این اهرام به کار می رود، به هیچ وجه در ماهیت میدان های انرژی که در درون آنها متمرکز می شود تاثیر ندارد.چرا؟نمی دانیم .اما
۱)غذاهای فاسد شدنی تا مدت های مدید بدون فساد در درون هرم باقی می ماند.
۲) آبهای آلوده، تصفیه و عاری از میکروب می شوند،نباتات با سرعت بیشتری رشد می یابند..
۳)فلزات زنگ زده جلا و صیقل اصلی خود را باز می یابند.
۴)انسان ها به استراحت بهتری دست یافته و نیز به قدرت اندیشه آدمی افزوده می شود.
۵)آرامش و درمان امراض روانی با سهولت بهتری انجام می شود.

درک این قضایا وقتی حاصل شد که برای اولین بار دیدند که حیوانات مرده در درون آرامگاه اصلی فرعون در هرم بزرگ هر چند آب خود را از دست داده اند ولی فاسد نشده اند.در نتیجه این مشاهده بود که بشر متوجه شد، شاید شکل خاص هرم در این پدیده دخالت داشته باشد.بعد از بازدید از کل مجموعه اهرام، من و همسرم با پرداخت ۱۲۰ پوند (هر شتر ۶۰پوند) حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در محوطه اهرام شتر سواری کردیم که واقعا لحظات به یاد ماندنی بود، شاید دیگر هیچ وقت تکرار نشود.در طول این سفر می توان به یقین گفت بازدید از اهرام ثلاثه یک طرف ترازو و بقیه سفر در طرف دیگر قرار داشت.اهرام ثلاثه نقطه ای در دنیاست که از دید من واقعا باید آن را از نزدیک دید تا به هیبت و شکوه آن پی برد.

بعد از شترسواری،کمی از دست فروشان خرید کردیم و سوار اتوبوس شدیم. قرار بود بعد از صرف نهار دوباره ما را به عرب مال ببرند ولی به دلیل کمبود وقت نرفتیم و فقط به یک کشتی واقعی که رستوران بود رفتیم و نهار را آنجا خوردیم ، نهار نسبتا خوبی بود و از آنجا به سمت فرودگاه اسکندریه حرکت کردیم.از قاهره تا اسکندریه تقریبا سه ساعت طول کشید وهمگی واقعا کلافه و عصبی بودیم.اسکندریه تا جایی که شنیده بودم شهر بسیار تاریخی و زیبایی است ولی متأسفانه فرصت گشت و گذار در شهر را نداشتیم و مستقیما به فرودگاه رفتیم . بعد از خالی کردن بارهایمان از اتوبوس با لیدرهای بومی مصر خداحافظی کردیم و وارد سالن اصلی فرودگاه شدیم .فرودگاه اسکندریه نسبت به فرودگاه اسوان بزرگتر و پیشترفته تر بود بالاخره بعد از تحویل دادن بارهایمان لیدر تور پاسپورت ها را به خودمان بازگرداند و بعد ازکمی ایستادن در صف، سوار هواپیما شدیم. در مسیر برگشت نیز شماره صندلی وجود نداشت.

سفرنامه مصر

پرواز نسبتا خوبی داشتیم حدودا ساعت ۵ بعد از ظهر به وقت اسکندریه پرواز کردیم ، مسیر برگشت کوتاه تر بود و با توجه به اختلاف دو ساعت و نیم که با مصر داریم ساعت ۲۲ به وقت تهران فرود آمدیم .

من و همسرم پیش ازسفر، شاید به دلیل شکل پکیج تور مصر(کشتی کروز۵ ستاره و اقامت چهار شب روی نیل،اقامت در شهر توریستی هورگادا و در نهایت دیدن قاهره پایتخت مصر) تصور می کردیم که این سفر، بسیار لوکس و رویایی باشد چرا که از طرفی فکر می کردیم مصر یکی از پیشرفته ترین کشورهای افریقایی است. این سفر واقعا خاص بود ولی با توجه به شرایط مصر(فقر مردم وکثیفی) سفر لوکسی نبود.دیدن رود نیل ،مکان ها ، معابد تاریخی و اهرام ثلاثه به تنهایی این سفر راجذاب کرده بود ولی نه فقط به این دلیل بلکه آشنایی با شرایط زندگی مردم مصر و دیدن فقر آنها و همچنین اتفاقات جالبی که در طول سفر برایمان پیش آمد (همان شرایط دشوار سفر که همه ما را بسیار خسته کرده بود)،همگی باعث جذابیت و تفاوت فاحش این سفر با سفرهای دیگر می شد. سفر مصر بدلیل شرایط سختی که داشت، تنها سفری بود که طی آن دلتنگ ایران شده بودم و دوست داشتم سریعتر به ایران بازگردم. ولی وقتی به ایران برگشتم و بعد از مدتی عکس ها و فیلم های سفرمان را مرور کردم به این نتیجه رسیدم که واقعا سفر بسیار جالب ، به یاد ماندنی و منحصر به فردی بود.

هم اکنون نیز با گذشت چند ماه از سفر و افزایش درگیری و جنگ در کشور مصر، گروه توریستی دیگری از ایران به این کشور مسافرت نکرده است و تا به امروز ما دومین و آخرین گروه پس از ۳۰ سال بودیم؛ که این موضوع ،این سفر را در نظرم مهمتر جلوه می دهد و اگر دوباره به زودی شرایط رفتن به مصر مهیا شود، پیشنهاد می کنم کسانی که واقعا عاشق دیدین مکان های تاریخی هستند به این کشور سفر کنند.چون با توجه به صدماتی که طی این چند سال جنگ به این کشور وارد شده، مدت مدیدی زمان می برد تا این کشور جایگاه گذشته خود را بازیابد.