خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری خراسان جنوبی / دره هندوستان شهر اسفدن قائنات

دره هندوستان شهر اسفدن قائنات

دره هندوستان

دره هندوستان شهر اسفدن قائنات

 

یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان خراسان جنوبی «دره هندوستان» است که در شهر زیبای اسفدن قائنات است.

اسفدن از توابع بخش مرکزی و در فاصله ۵۷ کیلومتری شرق قاین قرار است که در سال ۱۳۸۳ به شهر ارتقاء یافت و ۱۲۰۰ متر ارتفاع ار سطح دریا دارد. اسفدن در میان دو رود بزرگ و سفید جای گرفته و از این رو نام آن را مرتبط به واژه سپید و اسپیدده (روستای سفید) می دانند.

بررسی های بسیاری درباره دلیل نام گذاری این منطقه صورت گرفته است، اما نتایج چندانی بدست نیامده است. رشته کوه سرچشمه آبی سرد و گوارا و خالص را به این دره هدیه می کند که موجب حیات، زیبایی و سرسبزی آن است. انواع گیاهان دارویی و بوته های قیچ، تاغ و دشتی سرسبز و سرتاسر گل شقایق در بهار این منطقه را فرا می گیرد.

این منطقه به لطف چشمه در جریان خود لطافت و زیبایی خاصی دارد. پوشش گیاهی بخش کوهستانی این منطقه نیز شامل درخت های انجیر وحشی، بنه، پسته کوهی و گز است و بوته های آویشن و زیره نیز در این منطقه به فراوانی یافت می شود.

دره هندوستان

دره هندوستان

از زیبا ترین جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به «آب النگ»، «مزار» و «چهل سنگ آب» اشاره نمود. آب النگ در سمت غربی دره هندوستان واقع شده است. این منطقه به دلیل باتلاقی بودن با نام «النگ سار» یا «آب النگ» مشهور شده است.

منطقه «چهل سنگو» (چهل سنگ آب) نیز شامل ۴۰ حفره عمیق در دل کوه می باشد که در فصل زمستان به وسیله بارش های فصلی مملو از آب شده و در فصل های بهار و تابستان به عنوان جیره آب مورد استفاده دامداران قرار می گیرد. از این رو این منطقه به چهل سنگو (سنگ آب ) معروف شده است.

در بخش ورودی دره هندوستان یک سیل بند واقع شده است که عرض دیواره های آن ۲ متر و ارتفاع آن نیز ۲٫۵ متر می باشد. این سیل بند که از سنگ های ساروج ساخته شده است مملو از گل و گلای و سیلاب است اما در صورت تعمیر و مرمت می تواند بیش از پیش به جذابیت این منطقه بیافزاید. در این منطقه امکانات رفاهی و خدماتی از قبیل سرویس بهداشتی، آلاچیق و سکو نیز وجود دارد.

دره هندوستان

دره هندوستان

دره هندوستان

دره هندوستان

دره هندوستان

دره هندوستان

توسط ابی در

سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *