راهنمای سفر به لهستان – Travel guide to Poland

راهنمای سفر به لهستان – Travel guide to Poland

 معرفی لهستان

 لهستان کشوری زیبا واقع در قاره ی سبز که با کشورهای آلمان، چک، اسلواکی، لیتوانی، روسیه، بلاروس، اوکراین و از شمال با دریای بالتیک دارای مرز مشترک زمینی است و به دلیل داشتن ۱۴ اثر تاریخی ارزشمند، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این کشور با داشتن طبیعتی بکر و رویایی و همین وطور آب و هوایی اقیانوسی، مسافران بسیاری را به سمت خود می کشاند. در تمام شهرهای کشور لهستان اماکن تاریخی و جاذبه های دیدنی مشاهده می شود که هر کدام به نوبه ی خود از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار هستند. این کشور را با تمام موجود باید دید و تاریخ آن را ورق زد. هنوز آثار جراحت جنگ ها پس از گذر زمان داخل کشور لهستان قابل مشاهده است.

تاریخ

لهستان تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. در ابتدا لهستان بزرگ در سال ۹۶۶ میلادی شکل گرفت. این کشور حتی با کشور لیتوانی طی دو قرن یکی بود اما در قرن هجدهم، روسیه، پروس و اتریش لهستان را برای بارها در جنگ شکست دادند تا دوران طلایی پادشاهی این کشور رو به زوال برود. هرچند که لهستان بار دیگر در منطقه به قدرت رسید اما در سال ۱۹۴۰ به اشغال آلمان درآمد و در جنگ جهانی دوم، شش میلیون لهستانی که نیمی از آنها یهودی بودند، کشته شدند. بیش از ۵/۲ میلیون نفر نیز به کار اجباری گرفته شدند و این شاید بتواند سیاه ترین دوران تاریخی برای این کشور باشد. لهستان ۵ سال بعد به اشغال روسیه درآمد و حکومت کمونیستی شوروی را هم تجربه کرد. در نهایت، بعد از تمامی این فراز و نشیب ها، امروزه لهستان مستقل است و جالب است بدانید که بخش عمده ای از خاک آن شامل ایالت های تجزیه شده ی آلمان ها پس از جنگ جهانی اول و دوم می باشد!

 شهر های لهستان

ورشو، پایتخت کشور لهستان و همین طور بزرگترین شهر این کشور است. همچنین شهر ورشو از جمله شهرهایی است که با اینکه در جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید، همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و به پاریس اروپای شرقی شهرت پیدا کرده است. این شهر تاریخی و زیبا محل مناسبی برای سفر و تجربه ای شگفت انگیز محسوب می شود. کسی در ورشو حوصله اش سر نمیرود چون جاذبه های دیدنی این شهر برای هر سلیقه ای برنامه دارد.

کراکوف از قدیمی ترین و بزرگترین شهرهای کشور لهستان است. این شهر که پایتخت سابق کشور لهستان نیز بوده در قسمت جنوبی کشور قرار گرفته و از زیباترین و حائز اهمیت ترین شهرهای اروپایی شناخته می شود. این شهر دانشگاهی با داشتن جنب و جوش فراوان، جذابیت های قرون وسطایی و تاریخی اش را حفظ کرده است به نوعی که می توان شهر کراکوف را جالب ترین مقصد برای گردشگران دانست. این شهر از مقرون به صرفه ترین شهرهای اروپایی شناخته شده و جذابیت های بسیاری در خود دارد.

گدانسک، پوزنان و وروتسلاو نیز از شهرهای دیدنی و مهم کشور لهستان هستند.

لهستان

 گشت و گذار در لهستان

لهستان به دلیل داشتن تاریخی پر از فراز و نشیب، جاذبه های تاریخی متعددی دارد که می تواند برای هر کسی جذاب باشد. از بناها، موزه ها و آثار معماری اش گرفته تا جاذبه های طبیعی و مسحور کننده که می تواند برای مدتها هر شخصی را خیره کند. پارک ها و جاذبه های طبیعی این کشور می تواند فرصتی عالی برای فرار از زندگی شلوغ شهری باشد. پس ما را همراهی کنید تا شما را با مهم ترین های کشور آشنا کنیم.

به ورشو پایتخت زیبای کشور سفر کنید.

ورشو از آن شهرهایی است که هم بافت قدیمی دارد و هم بافت جدید که بافت قدیمی آن از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر محسوب می شود. پس اول از همه در الد تاون یا همان شهر قدیمی ورشو قدم بزنید. این منطقه مملو از خانه های مثلثی شکل و میدان های سنگ فرش شده است که با توجه به نابودی های که در جنگ جهانی دوم رخ داد دوباره بازسازی شد و سراپا ایستاد. این منطقه زیبا و تاریخی به دلیل داشتن کلیساهای مزین سبک باروک، دیواره های دفاعی و معماری های رنگی و خیره کننده اش، در یونسکو به ثبت رسیده است. در این منطقه گشت بزنید، روی سنگ فرش ها با چشم اندازی از ساختمان های رنگارنگ قدم بزنید و در کافه و رستوران هایش بنشینید. اینها تمام کارهایی است که برای لذت بردن باید انجام دهید. فراموش نکنید که برای خرید سوغاتی به بازار گردشگری که اغلب روزها دایر می شود مراجعه کنید و تجربه ی خریدی نمنحصر به فرد داشته باشید. درون غرفه های این بازار، تخم مرغ های رنگ شده، ظروف شیشه ای و جواهرات کهربایی به فروش می رسد.

شهر قدیم ورشو

شهر قدیم ورشو

شهر قدیم ورشو

از کاخ سلطنتی دیدن کنید.

این کاخ با بنای آجری و رنگی سرخ، در میدان قدیمی شهر قرار گرفته و قدمتش به قرن ۱۳ برمی گردد. ساخت این کاخ زیبا متعلق به قرن ۱۵ میلادی است و زمانی خانه ی رهبران سیاسی لهستانی بود. کاخ سلطنتی هم از قربانی های جنگ جهانی دوم بود که امروزه به طور چشمگیری باشکوه و خیره کننده به نظر می رسد. دالان های مرمر و تزئینات گچبری قصر بازسازی و اتاق ها دوباره به طور کامل مبلمان شدند. مجموعه هنری قصر نیز در طول جنگ توسط نازی ها غارت شد اما خوشبختانه تعداد زیادی از آن ها مثل اثر رامبراند به کاخ بازگردانده شد. بازدید از این کاخ در روزهای یکشنبه رایگان است البته امکان دارد در این روز با جمعیت زیادی از مشتاقان رو به رو شوید.
نمایشگاه رایگانی که در طبقه زیرین کاخ قرار دارد نیز در رابطه با تخریب تا بازسازی قصر برگزار شده است. اگر علاقه مند به دانستن در رابطه با روند بازسازی قصر بعد از جنگ جهانی هستید بازدید از نمایشگاه را از دست ندهید.

کاخ سلطنتی

کاخ سلطنتی

کمی آن طرف تر از کاخ سلطنتی، زیباترین کلیسای نئو کلاسیک یعنی کلیسای زیبای سنت آنه خودنمایی می کند. برج ناقوس جداگانه، نمای داخلی وهم انگیز با طیف رنگ های زرد، سفید و طلایی، نقاشی های غم انگیز کتاب مقدس و چلچراغ ماموت، همگی به زیبایی ها و ارزش این کلیسا افزوده اند. کلیسای سنت آنه به طرز غیر معمولی از آسیب های جنگ جهانی دوم دور ماند اما متاسفانه در سال ۱۹۴۹ به دلیل حفر تونل در مجاورت کلیسا، تقریبا فرو ریخت.
هنگام بازدید حتما از ۱۵۰ پله داخل کلیسا بالا رفته و شهر ورشو را از بالا نگاه کنید.

کلیسای سنت آنه

کلیسای سنت آنه

کلیسای سنت آنه

از طبیعت و فضای زیبای پارک لازینکی لذت ببرید.

این پارک زیبا با ۷۸ هکتار مساحت، باغ های زیبا و دریاچه های پراکنده ای دارد که می تواند مکانی مناسب و ایده آل برای سپری کردن یک بعد از ظهر آرام باشد. همین طور در این پارک یک آمفی تئاتر و یادبودهای قهرمانان لهستانی از جمله فردریک شوپن وجود دارد که بازدید از آنها نیز لذت بخش است. طاووس ها، کاخ های زیبا که از میان درختان قابل مشاهده اند و همین طور پل های مسحور کننده ای که بازتابشان درون دریاچه مشخص است، زیبایی و جذابیت این پارک را چندین برابر کرده اند. همین طور کاخ اشتاین اسلو آگوست “پادشاه لهستان در سال ۱۷۶۴” که روی دریاچه لازینکی قرار دارد و به “کاخ بر روی آب” شهرت پیدا کرده است از دیگر جذابیت ها و زیبایی های این منطقه به حساب می آید. با وجود معماری های باشکوه و بناهای خیره کننده، این مکان پارکی محلی است، طوری که آخر هفته ها محل پیک نیک خانواده ها و بسیاری از زوج های جوان است.

پارک لازینکی

پارک لازینکی

پارک لازینکی

پارک لازینکی

پارک لازینکی

 کراکوف را کامل بگردید. 

برای گشت و گذار در این شهر زیبا حتی هفته ها هم کم است.
اول در میدان بازار اصلی Rynek Główny گشت بزنید. این میدان زیباترین و همچنین بزرگترین بازار میدان قرون وسطایی در کشور لهستان است و قدمت آن به قرن ۱۳ برمی گردد. اطراف این میدان تاریخی و مهم را خانه های زیبا و قدیمی و همین طور رستوران ها و کافه ها احاطه کرده است. این منطقه مناسب برای عاشقان معماری و هنر بهترین انتخاب است. اگر از این مکان بازدید کردید حتما در تورهای اسب و کالسکه سواری شرکت کنید.

میدان بازار اصلی

در اولین مرکز خرید مخفی جهان گشت بزنید.

این بنا که کلاف هال نام دارد ساخت اش به قرون وسطی و به سال ۱۵۵۵ میلادی باز می گردد. امروزه در این بنا، غرفه هایی در طبقه همکف وجود دارد که در آن غرفه ها انواع سوغاتی از جمله عروسک های زیبای چوبی، تخم مرغ های رنگ شده، جواهرات طلایی و کهربایی و … به فروش می رسند. علاوه بر این ها در طبقه بالایی، گالری هنری قرن نوزدهمی باشکوهی وجود دارد که آثاری تاریخی از هنرمندان لهستانی در آن به نمایش گذاشته شده اند.

کلاف هال

کلاف هال

کلاف هال
بازدید قلعه واول Wawel Royal Castle در شهر کراکوف را فراموش نکنید.

یکی از بهترین نمونه های قرون وسطایی، همین قلعه است که هم بسیار زیباست هم از اهمیت بسیار بالایی در کشور لهستان برخوردار است. در همین مجموعه تاریخی موزه ای نیز وجود دارد که در آن می توانید از پرده های نقش دار قرون وسطایی، جواهرات خانواده های سلطنتی و میراث امپراتوری عثمانی دیدن کنید.  قلعه واول از بزرگترین قلعه های لهستان است و تمام سبک های معماری اروپایی از دوره های قرون وسطی، رنسانس و باروک در آن دیده می شود.

قلعه واول

قلعه واول

قلعه واول

از اردوگاه آشویتس دیدن کنید. با اینکه این اردوگاه کار اجباری خارج از شهر کراکوف قرار دارد اما بازدید از آن توصیه می شود. این اردوگاه که توسط نازی ها در دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفته، امروزه به یک موزه تبدیل شده و به صورت رایگان روم عموم بازدید کنندگان باز است. برای آشنایی با تاریخ جنگ جهانی دوم و نازی ها، بازدید از این موزه را فراموش نکنید. اتاق های گاز و کوره های آدم سوزی برای اولین بار در این اردوگاه راه اندازی شد. اردوگاه آشویتس نزدیک به مرز آلمان در سیلسیا واقع شده و شعار معروف آلمانی “کار شما را آزاد خواهد کرد” همچنان به صورت یادگاری در سر در معروف آشویتس به جا مانده است.

اردوگاه آشویتس

اردوگاه آشویتس

اردوگاه آشویتس

اردوگاه آشویتس

 به شهر تاریخی گدانسک سفر کنید.

این شهر زیبا و تاریخی با گذر زمان و مرمت های بسیار بعد از جنگ، همچنان آثار و رد پای تاریخ را در گوشه و کنار خود حفظ کرده است. گدانسک شهری واقع در شمال کشور لهستان و در مجاورت دریای بالتیک که هم طبیعت بی نظیری را به مسافرانش هدیه می کند هم آثار و جاذبه های فراوانی برای ارائه کردن دارد. اهل هر چه که باشید این شهر سرگرمتان خواهد کرد. از آثار مهم آن نیز می توان به شهر قدیم گدانسک، دروازه طلایی، فواره ی نپتون، تئاتر شکسپیر و … اشاره کرد.

گدانسک

گدانسک

گدانسک

شهر Wroclaw هم یکی از کمتر شناخته شده ترین مقصدهای گردشگری در لهستان است در حالی که این شهر زیبا درر رابطه با معماری می تواند با بسیاری از شهرهای بزرگ و معروف رقابت کند. یک مقصد ارزان و خلوت که در کرانه ی رود اودر جا خوش کرده و تاریخ اش به هزاران سال قبل باز می گردد. در سفر به این شهر می توانید از سالن اپرا، کلیسای جامع، کاخ های با شکوه و … بازدید کنید.

Wroclaw

Wroclaw

 نکات سفر

برای داشتن تجربه ای منحصر به فرد و البته داشتن اقامتی رایگان می توانید از طریق سرویس های کوچ سرفینگ، چند روز سفرتان را میهمان افراد بومی شوید و از همه مهم تر دوستان لهستانی پیدا کنید!. هم صحبتی و زندگی کردن با افراد بومی هر کشور حتی در چند روز هم بسیار هیجان انگیز است.
سعی کنید در کافه تریا های مخصوص لهستانی غذا بخورید. در این کافه ها می توانید سوپ، غذاهای گوشتی و نوشیدنی های محلی را با هزینه های پایین نوش جان کنید و از وعده های غذایی خود لذت ببرید.
در شهرهای توریستی و پرگردشگر چون ورشو و کراکوف، کارت گردشگری بگیرید.  با این کارت ها می توانید به طور نامحدود از وسایل حمل و نقل عمومی رایگان استفاده کنید و از جاذبه های مختلف به صورت رایگان یا با تخفیف های زیاد بازدید کنید. اگر قرار است چند روز در یک شهر بمانید حتما از دفاتر توریستی کارت گردشگری که از یک تا سه روزه دارند تهیه کنید تا هزینه ی سفرتان کاهش پیدا کند.
یکی از بهترین راه ها برای گشت و گذار خصوصا در فصل های مناسب، اجاره دوچرخه است. در صورت امکان اجاره اتومبیل هم یکی از ایده ال ترین کارهای ممکن برای سفر به این کشور می باشد. با توجه به تنوع جاذبه ها در شهرهای کوچک و بزرگ کشور لهستان، برای تجربه هر چه بهتر می توانید خودرو اجاره کنید و با خیال راحت به گشت و گذار در این سرزمین رویایی بپردازید.
اگر به دنبال سفری راحت و بدون دغدغه هستید و هزینه ها برایتان چندان اهمیتی ندارد، تورهای لهستان را دنبال کنید.

لهستان

Poland

پایتخت
ورشو
زبان رسمی
لهستانی
شعار
لهستان هنوز از دست نرفته است
مذهب
مسیحیت
واحد پول
(Złoty (PLN
تفاوت زمانی
ولتاژ برق
۲۲۰
قاره
اروپا
پیش شماره
+۴۸

 آب و هوا

این کشور دارای آب و هوایی معتدل است یعنیزمستان هایی نسبتا سرد و تابستان هایی گرم دارد. از غرب ، به دلیل جریان های اقیانوسی از سمتاسکاندیناوی و روسیه جریان هوای قطبی و از سمت جنوب، جریان هوای گرم و نیمه گرمسیری آب و هوایکشور لهستان را تحت تاثیر قرار می دهند.
در زمستان هوای قطبی قاره ای بر کشور غالب شده و سرما و یخبندان را به دنبال دارد طوری که بارش سنگین برف اتفاق می افتد و بعضی مواقع دمای هوا به زیر صفر نیز می رسد. اواخر تابستان و در ماه های پاییزی، آب و هوای این کشور تحت تاثیر توده هوای گرم و نیمه گرمسیری قرار می گیرد و روزهای گرمی دارد.

 اطلاعات ضروری

لهستان کشور امنی است. خصوصا در شهرهای مهم و توریستی آن هیچ خطری تهدیدتان نمی کند. اما عقل می گوید که در بعضی شهرستان ها اشیا گرانقیمت را در خودرو جای نگذارید یا اینکه از حمل آن ها در مکان های عمومی پرهیز کنید تا خطری چون دزدی تهدیدتان نکند.
هزینه ی جابه جایی شهری در این کشور بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. شما با استفاده از قطارهای درجه یک و با قیمت های مناسب می توانید از شهی به شهر دیگر سفر کنید.
برای تردد و جا به جایی در شهرها نیز تاکسی ها مناسب هستند. اما سرویس های حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه تر می باشند.

 ویزا لهستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *