راهنمای سفر به نروژ – Travel guide to Norway

راهنمای سفر به نروژ – Travel guide to Norway

 معرفی نروژ

پادشاهی نروژ یا همان طور که ما میشناسیم نروژ، کشوری است کوهستانی و سردسیر که در شمال اروپا قرار گرفته و با کشورهای سوئد، فنلاند، روسیه و تنگه اسکاژراک همسایه است. سواحل کشور نروژ نیز با آب های اقیانوس اطلس و دریای بارنتز زیبا شده اند.
این کشور حدود ۵ میلیون جمعیت دارد که تقریبا ۷۰ درصد آن ها در پایتخت یعنی شهر اسلو و اطراف آن زندگی می کنند. مساحت زیادی از خاک این کشور به دلیل وجود سرمای شدید و همجواری با قطب شمال خالی از سکنه است.
طبیعت فوق العاده زیبا و بکر کش.ر نروژ و همین طور سواحل و خلیج های زیبا و یخچال های حیرت انگیز باعث شدند تا هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان برای تفریح و گردش به آن سفر کنند. علاوه بر اینها، نروژ مجمع الجزایر و جزایر زیبایی هم دارد که هر کدام، افسانه و تاریخی شنیدنی دارند به اضافه طبیعت و حیات وحشی دیدنی. اما تاریخ این کشور هم به اندازه طبیعت آن باشکوه است. نروژ یکی از قدیمی ترین پادشاهی های اروپا را دارد و این روزها هم قدرت سیاسی خوبی در منطقه. اما جالب است که بدانید نروژ در دنیا مستعمرات زیادی دارد، از جزیره ای یخی در قطب شمال گرفته تا جزایری در گرینلند. بنابراین از طبیعت زیبا و بکر نروژ، از کوه های اسکاندیناوی که برای اسکی بی نظیر هستند و دریا و اقیانوس آن که برای قایق سواری یکی از بهترین مکان هاست در کنار بناهای تاریخی شهر دیدن کنید.

تاریخ

نروژ دارای قدیمی ترین حکومت های پادشاهی اروپا ست. اولین حکومت پادشاهی این کشور به سال ۹۹۴ و با ورود وایکینگ ها به منطقه فعلینروژ بر می گردد که یک وایکینگ با پذیرفتن آیین مسیحیت خود را پادشاه کشور نامید. سال ۱۳۹۷ میلادی نروژ با کشور دانمارک اتحادیه ای تشکیل دادند که حدود ۴ قرن پایدار ماند. سپس سوئد با حمله ای برق آسا نروژ را اشغال کرد و بر خلاف میل قلبی مردم نروژ، این کشور ضمیمه سوئد شد و همراه با آن ایسلند نیز به سوئد تعلق گرفت. با رشد احساسات میهن پرستی در قرن ۱۹ میلادی و با برگزاری یک همه پرسی در سال ۱۹۰۵ میلادی، سرانجام نروژ از سوئد جدا شد و کشور مستقل نروژ کنونی شکل گرفت. با اینکه در جنگ جهانی اول که سال ۱۹۱۴ میلادی رخ داد، کشور نروژ بی طرفی اش را اعلام کرد اما خسارت سنگینی به قسمت کشتیرانی آن وارد شد. در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹، باز کشور نروژ بی طرفی خود را اعلام کرد اما متاسفانه با حمله ی آلمان نازی مواجه شد و حدود ۵ سال در اشغال آلمان نازی باقی ماند. در انتها این کشور در سال ۱۹۴۹ بی طرفی خود را ترک گفت و به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پیوست.

 شهر های نروژ

اسلو، بزرگترین شهر و پایتخت کشور نروژ است. همین طور این شهر مرکز اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور نروژ نیز می باشد. شهری زیبا که زمانی میراث وایکینگ ها بود و سال ۲۰۱۰ به عنوان دومین شهر گران دنیا شناخته شد. طبیعت بکر و فوق العاده، موزه های خیره کننده و سرگرمی های فراوان باعث شد تا شهر اسلو از محبوب ترین شهرهای اروپایی برای توریست ها باشد. چه اهل خرید باشید چه اهل گردش و تفریح میان جاذبه های طبیعی و بکر و همین طور غرق در موزه ها و آثار تاریخی، این شهر تمام نیازهایتان را برآورده می کند.
البته این را هم در نظر داشته باشید که این شهر گران بدون برنامه ریزی، به سرعت جیبتان را خالی خواهد کرد.

شهر اسلو
ترومسو یکی دیگر از شهرهای مهم این کشور است و در شمال ترین قسمت آن نیز واقع شده است. یکی از مهم ترین دلایل شهرت شهر ترومسو، وجود شفق های قطبی است، از این رو سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از این شفق های زیبا راهی این شهر می شوند. ترومسو در کشور نروژمیان گردشگران به عنوان پایتخت قطب شمال معرفی شده است.

لوفوتن، برگن، تروندهایم و استاوانگر نیز از شهرهای مهم و توریستی کشور نروژ می باشند.

 گشت و گذار در نروژ

یکی از دلایل شهرت و البته زیبایی های کشور نروژ، شفق های قطبی آن است. اکثر مسافران هنگام ورود به این کشور تصمیم دیدن این شفق ها را دارند و برای این کار خودشان را به شهر ترومسو می رسانند. ترومسو شهری زیبا و منحصر به فرد که شمالی ترین شهر این کشور است و شفق قطبیکه از پدیده های جوی کره زمین است را مقابل چشمان حیرت زده مسافرانش به نمایش می گذارد. شفق قطبی، پدیده به وجود آمدن نورهای رنگی و متحرک در آسمان تاریک است که معمولا در عرض های نزدیک به دو قطب زمین به وجود می آید. حتی فکر کردن به گذراندن شبی زیر آسمان در حال نظاره ستاره ها و شفق های قطبی لذت بخش است چه برسد به از نزدیک لمس کردن آنها.
به ترومسو سفر کنید و از دیدن این زیبایی های خاص و عجیب نهایت لذت را ببرید.

ترومسو

شهر ترومسو

شهر ترومسو

شهر ترومسو

شهر ترومسو

در شهر زیبای برگن گردش کنید.

اگر دنبال مناظر زیبا و تاریخی و مهم تر از همه چشم نواز هستید، برگن یکی از شهرهایی است که تمام این موارد را با هم دارد. شهری که از زیباترین بنادر شمال اروپا شناخته شده و از پایتخت های فرهنگی اروپا نیز به حساب می آید. تنها کاری که در این شهر می توان انجام داد لذت بردن از طبیعت و ریلکس کردن است. باید در کافه های قدیمی آن بنشینید و خودتان را به نوشیدن قهوه ای داغ میهمان کنید و کنار آن با فرهنگ نروژی ها آشنا شوید.

شهر برگن

شهر برگن

شاید برایتان عجیب باشید اما حتما در شهر برگن، بازدید از بازار ماهی را فراموش نکنید. این بازار با دیگر مراکز فروش ماهی تفاوت دارد. از معماری جالب و منحصر به فرد آن گرفته تا اسکله زیبا و نمای شهر برگن که همگی باعث شدند تا این مکان علاوه بر فروش ماهی در سراسر قاره اروپا، منطقه ای تفریحی و گردشگری نیز باشد و گردشگران زیادی را جذب کند.

برگن

شهر اسلو را زیر و رو کنید.
اسلو بزرگترین شهر نروژ است. دارای بکرترین طبیعت و معماری های مدرن و قدیمی و سرگرمی های پر انرژی که همگی باعث شدند تا این شهر مقصدی محبوب برای توریست ها باشد. اگر علاقه به موزه و بازدید از جاذبه های تاریخی دارید این شهر حسابی سرگرمتان می کند. یکی از این موزه های جالب موزه ی کشتی وایکینگ ها ست. داخل این موزه دو کشتی از وایکینگ ها، اسکلت هایی از وایکینگ ها، صنایع دستی و یک مقبره وجود دارد و تاریخ آن ها را بازگو می کند.

موزه وایکینگ ها

موزه وایکینگ ها

زل زدن در تابلوی نقاشی “جیغ” لذتی دارد توصیف نشدنی. این نقاشی معروف در سال ۱۸۹۳ میلادی توسط مونچ “مونش” با رنگ روغن  و پاستل به سبک اکسپرسیونیستی ترسیم شده است. دو بار مورد سرقت قرار گرفت و هر دو بار توسط پلیس برگردانده شد. آسیب های وارد شده روی نقاشی مرمت شد و امروزه در موزه ی ملی از آن نگهداری می شود.

ادوارد مونش

موزه ملی

موزه مونش نیز به طرفداران هنر توصیه می شود. در این موزه آثار این نقاش معروف نروژی گرد هم آوری شده تا علاقه مندان بتوانند بازدید داشته باشند.

موزه ادوارد مونش

موزه ادوارد مونش

یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های گردشگری در شهر اسلو، سالن اپرای آن است. نوع معماری این بنا تحسین بر انگیز است و قرار گرفتن آن کنار آب، زیبایی اش را چنذین برابر کرده است. اگر به اپرا علاقه ندارید هم بازدید از ساختمان را از دست ندهید.

سالن اپرای اسلو

سالن اپرای اسلو

سالن اپرای اسلو

از قصر سلطنتی بازدید کنید.
این قصر زیبا که قرن ۱۹ میلادی ساخته شده، همه روزه میزبان تعداد زیادی گردشگران از سراسر جهان میشود. معماری خاص و منحصر به فرد این سازه همراه با اشیای تاریخی به جا مانده از سال های دور، باعث جذابیت فراوان این مکان شده است. رژه نظامی زیبا و تشریفاتی که زمان شیف نگهبانان صورت میگیرد نیز دیدنی است و از صحنه های فراموش نشدنی سفرتان خواهد شد.

قصر سلطنتی

قصر سلطنتی

قصر سلطنتی

قصر سلطنتی

در بزرگترین پارک کشور نروژ که به خاطر داشتن ۲۱۲ تندیس شهرت دارد قدم بزنید. تندیس های موجود در این پارک توسط هنرمند و تندیس ساز معروف نروژی “گوستاو ویگلند” ساخته شده اند. به همین خاطر این پارک را به نام ویگلند می شناسند و بسیاری از گردشگران صرفا برای بازدید از این تندیس ها به شهر اسلو سفر می کنند.

پارک فروگنر

پارک فروگنر

پارک فروگنر

اگر به ورزش های زمستانی علاقه مند هستید امتحانش کنید. کوه های گریتلیند و گالد کوپی گین ، بهترین مکان ها برای اسکی و همین طورکوهنوردی هستند از این رو هر ساله توریست های زیادی جهت انجام دادن این ورزش ها به کشور نروژ سفر می کنند. این کشور برای اسکی بازان حرفه ای بهترین انتخاب است چون در نروژ همیشه منطقه ای پوشیده از برف وجود دارد و یک پیست اسکی مناسب نیز تشکیل شده است.

اسکی

اسکی

اسکی

از آبدره ها غافل نشوید. آبدره ها شاخ آبه های باریک و ژرفی از دریا هستند که در خشکی پیش رفته و معمولا دیواره های پرشیب و تندی هم دارند. این دیواره ها به دنبال زیر آب رفتن دامنه های کوه ها یا ادامه فرسایش یخچالی زیاد و عمیق شدن یک دره ساحلی تشکیل شده اند. آبدره ها زمانی تشکیل می شوند که یک یخچال طبیعی به دریا رسیده و آب شوند. آب شدن یخچال ها دره ای پرشیب و باریک جا می گذارند که آب دریا داخل آنها می ریزد. این پدیده های زیبا و منحصر به فرد به وفور در کشور نروژ دیده می شوند. مثل آبدره سوگنه که بزرگترین آبدره در نروژ و دومین آبدره ی بزرگ جهان است.
سعی کنید حداقل یک روز کامل در کنار یکی از آبدره های کشور نروژ وقت بگذرانید تا لذت واقعی در دل طبیعت بودن را احساس کنید.

آبدره های نروژ

آبدره های نروژ

آبدره های نروژ

و در انتها اگر از ارتفاع نمی ترسید، صخره های معروف نروژ را لمس کنید. در این کشور، در امتداد خط ساحلی و مناطق ناهموار و پر از صخره، چند ساختار عجیب و شگفت انگیز از جنس سنگلاخ وجود دارد که هر ساله صخره نوردان وماجراجویان بسیاری را به سمت خود جذب می کند. به غیر از حس شور و هیجانی که هنگام بالا رفتن از صخره ها بدست می آورید، چشم اندازی که از آن بالا می بینید به قدری زیبا و دیدنی و منحصر به فرد است که زیباییش را نمی توان توصیف کرد. از زیباترین صخره های کشور نروژ می توان به صخره Trolltunga و Preikestolen اشاره کرد.

Trolltunga

Trolltunga

Preikestolen

Preikestolen

Preikestolen

 نکات سفر

نروژ از کشورهای گران دنیا محسوب می شود. هزینه های اقامت نیز در آن بالاست. شما می توانید برای صرفه جویی در برخی هزینه ها چون اقامتو خورد و خوراک، از سرویس کوچ سرفینگ استفاده کنید و چند روزی که مسافر هستید میهمان افراد بومی که جای خواب رایگان به شما می دهند باشید. با این کار هم اقامت رایگانی خواهید داشت هم با فرهنگ نروژی ها آشنا خواهید شد.
برای گردش بهترین کار اجاره کردن خودرو می باشد.چون هزینه تاکسی های پی در پی از اجاره روزانه خودرو بالاتر می رود. در شهرهای کوچک نیز اجاره دوچرخه بهترین گزینه خواهد بود.
غذا خوردن در رستوران ها بسیار گران تمام می شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد خودتان آشپزی کنید.
در صورت امکان یک روزی را در دل طبیعت چادر بزنید. با این کار تجربه ای منحصر به فرد و به یاد ماندنی کسب خواهید کرد.
زبان نروژی دشوار است امابرای ارتباط گرفتن بهتر است چند کلمه بیاموزید.
یکی از بهترین راه ها برای سفر به این کشور استفاده از تورهای نروژ است. اگر زبان ندانید می توانید از طریق تور لیدرها و از کمک آنها استفاده کنید.

نروژ

Norway

نام
(کشور هزار خلیج)
پایتخت
اسلو
زبان رسمی
نروژی ، سامی
شعار
مذهب
مسیحیت
واحد پول
کرون نروژ (NOK)
تفاوت زمانی
ولتاژ برق
۲۲۰
قاره
اروپا
پیش شماره
+۴۷

 آب و هوا

با اینکه کشور نروژ نزدیک به قطب شمال است اما به صورت غیر قابل تحمل از آب و هوای سرد و منجمد کننده ای برخوردار نیست و به دلیل جریان آب گرمگلف استریم و بادهای مرطوب غربی که از اقیانوس اطلس به داخل کشور می وزند، آب و هوای قابل تحملی دارد. البته قسمت های شمالی این کشور سرمای زیادی دارد و قسمت های مرکزی و جنوبی آن دارای آب و هوای نسبتا معتدل با فصل سرمای طولانی هستند.

 اطلاعات ضروری

آب لوله کشی در این کشور قابل شرب است. پس نیازی نیست برای خرید آب معدنی هزینه کنید.
نروژ کشور امنی است و هیچ خطری مسافرانش را تهدید نمی کند. با خیال راحت می توانید در آن گردش کنید حتی شب هنگام.

 ویزا نروژ

منبع : همگردی