خانه / سفرنامه / راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

یکی از دغدغه های مسافران به دیگر کشورها، چگونگی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و مسیر یابی و رسیدن به مناطق گردشگری است ، و بسیاری از سوالات نیز در تالار های گفتگو به این موارد منتهی میشود و این برای مسافرانی که اولین بار قصد دارند به کشور دیگری سفر کنند بیشتر هم خواهد بود جهت کاهش این دغدغه راهنمایی مختصر برای استفاده دوستانی که قصد سفر به استانبول را دارند فراهم آوردم که امید است مفید واقع گردد.

شهر استانبول به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و وجود عوارض طبیعی ای چون خلیج طلایی و آبراه بسفر به سه پاره تقسیم شده است بخش اروپایی آن در دوطرف خلیج طلایی شکل گرفته که به واسطه پل هایی که تا امروز تعداد آنها سه عدد است و معروفترین این پل ها پل گالاتای است مرتبط است و این دو بخش اروپایی را نیز آبراه بسفر از بخش آسیا جدا کرده است که با پل های عظیمی چون پل بغاز نیز این دو قاره به هم مرتبط شده اند.


راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

این موقعیت خاص باعث شده سیستم حمل و نقل دریایی و زمینی متنوعی نیز برای ارتباط این سه پاره استانبول با یکدیگر در طول زمان شکل بگیرد . به همین دلیل امروز هم مسیرهای دریایی میان اسکله های معروف استانبول برقرار است و هم خطوط قدیمی تراموا که از میان خیابان های شهر میگذرد و هم خطوط زیر زمینی تازه ساز مترو که هنوز هم در حال توسعه است و هم اتوبوس ها خطی .

مجموعه اینها تمام نقاط این شهر را به خصوص نقاط توریستی و مراکز خرید را به طور کامل تحت پوشش قرار داده اند به طوری که که با کمی آشنایی به مسیر ها جایی نخواهد بود که بر روی نقشه باشد و شما نتوانید با استفاده از این سیستم حمل و نقل و بدون استفاده از تاکسی های گران ترکیه و بدون ماندن در ترافیک شدید خیابان های استانبول به مقصد برسید.

۱ – تراموا

محبوب ترین وسیله حمل و نقل توریست ها تراموا هست زیرا از وسط خیابان های شهر و بر روی ریل های زمینی میگذرد و سرعت مطلوبی دارد نه به کندی اتوبوس های خطی هست و نه به پر سرعتی متروی زیر زمین و به این به شما امکان مشاهده شهر استانبول را می دهد. مسیرهای خوبی دارد و تعداد زیادی از مناطق توریستی را با ایستگاه هایی که در نزدیک آنها توقف می کند را می توان با استفاده از تراموا دسترسی داشت.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

۲- مترو

متروی استانبول برخلاف تراموا کاملا در زیر زمین قرار دارد البته سرعت زیادی هم دارد دو نوع مترو در استانبول وجود دارد یکی متروی برقی که خط اصلی متروی استانبول است و یک نوع هم وسیله ای است که در سال ۲۰۱۱ در دو مسیر افتتاح شد و با استفاده از کابل کشیده میشود به نام “فونیکولار” معروفترین مسیر این وسیله ، مسیر کوتاه ولی پرشیب از میدان تقسیم به سمت بندرگاه پر کابرد و شلوغی به نام کاباتاش است ، ورودی مترو را با تابلوی M مشخص کرده اند و مسیرهای آن خصوصا مجتمع های تجاری و خیابان های معروف استانبول را تحت پوشش دارد.


راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

۳- اتوبوس های خطی

اتوبوس های خطی استانبول نیز در مسیرهای متنوعی وجود دارد ولی به علت تردد در ترافیک خیابان های شلوغ استانبول و کند بودن آن کمتر مورد اقبال است ولی گاهی مسیرهایی دارد که با استفاده از تراموا و مترو قابل دستیابی نیست. برای یافتن مسیر اتوبوس ها و شماره آنها و زمان تقریبی حرکت آنها میتوانید به سایت آن مراجعه کنید . و از قبل شماره اتوبوس و ایستگاه را تعیین کنید.

لینک سایت مسیریابی اتوبوس ها

۴- اسکله های استانبول

استانبول ،چون شهری است در دوسوی آبراه، اسکله های زیادی در نقاط مختلف شهر دارد که علاوه بر مسیرهای تفریحی و تورهای دریایی و اتصال بین جزایر ، برای رفت و آمد روزانه میان اسکله های شهری هم میتوان از مسیرهای آن استفاده کرد ولی هزینه بیشتری دارد و زمان راه افتادن قایق ها هم با فاصله زمانی نسبتا زیادی است از معروفترین اسکله ها

eminonu, kabatash, yenikapi,beshiktash,ortakoy ,kadicoy

هر کدام از این ها مسیرها و زمان های مشخص دارند مانند اسکله کادیکوی در بخش آسیایی که مسیرهای زیر را دارد.

خطوط کادیکوی – امین اونو

کادیکوی – جزیره ها ( بویوک ادا / هیبلی ادا / بورگازادا

کادیکوی – کاراکوی

کادیکوی – بشیکتاش

کادیکوی – کاباتاش

کادیکوی – بوستانجی – جزیره

البته کمتر توریست ها از این مسیرها استفاده میکنند و عمده استفاده آنها برای سفر به جزایر پرینس و تورهای تنگه بسفر است .

کشتی هایی که در این اسکله ها پهلو گرفته اند یا مربوط به بخش خصوص هستند که بلیط کاغذی میفروشند و یا توسط بخش دولتی اداره میشوند که با استانبول کارت کار میکنند.
تورهای تنگه بسفر از اکثر این اسکله ها به خصوص اسکله امین اونو و در دو مسیر کوتاه و بلند به هزینه ۱۲ لیر و ۲۵ لیر بدون ناهار و شام و موزیک و فقط به عنوان یک گشت دریایی قابل دسترسی هستند . تورهای همراه با شام و موزیک احتیاج به رزرو قبلی دارد که معمولا صبح همان روز یا روز قبل میتوان رزرو کرد.


راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

۵- دلموش یا مینی باس :

تاکسی های ون ۱۰ نفره زرد رنگی هستند که در بیشتر خیابان ها و مراکز خرید و در مکانهایی که ایستگاه دیگر وسایل حمل و نقل وجود ندارد حضور دارند دلموش ها در خطوط مشخصی حرکت میکنند و کرایه آنها ثابت هست ، از کرایه اتوبوس بیشتر، اما از کرایه تاکسی‌ کمتر است.در طی مسیر دارای ایستگاه های مشخص نیستند و بنابر درخواست مسافر توقف می کنند. دلموش ها در بخش آسیایی استانبول حضور پررنگ تری دارند . مانند تاکسی ها پول نقد طلب میکنند و از کارت های حمل و نقل مانند استانبول کارت پشتیبانی نمیکنند.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

استانبول کارت یا آکبیل ،کارت حمل و نقل شهری استانبول است شما با استفاده از این کارت که تمام سوپر مارکتها و کتابخانه ها ، آنرا به قیمت حدود۷ لیر میفروشند میتوانید با شارژ هر مبلغی که تمایل دارید از تمامی این سیستم حمل و نقل استفاده کنید نحوه شارژ کردن آن بدین صورت است که در تمامی ایستگاه ها دستگاهی مشابه خودپرداز ها قرار دارد کارت را در قسمت خودش قرار میدهید و پول را به دستگاه میدهید و چند ثانیه صبر میکنید تا شارژ انجام شود در نمایشگر آن نیز مبلغی که شارژ کردید و جمع مبلغ موجود در کارت را به شما نشان میدهد.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

در نمایشگر para مبلغ پولی است که به دستگاه میدهید و bakiyehجمع مبلغ موجود در کارت شما است.

نحوه استفاده از این کارت بدین صورت است که هنگامی که وارد ورودی مترو یا تراموا میشوید موانعی الکترونیکی وجود دارد که کارت را به قسمت کارتخوان آن نشان میدهید و میله های آن برای عبور یک نفر باز می شود و به تعداد هر نفر باید این کار تکرار شود.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

برای تشویق مردم به استفاده از این سیستم هر بار که کارت خواهید زد مبلغ کمتری از کارت شما کم میکند بدین صورت که اولین بار ۲٫۴ لیر دومین بار ۲ لیر و سومین بار ۱٫۷۵ لیر کسر میکند ولی بار چهار باز این روند از ۲٫۴شروع میشود.

نرخ مترو و تراموا در هر مسیر البته متفاوت است

پیدا کردن مسیر سوار شدن به واگن های مترو نیز کار چندان پیچیده ای نیست در هر ایستگاه مترو چند دالان وجود دارد و که در ورودی هر دالان مسیر آن قطار و ایستگاهایی که توقف خواهد داشت را با تابلو هایی که هم بر روی زمین و هم بر دیوار وجود دارد مشخص شده است تا شما بتوانید مقصد خودتان را مشخص کنید و وارد دالان و قطار صحیح بشوید. جابجایی بین قطارها تا وقتی از ایستگاه مترو خارج نشده اید نیازی به کارت زدن مجدد ندارد .


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

تصویر بالا ورودی خط متروی زیر میدان تقسیم است در صورتی که به اسکله کاباتاش خواستید بروید مسیر زرد رنگ را دنبال کنید و در صورتی که یکی از مسیرهای نوشته شده در کادر سبز رنگ مقصد شما هست باید به سمت راهنمای آن بروید بر روی دیوار ها نیز همین راهنما ها وجود دارد.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

نقشه ایستگاه های تراموا و مترو ،هم در هتل ها موجود است و هم در برنامه های موبایل میتوان نصب کرد ولی توجه داشته باشید نقشه های آن به روز باشد زیرا ایستگاهها و خط های جدید ممکن است که در نقشه های شما نباشد . برای مثال خط متروی M2.در اکثر نقشه های موجود در اینترنت کامل نیست و تا ایستگاه ینی کاپی را در نقشه مسیر خود ندارد


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

در داخل واگن های مترو و یا تراموا نیز مسیر و ایستگاه ها را با تابلوهای الکترونیکی در بالای درب ها نشان میدهند و به صورت صوتی نیز نام ایستگاه های پیش روی اعلام میشود.


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول


 راهنمای سیستم حمل و نقل عمومی در شهر استانبول

در نقشه های سیستم حمل و نقل عمومی ترکیه (عکس های بالا) خط آبی رنگ خط تراموای استانبول است که از ایستگاه کاباتاش شروع شده از روی پل معروف گالاتای عبور میکند و بعد از ایستگاه اسکله معروف امین اونو به سمت خیابان زیبا و پر از رستوران گلخانه میرود ،سپس از ایستگاه گلخانه به سمت ایستگاه سلطان احمد می رود که برای بازدید از مجموعه توپکاپی و ایاصوفیه و مسجد آبی در این ایستگاه باید پیاده شوید.

بعد از آن به سمت ایستگاه بایزید می رود که در صورتی که بخواهید از بازار بزرگ و سنتی استانبول به نام کاپالی چارشی بازدید کنید در این ایستگاه باید پیاده شوید بعد از ایستگاه بایزید دو ایستگاه لالعلی و اکسارای در مسیر هستند که به مراکز خرید لالعلی و آکسارای می توانید دسترسی داشته باشید بعد از این ایستگاه ها به سمت ایستگاه فیندیک زاده میرود که جمعه بازار فینیدک زاده در روبروی ایستگاه قرار دارد.

در ایستگاه هایی مانند سیرکچی و توپکاپی و یوسف پاشا و در همین خط شما میتوانید پیاده شوید و وارد خط مترو یا تراموای دیگری شوید درحقیقت این ایستگا ها محل تلاقی خطوط هستند به این ایستگاه ها، ایستگاه های انتقالی میگویند. این خط در نقشه به رنگ آبی نشان داده شده است و از پر رفت و آمد ترین خطوط توریستی هست و بیشتر مناطق توریستی را در خود دارد.

اگر در میدان تقسیم اقامت داشته باشید برای رسیدن به این خط تراموا باید خود را به نزدیکترین ایستگاه تراموا به میدان تقسیم برسانید یعنی ایستگاه کاباتاش ، برای این کار باید ابتدا وارد ایستگاه مترو واقع در میدان تقسیم که با علامت M ورودی آن مشخص شده است بشوید در طبقه اول زیر زمین مترو، تابلویی هست که سمت سوار شدن به همان قطار کابلی معروف به فونیکولار را به شما نشان میدهد این قطار کوچک هر ۵ دقیقه این مسیر میدان تقسیم به کاباتاش را میرود و بر میگردد مدت زمان این سفر کوتاه ۲ دقیقه است. از ایستگاه کاباتاش هم تا کاخ معروف دلمه باغچه پیاده کمتر از ۵ دقیقه راه است.

در صورتی که از همان میدان تقسیم بخواهید به جای تراموا وارد مقاصد دیگری که در مسیر متروی زیر زمینی استانبول هست بشوید یعنی ایستگاه های موجود در خط سبز رنگ نقشه که با نام خط متروی M2 آنرا میشناسند باید وارد ایستگاه مترو بشوید و نشان های سبز رنگ را دنبال کنید ، این خط ایستگاه هایی چون خیابان عثمان بی که فروشگاه های خرید زیادی در خود دارد یا ایستگاه شیشلیshishli که پاساژ معروف جواهر در روبروی آن هست و یا ایستگاه لونت levent که چند مجتمع تجاری روز استانبول و از زیباترین و گرانترین مجموعه های خرید که معروفترین آنها مجتمع تجاری کانیون است را در مسیر خود دارد

اگر در ایستگاههای وسط این خط وارد شوید باید دقت کنید که در کدام مسیر رفت یا برگشت قطار میخواهید سوار شوید زیرا قطار رفت و برگشت در دو خط جدا و در دو سوی شما هستند ، اگر به تابلوهای راهنما دقت کنید مطمئن مسیر اشتباهی سوار نخواهید شد.

به منظور صرفه جویی در وقت و هزینه توصیه میشود قبل از سفر مقاصد و مسیرهای دسترسی ، نزدیکترین ایستگاه به محل اقامت خود و وسیله مناسب برای رسیدن به هر منطقه را انتخاب کنید و به صورت شماتیک مانند نمونه های زیر یاداشت کنید :

مثال: اگر محل اقامت شما نزدیک میدان تقسیم و خیابان استقلال باشد مسیرهای زیر قابل دستیابی هست.

مقصد :خیابان گلخانه، مسیر : ایستگاه متروی تکسیم >> فونیکولر به کاباتاش >> تراموای T1 >> ایستگاه گلخانه

مقصد : تور کشتی تنگه بسفر ، یکی از مسیرهای پیشنهادی : ایستگاه متروی تکسیم>>فونیکولر به کاباتاش >>تراموای T1>> ایستگاه امین اونو >> پیاده به سمت اسکله امین اونو

مقصد :مجموعه توپکاپی و ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد، مسیر : ایستگاه متروی تکسیم >> فونیکولر به کاباتاش >> تراموای T1 >> ایستگاه سلطان احمد

مقصد :بازار بزرگ یا کاپالی چارشی ، مسیر : ایستگاه متروی تکسیم >> فونیکولر به کاباتاش >> تراموای T1 >> ایستگاه بایزید

مقصد : مرکز تجاری جواهر، مسیر : ایستگاه متروی تقسیم>> متروی M2>> ایستگاه شیشلیSISLI

مقصد : خیابان بهاریه، مسیر : (۳ مسیر از میدان تقسیم وجود دارد) مسیراول: ایستگاه متروی تقسیم>> فونیکولر به کاباتاش>> پیاده تا اسکله کاباتاش>>کشتی به سمت کادیکوی>>تراموای T3 >>ایستگاه بهاریه

مسیر دوم:تکسیم>> دلموش های کادیکوی >>تراموایT3 >>ایستگاه بهاریه

مسیر سوم : تکسیم>> مترویM2 >> ایستگاه ینی کاپی >> متروی مارمارای>>ایستگاه آبریلیک چشمه>>متروی M4 >> ایستگاه کادیکوی>>تراموایT3>> ایستگاه بهاریه

گاهی برای یک مقصد مسیرهای متعددی وجود دارد و انتخاب مسیر صحیح بسته به دلایلی چون سرعت رسیدن ،هزینه ، زیبایی مسیر و یا وجود مقاصد بین راه میتواند باشد.

منبع:لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *