روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

 

روستاها کویری از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان هستند که سالانه پذیرای گردشگران و طبیعت دوستتان زیادی هستند. روستای بیابانک یکی از این روستا های تاریخی و دوست داشتنی است.

روستای بیابانک در دهستان لاسگرد از تابع شهرستان سرخه در سمنان واقع شده و موقعیت جغرافیای آن در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر سمنان و ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر سرخه است. این روستا آخرین روستای این منطقه است و به دلیل کوچک بودن و همچنین همجواری با دشت کویر با نام بیابانک نامیده می شود.

قدمت بیابانک به طور دقیق مشخص نیست ولی از آثار و بناهای تاریخی که دراین روستا قرار دارد میشه فهمید که روستایی تاریخی و قدیمی است. گذر تاریخ را بر در و دیواره های این روستا قابل مشاهده است.

روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

این روستا آثار تاریخی زیادی همچون قنات ها، برج ها و قلعه را در خود جای داده است که به معرفی چند نمونه از این آثار تاریخی می پردازیم.

قنات نیسکان: این قنات که هم اکنون خشک است یکی از قناتهای پر آب روستای بیابانک بوده است ودر حدود ۸ سنگ آب داشته است. مادر چاه آن با عمق ۸۰ متر در نزدیکی سرخه قرار دارد.
این قنات دو مدار ۸ دور داشته است و برای تامین هزینه لایروبی قنات و تعمیرات آن یک شبانه روز، معروف به بیروزه به مدار اضافه می گردیده.

روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

قنات طهره: قنات حمام عمومی روستا بوده است و ۱۴ شبانه روز روزانه حدود ۲۰ لیتر آب در ثانیه آبدهی داشته است.

برج ها: برج های دیده بانی سمت جنوب روستا با نام های چاله برج, دیونه برج, ترکمونی برج محل دیده بانی برای حفاظت روستا از دست دزدان و یاقیان بوده است.

قلعه خندق: این قلعه یکی ازمهمترین آثار باقی مانده از گذشتگان در این روستا می باشد. این قلعه جهت حفاظت مردم و امولشان در برابر هجوم یاقیان ساخته شده . قلعه خندق دارای ورودی آب “گنگ آو”به معنی گنگ آب (راه ورودی آب آن مخفی بوده)و خروجی آب”پایین شط”که در اطراف خندق کنده اند میباشد. قلعه هشت برج داشته که بقایای چند برج آن تا به امروز موجود است این قلعه راههای زیر زمینی به خارج از روستا وقلعه های اطراف مانند قلعه جان آباد و لاسگرد داشته است.

روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

دسترسی به روستای بیابانک

روستای بیابانک سمنانروستای بیابانک سمنان

ایستگاه راه آهن بیابانک در مسیر راه آهن تهران مشهد ، آخرین ایستگاه قبل از ایستگاه سمنان می باشد . فاصله ایستگاه تا روستا در حدود دو کیلومتر است که هیچ حمل و نقل عمومی در این محدوده وجود ندارد و تردد محلی نیز بسیار به ندرت انجام می شود . قطار های سریع السیر یا قطار های ویژه معمولا در این ایستگاه توقف ندارند لذا باید قبل از سوار شدن به قطار از این موضوع اطمینان حاصل نمود

در صورت حرکت از مشهد به سمت تهران ، پس از عبور از شهر سمنان و پس از طی مسیر حدود ۵ کیلومتر ، به تابلوی راهنمای جاده روستای بیابانک توجه گردد . این جاده از سمت چپ از جاده اصلی جدا شده و طول آن حدود ۱۵ کیلومتر می باشد و پس از پشت سر گذاشتن روستای صوفی آباد به روستای بیابانک می رسد.

روستای بیابانک سمنان

روستای بیابانک سمنان

منبع سایت ایرانگردی

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *