خانه / سفرنامه / سفرنامه دور ترکیه (قسمت اول)

سفرنامه دور ترکیه (قسمت اول)

سفرنامه دور ترکیه (قسمت اول)

ماعلاقه زیادی به سفر و دیدن طبیعت و مکان های تاریخی و آشنایی با فرهنگ شهرهای مختلف را داریم خیلی دوست داشتیم که به یک کشور خارجی برویم ولی تصمیم گرفتیم که ابتدا بیشتر مکان های دیدنی ایران را ببینیم و سپس برای سفر خارجی اقدام کنیم شروع به مسافرت به استان های مختلف کردیم بیشتر نقاط دیدنی ایران در مدت دوسال سال با همسرم رفتیم با خواندن سفرنامه آقای طلوعی که با خودرو شخصی به ترکیه رفته بود این انگیزه درما به وجود آمد.

ولی خیلی از استان های ایران مانده بود که نرفته بودیم خردادماه امسال بعد از سفر ۲۱ روزه تعطیلات عید نوروز به شهرهای شیراز، بندر عباس ، قشم و کرمان و یزد تصمیم گرفتیم برای شهریور ماه به صورت زمینی تا قونیه به ترکیه بریم اما با توجه به شرایط کاری همسرم مجبور شدیم که مسافرت را زودتر انجام دهیم و قرار بودن یکی از دوستان خانوادگی ما نیز در این سفر همراه ما باشد که در آخرین روزها بنابر مشکلاتی از همراه شدن با ما عذرخواهی کردن و ما تصمیم گرفتیم تغییراتی در برنامه و مسیر سفر بدهیم ما یک سفر ۲۶ روزه به بیشتر شهرهای دیدنی ترکیه برنامه ریزی کردیم مسیر سفر ما از کرج تا خوی ،وان،مدیات ،ماردین دیابکر ،قیصریه ،نوشهیر ،کاپادوکیه،قونیه ،آلانیا،آنتالیا ،اولودنیز،مارماریس،بودروم،کوش آداسی ،چشمه،بورسا ،استانبول، انکارا، بازرگان بود ولی در مسیر بنابه دلایلی در طول سفر تغییر کرد. من قصد نوشتن سفرنامه را نداشتم ولی به اصرار همسفرهای قبلی که در سفر مالزی همراه هم بودیم واز سفرنامه آقای عباسی کمال استفاده رو بردیم تصمیم به نوشتن سفرنامه رو گرفتم ان شاالله تو سفر بعدی که احتمالا ترکیه ،گرجستان و آذربایجان به صورت زمینی خواهد بود بتونم سفرنامه و عکس های بهتری تهیه کنم

مقدمات سفر

داشتن گذرنامه با حداقل ۱۵۰ روز اعتبار

گواهینامه بین المللی

پلاک و سند ماشین بین المللی

باربند ایرودینامیک

چادر و وسایل کمپینگ

یخچال اتومبیل

بیمه ترکیه

انتخاب و رزو هتل

۱-با یک جستجو تو اینترنت می توانید سایت های مختلف نظر سنجی میهمانان هتل ها رو پیدا کنید به عنوان مثال tripadvisor.bookingوتوسایتهای ایرانیlastscend می توانید نظرها را بخوانید و و به نکات زیر توجه کنید دنبال هتل ها با نظرات زیاد باشید اگر در موردی تنها یک نفر در یک زمینه نظر بد راجع به هتل داد ممکن است که آن نقطه منفی خیلی معدود اتفاق بیفتد ولی اگر چندین نفر آن نقطه منفی هتل را بیان کرده بودن مراقب باشید و آن را جدی بگیرید و به نظرات خوب هم توجه کنید نظرات عالی فراوانی که راجع به هتل داده می‌شود.

این نظرات به راحتی می‌توانند توسط کارمندان آن هتل نوشته شده باشند تا رتبه‌ی هتل مورد نظر را بالا ببرند. اگر نظر‌دهنده تازه شروع به نظر دادن کرده باشد و تنها چند نظر محدود داشته باشد احتمال می‌رود از این دسته‌ی باشد

۲- به عکس ها حرفه ای که خود هتل گذاشته توجه نکنید به عکس های کاربران دقت کنید

۳-سراغ اسم‌های بزرگ نرویدوقتی می‌خواهید به یک محیط ناآشنا وارد شوید اسم‌های بزرگ همیشه وسوسه ‌برانگیزند. این هتل‌ها اغلب استایل‌ها، طراحی‌ها و خدمات مشابهی به مهمانانشان ارائه می‌کنند. اما آنها تنها گزینه‌ نیستند. این آشنایی با محیط و بِرَندِ هتل هزینه‌بردار هم خواهد بود و این هزینه هنگام رزرو هتل از شما دریافت می‌شود.

اما هتل‌های مستقل به صورت پیش، هزینه را دریافت نمی‌کنند. همینطور ممکن است شرایط بسیار مناسبی در این هتل‌ها پیدا کنید که غافلگیرتان کند.

۴-مکان هتل

سعی کنید از گرفتن هتل در مکان های لوکس و خاص اجتناب کنید هتل های بیرون شهر به دلیل داشتن پارکینگ و هزینه کم و برای شمایی که با اتومبیل مسافرت می کنید مقرون به صرفه است
نکته : سعی کنید بعداز جستجوی هتل و در آوردن رنج قیمتی و آدرس هتل با مراجعه حضوری هم از اتاق و هتل بازدید کنید و هم مالیلات ۸ درصد رو پرداخت نکنید و هم از تخفیف خوب برخوردارشوید فقط برای روزهای شنبه و یکشنبه برای شهرهای توریستی و شلوغ یک مقدار مراقب پرشدن هتل ها باشید

در زمان رزرو هتل تعدادشب های دقیق اقامت تون رو تو هتل بیان نکنید امکان داره زودتر یا دیرتر از اون شهر برید براتون دردسر میشه

هزینه خوراک
از ملزومات اصلی سفر ارزیابی هزینه‌های آن است. باید توجه کنیم که می خواهیم تا چه حد برای سفر هزینه کنیم و اولویت هزینه ها در طول سفر چیست. چگونگی تامین وعده های غذایی از مهمترین بخشهای ارزیابی هزینه های سفر است.

اینکه چطور خرج کنیم تا هم اصطلاحا گرسنه نمانیم و هم پول کافی برای انجام کارهای دیگری که برای آنها برنامه ریزی کرده ایم داشته باشیم باید بگویم همسرمن عاشق غذا خوردن هست. در حقیقت غذا خوردن یکی از محبوب‌ترین علایق ما هست ممکن است گاهی اوقات زمان بسیار زیادی از سفر را صرف یافتن رستوران وغذای مورد علاقه خود کنید.
من عموما ناراحت می شوم وقتی بعضی از مسافران را می بینم که تمام وعده های غذایی خود رو ،خودشون درست می کنن ناراحت میشم چرا باید مثلا به بناب رفت کباب بناب رو نخورد یا اینکه گز و بریونی اصفهان رو تو اصفهان نخورد ………

اما هستن افردای که نظر دیگری در مورد غذادارند آنها بر این عقیده هستند که اگر تمام وعده های غذایی را بیرون بخوریم، هزینه ها به مقدار زیادی بالا می رود .
ما از آن آدم های که زیاد مسافرت می روم وبه دلیل تنبل بودن در آشپزی کمتر آشپزی کرده و بیشتر غذاها رو بیرون می خوریم. بنابراین از طریق تجربه های که بدست آوردم روش هایی رو که میشه تقریبا تمام وعده های غذایی را بیرون بخوریم اما صرفه جویی هم داشته باشم. برای انجام این کار باید قدری از هوش و ذکاوت بهره ببرید و بدانید که این کار امکانپذیر است.

بوفه ها

بوفه ها انتخاب های اقتصادی خوبی هستند و در یک وعده حجم غذایی زیادی را به شما می رسانند. برای آنها باید به طور متداول۱۰ هزار تومان هزینه کرد.

دکه‌های خیابانی

دکه‌هایی که عموما فروش آنها شامل هات داگ، سوسیس، ساندویچ وصدف و سومیت و ……. که می شود گاهی اوقات با ۶ هزار توان یک وعده غذایی خورد.

رستوران های بوفه ها

در این رستوران ها شما سینی رو برداشته و هر غذای رو که میل دادید به صورت بشقاب مجزا در داخل سینی قرار می دهید به این صورت که امکان دارد در آن رستوران ۵۰ نوع غذا باشد و شما فقط دو پرس از او ن غذاها رو بردارید

هزینه این رستوران بطور متوسط ۱۵ هزار تومان هست

فست فود

فست فودها بهترین گزینه نیستند اما اگر بخواهید مخصوصا در کشورهای گران، غذایی ارزان بیابید، آنها می‌توانند یکی از انتخاب‌ها باشند.

غذاهای محلی

اما در کشورهای مختلف عموما غذاهای غیر محلی از غذاهای محلی گرانتر هستند.

نخوردن نوشیدنی‌ها

ممکن است در یک سفر من تنها یک بار ولخرجی کنم اما واقعا همیشه از خریدن نوشیدنی‌ها کاملا پرهیز می کنم زیرا بسیار گران هستند. مثلا با خریدن یک نوشابه قوطی کولابه قیمت ۳۰۰۰تومان آن هم دو یا سه بار در روز، هزینه کلی در طول یک سفر طولانی مدت به مقدار زیادی افزایش خواهد یافت.ما از ایران به تعداد زیاد نوشابه همراه خود برده بودیم که با استفاده از یخچال اتومبیل آن را به نوبت خنک و استفاده می کردیم .

.پر کردن دوباره ی بطری های آب

مطمئنا آب به گرانی نوشیدنی های دیگر نیست اما به هرحال، خریدن یک بطری آب مثلا برای سه وعده در روز نیز هزینه بر است. وقتی برای گردش به مناطق مختلف و بازدید از جاذبه‌ها می‌روید، باید حتما برای تأمین آب مورد نیاز بدن هم فکری بکنید. اما خریدن یک بطری آب، نه تنها ممکن است باعث ایجاد زباله ی بیشتر در محیط های طبیعی شود بلکه پس از مدتی، پولی که از جیبمان بابت آن خارج می شود، احساس حماقت خاصی را منتقل می کند. فرض کنید قیمت هر بطری آب، ۲۶۰۰ تومان باشد و شما هم روزی سه عدد از آن را نیاز داشته باشید، پس از بیست روز، متوجه می شوید که ۱۵۶۰۰۰ خرج کرده اید! این رقم، هزینه زیادی فقط برای خریدن آب است. (حتی در برخی از نقاط دنیا، یک بطری آب گران‌تر هم هست) بهتر است که یک بطری آب به همراه خود داشته باشید و هر جا که شیر آب مناسبی وجود داشت، بطری را پر کنید.

من از هایپر مارکت بطری آب به صورت باکس ۶ تایی ۴۰۰۰ تومان خریدم و از چشمه های قونیه و بعضی از مکان های خاص آب پرکردیم و همچنین با استفاده از یخچال ماشین و کاور ویژه حمل آب که آب خنک رو یک نصف روز خنک نگه می داشت سعی کردیم از این هزینه ها بکاهیم.

پرهیز از تنقلات

همه جا پر از ژلاتین، نوشیدنی، شکلات، بستنی و کلوچهاست و همه‌ی اینها خوراکی های اضافه هستند. از آنجا که قیمت این قبیل خوراکی ها بسیار ارزان است (تنها ۱تا ۲ لیر)، ممکن است اصلا به فکرمان نرسد که خریدن این قبیل تنقلات اثر زیادی بر روی هزینه ها داشته باشد. اما فقط چند بار خریدن آنها در هر روز، آرام آرام باعث جمع شدن هزینه ها و بالا رفتن آن می شود. این موضوع یکی از مواردی است که بسیاری از ایرانیان به آن فکر نمی کنند ولی خرج کردن برای تنقلات مخصوصا در یک سفر طولانی، واقعا باعث بالا رفتن هزینه ها می شود. پس سعی کنید از این نوع خوراکی ها پرهیز کرده و در عوض به جای آن، وعده های غذایی کاملی را داشته باشید تا آنچنان دچار ضعف نشوید.

آشپزی

از آنجا که ما آشپزخانه‌ی سفری را دوست نداریم، از همین رو به ندرت آشپزی می‌کنم. اگر قرار باشد در جایی برای مدتی بمانم، برخی از غذاها را خودم درست می کنم. برای اینکار از غذاهای آماده قورمه سبزی و قیمه ،خوراک مرغ و تن ماهی استفاده می کنیم و فقط برنج رو خودمون به صورت کته می پزیم و گاهی اوقات با استفاده از غذاهای که از اضافه غذای رستوران باقی مانده استفاده می کنیم

خریدن بیسگویت و کیک

گاهی اوقات به دلیل عجله و اتلاف نشدن وقت و همچنین بی اشتهای یک عدد ساقه طلایی و یا کیک…… می تواند شمارو برای مدتی از خوردن غذای کامل بی نیاز کند پس با خرید تعدادی بیسگویت و کیک از ایران با قیمت پایین می توانید از هزینه ها کم کنید

خرید :

مرکز خرید تو ترکیه خیلی زیاد هست منتهی به نکات ذیل در خرید دقت کنید:

۱٫ اولین ومهم ترین نکته گرفتن تخفیف ،همه جای ترکیه تا ۵۰% می توانید تخفیف بگیرید

۲٫ در صورتی که قصد داشتین چیزی رو بخرین از اولین فروشگاه خرید نکنید مطمئن باشید که جنس بهتر با قیمت پایین تر در فروشگاههای بعدی هست.

۳٫ سعی کنید یک مقدار ترکی یاد بگیرید و با لهجه ترکی استانبولی قیمت کنید که تاثیرروانی زیادی داره تو قیمت دادن اولیه .

۴٫ سعی کنید از مارک های معتبر مانند lcw,defacto ,koton, breshka,colens ,zara…..خرید کنید تا از کیفیت جنس مطمئن شویدتو ترکیه جنسای بی کیفیت چینی و هندی بنگلادشی زیاد هست .

۵٫ سعی کنید از فروشگاههای outlet که معمولا در شهرهای بزرگ یک طبقه از فروشگاه مربوط به outlet هست و حدود ۴ مجتمع بزرگ outlet در ترکیه وجودارد که تا ۹۵% تخفیف برای بسیاری از اقلام وجود دارد که بین بدروم و کوش آداسی ،بین ازمیر و بورسا ،بین استانبول آنکارا وجود دارد.


 سفرنامه دور ترکیه

جهت کاپوتاژماشین به کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص تهران کرج جنب شرکت بهشر گمرک غرب رفتم. مراحل کار به این صورت بود:

۱- پارک اتومبیل کنار خیابان

۲- مراجعه به داخل گمرک قسمت بیجک و دریافت برگه ورود خودرو

۳- مراجعه به نگهبانی و ورود خودرو با برگه دریافتی

۴-مراجعه مجدد به بیجک برای ثبت ورود خودرو

۵-مراجعه به بوفه کپی و دریافت فرم مربوطه و کپی های مورد نیاز ( فرم اصلا استفاده نشد و شما می توانید با گرفتن کپی مدارک زیر هرکدام دو نسخه اصلا به بوفه نرید !! – برگه سبز خودرو – فاکتور فروش کارخانه – کارت ماشین – گواهینامه)

۶- مراجعه به سالن اصلی و باجه آقای یحیی زاده (کدینگ خودرو) و ارائه کارت ملی و برگه سبز خودرو جهت ثبت اطلاعات

۷- مراجعه به شرکت تعاونی و پرداخت مبلغ ۱۵ هزارتومان و دریافت رسید

۸-مراجعه به سالن و باجه آقای گودرزی (ثبت اطلاعات خروج موقت) و اخذ نوبت از ایشان

۹-مراجعه به باجه مجاور (خانم اسلامی) جهت درج اطلاعات خودرو در سیستم (پرینت را حتما کنترل کنید تا مشخصات درست درج شده باشد.)

۱۰-مراجعه مجدد به آقای گودرزی جهت مشخص نمودن ارزیاب

۱۱- مراجعه به ارزیاب و انجام بازدید خودرو (فقط از دور ماشین رو دید ۵ هزار تومان هم شیرینی گرفت و پشت برگه نوشت بازدید شد.)

۱۲- مراجعه به سالن اصلی قسمت لاک و مهر و ارائه همه کپی های گرفته شده و فرم های پرینت شده و برگه ارزیاب – قسمت لاک و مهر همه چیز را در دو نسخه لاک و مهر می کند.

۱۳- مراجعه مجدد به اقای گودرزی جهت امضا اسناد (مسئول دایره خروج موقت)

۲- ۱۴- مراجعه به درب خروج صادرات (انتهای سالن صادرات )جهت ارائه یک نسخه از مدارک و درج مهر برجسته بر روی نسخه شما

۱۵- مراجعه به بیجک و ارائه برگه ورود خودرو و پرداخت مبلغ ۲۵ هزار تومان و اخذ برگه خروج خودرو

با مبلغ ۴۸ هزارتومان و صرف زمان ۴۵ دقیقه کاپوتاژماشین به راحتی انجام گرفت نکته در هنگام کاپوتاژ حتما باید مالک یا نماینده قانونی اون حضور داشته باشدسپس در خیابان آزادی سر بهبودی دفتر مرکزی سازمان اتومبیل رانی و گردشگری با هزینه ۷۶۰۰۰ تومان گواهینامه پایه دوم یکساله ۷۱۰۰۰ تومان دفترچه مالکیت ۲۴۱۰۰۰ پلاک ترانزیت ۴۰۰۰۰ حق عضویت کانون ۴۰۰۰ تومان برچسب IR جمعا” ۴۳۲۰۰۰ تومان (کلیه پرداختها فقط با عابر بانک)گواهینامه بین المللی و پلاک و کارت ماشین را ظرف ۲۰ دقیقه انجام دادم .

۳- نکته ابتداباید ماشین کاپوتاژ شده باشد سپس جهت اخذ پلاک می توانید اقدام کنید.

کاپوتاژ یک ساله و گواهینامه و سند نیز یک ساله اخذ شد

جهت بیمه ماشین در ترکیه ۳ روش وجود دارد ۱- اخذ بیمه ترکیه از شهر بازرگان۲- اخذ بیمه ترکیه از مرز سمت ترکیه۳-اخذ بیمه برگه سبز ایران از شعب منتخب بیمه ایران
ما به دلیل هزینه خیلی کم اون یک ماهه ۱۲۰ هزار تومان برگه سبز بیمه ایران رو از شهر خوی تهیه کردیم اگر بیمه ترک می خواستم تقریبا ۴۰درصد بیشتر می شد

جهت خروج از ایران و ورود به ترکیه سه مرز وجوددارد

۱٫ مرز بازرگان که مهمترین وبرزگترین مرز با فعالیت ۲۴ساعته

۲٫ مرز رازی (شهر قطور خوی) با فعالیت ۸تا ۱۷

۳٫ مرز سرو (ارمیه )

ما به دلیل مسیر سفرمون شهر وان مرز رازی رو جهت خروج انتخاب و برای برگشت به دلیل بیست و چهارساعته بودن مرز بازرگان انتخاب کردیم چون برنامه برگشت تو سمت ترکیه قابل پیش بینی نیست پس بهتره برگشت از سمت مرز بازرگان باشه که شب پشت مرز نمونید.

بعداز انجام سرویس های ماشین و تعویض روغن و خرید تلمبه پایی جهت مواقع اضطراری و و میزان فرمان و باتوجه به تحقیقاتی که انجام داده بودیم و هزینه بالای بنزین در ترکیه اقدام به نصب مخزن ال پی جی بر روی اتومبیل خود کردیم.

با توجه به اینکه ال پی جی ارزانترین سوخت ترکیه هست به مقدار قابل توجه ای در هزینه ها صرف جویی کرد ماشین ما ال نود بود وبه سختی سیستم ال پی جی روی آن نصب شد.قیمت بنزین به طور متوسط ۸۵/۴ لیر بود ولی قیمت ال پی جی ۲ لیر بود.

ساعت ۱۴ از کرج به سمت تبریز و مرز رازی حرکت کردیم قصد داشتیم یک استراحت کوتاه در زنجان منزل یکی از اقوام داشته باشیم. ساعت ۱۷ به زنجان رسیدیم بعداز صرف شام و خواب ساعت ۳ صبح به سمت خوی حرکت کردیم حدودا ساعت ۷ شهرخوی بودیم.


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه مسیرکرج تا خوی

و بعداز پرس وجو آدرس بیمه ایران خوی را پیداکردیم، بعداز ۲۰ دقیقه انتظار راس ساعت ۲۰/۷ دفتربیمه شروع به کار کرد وظرف ۱۰ دقیقه برگه سبز خودرو ما صادر گرید و سپس جهت پرکردن مخزن ال پی جی به سمت مرز حرکت ودر کنار پلیس راه خوی شرکت گاز مهر مخزن ال پی جی را با پمپ به مبلغ ۲۴ هزار تومان پرکردیم و سپس به سمت مرز حرکت کردیم.

بعداز ۶۰ کیلومتر به شهر قطور رسیدیم و در پمپ بنزین باک ماشین رو تا خرخره پرکردیم از قطور تا مرز ۸ کیلومتر بیشتر راه نیست مسیر خوی تا مرز یک مسیر بسیار بدکوهستانی و جاده داغون به هیچ وجه توصیه نمی کنم در تاریکی هوا این مسیر طی شود.


 سفرنامه دور ترکیه

پل راه آهن

با با کمال تعجب مرز پر بود از ماشین های پارک شده در کنار خیابان و پارکینگ و همچنین اتومبیل هایی که قصد خروج از مرز رو داشتن.

با رسیدن به مرز ساعت ساعت ۱۰/۸ بود اما با کمال تعجب گفتن که ساعت کار مرز با ساعت رسمی ترکیه شروع می شود یعنی ساعت ۳۰/۹ ما نیز از این فرصت استفاده کرده و عوارض خروج از کشور و همچنین عوارض شهرداری قطور که برای هر نفر جمعا ۲۸۰۰۰تومان می شد در بانک ملی مرز واریز کردیم .

نکته میتوانید در شهر خودتان نسبت به واریز عوارض خروج و عوارض شهرداری قطور اقدام کنید تا در مرز معطل نشوید .

بعداز واریز عوارض سرنشینان خودرو باید به سالن ترانزیت مراجعه کنند تا مهر عبور از مرز در پاسپورت آنها زده شودو فقط راننده در خودرو بماندلازم به ذکر است عده ای به شما پیشنهاد انجام کارهای مربوط به خروج شما در مرز را می کنند که با گرفتن مدارک از شما پول خیلی زیادی درخواست میکنند.

درصورتی که درمرز ماشین ها از مسیر باریکی عبور کرده درصورتی که شما کارهای مربوط به خروجتان زودتر نیز انجام گرفت نمی توانید زودتر از مرزعبور کنید تمامی کارهای عبور از مرز سمت ایران از قبیل بازرسی ارزیاب گمرک وکنترل مدارک ظرف ۱ ساعت انجام گرفت ولی به دلیل ازدحام مسافران در سالن ترانزیت نوبت من نرسیده بود که همسرم با صحبت با مامور مرزبانی من نیز از بخش رانندگان عبور کردم.

در سمت ترکیه ابتدا باید مهر ورود به ترکیه در پاسپورت شمابخورد سپس کارهای مربوط به ماشین خیلی سریع انجام می گیرد، ظرف نیم ساعت از مرز عبور کرده و به سمت وان به راه افتادیم در جاده به سمت وان در حال بازسازی و تعریض بود و بطول ۱۰ کیلومتر کاملا خاکی بود از مرز تا شهر وان ۱۰۳ کیلومتر فاصله هست که بیشتر مسیر رامی توان با سرعت بالا ۱۲۰ کیلومتر طی کرد.


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه خوی تا وان

بعد از رسیدن به وان با استفاده از سایت booking قیمت هتل های را در این تاریخ و از سایت trip advisor کیفیت هتل ها رو دسته بندی کرده بودم تو رنج ۱۲۰لیر۴ تا هتل بود بدلیل تجربیات دوستان ولی نسبت به رزرو آنلاین هتل تو همون روز اقدام نکردم به دو دلیل یک اینکه قیمت هتل تو سایت با مالیات هست و دلیل دیگه اینکه قیمت یه نرخ استاندارد داره وقتی که حضوری میرین هم هتل رو خودتون می بینین و هم چونه می زنید هتل dosco hotel رو با قیمت ۱۱۰ لیر گرفتم.


 سفرنامه دور ترکیه

در این هتل و تمامی هتل های دیگر ترکیه برای رزرو اتاق پاسپورت شما را می گیرند و با کپی مدارک شما اطلاعات شما رو ثبت میکنند که لزوما پاسپورتتان باید همیشه در دسترس تون باشه قیمت این هتل تو همون زمان ۱۳۸ لیر تو سایت بود چون اولین شهر بود زیاد حوصله و تجربه چونه زدن و نداشتم ماشین و در محوطه بیرون از هتل پارک کردیم.


 سفرنامه دور ترکیه

و جهت استراحت به داخل هتل رفتیم و ساعت خودرا ۳۰/۱ عقب کشیدیم، بعد از یک ساعت استحمام واستراحت جهت خرید سیم کارت و خرید لیر و خوردن نهار داخل شهر رفتیم. در ترکیه به صرافی دوویز می گویند.
پس با کمی پرس وجو به یک صرافی رفتیم و مقداری از پولمان را تبدیل کردیم خوب حالا با خیال راحت می تونستیم شهر وان را نگاه کنیم وان شهری پر از مغازه ها و رستوران ها و پر از آدمهای مختلف که در میان آنان مسافران بی شمار ایرانی وجود داره و خود اهالی شهر وان مردمی خونگرم و مهربان هستند که کم و بیش زبان فارسی هم بلد هستند به طوری که روی ورودی بیشتر مغازها به زبان فارسی نوشته اند.

برای خوردن نهار به یک رستوران رفتیم و دونر سفارش دادیم و نهار رو با قیمت ۱۸لیر خوردیم، حالا دیگه زمان تهیه سیم کارت بود بعد ازمقداری پرس وجو با مراجعه به خدمات ترکسل سیم کارت ترکسل را با هزینه ۳۹ لیر و ۲ گیگابایت اینترنت که در طول سفر نصف آن هم استفاده نشد به قیمت ۲۵ لیر خریداری کردیم.

برای خرید سیم کارت حتما باید پاسپورت داشته باشید سیم کارت به نام خود شما ثبت می شود.


 سفرنامه دور ترکیه

شهر کردنشین وان در پنج کیلومتری شرق دریاچه‌ای به همین نام در آناتولی شرقی قرار دارد. ناحیه‌ای که این شهر در آن واقع شده، دره‌ای سرسبز و حاصل‌خیز به طول تقریبی بیست و عرض شش کیلومتر است که از کوهستان‌های بلند پیرامون سیراب می‌شود.

خط راه‌آهن تهران- استانبول نیز از همین دره و از شمال شهر وان عبور می‌کند و در حاشیه دریاچه به پایان می‌رسد.. ناحیه وان همچنین به سبب گربه‌های سپیدِ زیبا و معروفش که چشمانی دورنگ دارند، شهرتی جهانی دارد.

مردم شهر وان ترکیه بسیار خونگرم بوده و با توریست ها و مخصوصاً ایرانیان خیلی راحت ارتباط برقرار می کنند و همین ‏که متوجه ایرانی بودن شما می شوند، سعی می کنند به فارسی صحبت کنند و اکثراً قیمت اجناس را علاوه بر لیر ترکیه به ‏ریال هم به مشتری اعلام می کنند!

حتی به مناسبت عید فطر آگهی حراج به فارسی زده بودن حتی تو چند جا کارتخوان ایرانی نصب بودبه علت رفت و آمد زیاد توریست ها، خرید و فروش، مخصوصاً در زمینه پوشاک از ‏رونق خاصی برخوردار است و فروشگاههای بسیار بزرگ و چندین طبقه انواع و اقسام البسه را با برندهای مختلف ترک ‏و اروپایی عرضه می کنند..

زنان و دختران وان حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و انصافاً آنهایی هم که حجاب ندارند، پوشش ‏بسیار مناسبی دارند .مردم وان از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به ایرانیان دارن.
در «وان قدیم»، آثاری از دوره‌های گوناگون تاریخی دیده می‌شود که شامل دژ، گورستان، آرامگاه، برج، مناره، کاخ، کلیسا، مسجد و سنگ‌نوشته‌های متعدد اورارتویی و آشوری است. بسیاری از اشیای باستانی یافت‌شده در کاوش‌های منطقه، در موزه وان و نیز در موزه باستان‌شناسی شهر ارزروم نگهداری می‌شوند.

. با توجه به گذشت نصف روز و زمان باقیمانده کم تصمیم به دیدن قلعه و گربه های وان رو گرفتیم و بازدید از کلیسا رو به فردا موکول کردیم با سوال کردن از محل قلعه متوجه شدیم که باید با ماشین بریم پس برای برداشتن ماشین به هتل برگشتیم و به سمت قلعه راهی شدیم .

قلعه وان امروزه به صورت خرابه ای در آمده و دارای ستونهای بزرگ و دیوارهای بلند است چیز زیادی از آن باقی نمانده در ورودی قلعه هم پارکی ساختند که مردم و اهالی وان برای استراحت و تفریح به آنجا می ایند برعکس اکثر قلعه های ایران بیشتر این قلعه باملات بتون بازسازی شده بود.

در ناحیه مهم و باستانی وان، بجز کتیبه‌های اورارتویی و آشوری، یک سنگ‌نوشته از خشیارشا شاه، چهارمین پادشاه هخامنشی و فرزند داریوش وجود دارد. این کتیبه در سینه‌کش صخره‌ای دست نیافتنی و در زیر قلعه بزرگ اورارتویی (واقع در میانه دو بخش جدید و قدیم وان) و با ارتفاع تقریبی بیست متر از سطح زمین جای دارد. از طریق پلکانی سنگی که بسوی قلعه می‌رود، می‌توان بیشتر به این اثر نزدیک شد.


 سفرنامه دور ترکیه

قلعه وان


 سفرنامه دور ترکیه

کتیبه

کتیبه خشایارشاه اندازه‌ای در حدود ۲ در ۴ متر دارد و در سه ستون نوشته شده است. متن فارسی باستان آن کاملاً سالم و خوانا باقی مانده است.
مضمون کتیبه هخامنشی وان، همانند چندین کتیبه دیگر از خشایارشاه و داریوش است. جز آنکه در اواخر آن، خشایارشاه بازگو می‌کند که ایده و آغاز ساخت این اثر متعلق به پدرش بوده است و او آنرا به پایان رسانده است:

خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که خوشبختی را برای مردم آفرید، که خْـشَایارشاه (حرف‌نوشت: خَـ شَـ یَـ ـا رَ شَـ ـا) را شاه کرد. تکِ بسیاری شاه (متن اصلی: اَئـیـوَم پَـرونـام خْـشـایَـثْـ‌یَـم)، تکِ بسیاری فرمانروا.

من خشیارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌هایی با بسیار مردمان (خْـشـایَـثْـیَـه دَهْـیـونـام پَـرو زَنـانـام)، شاه بر این زمینِ بزرگ و بس دور. پسر داریوش شاه، هخامنشی.

بعداز بازدید از قلعه با توجه به اینکه ساعت ۳ بعداز ظهر بود و بالا رفتن از قلعه انرژی زیادی می طلبید هوا به شدت گرم بود یه جورایی آدم کلافه می شد با توجه به اینکه پیش بینی هوای گرم رو کرده بودیم از باکس های مخصوص نگهداری آب معدنی ۱٫۵ لیتری استفاده کردیم که باعث می شد تا به مدت ۳ الی چهار ساعت آب معدنی خنک بماند.

توصیه می شود که بازدید قلعه را صبح یا نزدیک عصر انجام دهید بعداز نیم ساعت استراحت در پارک بزرگ وزیبای کنار قلعه جهت دیدن گربه زیبای وان حرکت کردیم گربه های معروف وان ،گربه هایی سفیدی هستند

با چشمانی دو رنگ ،یکی به رنگ آبی و دیگری زرد است در کنار مرکز نگهداری گربه ها فروشگاه عرضه صنایع دستی و فروش نقره جات خیلی شیک و بزرگی وجود داشت.


 سفرنامه دور ترکیه

گربه وان


 سفرنامه دور ترکیه

گربه وان

و ساعت ۶ جهت دیدن مراکز خرید وان به مرکز شهر رفتیم ما چون قصد داشتیم اکثر شهرهای ترکیه را بگردیم ترجیح می دادیم تا بیشتر با با قیمت ها و برنده آشنا شویم مسافران برای خرید به این شهر می آیند شهر وان پر از مغازها و مراکز خرید گوناگون و متنوع است که به خودی خود اگر صرفاً برا ی خرید بخواهید بیایید نیاز به دو سه روز زمان دارید اما ما چون فعلا در ابتدای کار قصد خرید نداشتیم.

از دیدن مغازه ها و آشنایی با برند ها و قیمت ها سپری کردیم و شام رو با قیمت ۲۵ لیر خوردیم و به هتل برگشتیم . کمی در لابی هتل نشستیم و همسرم با صاحب هتل کمی صحبت کرد و نحوه رفتن به جزیره اختامار رو پرسید که بتوانیم فردا راحت برویم .

ابتدا در ایران تصمیم داشتیم که حتما شهرهای ماردین و مدیات را ببنیم که به توصیه دوستی کرد ساکن وان بدلیل نا امن بودن از رفتن به شهرهای جنوب شرقی کرد نشین منصرف شدیم .
فردا صبح برای خوردن صبحانه رفتیم صبحانه مفصل و با تنوع زیاد از همین ابتدا کاملا مشخص بود که مردمان ترکیه به صبحانه اهمیت فراوانی می دهند . بعد از صبحانه و تسویه حساب و گرفتن مدارک راهی کلیسای اختامار که در فاصله ۴۱ کیلومتری وان قرار داشت رفتیم .


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه وان تا اختامار

صبح ساعت ۹ به اسکله اختامار رسیدیم که اولین مسافرا بودیم پس به ناچار باید تا به حد نصاب رسیدن مسافرا صبر میکردیم.

برای رفتن به این کلیسا باید سوار قایق های کروز می شدیم که هزینه آن نفری ۱۰ لیر بود گرفتیم و در این هنگام خانواده دیگری آمدند که با آنها هم صحبت شدیم جالب اینجا بود که یکی از اعضای ان خانوادی چندی پیش برای کار به ایران امده بود پس موضوع های زیاد و جالبی برای هم صحبتی و گذراندن زمان داشتیم خلاصه زمان انتظار به پایان رسید و سوار کروز برای دیدن کلیسا شدیم.
کلیسای اختامار در جزیره آختامار و بر روی دریاچه وان قرار دارد با گذر از دریاچه آبی و زیبای وان به جزیره رسیدیم با گذشتن پله به ورودی کلیسا رسیدیم که بلیط ورودی آن نفری ۵ لیر بود تهیه کردیم


 سفرنامه دور ترکیه

تصویر اختامار از روی کشتی


 سفرنامه دور ترکیه

تصویر داخل اختامار


 سفرنامه دور ترکیه

تصویر داخل اختامار

با وارد شدن به کلیسا ،یاد کلیسای سنت استپانوس در جلفاو قره کلیسا در چالدران خودمان افتادم که شباهت های بسیاری باهم داشتند اما با این تفاوت این کلیسا بر روی جزیره و میان آب قرار دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده بود و در داخل کلیسا هم بر روی دیوارها نقاشی های اندکی بجای مانده بود.

بعد از دیدن تمام قسمت ها به بیرون کلیسا رفتیم وکمی از مناظرو آرامش و سکوتی که در انجا حاکم بود استفاده کردیم و در آخر با گرفتن عکس و در ساعتی که گفته بودند در کروز حاضر شدیم و به اسکله بازگشتیم بعد از خداحافظی از دوستانمون راهی کایسری شدیم .


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه اختامار تا کایسری

واز مسیرمرکزترکیه راهی قیصریه شدیم شهر بعدی که می خواستیم ببینیم کاپادوکیا بود. اما به دلیل طولانی بودن مسیر تصمیم گرفتیم تا کایسری برویم که تا خود انجا هم ۹۰۳ کیلومتر راه بود بدون وقفه حرکت کردیم بعد طی کردن شهری پس از شهر دیگری در بین راه متوجه شدیم که ماشینمان مشکل پیدا کرده و بجای استفاده از سوخت گاز روی بنزین کار می کند. پس با رسیدن به اولین شهر یعنی مالاتیا به دنبال تعمیرکار بودیم که متوجه شدیم درتمامی شهرهای ترکیه محلی بنام سانایی وجود داره که تمام تعمیرکاران و تمامی صنف های مربوط به آن در آنجا قرار دارند با پرس و جو به سانایی رفتیم که به تعمیرکار مخصوص گاز، اتو گاز می گفتند به مغازه مربوطه رفتیم در طی برطرف کردن مشکل ماشین یه پذیرایی کوچک از ما کردن.

به راستی تمامی مردمان ترکیه مهمان نواز هستند بعد از تعمیر ماشین با دستمزد ۲۰ لیر به ادامه مسیر پرداختیم و در نهایت پس از گذشت ۱۱ ساعت راه به کایسری رسیدیم .

کایسری شهری بزرگ و متمدن و پر جمعیت بود که تمام شهر با نورپردازی های خاصی تزئین شده بود .

و با توجه به دیر بودن ساعت ماتقریبا ساعت ۲۳٫۳۰ رسیده بودیم اما انگاربه قول ما اول شب بود و بیشتر مردم بیرون بودن کاملا مشخص بود که شهر زنده ای هست برای پیدا کردن هتل و خوردن شام راهی مرکز شهر شدیم

.شام را به قیمت خیلی خوب ۸ لیر دو نفرمان خوردیم و بستنی هم به قیمت ۱ لیر خریدیم و برای یافتن هتل راهی شدیم چون فقط شب یه چند ساعتی میخواستیم استراحت کنیم و صبح دوباره راهی شویم امکانات هتل برامون مهم نبود هتل Novotel Kayseri رو انتخاب با قیمت ۱۱۵ لیر که قیمت booking تو همون تاریخ با تخفیف ۱۵۰ لیر بود با تحقیقاتی که همسرم انجام داده بود جهت خرید بلیط بالون که نفری ۲۰۰ لیراز یک تور مسافرتی تو کایسری اقدام کردیم

(البته با راهنمایی پذیرش هتل که یک خانم خیلی خوب به نام ابرو بودکه به ما گفتن اگه تو خود کاپادوکیه بخرین دوبرابر بایدپول بدین تور بالون رو از برادرش که آژانس مسافرتی داشت برامون خرید ) صبح زود ساعت ۴ صبح با تسویه هتل به سمت کاپادوکیا حرکت کردیم.


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه کایسری تا گرومی

کاپادوکیا

کاپادوکیا ضیافتی خارق‌العاده و سخاوتمندانه از طبیعت را نزد بازدیدکنندگانی می‌گستراند که فراتر از تخیلات مهارنشدنی آنان بوده و با آثار دست بشر به زیبایی مزین شده است.
منطقه ای که در زمانهای قدیم به نام کاپادوکیا شناخته می شد محل برخی از خارق‌العاده‌ترین عجایب طبیعت است منطقه کاپادوکیا از طرف یونسکو به عنوان یکی از مکانهای میراث جهانی نام برده می شود.

در زبان کاپادوکیا به معنی اسب های زیبا است که یک شهر صخره ای است که در اثر فعالیت های آتشفشانی کوهها به وجود آمده که مانند آن در ایران کندوان خودمان می باشد .

کاپادوکیا پر از خانه ها و غارهای سنگی می باشد که درزمان رم باستان گروهی به کاپادوکیا آمدند و در این شهرهای زیرزمینی ساکن شدند که از این شهر ها خانه ، آب انبار و معبد ها و کلیسایی بجای مانده که از دیدنی های این شهرند واز تفریحات این شهر می توان بالون سواری و اسب سواری نام بردساعت ۵ صبح رسیدیم من که کلی خوابالو بودم با دیدن بالونها خواب از سرم پرید .

از ماشین پیاده شدیم و به سمت بالون ها رفتیم دیدن اون همه بالون بزرگ و رنگارنگ یکجا واقعا حیرت اور بود .

از همین ابتدا مشخص بود که غالب مسافران این شهر ژاپنی ها و اروپایی ها هستند و تعداد مردمان ترک در اینجا انگشت شمار بود با پرس و جو و موبایل تونستیم بالونی که قرار بود سوار بشیم رو پیدا کنیم تازه فهمیدیم که چقدرما تور بالون رو ارزون تهیه کردیم با پرس و جو همسرم متوجه شد که محل فرود بالن فاصله زیادی با محل بلند شدن آن دارد با صحبت با تور لیدر بنا شد که مارو ببرن داخل گرومی و پس از پارک ماشین داخل شهر ما با جیپ به محل بالون برگشتیم که ما آخرین نفر وارد بالون شدیم با بلند شدن بالون های یکی پس ازدیگری آسمان پراز بالون بود و هوا گرگ ومیش بود و منظره طلوع آفتاب یک حس سحرانگیزی به انسان می داد.

بعداز بالون سواری و دیدن منطقه از بالا ما در دو کیلومتری گرومی فرود آمدیم و با جیپ ما رو به محل پارک ماشین آوردند .


 سفرنامه دور ترکیه

بالن طلوع آفتاب


 سفرنامه دور ترکیه

بالن طلوع آفتاب

برای خوردن نهار رفتیم، این شهر پراز رستوران ها و فست فود های زیبا بود و قیمت ها بیشتر یه یورو حساب میشد و همه چیز در این شهر گران بود.
دراین شهر صنایع دستی زیادی اعم از گلیم و اجناس چرم و کیف و کفش دست دوز و کدوتنبل هایی که با تزئیناتی تبدیل به چراغ خواب شده بودند وجود داره که ناگفته نماند که با قیمت های خیلی بالا بفروش می رسیدند.


 سفرنامه دور ترکیه

صنایع دستی

نهار رو در یک فست فود به قیمت ۵۰لیر خوردیم حالا نوبت به دیدن شهر کاپادوکیا بود.

با بالون تونستیم نمایی از بالای شهر رو ببنیم حالا با کمی پیاده روی ما بین خانه های سنگی و از نزدیک دیدن اسب ها ی کاپادوکیا به سمت چارلی کلیسا رفتیم یک کلیسا که مانند بافت شهر سنگی است و در آن جسد کشیشی به خاک سپرده شده بود هتل Emre’s Stone House با صبحانه به قیمت ۸۰ لیردرگرومی رزو کردیم هم قیمت خوبی داشت و هم امتیازات خوبی داشت با تحقیق و خوندن سفرنامه آقای طلوعی با استفاده از تعقیب ون ها و اتوبوس های تورهای گرومی ظرف دو روز اقامت در گرومی تمام جاهای دیدنی کاپادوکیا رو رفتیم.

بسیاری از چیزهای جذاب در کاپادوکیا وجود دارد که شما می توانید یک عمر در اینجا صرف دیدن آن کنید و هنوز هم مکان های جدیددر حال کشف شدن هست.

جاذبه های اصلی شامل موزه هوای آزاد و شهرهای زیر زمینی و کلیساهای صخره ای و صومعه ها و چندین کاروانسرا دیدنی و جذاب و بسیاری از تشکل های سنگی عجیب که ارزش رفتن و دیدن رو دارد

۱٫ پاشا بگ (که به دره راهبان معروف است ) در مسیر جاده ZELVE قرار گرفته از سنگ های مخروطی شکل خاص که حتی در کاپودکیا منحصر به فرد است و یکی از این صخره ها که کلیسای کوچک که بنابر روایت راهبی به نام شمعون آنجا گوشه عزلت گزیده و به عبادت مشغول بود و از طریق روزنه ای مریدان تنها غذا به او می رسانند.


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه

۲٫ موزه هوای باز گرومه

فاصله این موزه از مرکز گرومه ۱۴۰۰ متر بود و ورودی آن نیز نفری ۲۵ لیر بود که شامل کلیسا ها و مکان های برای غذا خوردن با سنگ تراشه های زیبا و نقاشی های دیواری که هنوز دارای رنگ با طراوت بودند .

موزه هوای آزاد گرومه متشکل از تعدادی کلیسا و مکان های خوردن غذا می باشد .. بسیاری از کلیساها و کلیساهای کوچک در موزه فضای باز گورمه وجود دارد اما مهم ترین آنها عبارتند از: Buckle (Tokali) Church.

Nunnerو

St. Barbara Church

Apple (Elmali) Church

Snake (Yilanli)

Church Dark Church (Karanlik Kilise)

Carikli (Sandals) Church


 سفرنامه دور ترکیه

۳-. شهر زیرزمینی Kaymakli زیر تپه معروف به ارگ Kaymakli ساخته شده و در سال ۱۹۶۴٫ روستا جهت بازدید گردشگران افتتاح شده است ورودی آن نفری ۲۰ لیر می باشد، شهری با معابر باریک و شیب دار در زیر زمین که مکان های برای نگه داری حیوانات و انبار و کلیسا که از طریق حیاط خانه ها به این شهر مردم دسترسی داشتن که شامل هشت طبقه زیر زمین می باشد که تنها ۴ طبقه برای بازدید عموم باز است


 سفرنامه دور ترکیه

طبقه ۱: شامل مکانهایی جهت اسطبل و انبار بود که در سمت چپ در سنگی بزرگی به سمت کلیسا باز می شد .

طبقه ۲ شامل کلیسا که دارای یک شبستان (سالن اصلی و دو فضای دیگر که به احتمال زیاد جهت مکانی برای غسل تمهید و وشاید برای زندگی استفاده می شدند.

طبقه ۳ : مهم ترین طبقه این شهر زیرزمینی می باشد. علاوه بر مکان های انبار های متعدد و آشپزخانه، سنگ های که به عنوان یک دیگ ذوب مس استفاده می شدند.


 سفرنامه دور ترکیه

تپه باستانی کادیفه کاله

طبقه ۴٫ بیشتر شامل انبار جهت سفال و شراب مورد استفاده قرار می گرفته است


 سفرنامه دور ترکیه

KIZILIRMAK (رودخانه قرمز )طولانی ترین رودخانه در ترکیه است که سر شار از خاک رس قرمز رنگ که برای قرن هاست بسیاری از مردم اوانوس از طریق ساختن سفال از خاک رس رودخانه امرار معاش می کنند

کاروانسرای سلجوغی سایرحان در ۱۴ کیلومتری آوانوس قراردارد که هر شب در آن رقص سماع توسط دراویش انجام می گیرد وردوی هر نفر ۱۵ لیر می باشد ما چون برنامه رفتن به رقص سماع را در قونیه داشتیم به آنجا نرفتیم.


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه گرومی تا قونیه

قونیه

بعدخوردن صبخانه و تسویه حساب راهی قونیه شدیم و در شهر نوشهیر در جایگاهی ۱۰۰ لیر گاز زدیم این اولین بار بود که در ترکیه گاز می زدیم در طول مسیر شاهد پمپ بنزین های زیادی هستید که در آنها سوخت های گاز ، بنزین و گازوئیل وجود داره و نکته جالب اینکه قیمت هر کدام از این جایگاه ها با جایگاه بعدی بسته به کیفیت و امکاناتی مثل کارواش رایگان فرق میکند. ساعت ۱۱ راهی قونیه شدیم.


 سفرنامه دور ترکیه

شهر قم ترکیه (مرکز مذهبی ترکیه )یکی از مهم ترین جذابیت های توریستی قونیه آرامگاه مولانا و رقص سماع آن می باشد که این شهر رو به یک شهر مذهبی به احترام و ارزشی که به مولانا قائلند تبدیل کرده.
همسرم یکی از آرزوهای زندگیش زیارت مرقد مولانا و دیدن قونیه بود از ۱۰ کیلومتری قونیه حال و هواش تغییر کرد درست مثل مواقعی شد که به مشهد برای زیارت امام رضا میریم یه آهنگ عرفانی از ضبط ماشین پخش می شد منم که زیاد تواین حال وهوا نیستم نیز تحت تاثیر قرارداد با استفاده از تابلوهای راهنما به سمت مرقد مولانا به راه افتادیم در پارکینگی در کنار ریل و ایستگاه تراموا پارک کردیم با کمال تعجب یک پژو ۴۰۵ با پلاک ایران دیدم که اونجا پارک شده بود.

برای یافتن هتل راهی شدیم در نزدیکی مرقد مولانا دفتر اطلاعات توریستی وجود داشت با مراجعه به دفتر و خوش آمدگویی گرم با رویی خوش با دادن آدرس چند هتل خوب در نزدیکی مولانا ونقشه شهر و چند کتاب و سی دی و اینکه امشب در حیاط مرقد مولانا برنامه زنده رقص سماع وجود داره ما رو راهنمایی کردند .

ما قبلا آدرس لیست هتل و قیمت اونارو از سایت درآورده بودیم برای دیدن هتل هایی که به ما معرفی شده بود رفتیم و ما قیمت آن هتل ها رو از سایت بوکینگ در آوردیم که جا برای تخفیف کنار بگذاریم، به هتل ها که می رفتیم تا دیدن اتاق و صحبت در مورد قیمت از ما پذیرایی می کردند کاملا مشخص بود که مردمان قونیه مردمانی با فرهنگ و مهربان و مهمان نواز اند .

در یک هتل که رفتیم به ما قیمت بوکینگ رو گفت که همسرم شروع کرد به کم کردن قیمت صاحب هتل هم قیمت را کم میکرد اما به قیمت مد نظر ما نرسید و ما گفتیم نمی خواهیم با این قیمت که مسئول رزوشن ماشین حساب رو کوبید روی میز یکم دیگه کم کرد اما دید نه ما کوتاه بیا نیستیم با خنده ای خداحافظی کردیم و به هتل مثنوی رفتیم که ما تونستیم این هتل را با قیمت شبی ۱۰۰ لیر بگیریم تو همون زمان قیمت سایت booking . 154 لیر بود.

هتلی عالی رو به آرمگاه مولانا و تمام امکانات رفاهی لازم و پارگینگ طبقاتی مکانیزه که ماشین را خودشان جابجا می کردند .در نهایت بعد پارک ماشین به اتاقمان رفتیم که از پنجره آن می توانستیم گنبد سبز مولانا رو ببینی واقعا منظره زیبا و آرامش بخشی بود.


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه

با جابجا کردن وسایل برای خوردن نهار به داخل شهر رفتیم با یه گشت کوچک در شهر به رستورانی با ظاهری معمولی و شلوغ برخوردیم که صف طولانی برای ورود داشت تصمیم گرفتیم همین جا نهار رو بخوریم دو نوع پیده به همراه دوغ محلی سفارش دادیم به قیمت ۲۵ لیر هر چقدر از خوشمزه و لذیذ بودن غذا بگم کم گفتم لازم به ذکراست که تو قونیه به خاطر حضور توریست های حرفه ای فرهنگ گرفتن گواهینامه از سایت trip advisor خیلی رایج بود.

که این رستوران امتیاز بالای از trip advisor داشت . برنامه زیارت از مرقد مولانا رو برای غروب گذاشتیم که بعد آن هم شب برای رقص سماع بریم . طبق تحقیقی که قبلا کرده بودیم که مراکز خرید قونیه خوب با کیفیتی عالی و قیمت های خوب هستن برای خرید رفتیم و تونستیم مقداری خرید کنیم ولی خرید اصلی را برای استانبول گذاشتیم.

ناگفته نمونه که قونیه طلافروشی های بزرگ و شیک و منحصر به فردی داره که داخل طلافروشی ها هم از مشتریان پذیرایی می کنند. بعداز خرید به سمت آرامگاه مولانا رفتیم که متوجه شدیم ساعت بازدید تا ساعت ۱۸ است که ما دیر رسیدیم.

پس به ناچار به هتل رفتیم کمی استراحت کردیم و شب ساعت ۸ برای دیدن رقص سماع رفتیم بیرون محوطه نشسته بودیم تا در را باز کنند که با یه آقای خیلی بافرهنگ ایرانی آشنا شدیم که در قونیه زندگی می کردند و دونفر از فامیل خودشو که اتفاقا از کرج امده بودن رو با خودش برای دیدن رقص سماع آورده بود .

با کلی ذوق که هم وطن دیدیم که بعد از آشنایی شروع به صحبت کردیم و ایشون درباره رقص سماع توضیح داد که توضیحاتشون رو براتون مینویسم .


 سفرنامه دور ترکیه

رقص سماع:

سلام دراویشان : دراویش هنگام مراسم سماع به یکدیگر سلام می کنند که این سلام با نگاه کردن به صورت و چشم های همدیگر انجام می شود که به معنی وجود خدا در هرانسان است.

چرخش سماع : همه چیز از اتم تا کهکشان ها درحال چرخش هستند به عقیده مولانا عشق دلیل این کار می باشد .

لباس سماع ، لباسی سفید با دامن بلند که نماد روح می باشد که یاداور فرشتگان هستند.

ساعت ۹ شد در را باز کردند و به جایگاه مخصوص اجرا رفتیم و مجلس رقص سماع با تلاوت آیاتی از قران شروع می شود و بعد آن گروه موسیقی شروع به نواختن می کنند که در این هنگام صوفیان با لباسی سفید و کلاههای نمدی و شالی بسته به کمر و مرشدان با لباسی به رنگ سیاه به ترتیب وارد شدند که در ابتدا مرشد و نائب مرشد دست و صورت هم را می بوسند و هر یک در جایگاه خود می ایستند و صوفیان یک به یک به ترتیب دست مرشد و نائب آنرا می بوسیدند و در کنار نائب مرشد جای می گرفتند

بعد از اتمام همه در یک صف ایستاده و آهنگ سماع شروع نواختن می کند و صوفیان دست افشان و چرخ زنان دور خود می چرخند و دایره ای را تشکیل می دادندو در این جمع مرشد و نائب آن نمی رقصیدند و در انتهای برنامه مرشد با رقص خود در میان صوفیان برنامه را به پایان رساند .

همسر من که علاقه زیادی به موسیقی سنتی ایران داره خیلی براش خوندن اشعار مولانا به فارسی با سبک ترکی خیلی مسخره بود

بدین ترتیب برنامه زیبا و ملکوتی سماع تموم شد و ما خداحافظی از دوست ایرانی مان به هتل برگشتیم و یه شام سبک از تنقلاتی که داشتیم خوردیم و خوابیدیم .

صبح برای خوردن صبحانه رفتیم صبحانه ای مفصل و با تنوع غذایی فوق العاده که یک به یک شان لذیذ و خوشمزه بودن خوردیم به سمت آرامگاه مولانا برای زیارت رفتیم .

آرامگاه مولانا بعنوان نماد شهر قونیه نام برده میشود که محل سکونت خانواده مولانا بوده که در آن پدر مولانا و خود مولانا و پسر مولانا و تعدادی از مریدان آن در آن به خاک سپرده شده اند.

مقبره مولانا دارای گنبد سبز رنگ است که بالای آن با کاشی کاری آیه الکرسی را نوشته اند و در ورودی این مقبره این بیت شعر فارسی نوشته شده است

کعبه العشاق باشد این مقام هر که ناقص آمد اینجا شد تمام

ارامگاه مولانا دارای قسمتهای مختلفی می باشد که اول مقبره مولانا که قبر مولانا و چندی از این مریدان در این قسمت می باشد که روی هر قبر کلاهی گذاشته اند که به رسم یاد بود و احترام است. و موزه مولانا کنار مقبره او قرار دارد که در این موزه که در هر اتاق که دور تا دور حیاط قرار دارند آثاری مانند لباس ها و کلاهها ، تسبیح ،کشکول، قران و کتابهای نفیس و اشیاء قدیمی که در آن زمان استفاده می کردند

در معرض دید گذاشته اند و در نهایت در حیاط آرامگاه که فضایی گلکاری مواجه هستید که سنگ قبر بسیاری از مریدان در آنجا وجود دارد .

در طول بازدید شاهد فضایی روحانی هستید و متوجه احترام زیاد مردمان قونیه به مولانا می شوید داخل گنبد مولانا اسامی داوزده امام رو نوشته و در داخل گنبد دیگر الله محمد و خلفای راشدین رو نوشته بود همسرم از سر کنجکاوی از مسئول موزه سوال کرد که آیا مولانا یا متولیان مرقد شیعه بودن که با جواب جالبی مواجه شدیم که در ترکیه ما به همه عقاید احترام می گذاریم و داوزده امام برای ما قابل احترام هستند


 سفرنامه دور ترکیه

تبر زین

بعداز زیارت مقبره مولانا و موزه اون ساعت ۲ بعداز ظهر جهت خوردن ناهار به مرکز شهر که پر بود از پاساژهای زیبا و مدرن و خیابان های عریض برعکس اطراف مرقد مولانا که بافت قدیمی داشت رفتیم
بعداز خوردن نهار به قیمت ۲۸ لیر وچرخیدن در پاساژها به سمت هتل برگشتیم ساعت ۸ شب به هتل رسیدیم جهت خواندن نماز به اصرار همسرم به مسجد کنار موزه رفتیم مسجد پر بود از جمعیت در محوطه مسجد چشمه های آبی قرار داشت که مردم از آن وضو گرفته و یا آب جهت آشامیدن بر می داشتن بعداز نماز در مسجد با قیمت ۱۵ لیر اطراف مرقد شام خوردیم و به هتل برگشتیم.


 سفرنامه دور ترکیه

نقشه قونیه تا آلانیا

آلانیا

ما ساعت ۱۰قونیه را به مقصد آلانیا ترک کردیم به دلیل کوهستانی بودن مسیر و گرم بودن هوا واینکه هر چه قدر به دریا نزدیک تر می شدیم هوا شرجی تر می شد به خاطر استراحت و خوردن نهار در پارکینگی کنار جاده پارک و بساط نهار را که از ایران غذای آماده قورمه سبزی تهیه کرده بودیم رو به راه کردیم ومن نیز برنج کته آماده کردم.

ما به سبک ایران زیر انداز انداختیم ولی چند خانواده ترک که آنجا بودند خیلی شیک از پشت ماشین صندلی و میز تاشو چهارنفره درآوردند که خیلی راحت استفاده می کردند بعداز خوردن ناهار و استراحت مسیر را ادامه دادیم و با توجه به تابلوهای راهنما به سمت آلانیا حرکت کردیم در حول ۶۰ کیلومتری آنتالیا یک مسیر به سمت غرب بود که آنتالیا ختم می شد و مسیر شرق به آلانیا.

من خیلی دوست داشتم که که آنتالیا رو ببینم چون دوستام و همه خیلی از آنتالیا تعریف می کردن ولی همسرم اصرار داشت که آلانیا بهتره بنا براین تصمیم گرفتیم که ابتدا آلانیا رو ببنیم سپس آنتالیا.
با استفاده از سایت bookking , trip advisor لیست هتل ها و قیمت و موقعیت اونارو در آورده بودیم همان ابتدای شهر آلانیا هتل Yeniacun Apart Hotel به قیمت ۹۰ لیر با چانه زدن گرفتیم همان زمان در سایت booking قیمت ۱۴۰ لیر بود.

لازم به ذکر است جهت دیدن اتاق مارو ابتدابردن به طبقه سوم که چای ساز و اجاق گاز نداشت و تمامی وسایل کهنه بود وبعد از قبول نکردن اتاق تو طبقه چهار یه اتاق با وسایل نو به ما دادن ساعت حدود ۳ بعداز ظهر بود و ما خیلی خسته بودیم تصمیم گرفتیم که استراحت کنیم و شب جهت دین اسکله آلانیا و قلعه سرخ به داخل شهر برویم

شهرآلانیا

این شهر یکی از شهرهای استان آنتالیا است که حدود ۱۲۰کیلومتر با شهرآنتالیا فاصله دارد کل فضای اطراف شهر پوشیده از جنگل وباغهای مرکبات است مهم ترین خیابان آن اتاترک است که خیابانی بسیار زیبا است کف آن سنگ فرش و بلوار وسط آن درخت کاری شده و اطراف این خیابان بازار و مغازه های متنوعی وجود دارد.

این شهر باتوجه به اینکه در کنار دریا واقع شده است در طول گسترده شده است ویکی از شهرهای داراز است و در بعضی نقاط شهر ساحل سازی شده وبرای شنا کردن در دریا مناسب هستند، با پلاژهای وسیع ، آثار تاریخی ، هتلهای مدرن ، رستورانهای ماهی ، کافه و بارها مکان بسیار ایده عالی برای تعطیلات است .

ساعت ۶ جهت دیدن اسکله و قلعه و دیدن برج سرخ به داخل شهر رفتیم به علت نبود جای پارک و هزینه سرسام آور پارکینگ حدود ۱۵ دقیقه دنبال جای پارک گشتیم و بازهم به خاطر بسته بودن تصمیم گرفتیم در اسکله و فروشگاههای اطراف چرخی زده وبعداز خوردن شام به هتل برگردیم شام رو به قیمت ۳۰ لیر خوردیم و ساعت ۱۱ به دلیل خستگی همسرم به هتل باز گشتیم.

صبح جهت بازدید از قلعه سرخ و قلعه آلانیا به داخل شهر رفتیم و خیلی راحت ماشین ر و پارک کردیم.

قلعه آلانیا : ورودی برای هر نفر ۱۵لیر بود

قلعه آلانیا تنها قلعه باقیمانده از دوران سلجوقی است که تا به امروز حفاظت شده است . در سال ۱۲۲۵ در محل خرابه های قلعه روم ، از سوی سلطان سلجوقی علاء الدین کیقباد قلعه جدیدی ساخته شده است .
این قلعه دارای ۸۳ برج و ۱۴۰ کنگره است . این قلعه که دارای ۳ ردیف حصار می باشد از قلعه های درونی و بیرونی تشکیل یافته است .

این قلعه شامل کلیسای آیا یورگی ، مسجد سلطان سلیمان قانونی ، آرامگاه سلطان آکشابه ، حمام سلجوقی ، اماکن باستانی ، آرامگاه سیتی زینب کاخ سلطان علاء الدین ، آب انبارهای کوچک و بزرگ ، فانوس دریایی و زندان بوده و یک خزانه تاریخی است .


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه

قلعه سرخ (Kızıl Kule ) :

ورودی این قلعه ۶ لیر فقط قلعه اگر بخواهید کشتی سازی رو هم ببنید ۱۰ لیر ورودی دارد که ما هر دوتاشو رفتیم این قلعه که نام خود را از سنگهای بریده شده قسمتهای تحتانی . فوقانی گرفته ، در سال ۱۲۲۶ ساخته شده است .

بین جبهه شرقی و غربی این قلعه که هنوز هم با استحکام زیادی سرپا ایستاده است بواسطه موقعیت محل استقرار آن ، دارای یک اختلاف ارتفاع ۲ متری است . این قلعه ۸ ضلعی دارای ۵ طبقه است . از وسط طبقه همکف تا طبقه پنجم یک پلکان وجود دارد . این قسمت که بعنوان آب انبار مورد استفاده قرار می گرفت ، ستون فقرات قلعه محسوب می گردد. طبقه همکف به عنوان موزه Etnografı مورد استفاده قرار می گیرد .


 سفرنامه دور ترکیه

بعداز بازدید از قلعه و برج سرخ جهت خوردن نهار به فست فود . McDonald در خیابان اصلی Ataturk Road می باشد رفتیم مرغ سوخاری با قیمت ۳۵ لیر خوردیم.
بعداز صرف ناهار جهت شنا به پلاژ زیبای آنالیا رفتیم آب بسیار زلال بود پس از شنا واستراحت در کنار دریا و خرید تور سافاری خیلی اتفاقی این تور از داخل شهر به قیمت ۲۵ لیر برای هر نفر تهیه کردیم و جهت استراحت به هتل برگشتیم.

صبح بعداز صرف صبحانه نسبتا خوب هتل چون ما هتل مون بیرون از شهر بود سر ساعت ۴۰/۸ یک جیپ آمد دنبالمون و بعداز سوار کردن ۵ توریست روس از مسیرهای جنگلی و پر پیچ وخم وکوهستانی عبور کردیم که ابتدا تو یه نقطه که می شد تمام شهررو از اون بالا دید توقف کردیم و همه مشغول عکس گرفتن شدند.

بااین که ظرفیت جیپ ۸ نفر بود بنابه خواسته روس ها یک نفرکمتر سوار شدند و این خانواده روس از بزرگ تا کوچک مشغول آشامیدن شربت روسی شدند کل مسیرو ما مشغول دیدن و لذت بردن از مناظر بودیم و اینها مشغول خوردن.

بعداز ۲۰ دقیقه توقف در بلندترین نقطه شهر دوباره به را افتادیم به یکسری چادر رسیدیم که بیشتر آتلیه عکاسی بودن که به دلیل حساس بودمون از پوشیدن لباس های محلی و عکس گرفتن منصرف شدیم اون خانواده روس هم فقط می خوردن حرف می زدند .

بعداز ۲۰ دقیقه توقف به استراحت گاه اصلی رفتیم که یک مکان جنگلی و خیلی زیبایی بود و بعداز خوردن نهار و استراحت و برگشتیم به هتل باز گشتیم .

شام رو با قیمت ۲۵ لیر خوردیم و جهت دیدن مراکز خرید آنالیا به مرکز شهر رفتیم اجناس خیلی گرون لوکس بود چون صبح می خواستیم جمعه بازار آلانیا رو ببنیم صبح بعداز خوردن صبحانه ما اتاق رو تخلیه و تحویل دادیم به سمت جمعه بازار آلانیا رفتیم، جمعه بازار پر از سبزی و میوه و صنایع دستی و و پوشاک بود شبیه بازار شمال یک مقداررنگی تر.


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه

ساعت ۲۰/۲ دقیقه به سمت آنتالیا حرکت کردیم تا نیمه های راه جاده خیلی عالی و خلوت بود ولی از ۵۰کیلومتری آنتالیا ترافیک روانی شروع شد با توجه به گرمای هوا و خستگی به شدت این ترافیک اذیتمون کرد.

ما خیلی تعریف منطقه لارا رو شنیده بودیم یه سرچ تو هتل های منطقه لارا زدم هتل های ۵ ستاره خیلی گرون بود و ما تصمیم داشتیم تا جای که می تونیم از هزینه ها کم کنیم شش تا هتل رو انتخاب کردیم با قیمت بین ۹۰ تا ۱۴۰ لیر ساعت ۳۰/۵ رسیدیم لارا از دیدن منطقه لارا خیلی شوکه شدم در مقایسه با آلانیا تقریبا بیابون بود خیلی خشک یه بلوار که دو طرفش هتل و آپارتمان و مرکز خرید بود بعداز مراجعه حضوری به چندتا هتل آپارتمان که همشون خیلی کثیف بودن و یا خیلی دور از ساحل بودن همسرم به خاطر ترافیک و گرمای هوا و یکسان نبودن تصور من با واقعیت آنتالیا و دیر وقت بودن اصلا حوصله گشتن دیدن رو نداشت به ناچار هتلaparthol heleneرو با قیمت ۱۱۰ که تقریبا نزدیک ساحل بودوظاهر تمیزی داشت رو انتخاب کردیم

بعداز تحویل مدارک سه طبقه کلیه اثاث رو بالابردیم و مشغول استراحت شدیم که من دیدم با خاموشی چراغ همه جا پراز حشره های مختلف شد همسرم تا رسید خوابید ولی من تا صبح خوابم نبرد بعداز یک شب بد و افتضاح در هتل(مسافرخانه) تصمیم گرفتیم ولخرجی کنیم.

بعداز چندروز فقط استراحت کنیم و یک هتل رویایی رو برای اقامت انتخاب کنیم وانتخاب اول ما مردان پالاس بود به همین دلیل بعداز صبحانه مختصر و خیلی بد هتل(مسافرخانه) ساعت ۳۰/۷ به سمت مردان پلاس که حدودا ۱۰ دقیقه با ما فاصله داشت به راه افتادیم .

از نگهبانی جلوی در سوال کردم که اتاق خالی دارن و او نیز با تلفن از رزواسیون سوال کرد که خوشبختانه گفتن که اتاق خالی هست با ورود به محوطه هتل احساس سرگیجه توام با لذت مجموعه ای از فواره های آب ، مجسمه، سنگ مرمر، ستون بزرگ تراش خورده با ورود شما به ورودی اصلی گلدن گیت یک جوان خوش تیپ با لباس های دوره عثمانی جهت حمل وسایلتان به شما نزدیک می شود و کلید اتومبیل رو جهت انتقال آن به پارکینگ از شما تحویل می گیرند.

لابی دارای مبلمان لوکس شگفت انگیزبا ارتفاع- ۳۳ متر تا سقف همه جا طلایی، کریستال، فرش و سنگ مرمر و … دسته گل گرد گل رز قرمز همیشه تازه است به محض ورود از میهمانان با آب میوه سرد و خوشمزه استقبال می کنند.

مارو بخش رزواسیون هدایت کردند مسئول رزواسیون قیمت شبی ۱۴۲۰ لیر رو u all پیشنهاد کرد که با اصرار ما برتخفیف ۱۱۰۰ لیر که میشد ۴۰۰ دلار برای یک شب پیشنهاد کردیم و اونیز قبول کرد بدلیل اینکه ساعت ۸ صبح بود به ما گفتن که اتاق خالیه ولی نظافت نشده تا شما صبحانه میل کنید اتاق آماده میشه .

ما نیز جهت خوردن صبحانه و استفاده حداکثری از پول داده شده به سمت محل سرو صبحانه رفتیم صبحانه در رستوران وکنار استخر سرو میشه تعداد زیادی ظروف پراز رول سرد و گرم … … و سوشی، و ۱۵ نوع پنیر، سبزیجات انواع ترشی ، انواع زیادی از سس ها، انواع دانه های غلات، آرد، غلات، سه نوع شیر – شیر بدون چربی، طبیعی، سویا، گوشت در هرگوشه ای قالب کالباس، سوسیس – مرغ، گوشت خوک، گوشت گاو، گوشت طبیعی، انواع املت ها انواع بسیاری از ماست در فنجان بر روی یخ، میوه انجیر، آناناس، انگور، هلو، پرتقال، گلابی، آلو، نارنگی، هندوانه، خربزه ، موز، توت فرنگی، گیلاس و غیره. همه این را در قالب تازه خرد شده بود، و به عنوان میوه ، مربا. و باقلوا …. سینی بزرگ از شیرینی، کرم بستنی، سس شیرین، فواره شکلات مایع، عسل، کرم های مایع، خامه سرد به عنوان مثال گونه های مختلفی از ماهی سرخ شده انواع نان .

یه صبحانه مفصل و شاهانه روخوردیم با این حال که صبحانه خورده بودیم وبا گشتی در هتل بعداز یکساعت اتاق رو تحویل گرفتیم تصمیم داشتیم امروز رو فقط در هتل بمونیم و از امکانات هتل استفاده کنیم اتاقی که به ما دادن یک اتاق بود در بخش اروپایی هتل (هتل از دو بخش اروپایی و آناتولی تشکیل شده است اندازه اتاق کوچک بود فقط ۴۰ متر بودبدون سرویس بهداشتی و حمام، اما به نظر می رسد کاملا دنج و راحت، و فضای بسیار متفاوت از اکثریت قریب به اتفاق هتل های ترکیه بود.

وسایل گران قیمت مبلمان بزرگ نقاشی بر روی دیوارهمه جزییات به شکل بسیار زیبایی رعایت شده بود اتاق هتل خیلی شیک و با سلیقه بود. همچنین در اتاق های هتل مردان آنتالیا تهویه هوا و چراغ های آن با کنترل از راه دور کار می کنند ب

طری رایگان آب آشامیدنی و یک کاسه بزرگ میوه همیشه روی میز بود..یک تراس بزرگ با میز و صندلی داشت. تلویزیون اتاق که پایین تخت خواب قرار داشت قابلیت چرخش داشت که هم در موقع استراحت و هم روی مبلمان بتوان تماشا کرد.

سرویس بهداشتی اتاقمون خیلی بزرگ بود. یک حمام ،و یک آینه بزرگ یک توالت، و یک اتاق رختکن بزرگ در وسط که وان در آن قرار داشت. حوله لباسی سشوار میزآرایش بزرگ با تمام امکانات در این اتاق بود. یک نکته جالب این که صابون شامپو نرم کننده مو لوسیون بدن از مارک HERMES بودند!


 سفرنامه دور ترکیه

مردان پالاس


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه


 سفرنامه دور ترکیه

همانطور که می دانید، هتل پنج ستاره “مردان قصر” در آنتالیا، در شهر لارا است که توسط تلمان اسماعیلوف میلیارد روسی با هزینه ۱٫۴ میلیلرد دلار ودر سال ۲۰۰۹ به مناسبت یکصدمین سال تولد پدر او به اسم ایشان افتتاح شد فقط در کنار در ورودی یک پرتره بزرگ از او وجود دارد که در کنار یک دسته گل بزرگ رز است.

.این هتل در فاصله پانزده کیلومتری از فرودگاه آنتالیا واقع شده است و این هتل براساس کاخ توپکاپی و کرملین و ونیز ساخته شده است هتل از یک لابی بنام دلمه باغچه و سمت اروپایی و سمت آناتولی (ترکیه ای ) تشکیل شده است


 سفرنامه دور ترکیه

هتل یک استخر خیلی بزرگ (که بزرگترین استخر دنیاست)و پل های زیبای روی آن بود هیچ اثری از کلر که بخواد چشم و بسوزنه قرمز کنه و خارش ایجاد کنه نبود و استخر ویژه کودکان و آبراهی که مخصوص قایق های ده نفره جهت گردش در اطراف استخر بود. صندلی بسیار زیبا و شیک جهت گرفتن حمام آفتاب و با سایه بان با فاصله مناسب از هم بود و همیشه حوله تمیز و آب میوه و نوشدنی اسنک وجود داشت.
رستوران اصلی هتل به صورت رایگان انواع غذاهای هندی و ژاپنی و ترکی و اروپایی روسی یونانی و ایتالیایی سرو می شد بقیه رستوران ها به صورت پولی می باشد که هزینه آن خیلی گران است به طور مثال تنقلات در محدوده ۲۰-۴۵ لیره، غذاهای اصلی – از ۴۵ لیره، و غیره
و یک رستوران که زیر آب به صورت آکواریوم بود و شما در هنگام صرف شام می توانستید ماهی های رو ببنید برای کودکان نیز در هتل یک مینی باشگاه فوق العاده ویک باغ وحش کوچک و باغ گیاه شناسی وجود داشت و یک برنامه نمایش انیمیشن وجود داشت که بچه های برروی بالشت بزرگ و نرم مشغول تماشای انیمشن بودن

ساحل از شن های سفید و آب زلال که میشد کف دریا را دید بود.

استخر آب گرم و سونا با سه دمای متفاوت و خشک و اتاق برف و یک استخر سرپوشیده بزرگ که در تمام اینها آب میوه خنک وحوله وجود داشت سالن بولینگ و باشگاه بدن سازی با امکانات متنوع و مدرن
در انتهای بخش اروپایی در مسیر ساحل ویلاهای مجللی وجود داشت که سویت لوکس هتل در آنجا قرارداشت اکثر مسافرانش از عراق (اربیل)و روسیه کشورهای اروپایی بودن .

صبح بعداز خوردن صبحانه عالی و مفصل ساعت ۸ اتاق رو تحویل دادیم و جهت دیدن کالجی ومینی سیتی آنتالیا به را افتادیم .


 سفرنامه دور ترکیه

کالجی

کالجی یا کالیجی یا کالیچی شهر و مرکزی تاریخی در آنتالیا است که قدمت آن به دوران رومی‌‌ها و سلجوقیان بر می‌گردد‌، اما در حال حاضر به شکل قلب تپنده‌ی یک شهر مدرن در آمده است.. به آن “شهر قدیمی” هم می گویند واین به دلیل این است این ناحیه اولین منطقه ای است که در آن سکونت شده است.


 سفرنامه دور ترکیه

درشهر قدیمی آنتالیا مغازه های فروش سوغات بسیاری وجود دارند که به طور عمده آماده ارایه به گردشگران هستند. آنها چیزهای زیادی نظیر فرش، کیف، ژاکت، کفش، لباس ، شیرینیها و بسیاری از صنایع دستی دیگر را بفروش می رسانند.

گاهی اوقات شما می توانید منبت کاران، مجسمه سازان و یا حتی نقاشان رادر حالیکه خارج از فروشگاه خود در حال کار هستند را ببینید.

البته هر صاحب مغازه ای تلاش میکند تا اجناس خود را به شما ارایه دهد و اگر شما تمایلی برای خرید داشته باشید به شما یک فنجان چای ترک پیشنهاد میکند
.در حالیه شما در حال عبور از کنار آنها هستید، آنها شما را به فروشگاه خود دعوت میکنند اما بدون هیچگونه اجباری تا مانع لذت شما از شهر نگردند.

نکته‌ها:

· یک خط تراموای هر ۳۰ دقیقه یک بار از کالیجی و اسکله حرکت می‌کند.

· از آنجایی که این منطقه بسیار پلکانی است، بهتر است کفش‌های مناسبی بپوشید.


 سفرنامه دور ترکیه

نویسنده: سمیه افشار

منبع:لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *