خانه / سفرنامه / سفرنامه پایتخت دو امپراطوری بیزانس و عثمانی

سفرنامه پایتخت دو امپراطوری بیزانس و عثمانی

اسلام با گسترش سبز خویش، جهانی را متحول ساخت. آیین ها و فرهنگ ها را در نوردید و بنیادی نو به پا ساخت تا ضمن استغنای فرهنگی خویش،الگوی موفق برای فرهنگ و رسوم دیرینه گردد. تمدن ایران و روم سر تسلیم فرود آوردند ودانش اسلامی بر علوم متداوله روز چیره گردید. سلسله های خلافت اسلام پشت ابرقدرت ها را شکست و نیزه قدرت و شوکت خویش را در قلب اروپا فرو برد. آسایش کلیسا به مخاطره افتاد و خواب راحت پاپ به کابوسی وحشتناک مبدل گردید.

ترکیه، با صعود تاریخ ساز و افتخار آفرین و نزولی قهقرایی و خفت بار، شاید الگویی باشد برای بقایای برجامانده.
استانبول پایتخت افسانه ای دو امپراطور بیزانس و عثمانی، پر جمعیت ترین شهر ترکیه است. مسجد و موزه ایاصوفیا و مناظر زیبای تنگه بسفر از مهمترین مراکز تاریخی و سیاحتی شهر اسطوره ای استانبول به شمار می آید.

شاید خیلی از دوستان مسافرت به ترکیه رو از مسیر تهران و با یکی از آژانس های مسافرتی ترجیح بدهند اما بنده این سفر را به دلایل زیر از مسیر دبی و بدون رفتن با تور ترجیح دادم.

۱٫مدت زمان سفرم طولانی بود و برای اقامت مکان داشتم.

۲٫ساکن بندرعباس بودم و رفتن از دبی با قیمتی مناسب ، راحت تر بود.

۳٫در استانبول؛ میزبان داشتم و نیازی به راهنما نداشتم.

برای گرفتن بلیط به دفتر مسافرتی جزایر ناز رفتم و بلیط مورد نظرم را تهیه کردم.

بندرعباس به دبی با هواپیمایی فلای دبی؛ فلای دبی در مسیر بندرعباس دبی تازه راه اندازی شده بود و پذیرایی پرواز نیز نداشت به همین دلیل قیمت مناسبی داشت.
دبی به استانبول با هواپیمایی امارات؛ وقت پروازهای امارات مناسب تر و بدون معطلی بود.همچنین ترمینال ۳ فرودگاه دبی که مخصوص هواپیمایی امارات بود از امکانات رفاهی سطح بالایی برخوردار بود.

بلیط رفت و برگشتم در همین مسیر را به قیمت ۴۱۲ دلار خریداری کردم.

ترکیه برای ایرانیان نیازی به ویزا ندارد.ایرانیان در دبی هم بدون اخذ ویزا مجاز به ترانزیت هستند.

یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۵ با پرواز FZ258 هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ فلای دبی عازم فرودگاه دبی بودم.ساعت ۱۸ به فرودگاه بندرعباس رسیدم و بعد از پرداخت ۷۵ هزار تومان عوارض خروج، تحویل بار و گرفتن کارت پرواز، وارد سالن انتظار شدم. پرواز بدون تاخیر انجام شد و پس از ۲۸ دقیقه در فرودگاه دبی به زمین نشست.

در هنگام خروج از هواپیما از یکی از خدمه ها درخواست ورود به کابین خلبان کردم.بعد از صحبت کردن با خلبان وارد کابین شدم.

کارت پرواز

کابین بوئینگ ۷۳۷ هواپیایی فلای دبی

خودم را به یکی از خدمه های سالن معرفی کردم و مرا از ترمینال ۲ به ترمینال ۳ منتقل کردند.(باند فرودگاه بین این دو ترمینال است و جا به جایی با اتوبوس با مدت زمان ۱۵ دقیقه انجام می شود)
در ترمینال ۳ خودم را به یکی از باجه خدمات رساندم و جزئیاتم را تعریف کردم.با توجه به این که پرواز دوم حدود ۱۵ ساعت بعد بود مرا به اتاقی با خدمات رایگان راهنمایی کردن و با توجه به کارت پرواز دوم که نشان میداد دارای سه وعده غذایی در فروگاه هستم،۳ بن سرو غذا(هرکدام به ارزش ۳۰ درهم امارت) به طور رایگان دریافت کردم.

شام را در کی اف سی، صبحانه را در برگر کینگ و نهار را در مک دونالدز سرو کردم.

میان وعده هایی مثل آبمیوه و کیک و بیسکویت به طور نامحدود در اختیار ما قرار دادند. برای خوابیدن هم در اتاق پتو های تمیز آوردند و صندلی ها را به تخت تبدیل کردند.

بن غذا

اتاق ذکر شده در ترمینال ۳ فرودگاه دبی

مرکز خرید ترمینال ۳ فرودگاه دبی

نهار در مک دونالدز

هواپیماهای در صف پرواز

بعد از سرو نهار در مک دونالدز ساعت ۱۴:۲۰ با پرواز EK121 هواپیمایی بوئینگ ۷۷۷ امارات راهی فرودگاه آتاترک استانبول شدیم.
پرواز بدون تاخیر بلند شد.در حال چرت زدن بودم که صدای مهمان دار به گوش رسید.Ladies and gentlemen,Welcome to Istanbul Ataturk airport ( خانم ها وآقایان،به فرودگاه آتاترک استانبول خوش آمدید ) در ساعت ۱۷:۵۵ به وقت محلی وارد استانبول شدیم.

هواپیماهای در صف پرواز

ظرف یک ساعت کارهای فرودگاهی تمام شد و به وسیله مترو خط M1 یا همان خط فرودگاه به ایستگاه امنیت فاتح رفتم.

هزینه مترو استانبول نسبت به تهران بالاست.با استفاده از ژتون ۴ لیر،با استفاده از استانبول کارت معمولی ۲٫۲۵ لیر و با استفاده از استانبول کارت دانش آموزی ۱٫۱۰ لیر است.همچنین برای تغییر خط باید هزینه پرداخت.شما می توانید استانبول کارت معمولی را با هزینه ۷ لیر از بوفه های سر خیابان خریداری کنید.

استانبول کارت معمولی

میزبانان من در ایستگاه امنیت منتظرم بودن و مرا به مجموعه آموزشی سلطان محمد فاتح واقع در پشت مسجد فاتح منتقل کردند.

بعد از گرفتن دوش و خوردن شام در رستوران سوری باب الحاره (بروستد یا مرغ سخاری به مبلغ ۱۳ لیر) برای چنج پول به صرافی فاتح رفتم.
در زبان ترکی به صرافی دو.ویز(döviz) می گویند که در اکثر خیابان های یافت می شوند.توصیه می کنم پول خود را در فرودگاه یا مکان های توریستی شهر چنج نکنید.
خیابان فوزی پاشا که از جلوی مسجد فاتح عبور می کند، بازار لباس عروس و مجلسی زنانه است.ابتدا این چند تا نقشه رو در اختیارتون می گذارم.

خط تلفن و سیم کارت:

در کشور ترکیه اپراتور های زیادی خدمات می دهند.

Turkcell,Vodafone,Avea,PTTcell,BİMcell,…

شما می توانید از یکی از اپراتور های نام برده استفاده کنید. برای مسافرین استفاده از سیم کارت های بی نام راحت تر است.سیم کارت های بی نام در تمامی گوشی فروشی های سر خیابان یافت می شود.این سیم کارت ها،شش ماهه و بی نام است و بین ۳۰ تا ۵۰ لیر بفروش می شود.

بنده ترکسل را به شما پیشنهاد می دهم چون در تمامی خیابان ها شعبه دارد.بعد از گرفتن سیم کارت به یکی از دفاتر ترکسل مراجعه کنید.تعرفه های زیادی وجود دارد.من BOL 4GB رو به شما پیشنهاد می دهم.این پاکت شامل ۴ گیگابایت اینترنت،۵۰۰ دقیقه مکالمه،۱۰۰۰ پیامک خارج شبکه و ۱۰۰۰۰ پیامک داخل شبکه برای مدت زمان یک ماه است.قیمت این بسته ۵۵ لیر است.

هیچ وقت کانتور(شارژ) نخرید، چون استفاده از آن برایتان گران تمام می شود.(برای مثال هر دقیقه مکالمه ۸۰ کروش است و یا هر پیامک ۶۰ کروش است).در یکی از شعبه های ترکسل بسته شماره تلفن خود و بگویید و هزینه را بپردازید.بعد از چند ثانیه برای شما اس ام اس می آید.برای اطلاع از مانده حساب ترکسل خود ستاره ۱۵۹ مربع را شماره گیری کنید.

سیمکارت ترکسل

نقشه حمل و نقل عمومی استانبول

بازدید از مکان های توریستی استانبول با استفاده از حمل و نقل عمومی

اگر هم بخواهید راحت تر بگردید،دو راه را به شما پیشنهاد می دهم.

۱٫استفاده از بیگ باس

۲٫استفاده از تور های یک روزه درون شهری

بیگ باس (اتوبوس بزرگ)اتوبوس هایی هستند که از منطقه سلطان احمد حرکت می کنند و شامل دو خط است.ایستگاه های این خط ویژه، همان جاذبه های توریستی است.
شما می توانید بلیط ۴۸ ساعته این اتوبوس ها را به قیمت ۳۵ یورو خریداری کنید.لازم به ذکر است این ۳۵ یورو فقط هزینه جا به جایی شماست و ورودی جاذبه های توریستی را باید جداگانه بپردازید.

نقشه راهنمای بیگ باس

تورهای روزانه با قیمتی نسبتا مناسب در آکسارای توسط هم وطنان عزیز به فروش می رسد.
تور شب های ایرانی(شب در کشتی)،پارک آبی مارینه، شهربازی بزرگ ویالند و …

برنامه سفر و جاذبه های توریستی استانبول

روز اول:

بازدید از مسجد فاتح و مقبره سلطان محمد فاتح، تور تنگه بسفر

روز دوم:

بازدید از مساجد ایاصوفیا،سلطان احمد،سلیمانیه و مقبره سلطان سلیمان قانونی و چهارشنبه بازار فاتح

روز سوم

روز پانزدهم

برگشت به سمت دبی

روز اول :

صدای اذان صبح از شرق و غرب، شمال و جنوب به گوش میرسید و استانبول خفته بیدار میشد. هوا رو به روشنی است و مردم در حال خروج از مسجد بودند.

با همراهی دوستان در صحن مسجد قدم زنان به سمت مقبره پادشاه بزرگ عثمانی، سلطان محمد فاتح رفتیم. در کنار قبر سلطان محمد،عمامه که همان تاج او بود گذاشته شده است. همه ترکان او را به نیکی یاد می کنند و هر نمازگزار در کنار قبرش برایش فاتحه می خواند.

مقبره سلطان محمد فاتح

در استانبول از هر سه مغازه در یک مغازه کباب گردان ترکی دیده میشود. قیمت ها نیز مناسب است و رستوران ها نیز مملو از جمعیت.چایخانه نیز زیاد و همیشه پر است.

شیرینی فروشی ها جایی برای صرف صبحانه است. پیراشکی های متنوع، نان های متنوع، شیرینی های متنوع و همچنین انواع سوپ به وفور یافت می شود.

سوری ها هم دستپخت بی نظیری دارند و در محله فاتح رستوران های زیادی دارند. بهترین قیمت هم در رستورانهای سوری دیده می شود.

نهار را در رستوران ایام الشام، شاورمای عربی مرغ به قیمت ۴ لیر خوردیم. حمل و نقل عمومی استانبول شامل مترو، متروبوس، اتوبوس، تراموای و کشتی است و برای همه یک نوع بلیط استفاده می شود.
یکی از بدی های ترکان این است که جز زبان ترکی زبان دیگری نمی دانند.پس قبل از سفر کمی به فکر زبان ترکی باشد.

از ایستگاه یاوزسلیم سوار اتوبوس شدیم و به سمت امینونو حرکت کردیم. در جلوی همه اتوبوس ها شماره خط اتوبوس، ایستگاه های در پیش رو و مقصد در صفحه LED نمایش داده میشود. برای سوار شدن به اتوبوس ها فقط از در جلو میتوان سوار شد و هزینه سوار شدن فقط با کارت های الکترونیکی حمل و نقل عمومی استانبول دریافت می شود و راننده به هیچ وجه پول نقد قبول نمی کند.

اگر در اتوبوس کارتتان خالی بود میتوانید در جمع آکبیل صدا بزنید تا شاید کسی به جای شما کارت بزند و پول خود را به او بدهید. در امینونو حال و هوای خاصی وجود دارد، یک طرف مردم در حال ماهی گیری هستند و طرف دیگر در حال پخت ماهی و فروش آن.

دو مسجد بزرگ سلیمانیه و مسجد جدید، قصر توپکاپی، برج گالاتا و پل زیبای بسفر به ساحل امینونو ابهت بی نظیری میبخشد.

بلیط تور تنگه بسفر به قیمت دوازده لیر برای مدت یک ساعت و نیم در چند جای امینونو به فروش می رسد. از شرکت TourYol بلیط خریده و سوار شدیم.

در کشتی گردشگران در محیط سر پوشیده پایین و یا سقف باز بالا مناظر زیبای تنگه بسفر را تماشا می کردند. در کشتی چای گرم به قیمت ۲ لیر، شیر گرم به قیمت ۳ لیر و آب پرتقال طبیعی به قیمت ۵ لیر به فروش می رسد. تنقلات دیگری هم به وفور در کشتی یافت می شود.

اگر به دنبال منظره ای خوب برای غذا خوردن می گردید رستوران های زیر پل گالاتا را به شما پیشنهاد می دهم.

ساحل امینونو

اولین منظره در تور تنگه بسفر برج زیبای گالاتا است. اولین پرواز بشر با بال های ساخته شده از بالای این برج صورت گرفته، این پرواز سه کیلومتری بدون موتور از بالای برج گالاتا به اوسکودار در تاریخ هوانوردی ثبت شده، وسایل پروازی این دانشمند در بالای این برج به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه دوم تور تنگه بسفر قصر توپکاپی و مسجد ایاصوفیا است. از درون بسفر ایاصوفیا به شکلی معلق و بسیار زیبا دیده می شود. سومین جاذبه ای که میتوان در تور تنگه بسفر از آن لذت برد قصر بسیار زیبای دلما باغچه است. مسجد و برج ساعت دلماباغچه نیز دیده میشود.

از دیگر جاذبه های این تور میتوان به کاخ چراغان، مسجد اورتاکوی، برج دختر و پل بسفر و سلطان محمد فاتح اشاره کرد. در بسفر آرامش خاصی به آدم دست می دهد. پرندگان سفید به نزدیک کشتی ها می آیند و مردم نیز به آنها غذا می دهند.

بیشترین چیزی که در استانبول خورده میشود نان حلقه ای یی است که دور آن را کنجد پوشانده است و سیمیت نام دارد. این شیرینی به قیمت یک لیر فروخته میشود. مردم به پرندگان هم همین را می دهند.
از کشتی که پیاده شدیم تاکسی گرفته و دربستی حساب کردیم. توصیه می کنم که برای سوار شدن به تاکسی، تاکسی متر را قبول نکنید و از همان اول مقصد را مشخص و کرایه ای معین پیشنهاد دهید، اکثر راننده ها قبول می کنند. تاکسی را به قیمت پانزده لیر از امینونو تا مسجد فاتح کرایه کردیم.

تاکسی های استانبول مبلغ را از ۳٫۲۰ لیر شروع میکنند و و هر دفعه ۲۰ کروش بالاتر می رود. و حدودا به ازای هر ۳۰۰ متر این ۲۰ کروش اضافه می شود (هر لیر ۱۰۰ کروش است)

در راه برگشت پل بسفر

برج گالاتا در شب

مسجد ارتاکوی و پل بسفر

روز دوم :

صبحانه رسمی در کشور شامل پنیر، نان، زیتون و چای است. بعد از صرف صبحانه راهی خیابان فوزی پاشا شدیم و یک تاکسی تا ساحل ینی کاپی (خیابان جنوب مسجد سلطان احمد) به مبلغ ۲۵ لیر گرفتیم. مسجد سلطان احمد در سال ۱۶۱۶ توسط معمار سنان ساخته شد. سلطان احمد این مسجد را در کنار بنای بزرگ ایاصوفیا ساخت تا معماری اسلامی را به رخ معماری بیزانسی بکشد.

این مسجد به خاطر کاشی های آبی داخلش به مسجد آبی معروف است. مسجد سلطان احمد یکی از انگشت شمارترین مساجد شش مناره ای دنیاست. ظرفیت این مسجد چهل هزار نمازگزار گزارش شده. بازدید از این مسجد برای آقایان و بانوان (بانوان باید پوشیده باشند) همه وقت به جز وقت های نماز آزاد و رایگان است.

نمای خارجی مسجد سلطان احمد

داخل مسجد سلطان احمد

پس از خروج از مسجد سلطان احمد روی صندلی های بین سلطان احمد و ایاصوفیا نشستیم و یک آب انار به قیمت ۵ لیر خوردیم و به سمت ورودی ایاصوفیا رفتیم. ورودی ایاصوفیا ۳۰ لیر بود. ایاصوفیا همه روزه جز دوشنبه از ساعت ۹ الی ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است.

ایاصوفیا در سال ۵۳۱ میلادی به دستور کنستانتین کبیر به عنوان بزرگترین کلیسای آن زمان ساخته شد. این بنا پس از فتح استانبول به دست سلطان محمد در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل گردید. پس از فتح استانبول،سلطان محمد ابتدا دستور داد نقاشی های داخل آن را پوشانده و در آن نماز جمعه بخوانند.

امپراطور بعدی،سلطان بایزید دوم، دو مناره به آن اضافه کرد، سلطان سلیمان کبیر دو شمعدان بسیار بزرگ از فتح مجارستان به ایاصوفیا آورد و دو مناره سلطان سلیم دوم به آن اضافه کرد.

مسجد ایاصوفیا

پیاده به سمت مسجد سلیمانیه رفتیم. مسجد سلیمانیه سومین مسجد بزرگ ترکیه است و در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط نخست وزیر وقت رجب طیب اردوغان بازسازی شده، به همین دلیل این مسجد از سیستم سرمایشی و گرمایشی به روزی برخوردار است.

سلطان سلیمان قانونی یکی از بزرگترین فاتحان دنیاست که حتی در سن پیری فتوحات زیادی دارد. سلطان سلیمان اروپا را تا اسپانیا و آفریقا را تا اتیوپی فتح کرد به طوری که مرگ سلیمان قانونی در دنیای مسیحیت تاکنون به عنوان عیدی بزرگ شناخته میشود.

مسجد سلیمانیه دارای چهار مناره است. قبر سلطان سلیمان به همراه همسرش خرم سلطان در صحن مسجد قرار دارد. صحن مسجد سلیمانیه سکوی دید بازی زیبا برای تماشای استانبول است. پس از فاتحه خواندن برای سلطان سلیمان پیاده به سمت چهارشنبه بازار فاتح راه افتادیم.

در محله فاتح هر چهارشنبه به خاطر این بازار خیابان های فرعی بسته می شود. تازه ترین میوه ها و ارزان ترینشان، بهترین لبنیات با تنوع زیاد، انواع لوازم خانه و آشپزخانه و پوشاک بسیار یافت می شود. شام این شب را در رستوران زنجیره ای،رامیز کوفته شعبه هیستوریا مول کباب گوشت خوردیم. قیمت یک پرس غذا در این رستوران از ۱۳ لیر به بالاست.

چهارشنبه بازار فاتح

ارزان و با کیفیت

روز سوم:

مهمترین روز فرا رسید. برنامه رفتن به کاخ توپکاپی بود. کاخ موزه توپکاپی،محل زندگی تمامی سلاطین عثمانی است.

این موزه دارای ۱۲ هزار اثر تاریخی است که از مهمترینشان می توان به عصای حضرت موسی، شمشیر های پیامبر و حضرت علی و لباس امام حسین اشاره کرد. یک الماس نیز در این موزه نگهداری میشود. ورودی این موزه ۳۵ لیر است و بازدید همه روزه به جز سه شنبه از ساعت ۹ الی ۱۷ آزاد است.

گردشگران می توانند با تراموای خط T1 به ایستگاه سلطان احمد رفته و از آنجا پیاده به موزه توپکاپی بروند.در توپکاپی می توانید یک دستگاه صوتی به قیمت ۱۰ لیر کرایه کنید و اطلاعات هر شی در موزه را به طور کامل و به تمامی زبان ها گوش دهید.

سر در کاخ توپکاپی

ماکت کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

شمشیر سلطان محمد فاتح در کاخ توپکاپی

عکس برداری در این موزه ممنوع است.

نهار را در مک دونالدز آکسارای خوردیم.ساندویچ مک رویال،سیب زمینی و کوکاکولا به قیمت ۱۴ لیر خریدیم.

منوی مک دونالدز

به وسیله خط M1B به ایستگاه کیرازلی(آخرین ایستگاه) رفتیم و در آنجا به خط مترو پارک المپیک وارد شدیم و به İktelli Sanayi رفتیم و از پیاده رو مخصوص مال آف استانبول به این مرکز خرید رفتیم.کلمه AVM که مخفف alışveriş merkezi است به معنی مرکز خرید است که این کلمه مخفف در همه جای شهر دیده می شود.

مال آف استانبول یک بازار بسیار شیک و زیباست اما در گوشه شهر قرار دارد.سینمای مال آف استانبول دارای ۱۲ سالن بسیار زیباست.ابتدا بلیط فیلم جدید و پرطرفدار سریع و خشن ۷ رو به قیمت ۱۲ لیر گرفتیم.

بلیط سینما در ترکیه بین ۸ تا ۱۵ لیر به فروش می رسد و بستگی به کیفیت سینمای آن دارد.فیلم ها در سینما با زبان اینگلیسی و یا با دوبله ترکی پخش می شود.می توانم این سینما ها را به شما توصیه کنم:

۱٫سینما ماکسیمم شعبه گایراتپه.دسترسی به این سینما از طریق ایستگاه گایراتپه مترو خط M2 (خط حاجی عثمان) و یا ایستگاه زنجیرلی کویو متروبوس امکان پذیر است. بلیط ۱۵ لیر

۲٫سینما متروپورت که در ایستگاه باهچه لی اولر خط فرودگاه قرار دارد.بلیط ۸ لیر

۳٫سینما مال آف استانبول که می توانید ابتدا با خط M1B به کیرازلی بروید بعد به خط مترو المپیات وارد شده وبه ایستگاه İktelli Sanayi بروید.از آنجا هم با توجه به تابلو های راهنما وارد پیاده رو اختصاصی مال آف استانبول شوید.بلیط ۱۲ لیر

پاپ کرن در اندازه های متفاوت از ۵ لیر به بالا به فروش می رسد.بعد از تماشای فیلم به کی اف سی که در طبقه بالای مرکز بود رفتیم و ۹ کنات(۹ تکه بال) به قیمت ۱۰ لیر خوردیم.

روز چهارم

روز جمعه تا ظهر استراحت کردیم و برای ادای نماز جمعه ای باشکوه به مسجد سلطان احمد رفتیم.نکته جالب این بود که خطبه جمعه به سه زبان عربی،انگلیسی و ترکی خوانده شد.
ازدحام زیادی بود و ما در صحن مسجد نماز را اقامه کردیم.بعد از نماز با ترموای از سلطان احمد به ایستگاه سیرکیجی رفتیم و از آنجا به خط مارمارای وارد شدیم.مامارای یکی از تونل های جالب دنیاست که ۱۶۰ متر زیر سطح دریاست و ۴ کیلومتر طول دارد.هزینه خط مارمارای با استانبول کارت معمولی ۲٫۶۰ لیر است.

در یک ایستگاه بعد که در آسیا است و اوسکودار نام دارد پیاده شدیم و پیاده به سمت کیز کوله سی یا همان برج دختر رفتیم.افسانه های زیادی درباره این برج وجود دارد.یکی از افسانه ها این چنین است : در این برج که در جزیره ای در کنار ساحل اوسکودار قرار دارد، دختری بوده و پسری در اوسکودار عاشق او بوده است.پسر هر شب با شنا به دیدن معشوقه اش میرفته تا یک شب که دریا طوفانی می شود و خبری از پسر نمیشود. دختر ناامیدانه خود را به آب می سپارد و غرق می شود.

تماشای آفتاب نیز از کنار کیزکوله سی بسیار زیباست. علاقه مندان به بازدید از این برج میتوانند هر روزه از ساعت ۹ الی ۱۶ با هزینه ۶ لیر که هزینه رفت وآمد است این برج را دیدن کند.

پس از بازدید از کیزکوله سی از اسکله اوسکودار به کشتی سوار شده و به سمت اسکله امینونو حرکت کردیم. شام را هم در امینونو ساندویچ ماهی خوردیم.

نماز جمعه مسجد سلطان احمد

ساحل اوسکودار

کیزکوله سی

روز پنجم :

قبل از آمدن به استانبول،برنامه زیارت رییس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان را داشتم. تا اینکه صبح شنبه یکی از دوستان خبر دادند که امروز ساعت ۱۵ برنامه ای وجود دارد که ماهر زین در آن، کنسرت دارد و رییس جمهور در آنجا سخنرانی خواهد داشت. نهار را در ساعت ۱۱ چیغ کوفته در کنار دوستان خوردیم و راهی ایستگاه مترو امنیت فاتح شدیم. سوار قطار خط فرودگاه شدیم و در ایستگاه آتاکوی شیرین اولر پیاده شدیم و به سمت سالن سرپوشیده ورزشی سینان اردم حرکت کردیم.

این برنامه رایگان بود و ما اولین کسانی بودیم که به سالن وارد شدیم. پس در بهترین جای سالن در ردیف اول نشستیم. سر وقت در ساعت ۳ بعد از ظهر برنامه شروع شد. ابتدا سخنرانی شهردار استانبول، سپس معاون نخست وزیر و پس از آن کنسرت ماهرزین برگزار شد. سخنرانی رییس جمهور در آخرین بخش مراسم بود.

جالب ترین اتفاق این برنامه روبوسی اتفاقی ماهر زین و اردوغان بود.ریس جمهور بعد از ورود به سالن دور سالن را گردید و به سمت طرفدارانش گل پرتاب کرد. سرانجام در ساعت ۷ شب مراسم تمام شد و به مجموعه برگشتیم.

ماهر زین

ماهر در حال روبوسی با ریس جمهور

روز ششم :

فصل، فصل لاله بود. در سلطان احمد بزرگترین فرش لاله دنیا پهن شده بود.همچنین جشنواره گل لاله در پارک امیرگان برگزار شده بود. ابتدا به کمک تراموای خط T1 به ایستگاه کاباتاش رفتیم و از آنجا با اتوبوس به سمت امیرگان رفتیم.

پارک امیرگان در شمال استانبول و بالاتر از پل سلطان محمد فاتح واقع شده است. این جشنواره به مدت یک ماه و کاملا رایگان بود. عروس و داماد های زیادی در حال عکس گرفتن در آنجا بودند. از کل استانبول عروس و داماد ها برای عکس گرفتن به تپه چاملیجا و یا پارک امیرگان می آیند.

نهار را در همانجا اسنک مخلوط به قیمت ۴ لیر خوردیم و قبل از مغرب در کنار پل معلق سلطان محمد فاتح نشسته و در حال تماشای غروب آفتاب بودیم.

پارک امیرگان

پل سلطان محمد فاتح

روز هفتم :

جزایر پرنسس شامل ۷ جزیره است که ۳ جزیره آن مسکونی می باشد، این جزایر در جنوب محله پندیک استانبول قرار دارد. جالب ترین نکته در مورد این جزایر این است که هیچ سوخت فسیلی استفاده نمی شود و به جز ماشین های ضروری مثل آمبولانس، پلیس و آتش نشانی، ماشین دیگری وجود ندارد.

هوای بسیار تمیز و ساکتی دارد. دور تا دور جزیره جاده میباشد. ساعت ۸ صبح با تراموای به ایستگاه کاباتاچ رفتیم و بلیط گرفتیم. هر بلیط را به قیمت ۶ لیر خریدیم و راهی جزایر پرنسس شدیم.
حدود یک ساعت و نیم در راه بودیم. راه هم حال و هوای خودش را داشت. تماشای قصر دلماباغچه و مساجد سلطان احمد و ایاصوفیا لذت خاصی دارد. بعد از خالی کردن مسافرین جزایر کوچک تر،راهی بویوک ادا (جزیره بزرگ) شدیم.

گردش در این جزیره با کرایه کالسکه به قیمت ۷۰ لیر و دوچرخه به قیمت هر ساعت ۱۰ لیر امکان پذیر است. همچنین دوچرخه را میتوانید به مدت ۴ ساعت با هزینه ۲۵،لیر کرایه کنید. برای اجاره دوچرخه به کارت شناسایی و گرو گذاشتن آن نیاز دارید.

بعد از اجاره دوچرخه با تخفیف ۴ ساعت ۲۰ لیر دور زدن در جزیره را شروع کردیم. سرا زیری هایش خیلی خوب؛بود اما سر بالایی هایش واقعا آدم را خسته میکرد. برای نهار به شهر جزیره بازگشتیم. غذا را در یکی از رستوران های ساحلی مرغ کنتاکی با برنج خوردیم. هر پرس غذا را به قیمت ۱۲ لیر گرفتیم.

سعی کنید غذا را در رستوران های دور جزیره نخورید؛چون قیمت هایشان بیشتر از ۲ برابر است. با کشتی ساعت ۴ به سمت امینونو بازگشتیم. بلیط به امینونو ۷ لیر بود.

حرکت از کاباتاش

جزایر پرنسس

کالسکه کرایه شده

جزیره

روز هشتم

بعد از خوردن صبحانه به سمت قصر دلما باغچه حرکت کردیم. از ایستگاه تراموای فندیک زاده سوار شدیم و در ایستگاه کاباتاش پیاده شدیم و با ۳۰۰ متر پیاده روی به ورودی کاخ رسیدیم. قیمت بلیط آن ۳۰ لیر بود.

این کاخ جبهه ای به طول ۶۰۰ متر در کنار ساحل تنگه در سمت اروپایی دارد.کاخ دلما باغچه ترکیبی از هنر اروپایی بوده و در بین سالهای ۱۸۴۳ – ۱۸۵۶ ساخته شده و در ۳ طبقه و به صورت قرینه است و دارای ۲۸۵ اتاق و ۴۳ سالن می باشد.

کاخ ساحلی به طول ۶۰۰ متر در کنار تنگه دارد. از طرف خشکی دارای ۲ درب است که یکی از آنها دارای تزئینات فراوان است. در وسط این کاخ ساحل که باغچه ای تمیز و زیبا آن را احاطه کرده،یک سالن مراسم و باله که از سایر قسمت ها مرتفع تر است،دیده می شود.

دیوارها و سقف این کاخ، با نقاشی های هنرمندان اروپایی و با استفاده از چندین تن تزئینات طلایی دکور بندی شده است. در سالن و اتاق های مهم همه اشیاء به یک رنگ است.

کف کاخ در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت و با پارکت های چوبی منقوش،مفروش شده است. قالی های پشمی و ابریشمی به عنوان زیباترین آثار هنری ترکیه در جای جای کاخ،گسترده شده است. آثار هنرهای دستی نادر اروپایی و خاور دور نیز نقاط مختلف کاخ را تزیین نموده است.

لوستر کریستالی، شمعدان و شومینه ها نیز در بیشتر اتاق ها خود نمایی می کند. بزرگترین سالن باله کاخ های دنیا در این کاخ است. یک لوستر عظیم کریستالی ۴/ ۵ تن از سقفی به ارتفاع ۳۶ متر آویزان شده است. از میان ۶ حمام موجود، حمام بخش اندرونی با مرمرهای حجاری شده تزیین شده است.

گالری های فوقانی سالن بزرگ ویژه ارکستر و دیپلمات ها بوده است. پس از عبور از راهروهای طولانی به بخش حرم وارد می شویم. از این ساختمان که درب ورودی آن از طرف بشیکتاش می باشد، ا کنون به عنوان موزه هیکل و نقاشی استفاده می شود. این کاخ همه روزه جز دوشنبه،از ساعت ۹ الی ۱۶ پذیرای بازدید کنندگان است.

عکس برداری در این موزه ممنوع است

منبع:لست سکند

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …