خانه / سفرنامه / سفری با حال و هوای کریسمس به مالزی سنگاپور

سفری با حال و هوای کریسمس به مالزی سنگاپور

23 فروردین 1399 09:00

با سلام.این اولین سفرنامه ای که من مینویسم امیدوارم کم و کاستی ها را ببخشید.حدودا  3 سال به خاطر کنکورم نتونستیم به جایی سفر کنیم. ولی در پاییز سال 98 موقعیت فراهم شد و درنهایت از بین مالزی_سنگاپور وچین گزینه اول را انتخاب کردیم .حدودا اواسط آبان ماه بود که به آژانس هواپیمایی مراجعه کردیم و سفری 8 روزه (4روزکوالالامپور 4 روز سنگاپور) را در تاریخ 13 آذر رفت و برگشت 22 آذر برای 3 نفر برنامه ریزی کردیم و ترانسفر بین این 2 کشور هم از طریق اتوبوس انجام میگرفت.در این فاصله یک ماهه من شروع به جمع آوری اطلاعات از سایت ها به خصوص لست سکند ونوشتن نکات در دفتری کردم.

در ادامه با سفرنامه مالزی و سنگاپور از سایت سفرنامه همراه باشید.

نکات قبل سفر

1.همراه آوردن سوزن برای سیم کارت

2.دمپایی پلاستیکی

3.تنقلات حتما نیاز میشه مخصوصا اگر فاصله بین مالزی سنگاپور را با اتوبوس می روید

4.کرم ضد آفتاب ،کلاه آفتابی ، عینک دودی و چتر

6.کفش راحتی چون باید مسافت های طولانی پیاده بروید

7.کرم ضد حشره هم اشاره کرده بودند ولی برای ما اصلا نیاز نشد

نرم افزار های کاربردی

1. گرب : میتوانید با سرچ در گوگل آن را پیدا کنید و آن را با گرب درایور اشتباه نگیرید. با وارد کردن شماره مالزی میتوانید در آن ثبت نام کنید.
  2. اوبر: نرم افزاری شبیه گرب که ما استفاده نکردیم.
  3. گوگل مپ
  4. Moovit : این نرم افزار هم برای مسیر یابی خیلی به کار ما آمد.

مکان و زمان بازدید

باغ وحش: 8:30تا 18

پشت بام مارینا بی: 9 تا 21

گاردن بای د بی: 9تا 21

با توجه به این که ما در اصفهان زندگی می کنیم صبح روز 13 به سمت فرودگاه حرکت کردیم و سیم کارت همه گوشی ها به جز یکی را در آوردیم در مسیر فرودگاه در استراحتگاهی برای ناهار توقف کردیم و پس از صرف ناهار به سمت فرودگاه حرکت کردیم. خلاصه کارهای قبل پرواز را انجام دادیم و پرواز راس ساعت ده و نیم شب به مقصد کوالالامپور انجام شد و به مدت زمان پروازتقریبأ 7 ساعت به طول انجامید. اختلاف ساعت ایران مالزی تقریبآ 4ساعت و نیم میباشد.

روز و برنامه کلی سفر

روز هفتم: شهربازی

روز هشتم: باغ وحش_گاردن بای د بی

روز اول

پس از رسیدن به کوالالامپور تابلوهای keluar را دنبال کرده و به قطار رسیده و سوار شدیم  سپس با اتوبوس به محل بارها رفتیم و پس از تحویل بار به سمت درب خروجی حرکت کردیم ولی متاسفانه هیچ اثری از لیدر ما نبود از چند نفر پرسیدیم و در نهایت پس از نیم ساعت منتظر ماندن ، یک آقای مالزیایی لطف کردند و به آقا دانیال زنگ زدند که ایشون در نهایت اومدند و در راه یکسری توضیحات راجع به مالزی دادند و گفتند که لیدر ما شخص دیگری است و شماره ایشون را دادند تا با ما در تماس باشند که ما از هیچ کدام از تور ها استفاده نکردیم.

در نهایت ما را کنار مغازه ای برای خرید سیم کارت و چنج کردن پول پیاده کردند که برخلاف تصورمان نرخ خیلی خوبی داشت و روز های بعد هم به همین مغازه آمدیم. 30 رینگت برای شارژ سیم کارت خریدیم خود سیم کارت اینترنت نامحدود داشت ولی سرعتش اصلا قابل قبول نبود.

ما را درب هتل پیاده کردند. هتل ما هتل 5 ستارهIstana  واقع در خیابان بوکیت بینتانگ بود و از همه نظر عالی بود . هتل400 رینگت دپوزیت و شبی 10 رینگت مالیات میگرفت.

پس از کمی استراحت از هتل بیرون زدیم تا به برجایا که در فاصله کمی از ما بود برویم. به طبقه 8 رفته و از مغازه al duif بلیط پارک آبی به قیمت نفری 130 رینگت و بلیط دهکده و غار باتوکیو را نفری 60 رینگت تهیه کردیم. باتوجه به پیش بینی هوا که جمعه بارانی بود خواستیم شنبه به پارک آبی برویم و ایشون گفتند که شنبه و یکشنبه ها آنجا خیلی شلوغ است و هوای مالزی هم قابل پیش بینی نیست و باران ها کوتاه مدت است و واقعا هم برخلاف پیش بینی هوا، روز بعد اصلا بارانی نیامد.

*دهکده فرانسوی و ژاپنی 16 رینگت ورودی دارد که باید همان جا پرداخت کنید

پس از خوردن  غذا در مک دونالد تصمیم گرفتیم با استفاده از مونوریل به kl sentral برای خرید بلیط گنتینگ برویم خلاصه به ایستگاه بوکیت رفته و با استفاده از دستگاه 3 توکن تهیه کردیم. نحوه ی کار با آن بسیار ساده است کافیه نوع وسیله را مشخص کرده و سپس مقصد خودتون را انتخاب کنید و تعداد نفرات را بزنید که میتوانید بلیط یک یا دوطرفه بگیرید. در نهایت پول را وارد دستگاه کنید و توکن ها و بقیه پولتان را پس بگیرید. پیشنهاد میکنم یک بار هم که شده از مونوریل استفاده کنید چراکه دیدن مناظر شهری واقعا لذت بخش بود وقتی به ایستگاه اخر رسیدیم پیاده شدیم و توکن ها را داخل دستگاه انداختیم. با پرس و جو از کانتر گنتینگ وارد پاساژ NU دقیقا روبروی ایستگاه مونوریل شدیم و یک طبقه با پله برقی بالا رفته و درست در سمت چپمان ایستگاه مرکزی قرار داشت. برای پیدا کردن محل کانتر تا انتهای آن بروید و جایی که پله برقی را دیدید با آن به بالا بروید کانتر در سمت چپ شما خواهد بود.
قیمت 3 بلیط از ساعت دو و نیم تا نه شب به قیمت 83.5 رینگت شد که هزینه تله کابین رفت و برگشت و اتوبوس را در برمیگیرد و بلیط های کوچکتر برای تله کابین بود .در همان پاساژ NU شعبه ای از بستنی godiva قرار داشت که ما هم امتحان کردیم و واقعا خیلی خوشمزه بود ولی متاسفانه فرصت نشد که بار دیگری آن را امتحان کنیم خلاصه به هتل برگشتیم و دوباره به مک دونالد رفتیم. شب را هم تصمیم گرفتیم به پاویلیون که در نزدیکی ما قرار داشت برویم.

روز دوم

امروز برنامه پارک آبی را پیشرو داشتیم. ساعت 8 صبح بلند شدیم و پس از صرف صبحانه که بسیار مفصل بود گرب گرفتیم(27 رینگت و 3 رینگت عوارض) که قبل از ساعت 9:45 که برنامه بازگشایی است آن جا باشیم. پس از رسیدن برگه را تحویل داده و 3 تا دستبند گرفتیم و تا اخر به دست هایمان بود.

نکات:

*دمپایی همراه خودتون ببرید

*پول برای شارژ دستبند ها همراه بیاورید.
*حمل خوراکی هم به داخل ممنوعه و همون اول کیف ها را بررسی میکنند.

*من فکر میکردم  اونجا باید تیوب اجاره کرد ولی برای هر بازی میدادند و ما نیاز پیدا نکردیم.

به محض ورود برنامه شروع شد و بعد خواستیم اول از شهربازی شروع کنیم ولی چون خیلی خلوت بود ترتیب بازدید ما به این صورت شد

1.پارک آبی

2.lost lagoon park

۳.پارک هیجان

4. باغ وحش

5.پارک وحشت

۶. شهربازی

در ورودی پارک آبی در فروشگاه saharaیک دستبندمان را 50 رینگت شارژ کردیم و کمی جلوتر یک کمد کوچک به قیمت 25 رینگت اجاره کردیم که خودشان به ما برای گرفتن کمد کمک کردند،و آن دستبندی که بارکد داشت را زیر دستگاه گرفت و هربار با اسکن کردن آن در کمد باز میشد.

*از فروشگاه nickelodeon هنگام خروج میتوانید باقی مانده پولتان را پس بگیرید.

*به جز چند بازی بانجی جامپینگ که هزینه آن برای هرنفر 147 رینگت و جی فوریکس برای هر نفر 68 رینگت و کارتینگ نفری 35 رینگت برای یک دور و غواصی نفری 90 رینگت میشد بقیه را هرچند بار میخواستید میتوانستید سوار شوید.

ساعت 6 از پارک آبی خارج شده و باگرب (34رینگت) به هتل برگشتیم. پس از استراحت با وجود خستگی فراوان راهی برج های دو قلو شدیم که برای رسیدن به آن پلی در نزدیکی ما بود که دقیقا وارد پاساژ سوریا میشد. مرکز خرید سوریا و در کل مراکز خریدی که در این مدت دیدیم به طرز زیبایی برای کریسمس تزئین شده بود از درب خروجی سوریا خارج شدیم تا با برج های 2قلو عکس بگیریم و از قبل خوانده بودم نمایش رقص نور و آب ساعت 8 و 9 و10 برگزار می شود. منتظر نمایش شدیم ولی نمایشی برگزار نشد و ما هم که خسته بودیم به مک دونالد سوریا رفته و شام مان را خوردیم و زمانی که خواستیم به هتل برگردیم به طور اتفاقی از درب دیگر سوریا سر درآوردیم و فهمیدیم نمایش اینجا برگزار میشه و توانستیم به اجرای ساعت 10 برسیم.

روز سوم

صبح پس از خوردن صبحانه قرار شد تور گشت رایگان را نرویم پس به مقصد معبد تین هو گرب گرفتیم. در معبد پر از عروس وداماد هایی بود که مراسم سنتی را به جا می آوردند.و یکی از زیباترین معابدی بود که تاکنون دیده بودیم.

nCqm9TAusA5sRQF6YWjrOW8LmTAgMsT32niqqm0h.jpeg38.jpg39.jpg40.jpg41.jpg41.jpg42.jpg

دلمان نمی آمد از آن جا برویم ولی برای بعدازظهر برنامه گنتینگ داشتیم. پس از برگشت به هتل با مونوریل شبیه دفعه قبل به kl sentral رفتیم . محل سوار شدن به اتوبوس در کنار پله برقی قرار داشت که کمی در پیدا کردن آن به مشکل خوردیم و پس از خریدن دو آبمیوه 100 پلاس به سمت اتوبوس ها که در کنار کانتر گنتینگ می ایستند حرکت کردیم طبق زمان مشخص  ساعت دو و نیم سوار شدیم .

پس از رسیدن ، تابلو تله کابین را دنبال کردیم و 2 طبقه بالا رفتیم. وارد خط قرمز شدیم تا سوار تله کابین بشویم.

* حتما لباس گرم همراهتان ببرید که متاسفانه ما فراموش کردیم.

* اتوبوس برگشت دقیقا راس ساعت مشخص می آید ولی لزوما همان اتوبوس قبلی نیست.
* تله کابین 3 ایستگاه توقف دارد 1.awana  2.chin swee 3.sky avenue

به محض رسیدن به ایستگاه چین سویی، پیاده شدیم و با تعداد زیادی پله برقی به سمت پایین رفتیم.از نظر من گنتینگ یکی از زیبا ترین جاذبه های مالزی بود که واقعا ارزش دیدن داشت. اینجا از گرمای مالزی خبری نبود و خیلی خنک بود .

45.jpg47.jpg46.jpg49.jpg50.jpg51.jpg52.jpg53.jpg54.jpg55.jpg56.jpg

پس از گذشتن از معابد و جهنم و بهشت به تله کابین برگشتیم، و با آن به ایستگاه اخر رفتیم. گنتینگ هایلند واقعا هیجان انگیز بود مخصوصا LED  های بزرگ و تعداد زیاد رستوران که در آنجا قرار داشت .زمان بسیار سریع گذشته بود، ساعت 6 شده بود و ما هنوز غذا نخورده و دیگر توان راه رفتن نداشتیم پس به کی اف سی رفته و کمی استراحت کردیم.

اون روز به خاطر تعطیلات آخر هفته خیلی شلوغ بود بنابراین تصمیم گرفتیم کمی زودتر برگردیم. صف تله کابین فوق العاده طولانی بود و خدا را شکر که دیرتر نیامدیم. وگرنه به اتوبوس نمیرسیدیم

پس از رسیدن سوار اتوبوس شده و ساعت 9 به هتل برگشتیم.

روز چهارم

برنامه امروز دهکده فرانسوی ها و غار باتوکیو بود.صبح شاتل اومد دنبالمون و همراه با یک خانواده ایرانی دیگه یک مسیر پرپیچ و خم و طولانی را به سمت دهکده پشت سر گذاشتیم پس از رسیدن و پرداخت ورودی ما پیاده شدیم . قرار شد ساعت 3 راننده دنبال ما بیاد. ولی حدودا تا ساعت 2 بازدید ما به پایان رسید و و یک ساعت منتظر ماندیم. همان جا که پیاده شدیم سوار شاتل شدیم چون گفته بودند بهتر است بازدید را از دهکده ژاپنی ها شروع کنیم. دهکده ژاپنی ها 2 بخش دهکده و باغ داشت اول به سمت خانه ژاپنی ها حرکت کردیم آنطور که انتظار داشتیم تعداد زیادی خانه وجود نداشت و یک قسمتی برای عکس گرفتن با کیمونو وجود داشت و هزینه اجاره برای نیم ساعت 20 رینگت بود و مادر من هم یک کیمونو گرفت و چند تا عکس گرفتیم که خیلی تجربه جالبی بود.

به خاطر راه رفتن های زیاد این چند روزه مادرم دیگر توان رفتن به botanical garden  را نداشت بنابراین منتظر شاتل شدیم تا به بخش فرانسوی ها برویم. بازدید از آن جا هم زمان زیادی نبرد. تصمیم گرفتیم غذایمان را پس از بازگشت به هتل بخوریم و به کمی سیب زمینی اکتفا کردیم ولی از نظر من این مکان چندان ارزش رفتن نداشت.

خلاصه راهی غار باتوکیو شدیم و در راه تصمیم بر آن شد که از پله ها بالا نرویم وبه دیدن همان پایین اکتفا کنیم چونکه خانواده دیگر میگفتند بالای پله ها جاذبه خاصی ندارد ما هم موافقت کردیم و از راننده خواستیم منتظر ما بماند. مجسمه باتوکیو و میمون های آنجا که از سرو کول هم بالا می رفتند تجربه جالبی بود و همین طور تصمیم گرفتیم برای یک بار هم که شده نارگیل بخریم، پس یک نارگیل به قیمت 10 رینگت خریدیم که واقعا ارزش امتحان کردن داشت.

پس از باز گشت به هتل سراغ ویزایمان را از لیدر گرفتیم که گفت فردا صبح میاند دنبالتون و ویزا را هم بهتون میدند. برای شب به پاویلیون رفتیم که واقعا برای کریسمس خیلی زیبا شده بود و به یکی از شعب پیتزا هات رفتیم و غذای ظهر و شبمان را یکی کردیم و شب را در خیابان بوکیت بینتانگ کمی خرید کردیم.

*ما با پرس وجو متوجه شدیم که اوت لت آفوموسا و و مرکز خرید سوگو برای خرید مناسب هستند که ما فرصت نشد به آن جا سر بزنیم و از H&M خیابان بوکیت کمی خرید کردیم که آف های خوبی داشت.

روز اول سنگاپور

صبح زود با شاتل دنبالمون آمدند و کنار ایستگاه اتوبوس ها ما را پیاده کردند و ویزا و بلیط اتوبوس را به ما دادند. پدر من که قبل سفر موافق اتوبوس بود روز آخر میگفت حاضر بود پول بیشتر میداد ولی مسیر بین شهری را با اتوبوس نمیرفت برای همین من اصلا اتوبوس را پیشنهاد نمی کنم. مسیر طولانی بود و پس از 2 بار توقف در استراحتگاه ، در مرز مالزی پیاده شدیم و فقط پاسپورت هایمان را بردیم که مهر زدند. دوباره در مرز سنگاپور پیاده شدیم و همه وسایل را چک کردند و فرم هایی را به ما دادند تا پر کنیم و حدودا یک ساعتی در صف ماندیم تا نوبت ما شود.

*اگر از اتوبوس خودتان جا ماندید که معمولا این اتفاق نمی افتد نگران نباشید، میتوانید به طور رایگان سوار هریک از اتوبوس های آن شرکت شوید.

پس از سوارشدن باتوجه به این که 30 رینگت شارژ از مالزی خریده بودیم به لیدر زنگ زدیم و گفتند که به محض پیاده شدن دنبالمان می آیند  از همان ورود به سنگاپور تفاوت به چشم می آمد.خیابان ها و ماشین ها فوق العاده تمیز بودند .در نهایت توسط گربی که لیدرمان گرفته بود ما را به هتل برد.لیدر مان در سنگاپور آقای علیرضا بود و برخلاف مالزی آدم خیلی خوبی بود، برای همین تصمیم گرفتیم فردا را با ایشان به تور نیم روزی و سپس سنتوزا برویم. هتل ما در سنگاپور هتل orchid بود که در فاصله کمی از Chinatown قرار گرفته بود. ولی به نظرم بهتر بود هتلمان را در خیابان اورچارد می گرفتیم. شب پس از رسیدن به هتل استراحت کردیم و تصمیم گرفتیم به خیابان اورچارد برویم، ولی چون خیلی خسته بودیم گرب گرفتیم.که هزینه رفت و برگشت حدودا 40 دلار شد. برای شب اول هزینه خیلی زیادی بود و نکته ای که متوجه شدیم قیمت گرب شب ها بالا میرود و در روز نصف این هزینه میشد. خلاصه به خیابان اورچارد رفتیم که شب های خیلی قشنگی داشت و مخصوصا به خاطر کریسمس خیلی زیبا شده بود.

ما که غذای ظهرمان را هم نخورده بودیم به مک دونالد رفتیم و3 تا همبرگر سفارش دادیم. متاسفانه چون دیر رسیده بودیم مراکز خرید در حال بسته شدن بودند و فقط به خوردن بستنی از دکه اکتفا کردیم که حسابی چسبید و در نهایت به هتل برگشتیم.

روز دوم سنگاپور

امروز صبح صبحانه را که اصلا باب میل ما نبود از رسپشن تحویل گرفتیم چون که به دلیل تعمیرات کافه هتل بسته بود. منتظر شاتل شدیم که برای تور نیم روزی دنبالمان بیاید و سپس به باغ ارکیده رفتیم. واقعا زیبایی این باغ قابل توصیف نیست طوریکه دلمان نمیخواست آن جا را ترک کنیم. مکان بعد محل ساخت جواهر بود که علاقه چندانی به آن نداشتیم و همان جا از لیدر تور عصر سنتوزا را به قیمت نفری حدودا 100 دلار آمریکا خریداری کردیم.

مکان بعدی معبد دندان سنگاپور بود که به گفته ایشان گرانترین معبد دنیا است و قسمت های مختلف از طلا بود و واقعا توصیه میکنم این مکان را حتما در لیست بازدیدتان قرار بدهید.

*سه راه برای ورود به جزیره وجود دارد

1.broadwalk مسیر راه رفتن به سمت جزیره که تا آخر سال 2020 رایگان هست.

2.تله کابین که هزینه آن برای هر نفر برای رفت 15 دلار است .2 خط دارد1.Mount faber 2.sentosa که ایستگاه مترو harour دز نزدیکه خط سنتوزا قرا گرفته است .خط سنتوزا 3 ایستگاه دارد

• Waterfront st
  • Imbia st
  • Beach st

3.مونوریل که برای رفت نفری 4 دلار است و برگشت رایگان است. بلیط آن را میتوانید از از مرکزخرید vivo city در ایستگاه harbor front تهیه کنید.

دوباره سوار شدیم و راهی سنتوزا شدیم.2بار سوار تله کابین شدیم و تصمیم بر آن شد، که اول به آکواریوم برویم سپس تله سیژ. چراکه هوا به شدت بارانی بود. نکته مثبتی که وجود داشت تقریبا بیشتر قسمت ها سقف دار و برای شرایط بارانی طراحی شده بود.

این اولین تجربه ی آکواریوم ما بود و به یکی از بهترین تجربه های ما تبدیل شد.اکواریوم سنگاپور از بزگترین هاست و انواع آبزیان از دریا ها و اقیانوس های مختلف در آن جا جمع آوری شده بودند .و زیباترین قسمت از نظر من بخش عروس دریایی بود. برنامه غذا دادن به ماهی ها را میتوانید هنگام ورود تهیه کنید.

برای بازدید از این مجموعه حداقل 2 ساعتی را اختصاص بدهید.

پس از خروج از آکواریوم باران بند آمده بود و بهترین زمان برای رفتن به تله سواری بود. بلیط ما شامل دو دور lug &sky ride میشد.ادر ایستگاه imbia پیاده شدیم. آن جا کلاه هایمان را سرمان کردیم و سپس ابتدا مسیر رفت را سوار تله شدیم و پس از پیاده شدن مسیر برگشت را با سورتمه برگشتیم.

*ترجیحا هربار از مسیر های مختلف سورتمه بروید.

خلاصه دیگر حسابی خسته شده بودیم، لیدر برای ما گرب گرفت و به هتل برگشتیم.

شب را تصمیم گرفتیم به چرخ و فلک برویم. بهترین روش برای استفاده از مترو برای کسانی که حداقل 4 شب در سنگاپور هستند استفاده از کارت ez link هست ولی ما چون 2 روز دیگر در سنگاپور بودیم، تصمیم گرفتیم همان بلیط مسیری را تهیه کنیم. ایستگاه مترو دقیقا روبرو هتل قرار داشت.

طریقه کار با دستگاه هم آسان بود کافی بود مقصد نهایی را مشخص کنید و پول را وارد کنید (برای خرد کردن پول میتوانید به اطلاعات بروید) منتهی مشکلی که پیدا کردیم این بود که فکر میکردیم در هر خط عوض کردنی باید از گیت بلیط رد شویم که نیازی به این کار نبود و شما فقط کارت بلیط خود را یکبار هنگام ورود و بار دیگر هنگام رسیدن به مقصد روی دستگاه می گذارید.از طریق آن به ایستگاه promonode رفتیم و از آن جا پیاده راهی چرخ و فلک شدیم، اما متاسفانه بدلیل تعمیرات بسته بود .

برنامه را تغییر دادیم و راهی برج مارینا بی شدیم. بلیط skyway را از برج شماره 3 که با تابلو ها نشان داده شده بود نفری 23 دلار تهیه کردیم. بالای برج بسیار خنک بود و خواستیم به کافه آن برویم که شدیدا باران گرفت ،پس از عکس گرفتن از نمای سنگاپور و دیدن نمایش نور مارینا بی از بالا که ساعت 8 و 9:30 برگزار میشد به هتل برگشتیم.شام را هم در مک دونالد کنار هتل خوردیم.

روز سوم

امروز را تصمیم گرفتیم خودمان بدون تور به شهربازی برویم چونکه علاوه بر اینکه هزینه مناسب تر می شد لذت بدون تور رفتن بسیار بیشتر بود. با مقایسه هزینه مترو و گرب ،تصمیم گرفتیم برای رفتن به شهربازی گرب بگیریم.از درب ورودی بلیط را نفری 79 دلار تهیه کردیم و تصمیم گرفتیم اول شلوغی بازی ها را ببینیم بعدا اگر نیاز شد بلیط مان را با 50 دلار vip کنیم. خوشبختانه آن روز صبح حدود 2 الی 3 ساعت هوا بارانی بود و روز تعطیل هم نبود، برای همین شهربازی زیاد شلوغ نبود و سریع بازی ها را میرفتیم. منتهی مغازه های قسمت هالیوود هنوز باز نشده بود که در انتها از آن دیدن کردیم.

*حتما نقشه شهربازی درب ورود تهیه کنید.

شهربازی قسمت های مختلفی داشت و ساعت برگزاری شوها را بر روی تابلو زده بودند .تنها مشکلی که بود قیمت غذا بسیار گران بود و امکان خروج هم وجود نداشت، ما هم به سیب زمینی بسنده کردیم.

اگر فرصت بود حتما بعضی بازی ها را 2 بار میرفتیم ولی ساعت 6 از مجموعه خارج شدیم و برای رفتن به هتل گرب گرفتیم.شب را هم دوباره به مک دونالد رفتیم و بستنی و غذا خوردیم.

zQI95K7kMzVrX6lGdhY54DRvglbFIlMPg3em1rwS.jpeg101.jpgYNUawad8x0FvsBt4GC74ancp32uIQq6Qlh96MvVq.jpeg103.jpg104.jpg

روز چهارم سنگاپور

برنامه امروز را به باغ وحش و و گاردن بای د بیاختصاص دادیم.صبح سوار مترو شدیم و در ایستگاه

Ang mo kio پیاده شدیم .در محل خروج روی تابلو محل اتوبوس ها را علامت زده که باید از پله ها پایین بروید. اتوبوس شماره 138 در انتهای سالن قرار داشت.کرایه اتوبوس نفری1.3 دلار شد. مسیر تا باغ وحش خیلی طولانی بود و حدودا یک ساعت در راه بودیم.

به توصیه بقیه بلیط باغ وحش تنها همراه tram را گرفتیم. نقشه را از درب ورودی گرفتیم و شروع به بازدید کردیم.انواع گونه حیوانات در باغ وحش قرار داشت و شما میتوانستید آن ها را از فاصله نزدیک ببینید. ناهار ظهر را هم از شعبه کی اف سی در همانجا خوردیم. برای باغ وحش حداقل 3 الی 4 ساعت زمان بگذارید. مسیر برگشت را چون نمیخواستیم خیلی طولانی شود و خیلی خسته بودیم با گرب برگشتیم(حدودا27) دلار شد.

که بهتر بود با اتوبوس برمی گشتیم چون کمی گران شد.

در هتل کمی استراحت کردیم ،با مترو به ایستگاه گاردن بای د بی رفتیم و چون میخواستیم شب به آنجا برسیم، هنوز کمی وقت داشتیم. به شیرینی فروشی رفتیم که فوق العاده خوشمزه بود و یکی شیرینی شکلاتی همرا قهوه سفارش دادیم. پس از استراحت به سمت گاردن شروع به حرکت کردیم. مسیر این باغ از همان خروجی مترو علامت زده شده است.

*مجموعه شامل 3 بخش

1.super tree garden که هزینه ورودی ندارد

2.cloud forest

۳. flower dome

۴. floral fatasy که جدیدا اضافه شده

ما بلیط دو مجموعه cloud forest وflower dome به قیمت نفری 28 دلار تهیه کردیم.

*امکان تهیه جدا گانه بلیط هم وجود داشت به نظر من اگر زمان کافی برای هر دو را ندارید cloud forest را در اولویت قرار دهید. هزینه floral fantasy نفری 20 دلار و اگر پلOCBC  را هم بخواهید نفری 8 دلار میشود.

این مجموعه فوق العاده زیبا بود و ارزش بار دیگر دیدن را هم داشت که متاسفانه فرصت نشد. ساعت7:30 و 8:30 lightshow بود و قسمت جدیدی را به خاطر کریسمس درست کرده بودند که هم برنامه نور را از آن جا میتوانستیم ببینیم و هم تزئینات کریسمس داشت. بلیط آن را نفری 10 دلار گرفتیم و وارد شدیم. یک بازارچه کریسمسی خیلی قشنگ بود و اولین سفر ما در ایام سال نو بود. و به نظرم این زمان از سال برای سفر به این دو کشور بسیار مناسب است، هم هوا خوب است و هم شهر حال وهوای دیگری دارد.

برای شب برنامه قایق کلارک را داشتیم ولی فرصت نشد. شاممان را در همان مجموعه خوردیم و به هتل برگشتیم.

سفر 4 روزه ما در سنگاپور به پایان رسید و امیدوارم دوباره به این کشور زیبا سفر کنیم چراکه هنوز جاهایی بود که نتوانستیم ببینیم.

روز پنجم

امروز صبح زود از خواب بلند شدیم و راهی اتوبوس شدیم. دوباره همان مراحل عبور از مرز ها انجام شد با این تفاوت که مدت زمان بیشتری برد.

*در  مرز سنگاپور 2 قسمت چک پاسپورت وجود دارد که یک قسمت با کارت و برای کسانی هست که رفت وآمد زیادی به آنجا دارند و قسمت دیگر مخصوص همه پاسپورت هاست.

مسیر برگشت هم مثل رفت فوق العاده خسته کننده بود و بدترین قسمت سفر ما هم همین قسمت شد .

وقتی به مالزی رسیدیم دوباره حدود 1 ساعت معطل شدیم تا تورلیدر برای ما ون هماهنگ کند. سپس ما را به یک هتل دیگر بردند که آن جا ون دیگری دنبالمان آمد و ما را به فرودگاه برد.و ساعت 23:30 کوالالامپور را ترک کردیم.

ودر پایان سفرهای خوشی را برای شما آرزومندم.

• هزینه مالزی 500 دلار آمریکا
  • هزینه سنگاپور 950 دلار آمریکا

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

نویسنده: ملیکا

منبع : لست سکند

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …