خانه / سفرنامه / سفری به عجایب سحر آمیز در قشم و هرمز

سفری به عجایب سحر آمیز در قشم و هرمز

گشت و گذاری در زیباترین نقاط قشم و هرمز

شروع یک سفر رویایی زمانی شروع شد که در اوایل اسفند 1399 به پیشنهاد خواهرم، تصمیم سفر به قشم گرفتیم (در اسفند ماه قیمت بلیط هواپیما و هتل نسبت به فروردین ماه، مناسب تر است).

سریعا شروع به سرچ قیمت های بلیط هواپیما و هتل کردیم. بعد در سایت لست سکند شروع به پیدا کردن تور کردیم. موفق شدیم یک تور قشم در سایت لست سکند پیدا کنیم که اگر خودمان میخواستیم رزرو هتل و هواپیما را انجام بدیم نفری  400 هزار تومان گرون تر میشد (با تشکر از سایت لست سکند). ما از یکی از آژانس های عضو لست سکند تور را برای هر نفر به قیمت 2 میلیون و سیصد و بیست هزار تومان برای سه شب و چهار روز گرفتیم.

تور پرواز رفت و برگشت را در بهترین ساعت از قشم ایر برای ما رزرو کرد. ساعت رفت 13:50 دقیقه (من صبح زود دوست ندارم) و برگشت ساعت 22:30 دقیقه بود. از اونجا که من صبح زود مشکل دارم و با استرس از جا موندن به فرودگاه میترسم بهترین وقت پرواز ظهر بود که بتونم سفر را با آرامش کامل شروع کنم.

در ادامه با سفرنامه زیبای قشم از سایت سفرنامه همراه باشید.

 

انتخاب ما برای هتل، هتل 4 ستاره ارم بود.

قبل سفر کلی کار داشتم که باید انجام میدادم که مهمترین اون پیدا کردن مکان مناسبی برای نیلی خانم (سگ ام) بود. متاسفانه در این سفر ما نمی تونستیم نیلی رو همراه خودمون ببریم پس باید به فکر یک مکان راحت و امن برای نیلی می بودم. شروع به سرچ کردم، البته از قبل چند تا پانسیون خوب پیدا کرده بودم و مدت ها پیگیر بودم برای کیفیت و نحوه برخورد با حیوانات خانگی …. خوب، برای دخترم هم به مدت 4 شب رزرو انجام شد. شبی 120 هزارتومان. خوبی این مکان ها این هست که سرویس رفت و برگشت هم با هزینه جدا داره و برای شما فیلم و عکس میفرستن تا از سلامت روحی و جسمی حیوانتان خیالتان راحت باشه.

روز اول سفر :

  • پرواز
  • رسیدن به قشم
  • حرکت به سمت هتل
  • تحویل اتاق ها و استراحت
  • رفتن به مراکز خرید و پیاده روی
  • خوردن شام در رستوران نعیم

ساعت 7 صبح بیدار شدم و صبحانه مختصری خوردم و سریع آماده شدم. اول باید نیلی خانم رو به هتل میبردم. به سمت شهریار حرکت کردم و نیلی را تحویل دادیم (گویا قلبم را در شهریار جا گذاشتم). از شهریار تا فرودگاه 45 دقیقه راه بود. در همین مسیر عکس و فیلم ها از طرف پانسیون ارسال شد که آرامش دوباره بر من حاکم شد. خوب خدا رو شکر جای دخترم خوب هست.

پرواز ما قشم ایر بود (ترمینال شماره 2 فرودگاه مهر آباد). پس ماشین را داخل پارکینگ شماره دو پارک کردم و از کد طبقه و شماره پارکینگ عکس گرفتم تا بعد از سفر به راحتی ماشین رو پیدا کنم. من زودتر رسیدم و مسئول کارت پرواز هم لطف کرد جای دوستان من هم کنار گذاشت. پرواز با ده دقیقه تاخیر راس ساعت 2 انجام شد. در بدو ورود به همه مسافران ماسک دادن و صندلی ها یکی در میان خالی بود. پذیرایی داخل هواپیما فقط آب معدنی بود (امیدوارم کرونا از تمام دنیا ریشه کن بشه).

فاصله هوایی تهران تا قشم 1072 کیلومتر است که یک ساعت و 50 دقیقه طول میکشد.

 

از سوز سرما تا اوج گرما

لباس گرم ها رو که شامل یک کاپشن بود تا کرده و داخل چمدان ها گذاشتیم و خودمون رو آماده کردیم برای یک هوای تابستانه در آخرین فصل زمستان.

 

MBuBDHntRZnyRsEdN6Thg9U1cMy8cRpFCBCWaFiB.jpeg
آسمان قشم
شروع لذت گرما در زمستان
SibqpdF7vqiDL5P3UlFTaUIqKxiWXMb7h8JJbhqO.jpeg
تنها استقبال کننده ما در فرودگاه قشم

از قبل برای اجاره ماشین در قشم دوستان توضیحاتی نوشته بودن که این کار به راحتی در فرودگاه انجام میشه که متاسفانه در زمان سفر ما خبری نبود. سوار تاکسی شدیم و به سمت هتل حرکت کردیم. هتل ما هتل 4 ستاره ارم بود (هزینه تاکسی از فرودگاه تا هتل 80 هزارتومان بود).

 

مزایای هتل 4 ستاره ارم قشم

اتاق های تمیز و دلباز

سالن ماساژ در داخل هتل

توضیح کامل اطلاعات قشم توسط مسئول هتل

داشتن سفره خانه و کافی شاپ در محوطه هتل

 

معایب هتل ارم قشم

ما چون دو اتاق سه تخته و دو تخته گرفتیم. اتاق ها هر کدام در یک طبقه بود. هتل تمام اتاق های سه تخته رو در یک طبقه قرار داده بود و اتاق های دو تخته هم در یک طبقه دیگر بودن.

 

هتل ارم قشم
هتل ارم
کافی شاپ هتل ارم قشم
کافی شاپ هتل ارم

به محض ورود اتاق ها رو تحویل دادن و ما هم که خسته راه بودیم استراحت کوتاهی کردیم تا هم خستگی در کنیم و هم از گرما هوا کاسته بشه (هزینه تاکسی ها در داخل شهر 10 هزارتومن است).

شروع به شهر گردی و پاساژ گردی یکی از کارهای خانم ها در شروع هر سفری هست. پس پاساژ گردی رو شروع کردیم و پیاده شهر گردی کردیم. به دیدار مجسمه قلی خان رفتیم. قلی خان فرزند الله وردی خان بود که فتح هرمز و پایان دادن به اشغال 117 ساله خلیج فارس توسط پرتغالی ها از اقدامات مهم این فرد است. البته که اهالی قشم نظر دیگه ای در مورد این فرد دارن که پیشنهاد میکنم در سفر به قشم خودتان صحبتی با اهالی قشم داشته باشید تا از داستان های حکایت شده سینه به سینه اهالی قشم اطلاعات کسب کنید.

 

YbnvikN5sFJzBOK9jd2Mr8PIYtF3CRNaoGJjLrZs.jpeg
شهر گردی
mbTpftMwfziOAbPuBQY0LImAxNtLay0iXoiqaGac.jpeg
شهر گردی(بازار بزرگ خلیج فارس)
bGxvFZMEzypHUrGn19Y0gFSs2GDI76fnVF7lx8yO.jpeg
شهر گردی
vvZVTtTNttQiCraYP9oCShAfWq8aIutxLwBb6XMC.jpeg
شهر گردی
PyvZ1DNpFmIkkSuVXKsY83VGJXZ4FoWUonVXWaju.jpeg
شهر گردی(میدان امام قلی خان)
سیتی سنتر قشم
شهر گردی(سیتی سنتر)
WQdLG1F7E01xVVULmVNqzdqfXSnujtVOuHdhDSoZ.jpeg
شهر گردی

بعد کلی پیاده روی در هوای مطبوع و البته شرجی گشنگی امان از ما بریده بود که به رستوران نعیم رفتیم. من در سفرنامه ها پیشنهاد رفتن به این رستوران را کلی خونده بودم که من هم بعد از صرف غذا در اولین شب اقامتمان به شما پیشنهاد یکبار امتحان رو میدم.

 

رستوران نعیم قشم
نمای رستوران نعیم
رستوران نعیم
رستوران نعیم

بعد از شام به سمت هتل رفتیم تا فردا با قدرت بیشتر ادامه بدیم.

 

روز دوم سفر :

  • بازدید از سکو اماراتی
  • روستای برکه خلف
  • استاله کفته – دره ستاره گان – ژئوپارک قشم
  • جزایر ناز
  • جزیره هنگام (بازدید دلفین ها – بازدید از ساحل نقره ای – بازار ساحلی هنگام – بازدید از آکواریوم طبیعی)
  • تنگه چاه کوه
  • جنگل های حرا
  • رستوران ناخدا عبدل صالح
  • درگهان

صبحانه رو داخل هتل خوردیم و یک ون به مبلغ 750000 تومان برای کل روز کرایه کردیم. ساعت 8:30 ون جلوی درب هتل منتظر ما بود. ما 5 نفر به همراه یک نوزاد بودیم ون برای ما مناسب بود. پس پیش به سوی جزیره گردی.

ابتدا به سمت دره ستارگان رفتیم که در مسیر سکو نفتی امارات هم دیدیم.

 

دکل باد آورده یا سکوی نفتی امارات

به گزارش خبرنگار مهر، سال ۸۷ اهالی ضلع شرقی ساحل دریا در نزدیکی روستای رمچاه قشم بعد از سه روز باد و طوفان یک روز صبح از خواب بیدار شدند و دیدند در ساحل دریا یک دکل نفتی غول پیکر جا خوش کرده است؛ آن هم یک دکل ده هزار تنی.

 

همان روز مردم می‌گفتند ای کاش این دکل یک کشتی بود تا آن را به کشتی یونانی تبدیل می‌کردند و یک جاذبه گردشگری دیگر در قشم ایجاد می‌شد.

 

برخی دیگر از اهالی تصور می‌کردند که این دکل نفتی درحال کار است. در صورتی که بعدا مشخص شد این دکل متعلق به شناورهای اماراتی بوده که چون به طوفان برخورد کرده‌اند آن را از خود جدا می‌کنند تا غرق نشوند به همین دلیل باد و طوفان آن را به ساحل آورد.

 

E2ahsybKwoC3AdLca4UT0swxiDKBGq70ootGUvbF.jpeg
دکل نفتی امارت

روستای برکه خلف

در نزدیکی دره ستاره ها روستایی است به نام برکه خلف، شهرت این روستا به خاطر تمیزی کوچه های روستا است. روستا فاقد هر گونه زباله در کوچه ها بود.

گفته میشود که اهالی روستا کوچه های روستا را مانند حیاط های خودشان هر روز جارو میکنند.

 

روستای برکه خلف
روستای برکه خلف ، روستایی بدون زباله

استاله کفته – دره ستاره گان – ژئوپارک قشم

آدرس : ایران، هرمزگان، جزیره‌ قشم، شمال غرب روستای برکه خلف.

ورودی دره ستارگان نفری 5 هزارتومان است.

زمان تقریبی بازدید 2 ساعت است.

سختی مسیر 5 از 10 است (به علت گرما زیاد و پیمایش صخره نوردی).

 

b1L6lpDnqFyl7DX7XFEWQk9CdUjfr7JIQScBIVR8.jpeg
باجه بلیط فروشی

در ابتدا مسیر شتر و الاغ های منتظر هستند تا شما را در مسیر کوتاهی همراهی کنند. میتونید سوار شترها شوید و مقداری از مسیر را طی کنید.

یا میتونید مثل ما پیاده به سمت دره حرکت کنید. در ابتدا آب خنک همراه داشته باشید.

مسیر به صورت سنگریزه هایی در دو طرف مشخص شده است.

درباره این محل داستان های زیادی از بومیان میشنوید. به طور مثال بومیان اعتقاد دارن یک ستاره (شهاب سنگ) با این منطقه برخورد داشته.

 

caxxOUWa2wPkR34i4DFZWVAYyKCPWtoNwu4y3vdn.jpeg
شترهای منتظر
JeXVszc2buVNpvDYdUdoK7rAYY4wmmhQmCMMi5wF.jpeg
شترهای منتظر
xXomz8a5B7fUqHEsB6gLviNaxUyWjMQXzI8clJRm.jpeg
الاغ منتظر

 

4cZTRaP9ri6ZohqmLTz9LQXkGdjZouyNhRn7zuSl.jpeg
مسیر مشخص شده توسط سنگ های اطراف

طبق افسانه ها این دره محل رفت و آمد اجنه در شب ها هست. در شب ها صدا های عجیب و غریبی در دره شنیده میشود. شب ها کسی اجازه کمپ و بازدید از مجموعه را ندارد. البته نگران نباشید اجنه ای در کار نیست علت صدا پیچیدن باد در حفره ها و روزنه ها است.

در قشم داستان های زیادی می شنوید نیما حقیقی فیلمی از این روایات ساخته به نام اژدها وارد میشود که عقاید بومی ها را کامل به تصویر می کشد.

اگه جزو آدم هایی هستید که فیلم ترسناک می بینید، دیدن این فیلم هم خالی از لطف نیست.

طبق صحبت های لیدر که همون راننده ون بود اشکال حیوانات و ….. رو  میتونستیم در سنگ ها ببینیم که من در این مورد صحبت نمیکنم تا بازدید براتون جذاب باشه.

 

دره ستارگان قشم
دره ستارگان

در انتهای مسیر هم آب خنک و نوشیدنی های خنک میفروشن و هم میتونید از صنایع دستی قشم که توسط بومیان ساخته میشه خرید کنید.

 

ZyGGKEG036tcLnADAeiOqRFR1bBBrFT4vuf6s3Pf.jpeg
خرید من از دره ستارگان

جزایر ناز

آدرس : جزیره ناز در فاصله ۳۲ کیلومتری شهر قشم است.

هزینه ورودی : رایگان

درجه سختی : 1 از 10

یکی از جاهای دیدنی قشم جزایر ناز است جایی که شما میتوانید در میان دریا پیاده روی کنید بدون اینکه خیس شوید. به دیدن دریا برید شتر سواری کنید و دستانتان را حتی نقش حنا بزنید و میوه های استوایی را امتحان کنید.

 

OiHt572Qux5eDmAnnAe3iVVcMPGQ7HVylst3879L.jpeg
شتر های جزیره ناز
TbUOA8oYAiE7dfuE2H1wGRPUUhNkmTk5s50hjrYp.jpeg
نقش حنا
kDBaunMOm0dnZeh7WqnP70uM25j6VY1p0HGQffCn.jpeg
میوه های استوایی

در قشم شما میوه های استوایی زیادی میتونید پیدا کنید (پاپایا _ آووکادو_ کنار هندی_ استارفروت_ دراگون …..)

میوه اژدها (دیگر نام‌ها: پیتایا، پیتاهایا، هو لونگ گو، گلابی توت فرنگی، نانتیکافروت، یا تان لانگ) به میوه چند نوع کاکتوس گفته می‌شود. این میوه بومی مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی است و نیز در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون ویتنام، تایوان، جنوب چین، جزیره اوکیناوا (ژاپن)، فیلیپین و مالزی هم کشت می‌شود و در فلسطین نیز موجود است. میوه اژدها تنها در شب شکوفه می‌کند، شکوفه‌های آن بزرگ و سفید هستند و معمولاً «گل شب» یا «ملکه شب» نامیده می‌شوند(منبع اینترنت).

میوه پیتایا ردیف سوم از بالاست. همونکه قرمزه خارهای زرد روش داره.

طعم و مزه میوه اژدها: میوه اژدها طعمی شبیه ترکیب چندین میوه مختلف شامل کیوی، گلابی، تمشک و هندوانه دارد. عطر و طعم میوه اژدها بسیار ملایم است تا حدی که برخی افراد بعد از چشیدن این میوه، آن را بی مزه توصیف کرده اند. در کل می توان گفت مزه دراگون فروت متمایل به شیرینی است و نه تلخی یا ترشی.

شتر سواری هم کردیم نفری 20 هزارتومن. من عاشق شتر سواری هستم فقط اگه لحظه پاشدن و نشستن شتر نباشه که عالی میشه. برای این کار معمولا شتر ها رو کنار سکو میبرن تا شما زمانی که شتر ایستاده است سوار بشید. البته نگران نباشید چون تجربه به من ثابت کرده از شتر کسی نمی افتد. البته تا به امروز برای من اتفاق نیوفتاده. اگه شما هم تجربه خاصی دارید خوشحال میشم برام بنویسید.

سیر نشدیم از این جزیره ولی چه کنیم که دیدنی های قشم زیاد و وقت کم داریم پس حرکت کردیم به سمت مقصد بعدی.

 

جزیره هنگام

(بازدید دلفین ها  بازدید از ساحل نقره ای  بازار ساحلی هنگام  بازدید از آکواریوم طبیعی)

برای رفتن به جزیره هنگام دو راه وجود دارد :

  • اسکله دزا شیب
  • اسکله کندالو

هزینه قایق های گردشگری نفری 45 هزارتومن است که شامل :

  • بازدید از دلفین ها
  • بازدید از ساحل نقره ای
  • بازار ساحلی هنگام
  • بازدید از اکواریوم طبیعی

به سمت بازدید از دلفین های منطقه آزاد در دریای خلیج فارس راهی بشید. اگه خوش شانس باشید و دریا طوفانی نباشه می تونید حرکت دلفین ها را در دریا تماشا کنید.

بعد به سمت ساحل نقره ای حرکت میکنید. منظره ای بس شگفت انگیز رو می بینید. گویا تمام ساحل پر شده از اکلیل های مشکی. اجازه برداشتن خاک به کسی داده نمیشود (لطفا فقط از دیدن منظره لذت ببرید و این میراث گرانبها را از جزیره خارج نکنید).

بعد به سمت بازار ساحلی هنگام میرید. در این ساحل میتونید در بازار قدم بزنید و کلی خرید از دست سازهای بومیان منطقه داشته باشید. روی دست ها و پاهایتان نقش حنا بزنید و وقتی گشنتون شد سمبوسه میگو، صدف، ماهی و یا حتی سبزیجات بخورید.

اهالی جزیره بسیار خونگرم و مهربان هستند.

در آخر گشت قایق رانی به سمت ماهی ها برید و از غذا دادن به ماهی ها لذت ببرید.

 

FXrfdXuBA4mVDsv0IgRUpX8moNliWUw5mo4MgAsP.jpeg
اسکله قایق های هنگام

قایق های جزیره ظرفیت بین 8 تا 10 نفر رو دارن اگه تعداد شما کمتر باشه با گروه های دیگه همسفر میشید.

 

جزیره هنگام
قایق ها جزیره هنگام
DGXd1d9yNqhkT31H5NdziouXdSuDr3YL65VvyvDU.jpeg
هنگام
SvoOfkL3X3dLoPMpSOKrow3ehojwcbVs53M1F0kt.jpeg
سمبوسه های لذیذ
ZmFSwn1XneAXEaeeMeToyhxusYdYrW7fATT5M8YO.jpeg
کودکان هنگام
jqAixVAcK84z1R4Mr1FzScZSVC3miyy12MFfx3Ir.jpeg
جزیره هنگام
5LvOZEBQiny3NGvyHnrqxPiLVcLntgEViAY9b9Qy.jpeg
جزیره هنگام
جزیره هنگام قشم
جزیره هنگام

تنگه چاه کوه

آدرس : تنگه چاه کوه در فاصله 70 کیلومتری شهر قشم است.

ساعت بازدید : 8 صبح الی 5 عصر

مدت زمان پیشنهادی بازدید : 3 ساعت

هزینه ورودی : نفری 5 هزار تومان

درجه سختی : 6 از 10

 

تنگه چاهکوه در نزدیکی روستای چاهو است. این تنگه حاصل فرسایش بادی بر سنگ های رسوبی است. اسم این مکان را به خاطر این چاه کوه گذاشتن چون بر اثر باران آب داخل چاه های حفر شده داخل کوه ذخیره میکردن.

بعد از پیاده شدن از ماشین شما مسیری بین 15 الی 20 دقیقه در زیر آفتاب پیاده روی دارید. پس آب خنک و کلاه آفتاب گیر و کفش مناسب پیاده روی همراهتون داشته باشید تا مبادا وسط راه خسته بشید و دیدن این منطقه رو از دست بدید.

البته در ابتدای ورودی تنگه در حقیقت نزدیک اولین چاه مردی مهربان است که آب از چاه میکشد و میتونید بعد از نوشیدن آب و نشستن در سایه خستگی 20 دقیقه پیاده روی را از بدن خارج کنید.

 

تنگه چاه کوه قشم
تنگه چاه کوه
تنگه چاهکوه
تنگه چاه کوه
عکس تنگه چاه کوه قشم
تنگه چاه کوه

جنگل حرا

هزینه بازدید از جنگل حرا : رایگان

هزینه قایق سواری : نفری 35 هزار تومان

مدت زمان بازدید : 2 الی 3 ساعت

می تونید سوار بر قایق بشید و دل به دریا بزنید. زمانی که جنگل در زیر آب فرو رفته و شما با قایق از میانشان رد میشوید گویا در فیلم های تخیلی هستید.

 

FFxJMYOjwvbTqADdpswn09uLP2c1DBe1BYh0vnYI.jpeg
جنگل حرا قشم
جنگل حرا

رستوران ناخدا عبدل صالح

رستوران ناخدا عبدل صالح فقط انواع غذاهای دریایی رو داره من غذای دریایی نمیخورم ولی همسفرهای من بسیار از طعم و مزه غذا تعریف کردن. یکی از پیش غذا های رستوران صدف بود که باز کردن و در آوردن تیکه گوشت از داخلش برای من که غذای دریایی دوست ندارم هم تماشاش جالب بود.

 

رستوران ناخدا عبدل صالح
رستوران ناخدا عبدل صالح
o21e5fJJDGqPAWbdP4TNhDk0JT6bKHQfaIxiqZy3.jpeg
رستوران ناخدا عبدل صالح

درگهان

از راننده خواستیم در هنگام برگشت ما رو در درگهان پیاده کند تا خرید کنیم. قیمت لباس در درگهان بسیار مناسب تر از پاساژهای شهر قشم بود. بعد از خرید تاکسی گرفتیم و به سمت هتل برگشتیم و سریع استراحت کردیم تا فردا رو با قدرت شروع کنیم.

قیمت هر نفر از درگهان تا قشم 10 هزارتومن است. ما 5 نفر بودیم 50 هزار تومن دادیم و ما را تا جلوی درب هتل بردن.

 

روز سوم سفر :

  • جزیره هرمز
  • صرف صبحانه محلی
  • اقامتگاه ماجرا
  • غار مراقبه ، دره سکوت یا الهه نمک فیروزه ای
  • دره رنگین کمان
  • کوه برفی ، نمک هایی به شکل برف
  • دره مجسمه ها
  • ساحل سرخ
  • غار رنگین کمان
  • پرتگاه غروب
  • قلعه پرتغالی های هرمز
  • رستوران الوند
  • پارک زیتون
  • رستوران لبنان شاورما

 

هرمز را باید با چشم دل دید

صبح زود بیدار شدیم و سریع آماده شدیم از داخل سایت کشتی رانی هر چه تلاش کردیم نتونستیم بلیط بگیریم. پس تصمیم گرفتیم بلیط را حضوری از خود بندر تهیه کنیم. متاسفانه هر چه هتل برای ما ماشین میگرفت تا متوجه میشدن مقصد ما هرمز است هیچ کدام ما را قبول نمیکردن. قیمت تور ها بسیار بالا است و وقتی از تور استفاده نمیکنی کمی اهالی باهات همکاری ندارن. ما که قصد دیدن هرمز را به هر صورت داشتیم سریع اومدیم دم در هتل و یک ماشین اول صبحی پیدا کردیم و به رسم قدیم 5 نفره سوار شدیم.

جالب اینجاست که وقتی پیاده شدیم هر چه اصرار کردیم که کرایه را به علت تعداد زیاد دو برابر حساب کنیم راننده قبول نکرد و گفت شما مهمان شهر ما هستید و این چه حرفی است و …. و گفت متاسفانه از شهر های دیگر وارد قشم شدن و اینجا کار میکنند و مهمان نوازی و اصالت اصلی مردم ما را زیر سوال بردن. در مسیر حرف های راننده کامل من را به فکر فرو برد. در این چند روز هر کسی که قیمت غیر عرف میداد از اهالی بندر نبود. با خودم عهد بستم که اینقدر سریع تصمیم در مورد اهالی یک شهر نگیرم. و آن ها را متهم نکنم.

 

بندر شهید ذاکری

برای رفتن به جزیره هرمز شما باید به بندر شهید ذاکری برید.

هزینه بلیط شناور : نفری 35 هزارتومان

کودکان بالای 4 سال نیاز به تهیه بلیط دارن

به بندر رسیدیم. جمعیت بسیار زیادی در صف منتظر دریافت بلیط بودن. ولی بسیار مرتب همه در حال گرفتن بلیط از دستگاه و کمک به همدیگه برای وارد کردن مشخصات و دریافت بلیط بودن.

ما موفق شدیم در ساعت 6:40 صبح بلیط بگیریم. شما نیاز به وارد کردن کد ملی و مشخصات خودتان دارید برای تهیه بلیط و در آخر سن همه را 25 سال میزند داخل بلیط.

من که سن نوشته شده ام را دوست داشتم.

در بلیط ها شماره صندلی نوشته نشده. پس هر چه بلیط زودتر تهیه کنید و وارد کشتی بشید میتونید در طبقه همکف باشید و از پنجره تمام شیشه ای به تماشای دریا بشینید و هر چه دیرتر در قسمت پایین کشتی هستید که دید به بیرون ندارد. هر چند ردیف مجهز به تلویزیون می باشد. مسافرها به نوبت روی عرشه میرفتن و هم از دریا لذت میبردن و هم عکس مینداختن.

من شوق سفر دریایی داشتم و هر بار که استفاده میکنم گویا بار اولم است که سوار میشم.

 

mEBLlsv6Ai4KCW7VvhGYFMIZQa5Y5fz2ks6MzxcT.jpeg
بلیط کشتی هرمز
0pJ8CmhduXbTxjWi8cPZi8edH5F51R8RKllrMDQh.jpeg
کشتی کوچک ما
FkkpF8UalYHbmaUD78DfZmsNeJosOKk0jxV1os6H.jpeg
هرمز
جزیره هرمز
هرمز
wp6QasxkWkIPmtrWwJKaqVP9OEfl1R2RgmeI5tgP.jpeg
سوغاتی های هرمز
h6lDYQALzr6zAKcjpJf2cRleEzw1MfsvR8vEsf8v.jpeg
بندر هرمز

صرف صبحانه محلی

به جزیره هرمز رسیدیم هم میتونستیم موتور سه چرخ کرایه کنیم و هم ون. انتخاب ما ون بود. برای ما که بچه کوچیک همراهمون بود، ون خیلی راحت تر بود. علاوه بر اون همه کنار هم بودیم.

کرایه موتور سه چرخ 250 هزار تومان و کرایه ون 400 تومان بود.

از هر چه بگذریم از صبحانه محلی که نمیشه گذشت. پس خواهش کردیم ما را اول برای خوردن صبحانه ببرد. چند تا نون محلی سفارش دادیم که شیرین بود و بسیار طعم خوبی داشت. املت و نیمرو هم سفارش دادیم. قیمت ها بسیار مناسب بود.

 

HjxPFlibNi1ltjplItiEmzSHeCbJTQMVtj9TaUuA.jpeg
صبحانه محلی
pEfHQx0NnaXCxnK6mq8eNQaqpNMxPkHN4O5sFtAU.jpeg
صبحانه محلی

اقامتگاه ماجرا

دیدن این اقامتگاه یکی از رویاهای من بود. من یک معمار هستم، و این روزها بسیار بحث این اقامتگاه داغ است. هم از محاسن و هم از معایب اقامتگاه ماجرا این روزها صحبت می شود. البته امید است که به زودی باز شود تا در سفر بعدی از اقامت در اینجا برایتان بنویسم.

 

fvRgbfv0O4qpfP7gQOQWB8UENIUapep7HYJrb4I9.jpeg
اقامتگاه ماجرا
5JYekyhM040ZMlhzyZCS5mCwKNfxZFz1iaZLLj0O.jpeg
اقامتگاه ماجرا

غار مراقبه، دره سکوت یا الهه نمک فیروزه ای

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

پیاده روی : کم

دومین جایی که دیدن کردیم غار نمک بود. داخل غار کامل سفید بود و در بیرون غار کلی وسایل بود که مخصوص خود جزیره بود. من یک قوطی از خاک های رنگانگ هرمز خریدم و یک سنگ مشکی(گردنبند) که نماد مهربانی بود خرید کردم.

 

kkSo0OELdJQcwWEkbxgYI5bAa3tkEv1vrqjxssPn.jpeg
غار مراقبه
OcULETI7ir32epSa32ZlKfKijgJ5cqibjNTAKFO9.jpeg
سوغاتی های هرمز
N6LVW75q541JQrIwcGx4in990z9YU0TquvdFwhpD.jpeg
ون ها و سه چرخ های هرمز

دره رنگین کمان

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

پیاده روی : کم

نوبتی هم باشد، نوبت خاک های رنگین کمانی دره رنگین کمان هرمز است. در دره ای ون ما رو پیاده کرد شما با کمی پیاده روی کوه ها، خاک های رنگی را مشاهده می کنید. البته اون عکس ها که من تو اینترنت دیده بودم همیشه پررنگ تر و مرتب تر بودن خاک ها، که برای من همین هم بسیار جذاب بود.

 

دره رنگین کمان هرمز
دره رنگین کمان

کوه برفی، نمک هایی به شکل برف

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

از کنار کوه هایی رد شدیم که نمک ها به صورت گلوله های برف بودن. در این مکان توقف نداشتیم.

 

TEtiq2pKAeowxgfjHnWW44RKCIAxsAq2o81xRq0j.jpeg
نمک هایی به شکل برف

دره مجسمه ها

هزینه : ندارد

درجه سختی : متوسط

پیاده روی : دارد

یکی از جاهای جذاب هرمز همین دره مجسمه هاست. درسته پیاده روی زیادی داره ولی در انتها شما با صحنه ای روبرو می شید که خود رویا است. در انتها به پرتگاهی می رسید که زیر پایتان دریا است و کوسه ها در حال شنا کردن. به بالای سرتان که نگاه میکنید مجسمه ای از سر اژدها می بینید. حس عجیبی داره که قابل توصیف نیست و باید خودتان امتحان کنید.

 

Cky24mV25OzvwAhR2JBkaDmRgI1bxAhLinBTqtee.jpeg
دره مجسمه ها
lXF56HmctbWnlpPnIHTestxGZn7P2EWEnyE579zC.jpeg
دره مجسمه ها
دره مجسمه ها - هرمز
دره مجسمه ها
عکس دره مجسمه ها
دره مجسمه ها

ساحل سرخ

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

پیاده روی : متوسط

از ساحل سرخ تا ساحل نقره ای. در ساحلی سرخ پیاده شدیم و به سمت دریا حرکت کردم. در مسیر کلی دکه بود از خوراکی و سوغاتی. بعد از تمام شدن خاک سرخ نوبت شن های نقره ای بود. مراقب باشید اگر مقداری آب با خاک سرخ مخلوط بشه دیگه رنگ قرمز به این راحتی ها از کفش هاتون پاک نمیشه.

 

ساحل سرخ هرمز
ساحل سرخ
mADqzWWrmqJTZ7WWB5n5pQyCvtgJG8bLLmGGwdHU.jpeg
ساحل سرخ
ixiwhKNEC9BkSRiYuC2bQeBJqOB8a73tBVcKSMbi.jpeg
ماسه های نقره ای

غار رنگین کمان

هزینه : ندارد

درجه سختی : سنگین

پیاده روی : زیاد

رویایی ترین مکان در هرمز همین غار رنگین کمان است. بعد از پیاده شدن از ماشین حدود 20 دقیقه پیاده روی می کنید تا به دهنه غار برسید. وقتی به دهنه غار رسیدید باید مقداری رو نشسته وارد غار بشید. داخل غار به هیچ عنوان نباید با صدای بلند صحبت کنید و کبریت و فندک روشن کنید. نگران نباشید بعد از ورود چیزی میبینید که در رویاهاتون هم ندیدید. توصیه شدید به بازدید البته با راهنمای محلی میشود.

 

غار

غار رنگین کمان هرمز
غار رنگین کمان

 

NyY1gwPC0nYd6Frrlst5xOHzcUXFyC8XXnXI0w4d.jpeg
غار رنگین کمان

پرتگاه غروب

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

پیاده روی : ندارد

به دیدن دریا از روی صخره ای رفتیم. جایی بسیار بکر و دیدنی بود.

 

TMkkDErILtdNe1TE8Jl1Lnnk0AVaMTFC6ecSNfOV.jpeg
پرتگاه غروب
0mzPE5bwBOSfwXnJfkNfiZU6hXN8ZXBW4qDpxzaK.jpeg
پرتگاه غروب

قلعه پرتغالی های هرمز

خسته بودیم و ممکن بود به کشتی نرسیم پس به دیدن قلعه از همان داخل ون کفایت کردیم. راننده ون ما را برد و بلیط کشتی خریدیم بعد ما رو برد نزدیک اسکله و پیاده کرد. از راننده خداحافظی کردیم. تمام دلمان در هرمز جا موند. کاش بیشتر می موندیم. در مسیر برگشت اول صف بودیم و در قسمت بالا نشستیم و از دریا لذت بردیم.

 

قلعه پرتغالی ها هرمز
قلعه پرتغالی ها

 رستوران الوند

گشنگی امان از ما بریده بود سریع تاکسی گرفتیم و به رستوران البرز رفتیم. قیمت غذا مناسب بود. کیفیت معمولی بود.

 

رستوران لبنان شاورما

در سفرنامه ها تعریف رستوران شاورما رو زیاد شنیده بودم با اینکه خیلی گشنه نبودیم ولی رفتیم تا امتحان کنیم. شاورما همون کباب ترکی بود البته پیازاش خیلی بیشتر بود از کباب ترکی ها که تهران میخوریم. این رستوران جنب سیتی سنتر هست. قیمت ها مناسب بود.

بعد از شام تصمیم به زدن حنا بر روی دست و پاهامون کردیم. من خیلی سعی کردم که در این چند روز که قشم هستم نقش حنا نزنم چون تجربه رو داشتم بعد سفر که تهران میای و تب و تاب سفر و جنوب می خوابه؛ خیلی همخوانی با لباس کارمندی نداره. ولی خب جنوب و نقش حنا. مخصوصا با طرح های جذابی که خانم ها با سرعت نقش میزنند. من یک طرح روی پاهام زدم به قیمت 20 هزار تومان. پیاده به سمت پارک زیتون حرکت کردیم تا هم پیاده روی کنیم و هم از هوای مطبوع دریا در شب استفاده کنیم.

 

پارک زیتون

دریا ما رو میخواند ، به سمت صدای موج ها حرکت کردیم، کفش ها رو درآودیم و روی شن ها شروع به راه رفتن کردیم. یک ساعتی کنار ساحل بودیم. خستگی امان از ما بریده بود ولی مگه میشه از دریا دل کند. ولی باید انرژی برای فردا هم داشته باشیم. سیر نشدیم از دیدن دریا ولی تاکسی گرفتیم و به هتل برگشتیم و استراحت کردیم.

 

oOLr2PcH3eTgc8bF3g098S0mAFzqD4qjtURX9sWt.jpeg
پارک زیتون

 روز چهارم  سفر( روز آخر ) :

  • قلعه پرتغالی های قشم
  • رستوران قلعه
  • پاساژ گردی و ناهار در فود کورت سیتی سنتر
  • پارک کروکدیل قشم (نوپک)
  • کارگاه لنج سازی
  • چاه های تاریخی تلا
  • روستای لافت و بندر بادگیر
  • حرکت به سمت تهران

 

روز آخر

روز آخر بود و کلی جای ندیده، شروع به جمع آوری وسایل کردیم. چمدان ها را به لابی تحویل دادیم و همینطور کلید اتاق ها، تا کارهای تحویل اتاق ها را هتل انجام دهد ما هم آخرین صبحانه را در شهر قشم خوردیم.

 

قلعه پرتغالی های قشم

هزینه بلیط : نفری 6 هزار تومان

تاکسی گرفتیم به مبلغ 10 هزار تومان و به قلعه پرتغالی ها رفتیم. هوا بشدت گرم بود. بلیط تهیه کردیم و بازدید از قلعه را در نیم ساعت انجام دادیم. در این گرما هر چی تاکسی میگرفتیم، تاکسی نبود. پس سر زدیم به رستوران قلعه.

 

Ulm0HTLtZQ9H3P6TUWLRV0yknRFuZiS6WugKS2D9.jpeg
قلعه پرتغالی های قشم

رستوران قلعه

ولی متاسفاته رستوران قلعه فقط شب ها باز هست و بسته بود. خوشبختانه تاکسی اومد و ما خوشحال سوار بر تاکسی شدیم.

 

HXXRGJPuUNueno4ZhWM2OVoA9TeyMO3ndMdBd5Pi.jpeg
رستوران قلعه

پاساژ گردی و ناهار در فود کورت سیتی سنتر

به پاساژ سیتی سنتر قشم رفتیم و مقداری سوغاتی خریدیم. در کافه ای در قسمت پایین پاساژ استراحت کردیم و قهوه خوردیم. در طبقه بالا پاساژ برای ناهار پیتزا خوردیم. منتظر ماشین شدیم. ماشین که اومد ابتدا به هتل رفتیم و چمدان ها را برداشتیم.

 

پارک کروکدیل قشم (نوپک)

هزینه : نفری 15 هزار تومان

مدت زمان بازدید : 2 الی 3 ساعت

بازدید از تمساح های جذاب در پارک کروکدیل را از دست ندید.

 

obg1VXRJWABHpi1okw5rKDeXQ8MYvaaoSGae24X1.jpeg
تمساح

 کارگاه لنج سازی

هزینه : ندارد

درجه سختی : سبک

دیدنی های قشم تمام نشدنی است. یکی از زیباترین صنعت های بومی قشم لنج سازی است. در جلوی یک کارگاه لنج سازی ایستادیم و با اجازه وارد شدیم. گفتن هیچ مشکلی نداره فقط به لنج ها تکیه ندهید که وارد دریا میشن. ما هم با وسواس خاص شروع به بازدید و عکاسی کردیم و تازه متوجه شدیم که با ما شوخی کردن. از تاریخچه لنج سازی و متریال هاشون کلی برامون صحبت کردن.

 

کارگاه لنج سازی قشم
کارگاه لنج سازی

چاه های تاریخی تلا (روستای لافت و بندر بادگیر)

بندر لافت و بادگیرهایش و مردم مهمان نواز، شب رسیدیم لافت ولی تاریکی شب نتونسته بود از زیبایی روستا کم کنه، تا چشم کار میکرد بادگیر بود. مهمان خانه مرد ماهیگیر شدیم، مرد ماهیگیر از داستان های کودکی اش با خواهرش گفت، از چاه های تلا گفت. تعداد چاه ها به تعداد روزهای سال بوده یعنی 366 چاه و هر چاه اسم مخصوص به خودش رو داشته و برای کار خاصی مورد استفاده قرار میگرفته. چایی را مهمان مرد ماهیگیر بودیم.

 

tRbyWk1GSlMQ0wjJ9fCm11Gjb8YZsHchVwR1n5Jf.jpeg
ماهیگیر
fltn9sbGqx4aAu0OS1sFJATfIgJx2zO7iabobRF7.jpeg
روستای لافت

حرکت به سمت تهران

دل کندن از قشم سخت بود. وقت ما تمام شده بود ولی دیدنی های قشم تمام نشدنی بود. سوار هواپیما شدیم و به تهران رسیدیم. تهران در حال باریدن برف بود. از گرما تا سرما با یک ساعت فاصله. کشورم ایران را دوست دارم. من دارای کشوری هستم چهار فصل.

 

ایرانم زیباست و دیدن هر قسمت از آن خالی از لطف نیست.

امیدوارم سفر نامه من برای دوستانم مفید بوده باشد. عکس های بیشتر از سفر به قشم من را میتونید در اینستاگرام من دنبال کنید: atefehhajiabadi

ما نیز امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

 

نویسنده: عاطفه حاجی آبادی

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *