خانه / سفرنامه / سفری ماجراجویانه به قبرس شمالی

سفری ماجراجویانه به قبرس شمالی

سفری ماجراجویانه به قبرس شمالی

هر سال دی ماه برنامه ریزی سفر من و خانواده ام شروع میشود. با توجه به شغل همسرم که حدود ۸ روز تعطیلی در نوروز را دارند و میتوانند بین نیمه اول یا نیمه دوم تعطیلات یکی را انتخاب کنند تصمیم گرفتم نیمه اول را انتخاب کنم و شروع به جستجو برای یافتن یک پرواز داخلی به یکی از کشورهای گرمسیر کردم. انتخاب اولم مالزی بود که تاکنون سفر نکرده بودم متاسفانه هر چه جستجو کردم هیچ پروازی به مقاصد پر طرفدار موجود نبود در حالی که پیش فروش تورها با پروازهای داخلی با قیمتهای سرسام آور شروع شده بود. متوجه شدم که انتظار بیهوده است و ایرلاینهای داخلی بدون توجه به حقوق مردم پروازهای نوروزی را به صورت چارتر به آژانسها واگذار کرده و خیال خودشان را راحت کرده اند. لذا تصمیم گرفتم قبرس شمالی را به عنوان مقصد سفر انتخاب کنم و با توجه به تجربه سفر قبلی به آنتالیا پروازها را از ایرلاین ارزان قیمت پگاسوس ترکیه از مبدا شهر وان که فاصله هشتاد کیلومتری با مرز ایران را دارد خریداری کنم.

به سایت flypgs.com مراجعه کردم و پرواز از شهر وان ترکیه به مقصد فرودگاه ارجان ercan در شهر نیکوزیا که ترکها به آن لفکوشا میگویند را بررسی کردم. کل هزینه رفت و برگشت برای دو بزرگسال و یک کودک ۷ ساله حدود یک میلیون و دویست هزار تومان میشد. که البته نیاز به خرید از طریق کارت اعتباری داشت. تعدادی آژانس مسافرتی داخل کشور نمایندگی فروش بلیط پگاسوس را دارند ولی مبلغی اضافه بر مبلغ واقعی بلیط را دریافت میکنند لذا  از برادرم در استرالیا خواستم که این پرواز را برای من خریداری کند. پرواز رفت از وان به آدانا در جنوب ترکیه ساعت ۱ بعد از ظهر. هفت ساعت توقف در ادانا و پرواز از آدانا به لفکوشا یا همان نیکوزیا ساعت ۹:۳۰ شب. پرواز برگشت ۸ صبح به مقصد فرودگاه سابیها استانبول و بعد از یک توقف یک ساعته از فرودگاه سابیها استانبول به شهر وان.

در پروازهای ارزان قیمت پگاسوس هیچ غذا و نوشیدنی رایگان سرو نمیشود و شما میتوانید نوشیدنی یا ساندویچ را داخل هواپیما خریداری کنید. در نظر بگیرید قیمت یک استکان چای حدود هشت هزار تومان است و ساندویچ کوچک حدود بیست هزار تومان.همچنین میزان بار پانزده کیلو برای هر نفر می باشد و اضافه بارهنگام دریافت کارت پرواز فورا محاسبه و هزینه آن دریافت میگردد. البته بار را میتوان به تعداد افراد سرشکن کرد.جهت کاهش هزینه های قطعات و تعمیرات  تمامی هواپیماهای پروازهای مسیرهای نزدیک پگاسوس بویینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ هستند.از هواپیمایی پگاسوس به جز هواپیماهای مدرن و نو  و پرواز به موقع و ارزان قیمت توقع بیشتری نباید داشت.

با توجه به اینکه فصل بهار برای شنا و تفریحات آبی مناسب نبود و کلیه هتلهای پنج ستاره قبرس کنار دریا و با تمرکز به تفریحات آبی و شنا خدمات میدادند اقامت در هتلهای پنج ستاره در نوروز فقط به خوردن و خوابیدن خلاصه میشد همچنین تصمیم داشتم با کمترین هزینه بیشترین استفاده را از فرصت اقامت هفت روزه در قبرس بکنم تصمیم گرفتم دو شب در پایتخت (لفکوشاNicosia / lefkosa)  سه شب در شهر ساحلی گیرنه یا kyrenia و دو شب در شهرساحلی  Famagusta اقامت کنم . تعداد هتل های پایتخت به اندازه انگشتان دست بود و اکثرا پر بودند  و یا قیمت حدود هفتاد یورو به بالا برای هر شب داشتند لذا تصمیم گرفتم سری به سایت airbnb بزنم و ببینم کسی آپارتمانش را برای اجاره کوتاه مدت در نیکوزیا گذاشته است یا نه. به آپارتمان آقای ایلماز برخوردم که به قیمت هر شب پنجاه یورو و در نزدیکی آثار تاریخی شهر قرار داشت. سایت airbnb علاوه بر فیلتر بودن برای کشور ایران امکان رد و بدل کردن شماره تلفن بین اجاره دهنده و مستاجر را به صورت عددی نمیدهد و در پیغامها حذف میکند تا مستاجر و موجر نتوانند خارج از سایت سر قیمت به توافق رسیده و پورسانت سایت airbnb را پرداخت نکنند  لذا به صورت حروفی و به زبان ترکی استانبولی شماره موبایل خودم را به مالک آپارتمان نوشتم و گفتم در تاریخهای ۲۸ و ۲۹ اسفند آپارتمان را میخواهم.چند دقیقه بعد ایلماز خان با واتس آپ من تماس گرفت .اعلام کردم که امکان پیش پرداخت ندارم ایشان هم قبول کرد و آدرس دقیق را برایم نوشت. جهت اطمینان تصویر بلیطهای خودم را بر ایش فرستادم.

برای پیدا کردن مکان اقامت در شهر ساحلی گیرنه که در فاصله بیست کیلومتری شمال نیکوزیا قرار دارد در کوگل ارث روی نقشه قبرس کلمه هتل را جستجو کرده و با زوم کردن تک تک شروع به بررسی اطلاعات مکانهای اقامتی که با یک عکس کوچک تخت خواب مشخص شده بودند کردم و اطلاعات را در سایتهای booking.com و tripadvisor.com بررسی کردم تا اینکه مجتمع اقامتی riveria beach bungalows را پیدا کردم مسافران نظرات مثبتی را در مورد آن نوشته بودند. این مجتمع اقامتی دارای وب سایت بود لذا یک کلبه نزدیک ساحل به قیمت هر شب پنجاه یورو را برای سه شب رزرو کردم. چند ساعت بعد ایمیلی از مالک دریافت کردم که درخواست پیش پرداخت کرده بود. پاسخ دادم کردیت کارت ندارم و عکس بلیطها و کپی پاسپورت خودم را پیوست کردم. فردای آن روز ایمیل مالک به دستم رسید که نوشته بود من به شما اطمینان میکنم و امیدوارم در تاریخ مورد نظر اینجا باشید که تشکر کردم. برای دو شب اقامت در شهر ماگوستا سایت booking.com را انتخاب کرده و پس از جستجو به شهرک ساحلی long beach tatil evlari  به معنی “خانه های مخصوص تعطیلات ساحل لانگ بیچ” رسیدم که البته جدید بود و هیچ کس نظری در مورد کیفیت شهرک ننوشته بود ولی عکس اتاقها و امکانات شهرک به نظر خیلی تمیز و لوکس می آمدند. رزرواسیون را با وارد کردن شماره کردیت کارت تقلبی که با کمی جستجو میشود در اینترنت پیدا کرد انجام دادم. لازم به ذکر است که در اکثر مواقع بویژه در کشور ترکیه مالک هتل وضعیت کردیت کارت رابررسی نمیکند و کردیت کارت  صرفا جهت اطمینان از رزرو می باشد زیرا در اکثر مواقع هزینه اصلی فقط در کردیت کارت هولد میشود و پس از پرداخت نقدی در محل توسط مسافر هولد مبلغ از کردیت کارت برداشته میشود. ایمیلی به مدیر مجتمع اقامتی لانگ بیچ فرستادم و ذکر کردم که کردیت کارتی که وارد کردم تقلبی است چون در ایران کردیت کارت وجود ندارد و مجددا بلیط هواپیما و کپی پاسپورت را فرستادم ولی پاسخی دریافت نکردم. در صورتی که مسئول هتل شماره کردیت کارت وارد شده در سایت بوکینگ دات کام را چک کند و متوجه شود تقلبی است فورا رزرواسیون معلق شده و خود سایت یک روز فرصت برای تغییر شماره کردیت کارت میدهد که در سفر چین این اتفاق برای من افتاده بود و صاحب هتل همان روز درخواست وارد کردن کردیت کارت واقعی کرده بود ولی تا روز مسافرت به قبرس رزرواسیون موردی نداشت و نشان دهنده این بود که مالک هتل کاری به شماره کردیت کارت وارد شده نداشته است.

با توجه به اینکه مکانهای اقامتی ارزان قیمت را انتخاب کرده بودم و هیچگونه سرویس رایگان برای جاهای دینی و ترانسفر فرودگاهی در این هتلها وجود نداشت تصمیم به کرایه اتومبیل گرفتم. با بررسی چند سایت کرایه اتومبیل بدون راننده مشاهده کردم قیمتها حدود شصت تا صد هزار تومان برای هر روز میباشد . البته هزینه بنزین با خود مسافر از قرار لیتری چهار هزار تومان می باشد که به نظر به صرفه تر از تاکسی می آمد.فقط یک مشکل کوچک وجود داشت . ماشینهای قبرس فرمان راست هستند. از برادرم که در آدلاید خودرو شخصی دارد پرسیدم میتوانم رانندگی کنم و گفت فقط یکی دو ساعت اول سخت است بعد عادت میکنی. لذا به وب سایت ucay rent a car مراجعه کرده و یک هیوندای i10  برای هشت شب به قیمت هر شب هفتاد لیر به همراه دستگاه نویگیشن هر شب ده لیر تحویل و عودت در فرودگاه ارجان  کرایه کرده (فرم مربوطه را در سایت پر کردم) و درخواست ریختن ۱۰۰ لیر بنزین اولیه نیز نمودم همچنین اعلام کردم کردیت کارت ندارم. روز بعد ایمیلی دریافت کردم که برای تاریخ مورد نظر من اوپل کورسا به قیمت روزی شصت لیر موجود است و چون کردیت کارت ندارم باید سیصد لیر به عنوان دپوزیت پرداخت کنم که موقع تحویل دادن ماشین عودت خواهد شد. فردای همان روز به نمایندگی کانون ایران گردی و جهانگردی درنزدیکی مصلی در اردبیل مراجعه کرده و پا پرداخت مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان و ارائه گواهینامه و یک قطعه عکس و پاسپورت گواهینامه بین المللی گرفتم. لازم به ذکر است که علت دریافت مبلغ هفتاد و پنج هزار تومان برای تایپ لاتین اسم و چسباندن یک عکس روی یک کاغذ از پیش چاپ شده مورد سوال است.

مقدمات سفر فراهم شده بود و صرفا مانده بود لیست کردن جاهای دیدنی و کمی مطالعه در مورد قبرس وکودتای یونان و  جنگهای دهه هفتاد قبرس که باعث مداخله و اشغال قبرس توسط ترکیه  و تشکیل دولت جمهوری ترک قبرس شمالی شده بود.

کشورهای ترکیه و یونان توسط سازمان ملل به عنوان حافظ صلح و استقلال قبرس پس از استقلال از انگلیس انتخاب شده بودند تا اینکه در دهه هفتاد میلادی در یونان کودتا شد و جمعیت اصالتا یونانی قبرس نیزتحت تاثیر یونان تصمیم به کودتا و تغییر حکومت قبرس گرفتند و اختلافات و درگیری بین یونانی ها در جنوب و ترکها در شمال بالا گرفت . تعدادی از شبهه نظامی های یونانی نیز وارد جزیره شدند و تعدادی از روستاهای ترک نشین محاصره و ساکنان کشته یا اواره شدند تا اینکه ترکیه با ورود ۴۰ هزار نیرو و اشغال حدود ۳۶ درصد قبرس به این قضایا خاتمه داد. و اوضاع بر عکس شد. حدود دویست هزار نفر از یونانی های ساکن شمال قبرس آواره شده و مجبور به مهاجرت به جنوب شدند و حدود شصت هزار نفر از ترکهای ساکن جنوب به شمال مهاجرت کردند. پایتخت نیز دو قسمت شد. سازمان ملل منطقه ای کم عرض از شرق تا غرب قبرس را به عنوان منطقه امن اعلام کرد و نیرو مستقر کرد. ترکهای قسمت شمالی حکومتی به نام جمهوری ترک قبرس شمالی تشکیل دادند که توسط هیچ کشوری به جز ترکیه به رسمیت شناخته نمیشود. در شهر نیکوزیا پایتخت که البته ترکها به ان لفکوشا میگویند دو رئیس جمهور و دو پارلمان وجود دارد همچنین در خیابان معروف لدرا ایستگاههای کنترل پاسپورت و تردد توریستها وجود دارد.افرادی که ویزای قبرس جنوبی را دارند میتوانند از جنوب خیابان با مهر کردن پاسپورت به شمال بیایند ساکنان خود قبرس نیز بدون نیاز به ویزا و با ارائه کارت شناسایی میتوانند بین دو قسمت تردد کنند. ولی افرادی مثل من که بدون ویزا مسافرت کرده اند امکان بازدید از قبرس جنوبی را ندارند.جالب اینجاست که در همه پرسی سال ۲۰۰۴ سازمان ملل ترکهای قبرس به اتحاد دوباره و یونانیها به جدایی رای دادند و اوضاع تا به امروز پیچیده مانده است.

صبح بیست و ششم اسفند از اردبیل به تبریز حرکت کردیم و پس از گشت و گذار در تبریز و مراجعه به پاتوق همیشگی مجتمع بزرگ لاله پارک و اقامت یک شبه در منزل برادر خانم ساعت ۵ صبح روز بیست و هفتم اسفند نود و پنج به طرف خوی حرکت کردیم و پس از صرف صبحانه در خوی و یک ساعت رانندگی به مرز رازی رسیدیم. اوضاع مرز رازی مثنوی یک من کاغذ است نه پارکینگ مناسب و نه خدمات مناسبی وجود دارد. افرادی زمینهای کشاورزی خاکی را تبدیل به پارکینگ کرده و مبلغ هشت هزار تومان برای هرشب دریافت میکنند. نکته جالب دریافت مبلغ سه هزار تومان به عنوان درامد بازارچه مرزی رازی توسط شهرداری شهر قطور برای هر مسافر خروجی است در حالیکه بازارچه مرزی وجود خارجی ندارد.

در مورد عبور از مرز رازی ورسیدن به  شهر مرزی وان ترکیه مطالب زیاد است و نیازی به اشاره مجدد نیست.

چون زمان عبور از مرز مشخص نیست و ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد پرواز را برای روز بعد خریداری کرده بودیم لذا پس از ۳ ساعت ایستادن در صف پرازدحام و بسیار شلوغ هموطنان مسافر به ترکیه سوار مینیبوسهای وان شدیم و با پرداخت نفری بیست لیر به شهر وان رسیدیم .هتل شهر وان را قبلا از سایت بوکینگ رزرو کرده بودم.کمی در شهر گشت و گذار و خرید کردیم. تعداد ایرانی ها در شهر وان حدی بود که در پیاده رو ها بیشتر مکالمه فارسی شنیده میشد تا ترکی و بر خلاف دفعات قبل مسافرتم به وان که ایرانیها اکثرا آذربایجانی بودند این بار هموطنان جنوبی نیز در وان حضور داشتند.

مردم شهر وان بسیار مهربان هستند تمامی مارکهای معتبر ترکیه در وان نمایندگی دارند و اگر شخصی صرفا برای خرید به ترکیه میرود لزومی به اقامت در شهرهای دیگر ترکیه نیست و شهر وان کافی است.

شهر وان ترکیه IthURkYADLWHbjp1e2CA7It4aN4kMnZgujXgvi2U.jpeg

ساعت ۱۳ روز بیست و هشتم اسفند در فرودگاه کوچک شهر وان که کنار دریاچه وان است حاضر شدیم. پارکینگ فرودگاه پر از اتومبیلهای ایرانی پارک شده بود که سرنشینان به مقاصد مختلف ترکیه رفته بودند.با پرواز یک ساعت و چهل دقیقه ای به شهر جنوبی آدانا رسیدیم. فرودگاه آدانا داخل شهر است . از فرودگاه خارج شده و تصمیم به امتحان کردن کباب معروف آدانا که با کوبیده و کباب بناب خودمان نسبت فامیلی دارد گرفتیم. همچنین تصمیم داشتم از مرکز شهر و مسجد جامع و پارک بزرگ کنار رودخانه نیز بازدید کرده و طبق عادت همه ایرانیها یکی دو ساعتی هم در مرکز خرید بزرگ Optimum  در نزدیکی پارک شهر بگذرانم. از راننده تاکسی خواستم مرا به یک رستوران خوب دارای آدانا کباب در نزدیکی مرکز شهر برساند ولی راننده گفت اگر آدانا کباب خوب میخواهی ببرمت رستوران الم. Elem   قبول کردم و راننده کم کم به حاشیه شهر رسید که پر از باغهای مرکبات بود .رستوران الم در فاصله حدود دو و نیم کیلومتری از مرکز شهردر بلوار کاراتاش قرار داشت و برای اولین بار دو پرس آدانا کباب به همراه حموس و سالاد و مخلفات را به مبلغ کلی ۷۰ لیر تجربه کردیم . هزینه تاکسی هم پنجاه لیر شد. در برگشت گارسون رستوران گفت میتوانید با مینی بوس هم به مرکز شهر برگردید که جلوی مرکز خرید  توقف دارد لذا با هزینه نفری دو و نیم لیر با مینی بوس یا به قول ترکها دولموش به مرکز برگشتیم.شهر بزرگ آدانا بیشتر شبیه اصفهان است با یک زاینده رود عریض و پر آب. مسجد بسیار زیبا و پارک بسیار بزرگ زیباتر در مرکز شهر با پلهای کابلی پیاده رو روی رودخانه. چند ساعتی در پارک گشت و گذار کرده و سوار قطار تفریحی دور پارک شدیم و سپس حدود دو ساعت در مرکز خرید بزرگ  به گشت و گذار پرداختیم.

شهر آدانا Iz7g0udKUdxOX7DIi74sVhwS0iVTLNB9BXuJvZWx.jpeg

شهر آدانا k1ck0vtM0OvCLeh36K7X8qaFzdGsxugkkuoSCAvT.jpeg

شهر آدانا yzTIBVGIIiGlSYThXvNjmjcDrw4PQGf0ZyhGN5Kd.jpeg

با هزینه بیست لیر از مرکز خرید  optimum به فرودگاه رفتیم و با پرواز حدود چهل دقیقه ای حدود ساعت ده شب به فرودگاه ارجان در قبرس شمالی رسیدیم.نزدیک درب خروج سالن فرودگاه نماینده شرکت کرایه اتومبیل ucay را با پلاکارد اسم خودم پیدا کردم و پروسه تحویل اتومبیل در عرض پنج دقیقه با پر کردن یک فرم توسط من و پرداخت هزینه هشت روز به اضافه سیصد لیر دپوزیت پایان یافت . من ماندم و یک کشور ناشناخته و یک اپل کورسای فرمان راست.از فرودگاه ارجان تا مرکز شهر حدود ده کیلومتر است و من هر یک کیلومتر توقف کرده و آدرس را با نویگیشن چک کردم تا اینکه به کوچه مورد نظر رسیدم.شماره صاحب خانه را به چند جوان نشان داده و خواستم با موبایلشان شماره را بگیرند. مالک اعلام کرد خیلی نزدیک هستی همانجا که هستی بمان تا دنبالت بیایم. چند دقیقه بعد پشت سر اتومبیل صاحب خانه حرکت کردیم و آپارتمان تحویل شده و صد یورو پرداخت کردم. صاحبخانه ضمن راهنمایی های اولیه گفت موقع رفتن کلید را روی میز بگذار و در را ببند من خودم کلید یدک دارم.یعنی حتی نیازی نمیدید که هنگام تخلیه وضعیت منزل را بررسی کند. آپارتمان دو خوابه با تمام امکانات بود . سیستم آب گرم برقی و آفتابی و اجاق گاز با کپسول گاز بود. خواهش کرد به علت هزینه بالای برق آبگرمکن برقی را یک ساعت قبل از حمام گرفتن روشن کنم و بعد از حمام خاموش کنم.(آبگرمکن روزها از طریق نور خورشید و شبها برقی کار میکرد)

اتومبیل فرمان راست esJSapapCnF9v5Ajot9i5xOWlU0KggsTz9wMAoka.jpeg

روز اول در لفکوشا (نیکوزیا)

با توجه به اصرار پسرم برای رفتن به شهر بازی و از طریق اینترنت، مرکز خرید اوندر onder را در خیابان bedredin demirel  پیدا کردم که دارای مرکز بازی سرپوشیده در طبقه دوم بود وبا ماشین به آنجا رفتیم. طبقه همکف نیز فروشگاه بزرگی بود که چند عدد از سمبلهای قبرس را از آنجا خریداری کردیم. سپس به طرف مناطق توریستی شهر حرکت کرده و پس از پارک اتومبیل در یک پارکینگ به قیمت ۵ لیر برای سه ساعت  به دروازه تاریخی گیرنه که به دفتر راهنمایی توریستها تبدیل شده است  مراجعه کرده و نقشه توریستی شهر را گرفتیم.

دروازه گیرنه در شهر لفکوشا(نیکوزیا) r94ylZ7jTNdEFr9jdAUaiNGlzLlrMIUXCnuRFuq5.jpeg

مرکز شهر شامل یک منطقه تاریخی است که با دیوارهای مربوط به قرن شانزده میلادی جهت جلوگیری از هجوم عثمانیها محصور شده است .از مهمانسرای قماربازها kumarcilar hani و مهمانسرای بزرگ boyuk han که هر دو تبدیل به بازار سنتی شده است و مسجد جامع سلیمیه که قبلا کلیسا بوده بازدید کردیم. همچنین سری به بازار سر پوشیده شهرداری که در آن روز تعطیل بود و کوچه های اطرف زدیم و مشاهده کردیم که قیمتهای مرکز خرید اوندر از همه مناسبتر است. به خیابان معروف لدرا رفتیم و از تردد توریستها و مردم بین دو قسمت شمالی و جنوبی بازدید کردیم. ناهار را در کوچه های قدیمی و زیبای مرکز شهر نزدیک بازار شهرداری و آثار تاریخی صرف کردیم. غذاها بسیار شبیه غذاهای ترکیه ای و البته با روغن زیتون اضافی و سالادهای مدیترانه ای بود. و قیمتها کمی گرانتر از ترکیه. یک ناهار سه نفره حدود هشتاد لیر میشد.توریستهای انگلیسی فرانسوی و آلمانی زیاد بودند.

لفکوشا i0alUo2WWmSfLYZrOACKXktChHf7MD6I27B8NBJi.jpeg

لفکوشا RRIECIEkX2ZirnIDymW7gjDKttu3iaU53ZZrcBNJ.jpeg

لفکوشا 4xYgADkyO3rVS8x6pZ93fGyzZjYXlJXpzuYk8sF0.jpeg

لفکوشا GEsEKdNlgftHFRWqNyv0X65fOGSyDcL6SF3etJBG.jpeg

ناهار در اطرف بازارچه شهرداری pTEc49MlnLXNqutZJOY8vYssMHabBJ1BPNpdkXDh.jpeg

روز دوم

پایتخت قبرس شمالی شهر لفکوشا یا نیکوزیا کوچک است و صرفا تعداد محدودی آثار تاریخی متمرکز در ارگ قدیمی شهر دارد.شهر بیشتر حالت اداری دارد و تعداد هتلهای سه  ستاره و چهار ستاره در حد انگشتان دست است. یک هتل بزرگ پنج ستاره نیز در مرکز شهر وجود دارد. هتل merit  . برای بازدید از لفکوشا یک روز کامل کافیست: مراجعه به منطقه قدیمی شهر و بازدید از مهمانسراهای تاریخی و بازارچه شهرداری و کلیسای قدیمی و قدم زدن در کوچه های سنگفرش اطراف مناطق تاریخی و صرف غذا در رستورانهای روباز داخل کوچه ها. خیابان لدرا هم که گذرگاه مرزی و محل کنترل پاسپورت توریستهاست صرفا به دلیل وضعیت خاص آن دیدنی است. روز دوم به گشت و گذار در داخل شهر با ماشین و مراجعه به فروشگاهها و کمی خرید گذشت.

لفکوشا خیابان لدرا 2rfIHJwQ3BxkwOAe7L6pMwYNligq2csfPj77G6Cg.jpeg

خرید در لفکوشا

شهر لفکوشا مرکز خرید بزرگ مشابه مراکز خرید ترکیه ندارد ولی اکثر برندهای معروف در منطقه تاشکین کوی taskinkoy در شمال غربی شهر نزدیک به اتوبان گیرنه قرار دارند.اگر دقیقتر بخواهید در جاده شهید کمال اونال. Sht kemal unal

برای خرید سمبل ها و مجسمه های کوچک و هدیه مرکز خرید اوندر onder در خیابان بدرالدین دمیرال bedredin demirel مناسب است . همچنین مرکز بازی سرپوشیده و نسبتا مجهزی در طبقه دوم وجود دارد.

یک شعبه از اسکیچرز در خیابان اتاترک نزدیک به میدان وجود دارد که قیمتهایش حدود سی درصد از ایران ارزانتر است.

اکثر صرافی ها در منطقه تاریخی شهر هستند.

چندین موزه از جمله موزه هنر و موزه بربریت که عکسهای مربوط به درگیریها در آن به نمایش گذاشته است وجود دارند.

روز سوم  

حرکت به گیرنه. حوالی ساعت یازده روز سوم آپارتمان را تخلیه کرده و به طرف شهرگیرنه kyrenia حرکت کردیم. جاده اتوبان و حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بود. در بقیه جاده ها حداکثر سرعت ۷۵ کیلومتر است. پلیس در جاده ها وجود ندارد ولی تعداد زیادی دوربین وجود دارد که قبل از رسیدن به آنها با تابلو اطلاع رسانی شده است و باید سرعت را کاهش میدادیم. جاده ها بسیار خلوت هستند و رانندگی با آرامش کامل انجام میشود. همچنین موقعیت دوربینها در دستگاه نویگیشن با صدای بلند آژیر مشخص شده بود.

فاصله لفکوشا گیرنه حدود ۱۹ کیلومتر است و مسیر تماما مرتع و سرسبز است. در پنج کیلومتری گیرنه جاده قلعه st hilarion قرار دارد. پس از پیچیدن به جاده قلعه و طی مسافتی حدود ۵ کیلومتر به ورودی قلعه رسیدیم و ضمن بازدید از قلعه منظره شهر گیرنه را از بالای قلعه مشاهده کردیم.ورودی قلعه نفری پنج لیر و برای کودکان رایگان بود.تقریبا زمان تحویل سال نو در ایران بود.

جاده قلعه سنت هیلاریون E8zCDp23fn3AvEJWiFUEyw4bVFFlXzCDZdaRcUPW.jpeg

قلعه سنت هیلاریون NSJZcSpEAlRCT69LdXqVfwLdPNaOunpu6DA0hvH4.jpeg

گیرنه از بالای قلعه سنت هیلاریون IvOp2Z53W9FiUihMuvb5C29YFIDv349u6g9VFYXd.jpeg

بعد از تحویل سال نو در قلعه سنت هیلاریون به اتوبان اصلی برگشته و بعد از طی مسافت حدود پنج کیلومتر وارد شهر گیرنه شدیم. گیرنه تا حدی شبیه شهرهای شمالی کشور است. اقامتگاه riveria beach bungalows در فاصله حدود ۳ کیلومتری مرکز شهر (قسمت غربی شهر)در جاده karaoglanoglu سمت راست جاده داخل کوچه قرار داشت پس از ورود کپی ای میل را به متصدی پذیرش ارائه دادم و فورا کلید اتاق تحویل شد. وای فای رایگان نبود و هر یک ساعت ۵ لیر و یا چهار ساعته ۱۰ لیر بود . محوطه اقامتگاه سرسبز و زیبا و پر از گل و درخت بود و یک استخر مدور نیز در مرکز اقامتگاه قرار داشت. یک ساحل اختصاصی کوچک و تعدادی دوش نیز وجود داشت یک صبحانه تکراری نیز هر روز سرو میشد که شامل آب میوه و شیر و پنیر وکالباس و  انواع مربا و زیتون و تخم مرغ آب پز بود.تعدادی مسافر آلمانی هم حضور داشتند.تراس رستوران بسیار زیبا و مشرف به  باغ و دریا بود.

محل اقامت در گیرنه 4pt5Upzzs3kS0cBRwqABgEsEAG11m6FypuxO3oCJ.jpeg

محل اقامت در گیرنه utjAfWbesKf5BNvlw8sSEHgnqr5VXUz5DzSb73DB.jpeg

داخل اتاق ZWGzGPK6oE0mpiy4YPOU66XtJtzvnpkzsqNfOGlI.jpeg

ساخل اختصاصی کوچک riveria beach bangalows gDKwvgJogZau0NFh4dc1I82uG8GyIRpWpuRWhdzx.jpeg

بعد از استراحت کوتاهی به طرف شهر حرکت کردیم و چند ساعتی را به بازدید از قلعه گیرنه و بندر کوچک و زیبای شهر اختصاص دادیم.در بندر تعداد زیادی قایق وجود داشت و چندین رستوران و کافه. قیمتها مشابه لفکوشا و یک ناهار یک نفره حدود سی تا سی و پنج لیر بود.قلعه گیرنه ساعت ۴ بسته میشد. یک سازه شبیه چراغ دریایی قدیمی نیز در انتهای مسیر پیاده روی بندر وجود داشت و یک محوطه کوچک برای بازی کودکان.بندر توریستی گیرنه در فاصله پانصد متری شرق بندر اصلی قرار داشت که مخصوص کرایه قایق و تورها بود.اکثر کوچه های مرکز شهر به بندر ختم میشدند و پر از مغازه های فروش اشیا توریستی مانند مجسمه و غیره بودند.

بندر گیرنه KWUaTmZebgErqNQ4xBy8aJtLeoTEZwrrbmBRY8in.jpeg

روز چهارم

تصمیم گرفتیم بازدید از mavi kosk یا قصرآبی رنگ داشته باشیم. این قصر یا در واقع ویلا در بیست و پنج کیلومتری غرب گیرنه  در بالای تپه ای مشرف به دریا توسط پائولیدس کشیش و اولین رئیس جمهور قبرس والبته قاچاقچی اسلحه ساخته شده بود .

Mavi kosk منطقه نظامی است و توسط ارتش اداره میشود و هنگام ورود نیاز است یک مدرک شناسایی همراه داشته باشید. که البته ما نداشتیم و با کمی معطلی با ارائه تنها مدرک موجود یعنی اجاره نامه ماشین وارد محوطه شدیم.پس از خرید بلیط که حدود ۵ لیر برای ساکنین قبرس بود که ما خودمان را ساکن قبرس جا زدیم. منتظر شدیم تا با تکمیل تعداد بازدیدکنندگان توسط یک نفر راهنما به بازدید قصر بپردازیم. در ورودی قصر تعدادی از عکسهای درگیریهای قبرس و اواره شدگان نصب شده بود . با حضور یک سرباز به عنوان تور لیدر بازدید شروع شد و چون ترکی استامبولی را کاملا بلد بودیم نیازی به ترجمه نبود. جدای از صحبتهای سرباز که در واقع بر اوضاع فلاکت بار ترک های ساکن قبرس در زمان حکومت پائولیدس و زندگی در رفاه و جاه و جلال او اشاره میکرد و در واقع سعی میکرد علت  شروع جنگ را به بی عدالتی و ظلم بر ترکهای قبرس و زندگی مرفه یونانیهای قبرس ارتباط دهد. خود قصر زیبا و اتاقها هر کدام با یک رنگ خاص و پرده ها و مبلمان زیبا ساخته شده بودند و ویلا در تپه ای مشرف به دریا واقع شده بود که به گفته سرباز پائولیدس میتوانست ورورد و خروج کشتی های حامل اسلحه قاچاق خودش به بندر را از داخل ویلا مشاهده کند.مبلمان رنگ بندی های متفاوتی داشت مثلا مبلمان قرمز جهت ملاقات پائولیدس با سران مافیا و قاچاقچیها استفاده میشد.

اجازه عکاسی از داخل Mavi kosk داده نمیشد و فقط تعدادی عکس از محوطه گرفتم.

mavi kosk MnA9n0IoqtxyeP9I9jDRRmNiRORzXkEXXsTCBWaP.jpeg

منظره از حیاط mavi kosk uBNRsR83Hm6CUr2UrO76HEq63e6ZjRUQvFkQoAZY.jpeg

از ویلای پائولیدس به شهر برگشتیم و ماشین را نزدیک بندر در یک پارکینگ عمومی پارک کردیم. ۵ لیر به ازای دو ساعت پارک.و دو ساعت را به صرف ناهار در بندر گیرنه و گشت و گذار در مغازه های نزدیک به میدان اصلی شهر صرف کردیم. مغازه ها پر از سمبلها وصنایع دستی و مجسمه های مربوط به قبرس بود.قدم زدن در خیابانهای سنگ فرش نزدیک بندر را ازدست ندهید.

در گیرنه هم مشابه نیکوزیا مرکز خرید بزرگ وجود ندارد و فروشگاههای مارکهای مختلف به صورت پراکنده در خیابان اصلی شهر هستند.در هفت کیلومتری غربی شهر تعدادی کلوپ شبانه نیز وجود دارد.

بعد از استراحت تصمیم گرفتیم بازدیدی از منطقه تاریخی bellapais دربالای تپه ای درسه کیلومتری جنوب شرقی شهر داشته باشیم. یک قلعه قدیمی و کلی رستوران اطراف آن با کوچه های کم عرض سنگ فرش شده. و منظره بسیار زیبای گیرنه و دریا از داخل خرابه های کلیسای قدیمی

بلاپایس ioLDyZZjrnfH0tALH0zuhK7rl5P7ouWuHc1nK3ZZ.jpeg

hGmriwezYPDU98ZFqetH1dB3j4TNldu67rdhV5rF.jpeg

EiK9lb1UQIeFMnkw1p1MD0C8mpwwaJrsSLvCT38a.jpeg

گیرنه از بالای belapais IUH5MgrzWiXtUykQ8ypRlTxrdMSt3WdlM2SU27s7.jpeg

BMzyiCDNnV5XZWUFMSEf7oYuza1hJDxKXwq6lFOC.jpeg

روز پنجم

بازدید از منطقه حفاظت شده کارپاز و مشاهده الاغهای معروف وحشی قبرس از برنامه های اولیه من در این سفر بود و اگر چه کارپاز به فاماگوستا نزدیکتر بوده و من تصمیم به اقامت دو روزه در فاماگوستا را داشتم ولی ترجیح دادم از یک روز آخر اقامت در گیرنه استفاده کرده و به منطقه کارپاز رفته و دوباره به گیرنه برگردم.

لذا از اول صبح باک بنزین را پر کرده و سفر ماجراجویانه به منطقه کارپاز را شروع کرده و به طرف شرق گیرنه حرکت کردیم. مراتع سرسبز و پر از گلهای رنگارنگ و بویژه زرد رنگ بود. جاده های کم عرض و بسیار خلوت  با حداکثر سرعت مجاز ۷۵ کیلومتر.اسم جاده Bes barmaklar بود که معنی آن جاده پنج انگشتها است و اشاره میکند به یک منطقه کوهستانی به همین نام. بعد از طی مسافتی جاده تبدیل به دو راهی میشود و جاده منطقه کوهستانی bes barmaklar از جاده اصلی کارپاز جدا میشود.منطقه پر از شهرکهای ویلایی است که به فروش گذاشته شده اند.

جاده گیرنه به کارپاز SGf2FD9PDH1GpYrRX250hlqQwyTOctKUHZwz0uy6.jpeg

59T4LPP91irs42wWMQHUew6LyKZgorzWWhi8XcGR.jpeg

در مسیر گیرنه به کارپاز شهر بزرگ وجود ندارد و فقط مناطق روستایی وجود دارند که به ترتیب عبارتند از catalkoy   essentepe  tatlisu

در عبور از منطقه tatlisu و نرسیده به سه راهی mersinlik تابلو minia Cyprus museum  در سمت راست جاده را مشاهده کرده و بعد از طی مسافت کوتاهی یک کلیسهای قدیمی را که تبدیل به موزه شده بود مشاهده کردیم .داخل کلیسا عسل و گیاهان دارویی به فروش میرسید و در حیاط کلیسا تعداد زیادی ماکت کوچک مربوط به آثار تاریخی قبرس ساخته و نصب شده بود . تاحدی شبیه به miniaturk در استانبول.نام اصلی کلیسا panagia pergaminiotissa بود . در مطالعه کوتاه قبل از سفر  خوانده بودم که مسیحیهای رانده شده به جنوب قبرس چندین بار به سازمان ملل شکایت کرده اند که ترکهای قسمت شمالی کلیساهای سابق را تغییر کاربری داده و به موزه تبدیل کرده اند.در هر صورت به ترکهای شمال خرده نمیتوان گرفت . وقتی دیگر یونانی تباری  در شمال نمانده چاره ای جز تبدیل کلیساها به موزه نیست و کار بهتری نمیشود کرد.

minia cuprus musium 9d8mnisWs4T0pCFxrH8bJpgO4EuFYYekVbwkTT7K.jpeg

r0ctylYeoOidqQFuVGG8v1kcf0l4ZnHG7gzYOiCs.jpeg

zcBmWC5H5e0bF3Az9mFXKeOdje7re4XjQqD582sm.jpeg

سپهر در حیاط کلیسا cRmYuZ0qXXVIAG076xMwoArceovLMbUI8f7OtP4a.jpeg

9sU8HBM6azKev3jpz7R7BdPvFXSAs7uR9DAD4Mf4.jpeg

مسیر را ادامه داده و به منطقه kaplica  رسدیم و تابلو قلعه کانتارا را مشاهده کرده و به سمت راست پیچیدیم.از داخل روستای کوچک kaplica عبور کرده و جاده کم عرض و پر پیچ و خم قلعه کانتارا را شروع کردیم. بعد از طی پنج کیلومتر جاده کم عرض تر شد و البته ترافیک اتوبوسهای توریستها بیشتر شد. مانده بودم که اگر در این جاده مشرف به پرتگاه یک اتوبوس توریستی از روبرو بیاید چه میشود کرد. هر چند صد متر جاده کمی عریضتر شده بود تا یکی از ماشینها خود را کنار بکشد تا ماشین روبرویی عبور کند. منطقه جنگلی و مه آلود و بسیار زیبا بود و البته جاده خطرناک. قلعه پر بود از توریستهای پیر فرانسوی و انگلیسی که با سرعت مثال زدنی در حال بالا رفتن از پله های بی شمار قلعه بودند. سپهر با تبلتش داخل ماشین ماند و به نگهبان ورودی گفتم که بچه داخل ماشین است و حواسش باشد .

نیم ساعتی را در خرابه های قلعه گذراندیم. منطقه بسیار زیبا بود.

قلعه کانتارا rwyipjyxKdBHe0usLZpjz0cmHduO5ui5tTLlPvN1.jpeg

قلعه کانتارا bBKHpgDl2x6meirudhev5ymeND3A5CD8p8FsZOZF.jpeg

مناظر از بالای قلعه کانتارا oBQVzZs5roP6hzGXfaLYyROBoa9XsHwx5wEnowfU.jpeg

دوباره به سه راهی kaplica برگشته و مسیر را ادامه دادیم.پس از عبور از منطقه balalan به سه راهی روستای معروف ziyamet رسیدیم ولی به علت فرصت کم مجبور به ادامه مسیر به سمت جاده اصلی کارپاز karpaz main road گرفته و امکان بازدید از روستا و کلیسای معروف آن را نیافتیم.در روستای بزرگ yeni erenkoy توقف کردیم. (koy در ترکی استانبولی به معنی روستا است) یک دفتر توریستی بزرگ با کلی کتابچه و نقشه رایگان برای مسافران داشت. مسئول دفتر به درخواست ما و البته کمی با اکراه در باره جنگ داخلی ومحاصره روستایشان توسط یونانی تبارها و گرفتن اسلحه به سمت او که نوجوانی بیش نبوده است صحبت کرد و گفت که جنگ اشتباه است و هیچ چیزی ارزشمند تر از صلح نیست و ترجیح میدهد در مورد آینده و یا معرفی مناطق توریستی صحبت کند . بسیار با حوصله و مهربان بود. پیشنهاد کرد ناهار را دریکی از رستورانهای جاده صرف کنیم و گفت که دیگر روستای بزرگ بعد از این روستا وجود ندارد.

دفتر توریستی روستای ینی ارنکوی zEyNV0QVcKJMCLTroiuUQBTKVD08Xh7rVQFJ6dMi.jpeg

پس از حرکت و بنا به پیشنهاد مسئول دفتر توریستی روستای yenierenkoy در هتل و رستوران theressa توقف کرده و سفارش غذای دریایی دادیم. البته ابتدا پرسیدم قیمت چقدر است و گفتند ۵۰ لیر که موافقت کردم. ولی فکر اینکه طرف سه پرس غذای کامل به قیمت ۱۵۰ لیر برایمان را بیاورد را نداشتم. شاید هم اشتباه از من بود و باید میگفتم یک پرس غذا کافی است. در هر صورت یک سفره مفصل شامل بیش از پنج عدد خرچنگ تعدادی اختاپوس ومیگو  و پنج عدد ماهی سرخ شده به همراه کلی مخلفات و ترشی و لبو و حموس در روی میز چیده شد و ما صرفا توانستیم دو عدد ماهی و مقداری اختاپوس بخوریم.مزه اختاپوس را قبلا در سفر تایلند امتحان کرده بودیم و بسیار دوست داشتم.

رستوران ترزا Eo5FWDLhfvMjHjd2fztZqMLNztMQ2Px8TB4aZthC.jpeg

ناهار رستوران ترزا i1yEDGWTN0DV1Mq3pbKKgjDRQxnjIq3tOb9PP64d.jpeg

حرکت کردیم. کم کم داشتیم به آخرین روستای مسیر و مهمترین آن یعنی روستای dipkarpaz میرسیدیم و پس از آن منطقه حفاظت شده الاغهای وحشی. از روستای dipkarpaz وارد جاده کم عرضتر جنوبی شدیم و از قسمت جنوب منطقه کارپاز به طرف دماغه حرکت کردیم و چند ساحل معروف منطقه را دیدیم که البته تعطیل بود.ولی در مسیر هیچ الاغ وحشی ندیدیم.تا اینکه به کلیسای apostolos andreas در نزدیکترین قسمت به دماغه معروف zefer burnu  رسیدیم که الاغهای مثلا وحشی در حال گرفتن هویج و پرتقال از دست توریستها بودند.پرتقال فورا و با ملچ و ملوچ فراوان در دهان الاغها تبدیل به آب پرتقال میشد و کمی از آن نیز به سر و روی توریستها پاشیده میشد. خانمم خنده اش گرفته بود بیش از صد و پنجاه کیلومتر آمده بودیم برای دیدن الاغهای وحشی و اینها از الاغهای خودمان هم اهلی تر بودند و دنبال توریستها راه می افتادند تا هویج و پرتقال بگیرند.

کلیسای apostolos andreas NgXIQxsVAF0Gl6bFU7liyO2vMAjdrTyoGykAhkXV.jpeg

کلیسای andreash5EmfjdQ1ZVYLZSe9RaO4mFpNweEQPbin976OOA3.jpeg

توریست پرتقال به دست و الاغهای وحشی قبرس 0rdSkS0afU18LzGkvdVMQ8QYEGcREGyofBhJ21dX.jpeg

توریستها و الاغهای وحشی قبرس Zt5gAr3diIROXvtsBlucDunrvFohWIjp5CrIfvpR.jpeg

از داخل کلیسا بازدید کرده و شمعی روشن کردیم. به گفته محلی ها امکان رفتن تا دماغه  zafer burnu با اتومبیل میسر نیست و نیاز به ۷ کیلومتر پیاده روی دارد لذا صرفنظر کرده و در بازگشت چند دقیقه ای در ساحل معروف altin kum ماسه طلایی توقف کردیم. لاکپشتهای دریایی در این ساحل تخم گذاری میکنند که البته در زمانی که رفتیم نه فصل تخم گذاری لاکپشتها بود و نه فصل شنا.مسیر را از همان راهی که آمده بودیم برگشتیم و حدود ۸ شب به گیرنه رسیدیم.

ساحل ماسه طلایی oQxVjMsyXNJ23WcROCYUz5EHB2cHsUDpZCoUP1Ct.jpeg

ساحل لاکپشتها I9wZqnmbN01eP8d7d7evOR09kAP95kmLZ2r6U7jZ.jpeg

روز ششم

سفر به فاماگوستا

فاماگوستا سومین شهر بزرگ قبرس شمالی در قسمت شرقی جزیره قرار دارد.و برای رفتن از گیرنه به فاماگوستا باید ابتدا به نیکوزیا رفته و از جاده فرودگاه به سمت فاماگوستا بپیچیم. تصمیم گرفتیم یک ساعتی در نیکوزیا یا همان لفکوشا توقف کرده و از بازار سرپوشیده معروف شهرداری که روز اول تعطیل بود بازدید کنیم بازار پر بود از فروشگاههایی که خرت و پرت میفروختند مجسمه های کوچک کارت پستال سمبل های فرهنگی قبرس. قیمتها از مرکز خرید onder بالاتر بود. شاید به خاطر اینکه توریستها زیاد از این بازار خرید میکنند . برگشتیم و سوار اتومبیل شده به طرف جاده فرودگاه حرکت کردیم. در نزدیگی فرودگاه و کنار پل تقاطع جاده های فرودگاه و فاماگوستا مرکز خریدairport mall  ۱۰۰۱  قرار دارد که نیم ساعتی را در آنجا گذراندیم. تنوع مارکها زیاد نیست و مرکز خرید فقط یک طبقه است.از لفکوشا به فاماگوستا دو راه وجود دارد یک راه اصلی به نام lefkosa magusta anayolu “جاده اصلی لفکوشا ماگوستا” که مستقیم به خود فاماگوستا میرسد و جاده دوم که شمالی تر است و ابتدا به شهر yeni eskele و سپس از طریق جاده کارپاز به فاماگوستا به خود فاماگوستا میرسد. چون محل اقامت ما در جاده کارپاز به ماگوستا بود مسیر اسکله را انتخاب کردیم.به طرف شهر اسکله حرکت کرده و پس از حدود ۴۰ دقیقه از کمربندی شهر اسکله به طرف ماگوستا پیچیدیم. ساحل معروف long beach نرسیده به ماگوستا قرار دارد . ولی هرچه گشتیم شهرکی به نام long beach tatil evleri که به معنی خانه های مخصوص تعطیلات ساحل لانگ بیچ است را پیدا نکردیم از محلی ها پرسیدیم و گفتند که این خانه ها در واقع شهرکهایی هستند که یک شرکت بزرگ محلی به نام نویانلار ساخته و به خارجی ها فروخته است و مالکین خانه ها را توسط خود شرکت به توریستها اجاره میدهند و ما را به دفتر شرکت راهنمایی کردند. با ورود به شرکت از تعداد زیاد هموطنان و کارکنان فارسی زبان شرکت تعجب کردیم. متوجه شدیم شرکت در ایران نیز شعبه دارد و تعدادی از هموطنان نیز واحدهای مسکونی شرکت را در این شهرکها خریداری کرده اند در حدی که شرکت کارمند فارسی زبان استخدام کرده است. با ارائه برگه رزرو به یک واحد کوچک راهنمایی شدیم. شهرک بسیار زیبا و با تمام امکانات تفریحی ساخته شده بود. چندین استخر بسیار زیبا و تمیز سالن بدنسازی و منطقه بازی کودکان و رستوران و کافی شاپ.قیمت واحدها را پرسیدیم و گفتند از متری چهار میلیون تومان به بالا.

ساحل لانگ بیچ VVltR4FudYsIoznb3jae8qWLiCDXQQP9cRoUEIIf.jpeg

پارک ساحلی لانگ بیچ cDy7ojS3XkR2iwV3sQlLOTJOeMGghnOv1VhRKN7d.jpeg

شهرک توریستی نویانلار long beach tatil evlari 1IrESNB495kY2XJ3ONneysARAF0L1rZLiNal3YNs.jpeg

شهرک توریستی نویانلار long beach tatil evlari قبرس

بعد از کمی استراحت تصمیم بازدید از ویرانه های salamis نزدیک فاماگوستا گرفتیم . ویرانه های شهر سالامیس و آمفی تئاتر معروف آن در سمت چپ جاده کارپاز به فاماگوستا بعد از ساحل long beach قرار دارند.

هتل معروف پنج ستاره   salamis bay konti نیز در همین مسیر قرار داشت و از کنار آن عبور کردیم. برگشتیم و چند ساعتی را در ساحل بسیار زیبای long beach و پارک ساحلی کنار ان گذراندیم.

سواحل شنی فاماگوستا بر خلاف سواحل صخره ای و سنگریزه ای گیرنه برای شنا عالی هستند.پوشش درختی فاماگوستا کمتر از گیرنه است و سرسبزی کمتری دارد.

روز هفتم

این روز مخصوص بازدید از فاماگوستا بود. بعد از حدود یک ربع رانندگی به فاماگوستا رسیدیم. شهری بزرگتر از گیرنه با فروشگاههای بزرگ. دانشگاه معروف مدیترانه شرقی فاماگوستا را هم دیدیم. هموطنان زیادی فرزندانشان را برای اخذ مدارک رشته های پزشکی به این دانشگاه میفرستند. به قسمت شهر قدیمی و ارگ شهر رفتیم . یک دیواره عظیم کنار ساحل احتمالا برای محافظت از حمله به شهر ایجاد شده بود. در کوچه پس کوچه های زیبای شهر قدیمی قدم زدیم و از میدان نامیک کمال و مسجد لالا مصطفی پاشا که قبلا کلیسا بوده بازدید کردیم. سری به منطقه متروکه ماراش  maras که محل بمباران و درگیریهای سابق بود زدیم. خانه ها و آپارتمانها  و هتلهای بمباران شده به همان صورت مانده بودند و منطقه تبدیل شده بود به محل بازدید توریستها از ویرانه های جنگی. منطقه در اختیار نیروهای سازمان ملل بود و اجازه ورود به محوطه را نمیداند.

فاماگوستا jiOPs8ufh0m7cHOb6cxEL1KUo0qWIrBfOkusY3BY.jpeg

فاماگوستا lOjYKfphjdXuvolnpRz9JzfEMVZEKSxdDTI1omcy.jpeg

فاماگوستا l4aPBlhIv6nY8zEYQimYfN3oCC6fQgjevUxVljjB.jpeg

فاماگوستا قبرس

به مرکز خرید بزرگ  city mall در جاده شهید ابراهیم کاظم نزدیک میدان سر زدیم و تعداد زیادی هموطن را در حال گشت و گذار و خرید مشاهده کردیم.ناهار را در فاماگوستا صرف کردیم و برای استراحت دوباره به ساحل لانگ بیچ برگشتیم. کم کم وقت بازگشت به وطن میشد. عصر را در محوطه زیبای شهرک کنار استخر سپری کردیم و صبح زود روز بعد با زدن پنج لیتر بنزین که برای رسیدن به فرودگاه کافی بود حرکت کردیم و اتومبیل را تحویل نماینده شرکت داده و سیصد لیر دپوزیت را گرفتیم. نیم ساعتی را به گشت و گذار داخل فرودگاه ارجان پرداختیم . غذا و نوشیدنی بسیار گران بود . حدود ۸ صبح پرواز کردیم و نه صبح به فرودگاه سابیها در استانبول رسیدیم. مهر کردن پاسپورتها و تحویل گرفتن چمدانها که نمیدانم چرا علیرغم داشتن پرواز بعدی مجبور به تحویل گرفتن آنها و تحویل مجدد به پرواز دوم شدیم یک ساعت کامل زمان برد و با پرواز دوم به شهر مرزی وان ترکیه برگشتیم. و مسیر طولانی از وان با مینی بوس تا مرز رازی و از رازی تا اردبیل با ماشین خودمان شروع شد.مرز رازی ساعت ۴ عصر به وقت ترکیه بسته میشود حدود ۶ به وقت ایران و از وان تا مرز حدود یک تا یک و نیم ساعت راه است پس در محاسبه پرواز برگشت از هر شهر ترکیه به شهر وان باید دقت کرد تا مجبور به اقامت یک شب اضافه در وان نشد.

جمع بندی :

قبرس شمالی بسیار شبیه ترکیه است. با کمی فرهنگ و تاریخ یونانی.شهر ها به هم نزدیک هستند و میتوان با اقامت در یک شهر دو شهر بزرگ اصلی دیگر را هم در یک روز بازدید کرد.جاده ها خلوت هستند و آرامش خاصی در شهر و جاده ها حاکم است.شهر گیرنه برای تفریحات دریایی و قایق سواری و ماهیگیری مناسب بوده و شهر فاماگوستا برای استراحت در ساحل.

اقامت در هتلهای گرانقیمت پنج ستاره در فصلی از سال که امکان شنا و تفریحات دریایی وجود ندارد را توصیه نمیکنم. مراکز خرید مجتمع و بزرگ در قبرس شمالی وجود ندارد و قیمتها کمی بالاتر از ترکیه است.

قیمت مواد غذایی و خوراک هم از ترکیه بالاتر است.

طبیعت قبرس و بویژه منطقه کارپاز بسیار زیباست.

نویسنده : سعید اسلامی نمین

منبع :لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *