خانه / سفرنامه / سفری متفاوت به استانبول(خرداد ۹۵)

سفری متفاوت به استانبول(خرداد ۹۵)

با توجه به اوضاع استانبول از لحاظ امنیتی و خواست و دلخواه خانواده مادرم برای رفتن بالاخره راضی به رفتن شدیم. من و همسرم برای بار دوم و مادر و پدر و خواهرم برای بار اول قصد سفر به استانبول رو داشتیم و با پرس و جو در سایت های مختلف تصمیم گرفتیم برای تعطیلات خرداد و برای ۵ روز ۱۲ الی ۱۶ خرداد ماه تور رزرو کنیم قصد ما از سفر خرید و تفریحات بود که بیشتر منجر به خرید شد. بعد از انتخاب هتل و تاریخ تور از سه هفته قبل از سفر نفری ۹۵۰ هزار تومن با پرواز ماهان رفت ۶:۵۰ برگشت ۲۰:۳۰ و هتل bekdas hotel delox در محله لالعلی رو رزرو کردیم و مشغول جمع آوری اطلاعات و تحقیق برای استفاده حداکثری از وقتمان رو شدیم.

با توجه به تجربه قبل برای استفاده اتومبیل شخصی و با توجه به تعدادمان تصمیم گرفتیم از ون های مخصوص خود فرودگاه استفاده کنیم و با هماهنگی ۸۰ هزار تومن ماشین و هر مسیراضافه ۱۵ هزار تومان اضافه ماشین رو برای ساعت ۳ بامداد رزرو کردیم.

روز سفر فرا رسید با توجه به ساعت حرکت و مسیر اضافه ترجیح دادیم شب رو در منزل پدری بگذرانیم و پول اضافه ندهیم. ماشین سر ساعت رسید و با توجه به خلوت بودن خیابان ها ۵۰ دقیقه طول کشید تا به فرودگاه رسیدیم (ما در فلکه صادقیه ساکن هستیم) مراحل بلیط و گیت رو گذراندیم و منتظر اعلام برای سوار شدن بودیم ولی خلاف تصورمان در سفر گذشته پرواز معراج بدون تاخیر، ماهان با تقریبا ۱ ساعت تاخیر پرواز کرد و پس از ۳ ساعت در فرودگاه آتاتورک بر زمین نشست. و با اختلاف ساعت ۹ صبح به استانبول رسیدیم.

هوا ۲۳ درجه و آفتابی بود پس از مهر خروج و تحویل گرفتن چمدان‌ها شرکت ترانسفر خودمان رو پیدا کردیم و منتظر باقی مسافران ماندیم که تقریبا ۱۰ دقیقه طول کشید ولی با توجه به ساعت ترافیک خیابان ها و بسته بودن جاده ساحلی ابتدا مسافران تقسیم و بعد ما رو رسوندن که تقریبا ۲ ساعت طول کشید که خستگی مضاعفی برای ما داشت. ساعت ۱۲ به هتل رسیدیم و امکان دادن اتاق تا ساعت ۱۴ نبود پس چمدان ها رو گذاشتیم و گشتی در خیابان‌های اطراف و صرف ناهار تا تحویل اتاق طول کشید.

اتاق با توجه به عکس های موجود در سایت ها بود دسترسی خوب صبحانه کامل که شامل انواع کیک و نان، غذاهای گرم، انواع نوشیدنی و ….. بود. رفتار پرسنل خوب بود ولی تنها نکته منفی حمام کثیف و جرم گرفته اون بود که احساس بدی انتقال میداد.(در قسمت نقد و بررسی به طور کامل توضیح داده شده است)

پس از استراحت و برنامه ریزی هایی که برای کل سفر داشتیم ( صبح ها خرید عصر‌ها سیاحت) با توجه به تاخیرها برنامه عوض شد و تصمیم گرفتیم به پاساژ جواهر بریم. به ایستگاه مترو vezneciler رفتیم و یکسره تا ایستگاه sisli ادامه داد خروج از مترو ورود به پاساژ بود برای به مشکل برنخوردن ساعت تعیین کردیم و به دو گروه تقسیم شدیم. پاساژی بزرگ و برندهای معروف و لوکس و برخی از مغازه ها حراج بودند و مارک های معروف ترکیه هم داشت که پس از کمی خرید به هتل برگشتیم و شام رو از کنسرو هایی که از تهران آورده بودیم خوردیم و استراحت کردیم تا روز جدید رو پر انرژی شروع کنیم.

استانبولی متفاوت

صبح ۷٫۵ بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه جهت خرید به سمت پاساژ کاله که با تجربه خوب قبلی در ایستگاه گونگورن پیاده شدیم ایستگاه دقیقا کنار پاساژ بود و پیاده روی نداشت. در این پاساژ که outlet است اجناس با قیمت خوب و برند های معتبر موجود بود که پس از خرید به طبقه آخر رفتیم و اسکندر کباب و کوفته بسیار خوشمزه ای از hd skender گرفتیم که قیمت تمام شده برای ۵ نفر با انعام ۹۰ لیر شد.

در کل قیمت ها در برندهایی مانند ال سی و دفاکتو بیشتر از سال ۹۴ بود و به طور مثال قیمت شلوار پارسال از ۲۰ شروع میشد ولی امسال از ۴۰ یا ۵۰ لیر ولی قیمت ها در تمامی شعب یکی بود اما اجناس فرق میکرد. با خریدهای بسیار امکان رفتن به جایی نبود پس به هتل برگشتیم و پس از استراحتی کوتاه برای تور کشتی بسفر راهی اسکله شدیم به ایستگاه تراموا نزدیک هتل به نام laleli universite رفتیم و در ایستگاه eminonu پیاده شدیم از شانس خوب ما کشتی در شروع حرکت بود و با نفری ۱۲ لیر سوار کشتی شدیم و طی ۱:۱۵ دقیقه از تنگه بسفر و قسمت های آسیایی و و بالا شهر اروپایی بازدید کردیم و با توجه به ساعت ۷ شب هوا بسیار عالی بود و خودمون رو به صرف چای در کشتی مهمان کردیم.

با توجه به خستگی مقداری رو در جهت رسیدن به هتل پیاده رفتیم و بقیه راه با تراموا به هتل رسیدیم. من و همسرم که دوست نداشتیم تو هتل بمونیم و همچنین شب تولد همسرم بود به قصد گردش بیرون زدیم به سمت اکسارای پیاده‌روی کردیم یه کیک کوچیک از قنادی خریدیم به قیمت ۱۱ لیر که خیلی شیک بسته بندی و همراه دستمال و چنگال برامون پیچید و در ادامه راه تصمیم گرفتیم شامی در مک دوناد بخوریم که بسته بندی شامل سیب زمینی برگر دوبل بزرگ و میگو سوخاری و قارچ سوخاری برای دو نفر ۵۰ لیر که به نظرم گرون بود و یه سری چیزا رو ما نخواسته بودیم و اضافه برامون گذاشته بود و پولش رو حساب کرده بود.

تو راه برگشت بچه گداهای در کنار خیابون نشسته بودن که مقداری از غذای باقی مونده همرامون رو بهشون دادیم و قدم زنان به هتل برگشتیم.

روز سوم جمعه رو با رفتن به جمعه بازار شروع کردیم. جمعه بازار واقع در ایستگاه فندیک زاده و همه جور جنس از مواد غذایی تا پوشاک با قیمت های متفاوت از کیف ۱۰ لیری تا ۱۸۰ لیر در آن موجود است و میشه برای سوغاتی و یا حتی با گشتن خرید های خوبی انجام داد. تا ظهر در این بازار گشتیم و به سمت ایستگاه آکسارای و بعد از اون پیاده تا پاساژ هیستوریا که انتخاب مناسبی برای خرید نبود هم مسیر بد و پیاده روی طولانی در گرما و سر بالایی و هم قیمت های گرون که از پاساژ خرید نکردیم و بعد از خوردن ناهار در کینگ برگر که شامل یک چیزبرگر دوبل سیب زمینی و نوشابه بزرگ هر نفر ۱۲ لیر که خوشمزه بود به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم .

عصر به سمت ایستگاه بایزیت یا گرند بازار رفتیم و وارد بازار شدیم بازار قدیمی و با اجناس سنتی پر شده بود در ادامه به بازار مصری ها رسیدیم که ادویه وانواع شیرینی در اینجا موجود بود ولی بسیار گران که از اینجا فقط چمدان خریدیم و در انتها به اسکله رسیدیم و سوار تراموا به سمت ایستگاه کاباتاش رفتیم و بعد از اون با فانیکولار که یک ایستگاه بود به تقسیم رسیدیم.

تو میدون همراه با تراموا مخصوص خیابان استقلال کارناوال موسیقی بود که فضای شاد و زنده ای رو ایجاد کرده بود تو میدون تقسیم از بلال‌های خوشمزه خوردیم که خیلی شیرین و دلچسب بود و با مجسمه میدون عکس انداختیم و به سمت خیابون استقلال رفتیم در این خیابون از گروه های موسیقی ایرانی که خیلی بد آهنگ، اگه یه روز بری سفر رو میخوند تا از کشورهای مختلف هنرنمایی میکردند و همراه با چراغونی فضای خاصی رو به این خیابون داده بودند تا انتهای خیابون پیاده رفتیم و هر از چندگاهی خرید کردیم مثلا از طبقه آخر مانگو که outlet هست پالتو به قیمت ۷۰ لیر خریدم ولی زمانی که به آخر خیابون رسیدیم ساعت ۱۰ شب بود و برای بازدید از برج گالاتا دیر شده بود پس با متروی ایستگاه sishane به هتل برگشتیم.

صبح شنبه پس از صرف صبحانه با مترو اکسارای به ایستگاه kocatepe برای پاساژ استانبول فروم و ایکیا و دیدن اکواریم رفتیم.

ورودی به اکواریوم نفری ۷۵ لیر بود که ۵ نفرمون ۳۷۵ لیر و قیمت بالایی داشت پس از رفتن پشیمون شدیم و به سمت ایکیا رفتیم فروشگاه بزرگ که شامل کالای خونه که اتاقهای تزیین شده و دکوراسیون های زیبا با وسایلشون گذاشته بودند که زیبا بود و مقداری شمع و وسایل تزیینی از این فروشگاه خریدیم و به سمت خود پاساژ رفتیم که خرید های خوبی از این پاساژ کردیم برای صرف ناهار به طبقه آخر رفتیم و بشقاب گوشت و مرغ سفارش دادیم که از ظرف شامل ماکارونی گوشت سیب زمینی بود که ۵ نفر با هم ۹۰ لیر شد ولی به دلیل حجم کم سیر نشدیم.

دوباره به سمت هتل برگشتیم و چون شب آخر برای موندن تو استانبول بود من و همسرم به اسکله رفتیم ولی خانواده مادری ترجیح دادن در اطراف هتل گشتی بزنند.

دریا آرامش بخش و هوای عالی شب خوبی رو رقم زد به ویژه خوردن ساندویچ ماهی که نوع ماهی رو یادم نمیاد ولی همراه با سبزیجات و پیاز پر شده بود، کنار دریا که هر نفر ۸ لیر به همراه نوشابه ۱۲ لیر حسابی دلچسب بود.

روز آخر رو چون قرار بود ترانسفر ساعت ۱۵ بیاد دنبالمون به گشتن اطراف اختصاص دادیم به کاخ و موزه و پارک توپکاپی رفتیم که بسیار زیبا بود بعد به سلطان احمد و ایاصوفیه که داخل مسجد سلطان احمد عروس و دامادی مشغول عکس انداختن بودن و جالب بود.

بعد گشتن داخل مسجد کمی تو محوطه نشستیم و جهت کامل کردن خریدها به اطراف هتل رفتیم و از دکه نزدیک هتل ساندویچ دنر خوردیم که نفری ۸ لیر با نوشیدنی تمام شد و پس از صرف چای به هتل برگشتیم و منتظر اومدن ترانسفر شدیم ساعت ۱۵:۳۰ سوار اتوبوس شدیم و ۱ ساعت بعد به فرودگاه آتاتورک رسیدیم و پس از گرفتن کارت پرواز و عبور از کنترل پاسپورت منتظر اعلام پرواز شدیم و کمی تو فرودگاه گشت زدیم عده ای مشغول اعزام به حج بودن و از تمام ملیت ها در این فرودگاه دیده می‌شد.

در انتها پس تاخیر ۱ ساعته روی باند فرودگاه برای اجازه پرواز استانبول رو به مقصد تهران ترک کردیم. حدود ۳ ساعت بعد به فرودگاه امام رسیدیم پرواز خوب بود کترینگ عالی ولی مهمانداران اعصاب نداشتند و کمی رفتار نامناسب با مسافران داشتند.

بعد خروج از کنترل پرواز داخلی و گرفتن چمدان‌ها مسئول گمرک از مادرم خواست جهت کنترل چمدان به قسمت دیگه‌ای بیاد که استرس و اعصاب خوردی همراه با باز نشدن رمز چمدان توام شد که مجبور شدن قفل رو بشکنن ولی بالاخره بدون جریمه اجازه خروج دادند و با همان راننده که اومده بودیم حدود ساعت ۳ به خانه بازگشتیم و از خستگی بیهوش شدیم.

استانبولی متفاوت استانبول

استانبولی متفاوت

از تجارب سفر:

• از روزی که رفتیم به ازای هر ۱۰۰ دلار ۲۹۵ لیر گرفتیم و در روز آخر ۲۸۰ لیر و روزهای مختلف متفاوت بود پس سعی کنید به اندازه نیاز چنج کنید.

• ساعت پرواز صبح خوب نبود و نصف روزمان همراه با خستگی و ترافیک استانبول به هدر رفت و برای بازگشت آخرشب باشه بهتره تا حداکثر وقتتون رو استفاده کنید.

• بهترین و معروفترین خیابان برای توریست ها خیابان استقلال است به دلایل نا امنی ما در این منطقه نگرفتیم ولی شب‌های استقلال معروف و ساعت کار تراموا تا ۱۲ است پس بهتر است در این منطقه هتل رزرو کنید.

• داشتن چند کنسرو و آب معدنی در چمدان به هنگام رفتن ایده خوبی است.

• از رفتن به مراکز خرید متعدد خودداری کنید تمامی برندها در پاساژها یکی است.

• خوردن غذاهای دریایی فراموش نشود.

• خوردن غذاهای ترکی رو به فست فود ترجیح دهید که تجربه های جدید داشته باشید.

• مراقب پول و اشیا قیمتی باشید ۲۲۰ لیر از پولمان در اتاق گم شد و کسی هم مسئولیت قبول نکرد.

• اگر قصد خرید متوسط و خوب دارید جمعه بازار و مرکز خرید کاله مناسب هستند و نیاز به خرید رو پوشش میدن.

• ما در سری گذشته به جزیره رفته بودیم و این بار به تور کشتی بوسفر این دو از بهترین قسمت‌های سفر هستند حتما امتحان کنید.

• گول رستوران دارانی که برای جلب مشتری فارسی صحبت میکنند رو نخورید و از جاهای معتبر غذا تهیه کنید.

• برای تهیه شکلات و آب معدنی و یا حتی مواد خوراکی از فروشگاه میگروس یا کارفور استفاده کنید که قیمت های خوبی دارند. و جاهای مختلف شعبه دارند.

• اگر خرید بسیار کرده اید بهتر است چمدانها رو بین افراد تقسیم کرده و از حمل کنار هم خودداری کنید که موجب معطل شدن و یا حتی جریمه گمرک میشوید.

• دوباره رفتن و دیدن یک مکان جذابیت بار اول رو نداره مخصوصا با اوضاع پیش آمده سال ۹۴ برای سفر بهتر بود با این حال اگر قصد سفر دارید از رفتن به مکان های شلوغ خودداری کنید.

• و در آخر ما به عنوان نماینده کشورمون سعی کنیم بی فرهنگی از خودمان نشان ندهیم که نمونه هایی رو با چشمم دیدم (انداختن آب دهان کنار فروشگاه lc waikiki و یا خارج از صف ایستادن و بدون نوبت به صندوق رفتن که واکنش بد صندوق دار آدم رو شرمنده میکرد و یا فقط ایرانی ها رو تعداد لباس هاشون قبل و بعد از پوشیدن در پرو میشمرن)

نویسنده : شادی نوری

منبع:لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …