یادمه اولین باری که سفرنامه نوشتم کلاس دوم راهنمایی بودم که بعد از تعطیلات نوروز معلم انشامون گفت: اونایی که تعطیلات به سفر رفتن ‏ ‏، سفرنامه اش را بنویسن . از اونجایی که ماهم اونسال به شهر زیبای اهواز رفته بودیم یه سفرنامه ۱۴-۱۵ صفحه ای نوشتم و حدود ۴۰ دقیقه پای تخته‏‏ انشامو خوندم‏‏، موقع نمره دادن معلمم گفت : خیلی سفرنامه ات طولانی بود و نمره ۸ بهم داد، از اون به بعد دیگه سفرنامه ننوشتم ولی همیشه عاشق خوندن سفرنامه بودم . بخصوص سفرنامه دوستای لست سکندیم.این سفرنامه ۲۳ امین سفر مشترک من و همسرم هست

چند سالی بود که تصمیم داشتم به باداب سورت سفر کنم و این مکان زیبا را که خیلی وصف آن را شنیده بودم از نزدیک ببینم، ولی مشغله و بدنیا آمدن پسرم مانع این موضوع شده بود. شنیده بودم که اون منطقه در اردیبهشت ماه بسیار زیباست. به خاطر همین تمام سعیمو کردم که اردیبهشت ۹۵ هر جور شده به باداب سورت سفر کنم .

از اونجایی که همیشه به سفرهای دسته جمعی علاقه دارم ، قضیه سفر را با خانواده مطرح کردم و بقیه نیز استقبال کردن که همراه ما در این سفر باشند. بنابراین روز ۲۳ ام اردیبهشت ۹۵ ، یک سفر ۱۲ نفره با ۴ ماشین را آغاز کردیم.

بر اساس تحقیقاتی که کرده بودم ، چشمه باداب سورت در نزدیکی روستای اروست ، بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد، که پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و این چشمه در ایران بی نظیر و در جهان کم نظیر هست. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله‌ی ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان می باشد.

چون میدونستم بین راه تا رسیدن به مقصد خیلی جاهای زیادی برای دیدن هست که محاله همراهان ما اجازه بدهند از آنها رد شویم و توقفی نداشته باشیم ، بنابراین به همه گفته بودم که ساعت ۵ صبح حرکت کنند و ساعت ۵:۴۵ دقیقه اول شهر بومهن توقف کنند. خدا رو شکر که کسی خلف وعده نکرد و هر ۴ ماشین سر ساعت آنجا بودند و عملا سفر ما به باداب سورت ساعت ۶ صبح شروع شد.

برای رفتن به این چشمه زیبا، ما جاده فیروزکوه را انتخاب کردیم و بعد از یک ساعت رانندگی جهت صرف صبحانه در کناری توقف کردیم . بعد از کمی استراحت ، مجدد به حرکتمان ادامه دادیم. مقصد بعدی ما پمپ بنزین پل سفید بود. قبل از رسیدن به پمپ بنزین در ماشین متوجه پل ورسک شدیم و برای دیدن این پل ،در همین حد اکتفا کردیم. در کنار پمپ بنزین یک راه میانبر و البته بسیار دیدنی است که ما را به مقصد می رساند. اگر شما قصد سفر به باداب سورت را دارید میتوانید جاده ساری را نیز انتخاب نمایید ، منتها پیشنهاد من به شما این است که حتما این مسیر طلایی را امتحان کنید.
این مسیر از جاده فرعی کنار پمپ بنزین پل سفید و از مقابل دریاچه شورمست شروع میشه و اکثر جاذبه های گردشگری منطقه را شامل می شود همچنین بعد از گذشتن از مناطق بکر جنگلی و جاده فریم شهر به مقصد می رسید. حتما قبل از حرکت از سالم بودن ماشینتان مطمئن شوید ، چون این جاده بسیار پیچ و خمی است و سربالایی های زیادی دارد. در مسیر می توانید از جاهای دیدنی این منطقه مثل دریاچه شورمست ، دریاچه چورت ، دریاچه الندان و سد سلیمان تنگه بازدید کنید.

جاده ای بسیار زیبا و دیدنی ، انقدر قشنگ بود که دوست داشتیم کل مسیر را پیاده برویم . باد خنک همراه با بوی طبیعت صورتمان را نوازش می کرد. بعد از کلی عکس گرفتن در مسیر و لذت بردن از هوای عالی آنجا به سد شهید رجایی ( سد سلیمان تنگه) رسیدیم.

سفرنامه آنتالیا

در آنجا یک دکه و جایی برای نشستن در کنار سد بود که با گرفتن ۱۲ عدد بستنی لذت بردن ما از طبیعت دو چندان شد.
پس از کمی استراحت به مسیر خودمان در جاده رویایی ادامه دادیم. پسرم که عاشق حیوانات هست با دیدن گاوها در کنار جاده خیلی ذوق می کرد و براشون دست تکان می داد. بعد از طی مسافت ۱:۳۰ به بالای شهر کیاسر رسیدیم . از بالا دیدن شهر بسیار زیبا بود . خانه هایی با سقف های رنگی در دره ای که کنارش پُر بود از کوه های سر سبز.

برای صرف ناهار دریاچه الندان را انتخاب کرده بودیم. حقیقتا این دریاچه غیر قابل توصیف هست . چون پیش بینی میکردم که وقتی به دریاچه الندان می رسیم همه خسته هستند و انقدر مجذوب دریاچه می شوند که کسی دنبال درست کردن غذا نمی رود ، به همه گفته بودم که هر کس به اندازه خانواده خودش غذا بپزد و همراه خودشان بیاورند.

الآن که فکر می کنم از پیشنهادم خیلی راضیم، چون در فاصله زمانی کوتاهی غذا را در کنار دریاچه خوردیم و بیشتر وقتمان را صرف لذت بردن از طبیعت کردیم.

سفرنامه آنتالیا

مقصد نهایی ما حرکت به روستای زیبای اروست بود. روستای اروست نزدکترین روستا به چشمه باداب سورت است ، که ما تصمیم داشتیم چند روزی در آن روستا اقامت کنیم. حدودای ساعت ۷ بعد از ظهر به روستا رسیدیم .چون یکی از دوستان قبلا به این روستا سفر کرده بود ، شماره تماس یکی از اهالی روستا را جهت اقامت به ما داده بود . به محض رسیدن به روستا به شماره زنگ زدم و او نیز خانه روستایی را که برای اقامت ما آماده کرده بود به ما نشان داد.

خانه روستایی دو طبقه با حیاطی بزرگ که به راحت سه تا از ماشین ها در آن جا می شد. خانه برای ما که جمعیتمان زیاد بود گزینه بسیار مناسبی بود. ما این خانه دربستی را برای دو شب و سه روز ۲۴۰ هزار تومان اجاره کردیم. شما اگر قصد سفر به باداب سورت را دارید و اهل گذروندن در خانه های روستایی نیستید می توانید در کیاسر یا ساری و یا سمنان اقامت داشته باشید ‏، و اگرنه می توانید با کمی پرس و جو در خانه های روستایی خانه مناسبی را پیدا کنید.

صبح روز بعد تصمیم گرفتیم که خیلی زود بعد از صرف صبحانه و قبل از گرم شدن هوا به چشمه برویم. ساعت ۸ بود که همه سوار بر ماشین به سمت چشمه حرکت کردیم، فاصله روستا تا پای کوهی که چشمه در آن قرار دارد حدود ۱۵ دقیقه هست . البته مسیر کوتاه است ولی از آنجایی که جاده اش سنگلاخی است باید آهسته رانندگی کرد.

بعد از رسیدن به پای کوه و پارک کردن ماشین ها ، تصمیم گرفتیم که بچه های کوچک و کسانی که حوصله کوهنوردی ندارند با یکی از ماشین ها تا پای چشمه بروند . اگر ماشینتون شاسی بلند باشه به راحتی می توانید تا نزدیکای چشمه برید ولی در غیر اینصورت بازم نگران نباشید چون پای کوه نیسان هایی هست که شما را با گرفتن هزینه ای تا نزدیک چشمه میبره.

توصیه من به شما این هست که اگر واقعا می خواهید از سفرتان نهایت لذت را ببرید ، حتما پیاده تا چشمه برید ، من که حتی دلم راضی نشد پسر ۲ ساله ام را با ماشین بفرستم . دوست داشتم او نیز به اندازه من از طبیعت لذت ببرد ،با این حال که می دونستم ممکنه بین راه خسته بشه و همکاری نکنه ، نگذاشتم با ماشین برود.

در مسیرمان نهر آبی بود و در کنار نهر پُر بود از سبزی های جنگلی،چند تایی از سبزی ها را پدرم می شناخت و می گفت برای دل درد مفید هستند. کمی جلوتر که رفتیم درختچه های زرشک را در مسیرمان دیدیم . واقعا زیبا یود.

بدلیل اینکه پسرم خسته شده بود ، تخته سنگ بزرگی پیدا کردم و با او در کنار نهر نشستم. تلاقی صدای خوردن آب بروی سنگ و صدای آواز پرندگان همراه با بوی سبزی های وحشی بسیار دلنشین بود. دوست داشتم ساعتها آنجا بشینم و پسرم را در آغوش بگیرم ولی هیجان دیدن چشمه باعث شد که با تخته سنگ و نهر خداحافظی کنم

سفرنامه آنتالیا

در قسمتی از مسیر پُر بود از علفهایی تقریبا بلند که تا پایت را در آن می گذاشتی کلی ملخ از روی زمین بلند می شد .

خیلی ترسیده بودم ولی چون نمی خواست پسرم ترسیدن را از من یاد بگیرد با او شروع به بازی کردم . با هم پاهایمان را روی زمین می کوبیدیم تا ملخ ها بلند شوند . انقدر غرق در بازی شدیم که هم خودم ترسم را فراموش کردم و هم اینکه پسرم از ذوق بلند شدن ملخ ها سریعتر مسیر را طی کرد . دیگه کم کم به چشمه رسیده بودیم . چشمه های پلکانی نارنجی رنگ

باداب سورت

چشمه، رنگ بسیار زیبایی داشت و بسیار وسیع بود .جالب اینجا بود که چند خارجی نیز در اطرف چشمه بودند . مکانی که اکثریت مردم کشور خودمان نمی دانند کجاست ، توریست نیز داشت!! در کنار چشمه یک چشمه دیگری بود که می گفتند آب ترش گازدار دارد ‏ و چند نفری از آن آب نوشیدند … ولی ما ترجیح دادیم امتحان نکنیم دیدن آن چشمه هم خالی از لطف نبود ‏اما کاش کسی آنجا می بود که در مورد آبی که از آنجا جاری میشد توضیح می داد .

نه تنها خود چشمه بسیار زیبا بود بلکه از بالای کوه منظره اطراف بسیار دیدنی و قشنگ بود. حدود یک ساعت در کنار چشمه ماندیم .

در مسیر برگشت از سبزی های محلی که بوی مست کننده ای داشت چیدیم

بعد از ظهر آن روز به بازدید از روستای زیبای اروست پرداختیم …. روستای زیبا با مردمان مهربان. مردمانی که به سادگی و بی ریا صحبت می کردن … زنان مهربان و مردان دوست داشتنی … واقعا کاش میشد از این دنیای شهری دل بکنم و با این مردمان بی ادعا زندگی کنم… حیف دیدن کندوهای عسل در اطراف روستا برایمان بسیار جذاب و لذت بخش بود.

به دلیل اینکه زودتر به تهران برگردیم از مسیر سمنان برگشتیم. و در سمنان از شهمیرزاد و غار مهدیشهر دیدن کردیم. دیگه در مورد شهر زیبای سمنان توصیح نمی دم چون هدف من از این سفرنامه معرفی منطقه چهاردانگه و البته چشمه باداب سورت بود.

امیدوارم سفر های خوبی در پیش داشته باشید و از این چشمه زیبا دیدن کنید .

نکاتی در مورد سفر به باداب سورت:

مسیرها:

مسیر ۱ : تهران => سمنان => مهدیشهر => شهمیرزاد => فولاد محله => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت اروست.

جاذبه های مسیر: غار دربند مهدیشهر ، همچنین بزرگترین باغ گردوی جهان در شهمیرزاد و …

مسافت از تهران تا سمنان: ۲۳۹ کیلومتر
مسافت از سمنان تا اروست: ۱۴۵ کیلومتر
جمع کل: ۳۸۴ کیلومتر

جزئیات مسافت ها از سمنان:
سمنان تا شهمیرزاد = ۳۰ کیلومتر
شهمیرزاد تا سه راه تلمادره = ۹۷ کیلومتر

مسیر ۲ : تهران => ساری => کیاسر => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت اروست.
جاذبه های مسیر: دریاچه شورمست، سد شهید رجایی و دریاچه سلیمان تنگه، دریاچه چورت، دریاچه الندان ، آب بندان بکر روستای لالا و …
مسافت از تهران تا ساری: ۲۵۰ کیلومتر
مسافت از ساری تا اروست: ۱۰۹ کیلومتر
جمع کل: ۳۵۹ کیلومتر

جزئیات مسافت ها از ساری:

ساری تا کیاسر = ۷۴ کیلومتر
کیاسر تا سه راه تلمادره = ۱۷ کیلومتر

مسیر ۳ (مخصوص گردشگران شمال شرق کشور) : مشهد => شاهرود => دامغان => چشمه علی => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت اروست.

جزئیات مسافت ها از سه راه تلمادره:

سه راه تلمادره تا پارکینگ رسمی باداب سورت در سه راهی “اروست – مالخواست – باداب سورت” = ۱۸ کیلومتر

پارکینگ رسمی باداب سورت در سه راهی “اروست – مالخواست – باداب سورت” تا محل چشمه ها ۶ کیلومتر (جاده خاکی و سنگلاخی) توجه: تمامی کیلومتر ها تقریبی می باشند و از روی نقشه تهیه شده اند. مسافت از تهران تا چشمه ها از هر دو مسیر فوق به صورت تجربی ۳۵۰ کیلومتر (حدود ۵ ساعت) می باشد.

نکته: از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در ۶ کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی و سنگلاخی است (که در آینده آسفالت خواهد شد).

نکته مهم: پس از اینکه به سه راه تلمادره رسیدید یک پاسگاه نیروی انتظامی، پلیس راه و همچنین پمپ بنزین واقع است. جاده روبروی این پاسگاه به سمت اروست می رود. در این مسیر از روستا های پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و در نهایت به یک سه راهی می رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست – مالخواست – باداب سورت). متاسفانه اکثر افراد در این قسمت دچار اشتباه می شوند! مسیر سمت چپ آن که آسفالته است پس از ۲ کیلومتر به روستای زیبای اروست می رسد و مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می رود. اما مسیر مستقیم که خاکی و سنگلاخی است و البته در حریم روستای اروست واقع است پس از شش کیلومتر به چشمه های باداب سورت می رسد.

در ابتدای این مسیر خاکی پارکینگ رسمی باداب سورت اروست وجود دارد که پیشنهاد می شود گردشگران عزیز برای آسیب ندیدن خودروهای خود در مسیر خاکی و سنگلاخی آن را در پارکینگ رسمی باداب سورت پارک کنند که در ابتدای جاده خاکی قرار دارد و با استفاده از خودرو های کرایه ایی مسیر خاکی و سنگلاخی را طی کنند. این مسیر خاکی پس از ۶ کیلومتر به تپه ایی می رسد که چشمه های باداب سورت بر روی آن قرار دارند. البته در مسیر سه راهی تلمادره تا باداب سورت پارکینگ های متفرقه و ناامن زیادی وجود دارد که نیازی به استفاده از آنها نیست چراکه در مسیر های آسفالته گردشگران می توانند با خودروی خود مسیر را طی کنند و نیازی به پرداخت وجه اضافه نیست اما در ابتدای جاده خاکی بهتر است خودروها در پارکینگ پارک شوند و مابقی مسیر رابا خودروهای کرایه ای بروند.