خانه / سفرنامه / سفرنامه داخلی / سفرنامه گلستان / سفر به زیارتگاه و گورستان خالدنبی

سفر به زیارتگاه و گورستان خالدنبی

سفر به زیارتگاه و گورستان خالدنبی

دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴

در کتاب تفسیر روح البیان صفحه ۵۵۱ هم روایتی از قول کلبی نقل شده که طبق آن بین پیامبر و حضرت عیسی چهار پیامبر تبلیغی وجود داشته که ۳تن از آنها از پیامبران بنی اسرائیل هستند و یکی ازآنها عرب بوده که همان خالدبن سنان (ع) می باشد. در همان کتاب بیان شده که مدفن آن حضرت در ناحیه ی جرجان در قله کوهی می باشد…(علی قله جبل فی ناحیه جرجان)

“زیارتگاه خالد نبی” در شرق کلاله، بعد روستای گچی سو واقع شده با راه دسترسی سخت و کوهستانی که به خاطر دوری راه، کمبود وسیله نقلیه و تسهیلات رفاهی، گرمای تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان سفر به آنجا فروردین و اردیبهشت است.

آقای منوچهر ستوده، رجبعلی لباف خانیکی و شهریار عدل در مورد این مکان پژوهش هایی انجام داده اند.

قبر خالد نبی کتیبه ی تاریخی ندارد. بر روی قبر ایشان در داخل زیارتگاه پارچه ای کشیده اند که روی آن نوارها و تکه پارچه های رنگی دوخته و آویزان شده است. شاید معرف سنت خاصی است در ترکمن ها که وقتی جوانی که تازه ازدواج کرده، فوت می کند برایش علاوه بر سنگ مزار، نماد خاصی از پارچه ی سفید قرار می دهند که رویش نوارهای رنگی دوخته شده…

در اطراف بقعه خالد نبی تعدادی اتاق برای اقامت و استراحت زائرین، مسجد و تعدادی آب انبار هست که ترکمن ها آنها را اصطلاحاٌ “لاری” می گویند. آب لاریها از باران تأمین می شود. پایین تر از بقعه خالد نبی، بقعه های “عالم بابا” و “چوپان عطا” و دره ای بنام پنج شیر قرار دارد.
شرق بقعه چوپان عطا، روی رشته تپه های ماهور، گورستان بزرگی هست با حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه ای. سنگهای ایستاده و منحصر بفردی که ارتفاع بعضی از آنها تا دو متر هم می رسد. این منطقه نزدیک کوه گوگجه داغ مراوه تپه است.

سنگ قبرهای این گورستان که یک تکه تراشیده شده در حالت کلی یا استوانه ای بلند هستند به شکل آلت تناسلی مردان که احتمالاٌ مخصوص گور مردان بوده

یا صلیبی شکل و نیم کره شبیه دو پستان که احتمالاٌ مخصوص گور زنان بوده

و یا به شکل شاخ قوچ. نقش شاخ قوچ متداول ترین نماد ترکمن است و در فرهنگ قدیم ترکمن ها مظهر قدرت و فرمانروایی.
درباره این سنگ قبرها روایت های محلی و سنتی هم وجود دارد. بعضی آنها را پیکره سنگ شده ی دشمنان خالد نبی می دانند که گرفتار خشم خدا شده و به شکل سنگ در آمده اند و گروهی معتقدند آنها یاران خالد نبی هستند که برای دوری از آسیب دشمن به امر خدا تبدیل به سنگ شده اند.

روایت هست خالد بن سنان به قله کوه گوگجه داغ پناه می برد و با یارانش به خواست خداوند به شکل سنگ در می آیند تا اسیر دشمنان نشوند.
خالد نبی و مجموعه های وابسته به آن از سال ۱۳۸۰ خیلی مورد توجه میراث فرهنگی استان گلستان قرار گرفت و مقدمات ثبت آن در آثار ملی کشور از سال قبل انجام شده، اما این گورستان منحصر به فرد و بی نظیر که بی شک یکی از قدیمی ترین گورستان های کشور است متأسفانه با مرور زمان در حال خراب شدن است.

برای دیدن این گورستان و زیارتگاه از استان گلستان حدود۴۰ کیلومتری گنبد کاووس تا کلاله که رسیدید به سمت روستای گچی‌سو حرکت کنید. فاصله ی این روستا تا قبرستان حدود ۶کیلومتر است و خوشبختانه در راه تابلوهایی هم هست که راهنمای رسیدن شما به این مجموعه باشد. سفرتان بی خطر، خوش باشید…

(این مطلب رو ۲۵ آبان ۹۱ توی وبلاگ قدیمم نوشته بودم، به دلیل مشکل عدم نمایش عکس ها مجدد آوردم.
عذر تقصیر از اینکه تا ۳ فروردین ۱۳۹۴ بعضی سفرها تکراری است!)

منبع : سایت لیلی حکیم

همچنین ببینید

سفرنامه بندر ترکمن قسمت سوم

سفرنامه بندر ترکمن قسمت سوم بوم کلبه(۲) پا به بوم کلبه ترکمنی مینهیم .در همان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *