خانه / سفرنامه / سفر به سرزمین عجایب: قشم و هرمز

سفر به سرزمین عجایب: قشم و هرمز

سفر به سرزمین عجایب: قشم و هرمز

زمان سفر:  ۱۷ الی ۲۲ فروردین ۹۶

این بار هم توفیق این رو داشتم با جمعی از دوستان به یک سفر خوب بروم و تجربیات و یافته های اون با شما درمیان بگذارم. سال گذشته برای اولین بار سفرنامه ای نوشتم و اون رو برای سایت لست سکند ارسال کردم . با این که امید چندانی برای برنده شدنش نداشتم –چون اولین تجربه سفرنامه نویسیم بود-  اما دیدن اسمم بین برندگان شگفت زده ام کرد. جا داره که اینجا از عزیزانی که رای رو بر انتخاب سفرنامه “سفری به شیراز از نوع اردیبهشتی” دادن تشکر و قدردانی کنم.

بر این اعتقاد هستم که به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که مسافران در طول سفر کسب می کنند می تواند به افرادی که به خصوص برای بار اول به شهر یا کشوردیگری سفری میکنند کمک زیادی کند. اطلاع از کیفیت هتل و اقامتگاه ها، اطلاع از نرخ خدمات ، قیمت اجناس ، نرخ زندگی در هر شهر و ….باعث میشوند که برنامه ریزی بهتری برای سفر صورت بگیرد. و خوشحالم که این سایت می تواند فرصتی رو برای انتقال تجربیات و اطلاعات مسافرها و سفر کننده ها در اختیار قرار بدهد. جدای از نظرات و بعضاً  انتقاداتی که در مواردی مطرح میشود، به هر صورت هر سفرنامه حرفی برای گفتن دارد حتی اگر تنها چند جمله یا نکته اون برای مسافری مفید واقع بشود. و امید آن دارم این مطلب برای افرادی که قصد سفر و گشت و گذار به قشم رو دارن کمک کننده باشد.

قصد سفر: با نزدیکی به عید برنامه ریزی ها برای سفر در سال جدید شروع شد . پس از بررسی و تحقیق در واپسین روزهای اسفند – این ماه شلوغ و پر از دغدغه- تصمیم گرفتیم که بعد از نوروز راهی جزیره قشم بشویم. به شخصه ترجیح میدم که ایام عید رو در تهران بگذرونم چون میشه چهره زیبا و دوست داشتنی پایتخت رو به دور از ترافیک و آلودگی صوتی و آلودگی هوا دید و جور دیگری از این شهر لذت برد. بعد از چک کردن روزهای تعطیل بعد از نوروز، ریسک مرخصی گرفتن درست بعد از تعطیلات رو به جان خریدیم، و روزها و ساعت های پروازها رو بررسی، تاریخ سفر رو مشخص و نوروز رو به شوق یک سفر هیجان انگیز سپری کردیم.

روز اول:

روز ۵ شنبه ۱۷ فروردین ساعت ۱۷/۴۵ با پرواز معراج و بدون تاخیر به سوی سرزمین عجایب حرکت کردیم. هزینه بلیط رفت با پرواز معراج و برگشت با پرواز قشم ایر جمعاً مبلغ ۳۵۴ هزار تومان محاسبه شد . پس از پروازی ۲ ساعته به فرودگاه کوچک و با نمک قشم رسیدیم. خوشبختانه بعد از پیاده شدن از هواپیما مجبور نبودیم سوار اتوبوس بشیم و بعد از طی ۱۰-۲۰ قدم وارد ساختمان فرودگاه و قسمت تحویل بار شدیم. به دلیل همین مسافت کوتاه خیلی زود بارها رو تحویل گرفتیم و انتظارمون برای دیدن جزیره کوتاه شد.

عکس شماره ۱-  نمای جزیره از بالاCBTOVE8MRgbvw4h7RnZPOlopNVmmtXvb0xFrizzw.jpeg

پس از خروج از فرودگاه،  تاکسی ها در انتظار سوار کردن مسافران بودند. مبلغ انتقال مسافران تا شهر قشم برای هر خودرو ۳۵۰۰۰ تومن می باشد. از آنجاییکه ما ۶ نفر بودیم دو تا ماشین گرفتیم . مقصد ما هتل المپیک واقع در ضلع غربی میدان حافظ شهر قشم بود. در مسیر فرودگاه تا هتل در روستایی به نام رمکان یک عروسی دیدیم و راننده گفت که هر موقع جایی عروسی دیدین تعارف نکنین ، میتونین برید و در عروسی شرکت کنید و مردم محلی به گرمی ازتون استقبال خواهند کرد. اما دیگر موفق به دیدن عروسی نشدیم.

حدود ساعت ۹ شب رسیدیم هتل ، بعد از پیاد شدن از ماشین ها فهمیدم که دوستانمون در ماشین دیگر هم مثل ما کلی راننده رو سوال پیچ کرده بودن و راجع به جزیره ازش اطلاعات گرفته بودند. چونکه خودمون راجع به اماکن گردشگری و جاذبه های توریستی تحقیق کرده بودیم بیشتر راجع به رستوران های خوب، مراکز خرید بهتر و قیمت مناسبتر و هزینه تاکسی ها سوال کردیم.

عکس شماره ۲ – در ورودی هتل و مکان هتل روی نقشهUMMqVyLeWvrfTGQQT3J3YMy6gIpHAyUojMmEY05y.jpeg

اتاق های هتل یک ستاره المپیک در محوطه های حیاط مانند در راهرو هایی کنار هم قرار گرفته اند.واحد ۶ نفره ما در واقع واحدی ویلایی بود که به صورت ۲ طبقه ساخته شده است که طبقه اول اتاق نشیمن و طبقه بالا دارای ۳ اتاق خواب ۲ تخته و سرویس بهداشتی می باشد.در فضای بیرون ویلاها رستوران و کافی شاپ و آلاچیق هایی که در راهرو های بین اتاق ها قرار دارند فضای دلنشینی رو برای وقت گذرانی مسافران فراهم آورده است.

خدمات این هتل شامل صبحانه و وای فای رایگان می باشد. علیرغم تعداد پایین ستاره های هتل، تمیزی و نظافت اتاق های معمولی آن در حد قابل قبول است و پرسنل آن برخوردی بسیار گرم و مهربان دارند. این هتل دارای دو واحد وی آی پی هم هست که به دلیل بازسازی انجام گرفته ، نو و از نظر کیفیت در حد بسیار مطلوبی هستند. قیمت سوئیت های وی آی پی ۵ تخته در زمان سفر ما شبی ۶۰۰ هزار تومان بود که به راحتی تا ۸ یا ۱۰ نفر مسافر را در خود جای می دهند. قیمت اتاق های معمولی هم برای هر شب اقامت حدود ۲۳۰ هزار تومن در زمان سفر محاسبه شد. که عکسی از اون اتاق ها گرفته نشده است.

عکس شماره ۳- عکس سوئیت های بازسازی شده در هتل المپیک5HupQsbSK22yzXxFh2Cs2DlinosaK2axh2Y1UGQF.jpeg

بعد از تحویل اتاق ها و صحبت با مدیر هتل و کسب اطلاعات مورد نیازمون پیاده به سمت پارک زیتون حرکت کردیم. فاصله هتل تا این پارک ساحلی حدود ۱۰ دقیقه است. در ساحل زیتون چندین سفره خانه و رستوران و همچنین فضاهایی جهت کمپ و چادر زنی مسافران (در ازای مبلغ ۱۰ هزار تومان) فراهم شده است. در کنار ساحل خانواده ها برای شب نشینی و وقت گذارنی دور هم جمع شده بودندو به ویژه خانم های محلی با لباس بومی و برقه دیده می شوند و یکی از این خانمها در ازای ۵ هزار تومن برای یکی از دوستان فال چهره گرفت.

برقع یا برقه حجاب نقاب مانندی است که اهالی جنوب کشور به صورت می زنند و شکل آن در شهر ها و روستاهای مختلف متفاوت است.

در یکی از سفره خانه های ساحلی زمانی را برای صرف چای و تماشای دریای جنوب در شب گذروندیم. مبلغ سرویس چای برای ۶ نفر ۱۵۰۰۰ تومان بود.

در ضمن سایت غواصی در این پارک قرار دارد. هزینه غواصی برای هر نفر حدود ۱۰۰۰۰۰ تومان می باشد.در فصول مختلف کمی تغییر می کند.

از اونجایی تعریف رستوران خاله رو شنیده بودیم تصمیم گرفتیم برای شام سری به این محل بزنیم. هزینه تاکسی در مسافت های داخل شهر به صورت دربست ۵۰۰۰ تومان می باشد.

رستوران خاله در فضایی با مزه قرار دارد خود رستوران که در واقع آشپزخانه و محل پخت و پز است ساختمانی در گوشه حیاطی است که میز و صندلی ها جهت استفاده مشتریان چیده شده است. پنجره ای راه ارتباطی مشتریان با آشپزخانه جهت سفارش و تحویل غذا است. غذای بسیار خوشمزه که توصیه اکید می شود در سفر به قشم امتحان کنید.

عکس شماره ۴-  سمبوسه ، پودنی و عنکاس در رستوران خالهX0CDmx7sEOoggUdsyBKRmAAI24BM2XTHZyBOYz3l.jpeg

سمبوسه دونه ای ۵۰۰، عنکاس و پودنی هر پرس ۲۰۰۰۰ و ساندویچ فلافل ۳۵۰۰ تومان

عنکاس از ماهی مرکب و پودنی از کوسه تهیه می شوند.

روز دوم:

بعد از صرف صبحانه در رستوران هتل قصد حرکت به سمت چاهکوه و غار نمکدان کردیم. این دو جاذبه در مقایسه با سایر اماکن دیدنی جزیره در فاصله بسیار دورتری نسبت به شهر قشم قرار دارند. به خصوص مسیر غار که در حوالی آن خاکی و رانندگی در آن مشکل است. به توصیه افراد محلی ماشین های شاسی بلند برای رفتن به غار مناسب تر هستند.

عکس شماره ۵ – صبحانه هتل المپیکvDFMDmp2uBdxMJKGwPivClDazrTLqyfEU2tuxZTk.jpeg

عکس شماره ۶ – جانمایی جاذبه های گردشگری بر روی  نقشه جزیره 4Rp6Ep2ulVV2Z9XKMmfgwhUKQW2sjZIg6SyYROyP.jpeg

بعد از پرس و جو متوجه شدیم به علت بارندگی های چند روز قبل و احتمال ریزش غار در اثر قدم گذاشتن فعلا بازدید از غار میسر نیست. و چون ما چند نفر خانم بودیم به حرف محلی ها اعتماد کرده و علیرغم میل باطنی به بازدید از چاهکوه اکتفا کردیم و با دیدن عکسهای داخل غار حسرت خوردیم. البته روز آخر یعنی سه شنبه متوجه شدیم که دوشنبه ۲ نفر مسافر آلمانی برای بازدید غار مراجعه کرده بودند اما افسوس که ما دیگر زمان نداشتیم.

هزینه انتقال مسافر به صورت دربست ، با ماشین هایلوکس  ساعتی ۶۰ هزار و نرخ ماشین های سواری ساعتی  ۴۰ هزار تومن می باشد. البته با طولانی شدن ساعات سفر تخفیف هم میشه گرفت.

فاصله زمانی از شهر قشم تا چاهکوه با ماشین ۶۰-۷۰ دقیقه است.در مسیر به سمت چاهکوه از بام قشم ، دره مجسمه ها و محل پرواز با پالاگلایدرها عبور می کنید. هزینه پاراگلایدر نیز ساعتی  ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بسته به فصل و تعداد مسافران می باشد.

چاهکوه در نزدیکی روستای چاهو قرار دارد و حاصل فرسایش بادی بر سنگهای رسوبی است .در اثر بارش باران آب در چاه هایی که حفر شده اند ذخیره می گردد و به همین علت چاه کوه نام دارد. از محلی که از ماشین پیاده شوید تا شروع تنگه ۱۵-۲۰ دقیقه پیاده روی دارید.

عکس شماره ۷ :  مسیر قبل از ورود به تنگهWqj1ZwtSnDEb7xKwPdjlnjy5SrMxA1AtsBPrzROM.jpeg

عکس شماره ۸ – شروع تنگهvqhkSLCP6K8ens7o7BNlrNuW5kPkuzFRRLzPf9v8.jpeg

آقای رحیمی نگهبان مهربان و خوشرو تنگه است که به گرمی به مسافران خوشامد می گوید و از اولین چاه تنگه آب می کشد تا بدین وسیله از مسافران پذیرایی کند. وقتی وارد تنگه می شوید در واقع سه مسیر پیش رو دارید یک مسیر روبه رو، و دو مسیر در سمت راست و چپ . ما ابتدا وارد مسیر سمت چپ شدیم . بعد از طی مسافتی نه چندان طولانی دیواره ها بسیار به هم نزدیک میشوند به طوریکه از یه جا به بعد امکان پیشروی بدون تجهیزات عملا میسر نیست .راه رفته رو باز گشته و مسیر مستقیم را امتحان میکنیم. اما به علت سر بودن سطح سنگها اگر کفش مناسب نداشته باشید نمیتونید به مسیر ادامه بدید. پس از دور به تماشای تنگه نشستیم . اینجا میتونید کلی عکس خوب بگیرید. سپس مسیر سوم را امتحان میکنیم که با مسیر سمت چپ تفاوت دارد و پیشروی در آن سخت تر است.

عکس شماره ۹- تنگه چاهکوهWr1kyBcY5ik6QshPFg8TT6v2XIUWtan8xohObo0h.jpeg

عکس شماره ۱۰ – مسیر سمت چپ تنگه چاهکوه،  قسمتی که دیواره ها با هم فاصله کمی دارندBMVZvPTcCKlgdlYv8HzfvcaJyncNmSOgXpZ0fkLi.jpeg

عکس شماره ۱۱ – تنگه چاهکوه،  سنگی که در اثر فرسایش شبیه صورت انسان شده استQliRX6IYOwT9GtwnoJyDzt4NwEoLwSaVL8LyuxQJ.jpeg

عکس شماره ۱۲ -تنگه چاهکوه،  یکی از چاه های چاهکوهjr0CxTzFYIGAqIpjWzjHfiZSNtNUKKFR0Dxxh12r.jpeg

مقصد بعدی منطقه درگهان بود . حدود ساعت ۲ بعد ازظهر جلوی بازار دریا پیاده شدیم. به توصیه دوستان بازارهای دریا و دو دلفین رو برای خرید و تهیه سوغات انتخاب کردیم. همچنین برای صرف ناهار میتونید به رستوران دریا واقع در طبقه فوقانی بازار دریا برید که غذای آن خوشمزه و از کیفیت خوبی برخوردار است.

بشقاب میکس دریایی شامل قلیه میگو، ماهی شیر، عنکاس، پودنی، میگو (دو نفر هم میتونن بخورند) ۵۴۰۰۰ تومان، سایر غذاها مثل قلیه میگو و چلو گوشت ۲۰-۲۲ هزار تومان.

 

عکس شماره ۱۳ – بازار دریا، رستوران دریا، چلو گوشت عربی و بشقاب میکسdKUzlWK9o5ci0cLUpggn5glRuYyMNTbQP9ljzF0E.jpeg

بعد از ظهر رو به گشت زنی در پاساژ دریا گذروندیم. در مقایسه با تهران قیمت ها خیلی پایین تر است. و میشه خرید کرد. چون بعضی جاها خوندم که بازارهای قشم اصلا ارزش خرید ندارن ولی به نظر من اینطور نیست. البته ما یه جورایی در زمان تغییر فصلی اجناس اونجا بودیم و قیمت ها پایین تر بود. به هر حال خرید هم جزو جاذبه های سفر محسوب می شود.اما اگر قصد خرید ندارید وقتتون رو در این بازار نگذرونید.

نزدیک رستوران دریا  یک چایخانه است که علاوه بر چای آبمیوه های خوشمزه عربی رو با قیمت های مناسب سرو میکند. مکان مناسبی بود تا خستگی جمع شده از صبح رو اینجا از تن به در کنیم. مبلغ پرداختی برای ۶ نفر ۳۵۰۰۰ تومان.

بعد اینکه سری هم به بازار دو دلفین زدیم حدود ۸ شب با مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان سوار هایلوکس شدیم و به هتل برگشتیم.

بازارهای دیگری هم در درگهان وجود دارند اما طبق پرس و جویی که ما انجام داده بودیم این دو بازار رو برای خرید انتخاب کردیم.

روز سوم: گشت نیم روزه در  سرزمین خاک های رنگی : جزیره هرمز

برای رفتن به هرمز باید سوار قایق های تند رو در اسکله شهید زاکری بشوید که راس ساعت ۷ صبح حرکت میکنند. این اسکله از هتل المپیک با ماشین ۵ دقیقه فاصله دارد.

عکس شماره ۱۴ -اسکله شهید زاکری1GdaHmktb3fNEt323T7UT4YdzVh734TfyLXTb7RM.jpeg

در قشم به علت گرمی هوا زندگی شبانه پر رنگ تر است. به همین علت صبح های زود مردم زیادی رو در شهر و در تردد نمیبیند.

۳۰-۴۰ دقیقه فاصله زمانی بین قشم و هرمز و بهاء بلیط نفری ۹۰۰۰ تومن است. البته با قایق موتوری هم میشه تردد کرد که هزینه ای حدود  ۲۵۰۰۰۰ تومان دارد. بنابراین اگر قصد شب مانی در هرمز رو ندارید باید با قایق ساعت ۱۵ به قشم بر گردید و اگر جا بمونید باید هزینه بالای  قایق موتوری رو بپردازید، البته پیدا کردن قایقی که شما به قشم بیاورد هم چندان آسون و سریع نیست.

ما هم چون محل اقامتون شهر قشم بود باید به اونجا بر میگشتیم ونتونستیم شب رو در هرمز بگذورنیم. پس ۸ ساعت کل زمان در اختیار برای دیدن هرمز بود.

بعد از خروج از اسکله موتورهای سه چرخ منتظر سوار کردن مسافران بودند. فضای کابین مانندی  که پشت این موتورها تعبیه شده برای ۵-۶ نفر فضا دارد. سوار یکی از اونها شدیم و ازش خواستیم مار ور برای صبحانه به جایی ببرد. و ایشون هم مارو به سفره خانه خاله فاطمه و خالو شهریار از رستوران های خوب هرمز  که در فاصله چند دقیقه ای از اسکله قرار دارد برد . نفری ۱۰۰۰ تومن کرایه موتور رو پرداخت کردیم. و شماره تماسش رو گرفتیم تا بعد از صبحانه بیاد دنبالمون تا دور جزیره رو باهاش گشت بزنیم. این افراد خودشون جاذبه های گردشگری رو به شما معرفی و هر جا که بخواین توقف میکنن تا بازدید تون رو انجام بدین. هزینه رو هم ساعتی ۱۵۰۰۰ نومان محاسبه میکنند.

عکس شماره ۱۵ – موتور گشت جزیره هرمزTQOfOe9XpvVsczDI5YJFSmC9tuNKH9U1zEfElfCJ.jpeg

رستوران خاله فاطمه در واقع ساختمانی است که به شکل یه خونه آماده پذیرایی از مهمانانش هست و خود خانواده ایشون در بنایی پشت این ساختمان زندگی می کنند. در بیرون ساختمان رستوران هم دو سکو درست کردند و چون هنوز هوا گرم نشده بود ما  هم بیرون روی یکی از سکوها نشستیم تا بتونیم منظره دریا رو ببینیم. منوی صبونه شامل نیمرو، املت، پنیر و کره ومربا و نان تموشی (نان محلی) بود . نان ها را همونجا می پختند. و خیلی هم خوشمزه است.

عکس شماره ۱۶ – نمای رستوران خاله فاطمه tE8k9rcyV1SbRmN0Sed9f4aYMh6jEBta4LQs8uyr.jpeg

عکس شماره ۱۷ – صبحانه رستوران خاله  به همراه نان تموشی Bk2YlrJX1DXXwK1JfwYBZMC8ue1tjnKd1bGDzlvT.jpeg

جمع هزینه صبحانه ۵۰۰۰۰ تومان

بعد از صبحانه پیاده به سمت قلعه پرتغالی های هرمز مقر اصلی استعمارگران پرتغالی درجنوب ایران که برای مدت ۱۱۰ سال بر تجارت دریایی ایران سیطره داشتند حرکت کردیم.

عکس شماره ۱۸ – نقشه گردشگری جزیره هرمز 8MhwAzYV8U0eZC8zy2RGrYiLzOe7jtSkacEQwpjH.jpeg

در زمان شاه عباس ،به رهبری امام قلی خان و به کمک نیروهای انگلیسی، پرتغالی ها را از ایران بیرون کردند  و بقایای قلعه های پرتغالی هنوز در برخی بنادر و جزایر ایرانی برجا مانده است .این قلعه نسبت به قلعه پرتغالی های شهر قشم بزرگتر است و به همین دلیل از قلعه قشم دیدن نکردیم. اما به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری قشم معرفی می شود.

عکس شماره ۱۹ – قلعه پرتغالی ها wmBrd4yiZNAxSbfcj8YcuyzXiB3TXHzVGt8Pm8Qu.jpeg

بلیط ورودی قلعه نفری ۲۰۰۰ تومان

آقایی راهنمایی و توضیحات درباره قلعه رو ارائه دادند. در پایان بازدید از قلعه هم متوجه شدیم که ایشان امکاناتی جهت اقامت و پذیرایی را در اختیار مسافران قرار می دهند.

فرشی از خاک جزیره هرمز که در محوطه اصلی قلعه پهن شده است به چشم می خورد. همچنین هر ساله فرشی ویژه به مناسبت عید نوروز از خاک های رنگین هرمز در یکی از سواحل جزیره به دست هنرمندان پهن میشود .

عکس شماره ۲۰ – قلعه پرتغالی ها و فرش خاک جزیرهbH9VqqATmFCclZIckrvRxWLTVdcLsW5BnpOqvBpO.jpeg

قلعه پرتغالی ها که در ضلع شمالی جزیره و با ساختمانی به شکل چند ضلعی نامنظم همچون سایر قلعه های ساخت پرتغالی ها بنا شده بوده و وظیفه حفاظت و دفاع از این جزیره استراتژیک را به عهده داشته است. در ساختمان اصلی قلعه یک توپ جنگی در شمالی ترین نقطه جزیره کار گذاشته است. از بالاترین نقطه قلعه ، جزیره و همچنین دریا رو می تونین ببینید. در محوطه قلعه نیز دیواره های برج و بارو ها و توپ زنگ زده به چشم می خورد.

عکس شماره ۲۱ – برج و بارو ها و توپ های زنگ زده قلعه پرتغالی هاiBrfWLd1v4TABlp7xChGKMKVYvfFi991eerswGDy.jpeg

عکس شماره ۲۲ – توپ جنگی در شمالی ترین قسمت جزیرهTzOnqhIOkvpSNSj5iQ50je1M4bl70C3FNriBf2ql.jpeg

وارد زیر زمینی شدیم که در واقع کلیسای قلعه بوده است. بنای این کلیسا بر ۸ ستون استوار است که از پایین به شکل درخت نخل طراحی شده است. و اگر از بالا به آن نگاه کنید به شکل ستاره دریایی به نظر می رسد. این طراحی نشانگر آن است که گرچه توسط پرتغالی ها ساخته شده است اما عناصر طبیعی و بومی در طراحی آن به کار گرفته شده اند به طوریکه دیواره های و سقف نیز با مرجان تزئین شده اند.

عکس شماره ۲۳ -کلیسای قلعه پرتغالی ها5qf8v8jnjKDDIUBohXpvuyGTrkkhWtg98yoLvBLx.jpeg

پس از آن به دیدن آب انبار قلعه رفتیم که منو یاد آب انبارهای یزد انداخت. این آب انبار برای ذحیره آب در فصل بارش کاربرد داشته است. و هم اکنون بلا استفاده است.

عکس شماره ۲۴–آب انبار قلعه پرتغالی هاZ8QRlmHg4VMoCY2WRhl5fsii4xmZWo2zpiMONMbe.jpeg

از قلعه خارج شدیم. در بیرون قلعه خانمی شیشه های پر شده از خاک جزیره رو می فروخت. بسته به سایز شیشه ها از ۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ و شمع ها جفتی ۷۰۰۰ تومن قیمت داشتند.

عکس شماره ۲۵ – سوغات جزیره هرمزT3pZgyg4m412vqWFi7DuZuH2xZa4RCXu8fvrKAou.jpeg

پیاده به سمت جای اول بازگشتیم. در جاده آسفالته که در واقع مانند رینگ دور جزیره زده می شود حرکت کردیم. روی آسفالت میگو، ماهی های ریز و صدف هایی رو دیدیم که احتمالا بر اثر مد و طوفان به ساحل پرت شده اند و در آفتاب خشک شده بودند.

عکس شماره ۲۶rjBWrxzuoqsV2mBNDpIImwx2Z0Q5J2aV4GYu2VV4.jpeg

و در راه با آقای راننده تماس گرفتیم که بیاد دنبالمون. از سر کوچه ای رد شدیم که مسیر رو به سمت موزه دکتر نادعلیان نشون میداد. بازدید از موزه رو به برگشت موکول کردیم و متاسفانه فرصتش رو به دست نیاوردیم.

با کمک نقشه گردشگری جزیره و راهنمایی خالو برای ۴ ساعت زمانی که در اختیار داشتیم  برنامه ریزی کردیم

اولین مقصد در دور جزیره، دره سکوت ، دره انرژی یا الهه نمک از شگفتی های بکر و ناب این زمین رنگین کمانی است .

از جایی که پیاده شدیم حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر پیاده روی داشتیم تا پس از عبور زمین هایی که در اثر انباشت نمک به رنگ سفید  و بعضا بسته به نوع خاک به سایر رنگها در آمده بودند به منبع اصلی تجمع نمک که الهه نمک نام دارد رسیدیم.

عکس شماره ۲۷- مسیر به سوی الهه نمکz2XwPzuSFsQQuPHATcLbYBoWcM2LT15MBhAY1Cpl.jpeg

لایه های نمک همچون لایه های رسوبی و در رنگهای مختلف به شکل کوهی نمایان شدند. عظمت، شکوه و زیبایی وصف ناپذیری که بیشتر شبیه فیلم های تخیلی است که حتما باید خودتون از نزدیک ببینید.

عکس شماره ۲۸- الهه نمکrivuv55qtErjXUZHI166227ckjJIProoSiO0dQl6.jpeg

عکس شماره ۲۹- الهه نمکowxNu8v2Mtd0ZZoXzWCCchBYKS18rfJalv79NaoQ.jpeg

عکس شماره ۳۰- الهه نمک3He0oKofuXqsAFmAN9lbc6GtjNXn3SiLrJKyEeJw.jpeg

عکس شماره ۳۱-لایه های نمکی رنگی66dNsTqF4bwHt8uq0wgK5geSdC2xcuN69mVNffxF.jpeg

سوار وسیله جادویی مون میشیم و به سمت مقصد بعدی حرکت می کنیم . جادویی از این لحاظ که با اینکه یک موتور و یک کابین ساده است و به جز  باند و دستگاه پخش صوت از امکانات دیگری برخوردار نیست اما انقدر در حین حرکت و دیدن مناظر زیبا بهتون خوش می گذره که انگار سوار کالسکه ای جادویی شده اید.

کنار جاده در نزدیکی غار رنگین کمان پیاده شدیم. در ۲۰۰ متری کنار جاده ورودی غار دیده می شود. در ورودی غار از همان ابتدا به علت کوتاه بودن سقف غار باید پا مرغی چند متری رو طی کرد تا به فضای دوم یعنی فضای بین دو غار رسید. لایه های رنگی رسوبات از همین جا خودنمایی میکند. مسیر غار دوم به مراتب سخت تر است. و ما هم چون تجهیزاتی مانند هد لامپ نداشتیم و منطقه هم خلوت بود ریسک نکردیم که در غار دوم زیاد پیشروی کنیم. چون در صورت بروز حادثه به مشکل بر می خوردیم. اما پس از طی غار دوم به دره رنگین کمان خواهید رسید.

عکس شماره ۳۲- ورودی غار رنگین کمان hwv38KwEfzev8vi0VpsdAkAI7PHiiZnrjK5kDKW1.jpeg

عکس شماره ۳۳- لایه های رسوبی در غار رنگین کمان5CiKfE5XpA9zcIuB5z65MNYKc6a1pXSt9h114yES.jpeg

بعد از غار راهی دره تندیسها شدیم. این دره که در بخش جنوبی هرمز قرار گرفته است دارای ستون ها و حجم های سنگی عجیب و شگفت انگیزی است که در اثر فرسایش خاک به وجود آمده اند. پس از طی مسیر دره به صخره ای ساحلی می رسید مکانی حیرت انگیز که خط ساحلی جزیره رو از ارتفاع می بینید. محلی خلوت و آرام برای شنای ماهی ها و آبزیان از جمله کوسه ها.

می توان ساعت ها این جا نشست و به دریای عمان چشم دوخت و از سکوت و آرامش دریا لذت برد. اما افسوس آنجا که نباید ، زمان کم است.

عکس شماره ۳۴- دره تندیس ها 1UziYYIcifi9w1kidoXxoAhQ920IutZIf97Udd2t.jpeg

عکس شماره ۳۵- دره تندیس هاVOraUcKEgiwOsTKwBsUmBfyEe2Yu0OnrwLgxV7DI.jpeg

سوار بر موتور سه چرخ از معدن خاک سرخ و دره سفید عبور کرده و به ساحل محیط زیست یا ساحل لاک پشت ها رسیدیم. ساحل از سنگهایی پوشیده شده که روشون خزه بسته . در جای جای این جزیره میتوان آرامش رو حس کرد. به دلیل اینکه بعد از نوروز سفر کردیم با ازدحام جمعیت چه در قشم چه در هرمز مواجه نشدیم. چون در فصولی مانند تعطیلات نوروز مسافرین در سواحل این جزیره چادر می زنند و چند روزی اقامت می کنند.

عکس شماره ۳۶- ساحل محیط زیستU0pryBROD54YAny8izlw8r5kS9f8YcI5z0bIXpIm.jpeg

عکس شماره ۳۷- ساحل محیط زیست، روزنه دریا e3XvBoOfQBkMH3q0DwpIMffIIVSmNVUWce7ITW2H.jpeg

عکس شماره ۳۸- معدن خاک سرخxlWGEKrokF802WP8lcnYc5BPlHjBW6kv2DPvUvrQ.jpeg

آخرین توقف گاه ما صخره شتر است. صخره ای که در اثر فرسایش از دور شبیه به کله شتر به نظر می رسد.

عکس شماره ۳۹- صخره شتر Mk6MHpy6cGFLa39kbACQeoGbsXMx7Pr7KZRArHte.jpeg

ساعت نزدیک ۲ بود. ۱ ساعت قبل برای سفارش ناهار به رستوران خاله فاطمه زنگ زده بودیم. بنابرین به اونجا که رسیدیم ظرف ۱۰ دقیقه غذا آماده بود.هزینه گشت دور جزیره ۵۰۰۰۰ تومان.

هواری و قلیه میگو با دستپخت عالی خاله خستگی رو کامل از تنمون به کرد. هواری نوعی غذا شبیه به استامبولی  هست که به جای گوشت از میگو در آن استفاده میشود و با ادویه های محلی بسیار خوش طعم می شود.

جدای از غذای خوشمزه برخورد گرم و دوستانه خاله است. بعد از صرف غذا کمی با خاله صحبت کردیم. و منتظر همان آقای راننده شدیم تا بیاد دنبالمون و مارو تا اسکله ببرد.

عکس شماره ۴۰- هواری و قلیه میگوo9kTEwzPzo9jUGpKcFAZGl61mbmpMre8JfLsprIc.jpeg

هزینه غذا در سفره خانه خاله فاطمه و خالو شهریار: جمعا ۱۱۰ هزار تومن. هزینه کل حمل و نقل در جزیره: ۶۲ هزار تومان.

با قایق تندرویی که این بار طبقه بالاش بدون سقف بود و میشد از منظره دریا تا مقصد لذت برد به شهر قشم برگشتیم.

هزینه رفت و برگشت و هرمز گردی برای هر نفر ۴۷۰۰۰ تومان.

عکس شماره ۴۱  0Fs4ksdytocepmrodfIp1iYxkdNgAYxTtti7cJ5s.jpeg

پس از رسیدن به اسکله و گشتی در شهر برای دیدن روستای لافت واقع در قسمت شمال غربی جزیره حرکت کردیم . در راه این روستا از تاسیسات گازی گورزین نیز عبور کردیم . بافت معماری روستای لافت مانند مناطق کویری ایران از جمله یزد دارای بادگیر است ، روستایی در کرانه خلیج فارس که به آن بندر بادگیر نیز می گویند. این بادگیرها ساخته  شده اند تا نسیم خنک دریا را به داخل خانه های این روستا هدایت کنند.

در جوار این روستا جنگل های حرا قرار دارند که به علت نزدیکی بهتر است در یک روز بازدید شوند اما به دلیل پایین بودن آب ترجیح دادیم زمان دیگری رو برای جنگل حرا اختصاص بدیم. ضمن اینکه یکی از بهترین جاها برای تماشای غروب زیبای جنوب روستای لافت است. امکان دیدن هر دو جاذبه در یک زمان میسر نبود.

عکس شماره ۴۲-  نمای روستای لافت و جزر دریاL24jedTIi2H6kA0vKIGwaUyt1X4AEuYDlyLm3eiC.jpeg

در قسمت جنوبی روستا قلعه ای به نام نادری دارای ساختاری مربع شکل وجود دارد که تنها دیواره های نیم مخروبه آن به جای مانده است. جنس برج و دیوارهای قلعه از ساروج و گچ می باشد. گفته میشود این قلعه تنها قلعه ایرانی در جزایر خلیج فارس است که به دست ایرانیان ساخته شده است.

عکس شماره ۴۳-  ورودی قلعه نادری NFmY9C3yEStq4oL80cQiApOqkgUldsWefQ4AoBoE.jpeg

عکس شماره ۴۴-  فضای درونی قلعه نادری p9DS5PtHOvbOTzSWcOfRap8T2PG3TIoneYDo4akj.jpeg

در جوار این قلعه تابلویی شما را به سمت چاه های تلا هدایت می کند. البته کودکان لافت با خوشرویی شما را به سوی این چاه ها راهنمایی می کنند. و مانند یک تور لیدر مجرب براتون توضیخ میدهند که تعداد این چاه ها ۳۶۶ عدد است. و وقتی به یکی شون میگم که من شنیدم ۳۶۵ عدد هستند می گوید که نه بر اساس روزهای یک سال کبیسه ساخته شده اند. در حال حاضر اکثر این چاه ها که عمقی بین ۳-۶ متر داشته اند پر شده اند و تنها ۳۳ عدد از آنها باقی مانده اند. کابرد این چاه ها ذخیر آب و استفاه از آب هر یک از  آن ها در یکی از روزهای سال بوده است.

عکس شماره ۴۵JRLyiySRsAd51ydOggjgOU2wEx4PslIgfRbCzkNu.jpeg

عکس شماره ۴۶- چاه های تلاyewsEo6MP3nlMTcC6gB4sCGw1AQ4V0ce9MUOlJST.jpeg

پس از اینجا به بام لافت می رویم جایی که می توان غروب زیبا رو در بلندترین نقطه به تماشا نشست . متاسفانه هوا کمی غبار آلود بود. اما غروب در هنگام جزر دریا  صحنه بی نظیری رو ایجاد کرده بود.

عکس شماره ۴۷-  غروب لافت u73C5HopQlLIFXHnuzT0SCBfPGgtwsAG4pb1tPka.jpeg

عکس شماره ۴۸-  از مساجد روستای لافت e9xIPprcYskLER4hI9P5hBKnkzQsLQZ44240wbRX.jpeg

بعد از کمی گشت زدن در کوچه های لافت به سمت شیب دراز  رفتیم .

روستای شیب دراز مهمترین سایت تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی گونه در معرض خطر انقراض است که  برای تخم گذاری از اواسط اسفند تا نیمه اردیبهشت به حاشیه شرقی این روستا می آیند. پدیده بیرون آمدن بچه لاک پشت ها از تخم  نیز از نیمه اردیبهشت تا تیرماه  قابل مشاهده است.  از هر ۸ تا ۱۰ هزار تخم تنها یک تخم به مرحله بلوغ و تخم گذاری می رسد و به همین دلیل است که این گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

عکس شماره ۴۹ wVvT2z7buLOCcgiQmmHBy8Tv4ZnH4xR7DuU5avZW.jpeg

دیدن لاک پشت ها به شانس شما بستگی دارد. به خصوص در اواخر دوره تخم گذاری احتمال آمدن لاک پشت ها به ساحل کاهش می یابد .طی مدتی که منتظر بودیم با آقای کیهان محیط بانی که با عشق و علاقه مدت ۵ ماه از سال رو در این مکان به طور شبانه روزی به حفظ و حراست از زیستگاه و لاک پشت ها می گذراند صحبت کردیم. ایشان محل فنس کشی شده تخم ها رو بهمون نشان دادند و راجع به ثبت گزارشات ورود هر لاک پشت به ساحل، تاریخ تخم گذاری ، و برنامه های حفاظت از این گونه برامون توضیح دادند. تا اون شب ۳۹ لاک پشت به ساحل آمده بودند که نسبت به تعداد سال های قبل کاهش داشته است.

اما اون شب شانس با ما یار نبود و علیرغم انتظاری ۲ ساعته لاک پشتی به ساحل نیامد. بعد از اینکه طعمه کلیه حشرات و پشه های ساحل شدیم تصمیم گرفتیم ساحل رو ترک کرده و به هتل برگردیم. از کیهان و همکارش خداحافظی کردیم و به شهر قشم برگشتیم.

البته دو روز بعد از بازگشت به تهران با خبر شدیم که لاک پشتی به ساحل شیب دراز آمده و از اینکه تعداد لاک پشت  ها بیشتر شده خوشحال شدیم.

عکس شماره ۵۰-  محل نگهداری تخم لاک پشت هاy4m0vYrXCBkqNQ86DOVeJ0jMuWb2HropfAph1ICy.jpeg

روز چهارم:

صبح روز چهارم بعد از هماهنگی وسیله نقلیه به سمت اسکله کندالو جهت سفر به هنگام حرکت کردیم. این اسکله نزدیک روستای شیب دراز قرار دارد. هزینه بلیط برای هر نفر ۱۵ هزار تومان و قایق دربست ۱۸۰ هزار تومان می باشد. به همراه یک خانواده چهار نفره راهی هنگام شدیم و یک نفر اضافه رو ما حساب کردیم تا قایق حرکت کند. چون در صورت عدم تکمیل ظریف قایق ها حرکت نمی کنند. جهت رعایت اصول ایمنی نیز جلیقه های نجات رو در اختیارتون قرار میدهند.

عکس شماره ۵۱-  اسکله کندالوqfY1sWC7lZ5UKADG2iIMDksg64tfaqPhs3wdPj8Z.jpeg

این قایق ها قبل اینکه مسافرین رو در هنگام پیاده کنند شما رو به محل زندگی دلفین ها میبرند . ملوانان قایق ها در مسیر از همدیگر راجع به محل تجمع دلفین ها سوال می کردند تا جای دقیق تر آنها رو پیدا کنند. ملوان قایق ما هم که اهل بندر بود تمام تلاشش رو میکرد تا مسافرانش رو به محل های مختلف تجمع دلفین ها ببرد. و در حالیکه خودش هم هیجان زده بود با سختکوشی دلفین ها رو تعقیب میکرد. نیم ساعتی به همین منوال گذشت و بعد از اون برای تماشای سواحل نقره ای هنگام رفتیم و از دور ساحل براق رو که پرندگان در اون قدم میزدند دیدیم. و سپس به قول خودشون به آکواریوم دریایی رفتیم محل تجمع انواع ماهی های رنگی و خرچنگ ها که از جذابیت های سواحل این جزیره خاص هستند.

عکس شماره ۵۲-  دلفین ها در نزدیکی جزیره هنگامcWhy483qbqvNJf8NNi4lpk65vZA2tZZrEY8XjSIx.jpeg

عکس شماره ۵۳-  ساحل نقره ایtYsUDhzZU1Wkav9Xquezx9ZsrCDaUSLlFThDtOeE.jpeg

عکس شماره ۵۴-  آکواریوم دریاییujlx013wYj74ccK2wVyUkxtgMDhE9cVnNZCIqrUy.jpeg

در نهایت قایق به سمت قسمتی از جزیره که بازارچه ساحلی در آن دایر بود هدایت شد، جایی که دختران و زنان به فروش صنایع دستی می پرداختند و چند رستوران محلی آماده پذیرایی از مسافران بودند.

عکس شماره ۵۵-  بازارچه ساحلی هنگام9u0m1MG5XpKJTinxLcGImZtiWkNpe3kLmByUNM1h.jpeg

آفتاب روزهای آخر فروردین حسابی سوزان  شده بود و هوای گرم این مجال رو بهمون نداد که وقت زیادی به گشت در هنگام بگذرانیم. بنابراین بعد از گشت و گذاری در کوچه های نزدیک ساحل و دیدن بازراچه ساحلی و صحبت با خانمهای جزیره با ملوان تماس گرفتیم تا به قشم بر گردیم.

به قشم که رسیدیم به سمت روستای سهیلی رفتیم. خانه محمد در این روستا را برای ناهار بهمون معرفی کرده بودند. قلیه میگو، میگو سرخ شده، ماهی مقوا ،سینگو (خرچنگ) ، و صدف جزو منوی این خانه رستوران بود. بافت خانه همچنان حفظ شده بود و چندین میز و صندلی به قسمت هال خانه اضافه و یکی از اتاق ها با دیوارهای پیش ساخته به چندین اتاقک تقسیم شده بود تا فضای خانه برای سرو غذا و پذیرایی از مهمانان تجهیز شود. خانه تمیز ولی زمان انتظار برای آماده شدن غذا طولانی تر از حد انتظار بود ضمن اینکه غذا در زمان سرو سرد بود. در این فاصله زمانی خانمی برای افرادی که علاقه مند بودند در ازای دریافت۱۰ تا ۱۵ هزار تومن با هنر خود نقش حنا می زد. این خانم هنرمند و خوشرو ما را برای اون شب یه عروسی که در روستا برگزار دعوت کرد ولی ما علیرغم میلمون به علت دوری راه نمیتونستیم شرکت کنیم و از مهربانی ایشون تشکر کردیم.

عکس شماره ۵۶-  ناهار در خانه محمد، روستای سهیلی0GAbm8nc3u8QgrjB6x23k3xdRspmSnOR6jb8NysI.jpeg

هزینه غذا در این رستوران پرسی ۳۵ هزار تومان بود و سینگو و صدف ۱۰ هزار تومان که صاحب خانه فراموش کرد آماده کند. با توجه به کیفیت و قیمت غذا در سایر رستوران ها ، قیمت غذای این رستوران با توجه به کیفیتش نمی ارزید.

ساعت حدود ۴ بعد از ظهر  بود و با توجه به پایین بودن سطح آب دوباره بازدید از جنگل های حرا رو به روز دیگری موکول و به سمت جزایر ناز حرکت کردیم . بهترین زمان رفتن به جزایر ناز در زمان جزر است. در این هنگام میتوان پیاده یا با ماشین به سمت این جزیره ها رفت. اما باید قبل از بالا آمدن به قشم برگردین چون در مواردی که مد شده است خودرو در نیمه راه از برگشت باز مانده و توسط آب برده شده است. یا اگر پیاده باشید شنا کنان باید برگردید.

جزایر ناز در واقع سه جزیره کوچک هستند که در یک کیلومتری خاک قشم قرار دارند و مساحت ۳ کیلومتر و ارتفاعی ۱۰ الی ۱۵ متر دارند. در زمان جزر ماهیگیران به صید ماهی هایی مثل ماهی مرکب مشغول می شوند.

حس جالبیه که میشه کف دریا رو دید.

عکس شماره ۵۷-  فاصله بین قشم و جزایر در هنگام جزر z9kKijAuev3AxOEacLYNGLmtW6B6aQ7mef5c8cPf.jpeg

عکس شماره ۵۸-  یکی از سه جزایر ناز knjnyV3LNBSZUSOsF9uRHEfmZyWOT5PHtkIVJ8ur.jpeg

عکس شماره ۵۹-  صید ماهی مرکب در زمان جزرm6axKymPvIttToRIrCT6O3pHKzapRMcpBMPulCH0.jpeg

از جزایر ناز به سمت دره ستار ها، یا ستاره افتاده حرکت کردیم. بلیط ورودی ۲۰۰۰ تومان.

دره ستار ها، دارای احجامی به شکل ستون های سوزنی شکل، دیواره های عمودی و حفره های متعدد می باشد که فرسایش ایجاد شده توسط آبهای سطحی و تند بادها را در لایه های رسوبی به نمایش می گذارد.

عکس شماره ۶۰- مسیر ورود به دره ستاره IJcf3cXtIadO3q2d5R6HQJj6qYPD77QfaMq24gMO.jpeg

قدمت این دره که در روستای برکه خلف قرار دارد به ۲ میلیون سال قبل بر می گردد. محلی ها معتقدند این اشکال عجیب و غریب در اثر فرو افتادن ستاره ای از آسمان ایجاد شده است به همین دلیل آن را ستاره افتاده یا ستاره کفته می نامند. همچنین بر این باورند که با تاریک شدن هوا ارواح و اجنه به این محل رفت و آمد می کنند که البته دلیل اصلی آن صدایی است که در اثر وزش باد های تند و گردش هوا در بین تنگه ها و دره های این منطقه تولید می شود. شمایلی بر روی صخره ها به چشم می خورد که در اثر فرسایش ایجاد شده اند نظیر دستهایی که به شکل دعا در کنار هم قرار گرفته اند . ساختار صخره ها به گونه ای است که از مسیری تعیین شده می توان در واقع به قسمت فوقانی رفت و از بالا به تماشای دیواره ها ایستاد.

عکس شماره ۶۱- دره ستاره ها از نمای بالاAnrGsB002DL7oLs3M69YgynwJgjQnrXXA38qKxLg.jpeg

عکس شماره ۶۲- دره ستاره ها nmAgoqxviE2KjkEtAzuIFRcmto1H3xq5nbILYZID.jpeg

عکس شماره ۶۳- دره ستاره هاXU0Z5mYAPTEAJD1yVLmkaHIU8JyotSRPhkhc8RAO.jpeg

کم کم به غروب آفتاب نزدیک میشدیم و با آروزی برگشت به این محل خارق العاده راهی هتل شدیم.

از اونجاییکه حشرات و پشه های هر منطقه ای که رفته بودیم ما رو گزیده بودند در شهر قشم به چند داروخانه مراجعه کردیم تا داروی مناسبی برای جای گزش ها پیدا کنیم چون پمادهایی که تهیه کرده بودیم جوابگو نبودند. جالب این بود که این گزش ها برای متصدیان داروخانه ها هم عجیب بودند و بعد از بازگشت به تهران و تجویز داروهای دکتر در تهران برطرف شدند.

قبل از هتل از یک شیرینی فروشی در خیابان دانش کیک تولد برای یکی از همسفران تهیه کردیم که مزه خیلی خوبی داشت و بالاتر از سطح انتظار ما بود. متاسفانه اسم قنادی در خاطرم نیست.

برای شام هم از هتل کوسه کبابی تهیه کردیم که اون هم مزه و کیفیت خوبی داشت. قیمت برای هر پرس: ۲۵ هزار تومان

روز پنجم:

به علت خستگی و همچنین آزار و اذیت وارده در اثر گزش ها از برنامه غواصی که در نظر گرفته بودیم منصرف شدیم .

همانطور که پیشتر اشاره شدغواصی در سایت پارک زیتون که در نزدیکی هتل ما بود انجام می گیرد و هزینه آن ۱۰۰ هزار تومان به ازای یک ساعت می باشد.

بعد از ظهر راهی بازار قشم  و سیتی سنتر ها شدیم تا  با فرهنگ بومی و بومیان قشم آشنا بشیم و کمی هم حال و هوای شهر قشم رو حس کنیم.

در بازار قدیم قشم زنان برقه به چهره و لباس محلی بر تن و دست هایی با نقوش حنا می دیدیم. در این بازار انواع فروشگاه رو پیدا میکنید. یک مغازه هم هست که می تونین شیرینی و نان های مخصوص قشم رو از اون تهیه کنید. قشمی ها نوعی شیرینی دارند به نام حلوای قشمی که در واقع شبیه مسقطی است و قیمت هر بسته اش ۵۰۰۰ تومان می باشد. نوعی نان هم به اسم حلقی دارند که در وعده صبحانه استفاده می کنند. همچنین در این بازار میتونین ادویه ماهی و مرغ و گوشت تهیه کنید.

عکس شماره ۶۴- بازار قدیم قشمpgwA9RfUZCVHjVoJowLwFM6eRfQ3o8Pg29FNgibB.jpeg

عکس شماره ۶۵- بازار قدیم قشمFXy2wxV2kZCtvf3hpwBYAU3YALRnM2VgsOJmEjrs.jpeg

عکس شماره ۶۶- مسجد عمر بن خطاب واقع در بازار قدیم قشمiTR5HewYuUU1Cmu2pFHAry4ysXbcGOP4s5AU1yMM.jpeg

پس از جستجوی فراوان هم تونستیم برقع پیدا کنیم که در مقایسه با سایر اجناس و پوشاک قیمت بالاتری دارد. برقع یا برکه در روستاهای مختلف جزیره شکل های مختلفی دارد. قیمت : ۳۵ هزار تومان.

بعد از بازار قشم  با تاکسی راهی مرکز خرید سیتی سنتر شدیم.

سیتی سنتر ۱ و ۲ واقع در تقاطع بلوار امام قلی خان و بلوار دریا  از طریق تونل یا پلی به نام دالان هنر به هم متصل می شوند. این دو مرکز خرید،  بازاری شیک و مدرن از لحاظ ساخت و دارای بیش از ۷۰۰ واحد تجاری، رستوران، کافی شاپ و فست فودهای مختلف در فضای بیرون پاساژ می باشد. قیمت و کیفیت اجناس در این پاساژها خوب و گزینه مناسبی برای خرید می باشد.

عکس شماره ۶۷- مرکز خرید سیتی سنترQBGKQ4BKoS5BupeUXwbQQX611y6zoovIUo4Cpv6m.jpeg

لبنان شاورما از رستوران های خوب ارائه دهنده شاورما ( شبیه کباب ترکی) در قشم است و در جلوی درب اصلی سیتی سنتر ۱ قرار دارد. قیمت هر شاورمای میکس ۸ هزار تومان است.

عکس شماره ۶۸- تونل ارتباطی بین سیتی سنتر۱ و۲ به نام دالان هنرWUq7OuCYSzIpnAoiwIKpJrOeu9077p4oLktf2Cyd.jpeg

عکس شماره ۶۹- رستوران لبنان شاورما و ساندیچ میکس MqKE1pAKFrUcaTlpY8hvWI1Qn5iG0ObYXFr4o6QE.jpeg

بعد از پاساژ گردی به سمت محله سام و زال رفتیم. شنیدیم که اونجا کباب بز خوشمزه ای دارد. این کبابی دقیقا روبه روی مجتمع سام و زال قرار دارد و راننده تاکسی ها آدرس اون رو بلدند. همچون بسیاری دیگر از رستوران های قشم تخت ها و میزهایی جهت استفاده مشتریان در فضای پیاده روی بیرون رستوران چیده شده و نشان دهنده شب های زنده قشم می باشد. قیمت هر سیخ کباب بز که به اون در زبان محلی کهره می گویند ۲۵۰۰ تومان است.

عکس شماره ۷۰- کباب بز یا کهره1cjDpQAeFaOmokBEorqal4mOdkkxxf69e5yUaqvJ.jpeg

روز ششم:

بالاخره طلسم شکست و زمان برای بازدید از جنگل های منحصر به فرد حرا فرا رسید. پس از بررسی دوباره ساعت جزر و مد در سایت tidesforfishing.com  حدود ساعت ۱۰ صبح به مقصد غار های خربس و سپس جنگل های مانگرو حرکت کردیم.

غارهای خربس که در کیلومتر ۱۱ جاده جنوبی نزدیک روستای خربس همانند سایر پدیده ها و کوه های قشم ادامه چین خوردگی های زاگرس هستند که از آب بیرون آمده اند. و طی تمدن های متمادی دستخوش تغییراتی شده اند. درون این غارها دهلیزها و تالارهایی دیده می شوند که در واقع آثار باشکوهی از معماری صخره ای در طبیعت به شمار می آیند. برخی این غارها را به نیایشگاه آیین میترائیسم یا آناهیتا نسبت می دهند. بر روی دیوار های ورودی غار اشکال مختلفی توسط هنرمندان تراشیده شده اند.

رو به روی این غارها در دریا محل خور یا صید ماهی بوده است و بس به معنی کافی بودن صید است و به همین علت اینجا را خربس می نامند. این غارها محل زیست خفاش های دم موشی هستند که البته  به علت پنهان شدن در تایم روز نتونستم آن ها رو ببینیم.

عکس شماره ۷۱-  غار خوربسJXhVDEG0HS7g2HF1KNwA6Zm8eo3C6L7ORnMGx8TI.jpeg

عکس شماره ۷۲- نمای دریا از بالای غار خوربسezUEvLJJ9ZMbkH0Z4pElf4256765BRbI6i1ZYPNK.jpeg

عکس شماره ۷۳- مسیر ورودی غار خوربسUFZBs2qJl5pTj6uw4sAQlGYR6JZORQF8MdzOdGNl.jpeg

عکس شماره ۷۴- دالان های داخل غار که توسط هنرمندان کنده کاری شده استERCOrBao8fEQTKvYnjNlpmahyvXTHQqcpukJOYxT.jpeg

عکس شماره ۷۵-  دالان های فضای بیرونی غار4utHXUGVJLvIld3MqK1F5Pz7zEPNMPox2iG3htCB.jpeg

بلیط ورودی غار نفری ۲۰۰۰ تومان می باشد.

بعد از بازدید از غار تا نزدیکی سکوی نفتی که چند سال پیش توسط جریانات آب و طوفان از امارات به سمت ساحل قشم آمده است می رویم . سکو در مرحله اوراق شدن می باشد و طبقات فوقانی سکو از آن جدا شده اند.

عکس شماره ۷۶- سکوی نفتیFyi1h1PUUHa4huBEKdknd0YC6vcRAWPWRXVgR6cP.jpeg

عکس شماره ۷۷-  محل ماهیگیری نزدیک سکو4r0y030jBJvDgmlWbzcmyaYIciHgmzXMsHHfVEBH.jpeg

مقصد بعدی جنگل حرا یا مانگروو می باشد. این جنگل با اکوسیستمی منحصر به فرد در منطقه حفاظت شده حرا در تنگه خوران واقع شده است. این گونه از درختان که عمدتا از گونه ای به اسم اوسینا مارینا می باشند در مناطق گلی و تالاب های جزر و مدی می رویند. این نام از دانشمند مشهور ایرانی ابن سینا گرفته شده است. این جنگل دارای طبیعت بکر و زیستگاه گونه های مختلف پرندگان می باشد و پوشش گیاهی آن به علت رویش در آب های شور گیاهانی استثنایی به شمار می روند.

عکس شماره ۷۸-جنگلهای حراLMd234gw8X7cupNqCfJLR36oQOlgcpeuF6NiR8M6.jpeg

عکس شماره ۷۹  sTtLqDLGs76WvOg3jj359G9SSXEnxbFXtsy7tfbi.jpeg

از راه خشکی سواحل قشم راهی به درون این جنگل‌ها نیست و تنها راه دیدن آنها، راه آبی است. بنابراین در محله اسکله سوار قایق شدیم و حدود ۴۵ دقیقه به آبراهه ها و قسمت های مختلف جنگل رفتیم. کنار این اسکله چندین فروشگاه صنایع دستی و فروش سوغات و رستوارن نیز وجود دارد.

هزینه این قایق ها برای هر نفر ۱۲۰۰۰ تومان

عکس شماره ۸۰- ساعات جزر و مد در زمان سفرRYmFHTp2u1FPHu0vAB4Speg3nzdZ91dmLyAVymB0.jpeg

عکس شماره ۸۱- شترهایی که معمولادر گوشه و کنار جاده ها دیده می شوندPcht9LfU7TNbkAUIuuPAu660Ouv22Wyt4VAxvfiR.jpeg

ساعت ۲ جهت تحویل اتاق ها به هتل برگشتیم چند ساعتی رو تا زمان پرواز وقت داشتیم و به دلیل گرمای هوا پاساژ بهترین گزینه بود.

پس از تحویل بار از هتل ساعت ۸ شب به سمت فرودگاه حرکت کردیم.

هزینه انتقال به فرودگاه برای هر نفر ۱۰ هزار تومن.

عکس شماره ۸۲- مسجدی نوساز در قشمقشم

زمان پرواز ساعت ۲۱/۴۵ بود که متاسفانه به دلیل تاخیر ۴ ساعته پرواز در ایرلاین قشم ایر بیشتر از ۵ ساعت در فرودگاه به انتظار نشستیم. و ساعت ۲/۱۵ بامداد به سوی مقصد پرواز کردیم و ساعت ۴ صبح به تهران رسیدیم.

جمع هزینه های سفر برای هر نفر :

بلیط هواپیما: ۳۵۴۰۰۰ تومان

اقامت :۱۵۰۰۰۰ تومان

حمل و نقل و وعده های غذایی :۵۰۰ هزار تومان

سایر کارهایی های که پیشنهاد می شود در سفر به قشم انجام دهید:

گشت جزیره لارک، شب مانی در جزایر هرمز و یا هنگام ، غار نمکدان در جزیره قشم، پارک کرکودیل، قلعه پرتغالی های قشم ،دره تندیسهای قشم.

از صرف وقت شما عزیزان برای مطالعه این مطلب سپاسگزارم .

نویسنده : بهناز ک

منبع:لست سکند

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *