خانه / سفرنامه / سفرنامه خارجی / سفرنامه کشور های امریکایی / سفرنامه کوبا / سفر به کوبا – سرزمین سیگار و کمونیسم – مقدمات سفر

سفر به کوبا – سرزمین سیگار و کمونیسم – مقدمات سفر

 سفر به کوبا – سرزمین سیگار و کمونیسم – مقدمات سفر

شاید نزدیک یک سال و نیمی می شد که فکر سفر کردن به قاره آمریکا ولم نمی کرد. همش توی نقشه جهان که تو اتاقم بالای سرم چسبونده بودم به قاره آمریکا نگاه می کردم. همیشه از بچگی با خودم فکر می کردم یه سفر هر چی دورتر باشه باحال تره. روی نقشه هم هر وقت نگاه می کردم می دیدم که مکزیک و شیلی و پرو خیلی از ایران دوره پس هر شب قبل از خواب این رویا رو که الان من توی هواپیما نشستم و بعد از سی چهل روز دارم از یه سفر دور به این نقاط برمی گردم رو برای خودم شبیه سازی می کردم.
البته من واقعا دوست داشتم به آمریکای جنوبی سفر کنم ولی خوب نظر همسفرم که کوبا و مکزیک شاید گزینه جالبتری باشه، دید من رو هم عوض کرد. البته لغو پرواز مستقیم تهران به کاراکاس هم یه مشکل بزرگ بود.
هر چند هنوز این پرواز از دمشق به کاراکاس انجام می شه ولی با توجه به اوضاع درهم و برهم سوریه نمی شد این ریسک رو کرد. ما هم دیدیم که اگه بخوایم از مسیر برزیل به هرجای دیگه ای بریم هزینه پروازها زیاد میشه پس تصمیم گرفتیم که همون مسیر کوبا و مکزیک رو عملی کنیم. اشتباهی که شاید تا آخر عمر فراموش نکنمش.
آره اشتباه چون واقعا توی انتخاب مقصدمون اشتباه کرده بودیم. من پیش خودم فکر کرده بودم چون قبلا ده تا کشور رو دیدم و مثلا چندتا مهر توی پاسپورتم هست مسئله حله و من مشکلی ندارم ولی زیادی به خودم امیدوار بودم. من همیشه توی سفرهام سختگیری می کنم و هیچ وقت از جمله “ببینیم چی میشه” و “همه چی ردیفه” و “من خوش بینم” و اینجور چیزها استفاده نمی کنم. ولی توی این سفر چون تونستم ویزای سخت مکزیک رو به راحتی آب خوردن بگیرم و ویزای کوبا هم در مدت زمان یک ساعت و نیم حاضر شد دیگه مطمئن بودم آره بابا کارم خیلی درسته و “همه چی ردیفه” ولی زرشکککککککک!!!
توی این سفر بود که معنای بی اعتبار بودن رو فهمیدم. هر چه قدر سفر به کوبا برامون لذت بخش و عالی بود سفر به مکزیک به یه فاجعه ختم شد! (علتش رو توی رنجنامه مکزیک بخونید) حالا بعدا در مورد مکزیک بیشتر توضیح میدم. هر دو کشور کوبا و مکزیک از ایرانیها ویزا می خوان (کجا نمی خواد آخه!) اول برای کوبا:

کوبا
موقعیت کوبا در قاره آمریکا

 ویزا: برای گرفتن ویزای کوبا به مدارک زیر نیاز دارید:

            اصل پاسپورت، دو قطعه عکس رنگی، معرفی نامه از محل کار (در این مورد سخت گیری نمی کنن مثلا من برای این موضوع اصل حکم استخدامم رو نشون دادم اون هم به صورت فارسی)، پرینت حساب بانکی (یه نامه ساده از موجودی بانک داشته باشید کافیه من از بانک نامه انگلیسی داشتم نمی دونم فارسی هم قبول می کنن یا نه)، بیمه مسافرتی، رزرو بلیط هواپیما، به رزرو هتل نیازی نیست. هیچکدوم از مدارک نیازی به مهر دادگستری و اینجور مسخره بازی ها نداره.
ولی مشکل اصلی توی گرفتن ویزای کوبا مورد آخره: شما یا باید مقیم یا متولد کوبا باشید یا دعوتنامه داشته باشید یا از یکی از کشورهای آمریکای لاتین ویزای معتبر داشته باشید. خوب ما چون قبلش از مکزیک ویزا گرفته بودیم این مشکل حل شد. اگه فقط ویزای تک کوبا رو بخواید و از جای دیگه ویزا نداشته باشید مسلما جور کردن دعوتنامه خیلی سخته. چند تا آژانس هستند که با سفارت کار می کنن و براتون ویزا می گیرن اون هم با یه قیمت نجومی چیزی نزدیک ۶۰۰ هزار تومن! ما به سفارت فقط ۱۲۰ دلار دادیم. سفارت فقط پول رو به دلار قبول می کنه. البته این مقدار هم برای یه ویزای ساده خیلی زیاده.
مدارک که آماده شد به سفارت زنگ بزنید و وقت قبلی بگیرید. تلفن: ۲۲۲۸۲۷۴۹
نشانی: تهران – نیاوران – خیابان خداوردی – خیابان هفدهم غربی – پلاک ۵۴
کنار اومدن با سفارت هم کار راحتیه. مسئول ایرانی سفارت خیلی خوش اخلاق و مودبه. هر سوالی داشته باشید جواب میده. کلی بروشور در مورد کوبا به من داد.
ویزای کوبا رو توی پاسپورت نمی چسبونن بلکه به صورت یه برگه کوچیک دو تکه است که تکه اول رو موقع ورود و تکه دوم رو موقع خروج ازتون می گیرن. هیچ مهری توی پاسپورت زده نمیشه “نه خانی اومد و نه خانی رفت!” عمری بتونید به کسی ثابت کنید که رفتید کوبا! خودشون میگن این برای اینه که اگه شما بعدا خواستید برید آمریکا با مشکل مواجه نشید. ما هم که سالی دوبار میریم آمریکا!
ویزای کوبا یه بار وروده و یک ماه اعتبار داره. اگه از کوبا رفتید بیرون مثلا رفتید مکزیک و خواستید دوباره برگردید کوبا، اگه فاصله زمانی ورود مجددتون با پرواز خروجی تون کمتر از ۷۲ ساعت باشه نیازی به ویزای مجدد ندارید در غیر این صورت دوباره باید ویزا بگیرید.
برای سفر به کوبا دو راه دارید: یکی از استفاده از ایرلاین های اروپای غربی مثل AlItalia و AirFrance یا KLM که خوب به دلیل نیاز به ویزای ترانزیت فرودگاهی استفاده از اونا عملی نیست یا استفاده از ایرلاین روسیه AeroFlot که توی مسکو توقف داره و نیازی به ویزای ترانزیت نداره. تنها ایرادش اینه که بلیط هاش non-refundable هستن یعنی نمیشه پس دادشون فقط میشه توی یه بازه زمانی کوتاه تغییر تاریخ داد. هیچ ایرلاینی از خاورمیانه به کوبا و مکزیک پرواز نداره. قیمت پرواز تقریبا ۱۶۷۵ دلار درمیاد. با زمان ترانزیت توی مسکو این سفر ۲۴ ساعت طول می کشه و تقریبا توی بیشتر طول مسیر هوا روشنه.

مسیر پرواز خیلی جالبه چون برعکس انتظار من از وسط اقیانوس اطلس رد نشد بلکه از فراز شبه جزیره اسکاندیناوی و ایسلند و گرینلند وارد خاک کانادا و ایالت کبک شد و از اونجا از بالای ایالت متحده عبور کرد و از آسمان فلوریدا وارد کوبا شد. خوب حداقل قسمت شد یه قسمت از سرزمین بالای مدار قطبی شمال و ایالات متحده رو از بالا ببینیم. شاید یه روز هم از پایین دیدیم!
کوبا
این هم واسه کسایی که عشق کانادا هستن. ایالت کبک از بالا! فکر نکنم به پایینش منو راه بدن

هواپیما از نوع ایرباس و نسبتا با امکاناته. برخلاف تصورم هواپیما تا خرخره پر بود. پذیرایی هم بد نبود از دفعه قبل که رفتم روسیه بهتر شده بود. مشکل اصلی اینه که در طول پرواز همش روزه. به وقت ایران ساعت سه نصف شب بود. خوابم می اومد ولی خوابم نمی برد هم از روشنی هوا و هم از هیجان.

برنامه سفرمون برای ۳۵ روز بسته شده بود ده روز واسه کوبا و بقیه واسه مکزیک. برنامه مکزیک که خراب شد میزان اقامتون توی کوبا شد دو هفته. توی این دو هفته از مرکز و غرب کوبا دیدن کردیم. قسمت شرقی با توجه به اینکه جاذبه چندانی نداشت یا لااقل تکراری بود و همین طور با توجه به اینکه مدت زمان و هزینه سفرهای زمینی در کوبا بالاست از برنامه ما حذف شد.


مسیر حرکت ما در کوبا
نویسنده : نادر

همچنین ببینید

سفرنامه کوبا قسمت ششم

سفرنامه کوبا قسمت ششم شاعر انقلاب کلاه های چریکی آقا ما عاشق این کلاه های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *