خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری هرمزگان / سفر به جزیره قشم ، نگین خلیج فارس

سفر به جزیره قشم ، نگین خلیج فارس

16 تیر 1399

قبل از اینکه سفرنامه رو شروع کنم اطلاعات و تاریخچه کلی از جزیره قشم رو با هم مرور می کنیم:

اطلاعات عمومی قشم

• مساحت جزیره قشم ۱۴۹۱ کیلومترمربع است.
  • طول جزیره از بندر قشم تا بندر باسعید و در انتهای جزیره را در منابع مختلف بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ کیلومتر تخمین زده‌اند.
  • عرض متوسط جزیره قشم را ۱۱ کیلومتر می‌توان در نظر گرفت.
  • قشم دو و نیم برابر سنگاپور و بحرین و سان مارینو وسعت دارد و بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان است و در نقطه حساس و استراتژیک خلیج فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده ‌است.
  • فاصله جزیره قشم تا بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر است.
  • نزدیک‌ ترین فاصله این جزیره به ساحل اصلی کشور، در دماغه شمالی جزیره، در محل بندر لافت (در جزیره قشم) تا بندر پل (در شهرستان خمیر) که فاصله آن در حدود ۱۸۰۰ متر است.
  • زبان اصلی مردم قشم، فارسی با گویش بندری است.

تاریخچه قشم

به طور کلی قشم و تمدن باستانی آن همواره به اقوام آریایی و حکومت مرکزی ایران وابسته بوده و عضوی از کالبد ایران به شمار می آمد.

با پیدایش اسلام و در همان آغاز استقرار و گسترش حکومت اسلامی، خلیج فارس و جزیره قشم، توسط مسلمانان فتح شد و آمیزه ای از تمدن و فرهنگ اسلامی-آریایی در آن پدید آمد.

خلفای عرب و حاکمان منصوب از جانب آن ها تا چند قرن بر سرزمین ایران و جزیره قشم و خلیج فارس مسلط بودند تا اینکه با تشکیل حکومت آل بویه، حکمرانان ایرانی دوباره به منطقه مسلط گردیدند. حمله مغولان به ایران و حکومت ایلخانان، دریاهای جنوبی ایران و خلیج فارس را نیز فرا گرفت و امیران مغول چندی در این منطقه حکومت کرده اند.

در همین زمان بود که جزیره قشم در مسیر رفت و آمد از غرب به شرق مورد توجه دریانوردان و بازرگانان اروپایی قرار گرفت.

نخستین اروپایی هایی که جزیره قشم و جزایر اطراف آن را به تصرف در آوردند و بیش از یک قرن بر آن تسلط یافتند، پرتقالی ها بودند. سپس جای آنها را هلندی ها و سرانجام انگلیسی ها گرفتند.

با تشکیل حکومت مرکزی صفوی در ایران، پرتقالی ها به همت امام قلی خان (سردار بلند آوازه عصر صفوی) از جزیره بیرون رانده شدند و حاکمیت دولت مقتدر مرکزی به منطقه اعمال شد. با سست شدن حکومت صفوی جزایر جنوب ایران بار دیگر در معرض طمع و یورش بیگانگان غربی قرار گرفت، تا اینکه از اواسط حکومت قاجار، حضور انگلیسی ها در خلیج فارس شکلی آشکارا و سلطه آمیز گرفت. با پایان گرفتن حکومت قاجار و تشکیل نیروی دریایی جوان ایران، جزیره قشم دوباره به ایران بازگردانده شد.

سواحل قشم

جزیره قشم با وسعتی نزدیک به ۱۵۰۰ کیلومترمربع، بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج‌فارس به خود اختصاص می‌دهد.

از ویژگی‌های ساحل‌ شناختی این جزیره، تنوع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی آن است که چنین خصوصیتی بطور یک جا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود. سواحل شنی و ماسه‌ای نقره‌فام و سیمین براق نیز از دیگر انواع سواحل در جزیره قشم محسوب می‌شوند.

سواحل صخره‌ای زیتون، ساحل شنی سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، لافت، شیب‌دراز، سلخ ، دوستکو و جنگل های حرا از دیدنی‌ترین سواحل جزیره قشم محسوب می‌شوند.

جاهای دیدنی قشم

جنگل‌های حرا، گنبد نمکی و غارهای نمکدان، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، چشمه‌های آب معدنی، دره چاهکوه، تنگ عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها، دره ستاره ها، غار خوربس، پارک کروکدیل ها، بندر تاریخی لافت، سواحل زیبا (زیتون، سیمین، سلخ، سوزا و …)، جزیره هنگام، خلیج دلفین ها، جزایر مرجانی، قلعه پرتقالی ها، مراکز خرید، کلات کشتاران و ده‌ها تخته سنگ و صخره با شکل‌های عجیب و اعجاب‌انگیز و …. .

عکس 1: موقعیت استراتژیک جزیره قشم

در ادامه با سفرنامه قشم زیبا از سایت سفرنامه همراه باشید.

شروع سفر:

سفر به قشم اواسط بهمن 98 انجام شد و این سفرنامه در واقع ادامه سفرنامه قبلی من با عنوان “سفر به جزیره هرمز، رنگین کمان خلیج فارس” در همین سایت لست سکند هست که می تونین مطالعه کنین.

شروع سفر ما از مبدا جهرم بود که ابتدا از جزیره هرمز بازدید کردیم و به بندر عباس برگشتیم. با توجه به بزرگ بودن جزیره قشم و مسیرهای طولانی رفت و آمد و برای کم شدن هزینه سفر تصمیم گرفتیم با ماشین شخصی به جزیره قشم بریم. خوشبختانه چندتا از دوستامون در جزیره قشم کار میکردن و باهاشون هماهنگ شده بودیم و مشکلی برای شب مانی نداشتیم.

روز اول: سفر به قشم (بازدید از بندر لافت، جنگل حرا و اسکله کندالو، ساحل سوزا و مراکز خرید قشم)

برای رفتن به جزیره قشم با ماشین شخصی باید به بندر پل در فاصله حدود 70 کیلومتری بندرعباس میرفتیم. صبح حدود ساعت 9 از خواب بیدار شدیم و پس از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل راهی بندر پل شدیم.

عکس 2: موقعیت بندر پل

عکس 3: مسیر بندر عباس به بندر پل

عکس 4: کوه نمکی (نزدیک دو راهی بندر عباس و بندر پل)

پس از حدود یک ساعت به اسکله بندر پل رسیدیم.

عکس 5: ورودی اسکله بندر پل و محل پرداخت کرایه حمل ماشین به جزیره قشم

عکس 6: بلیط صادر شده جهت حمل ماشین

عکس 7: فرم کاپوتاژ ماشین

لازمه بگم که فقط کرایه حمل ماشین گرفته میشه و تعداد سرنشین مهم نیست (کل کرایه 122 هزار تومان).

به اسکله که رسیدیم حدود ده دقیقه منتظر شدیم تا کشتی (لندیکرافت) از راه برسه و سوار بشیم (حدود ساعت 12).

عکس 8: لندیکرافت برای ماشین های سنگین

عکس 9: لندیکرافت ما

عکس 10: لندیکرافت و ماشین های سوار شده

عکس 11: حرکت از بندر پل به سوی بندر لافت قشم

عکس 12: خلیج فارس (بندر پل به جزیره قشم)

قبل از رسیدن به قشم برای استفاده بهینه از زمان بعدازظهر، از همسفرامون در کشتی یکم اطلاعات گرفتیم که پیشنهاد بازدید از بندر لافت و جنگل های حرا رو بهمون دادن.

عکس 13: بندر لافت قشم

عکس 14: بندر لافت قشم

عکس 15: ورودی بندر لافت قشم

عکس 16: مسیر بازدید از قشم – روز اول

ساعت 13:00 به اسکله بندر لافت قشم رسیدیم و به سمت شهر بندر لافت رفتیم.

عکس 17: تابلو راهنمای قشم

عکس 18: جاده در قشم

حدود ساعت 13:20 به بندر لافت رسیدیم. لافت در گذشته مرکز قشم بوده و زمانی هم نام کامل جزیره قشم، لافت بوده است. بادگیرهای خانه ها زیبایی خاصی به این روستا بخشیده است.

عکس 19: بندر لافت – اسکله

عکس 25: بندر لافت – داخل آب انبار

عکس 26: بندر لافت – بندر بادگیرها

عکس 27: بندر لافت

در بندر لافت حدود ۵۰ تا ۶۰ حلقه چاه موجود است که به چاه های تلا معروفند. در واقع در قدیم «تل آو» بوده‌است. «تل» به معنی تپه‌ای که مشرف بر این چاه‌ها است و «آو» که در زبان محل همان معنی آب را می‌دهد.

عکس 28: بندر لافت – چاه های تلا

عکس 29: بندر لافت – قلعه لافت

عکس 30: بندر لافت – قلعه لافت

عکس 31: بندر لافت – قلعه لافت

بادگیرهای این بندر من رو به یاد شهر بادگیرها یزد انداخت. بازدید ما از بندر لافت حدود 1:20 دقیقه طول کشید. به سمت جنگل های حرا در منطقه گورزین (Gavarzin) رفتیم.

عکس 32: پالایشگاه گازی گورزین –  قشم

عکس 33: به سمت جنگل حرا

حدود ساعت 15:15 به اسکله گورزین رسیدیم.

عکس 34: جنگل حرا – اسکله گورزین

بازدید از جنگل حرا از این اسکله با قایق بصورت دربستی 130 هزارتومن بود. هر قایق 6 نفر ظرفیت داره و ما سه نفر بودیم و قایق رو با سه نفر دیگه شریک شدیم.

عکس 35: اسکله و قایق های بازدید از جنگل حرا (رفتیم سوار بشیم)

عکس 36: ستاره های دریایی

عکس 37: جنگل حرا – اسکله گورزین

عکس 38: جنگل حرا – اسکله گورزین

عکس 39: جنگل حرا – اسکله گورزین

فیلم 1: قشم جنگل حرا قایق سواری – اسکله گورزین

فیلم 2: قشم جنگل حرا – پرنده های دریایی – اسکله گورزین

عکس 40: اسکله گورزین

زیبایی این جنگل ها و دیدن پرنده های دریایی بسیار آرامش بخش بود. بازدید از جنگل حرا و اسکله گورزین حدود یک ساعت طول کشید.

به سمت مقصد بعدی اسکله کندالو (محل رفتن به جزیره هنگام و دیدن دلفین ها) راه افتادیم تا از غروب آفتاب در کنار ساحل لذت ببریم. برای دیدن دلفین ها باید طرف های صبح حدود 8 و 9 صبح به این اسکله اومد و با قایق به دیدن دلفین ها رفت.

عکس 41: جاده قشم

عکس 42: تابلو راهنمای مناطق دیدنی غرب قشم

عکس 43: تابلو راهنمای مناطق دیدنی جنوب قشم

عکس 44: به سمت اسکله کندالو

عکس 45: اسکله کندالو

عکس 46: اسکله کندالو

عکس 47: غروب آفتاب در اسکله کندالو و نمای جزیره هنگام

عکس 48: اسکله کندالو

بعد از بازدید به سمت بخش مرکزی قشم رفتیم. در مسیر به ساحل تخم گذاری لاک پشت ها رسیدیم و رفتیم محل تخم گذاری لاک پشت ها رو ببینیم.

عکس 49: به سمت ساحل تخم گذاری لاک پشت ها

عکس 50: روستای کنار ساحل تخم گذاری لاک پشت ها

فصل تخم گذاری لاک پشت ها اواخر اسفند و اوایل بهار هست و خبری نبود توی بهمن ماه. هوا تاریک شده بود در ادامه مسیر سری به پارک و ساحل سوزا زدیم، باد شدیدی میومد و زیاد نموندیم.

به مسیرمون ادامه دادیم و به شهر قشم (بخش مرکزی قشم) رسیدیم. دوستمون که قرار بود شب رو پیش اون بگذرونیم تا آخر شب کار داشت و بنابراین سری به پارک ساحلی کودک و پارک داخل شهر قشم زدیم تا کمی تجدید قوا کنیم.

عکس 51: پارک ساحلی کودک –  قشم

عکس 52: پارک و آب انبار – قشم

پس از کمی استراحت رفتیم تا از مرکز خریدهای قشم دیدن کنیم. معروفترین مرکز خریدهای قشم سیتی سنتر 1 و 2 و بازار بین المللی ستاره قشم هست.

عکس 53: بازار بین المللی ستاره قشم

عکس 63: سیتی سنتر قشم

عکس 64: سیتی سنتر قشم – سرزمین عجایب

عکس 65: سیتی سنتر قشم – سرزمین عجایب

عکس 66: سیتی سنتر قشم – سرزمین عجایب (کمی بولینگ بازی کردیم)

عکس 67: سیتی سنتر قشم

دیگه آخر شب شد رفتیم خونه دوستمون.

روز دوم:

برای روز دوم برنامه بازدید از غار خوربس، دره ستارگان، جزایر ناز، دره تندیس ها، بام قشم و تنگه چاهکوه داشتیم. صبحونه خوردیم و راه افتادیم.

عکس 68: مسیر بازدید روز دوم

عکس 69: میدان امام قلی خان قشم

عکس 70: سیتی سنتر قشم

عکس 71: تابلو راهنمای مناطق دیدنی قشم

پس از حدود 5 کیلومتر به محوطه تاریخی غار خربس رسیدیم که متاسفانه با درهای بسته این مکان جالب و دیدنی به علت ایمن سازی مواجه شدیم و از بیرون محوطه عکس گرفتیم. به عقیده برخی محققین این مکان نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب) بوده است.

عکس 72: جاده ورودی غار خربس

عکس 73: غار خربس

عکس 74: غار خربس

عکس 75: غار خربس

به سمت مقصد بعدی دره ستارگان راهی شدیم.

عکس 76: جاده قشم

عکس 77: منظره های طبیعی قشم

عکس 78: منظره های طبیعی قشم

عکس 79: منظره های طبیعی قشم

به دره ستارگان رسیدیم. دره ستاره ها از فرسایش خاک و ماسه و سنگ موجود در این منطقه و در طی دو میلیون سال بوجود آمده است. (ورودی هر نفر 5000 تومان)

عکس 80: دره ستاره ها

عکس 81: دره ستاره ها

عکس 82: دره ستاره ها

عکس 83: دره ستاره ها

عکس 84: دره ستاره ها

عکس 85: دره ستاره ها

عکس 86: دره ستاره ها

بافت خاک این منطقه کمی سسته و بهتره از مسیرهای تعیین شده عبور کرد. با تغییر زاویه آفتاب و تخیل بازدیدکنندگان میشه شکل های مختلفی رو روی دیواره ها دید. بازدید از دره ستاره ها کمی پیاده روی داشت و حدود 40 دقیقه طول کشید.

ساعت حدود 12 ظهر بود. به سمت مقصد بعد سواحل جزایر ناز رفتیم. پس از حدود ده دقیقه به مقصد رسیدیم.

عکس 87: سواحل جزیره ناز

عکس 88: سواحل جزیره ناز (شترسواری ده دقیقه 15 هزارتومان)

عکس 89: سواحل جزیره ناز (سایت پاراگلایدر ده دقیقه حدود 150 هزارتومان)

عکس 90: سواحل جزیره ناز

بهترین موقع بازدید از این ساحل موقع جزر هست که آب دریا پایین میره و با ماشین میشه تا جزایر ناز رفت، ولی برای برگشت باید زمانبندی مد آب رو در نظر گرفت تا مشکلی به وجود نیاد. بازدید از ساحل جزایر ناز حدود 20 دقیقه طول کشید.

به سمت مقصد بعدی “بام قشم” رفتیم.

عکس 91: منظره های طبیعی قشم

عکس 92: تابلو راهنما

به بام قشم رسیدیم (بخشی زیادی از مسیر خاکی و سربالاییه). بام قشم بلندترین مکان قشم با ارتفاع 127 متر از سطح دریا ست.

عکس 93: بام قشم

عکس 94: بام قشم

همونطور که از عکس پیداست بازدید از بام قشم نیاز به کمی کوه پیمایی داره و بهتره کفش مناسب به همراه داشت.

عکس 95: بام قشم

عکس 96: بام قشم

ایستادن در بلندترین نقطه قشم حس خوبی داشت که به زحمتش می ارزید. بازدید از بام قشم حدود 40 دقیقه طول کشید. به سمت “دره تندیس ها” رفتیم. پس از حدود 20 دقیقه به ابتدای مسیر خاکی دره تندیس ها رسیدیم.

عکس 97: دره تندیس ها

عکس 98: دره تندیس ها

عکس 99: دره تندیس ها

عکس 100: دره تندیس ها

عکس 101: دره تندیس ها

دره تندیس ها بسیار زیبا بود. کل بازدید از ابتدای جاده اصلی حدود 45 دقیقه طول کشید ( ساعت حدود 15:30 ).

به سمت تنگه چاهکوه رفتیم.

عکس 102: جاده قشم

عکس 103: مسیر تنگه چاهکوه

عکس 104: مسیر تنگه چاهکوه

ساعت 15:50 دقیقه به تنگه چاهکوه رسیدیم. (ورودی تنگه نفری 5000 تومان)

عکس 105: تنگه چاهکوه

عکس 106: تنگه چاهکوه

عکس 107: تنگه چاهکوه

عکس 108: تنگه چاهکوه

عکس 109: تنگه چاهکوه

عکس 110: تنگه چاهکوه

عکس 111: تنگه چاهکوه

عکس 112: تنگه چاهکوه

چاه های این تنگه آب گوارایی داشت که بوسیله سطل و طناب به بازدیدکنندگان داده می شد. به نظر من این تنگه زیباترین مکانی بود که در قشم دیدیم. برای رسیدن به تنگه اصلی چاهکوه حدود 10 تا 15 دقیقه پیاده روی کردیم و کل زمان بازدید حدود 50 دقیقه شد.

روز به انتهاش نزدیک شده بود. روز پرباری رو سپری کردیم و از 6 مکان دیدنی قشم بازدید کردیم. اینقدر مشغول بازدید شده بودیم که ناهار خوردن رو فراموش کرده بودیم. البته در طول روز میوه، بسکوییت و تنقلات داشتیم.

به سمت شهر قشم راه افتادیم. در مسیر به شهر درگهان قشم رسیدیم. در پارک ساحلی زیبا کمی استراحت کردیم (هوا بارونی بود و نم نم بارون خیلی ریز میبارید) و به دیدن پاساژهای درگهان رفتیم.

عکس 113: درگهان

عکس 114: درگهان

عکس 115: درگهان

شام دونر گوشت خوردیم (هر دونر 16 هزارتومن) و به سمت خونه دوستمون در قشم رفتیم.

روز سوم:

امروز تصمیم گرفتیم از ساحل های قشم و پارک کروکودیل ها بازدید کنیم و در ادامه به بندر لافت و بندرعباس برگردیم.

عکس 116: مسیر بازدید روز سوم

عکس 117: شهر قشم

عکس 118: ساحل پارک کودک قشم

عکس 119: ساحل پارک کودک قشم

عکس 120: ساحل پارک کودک قشم

عکس 121: ساحل پارک کودک قشم

فیلم 3: قشم ساحل دریا

صبحونه رو در پارک ساحلی کودک خوردیم و به سمت پارک کروکدیل ها راهی شدیم.

عکس 122: جاده قشم

عکس 123: پارک کروکدیل ها

به پارک کروکدیل ها رسیدیم.

عکس 124: پارک کروکدیل ها – باجه فروش بلیط (ورودی هر نفر بزرگسال 20000 تومن)

عکس 125: پارک کروکدیل ها

عکس 135: پارک کروکدیل ها

عکس 136: پارک کروکدیل ها

عکس 137: منطره طبیعی قشم پس از باران

بازدیدمون از پارک کروکدیل ها رو با حوصله انجام دادیم و حدود 50 دقیقه طول کشید. به مسیرمون به سمت اسکله بندر لافت ادامه دادیم و در مسیر از درگهان عبور کردیم.

عکس 138: درگهان

در ادامه مسیر به شرکت کشتی سازی رسیدیم و رفتیم تا کارگاه رو از نزدیک تر ببینیم که خوشبختانه نگهبان مجموعه با ما همکاری کرد و برامون راجع به ساخت کشتی ها توضیحاتی داد.

عکس 139: شرکت شناورسازی (کشتی سازی)

عکس 140: کشتی نیمه ساخته ( ساخت کشتی ها از فایبرگلاس)

عکس 141: کشتی نیمه ساخته ( ساخت کشتی ها از فایبرگلاس)

به جاده زدیم و حدود ساعت 15:30 به اسکله بندر لافت رسیدیم. بلیط برگشت به بندر پل به مبلغ 32000 تومان تهیه کردیم و سوار لندیکرافت شدیم.

عکس 142: لندیکرافت بندر لافت قشم به بندر پل

عکس 143: لندیکرافت – اسکله بندر لافت

عکس144: خداحافظی با جزیره قشم و غذا دادن مسافران به پرنده های دریایی

عکس 145: پرنده های دریایی

فیلم 4: قشم به بندرعباس – پرنده های دریایی

حدود ساعت 16:30 به بندر پل رسیدیم و به سمت بندرعباس رفتیم.

عکس 146: به سمت بندر عباس

بعد از حدود یک ساعت به بندر عباس رسیدیم. کمی استراحت کردیم و رفتیم تا از دکه های خیابونی غذاهای محلی بخوریم. یکی از غذاهای محلی بندرعباس نان مهیاوه و نان سوراغ هست که طرز پخت بسیار جالبی داشت.

عکس 147: قیمت نان های محلی

فیلم۵ : طرز پخت نان مهیاوه و سوراغ

سفرمون به انتهاش نزدیک شده بود و قرار شد فردا به جهرم برگردیم.

روز چهارم:

عکس 152: خیابان ساحلی بندرعباس

عکس 153: جاده ورودی شهر جهرم

نکته های سفر به قشم:

– کل زمان سفر ما به جزیره قشم حدود سه روز شد. برای بازدید کامل از قشم و دیدن همه مکان های دیدنی اون حداقل یک هفته زمان لازمه.

-چند جا رو خیلی دوست داشتم که بریم که بنا به دلایلی فرصت نکردیم. یکی دیدن دلفین ها از اسکله کندالو بود که در زمان مناسب نرفتیم (صبح تا قبل از ظهر)، یکی هم غار نمکدان قشم که خیلی دور بود و مسیر خاکی داشت و تقریبا یک روز کامل زمان میخواست و دیگری تور جزیره هنگام که اونم حدود یک روز زمان میخواست.

– با توجه به گرمای هوا و آفتاب سوزنده جنوب بهترین فصل سفر به قشم از اواسط پاییز تا اوایل بهار هست، حتی در این زمان ها هم مراقب آفتاب سوزنده باشید.

– حتماً قبل از سفر به جزیره قشم، وضعیت آب و هوا، طوفانی بودن دریا و وضعیت حرکت کشتی ها رو بررسی کنین.

– برای سفر به جزیره قشم از بندرعباس میشه از اسکله شهید باهنر، اسکله شهید حقانی یا بندر پل به این جزیره زیبا رفت. بندر پل تنها بندر در ایرانه که ماشین های شخصی رو حمل میکنن.

– جزیره قشم بزرگترین منطقه جنگلی حرا در خلیج فارس رو داره (حدود 2400 هکتار از کل 7500 هکتار) و از جاهای مختلفی میشه به بازدید این جنگل ها رفت: بندر لافت، اسکله گورزین، اسکله طبل، اسکله سهیلی، کوران و … . ما از اسکله گورزین به بازدید این جنگل های زیبا رفتیم.

– بیشترین طول جزیره قشم حدود 130 کیلومتره. مثلاً اگه قصد بازدید از غارنمکدان قشم رو داشته باشید و از بخش مرکزی قشم به غار نمکدان برید و به همونجا برگردین و هیچ جای دیگه هم نرید حدود 240 کیلومتر میشه. که به معنی این هست غیر از زمان های بازدید بقیه زمان رو در جاده ها بودیم.

– به نظر من برای سفر به قشم و دیدن بیشتر زیبایی های این جزیره و کم شدن هزینه های سفر، بهتره با ماشین شخصی به این جزیره زیبا رفت. ما به همرامون زیرانداز ، لوازم درست کردن چای و قهوه و …. داشتیم که سفرمون رو لذت بخش تر کرد.

-برای سوار شدن به کشتی و برگشت به بندر پل، بلیط قبلی سوار شدن به کشتی (یعنی ته بلیط بندر پل به قشم) رو میخواستن و برای برگشت هزینه کمتری از ما گرفتن (رفت 122000 تومان و برگشت 32000 تومان).

– کسانی که علاقه‌مند به کمپ زدن و ماندن در کنار ساحل این جزیره زیبا دارن میتونن با بردن امکانات مورد نیاز از فضای بکر و دور از شهر این جزیره استفاده کنن. فقط جذر و مد دریا رو مد نظر قرار بدین و آب و غذای کافی همراه داشته باشین و محل های مناسب کمپ را بررسی کنین.

– برای سفر به قشم از بندرعباس میشه از  بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری قشم رفت که سرویس های مسافری (اتوبوس های دریایی) از ساعت ۶ تا ۲۳ و در فواصل زمانی هر ۳۰ دقیقه حرکت میکنن. اگه با ماشین شخصی میخواین برید باید به بندر پل رفت که از اونجا بصورت شبانه روزی به بندر لافت قشم سرویس داره.

-هزینه های سفر به قشم شامل: هزینه رفت و برگشت با لندیکرافت (154 هزار تومان)، بنرین سهمیه ای و آزاد (260 هزار تومان)، ورودی ها و بازدیدها برای سه نفر (حدود 180 هزار تومان)، غذا و میوه و … و خرید سوغاتی و خرید های شخصی.

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.