خانه / ترین ها / دیدنی ها / عجیب و غریب ترین جشن های زمستانی

عجیب و غریب ترین جشن های زمستانی

با عجیب و غریب ترین جشن های زمستانی در سراسر جهان آشنا شوید

 

فرقی نمی کند که چه حسی در مورد هوای سرد داشته باشید چرا که در هر صورت نمی توان زیبایی های فصل زمستان را انکار کرد، به ویژه زیبایی یک روز آفتابی پس از برفی که به تازگی به زمین باریده است. از طرف دیگر تصاویر و فعالیت هایی که هر ساله به صورت سنتی در این فصل انجام می شوند نیز به سرعت خسته کننده و عادی به نظر می رسند. این واقعیت هم برای افرادی که در دهه های زیاد فصل زمستان را تجربه کرده اند و یا در جایی زندگی می کنند که به ویژه زمستان های طولانی در آنجا وجود دارد صادق است.
شاید هیچ چیز به اندازه تاثیر جشن گرفتن در فصل سرد زمستان، توانایی برطرف کردن غم و اندوهی که در این مدت حس می کنیم را نداشته باشد. اینطوری می توان کمی از سیاهی این فصل را کم کرد.
ولی صبر کنید، اگر فکر می کنید که شرکت در یک مسابقه سرگرم کننده آن هم در اوج سرمای سوزان نمی تواند جزو لیست تفریحات شما باشد، پس بهتره است خدا را شکر کنید چرا که در دنیا جشن ها و فستیوال هایی برگزار می شوند که حتما ته دلتان می گویید چه خوب شد که زمستان محل زندگی ما آنقدرها هم سرد نیست.
۱ – فستیوال بین المللی مجسمه سازی یخ و برف هاربین (Harbin International Ice & Snow Sculpture Festival)، چین
از بچه مدرسه ای ها هم اگر بپرسید به شما می گویند ساخت آدم برفی با یک هویج وارفته برای خودش یک هنر است. ولی فقط کافیه دمای هوا کمی بالا بره و یا اینکه دود اگزوز یک ماشین بهش برخورد کنه یا لاستیک ماشین از روش بشه، اونجاس که سفیدی این اثر هنری به سیاهی تبدیل خواهد شد. اگه برای ساخت یک آدم برفی هنرمندانه به یک داوینچی سازگار با سرما نیاز باشد، پس باید اسم مردان و زنانی که در فستیوال بین المللی مجسمه سازی یخ و برف هاربین شرکت می کنند را خدای مجسمه سازی بگذاریم.
منچوری نشین های (Manchurian) شهر هاربین که با وجود پر جمعیت تر بودن شهرشان شهرت جهانی کم تری نسبت به شهرهای دیگر مثل نیویورک دارند، چندین ماه از فصل زمستان را در هوای زیر صفر درجه سپری می کنند. زیر صفر بودن این شهر در حدی است که رود سونگ هوا (Songhua River) که از میان آن عبور می کند هم به طور کامل منجمد می شود. دوستان مجسمه سازی که در بالا به آنها اشاره کردیم به سراغ این رودخانه می آیند و با درو کردن تکه های عظیم یخ، آنها را مورد تراشکاری قرار داده و به شکل معکب های کوچک در می آورند. سپس از این مکعب ها برای ساخت آنچه که فقط می توان نام شهری از یخ را بر روی آن گذاشت استفاده می شوند.
این فستیوال یک قسمت پر از مجسمه های برف را نیز شامل می شود که در نوع خودش تاثیر برانگیز است. فرقی نمی کند که شما کدامیک از این آثار هنری را بیشتر دوست داشته باشید، چرا که در هر صورت این فستیوال عجیب و غریب چینی چیزی کم از معجزه دست انسان ندارد.
1 – فستیوال بین المللی مجسمه سازی یخ و برف هاربین، چین
۲ – کارناوال زمستانی وایت فیش (Whitefish Winter Carnival)، ایالات متحده امریکا
برای آنهایی که به کشور امریکا نزدیک تر هستند و تمایلی ندارند از محل زندگیشان دور شوند، باید گفت که کارناوال زمستانی وایت فیش در ایالت مونتانا به شما اجازه می دهد که یه همچین چیزی را تجربه کنید، البته منظور بحث جغرافیایی قضیه است. ولی نگران نباشید چرا که نمی توان هیچ چیز عادی یا طبیعی در مورد این فستیوال عجیب و غریب زمستانی که در سرزمین آسمان پهناور (نام دیگر مونتانا می باشد) برگزار می شود را پیدا کرد. در حقیقت داستان این فستیوال یک راست از داستان سریال بازی تاج و تخت بیرون آمده و یا حتی می تواند ریشه اسکاندیناویایی هم داشته باشد.
داستان از این قرار است که الهه برف شمالی که اولر (Ullr) نام دارد، روزی روزگاری تصمیم گرفت تا برای خودش در ایالت مونتانا خانه ای بسازد. ولی تا چشم باز کرد متوجه شد که گروهی از آدم برفی های خبیث ملکه او را تهدید کرده و به گروگان گرفته اند. اگرچه این خانواده سلطنتی از این سرنوشت شوم رهایی پیدا کرد، اما عده زیادی از ساکنین وایت فیش با اسکی کردن از میان شهر و ساختن مجسمه های برفی و یخی، هر ساله این زمان را جشن می گیرند. این را هم باید گفت که مجسمه های اینجا از مجسمه های شهر هاربین که در بالا گفتیم دست کمی ندارند.
در افسانه ها آمده که هیولاهای پاگنده بعد از اینکه آن زمان دستشان به ملکه نرسید، همچنان به دنبال گروگان گرفتن خانم ها هستند. پس اگر شما هم در این فستیوال شرکت می کنید و دست بر قضا خانم هستید، بهتره بیشتر دقت کنید که دست چه کسی را می گیرید، خلاصه اگر دیدید دست یک آدم پشمالوی ۳ متری را گرفتید بدانید کارتان تمام است…
2 – کارناوال زمستانی وایت فیش، ایالات متحده امریکا
۳ – تورابلوت (Þorrablót)، ایسلند
صحبت از مردمان قطب نشین شد، بد نیست اشاره ای به ساکنین کشور ایسلند که به خصوص زمستانی طولانی و تاریک را تجربه می کنند داشته باشیم. مردم این کشور چنین زمستانی را مدیون موقعیت مکانی کشورشان که در مدار شمالگان (Arctic Circle) واقع است می باشند. با وجود اینکه این شرایط مزایایی مثل وجود سواحلی از شن های سیاه که با یخچال های قطبی پوشانده شده اند و یا شفق های قطبی را دارد، اما این جذابیت ها برای مردمان خود این کشور کهنه شده و ترجیح داده اند تا با به راه انداختن اینترنت های فوق پر سرعت، در عوض از تماشای برنامه های تلویزیونی لذت ببرند.
ولی مطمئن باشید که مردم ایسلند حضور پرشوری در تورابلوت دارند و زمستان را یکجا می جوند. الهه زمستان به نام توری (Thorri) در این مراسم خودش را در ظاهر غذاهایی مثل دنبلان قوچ و یا کوسه دودی شده نمایان می کند. البته هنوز بحث و جدل هایی بر سر صحت این باور وجود دارد، به ویژه در مورد کارهایی که باید در این مراسم انجام داد. برخی از ایسلندی ها معتقدند که این کار شروع فرآیند بیرون انداختن زمستان است، در حالی که عده دیگر ایمان دارند که این مراسم تجلی قدرت زمستان می باشد.
مادامی که فستیوال تورابلوت بر اساس سنت در تمامی روزهای ماه ژانویه برقرار می باشد، اما به جز این مراسم اتفاق خاص دیگری در این بخش از سال رخ نمی دهد. آن دسته از خانواده های ایسلندی که طرز فکر به روزتری دارند، این مراسم را در یک وعده غذایی خلاصه می کنند
۴ – ماتاریکی (Matariki)، نیوزلند
فصل زمستان قطعا مختص مردمان نیم کره شمالی نیست و فقط در سرما خلاصه نمی شود. به عنوان مثال در نیوزلند که فصل زمستان در طول ماه های ژوئن آغاز می شود، مردمان محلی مراسم ماتاریکی که سال جدید مائوری (Maori New Year) نام دارد را با به هوا فرستادن بادبادک ها و شرکت در نمایشگاه های هنری جشن می گیرند. جالب اینجاست که با وجود فصل زمستان، اکثر جمعیت کشور دمای مطبوعی را تجربه می کنند و برخی از جاها هوا خوش بو و مرطوب هم می شود. حتی در بخش های جنوبی کشور ایسلند که فصل زمستان سنتی تر و سرد تری را تجربه می کنند، مراسم های فرهنگی به طور پشت سرهم برگزار می شود. ساخت آدم برفی قطعا جزو یکی از این مراسم ها است. در مجموع برخی از عجیب ترین فستیوال های زمستانی در جهان، به این دلیل عجیب و غریب به نظر می رسند که عمدتا در تلاش هستند تا از کلیشه ظهور زمستان دوری کنند و اصلا به روی خودشان نیاورند که زمستان شده و هوا سرد است.
4 – ماتاریکی (Matariki)، نیوزلند
۵ – رقابت بین المللی منجمد شدن مو (International Hair Freezing Competition)، کانادا
کانادایی ها یک عده آدم جان سخت هستند، این را به وضوح می توان از فیلم های چالش “پرش خرس قطبی” (Polar Bear Plunge) در فیلم های روز سال نوی این کشور دید. در این روز مردم سرتاسر کانادا به داخل آب یخ بسته شیرجه می زنند و حتی گاهی در آن آب به شنا کردن پرداخته و مثل پرندگان مهاجر به ایالت های دیگری مثل فلوریدا، تگزاس و آریزونا کوچ می کنند.
این واقعیت وجود دارد که در کشور کانادا هر چه بیشتر به طرف شمال حرکت کنید، ترس از سرما نیز کم تر می شود و شاید این موضوع توجیهی بر افرادی باشد که قلمرو یوکان (Yukon) را برای زندگی انتخاب کرده اند و به ذهنشان رسیده تا در مسابقه یخ زدن مو شرکت کنند. حدس زدن نحوه انجام این رقابت کار سختی نیست، کافیه به بیرون بروید و با خیس شدن موها، منتظر بمانید تا خیلی سریع یخ بزند و شکل خاصی را به خودش بگیرد.
خبر خوب در مورد این رقابت این است که در اوج فصل بهار برگزار می شود، به این معنی که هیچکدام از شرکت کنندگان به طور کامل قندیل نمی بندند و نهایتا موهایشان منجمد می شود.
5 – رقابت بین المللی منجمد شدن مو ، کانادا
۶ – فستیوال بوشو (Busó Festival)، مجارستان
شایسته بود که فهرست عجیب ترین فستیوال های زمستانی را با موردی که برخلاف فستیوال مبهم تورابلوت در ایسلند، ۱۰۰ درصد به قصد پایان دادن به فصل سرما برگذار می شود به پایان برسانیم. به ویژه که در آن تعدادی از مردان مجارستانی که از سن بچه بازی شان گذشته، هر ساله در ماه مارس به هدف ایجاد منظره ای حقیقتا وهم انگیز برای فصل زمستان، لباس های شاخ دار شیطان نما می پوشند تا سرما را ناچار به فرار کنند. صادقانه باید گفت که مفهوم چنین کاری آن هم در قرن هجدهم نباید به اندازه امروزه احمقانه به نظر می رسید، یعنی زمانی که این رسم شروع به اجرا شدن کرد. جالب اینجاست که چنین مراسمی به تازگی به یک موزیک ویدیوی اسکاندیناویایی هم راه پیدا کرده، هرچند شخصیت اصلی آن را یک زن بازی می کند.
6 – فستیوال بوشو (Busó Festival)، مجارستان

همچنین ببینید

روستای مصر

روستای مصر روستای مصر در 45 کیلومتری شرق شهرستان جندق و در 30 کیلومتری شمال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *