خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری قزوین / ماجرای شگفت انگیز گردش به قزوین با طعم شکم گردی

ماجرای شگفت انگیز گردش به قزوین با طعم شکم گردی

یکشنبه، 3 آذر 1398

توسط m keshavarz

پنجشنبه 4 مهر 98

سلام همراهان بزرگوار بنده یک بازنشسته کارمند دولت هستم با سنی  حدود53 سال ، همیشه سفرهای زیادی به اقصی نقاط ایران داشتم منتهی تاکنون سفرنامه ای ننوشتم دلیل آنهم شاید ترس از ادبیات ناهمگون، تنبلی ، بی تجربگی در ثبت خاطرات و می توانید خود نیز حدسهایی به این مجموعه اضافه کنید . حالا سوالی که برای بعضی ها پیش میاید اینست که حالا چرا ؟؟؟

چون در سفرهایم خیلی از افرادی که همسن من یا بالاتر را دارا می باشند شوق ماجرا جویی ، کشف مناطق بکر و هر انچه که دل تنگت میخواهد ادا کن را از دست دادن پس برای همین قلم بر این دفتر سپید می کشم شاید دلی بلرزد و شادی برافروزد .

همیشه یکی از مسیرهای گردشگردی به سوی شمال از کمربندی قزوین می گذشت و سوال برام پیش امده بود چرا قزوین را نگردیم حال بماند از جوکهای که برای این شهر در اوردند که اصلا درست نیست مردمی به غایت خون گرم و مهمانواز هستند

پس طبق معمول همه سفرهام یک برنامه گرداوری کردم و اطلاعات از جاذبه های گردشگری شهر قزوین و همینطور آماده سازی برنامه سفر را طرح ریزی کردم .جهت اطلاعات بروز حتما از سایت شهرداری قزوین استفاده نمایید.

در ادامه با معرفی مکان های زیبا شهر قزوین برای سفر از سایت سفرنامه همراه باشید.

مقدمه :

تاريخچه قزوين

قزوين را در نوشته هاي قديم اروپا شهر باستاني « ارساس » يا « ارسا سيا» و در تواريخ يونان همان شهر قديمي « راژيا » و در زمان اشکانيان به نام موسس آن « اردپا » خوانده اند.  ساسانيان آنرا « کشوين » ناميده اند، يعني سرزميني که نبايد از آن غافل شد برخي هم آن را « قسوين » يا شهر که مردمي پرصلابت و استوار دارد بر اساس اسناد و مدارک موجود قدمت و سابقه تاريخي منطقه قزوين به دوران حکومت مادها، در قرن نهم پيش از ميلاد، مي رسد. در آن زمان، ناحيه کوهستاني جنوب و جنوب غربي قزوين جزئي از قلمرو مادها به شمار مي رفت که همواره مورد تاخت و تاز اقوام و قبايل مختلف، از جمله اقوام آشور و کاسي‌ها، قرار داشت.

مشخصات طبيعي و تقسيمات کشوري در استان قزوين

استان قزوين از شمال به استانهاي گيلان و مازندران، از غرب به استانهاي همدان و زنجان، از جنوب به استان مرکزي و از شرق با استان تهران محدود مي شود.اين استان از 20شهر (قزوين، تاکستان، آبيک، بوئين زهرا، اقباليه، محمديه، الوند، اسفرورين، محمودآباد نمونه، خرمدشت، ضيا آباد، آوج، شال، دانسفهان، آبگرم، ارداق، معلم کلايه، رازميان، کوهين و بيدستان) در قالب 5 شهرستان تشکيل شده و داراي 23 بخش، 44دهستان و 1543آبادي است و جمعيت بيش از يک ميليون را در خود جاي داده است.

نقشه گردشگری قزوین

مفاخر استان قزوين

شخصيت هايي چون عمادالدين زکرياي قزويني جغرافي دان و صاحب کتاب “عجايب المخلوقات”، حمدالله مستوفي مورخ و شاعر، عبيد زاکاني شاعر و طنز پرداز، شهيد ثالث، ميرعماد استاد بزرگ خوشنويسي، ملا خليل بن غازي قزويني (ملاخليلا) فقيه و مفسر دوره صفوي، عماد الکتاب خوشنويس چيره دست، رييس المجاهدين سردار گروه مردمي انقلاب مشروطه، سيد اشرف الدين حسيني (نسيم شمال) طنزپرداز آزادي خواه، عارف قزويني آزادي خواه و شاعر ملي، علامه علي اکبر دهخدا گردآورنده فرهنگ سترگ دهخدا، علامه محمد قزويني محقق و مصحح متون ادبي، علامه سيد ابوالحسن رفيعي استاد حکمت و فلسفه، ابوالحسن اقبال آذر (اقبال سلطان) خواننده چيره دست آواز ايران، علامه قزويني شاعر معاصر، دکتر سيد محمد دبير سياقي محقق و مصحح متون ادبي، دکتر احسان اشراقي محقق و مورخ، محمد علي رجايي رييس جمهور شهيد .

سفر ما (همیشه خانوادگی) ساعت 6:15 دقیقه روز پنجشنبه 4 مهر شروع شد با استفاده از نرم افزارهای wase , mapsme  آغاز شد  ما در شرق تهران ساکنیم پس با توجه به طرح الودگی هوا که در ساعت 6:30 آغاز میشد از طریق اتوبان همت به سمت کرج به راه افتادیم در مسیر تا قزوین فقط در نزدیکی پل کمال شهر ترافیک کمی داشتیم و تا قزوین مسیر کاملا باز بود.

طبق برنامه سفر با توجه به کیلومتر تهران تا قزوین 151 کیلومتر و با حدود دو ساعت رانندگی میتوانیم در قزوین باشیم

برنامه اول بازدید از دروازه کوشک قزوین است .

یکی از کهن‌ترین دروازه‌های قزوین است که به سوی الموت، رودبار و کوشک و شکارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده‌است و دارای یک ورودی با قوس و کلیل و نیم دایره است.ساعت حدود هشت روبرو دروازه بودیم شهر قزوین در گذشته، نُه دروازه به نام‌های درب کوشک (در شمال شرقی)، دروازه شیخ‌آباد در خیابان سعدی (در شمال غربی)، دروازه رشت، دروازه مغلاوک یا دروازه همدان (در جنوب غربی)، دروازه خندقبار، دروازه ساوالان، دروازه راه ری، دروازه تهران قدیم، دروازه پنبه ریسه (در شرق خیابان طالقانی کنونی) داشته که امروزه از آن میان، تنها دو دروازه درب کوشک و تهران قدیم باقی‌مانده‌اند.

دروازه کوشک

آدرس :نادری جنوبی و 24 ساعته شبانه روزی باز است .

بعد از بازدید از از دروازه کوشک نوبتی  هم که باشه نوبت صفای دل و شکم یعنی یک صبحانه با حال و خوشمزه است .

از دروازه تا صبحانه سرا دهخدا حدود 5 دقیقه با ماشین راه هست که ما حدود ساعت نه رسیدم آنجا که سفارش سه تا نیمرو و یک املت را دادیم که جمعا شد 28000 هزارتومان در ضمن اون موقع صبح عدسی را تمام کرده بود و همینطور شلوغ بود تا نوبتمان بشود حدود 10 دقیقه طول کشید. میزو صندلی کمه و مثل قهوه خانه ها شلوغ در ضمن لژخانوادگی هم داره. منتهی خیلی میچسبه  جاتون خالی .

نیمرو و املت به همراه پیاز داغ فراوان (عکس از اینترنت)

؟؟؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که عکسهای  خودت کو حق باشماست از حول حلیم افتادم تو دیگ چون هم خوشمزه بود و هم شلوغ پس یادم رفت. بهرحال شکم و هزار حرف و حدیث بعد از یک صبحانه توپ و پر پیمان حالا نوبت هضم و گوارش این خوشمزه لذیذ است .

پس طبق برنامه به طرف پارک باراجین حرکت کردیم در ضمن ورودیه هر نفر در این تاریخ پنج هزارتومان می باشد .

آدرس: قزوین، انتهای بلوار نخبگان، بعد از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، بوستان ملی باراجین

ساعت بازدید: 9:۰۰ الی 17:۰۰ بامداد

قیمت بلیط ورودی: 5٫۰۰۰ تومان

برنامه بازدید از قسمت پرندگان شکاری و گوشتخوار شروع شد.

عقاب

سپس به گیاه خوران مانند کل و بز در محوطه باز رسیدیم از اینجا به بعد بخش گوشتخوران شروع میشود که خالی از لطف نیست. در این بخش از گرگ خسته خواب الود ، شیر نر و ماده ، پلنگ ، ببر و عجیب ترین صحنه داخل یک قفس هم شیر بود و هم گرگ.

در ادامه بخش خرس ، روباه بودند. بعد از این قفسها مزرعه بود که شامل حیوانات اهلی از جمله گاو ، اسب ، شترتک و دو کوهان، گاو میش و لاما امریکای لاتین و محبوب بچه ها پونی اسب ریز اندام قرار داشتند. در محوطه های بعدی گراز و خزندگان و ماهی ها و پرندگان قرار داشتند.

بازدید از این مجموعه حدود دو ساعت زمان میبرد که البته با فراز و نشیب های همراه است. پس از این مرحله با توجه به نزدیک شدن ظهر و هوای گرم تصمیم گرفتیم جگری خنک کنیم پس به سمت بستنی حاج اسلام و پسران براه افتادیم. شاید کمتر درباره بستنی سنتی قزوین شنیده باشید؛ بستنی که خامه‌ی لایه لایه از ویژگی بارز آن است؛ نان، خامه، بستنی سفید، زعفرانی، دوباره خامه و نان می باشد . بستنی سه لایه زعفران ، وانیل و کاکائوو خامههههه و پسته.

این عکس در موردش باید بگم که چون از قبل ما اطلاع داشتیم یک کلمن یردیم تا کیلوی بستنی را بگیرم و تا تهران بیاریم که تا تهران اب نشد.

آدرس : قزوین ، کمربندی جمهوری اسلامی ، کنار گذر پل ، بستنی سنتی حاج اسلام و پسران در ضمن قیمت هر بستنی هفت هزار تومان فالوده هم همینطور به همراه شربت شاه توت.

حالا وقت گردشگری اصلی قزوین از بستنی حاج اسلام و پسران به سمت بقعه متبرک شاهزاده حسین(ع)  رفتیم که جای باحالی و میتوان نماز رادر انجا خواند. بقعه متبرک شاهزاده حسین(ع) قزوین فرزند بلافصل امام رضا (ع) متوفای ۲۰۱ هجری قمری از قرن سوم هجری به بعد همواره زیارتگاه مردم قزوین بوده است، تا جایی که سبب شده تا آرامگاه بسیاری از دانشمندان، سخنوران و بزرگان قزوین در این محل قرار گیرد.

امامزاده حسین ابن علی ابن موسی الرضا فرزند دو ساله امام رضا می باشند که در سال 201 ﮬ . ق در اثر بیماری در شهر قزوین دار فانی را وداع می گویند و در گورستان جنوبی شهر قزوین به خاک سپرده شدند.

آدرس : استان قزوین، شهر قزوین، خیابان سلامگاه، آستان مقدس امامزاده شاهزاده حسین (ع)

در ادامه  به سمت حسینیه امینی ها رفتیم  که متاسفانه تعطیل بود چون ما ساعت 12.45در انجابودیم و روی بر در نوشته بود ساعت بازدید از 9 الی 13 و 16 ال 18 بهر حال نشد که ببینیم شاید این اتفاق باعث شد که یک بار دیگر به قزوین زیبا سر بزنیم.

آدرس : قزوین، خیابان مولوی

در ادامه از خیابان سپه قزوین، که به نام عالی قاپو یا دولتی نیز خوانده می‌شد، امروزه با نام خیابان شهدا شناخته می‌شود، از ضلع شمالی به کاخ چهل‌ستون و عمارت عالی قاپو می‌رسد و در ضلع جنوبی از مسجد جامع عتیق شهر نیز فراتر رفته و به خیابان سلامگاه و خیابان راه ری راه پیدا می‌کند. ضلع شرقی خیابان را هم مغازه‌های آجرنمای جدید با سبک و سیاق قدیم در برگرفته‌اند.

در انتهای خیابان سپه عمارت عالی قاپو است .

سپس به سمت حمام قجر رهسپار شدیم حمام قجر در قزوین و یا به عبارتی دیگر؛ موزه ی مردم شناسی است. حمام قجر در سال ۱۵۰۷ هجری در این شهر و به دستور پادشاه معروف صفویان، شاه عباس صفوی و به دست یکی از اقوام قاجار تا قبل از به قدرت رسیدن آنان یعنی امیر گونه خان قاجار ساختار شد. از ساخت این حمام نزدیک به ۳ قرن است که می گذرد اما همچنان استوار و زیبا به رسم قدیمش باقی مانده است.

آدرس : قزوین در چهار راه نادری و همچنین در راستای خیابان عبیدزاکانی قرار گرفته است.

هزینه بلیط : نفری 3000 هزار تومان

بعد نوبت به اصلی ترین مراکز گردشگری قزوین میرسه. عمارت یا کاخ چهل ستون قزوین معروف به عمارت کلاه فرنگی.

بنایی است در شهر قزوین. این بنا که تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه تهماسب است، در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد و در دوره صفویه و زمانی که قزوین پایتخت بود به کلاه فرنگی مشهور بود عمارت چهلستون ساختمانی هشت گوش و در دوطبقه به مساحت تقریبی ۵۰۰مترمربع بنا شده‌است. رواقی با ستونهای آجری و قوسهای نیم دایره‌ای بنا را دربرگرفته و بر بالای آن ایوانی با ستونهای چوبی استوار گردیده‌است.

نقشه بنا دارای طرحی با محورهای صلیبی و برون گرا و سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس با طرح‌های بدیع و سقف طبقه فوقانی خنچه پوش است.

آدرس : میدان آزادی (سبزه میدان)، باغ صفوی، کاخ چهلستون

زمان بازدید : 09:00 صبح تا 17:30

هزینه : نفری 3000 تومان

بعد با پیاده روی کوتاه به بازار سر پوشیده سعد السلطنهمیرسیم کاروانسرای سعدالسطنه که به سرای سعدالسلطنه، سرای سعدیه، سرای سعادت و بازارچه سعدالسلطنه نیز معروف است، در مرکز شهر قزوین در خیابان امام‌خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر ) قرار دارد. ورودی اصلی کاروانسرای سعدالسلطنه از خیابان امام خمینی است که ۴ طاق نما در طرفین داشته است سرای سعدالسلطنه قزوین، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخلی شهری کشور است که با وسعتی افزون بر ۶/۲ هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

در همان راستا انتهای سعد السلطنه بازار سنتی  و مسجد النبی است که با توجه به ساعت 3 بعد از ظهر تعطیل بودند در ادامه از کوچه نوروزیان به سمت خیابان پیامبریه حرکت کردیم تا از اخرین نقطه برنامه بازدیدی داشته باشیم .

پیغمبریه مربوط به دوره صفوی است و در قزوین، جانب شرقی خیابان پیغمبریه و جنب مدرسه و مسجد پیغمبریه در غرب بنای چهل ستون قرار دارد و تاریخ ساخت بنا به دوران صفویه برمی‌گردد که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل گشته‌است و در سردر ورودی حیاط کتیبه‌ای وجود دارد که تاریخ اتمام بنا ۱۳۳۲ ذکر می‌نماید این مکان را آرامگاه چهارتن از پیامبران بنی اسرائیل به نام‌های :سهولی، سلام، القیا و سلوم می‌دانند و به ” چهار انبیاء ” نیز معروف می‌باشد که گفته می‌شود آنان پیامبرانی می‌باشند که مژده میلاد مسیح را از اورشلیم به سوی شرق آورده بودند و از اسناد موقوفات صفویه برمی آید که این مکان در پایان قرن یازدهم هجری زیارتگاهی مورد احترام بوده و باغ‌هایی را بر آن وقف کرده‌اند. بقعه ” چهار انبیاء” یا “پیغمبریه” شهر قزوین که مدفن چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل می باشد یکی از معدود آثار تاریخی و مذهبی پیش از ظهور اسلام و حتی پیش از ظهور مسیحیت است که زیارت آن نزد سه آیین الهی، ابراهیمی دارای ارزش دینی بسیار زیادی است.

با نزدیک شدن ساعت  گشنگی به سمت رستوران اقبالی که در خیابان طالقانی، نرسیده به سه راه خیام قرار دارد رفتیم وجای شما خالی قیمه نثار(43000 تومان ) و چلو کباب کوبیده زعفرانی (49000 تومان )  سفارش دادیم از قیمه نثار هر چی بگوییم کم گفتم بسیار خوشمزه و دل فریب است .

بعد از صرف غذا به سوی تهران حرکت کردیم که در ساعت 6.5 در تهران بودیم .

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

نویسنده : m keshavarz

منبع : لست سکند

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …