خانه / سفرنامه / سفرنامه خارجی / سفرنامه های قاره اقیانوسیه / سفرنامه استرالیا / ملبورن، شیراز پر از کافه و نقش و نگار استرالیا!

ملبورن، شیراز پر از کافه و نقش و نگار استرالیا!

خیلی از مردم دنیا استرالیا رو فقط با دو شهر سیدنی و ملبورن می‌شناسن و این دوتا شهر رو تو خیلی از موارد رقیب همدیگه به حساب میارن. ولی واقعیت ماجرا اینجاست که مقایسه‌ی این دو شهر باهم مثل مقایسه‌ی تهران و شیراز می‌مونه و هیچ‌جوره نمیشه گفت که کدوم یکی از این شهرها نسبت به اون‌یکی برتری داره و مقصد مناسب‌تری برای کار و زندگی و سفر به حساب میاد. پس اگه مقاله های قبلی در مورد ویژگی‌های شهر سیدنی و سفر ارزون تو این شهر رو دنبال کردین، حالا نوبتی هم که باشه نوبت شهر ملبورنه. توی این مقاله شما رو با خودم همسفر می‌کنم تا این شهر دوست‌داشتنی رو از نگاه من تماشا کنین.

ملبورن، شهری شبیه شیراز استرالیا!

اگه تو چند تا جمله بخوام مکز ایلت ویکتوریا رو توصیف کنم، ملبورن یکجورهایی شبیه شیراز و اصفهان استرالیاست. توی این شهر خبری از شلوغی‌های اغراق‌شده‌ی سیدنی است و شهر یک حال نرم خوش‌خوشانی داره. با توجه به اینکه قدمت استرالیای کنونی به بیش از ۲۵۰ سال قبل برنمی‌گرده، ملبورن به نسبت بقیه شهرهای استرالیا حس و حال تاریخی و فرهنگی‌تری داره. ساختمون‌ها نسبتا قدیمی با معماری‌های قشنگ در کنار برج‌های مدرن و بلند حس و حال خوبی به شهر داده. علاوه براین این شهر یکجورهایی شهر هنر و ادب و فرهنگ استرالیا هم به حساب میاد و در طول سال کلی فستیوال‌های هنری و نمایش و تاتر و موسیقی توش برقراره. با این حساب اگه اهل هنر و خلاقیت باشین، هیچ آخر هفته‌ای رو اینجا بدون برنامه‌های هنری و گالری گردی نخواهید گذروند.

معماری ملبورن
لابه لای این ساختمون‌های بلند و مدرن، ساختمون‌های قدیمی و کوتاه حس و حال خوبی به شهر میده.
گالری ملبورن
گالری‌ها و فستیوال‌های هنری در کل طول سال همیشه برقراره!

ملبورن شهر آدم‌های خوشتیپ و هیپی‌های خوش‎انرژی!

ملبورن یکجورهایی خوش‌پوش‌ترین شهر استرالیاست. همین‌که پاتون رو توی مرکز شهر می‌گذارید، خانم‌های پاشنه‌بلند پوشیده و آقایون خوشتیپ توجهتون رو به خودش جلب می‌کنه. این موضوع شاید بیشتر از همه به خاطر فرهنگ غیر رسمی استرالیا به چشم میاد. از طرف دیگه گوشه و کنار شهر پر از آدم‌هاییه که هدفون به گوش دارن میدون و ورزش می‌کنن.  نکته‌ی بامزه اینجاست که ملبورن همونقدر که پر از خانم‌ها و آقایون خوش‌پوشه، یکجورهایی بهشت هیپی‌ها و آرتیست‌ها هم به حساب میاد و این گروه سبک لباس پوشیدن هنری خودشون رو که خیلی با مدهای روز همخونی نداره دنبال می‌کنن. به خاطر همین توی این شهر از دیدن مدهای تکراری خسته نمی‌شین و چشمتون از دین لباس‌های رنگارنگ به برق میاد.

مد ملبورن
همینجوری نشسته بودن تو ویترین و زل زده بودن به ادم‌هایی که میومدن و می‌رفتن!

ملبورن شهر کافه‌های خوش عطر و قهوه‌های خوش طعم!

مردم ملبورن به سبک دیوانه‌واری عاشق قهوه هستن. تو هر ساعتی از روز که وارد یک کافه بشین، بدون شک یک عالمه آدم می‌بینین که قهوه به دست گرم صحبت و معاشرت هستن. مردم این شهر اونقدر عاشق قهوه‌ان که حتی برای نوشیدنی کنار غذا هم معمولا قهوه سفارش میدن. طعم خوب و عطر ویژه‌ی کافه‌ها چیزیه که شما رو بدون شک توی ملبورن مست می‌کنه.

کافه ملبورن
حتی منم که خیلی اهل قهوه نیستم، توی این شهر قهوه خور می‌شم! شما رو دیگه نمی‌دونم!

ملبورن یکجایی شبیه میدون ولیعصر تهران

یکی از بامزه‌ترین بخش‌های ملبورن برای من حال و هوای میدون ولیعصرگونه‌ی اونه. همین‌طور که تو اصلی‌ترین خیابون شهر در حال راه رفتنی، به یک عالمه مغازه‌ی لباس‌فروشی قرار گرفته شده پایین پله‌ها برمی‌خوری که دقیقا حال و هوای خیابون ولیعصر و فروشگاه‌های اون مدلی تهران و ایران رو برات تداعی می‌کنن. حتی مدل چیدمان لباس‌ها توی رگال‌ها و قیمت‌گذاری اون‌ها هم شبیه مغازه‌های  مشابه وطنی خودمونه.

مغازه ملبورن
آخه انصافا نگاه کنید! شما رو یاد مرکز شهر تهران نمی‌اندازه؟!

ملبورن شهر ترامواهای پر تردد!

وقتی برای اولین بار پام رو تو این شهر گذاشتم، اولین چیزی که توجهم رو به خودش جلب کرد ترامواهای قدیمی بود. تمام خیابون‌های ملبورن از خطوط راه آهن تراموا پر از نقش و نگار شده. سیستم حمل و نقل عمومی ملبورن رو اتوبوس، قطار و تراموا تشکیل میده که همه‌شون هم حسابی منظم و به موقع هستن. یک نکته‌ی خیلی جالب دیگه اینه که ترامواها در محدوده‌ی مرکز شهر رایگان هستن و نیازی به پرداخت پول بلیط داخل اون محدوده نیست.

تراموا ملبورن
من که از این تراموا سواری خوشم میاد! آدم رو یاد قدیما می‌اندازه نمی‌دونم چرا!

ملبورن شهر نقشه به دست‌ها و راهنماهای آماده!

یکی از چیزهایی که تو شهر ملبورن خیلی توجه آدم رو به خودش جلب می‌کنه تعداد زیاد توریست‌ها و کوله به پشت‌ها و همچنین راهنماهای حاضر و اماده‌ایه که در کل شهر پخش هستن. در حال قدم زدن تو خیابون‌های داخل شهر به محض اینکه قیافه‌ی شما شبیه کسی میشه که گیج و گم شده، یکی از این راهنماهای قرمزپوش با یک لبخند بزرگ به سراغتون میاد و ازتون میپرسه که چطور می‌تونه کمکتون کنه.

توریسم ملبورن
مدیریت توریسم تو ملبورن به نظر من عالی و واقعا منحصر به فرده!

ملبورن شهر کوچه‌های تنگ و گرافیتی‌ها!

ملبورن شهر کوچه‌پس کوچه‌های قشنگ و بارون‌زده و گرافیتی‌هی روی دیواره. هنر گرافیتی (نقاشی اجتماعی روی دیوار) توی ملبورن محبوبیت زیادی داره و اکثر دیوارهای شهر با این نقاشی های خیابونی پوشیده شده.  کافیه یکم توشهر ملبورن گم بشین تا با انواع کوچه‌های تنگ و نقاشی های دیواری روبرو شین.

کوچه ملبورن
من‌ که از پیاده‌روی توی این کوچه‌ها سیر نمی‌شم، شما رو نمی‌دونم!

به طور کلی ملبورن یک شهر زیبا با یک مرکزیت مدرن و قدیمی و حاشیه‌ی شهری با خونه‌های حیاط دار یکی دو طبقه است. حال و هوای شهر زنده و پر شور و هنریه و اگه خودتون هم اهل این ماجراها باشین، ملبورن حسابی حال شما رو جا میاره. این شهر به معنای واقعی چهارفصله و این چهارفصلی هم در طول سال و هم حتی در طول یک روز می‌تونه خودش رو نشون بده. دمدمی بودن هوای ملبورن اونقدر جدیه که توی یک روز می‌تونی گرمای تابستون رو در کنار سرمای زمستون یکجا تجربه کنین. هرچند اگه می‌خواین حس بهار و پاییز رو در گنار بوی قهوه توی استرالیا درک کنین و در تمام طول سال با درخت‌های همیشه سبز روبرو نباشین، ملبورن جای مناسبی برای شماست.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

۴۸ ساعت تجربه‌ی متفاوت در شهر ملبورن!

توی هر شهری، مجموعه‌ای از دیدنی‌ها و چشیدنی‌ها وجود داره که تجربه‌ی اون شهر رو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *