خانه / جهانگردی / هرچیزی که برای یک سفر متفاوت به یزد باید بدونیم!

هرچیزی که برای یک سفر متفاوت به یزد باید بدونیم!

احتمالا خیلی از شماها هم وقتی به یاد تعطیلات عید می‌افتید، یزد به عنوان یک مقصد هیجان‌انگیز برای یک سفر چند روزه تو ذهنتون پررنگ میشه. اگه هم پیشنهاد سبک‌تر رو برای تعیلات عید خونده باشید، می‌دونید که من هم با شما هم عقیده‌ام و پیشنهاد من بنا به دلایلی که توی اون مقاله ذکر کردم جایی نیست به جز شهر یزد.

یزد برای من خاص‌ترین شهری بود که توی ایران دیدم، جایی شبیه یک شهرک سینمایی بزرگ که زندگی و رنگ توش جریان داره. ولی واقعا چطور می‌تونیم متفاوت و سبک‌تر توی یزد سفر کنیم و یه تجربه‌ی خاص عمیق برای خودمون خلق کنیم؟! توی این مقاله می‌خوام مختصر و مفید از همین‌ها براتون بگم.

تو یزد کجاها بریم و چیکار بکنیم؟!

۱٫بافت قدیمی شهر

بدون اهیمت به اینکه چقدر اهل تاریخ و فضاهای تاریخی هستید، بافت قدیمی شهر و کوچه پس کوچه های تنگ و دالون‌های مارپیچش دلبرترین جاییه که توی یزد می‌تونید پیدا کنید. اگه پیشنهاد من رو میخواید بیخیال گشتن به دنبال یه خونه یا زندان خاص بشید و به جای اون خودتون رو کامل بسپرید به کوچه پس‌کوچه‌هایی که شما رو با خودش همراه می‍کنه. مطمین باشید بدون اینکه تصمیم مشخصی داشته باشید، از یک عالمه خونه و حموم و کافه و زندان قدیمی سر درمیارید که یکی از اون‌یکی دیدنی‌تره.

PhotoGrid_1490014014519
آخه انصافا نگاه کنید! دیدن این پیرمرد و این حال و هوا شما رو یاد فیلم‌های قدیمی نمی‌اندازه؟
PhotoGrid_1490013046910
داشتیم برای خودمون تو کوچه پس‌کوچه‌ها می‌گشتیم که یهو رسیدیم اینجا! یه حموم قدیمی که کافه شده بود. قیمت‌هاش چطور بود؟ منطقی!
PhotoGrid_1490013084942
تصور من از یزد این بود که نهایتا یکی دو تا کوچه‌ی این مدلی دلبرانه داشته باشه، ولی دیدن اینکه نصف شهر این مدلیه واقعا دل آدم رو می‌بره.

پیشنهاد ویژه: مهم نیست چقدر خوب توی روشنایی روز توی بافت قدیمی قدم زدید، حتما و بدون شک یکبار دیگه توی تاریکی شب و نور زردرنگ چراغها خودتون رو به کوچه‌های خلوت پیچ در پیچ یزد بسپرید. مطمین باشید برای بار چندم هم دوباره از حال خوبش لذت می‌برید.

۲٫مسجد جامع، باغ دولت آباد، میدون امیر چخماق

با وجود اینکه من شخصا خیلی اهل جاهای توریستی نیستم و تجربه‌های بکر رو بیشتر می‌پسندم، ولی مسجد جامع با اون معماری هنرمندانه و نورپردازی قشنگش، باغ دولت آباد با اون ساختمون و سرسبزی وسط کویرش و میدون امیرچخماق با اون فضای اصیلش جاهایی نیستن که به سادگی به خاطر توریستی و تاریخی بودن بشه ازشون گذشت.

PhotoGrid_1490014040911
نشسته بودم زیر آفتاب و نسیم خنک و حال خوب مسجد جامع و گل می‌گفتیم و گل می‌شنیدیم!
PhotoGrid_1490013511196
میدون امیرچخماق اولین برخورد من با یزد بود و به نظرم اونقدر تاثیرش عمیق بود که تا آخر سفر موند.

اگه ظهره و دنبال جای خوب و خنکی برای استراحت می‌گردید، باغ دولت آباد با اون تختهای زیر درخت و فواره‌هاش بهترین انتخابه. پیاده روی تو خیابون سنگفرش روبروی مسجد جامع با اون مغازه‌های رنگارنگ دور و برش هم توی شب حسابی حال خوش یزد رو تداعی می‌کنه. میدون امیرچحماق هم یکجورهایی انگار مرکزیت یزد رو داره و کلی مغازه سنتی برای وقت گذروندن اطرافش وجود دارن.

PhotoGrid_1490013179638
باغ دولت‌آباد هم مثل همه‌ی باغ‌های ایرانی قشنگه و آروم.

۳٫ کویر علی‌آباد

یزد وسط کویر قرار گرفته و تجربه‌ی یزد بدون تجربه‌ی کویر، چیز ناقصی از آب درمیاد. هرچند که اگه برای مدت زمان محدود دو سه روزه راهی یزد شدید، فرصت زیادی برای دل سپردن به کویر و غرق شدن توی سکوتش رو ندارید. اگه از من می‌پرسید، پیشنهاد من حدود نیم ساعت رانندگی به سمت شمال شرقی یزد و رفتن به کویر علی‌آباده. صادقانه‌اش رو بگم خودم هم انتظار نداشتم که با طی مسافت به این کوتاهی از رمل‌های شنی نرم و تپه‌های بلند و کویر خالی سر دربیارم.

PhotoGrid_1490013219381
با تاریک شدن هوا، ماسه‌ها شروع کردن به سرد شدن. انگار نه نگار که قبلش داغ بودن.

پیشنهاد ویژه: حتمن سعی کنید که غروب آفتاب رو توی کویر بگذرونید ولی یادتون نره که خورشید خیلی سریع پایین میره و باید خیلی به موقع برسید.

PhotoGrid_1490013566016
از شما چه پنهون که حال خوش غروب کویر می‌تونه همینقدر آدم رو ذوق زده کنه.

۴٫ زورخونه صاحب‌الزمان

بدون شک یکی از خاص‌ترین تجربه‌های یزد برای من، رفتن به یک زورخونه و دیدن مراسمش از نزدیک بود. زورخونه‌ی صاحب الزمان یزد که تو یکی از کوچه‌های منتهی به میدون امیرچخماق قرار گرفته یکی از معدود زورخونه‌ها توی ایرانه که به خانم‌ها هم اجازه‌ی ورود میده. قیمت بلیط زورخونه حدود ۲۰۰۰ تومنه و برنامه حدود دو ساعت طول میکشه. اگه نظر من رو می‌پرسید تحت هیچ شرایطی رفتن به زورخونه رو از دست ندید. اصلا چرا اینقدر توضیح می‍دم؟! خودتون یه نگاه به این فیلم بندازید!

۵٫ بازار بزرگ یزد و به خصوص بازار مسگرها

رفتن به بازار بزرگ هر شهر برای من یک باید به حساب میاد چون هیچ‌جا به اندازه‌ی بازار بزرگ نمی‌تونه فرهنگ و حس یک شهر رو نشون بده. چیزی که این وسط به نظر من بازار یزد رو از بقیه شهرها متمایز می‌کرد، بازار مسگرها بود. راه رفتن تو بازار مسگرها عین راه رفتن تو یک کنسرت بزرگ تق تق می‌مونه. از طرفی دیدن این‌که پیرمردها هنوز با روش‌های قدیمی مس‌ها رو شکل میدن و سفید می‌کنن واقعا دیدنیه.

۶٫ پشت بوم کافه هنر

از لحظه اولی که پامون رو توی یزد گذاشتیم همه صحبت از کافه‌ای می‌کردن به نام کافه هنر که میشه از پشت بومش شهر رو نگاه کرد. یزد پر از خونه‌های قدیمی‌ایه که تبدیل به کافه‌های باصفایی شدن و حسابی با اتاقک‌ها و بالا پشت‌بومشون حال آدم رو خوب می‌کنن. کافه هنر یزد هم بدون شک یکی از این کافه‌هاست که تو بافت تاریخی قرار گرفته و اگه در طول روز گذرتون بهش بخوره، نمای خوبی از شهر رو می‌تونید ببینید.

PhotoGrid_1490013147954
اینم از حال و هوای پشت بوم کافه هنر! هرچند که متاسفانه ما دیر رسیدیم و نتونستیم تو تاریکی شهر رو خوب ببینیم.

تو یزد چی بخوریم و کجا بخوریم؟!

توی یزد کافه‌ها و غذاخوری‌های زیادی وجود داره ولی در این بین به نظر من دو تا جا هست که رفتن بهش تجربه‌ی شما از یزد رو قطعا غنی‌تر می‌کنه:

    1. کافه عدسی پناهنده:کافه عدسی پناهنده یه کافه‌ی معروف وسط بازاره که چهل ساله عدسی سرو میکنه و طعم عدسی‌هاش یکجور اغراق شده‌ای خوبه. یک کاسه عدسی بهشتی با یک نوشابه حدود سه چهار هرار تومن قیمت داره. یادتون نره که ساعت ۱۲ ظهر همه عدسی‌ها تموم شده پس به موقع خودتون رو به یک عدسی فوق‌العاده دعوت کنید. ۲٫غداخوری کرامت: غذاخوری کرامت یک رستوران خیلی محلی غیر معروف و غیر توریستی تو یزده (خیابون امام، نرسیده به کوچه مسجد برخوردار) که به نظر من کیفیت فوق‌العاده‌‌ی غذاش و قیمت بی‌اندازه مناسبش یک بخشی از تجربه‌ی خاص یزد به حساب میاد. ما که چندباری لذت غذای خوشمزه‌شون رو بردیم. شما هم امتحان کنید.
DSC01584
یک آش خوردیم، دوتا املت، یک عدسی، یک نیمرو، چهارتا چایی و مخلفات و سبزی همه شد رو هم پونزده تومن! کیفیتش چطور بود؟ فوق العاده!

قاعدتا همه می‌دونیم که معروف‌ترین سوقاتی یزد باقلو وقطابشه. تجربه‌ی کیک یزدی واقعی رو هم از دست ندید.

تو یزد کجا بمونیم؟!

برای اقامت توی یزد گزینه‌های مختلفی وجود داره: از هتل چند ستاره گرفته تا اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در واقع خونه‌های قدیمی‌ای هستن که تبدیل به مهمانسرای سنتی شدن و همچینین هاستل‌هایی که امکان اجرای یک تخت رو با قیمت مناسب بهت می‌دن. اگه هم اهل کمپینگ هستید، با خیال راحت چادرتون رو به کوله‌تون ببنیدید و یک گوشه‌ای از شهر و یا کویر چادر بزنید و از اقامتگاه اختصاصیتون نهایت لذت رو ببرید.

این مقاله توصیه‌های کلی من بود برای این‌که چطور تو فرصت کوتاه یک سفر جذاب به یزد برای خودمون خلق کنیم. اگه هم زمان بیشتری در دست دارید، می‌تونید یک سر به اردکان و میبد بزنید که فاصله‌ی زیادی از یزد ندارن و حسابی ازشون تعریف میشه. علاوه بر اون خرانق، چک‌چک، تفت، اسلامیه، مهریزو فهرج جزو روستاها و شهرهای کوچیک یزده که در صورت داشتن زمان کافی، دیدنشون قطعا می‌ارزه.

راستی شما چه جاهایی رو بلدید که به تجربه‌ی یزد ما اضافه کنه؟

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

کلیسا وانک

سفری به دومین شهر خشتی جهان و اصفهان همیشه زیبا

سفری به دومین شهر خشتی جهان و اصفهان همیشه زیبا   به نام یگانه خالق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *