خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره آسیا / جاذبه های گردشگری امارات / هر آنچه که باید در مورد جزایر مصنوعی شهر دبی بدانید

هر آنچه که باید در مورد جزایر مصنوعی شهر دبی بدانید

هر آنچه که باید در مورد جزایر مصنوعی شهر دبی بدانید
در این واقعیت که شهر دبی بلندترین ساختمان جهان (برج خلیفه (Burj Khalifa) به ارتفاع ۸۲۸ متری) و همینطور عظیم ترین پارک تفریحی سرپوشیده دنیا را در اختیار داشته و به همین زودی ها، اولین آسمان خراش چرخنده دنیا را نیز صاحب خواهد شد جای هیچگونه بحثی نیست. اما بی شک یکی از اعجاب آورترین موارد در مورد این شهر، مجمع الجزایر مصنوعی آن هستند که هر کدام در مراحل مختلفی از ساخته و توسعه قرار دارند و به همین زودی ها به پایان می رسند. پالم جمیرا (Palm Jumeirah)، جزایر دِیرا (Deira Islands)، پالم جِبِل علی (Palm Jebel Ali)، دِ وُرلد (The World) و جزیره بلو واتِر (Bluewaters Island) نام جزایری هستند که همگی به دست انسان ساخته شده است.
مغز متفکر تمامی این پروژه های عظیم، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر و امیر کشور امارات متحده عربی بوده است که در نهایت قرار است به زبان زد خاص و عام در میان توریست ها تبدیل بشوند و سواحل گردشگری شهر دبی را به میزان قابل توجهی گسترش بدهند.

اما سوال اینجاست که چنین جزایری اصلاً چگونه ساخته می شوند؟ نام این پروژه “ایجاد اراضی” می باشد و در اصل با لایروبی شن های کف خلیج فارس آغاز می شود. سپس شن ها افشانده شده و با بهره گیری از ارتعاش، فشرده سازی می شوند تا به اشکال مورد نظر تبدیل شوند. برای تبدیل شن ها به اشکال مورد نظر از فناوری جی پی اس (GPS) استفاده می شود که دقت بسیار بالایی دارد و در انتها نیز این سازه با میلیون ها سنگ محاصره خواهند شد تا به طور کامل حفاظت بشود.

جزایر پالم: پالم جمیرا و پالم جِبِل علی

احتمالاً جزیره پالم جمیرا که شکل و شمایلی درست شبیه به یک نخل عظیم دارد، شناخته شده ترین مورد در میان تمامی این جزایر مصنوعی است. این نخل متشکل از یک تنه و ۱۷ برگ است که توسط یک مسیر حدوداً ۱۱ کیلومتری هلالی شکل که محل قرار گیری هتل مشهور آتلانتیس دِ پالم (Atlantis, The Palm) (یکی از لوکس ترین هتل و اقامتگاه های مثال زدنی در تمامی مجمع الجزایر دبی) می باشد، احاطه شده است. این پروژه در سال ۲۰۰۱ توسط شرکت نَخیل پراپِرتیز (Nakheel Properties) کلید خورد و نهایتاً با افزودن ۶۴ کیلومتر دیگر به شاخه های این نخل به اتمام رسید.

امروزه گردشگران به وسیله سوار شدن به مونوریل از طرف سرزمین اصلی دبی، با گذر از یک تونل زیر آبی که به بالاترین برگ نخل نزدیک به هلال متصل شده است می توانند به جزیره پالم جمیرا دسترسی داشته باشند. یکی از مواردی که به زودی در پالم جمیرا رونمایی خواهد شد پالم تاوِر (The Palm Tower) است که طبقاتی از آن به اشغال مراکز فروشگاهی سِینت ریجِس دبی (St. Regis Dubai) و نَخیل مال (Nakheel Mall) در آمده است. سِینت ریجِس در اواخر سال ۲۰۱۷ و فروشگاه نَخیل مال نیز کار خود را از سال ۲۰۱۸ آغاز می کنند. برای تماشای زیبایی های این جزیره مصنوعی بهتر است فقط به نقشه گوگل اکتفا نکنید و به جای آن، یک سقوط آزاد با سرعت ۱۲۰ کیلومتری را تجربه نمایید و از همان بالا نمای این جزیره را تماشا کنید.

کار ساخت جزیره دوم پالم یعنی پالم جِبِل علی از سال ۲۰۰۲ آغاز شد، ولی روند پیشرفته پروژه بر اثر بحران مالی سال ۲۰۰۸ به حالت تعویق در آمد. شرکت نخیل این تضمین را به گزارشگران داده که جِبِل علی به هیچ عنوان متوقف نشده و فقط به پروژه ای بلند مدت تبدیل شده است.

در صورتی که این جزیره به طور کامل به اتمام برسد، آن زمان در حدود ۵۰ درصد عظیم تر از جزیره پالم جمیرا می شود. قرار است در آن موقع این جزیره به خانه هایی بر روی پایه های چوبی، پارک آبی، کلی خانه ویلایی، شش تفرجگاه ساحلی و همینطور یک پیاده رو که به شکل شعری که توسط خود شیخ محمد سروده شده است مجهز و زیبا سازی بشود.

جزایر پالم: پالم جمیرا و پالم جِبِل علی

جزایر دِیرا – Deira Islands

ایده ساخت سومین جزیره پالم که پالم دِیرا (Palm Deira) نام دارد، به قدری بزرگ در نظر گرفته شده بود که ابعادش هشت برابر عظیم تر از پالم جمیرا می باشد و کار ساخت آن از سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اما با این حال شرکت نَخیل در سال ۲۰۱۳ در تصمیم خود تغییر ایجاد نمود و نام این پروژه را به جزایر دِیرا تغییر داد. این شرکت با اینکار امیدوار شد که روزی بتواند دست به ساخت چهارمین جزیره مصنوعی خودش بزند.

قرار است مراسم افتتاح اولین و بزرگ ترین فاز از پروژه دِیرا در اواخر سال ۲۰۱۸ برگزار شود و در این مراسم، نایت سوق (Night Souk) که بدون شک بزرگ ترین بازار شبانه در جهان خواهد بود، با تعداد بیش از ۵ هزار مغازه و بالغ بر ۱۰۰ رستوران و کافه رونمایی شود.

اگر خرید از فروشگاه های سرپوشیده امارات متحده عربی در فصل تابستان هدف شما باشد، دِیرا مال (Deira Mall) که مجهز به سقف دهلیز مانند و قابل جمع شدن است و بیش از هزار مغازه را درون خود جای داده می تواند شروع خوبی برایتان باشد. این مرکز خرید با در اختیار داشتن فروشگاه خرده فروشی مخصوص به خود و همینطور با حداقل ۱۶ برج مسکونی، نقش محور اصلی را در بلوار جزایر دِیرا (Deira Islands Boulevard) ایفا خواهد کرد. امید می رود که دو مورد از تمامی این چهار جزیره به طور کامل توسعه پیدا کرده و به اتمام برسند که در اینصورت، تعداد ۲۵۰ هزار نفر سکنه درون آنها به زندگی خواهند پرداخت.

جزایر دِیرا - Deira Islands

دِ وُرلد نام پروژه دیگری از شرکت نَخیل است که کار خود را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و شامل تعداد ۳۰۰ جزیره می شود که قرار است جز جدیدی از نقشه جهان هستی به حساب بیایند. اگرچه این پروژه هم یکی دیگر از قربانیان بحران مالی سال ۲۰۰۸ بود و روند آن دچار توقف گردید. تا سال ۲۰۱۳ فقط پروژه گرین لَند (Greenland) و لبنان (Lebanon) به مرحله توسعه رسید اما متاسفانه نقشه های سازمان ناسا (NASA)، اشاره کرده که این جزایر در حال غرق شدن در دریا هستند.

با وجود رخ دادن این فرسایش تدریجی، توسعه دهندگان گروه کلایندیِنست (Kleindienst Group) امیدوار هستند تا پروژه دِ وُرلد را دوباره به طور کامل احیا کنند و تا سال ۲۰۲۰ نیز پروژه قلب اروپا (The Heart of Europe) را استارت بزنند. تا به حال شش مورد از جزایری که متعلق به کلایندیِنست هستند، در راستای اجرای این پروژه به طور کامل ساخته شده اند و هر کدام از آنها بازدید کنندگانی دارند که بیشتر از قشر مفرح تر ساکنان اروپای هستند. این پروژه با ویلاهایی در زیر آب که به نام فلوتینگ سی هورسِز (Floating Seahorses) شناخته می شود تکمیل خواهد شد. در کنار این ویلاها، هتل های پنج ستاره و حتی خیابان هایی که با برف های مصنوعی تزیین شده نیز در این پروژه به کار رفته اند. جزیره سَنت پترزبورگ (St. Petersburg) که شبیه به قلب ساخته شده، وعده داده شده که روزی به اولین مقصد درجه برای سپری کردن ماه عسل تبدیل می شود.

دِ وُرلد - The World

بلو واتِرز (Bluewaters)

شرکت مِراز هولدینگز (Meraas Holdings) برای به چالش کشیدن شرکت نَخیل، پروژه بلو واتِرز خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز نمود. روند به گونه ای پیش می رود که این پروژه تا اواخر سال ۲۰۱۸ و ابتدای سال ۲۰۱۹ افتتاح شود و عین دبی (Ain Dubai)، یک چرخ و فلکی که از لحاظ ابعاد می تواند چرخ و فلک چشم لندن (London Eye) را حقیر جلوه بدهد را در اختیار داشته باشد. درست حدس زدید هدف این چرخ و فلک این است که لقب بزرگ ترین را در جهان بدست آورد. در مجموع پروژه بلو واتِرز هدف بزرگ خود را تبدیل شدن به اصلی ترین مکان جذاب گردشگری شهر دبی برای خانواده ها قرار داده است.

این جزیره به چند ناحیه مختلف تقسیم بندی خواهد شد و تعداد بیش از ۲۰۰ مغازه خرده فروشی، انواع غذاخوری، مجتمع های آپارتمانی، خانه های شهری و هتل هایی که دسترسی ایده آلی به ساحل دارند را شامل می شود.

بلو واتِرز (Bluewaters)

آیا می دانستید که یکی از نمادین ترین سازه های شهر دبی در حقیقت بر روی جزیره مصنوعی مخصوص به خودش قرار گرفته است؟ برج العرب جمیرا (Burj Al Arab Jumeirah) با ارتفاع ۳۲۱ متری که فقط مقدار کمی کوتاه تر از ساختمان اِمپایِر اِستِیت (Empire State) است، به وسیله ۲۵۰ ستون زیرآبی و به کمک شن به هم چسبانده شده اند. ساخت این بنا در سال ۱۹۹۹ کامل شد و دو سال زمان برد تا زمین مورد نظر برای ساخت آن خشک شود. این برج دارای ساحل اختصاصی برای میهمانان خودش است و علاوه بر آن، باند فرود بالگرد و همینطور یک تراس فضای باز که به سمت اقیانوس پیشروی کرده را در اختیار دارد. در یک کلام باید گفت تمامی صفاتی که باعث می شود به آن جزیره بگوییم را دارا است.

برج العرب (Burj Al Arab)
برای سفر به شهر دبی و بازدید از جزایر مصنوعی آن می توانید ارزانترین قیمت های تور دبی را در توریستگاه مشاهده و آنلاین رزرو نمایید.

منبع: travelandleisure


نوشته شده توسط : سایت توریستگاه

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *