خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره اروپا / جاذبه های گردشگری روسیه / پنجاه حقیقت جذاب و سرگرم کننده در مورد مسکو

پنجاه حقیقت جذاب و سرگرم کننده در مورد مسکو

حقایقی جالب در مورد مسکو
ما از اینکه گردشگر‌هایمان را تحت تاثیر قرار دهیم لذت می ‌بریم و همیشه با جست و جوهای بسیار سعی داریم تا حقایق جذابی و سرگرم کننده ای را به کاربرانمان ارائه کنیم. در این مطلب هم حقایقی فوق‌ العاده درباره مسکو را گردآوری کرده ایم. در صورت تمایل به سفر به روسیه و بازدید از شهر مسکو در فصل تابستان می توانید بهترین قیمت تور مسکو را در توریستگاه بیابید و به صورت آنلاین رزرو نمایید.
ما نمی توانیم تمام روسیه را پوشش دهیم، اما در اینجا می توانید ۵۰ حقیقت جذاب درباره مسکو را مطالعه کنید.

۱٫  مسکو بسیار بزرگ است. شهر مسکو آنقدر بزرگ است که می تواند به تنهایی به عنوان یک کشور شناخته شود. جمعیت رسمی آن در سال ۲۰۱۷، ۱۲٫۱۹ میلیون نفر بوده و به عنوان یکی از ۱۰ شهر پر جمعیت جهان شناخته شده است. شما می توانید بسته به سلیقه ‌تان، جمعیت آن را با مجموع جمعیت دو کشور نروژ و سوئیس یا پرتغال و استونی و یا فنلاند و دانمارک مقایسه کنید.

۲٫ پارک گورکی (Gorky Park) یکی از پارک ‌های مرکزی مسکو است که در آخر هفته‌ ها، بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازدید کننده دارد.
پارک گورکی (Gorky Park) یکی از پارک ‌های مرکزی مسکو

۳٫ متروی مسکو تولد ۸۰ سالگی ‌اش را در ۱۵ ماه مه سال ۲۰۱۵ جشن گرفت. اولین نقشه ‌ها و ایده‌ های ساخت مترو در روسیه در سال ۱۸۷۵ ارائه شد، اما اولین ایستگاه مترو در سال ۱۹۳۵ افتتاح شده بود.

۴٫ در روسیه افسانه‌ هایی درباره ایستگاه متروی ۲ (Metro-2) وجود دارد، مترویی که پناهگاه‌ ها و تونل ‌ها را به مراکز استراتژیک مانند کاخ کرملین متصل می ‌سازد.

۵٫ در طی جنگ بزرگ میهن‌ پرستانه یعنی همان جنگ جهانی دوم، مترو به عنوان پناهگاهی زیرزمینی هنگام بمباران ها استفاده می ‌شد. با این حال حتی هنگام جنگ هم ایستگاه ‌های جدید مترو ساخته می ‌شدند، در واقع ایستگاه ‌های نووکوزنیتسکایا (Novokuznetskaya)، پاولتسکیا (Paveletskaya)، باومانسکایا (Baumanskaya)، الکتروزوفدسکایا (Elektrozavodskaya)، سیمینوفسکایا (Semyonovskaya) و پارتیسانسکایا (Partisanskaya) در طول جنگ ساخته شده ‌اند.

مترو به عنوان پناهگاهی زیرزمینی هنگام بمباران

۶٫ از هنگامی که متروی روسیه افتتاح شد، تنها برای یکبار و آن هم در تاریخ ۱۶ اکتبر سال ۱۹۴۱ کار نکرد. آلمانی ‌ها شدیداً به متروی مسکو نزدیک شده بودند و قصد تخریب آن را داشتند که البته در پایان آن روز مترو با روال عادی به کار خود ادامه داد.

۷٫ مسکو دارای بیشترین تعداد میلیاردرها در جهان است. با توجه به وب سایت فوربس، ۸۴ شهروند میلیاردر که مجموع ثروتشان ۳۶۷ میلیارد دلار می ‌شود، در این شهر زندگی می‌ کنند. نیویورک با ۶۲ شهروند میلیاردر در رتبه دوم این رده بندی قرار دارد.

۸٫ تپه ایوانفسکایا گورکا (Ivanovskaya Gorka) یکی از قدیمی‌ ترین بخش‌ های مسکوست که اگر تعداد بناهای تاریخی و ساختمان‌ های باستانی ‌اش از کرملین بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

۹٫ در ۲۹ ژوئن سال ۱۹۰۴، مسکو دچار یک گردباد واقعی شد که چندین روستای نزدیک به آن را کاملاً نابود کرد و درختان منطقه ساکولنیکی (Sokolniki) که چند قرن قدمت داشتند را شکاند.

۱۰٫ رودخانه معروف نیگلینکا (Neglinka) درست بیرون از کرملین و در باغ الکساندر قرار دارد اما نباید به شنا کردن در آن فکر کنید، چرا که این رود در اوایل قرن نوزدهم به یک لوله، کانال کشی شد و اکنون در آب انبارهای زیرزمینی جریان دارد. اگر در این باره کنجکاو هستید، باید بدانید که خیابان نیگلینایا (Neglinnaya) بستر همان رودخانه را دنبال می ‌کند.

رودخانه معروف نیگلینکا (Neglinka)

۱۱٫ موسکوا ( Moskva) توسط شاهزاده یوری دولگوروکی و در سال ۱۱۴۷ بنا شد. در آن زمان این شهر با نام موسکوو (Moskov) شناخته می‌ شد که با نام انگلیسی ‌اش، مسکو تناسب بیشتری داشت.

۱۲٫ کتابخانه لنین با دارا بودن ۴۳ میلیون شی از جمله نقشه، صفحه های موسیقی، صدای ضبط شده، کتاب‌ های نایاب، پایان نامه و روزنامه، بزرگترین کتابخانه کل اروپاست. در دهه هفتاد که گروه بیتلز (Beatles) محبوب بودند، این کتابخانه با نام کتابخانه لنون (Lennon Bitlioteka) شناخته می ‌شد.

کتابخانه لنین در مسکو

۱۳٫ مذکر و مونث. حواستان باشد که اگر در هنگام سفر با مترو، نام ایستگاه‌ ها با صدای مردانه گفته شد، شما در حال حرکت به سوی مرکز شهر هستید و اگر نام آنها با صدایی زنانه اعلام شد، شما در حال دور شدن از مرکز هستید و باز هم اگر صدای مرد شنیدید بدان معناست که در حال حرکت در جهت عقربه ‌های ساعت هستید و در صورت شنیدن صدای زن، شما در حال حرکت بر خلاف جهت عقربه‌ های ساعت هستید.

۱۴٫ در اینجا بنایی تاریخی به نام نوعی پنیر فرآوری شده، درازبا (Druzhba) به معنی دوستی نام گذاری شده، که به شخصیت‌ های کلاغ و روباه از افسانه‌ های کریلوف (Krylov’s fables) اختصاص داده شده است.

۱۵٫ اولین مک دونالد در روسیه، در تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۱۹۹۰ افتتاح شد. در روزهای زمستانی صف قهوه این رستوران تا کیلومترها ادامه پیدا می ‌کند.

۱۶٫ تراموا شماره سه، قدیمی ‌ترین مسیر مسکو است. البته باید بدانید که نخستین تراموا کارش را در ۶ آوریل سال ۱۸۹۹ شروع کرد.

۱۷٫ پل سنگی بزرگ (The Big Stone Bridge)، یکی از قدیمی ترین پل‌ های مسکوست که در قرن هفدهم ساخته شده.

پل سنگی بزرگ (The Big Stone Bridge)

۱۸٫ در زمان ‌های قدیم، برای نشان دادن طبقات اجتماعی متفاوت، افراد با شغل ‌ها و ملیت‌ های مختلف در مسکو جدا از هم زندگی می ‌کردند. به همین دلیل است که اینجا خیابان سرآشپز و خیابان قصاب و همچنین محله گرجستانی‌ ها و اوکراینی ‌ها را مشاهده خواهید کرد.

۱۹٫ مسکو در طول تاریخ طولانی ‌اش، دفعات زیادی آتش گرفته است. از آنجا که خانه‌ ها اکثراً چوبی بودند، آتش به سرعت پراکنده می‌ شد و در عرض چند دقیقه، کل شهر را فرا می‌ گرفت. یکی از شدیدترین آتش‌سوزی‌ ها علاوه بر خسارات جانی و مالی دیگر، ناقوس تزار را نیز شکست.

۲۰٫ کرملین، به شکل امروزی ‌اش، توسط ایتالیایی‌ ها ساخته شده ‌است. هنگامی که در قرن پانزدهم دیوارها و معبد آن به شدت ویران شد و به تعمیر نیاز داشت، معماران روسی از توانایی لازم برای حل این مشکل برخوردار نبودند. بنابراین دوک بزرگ، ایوان سوم متخصصانی خارجی را به مسکو دعوت کرد که با راهنمایی آنها معبد و دیوارهایی جدید ساخته شد.

۲۱٫ کلیسای جامع اسقف (Assumption Cathedral) قدیمی ‌ترین بنای به جا مانده در مسکو است. تا حالا قدمت این مکان ۵۳۸ سال بوده است که در ۱۲ اوت سال ۱۴۷۹ ساخته شده و یکی از قسمت ‌های مهم تورهای کرملین در مسکو به شمار می آید.

کلیسای جامع اسقف (Assumption Cathedral)
آشنایی با بهترین جاذبه ها و دیدنی های مسکو
۲۲٫ قبل از قرن بیستم، دیوارهای کرملین بر اساس سنت سفید می ‌شدند، بنابراین روسیه به نام “سنگ سفید” شناخته می‌ شد. در این شهر برج‌ های مخروطی با عقاب‌ های امپراطوری روسیه منقوش شده بودند.

۲۳٫ کرملین در مسکو، بزرگترین قلعه قرون وسطایی جهان است.

برج تلویزیونی اوستانکیو (Ostankino TV Tower)

۲۵٫ ماسلنیتسا (Maslenitsa) تنها جشن غیر مسیحی می باشد که توسط کلیسای ارتودوکس روسیه به رسمیت شناخته شده‌ است. مردم روسیه همیشه روز پنکیک را دوست داشته ‌اند. مراسم این جشن در همان روز برنامه ریزی می شود و خیلی مهم است که به آنها پایبند باشید.

۲۶٫ اصطلاح روسی معروف “مسکو به گریه اعتقادی ندارد” (Moscow doesn’t believe in tears) چند صد سال است که به کار می‌ رود و مربوط به زمان ترقی مسکو می ‌باشد. در آن روزها، شهرهای روسیه باید خراج شدیدی به مسکو پرداخت می ‌کردند. برای پرداخت نکردن و یا به تعویق انداختن خراج، متقاضیان با گریه و التماس از پادشاه درخواست می‌ کردند تا به آنها وقت بیشتری بدهد و یا مبلغ را کم یا به کلی حذف کند. اما همه این کارها بیهوده بود، چراکه پادشاه که “به گریه اعتقادی نداشت” دستور مجازات متقاضیان را می ‌داد.

۲۷٫ دریاچه های پدرسالار (The Patriarch’s Ponds) جایی عرفانی است که تبدیل به نقطه شروع رمان “مرشد و مارگاریتا” (Master and Margarita) نوشته میخائیل بولگاکوف (Mikhail Bulgakov) شد.

دریاچه‌ های پدرسالار (The Patriarch’s Ponds)

۲۸٫ شهر مسکو نام خود را از رودخانه گرفته است. با توجه به یک تفسیر، در زبان اسلاو قدیم، مسکو به معنای “خیس” بوده است، چون این شهر بر روی باتلاق بنا شده.

۲۹٫ حدود سه هزار و پانصد خیابان تاریخی، کوچه زیبا، راه ‌های پهن، میدان وسیع، سدهای شگفت‌ انگیز، بزرگراه ‌های بی‌ انتها و اتوبان در مسکو وجود دارد.

۳۰٫ بیش از دوهزار و هفتصد رستوران نیز در مسکو وجود دارد.

خیابان آربات (Arbat street)

۳۳٫ در سال ۱۸۹۷ جمعیت مسکو به یک میلیون نفر رسید.

۳۴٫ بزرگترین باغ وحش روسیه در سال ۱۸۶۴ و در مسکو تاسیس شد. هم اکنون این باغ وحش دارای بیش از سه هزار حیوان از ۵۵۰ گونه از سراسر دنیا است.

۳۵٫ بلندترین بنای تاریخی مسکو ابلیسک پیروزی است که ۱۴۱٫۸ متر ارتفاع دارد. هر ده سانتی متر از این اثر نشانه یک روز از جنگ بزرگ میهن پرستانه می‌ باشد. این اثر در روز ۹ ماه مه سال ۱۹۹۵ افتتاح شد.

۳۶٫ قطارهای متروی مسکو سریع‌ تر از هرجای دیگر در جهان حرکت می ‌کنند. فاصله  بین رسیدن هر قطار به ایستگاه در ساعات شلوغ یک و نیم دقیقه است.

۳۷٫ کتابخانه عمومی روسیه بزرگترین کتابخانه اروپا و دومین کتابخانه بزرگ جهان پس از کتابخانه کنگره آمریکا است. این کتابخانه در مسکو و در سال ۱۸۶۲ ساخته شده ‌است.

۳۸٫ قاتل زنجیره ای، دریا سالتیکوا (Darya Saltykova) که ده‌ ها دهقان و برده را شکنجه کرد و به قتل رساند، خانه ‌ای در گوشه بولشایا لوبیانکا (Bolshaya Lubyanka) و کازنِتسکی موست (Kuznetsky Most) داشت. از قضا اکنون در این مکان ساختمان‌ های اف بی آی قرار دارند که در سال ‌های ۱۹۳۰، افراد زیادی در زیرزمینشان شکنجه شده‌ اند.

۳۹٫ بازی‌ های المپیک در سوچی (Sochi) و در سال ۲۰۱۴ بیست و دومین بازی ‌های زمستانه تاریخ بوده است. همچنین لازم به ذکر است که بازی‌ های تابستانه ۱۹۸۰ در مسکو نیز، دقیقاً بیست و دومین بازی‌ های تابستانه در تاریخ این مسابقات بوده.

۴۰٫ عروسک‌ های ماتریوشکا (Matryoshka doll) که گاهی اوقات از آنها با نام‌ های بابوشکا (Babushka) و جوجه پرنده نیز یاد می‌ شود، در اوایل قرن بیستم و در شهر سرگییف پوساد که تنها مدرسه و موزه اسباب بازی کشور را دارد، بوجود آمده‌اند.

عروسک‌ های ماتریوشکا (Matryoshka doll)

۴۱٫ در مسکو ۷ ساختمان بلند معروف وجود دارد، ۲ هتل، ۲ ساختمان اداری، ۲ خانه و یک دانشگاه. اینها آسمان خراش‌ های استالین هستند که به نام هفت خواهر نیز معروف می باشند. این برج‌ ها مجموعاً هفت عدد هستند و در قرن چهاردهم نیز مسکو بر روی هفت تپه قرار داشت.

۴۲٫ هم اکنون هفت تپه دارای هشت برآمدگی می‌باشند: ۱٫ تپه بروویتسکی (Borovitskii Hill) یا تپه کرملین، ۲٫ تپه ایواناووا (Ivanovo hill)، ۳٫ تپه سه کوه (Three Mountains)، ۴٫ تپه تور (Tver) یا تپه مقدس (که اکنون میدان پوشکین است)، ۵٫ تپه اسرتنسکی (Sretensky) یا تپه سوکارفسکی (Sukharevsky )، ۶٫ تپه تاگان (Tagan hill) یا سراشیبی شویوایا (Shvivaya)، ۷٫ کوه ویدنسکی (Vvedenskie) یا تپه لیفوروتِفسکی (Lefortovsky) و ۸٫ تپه گنجشک (Sparrow Hills).

۴۳٫ در جهان شهرهای دیگری نیز هستند که توسط هفت تپه ‌شان شناخته می‌ شوند. این شهرها عبارتند از رم، قسطنطنیه، کیف، واشنگتن، نیژنی نووگورود (Nizhny Novgorod)، اوفا (Ufa) و اسمولنسک (Smolensk).

۴۴٫ بیش از بیست ایستگاه متروی مسکو دارای فسیل ‌های مختلف می‌ باشند که در آنها می ‌توانید پوسته نانیلوس، آمونیت ‌ها و دیگر صدف داران ماقبل تاریخ را مشاهده کنید.

۴۵٫ نه میلیون مسافر به صورت روزانه از متروی مسکو استفاده می ‌کنند. این مقدار، از مجموع استفاده از متروی لندن و نیویورک با هم بیشتر است.

۴۶٫ سگ‌ های ولگرد زیادی هر روز با مسیر خاصی سوار متروی مسکو می ‌شوند. آنها می‌ دانند که کِی و کجا غذاهای خوشمزه گیرشان می‌ آید!

۴۷٫  دانشگاه دولتی مسکو بزرگترین ساختمان دانشگاهی جهان است.

۴۸٫ پارک ازمیلووا (Izmailovo Park) یکی از بزرگترین پارک ‌های شهری جهان است و مساحتش ۱۵٫۳۴ کیلومتر مربع یا ۱۵۳۴ هکتار می باشد. پارک ازمیلووا سه برابر از سنترال پارک نیویورک بزرگ‌ تر بوده و همچنین به اندازه ۳۰ برابر از پارک زیبای آبرامتسیوو نیز وسعت بیشتری دارد، پارکی معروف که از مناظر دیدنی منطقه مسکو است.
پارک ازمیلووا (Izmailovo Park)
۴۹٫ باغ گیاه ‌شناسی مسکو از آکادمی علوم، بزرگترین باغ گیاه ‌شناسی اروپا است. این باغ در آوریل ۱۹۴۵ و کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. این باغ دارای ۱۸ هزار گونه گیاه از شوروی سابق و سراسر دنیا می‌باشد.

۵۰٫ خیابان استرومینکا (Stromynka street) که از جاده ‌ای قدیمی نامش را گرفته است، در واقع از خود مسکو قدیمی ‌تر می باشد!

خیابان استرومینکا (Stromynka street)

منبع: friendlylocalguides


 

نوشته شده توسط : سایت توریستگاه

همچنین ببینید

گالاپاگوس

حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس

حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس جزایر گالاپاگوس درمیان غواصان به علت داشتن حیوانات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *