خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری تهران / پیشنهاد تهران گردی آخر هفته : برج تاریخی طغرل

پیشنهاد تهران گردی آخر هفته : برج تاریخی طغرل

پیشنهاد تهران گردی آخر هفته : برج تاریخی طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در خیابان ابن بابویه شهر ری واقع شده و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان می باشد. این برج که برج خلیفه یزید هم نامیده شده ارتفاع حدود ۲۰ متر دارد. (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده)

محمد محیط طباطبایی این بنا را متعلق به ابراهیم خواص می‌دانست و خودش هم پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده‌ شد.

برج طغرل برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ هجری قمری و در پایان ۳۵امین سال پادشاهی ناصرالدین شاه مرمت و بازسازی شد. این مرمت به دستور شاه و به دست وزیرش امین السلطان و توسط ابوالحسن خان معمارباشی انجام گرفت.

بعد از انقلاب سالها این بنا متروک بود تا در اوایل دهه هفتاد بار دیگر مورد بازسازی قرار گرفت و بطور جدی در نیمه سال ۱۳۷۷ آغاز و در زمستان ۱۳۷۹ به پایان رسید.

برج طغرل کاربردهای جالبی داره. از جمله کاربردهایی که برای این برج گفته شده این بوده که در شب‌های تار با استفاده از روشن کردن آتش بر باروی بلند آن برای راهنمایی مسافران جاده ابریشم که از جانب خراسان به جانب ری می‌آمدند استفاده می شده و در روز احتیاجات گاه شماری مردم را مرتفع می کرده.

این برج ساعت آفتابی منحصر به فردی داره که در دل کنگره‌های اون پنهانه و کاربری این ساعت که ما خودمون هم امتحانش کردیم خیلی خیلی جالب و واقعا خارق العاده ست. اطراف برج ۲۴ کنگره با زاویه حاده وجود داره که اگر چنان چه طلوع آفتاب اتفاق بیافتد در جانب شرق بنا کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شه و آفتاب درون اون می‌تابه، اگر نیم ساعت از طلوع آفتاب بگذره، نصف کنگره روشن می‌شود. اگر یک ساعت از طلوع خورشید بگذرد یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود و …

یکی دیگه از خصوصیت این برج اینه که اگه دقیقا در وسط برج بایستید و صحبت کنید صدا به صورت اکو به گوش همه می رسه ولی کافیه یک قدم به جلو یا عقب یا چپ یا راست حرکت کنید تا دیگه صدای صحبت کردن اون خاصیت رو نداشته باشه.

آدرس برج طغرل : خیابان ابن بابویه در شهر ری

نقاط مثبت : ورودی پایین- عدم محدودیت عکاسی با سه پایه
نقاط منفی : عدم دسترسی وسایل نقلیه عمومی

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل

برج طغرل

نویسنده: سمانه زارعی

 

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *