خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری کردستان / خانه کرد، نماد فرهنگ و اصالت مردم سنندج

خانه کرد، نماد فرهنگ و اصالت مردم سنندج

خانه کرد، نماد فرهنگ و اصالت مردم سنندج

اگرچه استان کردستان دیدنی‌های بسیاری دارد و زیباتر از همه آن‌ها طبیعت زاگرس است‌ اما شاید ندانید در این استان بناهایی با قدمت ۵۰۰ سال موجودند که خانه کرد یا همان عمارت آصف یکی از آن‌هاست. احتمالا تازه بعد از دیدن موزه مردم‌شناسی کردستان که بزرگ‌ترین موزه اقوام در ایران است، می‌فهمید تمدن در سرزمین کردستان به ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. خانه کرد در مرکز شهر سنندج در خیابان امام خمینی و به فاصله بسیار کمی از میدان انقلاب قرار دارد.

این عمارت به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کرد از با ارزشترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

خانه کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احتمالا ساخت بنای اولیه آن‌که ضلع شمالی عمارت را در برمی‌گیرد، مربوط به دوره صفویه است و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی تکمیل شده است. مجموعه عمارت حدود ۴۰۰۰ متر مربع عرصه و اعیانی دارد و علاوه بر سر در و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب ۴ حیاط شامل حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمان و حیاط مطبخ دارد که زیبایی هر کدام آن‌ها حیرت‌انگیز است.

از جمله فضاها و غرفه‌های خانه کرد سنندج، نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قالی بافی، آثار چوبی استاد بهزادیان، غرفه‌های مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، زیورآلات، غرفه‌های صنایع‌دستی، غرفه‌های زندگی روستایی و مرکز اسناد است.

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

موزه کرد ‏

خانه کرد

منبع:برترین ها

 

نوشته شده توسط : سایت لست سکند

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *