خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره آمریکا / جاذبه های گردشگری آمریکا / حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس

حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس

حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس

حقایق جالب درباره جزایر شگفت انگیز گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس درمیان غواصان به علت داشتن حیوانات و زندگی دریایی ای که در خود و آبهای اطرافش دارد بسیار معروف می باشد. در اینجا فقط بیش از 400 گونه ماهی زندگی می کنند پس با بازدید از این جزایر انگار به یک مستند نشنال جئوگرافی قدم گذاشته اید. برای اینکه حیات وحش شگفت انگیزی را از نزدیک ببینید سفری را به این جزایر ترتیب دهید. در ادامه به چند حقیقت درباره جزایر گالاپاگوس اشاره می کنیم، جاییکه شاید به نظرتان جالب باشد.
یک پارک ملی
به علت اهمیت علمی، 97 درصد این جزایر به عنوان پارک ملی اعلام شده است. این بدان معناست که فضاهایی که توسط اکوادور محافظت می شوند غیرمسکونی می باشند و پارک ملی گالاپاگوس از بازدیدکنندگان ورودی دریافت می کند. با این حال تقریبا 25 هزار نفر در باقیمانده قسمتی که جزو پارک ملی نیست ساکن هستند.

در ادامه با معرفی مکان های زیبا جزایر گالاپاگوس از سایت سفرنامه همراه باشید.

یک پارک ملی
فعالیت های آتشفشانی
در این جزایر در صد سال گذشته تا کنون 13 فوران آتشفشانی به وقوع پیوسته است. آخرین فوران نیز در ماه مه سال 2015 بوده که باعث بالا رفتن نگرانی ها درباره گونه های بومی یعنی ایگواناهای صورتی در جزیره ایسابلا شد. اما خوشبختانه به زیستگاه ایگوانا که در قسمت شمال غربیآتشفشان قرار داشت آسیبی وارد نشد. تماشای فوران آتشفشان یکی از ترسناکترین و باورنکردنی ترین تجربه هاست. این ساختار واقعی شکل گرفتن این جزیره می باشد و نخستین نمایش از اینکه چگونه زیستگاه تکاملی کار می کند.
فعالیت های آتشفشانی
زنجیره ای گسترده
جزایر گالاپاگوس مجمع الجزایریست که از 20 جزیره، 4 جزیره کوچک و بیش از 250 صخره تشکیل شده است.
زنجیره ای گسترده
کودن های سه رنگ
کودن ها یا غازهای احمق بخشی از گروه غازهای سفید هستند. شاید آنها محبوب ترین در میان پرندگان دریایی باشند و این ممکن است به علت تصرف زیستگاه های آشکار متنوع آنها باشد، هرچند ممکن است برخی از آنها عجیب به نظر برسند. کودن های پا قرمز با وجود اینکه در دسته پرندگان پا پره ای هستند شاخه های درختان و بوته ها را به عنوان محل زندگی خود انتخاب می کنند درست همانند کلاغ و یا کلاغ سیاه.
کودن های سه رنگ
پنگوئن در نیمکره شمالی
گالاپاگوس تنها مکان در نیمکره شمالی است که می توانید در آن پنگوئن ها را در زیستگاه طبیعی خودشان ببینید. آنها دومین گونه از کوچکترین پنگوئن های دنیا هستند و معمولا در قسمت غربی جزایر ایسابلا و فلورینا یافت می شوند. هرچند برخی از تجمع هایشان در جزایر مرکزی و برخی در قسمت جنوبی مثل فلورینا می باشند. این پنگوئن ها در قسمت استوایی چه می کنند؟
پنگوئن در نیمکره شمالی
مارمولک های شناگر
نزدیک به 20 درصد از زندگی دریایی اطراف این جزایر بومیست و این شامل ایگواناهای دریایی می شود. اینها تنها مارمولک های موجود در دنیا می باشند که اینقدر از آب لذت می برند که یاد گرفته اند چگونه در آن شنا کنند و تقریبا همگی از جلبک ها تغذیه می کنند.
مارمولک های شناگر
هر ماه بهترین زمان برای بازدید است
از آنجاییکه این جزایر در نزدیکی خط استوا قرار گرفته اند هوایی ثابت را در طول سال تجربه می کنند. در این جا هوا سرد نیست پس شما می توانید در هر زمان از سال به اینجا سفر کنید. این جزایر علارقم بودن در خط استوا دو فصل کاملا متفاوت دارند و این دو فصل این جزایر را یا به سرزمین استوایی سرسبز و یا صحرای استوایی خشکی تبدیل می کند. فصل گرم تنها زمانیست که این جزایر کمی بارش باران را تجربه می کند که از ماه دسامبر تا مه طول می کشد اما این موضوع باعث آرامش اقیانوس می شود که بسیار تحسین برانگیز است. همچنین در این زمان دمای آب اقیانوس در محدوده 26 درجه سانتیگراد می باشد. فصل خشک از ماه ژوئن تا نوامبر است و در این زمان بادهای جنوب شرقی در رفت و آمد می باشد که چشم انداز خشک و تازه ای به این جزایر می آورند.
هر ماه بهترین زمان برای بازدید است

برابری میان روز و شب

دیگر ویژگی قابل توجه در جزایر گالاپاگوس این است که طول روز و شب به یک اندازه می باشد. پس شما شانس های بسیاری برای دیدن حیوانات روز زی و شب زی دارید. به علت موقعیت استوایی در اینجا احتیاج به ذخیره نور روز نیست. در تمام طول سال 12 ساعت روشنایی روز وجود دارد.

لاک پشت هایی که بالاترین طول عمر را دارند

میانگین طول عمر لاک پشت های گالاپاگوس بیش از یک قرن است و این باعث می شود که این لاک پشت ها طولانی ترین عمر را در میان موجودات روی زمین داشته باشند. دیدن این حیوانات در حیات وحش در واقع چیزی منحصر به فرد است.
لاک پشت هایی که بالاترین طول عمر را دارند
شنا کردن با لاک پشت ها
لاک پشت دریایی سبز یکی از گونه های باستانیست. در حقیقت محققان بر این باورند که این لاک پشت ها همراه با دایناسورها در دریا شنا می کردند و در خشکی راه می رفتند.
شنا کردن با لاک پشت ها

تقاطع تکتونیکی

این جزایر از تقاطع سه صفحه تکتونیکی (صفحه زمین ساخت)، صفحه های آرام، کوکوس و نازکا شکل گرفته است. نتیجه، فعالیت های کم آتشفشانی و چشم انداز فوق العاده متنوعی می باشد.

سرزمین اکتشافات برای چارلز داروین

به دنبال جای پای چارلز داروین برای کشف همان جزایر و همان مکان هایی که وی در سال 1835 از آنها دیدن کرده است بروید. از طبیعت گرایان یاد بگیرید که چگونه نظریه انتخاب طبیعت، در اینجا یافت شد و البته یک عکس سلفی هم با مجسمه یادبود داروین بگیرید.
سرزمین اکتشافات برای چارلز داروین
800 گونه از نرم تنان و گونه های متعددی از ماهیان
دوستداران زندگی دریایی از دیدن انواع غنی نرم تنانی نظیر حلزون ها، اختاپوس، سپیداج، صدف های چروک و ماهی های مرکب به وجد خواهند آمد.
800 گونه از نرم تنان و گونه های متعددی از ماهیان
کلمه گالاپاگو به لاک پشت های نمایدین این جزایر اطلاق می شود
واژه گالاپاگو به کلمه قدیمی کاستلان به معنی زین سوار بر می گردد. لاک لاک پشت ها همانند زین اسب سواری می باشد، اینطور نیست؟
کلمه گالاپاگو به لاک پشت های نمایدین این جزایر اطلاق می شود
دمای مناسب
درحالیکه انتظار دارید دمای هوای این جزایر به علت نزدیک بودنش به خط استوا بالا باشد، در واقع دمای هوا بسیار مناسب است. در طول سال میانگین هوای خشکی بین 26 تا 30 درجه سانتیگراد و میانگین دمای آب 21.5 تا 25.5 می باشد.
 سالانه کمتر از 79 هزار نفر بازدیدکننده
گالاپاگوس در طول سال در حدود 79 هزار گردشگر را با انواع قایق ها به اینجا می کشاند. این بدان معناست که در طول سفر خود با گردشگران دیگر مواجه خواهید شد اما مطمعنا با شلوغی زیادی روبه رو نخواهید شد. زمان اوج شلوغی برای بازدید از این جزایر بین ماه های ژوئن تا اوت و نیمه دسامبر تا نیمه های ماه ژانویه می باشد.
 سالانه کمتر از 79 هزار نفر بازدیدکننده
همواره درحال تغییر
جزایر قدمی نهایتا در حال غرق شدن می باشند و به اقیانوس باز می گردند ولی جزایر جدید در حال بیرون آمدن هستند.
جریان های غیر قابل پیش بینی اقیانوس
این جزایر خانه ای برای همگرایی جریانهاست. جریان های استوایی، هامبالت، کرامول و پاناما در این منطقه همگرا هستند، بنابراین حرکت موج در اینجا غیر قابل پیش بینی است و در دمای آب می تواند تغییراتی وجود داشته باشد.
جریان های غیر قابل پیش بینی اقیانوس
کمی ترس از انسان ها
بر خلاف دیگر حیات های وحش موجود در دنیا موجوداتی که در جزایر گالاپاگوس یافت می شوند ترس طبیعی زیادی از انسانها دارند. در نتیجه این جزیره قوانین کلیدی برای کمک به حفاظت زیستگاه این جانوران و همچنین خود حیوانات دارد.
کمی ترس از انسان ها
دفتر پست خلیج
در قرن هجدهم یک بشکه در جزیره فلورینا گذاشته شد و از آن به عنوان صندوق پست توسط کشتی های صید نهنگی که به این محدوده در رفت و آمد بودند استفاده می شد. این بشکه همچنان از جاذبه های این جزیره می باشد.
دفتر پست خلیج
اگر به دنبال سفری می گردید که به دانشتان بیافزاید و باب میل کل خانواده باشد جزایر گالاپاگوس خانه گونه های منحصر به فرد زیادیست و هر جزیره چشم انداز منحصر به فرد مخصوص خود را دارد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

منبع: metropolitan-touring
برگرفته از سایت : توریستگاه

همچنین ببینید

چند کشور، با چه مساحت و جمعیتی در آسی

چند کشور، با چه مساحت و جمعیتی در آسیا وجود دارد؟

چند کشور، با چه مساحت و جمعیتی در آسیا وجود دارد؟   قاره آسیا در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *