خانه / آخر هفته کجا بریم / تهران زیبای من راهنمای جامع پایتخت گردی

تهران زیبای من راهنمای جامع پایتخت گردی

تهران زیبای من راهنمای جامع پایتخت گردی

“آخر هفته است و نشستیم تو خونه و داریم فکر می‌کنیم که حالا چیکار کنیم که خوش بگذره؟

نمونیم تو خونه تعطیلات رو…

وای نه.. پاساژ گردی و خرید.. نریم توروخدا…

هر هفته داریم میریم رستوران.. خوب چه کاریه…

فیلم ببینیم یا سینما؟….

دیگه در بهترین حالت یه بساط پیک نیک تو یه پارک یا جاده چالوس و فشم و لواسانات…

این بساط آخر هفته خیلی از تهرانی‌هاست. از جمله خودم تا قبلا از نوشتن‌این اصطلاحا سفرنامه یا بهتر بگم راهنمای سفر.”

 

تهران عزیزم که مظلوم واقع شده، جاهای دیدنی و زیبای زیادی دارد که نمی‌شناسیم و ندیدیم. به‌این فکر کردم که وقتی می‌خواهیم شهر یا کشور دیگری برویم چطور جستجو می‌کنم و زیر و بم دیدنی‌ها را در می‌آورم. چرا برای شهر خودم نکنم؟

و حاصل کار شد‌این مستندی که بخش اول آن را در ادامه می‌بینید.

از آنجایی که ما در طی هفته‌ها و وقت‌های خالی‌مان از‌این مقاصد بازدید کردیم، نمیتوان گفت چه مقدار زمان برای گشتن تهران کافیست و برنامه ریزی را به عهده خواننده می‌گذارم.

امیدوارم‌این نوشتار راهنمایی برای مسافرین به تهران و همینطور تهرانی‌های عزیزی باشد که دنبال برنامه‌ریزی برای آخر هفته هستند.

دسته بندی جاذبه‌های دیدنی تهران بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی به ترتیب زیر هستند: (جاهایی که نزدیک به هم هستند و می‌توان‌ با هم بازدید کرد)

 

در ادامه با معرفی جاهای دیدنی تهران بزگ به نویسندگی زهره دشتی از سایت سفرنامه همراه باشید.

 

منطقه مرکز تهران، در راستای خیابان امام خمینی (غرب به شرق)

کاخ مرمر:

این کاخ بازدید عمومی ‌متاسفانه ندارد.

کاخ مرمر یا کاخ اختصاصی شهر، محل برگزاری عروسی سلطنتی (فرح و محمدرضا) بود و تا مدتی هم درآن کاخ زندگی می‌کردند. بعد از انقلاب‌این کاخ کاربری دیگری پیدا کرد و در حال حاضر هم بازدید عمومی‌ندارد.

در جنوب غربی اتریش و در فاصله 3-4 ساعتی از ونیز، شهری به نام کلاگنفورت وجود دارد. زمانی که در سفر‌ایتالیا و پاریس بودیم برای دیدن یکی از دوستان به‌این شهر رفتیم. در‌این شهر موزه‌ای به نام مینی موندوس وجود داشت که چیزی مشابه مینی سیام تایلند یا مینیاتورک استانبول است و مجسمه‌های کوچکی از نقاط مختلف دنیا درآن وجود دارد. در‌این مواقع هرکس به دنبال پیدا کردن نمادی از کشور خودش است و ما هم مثل همه دنبال نمونه‌ای از تخت جمشید می‌گشتیم که پیدا نکردیم ودر آخرین لحظات تابلوی نام‌ایران را دیدیم. در برابر ماکت زیبایی از کاخ مرمر، با آن سنگ‌های مرمر فیروزه‌ای زیبا که به گفته خودشان سنگ‌ها مشابه با سنگ‌های کاخ اصلی است و از‌ایران آورده شده و همچنین نقشه ساخت کاخ اصلی برای‌این نمونه بکار برده شده است. در همان لحظه با دیدن نمونه، آرزوی دیدن مدل اصلی به دلم نشست که متاسفانه حاصل نشد.

Photo Sep 03, 12 23 04 PM.jpg

زیرنویس: ماکت کاخ مرمر موجود در مینی ماندوس کلاگنفورت

موزه مقدم:

ساعات بازدید 16:30-9، شنبه‌ها تعطیل

مسیر دسترسی: خیابان امام خمينی، بعد از خیابان شیخ‌هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱

دسترسی با مترو: ‌ایستگاه‌ دانشگاه امام علی، پیاده روی در امتداد خیابان امام خمینی به سمت شرق، موزه کمی ‌بعد از چهارراه سپه (تقاطع خیابان ولیعصر و امام خمینی) قرار دارد.

بهای بلیط: نفری 5000 تومان

IMG_4552.jpg

موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار و متعلق به دانشگاه تهران است. یکی از خانه‌های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک.

پسر‌ایشان،  محسن، پس از اتمام تحصیلات خود در اروپا در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی به‌ ایران بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود در‌این خانه زندگی می‌کردند. استاد محسن مقدم از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و نشان دانشگاه تهران را  با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن‌ایران (نمونه سفالی که در موزه‌ایران باستان وجود دارد و در‌این نوشتار به آن اشاره شده است) طراحی کرده‌ است. استاد مقدم در زمان حیات خانه پدری خود را وقف دانشگاه تهران می‌کنند.

 

از جمله تغییراتی که توسط‌ ایشان در خانه داده شده ساخت دیواری معروف به دیوار تجدد است.‌ایشان دیوار بین اندرونی و بیرونی خانه پدری را به شکل زیر تغییر دادند که به‌این دیوار دیوار تجدد گفته می‌شود.

IMG_4599.jpg

IMG_4586.jpg

کاشی کاری‌های بینظیر ‌این خانه نمونه بارزی از خانه‌های قاجاری است. حیاط بسیار زیبای ‌این خانه با شکوفه‌های ارغوانی، حوض و آبنما و گلدان‌های شمعدانی، ‌این مکان را متمایز و خاص کرده است.

IMG_4527.jpg

IMG_4522.jpg

IMG_4594.jpg

IMG_4595.jpg

IMG_4603.jpg

خیابان 30 تیر

مسیر دسترسی: خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر

دسترسی با مترو:‌ایستگاه امام خمینی، پیاده روی در امتداد خیابان امام خمینی به سمت غرب

خیابان سی تیر تهران یکی از جاذبه‌های دیدنی و خوشمزه تهران است. بورس غذای خیابانی و دکه‌های ارائه دهنده انواع غذا که در جلوی چشم مشتری طبخ می‌شوند. یکی از برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه من برنامه غذاهای خیابانی است و همیشه در سفرها به دنبال تجربه چنین فضایی هستم. حالا در‌این خیابان، ‌این تجربه دل انگیز را از بستنی و دمنوش گرفته تا انواع غذاها می‌توان داشت. اکثر شب‌ها در خیابان سی تیر‌این غرفه‌ها فعال هستند اما در شب‌های آخر هفته شلوغ تر و متنوع تر است. هزینه صرف غذا در‌این دکه‌ها بین 20 تا 30 هزارتومان می‌باشد.

IMG_4195.jpgIMG_4188.jpgIMG_4196.jpg

موزه ملی ‌ایران(موزه‌ایران باستان):

ساعت بازدید: نیمه اول سال 19-9 ، نیمه دوم سال 17-9

مسیر دسترسی: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌تیر

دسترسی با مترو: ‌ایستگاه امام خمینی، پیاده روی در امتداد خیابان امام خمینی به سمت غرب

بهای بلیط: موزه ایران باستان، نفری 5000 تومان و موزه هنر اسلامی، نفری 3000 تومان

IMG_4772.jpg

موزه ملی ایران(موزه ‌ایران باستان)،  قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین موزه ایران است که به دو بخش‌ایران باستان و دوران اسلامی ‌تقسیم می‌شود. در بخش ‌ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده و در بخش اسلامی ‌هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش گذاشته شده است. ‌این موزه در سال ۱۳۱۶ تاسیس شده است.

در بهار سال 97، چندین آثار از موزه لوور هم در‌این موزه به نمایش درآمد که با استقبال بسیار زیادی روبرو شده بود.

IMG_4660.jpg

همچنین نمایشگاهی از آثار متفاوت عباس کیارستمی‌به نمایش گذاشته شده بود که سبک زیبا و خاصی داشت و دید هنری بسیار بالای استاد کیارستمی ‌را نشان می‌داد.

IMG_4630.jpg

IMG_4636.jpg

IMG_4634.jpg

در بخش‌ایران باستان، سفال‌های بسیار قدیمی ‌و معروف، آثاری از تخت جمشید، اسکلت بانوی 7000 ساله تهران که در منطقه مولوی کشف شده و اسکلت سر و پای مرد نمکی به نمایش گذاشته شده است.

IMG_4678.jpg

اسکلت بانوی 7000 ساله تهران

IMG_4745.jpg

IMG_4769.jpg

IMG_4740.jpg

IMG_4713.jpg

IMG_4754.jpg

لوگوی دانشگاه تهران

IMG_4748.jpg

سردر باغ ملی و موزه ملک:

ساعت بازدید 19-7:30، جمعه‌ها تعطیل

مسیر دسترسی: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی

دسترسی با مترو: ‌ایستگاه مترو امام خمینی و کمی‌پیاده روی به سمت غرب

سردر باغ ملی یکی از ارزشمندترین بناهای به جای مانده از دوران پهلوی اول است. ‌این بنا به دستور رضاخان ساخته شده و روی کتیبه‌های کاشی‌کاری شده آن، تصاویری از تسخیر تهران در کودتای سال ۱۲۹۹ و اشعاری در وصف رضا خان دیده می‌شود. ‌این بنا در ابتدا به منظور‌ایجاد دروازه‌ای برای ورود به میدان مشق، که پادگانی نظامی‌بود، ساخته شد و “سردر میدان مشق” نام داشت اما همزمان با ساخته شدن سردر، باغی عمومی ‌در داخل میدان مشق ساخته شد ونام سردر به ” سردر باغ ملی” تغییر کرد. البته‌این باغ زمان زیادی وجود نداشت  و به جای آن ساختمان‌های دولتی ساخته شد.

IMG_0603.JPG

IMG_0610.JPG

IMG_0616.JPG

با عبور از سردر باغ ملی به میدان مشق می‌رسیم. در اطراف میدان موزه ارتباطات و موزه ملی ملک قرار دارد.

 

کتابخانه و موزه ملی ملک

این بنا در سال 1375 در محل قسمتی از باغ وزارت امور خارجه ساخته شده است که قبل از شکل گیری وزارت امور خارجه، باغ ملی در‌این محل قرار داشت.‌این بخش از زمین‌های باغ ملی توسط حاج حسین آقا ملک برای ساخت کتابخانه وقف شده بود.  در‌این موزه سالن‌های نمایشگاهی متعدد با موضوعات فرهنگی به نمایش گذاشته شده است.

 

IMG_0617.JPG

IMG_0648.JPG

عقدنامه میرزا تقی خان امیرکبیر و ملکزاده خانوم

IMG_0643.JPG

مجسمه مومی حاج حسین ملک

IMG_0665.JPG

IMG_0635.JPG

موزه عبرت:

مسیر دسترسی: میدان امام خمینی(ره) – ابتدای خیابان فردوسی جنوبی – خیابان کوشک مصری – خیابان شهید یارجانی

دسترسی با مترو:‌ایستگاه امام خمینی

ساعت بازدید: همه روزه شش ماهه اول سال 9-13 و 17-14 ، شش ماه دوم سال 9-12 و 13-16

IMG_0762.JPG

IMG_0763.JPG

در نزدیکی سردرباغ ملی موزه‌ای قرار دارد که داستان آن سال‌ها موضوع اصلی فیلم‌ها و سریال‌های دهه فجر بوده، موزه عبرت. ساختمان ‌این موزه در زمان پهلوی اول ساخته شده و در زمان پهلوی دوم، ‌این بنا تبدیل به زندان ساواک شده بود. زمانی که از در ‌این موزه وارد شدم، ترس خاصی در وجودم نشست. دربی که ارتفاع لبه پایینی آن بلندتر از حد معمول بود و در بخش‌های دیگری از ساختمان هم به‌این شکل بودند و گفته می‌شد که زندانیان را مجبور به دویدن با چشمان بسته می‌کردند و زمانی که به‌این در می‌رسیدند چون ارتفاع آن را نمی‌دانستند به سختی زمین می‌خوردند. حسی قوی‌تر و فراتر از زندان سیاسی زندان قصر داشتم که نمیدانم از فضا بود یا تاثیر فیلم و سریال‌ها.

در‌این موزه در بخش‌های مختلف با کمک مجسمه‌های مومی‌، سعی بر بازسازی صحنه‌های شکنجه زندانیان شده و در قسمت‌های مختلف فیلم‌هایی از زبان زندانیان پخش می‌شود.

در کنار همه ترس‌ها و داستان‌های ناخوشایند معماری دایره‌ای ‌این ساختمان دیدنی و جذاب بود.

IMG_0735.JPG

IMG_0745.JPG

IMG_0751.JPG

IMG_0759.JPG

سالن ملاقات، یکی از افسران همواره دربین آن‌ها قرار داشت و صحبت‌ها را گوش می‌داد.

موزه آبگینه

ساعات بازدید: 17-9

مسیر دسترسی: در خیابان جمهوری اسلامی، خیابان سی‌تیر، پلاک ۵۵

دسترسی با مترو:‌ایستگاه امام خمینی، پیاده روی در امتداد خیابان امام خمینی به سمت غرب، خیابان سی تیر

IMG_E0668.JPG

موزه آبگینه و سفالینه تهران در عمارتی متعلق به دوره قاجار ‌ایجاد شده است.

این بنای زیبا تا مدت ۳۰ سال محل سکونت و دفتر کار احمد قوام بود و سپس به سفارت مصر واگذار شد و نهایتا در سال ۱۳۵۶ برای‌ایجاد موزه شیشه و سرامیک ‌ایران بازسازی شد.

IMG_0701.JPG

IMG_E0688.JPG

IMG_E0677.JPG

IMG_E0687.JPG

IMG_E0692.JPG

میدان حسن آباد، معماری رنسانس در قلب تهران

میدان حسن‌آباد یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های تهران است. سال‌ها پیش در‌این‌ منطقه باغ بزرگی وجود داشت که بخشی از املاک میرزا یوسف آشتیانی بود. پسر میرزا، حسن نام داشت و مدتی بعد املاک پدر به نام او یعنی حسن‌آباد نام گرفت .بعدها ‌این باغ و املاک به صورت تکه تکه فروخته شد و در نهایت از حسن آباد تنها دو چهارراه باقی ماند.

ساختمان‌های اطراف میدان حسن‌آباد به صورت متقارن با نظارت معمار برجسته‌ی ارمنی ساخته شده و سبک رنسانس دارند. چهار ساختمان قرینه و مدور در چهار سمت میدان، با گنبدهای هم‌اندازه که در شب‌ با نورپردازی‌های زیبا سیار باشکوه هستند.

در ابتدای دهه‌ی پنجاه در گوشه‌ی جنوب شرقی میدان، ساختمان بانک ملی ساخته می‌شود و باعث از بین رفتن قرینگی میدان می‌شود.

WhatsApp Image 2018-11-21 at 2.20.10 PM.jpeg

محدوده میدان بهارستان و خیابان مصطفی خمینی (شمال به جنوب)

باغ نگارستان

مجموعه موزه‌ها 18-9، دوشنبه‌ها تعطیل، باغ 22-9 همه روزه

مسیر دسترسی: میدان بهارستان- انتهای خیابان دانشسرا- خیابان شریعتمداری

دسترسی با مترو: متروی بهارستان

بهای بلیط: ورودی 3000 تومان، موزه‌ها 5000 تومان

IMG_3646.jpg

باغ نگارستان یکی از بناهای قدیمی‌تهران و متعلق به زمان فتحعلی‌ شاه‌ قاجار است.‌این باغ زیبا دارای حیاطی پردرخت و حوض‌های ماهی و نیلوفر است. در انتهای باغ موزه‌ای قرار دارد که درآن آثار نقاشی استاد کمال الملک، ماکت‌های زیبایی از کسب و کار‌های قدیم تهران و برخی آثار نقاشی دیگر متعلق به استاد بهزاد و نقاشان برجسته  به نمایش گذاشته شده است. در سمت دیگر‌این در سالنی دیواره نگاه صف سلام فتحعلی شاه به نمایش گذاشته شده است.‌این دیوار نگاره بسیار زیبا از بهترین نمونه‌های نقاشی دوران قاجار است که به سال 1248 بر می‌گردد. این نقاشی با تکنیک رنگ و روغن بر روی گچ اجرا شده است.

IMG_2467.jpg

صف سلام فتحعلی شاه

در حیاط‌ این باغ کافه و رستوران‌هایی جهت استراحت و صرف میان وعده و غذا وجود دارد.

photo_2016-06-21_21-04-10.jpg

منطقه غرب تهران

بام لند و دریاچه چیتگر(خلیج فارس)

این منطقه جزء مناطق تازه ساز تهران به شمار می‌رود که طی چند سال اخیر ساخته شده و مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. دریاچه چیتگر دارای تفریحاتی مثل قایق سواری، ماهیگیری و شهربازی در کناره دریاچه، می‌باشد و محدوده بام لند دارای مراکز خرید و رستوران‌های متعدد در حاشیه ‌این دریاچه ساخته شده است.

IMG_7182.JPG

IMG_7178.JPG

در نزدیکی بام لند و دریاچه چیتگر، واردی فرعی به سمت وردیج می‌شویم. جاده ای پیچ و خم دار و نه چندان خوب. نرسیده به روستای وردیج کوه‌هایی وجود دارد که در گذشت زمان به جاذبه‌ای دیدنی تبدیل شده‌اند. کو‌ه‌هایی با اشکال عجیب و غریب و اسکلت گونه.

IMG_7156.JPG

پاساژ کوروش

یکی از پاساژهای پرطرفدار تهران که برای رسیدن به آن باید ترافیک ستاری و سختی پیدا کردن جای پارک را به جان خرید. پاساژی با مراکز خرید متعدد، فودکورت، شهربازی کودکان و چندین سالن سینما.

WhatsApp Image 2018-11-21 at 2.44.07 PM.jpg

WhatsApp Image 2018-11-21 at 2.44.31 PM.jpg

منطقه مرکز تهران

برج میلاد

یا همان سمبل تهران، بسیاری از همایش‌ها و کنسرت‌های موسیقی در سالن مخصوص همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و اما خود برج، با داشتن رستوران گردان در نوک آن نیز پرطرفدار است. با پرداخت ورودی و منتظر ماندن در صفی که در ایام تعطیل بسیار طولانیست، می‌توان به بالای برج رفت. شهر تهران در زیر پای شماست و اگر خوش شانس باشید و هوا تمیز باشد تا آن انتها دیده می‌شود.

در داخل برج نمایشگاه‌های صنایع دستی و همچین فودکورت جداگانه ای هم وجود دارد.

IMG_4996.JPG

IMG_2686.JPG

نمای بالای برج

IMG_2695.JPG

تزیینات زیبای داخل برج

IMG_2697.JPG

پل طبیعت

مسیر دسترسی: میدان ونک، بزرگراه حقانی شرق، بعد از چهارراه جهان‌کودک، انتهای خیابان شهیدی، پارک آب و آتش

دسترسی با مترو:‌ایستگاه حقانی

پل طبیعت روی بزرگراه مدرس احداث شده است و پارک طالقانی را به بوستان آب و آتش متصل می‌کند. پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در تهران است. رستوران و کافی‌شاپ، فضای سبز زیبای کار شده در دو طرف پیاده راه و همچنین بوستان زیبای آب و آتش در‌این جذابیت تاثیر گذار است.

IMG_6417.JPG

پل ابریشم

با انجام ساخت و سازهای متعدد در تپه‌های عباس آباد، بوستان‌های زیادی در این منطقه ساخته شد. برای ارتباط بین این پارک‌ها، معابری مانند پل طبیعت و پل ابریشم ساخته شد.

پل ابریشم بوستان آب و آتش را به بوستان نوروز و گنبد مینا متصل می‌کند. مسیری زیبا برای پیاده‌روی و گردش از طریق این پل‌ها فراهم شده است.

IMG_6435.JPG

گنبد مینا

گنبد مینا، بزرگترین آسمان‌نمای ‌ایران است که در سال ۱۳۹۳ در به بهره‌برداری رسید یک شبیه‌ساز از منظومه شمسی و ستارگان که در آن به صورت سه بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجوم ‌به نمایش در می‌آید.

IMG_6436.JPG

باغ موزه قصر

ساعات بازدید: 17-9

مسیر دسترسی: انتهای خیابان شهید مطهری – بعد از تقاطع دکتر شریعتی –  میدان پلیس

دسترسی با مترو: ایستگاه مترو شهید مفتح – انتهای خیابان مطهری بعد از تقاطع دکتر شریعتی

بنای اصلی‌این جاذبه متعلق به قصر فتحعلی شاه قاجار است که عمارتی بزرگ شامل اندرونی و بیرونی و کلاه فرنگی بوده است. در دوره‌های بعدی قاجار قصر تغییر کاربری داد و در نهایت در اثر سیل سال 1284 بخش اعظمی‌از آن تخریب شد. قسمت‌هایی از عمارت که بعدها تبدیل به زندان عمومی‌قصر شد باقی مانده همان دوران و قدیمی‌ترین قسمت موزه هستند.

ساختمان زندان سیاسی بعد از کودتای 28 مرداد به مجموعه اضافه شد. در حال حاضر بند عمومی‌بیشتر شبیه موزه است تا زندان و در جایگاه قبلی سلول‌ها با حذف نرده‌ها نمایشگاه‌های کوچکی برگزار شده است.

حس و حال زندان سیاسی اما همچنان برجای خود باقیست. در برخی قسمت‌ها با گذاشتن مجسمه‌ها و پخش صدا به درک فضا کمک شده است.

اولین مکان که زندانی‌ها می‌دیدند قسمتی است که در قبا آب انبار و سرداب قصر بوده و زندانی‌ها با ورود به زندان ابتدا به‌این مکان وارد می‌شدند و در‌اینجا لباس زندان را تحویل گرفته و به بندهای مربوطه انتقال داده می‌شدند.

در زمان قدیم در‌این قسمت از قصر آب سرد در جریان بوده که برای مصرف ساکنین استفاده می‌شده است و اصطلاح آب خنک خوردن برای زندان رفتن از‌اینجا آمده است.

IMG_2330.JPG

IMG_2344.JPG

IMG_2367.JPG

IMG_2396.JPG

IMG_2406.JPG

IMG_2410.JPG

منطقه زعفرانیه و ولنجک، شمال تهران:

موزه زمان

مسیر دسترسی: خیابان ولی‌عصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی (زعفرانیه)، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲

بهای بلیط موزه: نفری 3000

IMG_4811.JPG

خانه حسین خداداد که در حال حاضر موزه زمان تهران هستش یکی از خانه‌های قدیمی‌مربوط به دوران قاجار است که در آن انواع ساعت‌های مختلف مثل  ساعت پروفسور محمود حسابی و ساعت‌های تاریخی و قدیمی‌مثل ساعت آفتابی ناصرالدین‌شاه، ساعت احمد شاه و سران مختلف، ساعت‌های لوکس و دکوری و قدیمی‌از قرن 17 تا 20 نگهداری میشه.

بنای بسیار زیبای موزه عمری حدود ۸۰ سال دارد و قدمتش به زمان محمدشاه و ناصرالدین شاه برمیگردد.‌این خانه خیلی خوب و سالم نگهداری شده و گچ بری‌های اطراف پنجره‌ها بی نهایت زیبا و جذاب و ترکیبی از سبک فرنگی و‌ایرانی و قاجاری هستند.

یکی از اتاق‌های معروف‌این خانه به اتاق اصفهانی‌ها معروف است و برگرفته از اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو اصفهان و مربوط به دوره‌ی صفویه است.

IMG_4884.JPG

IMG_4895.JPG

IMG_4942.JPG

IMG_4912.JPG

ساعت جیبی با تصویر میناکاری مظفرالدین شاه

IMG_4899.JPG

ماکت قدیمی‌ترین سند تاریخدار‌ ایرانی، یعنی کتیبه‌ی بیستون هم در‌این مکان وجود دارد.

داخل حیاط‌ این خانه کافه‌ای وجود دارد که برای صبحانه هم باز است.

IMG_4837.JPG

بازار تجریش

نشانی : بازار از بالاتر از میدان قدس شروع و تا میدان تجریش ادامه دارد.

دسترسی با مترو:‌ایستگاه تجریش

بازاری قدیمی در کنار مراکز خرید جدید و مدرن. این بازار با ساختاری زیبا به علت نزدیکی به تکیه تجریش و امامزاده صالح از مکان‌های پرطرفدار تهران به شمار می‌رود.

 

مجموعه کاخ نیاوران:

ساعات بازدید: 18-9

مسیر دسترسی: میدان باهنر (نیاوران).

دسترسی با مترو:‌ایستگاه تجریش، خیابان باهنر، میدان باهنر

بهای بلیط: برای هر قسمت به صورت جداگانه بین 2000 تا 2500 تومان

کاخ نیاوران در زمان محمدرضا پهلوی برای سکونت او و خانواده‌اش ساخته شد و تا زمان خروج خانواده پهلوی از کشور، محل اصلی زندگی آن‌ها بود.

بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. شاهان قاجار کاخ نیاوران را جهت اقامت ییلاقی انتخاب کرده بودند. فتحعلی‌شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران و در نیاوران کنونی باغی برایش بسازند. بعدها محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه را در باغ نیاوران ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است.

IMG_7187.JPG

کاخ صاحبقرانیه

IMG_7192.JPG

کوشک احمدشاهی

در زمان حکومت پهلوی کاخ اصلی نیاوران به اسم تالار آبی ساخته شد. مجوعه کاخ نیاوران شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه‌ی پارچه و لباس‌های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه و موزه‌ی حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه‌ی جهان‌نما، کتابخانه اختصاصی، موزه‌ی خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها است.

طبقه همکف ‌این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق‌ها در اطراف آن شکل گرفته‌اند، از آن جمله می‌توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد. از دیدنی‌های‌این تالار سقف باز شونده آن است که البته در حال حاضر بسته است.

در نیم طبقه‌ی‌این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا و اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد.

در طبقه سوم اتاق خواب و استراحتگاه نیمروزی محمدرضا پهلوی، اتاق آرایش و لباس فرح دیبا و همچنین اتاق‌های فرزندان شاه و ندیمه‌هایشان قرار دارد.

در انتهای مسیر بازدید اتاقی در راه پله‌ها قرار دارد که لباس‌های رسمی‌و نظامی‌و مدال‌ها و نشان‌های محمدرضا پهلوی در آن نگهداری می‌شود.

IMG_7205.JPG

IMG_7212.JPG

IMG_7246.JPG

IMG_7304.JPG

IMG_7314.JPG

IMG_7320.JPG

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

نویسنده : زهره دشتی

 

نوشته شده در : سایت لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *