خانه / ترین ها / آش کلم برگ

آش کلم برگ

آش کلم برگ

این آش یک آش ایرانی است که زادگاه آن تبریز است اما در شهرهای مختلف به صورت های متفاوتی طبخ می شود. به طور مثال آش کلم باکویی که به آش آذربایجان شهرت دارد مانند آش کلم تبریزی است با این تفاوت که در سبزی آش آن ترخون هم می ریزند. در ارومیه به این آش تور شوله آش گویند و دستور طبخ آن مانند آش کلم تبریزی است

طرز تهیه آش کلم برگ

طرز تهیه آش داش کلم آش کلم خوشمزه آش کلم برگ خوی  آش کلم کرمانی طرز تهیه آش کلم ارومیه آش کلم آذربایجان اش کلم شیرازی Ha  gl

. در آش کلم برگ خوی، رب گوجه و نعنا خشک استفاده می شود و برای مزه دار کردن آن از آبغوره و سماق استفاده می کنند. آش کلم تویسرکان با کلم قمری و.گوشت گوسفندی طبخ می شود. در اصفهان نیز دستور آش کلم مانند آش تبریزی است. در کل آش به عنوان یک غذای ساده و در عین حال مطلوب برای مردم ایران به حساب می آید و در سفره افطار ماه رمضان نیز جایگاه مناسبی دارد.

مواد لازم برای 6 نفر
نخود1 پیمانه
لوبیا چیتی1 پیمانه
بلغور گندم یا برنج نیم دانه½ پیمانه
کلم برگ سفید1 عدد بزرگ
سبزی آشی500 گرم
هویج3 عدد بزرگ
پیاز2 عدد بزرگ
کشکبه مقدار کافی
نعناع داغ و پیاز داغبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی
سبزی آش شامل تره و جعفری و گشنیز و اسفناج و ترخون می باشد

دستور پخت آش کلم برگ

مرحله اول

برای تهیه آش کلم برگ خوشمزه به روش تبریزی ابتدا حبوبات را شسته و از شب قبل داخل یک کاسه آب خیس می کنیم. اگر در این مدت بتوانید آب آن را چند مرتبه عوض کنید بهتر است و نفخ آن را کامل می گیرد.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را شسته و پوست می گیریم و به صورت خلالی خرد می کنیم. یک قابلمه بزرگ یا دیگ برداشته و روی شعله گاز قرار می دهیم. پیاز ها را در کمی روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

در این مرحله حبوبات را آبکش کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه کمی آب اضافه می کنیم و با حرارت کم 3 ساعت می پزیم. در اواسط پخت بلغور گندم یا برنج نمی دانه را اضافه می کنیم تا بپزد و باز شود.

وقت حبوبات کامل پخته شد، کلم برگ ها را شسته و ریز خرد می کنیم. هویج را هم ریز خرد می کنیم و به آش اضافه می کنیم تا بپزد. بعد از 10 دقیقه سبزی آش را نیز اضافه می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم تا سبزی هم بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله پیاز داغ را به همراه نعنا داغ و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه را هم به آش اضافه می کنیم و زمان می دهیم تا آش جا بیفتد. در آخر می توان کشک را به آش اضافه کرد یا بعد از سرو روی آش ریخت.

مرحله ششم

توجه داشته باشید که مقدار کشک را طبق سلیقه و ذائقه خود می توانید به مقدار دلخواه به آش اضافه کنید. در ادامه آش را می توان با هویج پخته شده، حبوبات، کشک و پیاز داغ تزیین کرد و به صورت داغ سرو نمود.

نکات تکمیلی در مورد آش کلم برگ

آش کلم برگ جزو غذای محلی – آذربایجانی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 15 دقیقه 
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 4 ساعت و 0 دقیقه میباشد .
آش کلم برگ را می توانید در وعده پیش غذا – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

منبع : سایت سفرنامه

همچنین ببینید

کاشان 1 768x570 1

کلوچه کاشان

کلوچه کاشان کلوچه کاشان شیرینی منحصر بفردی است که از سه نسل پیش در کاشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *