خانه / سفرنامه / سفرنامه کاشان شهر نوش آباد

سفرنامه کاشان شهر نوش آباد

سفرنامه کاشان شهر نوش آباد

رازهای سرزمین زیرین

روز سوم سفر،کاشان،نوش آباد

شاید ۴یا ۵سال پیش بود که کسی از نوش آباد دعوتم کرد به دیدن شهر زیرزمینی. آن زمان نوش آباد تازه اسمی در کرده و شهر زیرزمینیش توسط محققان در حال راز گشایی بود. فرصت فراهم نگشت تا امروز که در در ادامه سفر به سمت مهریز سری به نوش آباد بزنیم.

صبح زود باروبندیل را بستیم و کاشان را به قصد مهریز ترک کردیم سرراه اما قرارمان دیدن از شهر زیرزمینی نوش آباد بود.

شهر نوش آباد

نوش آباد شهری قدیمی است کسی میگوید پایتخت انوشیروان ساسانی بوده و کسانی معتقدند که نوش آباد از انوش آباد آمده بخاطر گوارایی چشمه انوشش.حالا چه نوش آباد از انوش انوشیروان بیاید و چه از انوش چشمه گوارا ،مهم جاودان ماندن این شهر باستانی در قرنها تاخت و تاز بی امان دشمنانش است.شاید این جاودانگی برگردد به حضور شهر زیرزمینی “اویی” که نوش آباد حضورش در تاریخ را مدیون راز و رمزهای این دست کند زیرزمینی است….

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

راهی شمال شهر کاشان میشویم ت به پایتخت انوشیروانی نوش آباد سری بزنیم. از این و از آن نشانی “اویی” را میپرسیم و به سروقت آب انباری عمیق میرسیم که دروازه ورودی ما به شهر اویی است.پله ها را پایین گرفته و پا به  تاریکی تاریخ میگذاریم تا با راهنمایی پسری محلی سر از دالانهای تودرتوی شهر زیرزمینی دربیاوریم.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

یکی بود یکی نبود قصه از آنجایی آغاز میشود که در این پستوهای زیرزمینی برای قرنها و قرنها جز خدا کسی نبود!روزی مردی از اهالی نوش آباد هنگام کندن چاهی در خانه ای محلی سر از ناکجاآبادی درمیاورد زیرزمینی، کلنگ زده میشود و راه گشوده .. جلو و جلو تر که میرویم کم کم قصه پیرهای آبادی ؛که برای قرنها از “اویی” شهر افسانه ای نوش آباد نام میبردند ؛زنده میگردد.پس افسانه نبود آن شهری که تاریخ سینه به سینه نقل شده مردم نوش آباد از آن حرف میزد..تاریخی که مدعی شهری زیرزمینی زیر خانه های مردم نوش آباد بود.شهری با معماری دست کند بشری …

شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

اینجا را “اویی” مینامیدند که در گویش مردم محلی “هوووی” آوای صدا کردن آدمی است.میگویند همان صدایی بوده که مردم هنگام عبور از دالانهای تودرتوی شهر برای صدا کردن یکدیگر استفاده میکردند.شاید هم هوووووی کارگری بوده که کارگر دیگررا صدا میزده برای بالابردن دلو پر از خاک هنگام کندن و جلو رفتن….

عجیب است که ۱۴۰۰ سال پیش چنین شهر وسیعی را بی ابزار تیشه وری چنین دقیق و ظریف معماری کرده اند.شاید با تیغه هایی از جنس الماس توانسته اند شهری را زیر شهری دیگر بکنند.تمام ساختار شهر اویی طبیعی است تنها با کندن و خالی کردن زمین از خاک چنین تالارها و دالانهای متراکم و زاویه داری ایجاد شده است.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

این شهر درواقع پدافند نظامی مردم نوش آباد بوده است.شهری که هنگام خطر حمله دشمن مردم به آن پناه میبردند.تمام ساختار آن به منطور حفاظت و پنهان شدن از چشمان دشمن تعبیه شده.

روی دیوارها جای پیه سوزهای قدیمی برای روشنایی و طاقچه هایی کوتاه برای قرار دادن اشیا قرار دارد.فضاهایی برای انبار مواد غذایی که بتواند مردم را برای روزها و روزها اسیری در زیر زمین زنده نگه دارد.هرخانواده در بخشی از این  زیرزمین ساکن میشده تا آبها از آسیاب بیفتد و شهر در امان گردد.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

از دهانه چاه همه خانه های قدیمی نوش آباد و حتی از دهانه تنورهای خانگی آنها راه به این شهر وجود دارد.وقتی دشمن حمله میکرده همه خانواده ها به سرعت با طناب خود را به یکی از ۳ طبقه این شهر میرساندند.دالانها به صورت L انگلیسی ساخته شده تا زاویه کج دار آنها مانع از دیده شدن فرد شود و اگر دشمن پایش به شهر باز شود نتواند انتهای دالانها را تشخیص دهد.علاوه بر آن پای هر دیوار برای دشمنان تله هایی کار میگذاشتند که یا در گودالهایی عمیق سقوط کند و یا نگهبانی که بالای تله ها نشسته  با سنگ بر سر و روی دشمن بکوید.

خلاصه اینکه اویی برای قرنها و قرنها پناهگاه جان و مال مردم نوش آباد بوده و توانسته خود را از تعرض هر بیگانه ای در امان نگه دارد.

در ادامه با سفرنامه کاشان به نویسندگی سمیرا منفرد با نگارشی خوب از سایت سفرنامه همراه باشید.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

هوای داخل شهر زیرزمین بسیار سبک و خنک است.علت آن کانالهای تهویه هواست که به سطح زمین راه دارند.جالب اینجاست که سقف دالانها حدود قد یک فرد عادی تراشیده شده است گرچه بعضی جاها باید سینه خیز و یا خم میشدند تا بتوانند از آنها بگذرند.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

نوش آباد شهری ۳ طبقه است که در وسعت ۴ کیلومتر ادامه دارد و هنوز همه بخشهای آن شناسایی نشده است. برای دیدن نوش آباد میتوانید از ورودیهای مختلفی که در سطح شهر پراکنده است استفاده کنید.ما از ورودی کنار آب انبار وارد شهر شدیم و دوباره هم برای بیرون آمدن به مکان اولیه برگشتیم.بهتر است با راهنمای محلی شهر را طی کنید تا از توضیحات او پیرامون هر محل آگاه شوید.

سفر،کاشان،نوش آباد
سفر،کاشان،نوش آباد

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

دی 92

 

منبع:وبلاگ بیا تا برویم

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *