خانه / سفرنامه / مالدیو، از آبی زلال اقیانوس تا سپیدی شن‌های ساحل

مالدیو، از آبی زلال اقیانوس تا سپیدی شن‌های ساحل

مالدیو، از آبی زلال اقیانوس تا سپیدی شن‌های ساحل

هدف از نوشتن این سفرنامه این است که اگر اهل سفر و شنا و دریا هستید و کودک خردسال هم دارید مالدیو را جزو لیست سفر هایتان بگذارید و بدون تور مالدیو به آن سفر کنید حتی سفر اولی ها چون برنامه ریزی برای این سفر بسیار راحت و آسان است.

 

در ادامه با معرفی مالدیو از سایت سفرنامه همراه باشید.

 

و اما مالدیو کجاست؟

مالدیو جزیره ای در جنوب هند است که با سریلانکا مرز آبی دارد. مالدیو هم از نظر جمعیت و هم از نظر مساحت کوچک ترین کشور آسیا است. این کشور همچنین کم ارتفاع ترین کشور دنیا نیز محسوب میشود.این کشور در سال 1965 از امپراتوری بریتانیا جدا شد و کشوری مستقل شد.جمهوری مالدیو در حال حاضر شامل 1192 جزیره مرجانی است که بزرگترین آنها 5 کیلومتر مربع مساحت دارد.

مهم ترین منبع درامد این کشور گردشگری میباشد.بنابر روایات تاریخی مالدیو یک روحانی به نام یوسف تبریزی دین اسلام را به مالدیو برده است و در حال حاضر دین رسمی این کشور اسلام و سنی مذهب هستند. مالدیو در سده دو میلادی به اسم جزیره پول شناخته میشد و دلیلش هم این بود که نوعی صدف نرم تن دریایی کوری یا همان خرمهره که در آن زمان واحد پول بین المللی بوده است از طریق دریا به مقدار فراوان به ساحل این کشور ریخته میشده است و به همین دلیل به این جزیره جادویی میگفتند.

در زمان این سفر ما یک شیرخوار نوزده ماهه داشتیم و از آنجایی که معمولا اکثر پروازها و هتل ها هزینه خاصی (بجز مالیات و بیمه) برای مسافر زیر دو سال نمیگیرند بنابراین تصمیم گرفتیم مقصدی مناسب برای سفر با کودک پیدا کنیم و طبق تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که مالدیو مقصدی عالی برای سفر با کودک است. پرواز را از سایت قطر ایرلاین گرفتیم که برای پرواز با ایرلاین قطر از مشهد به ماله (پایتخت مالدیو) برای یک فروردین ماه (برای دو بزرگسال بعلاده یک نوزاد )پنجاه و پنج میلیون تومان شد.

بیمه مسافرتی هم از سایت سامان برای سه نفر به مبلغ پانصد هزار تومان گرفتیم. مالدیو نیاز به ویزا ندارد و مهر ورود و خروج در بدو ورود بدون هیچ هزینه ای بر پاسپورت شما نقش خواهد بست. و اما بحث هتل که خب هتل مهم ترین نقش را در سفر به مالدیو دارد. باید با توجه به علایق و بودجه خود انتخاب کنید که کدامیک از جزایر مالدیو برای شما مناسب تر است .

ما یک نوزاد همراهمان بود و هدفمان بیشتر از این سفر استراحت بود. بنابراین برایمان انتخاب یک جزیره خصوصی که نسبت به جزایر محلی از شلوغی کمتر و آرامش بیشتر برخوردار است الویت داشت و علاوه بر این داشتن امکانات برای بازی بچه ها هم از دیگر عوامل دخیل در انتخاب ما بود.بنابراین بعد از یک ماه بررسی سایت های تریپ ادوایزر و بوکینگ و لست سکند انتخاب ما هتل باندوس چهار ستاره تاپ در جزیره خصوصی باندوس شد.هتلی که به شدت از سمت خانواده های بچه دار توصیه شده بود.

رزرو این هتل بدون کارت اعتباری از سایت بوکینگ امکان پذیر نیست. بنابراین ایمیل هتل را از سایت تریپ ادوایزر پیدا کردیم به نشانی: sales@bandos.com.mv و تاریخ سفر را برایشان ایمیل زدیم و در خواست اعلام پکیج هایشان در این تاریخ را کردیم. تیم رزرواسیون هتل ظرف چند ساعت جواب دادند و پکیج هایشان را برایمان فرستادند.انتخاب ما چهار شب اقامت در اتاق های ساحلی + صبحانه برای دو بزرگسال و یک نوزاد + ترانسفر رفت و برگشت با قایق خصوصی تندرو +تمام شارژها و مالیات بود که بعد از اعلام تخفیف نهایی هتل مبلغ نهایی 1560 دلار را برایمان فرستادند.

ما در ایمیل بعدی به هتل اعلام کردیم که کارت اعتباری نداریم و زمان رسیدن به هتل به صورت نقدی با هتل تسویه حساب خواهیم کرد و هتل بلافاصله جواب داد که مشکلی نیست و ووچر نهایی را هم برایمان فرستاد. هم چنین هتل از ما خواست که 24 ساعت قبل از پرواز بلیت هایمان را برای هماهنگی ترانسفر برایشان ایمیل بزنیم.دو تا لینک هم از طرف هتل برای ما فرستاده شد که اولین لینک در مورد قوانین مربوط به کرونا در مالدیو بود که اعلام شده بود که از فوریه سال 2022 تست پی سی آر برای ورود به مالدیو نیاز نیست و فقط کارت واکسن های اعلام شده دو دوز کفایت میکند.

و دومین لینک در مورد اداره مهاجرت مالدیو بود که فرمی بود که اطلاعاتی مثل عکس و اطلاعات پاسپورت و چند سوال ساده از وضعیت جسمانی را باید جواب میدادیم و بعد از تکمیل فرم یک بارکد برای هر فرد صادر میشد که باید در گوشی ذخیره میکردیم(که در زمان رفت و برگشت از طرف ایرلاین چک میشد)

لازم به ذکر است که بعد از اعلام قیمت توسط هتل من به چندین آژانس مسافرتی در تهران و مشهد زنگ زدم و بجز یک آژانس در تهران بقیه اعلام کردند که این هتل در لیست هتل های طرف قراردادشان نیست و آن یک آژانس هم مبلغی که به ما اعلام کرد 300 دلار بیشتر از مبلغ اعلامی هتل بود و حقیقتا پرداخت این مبلغ برای رزرو تور با توجه به شرایط راحت سفر به مالدیو کار منطقی نبود.

در واقع آژانس ها برای سفر به مالدیو کار اضافه تری برای مسافر انجام نمیدهند.این کشور ویزای بدو ورود دارد که رایگان است.مسافر در این سفر نیاز به لیدر ندارد و کانتر ترانسفر برای اکثر هتل ها در خود فرودگاه مالدیو استقرار دارد و خود هتل تمام امکانات و خدمات را در اختیار مسافر میگذارد پس نیازی به رزرو از طریق آژانس نیست.

پرواز ما با ایرلاین قطر بود.دوساعت تا دوحه در پرواز بودیم و بعد از دوساعت توقف با یک پرواز چهار ساعته به مقصد ماله حرکت کردیم. ما از 24 ساعت قبل از پرواز از طریق سایت قطر ایرلاین نسبت به رزرو صندلی ها اقدام کردیم.صندلی ها خیلی راحت بودند و پرواز جای خالی زیاد داشت.پرواز قطری به بچه ها اهمیت ویژه ای میداد و در طول پرواز چندین بار برای بچه ها پذیرایی جداگانه آوردند (از عروسک و باکس بهداشتی شامل پوشک و لوسیون و کرم و دستمال مرطوب کودکان)تا تخت خواب سیار مخصوص کودک را برای ما فراهم کردند و ما از انتخاب این ایرلاین خیلی راضی بودیم و اصلا با بچه در طول پرواز نسبتا طولانی اذیت نشدیم.از حدود یک ربع قبل از لندینگ در فرودگاه ماله از پنجره هواپیما میتوان جزایر بزرگ و کوچک را وسط اقیانوس دید که منظره ای زیبا و منحصر به فرد است(پس تا جای ممکن صندلی خود ر نزدیک پنجره رزرو کنید)

عکس یک یک.jpg

فرودگاه مالدیو کوچک اما شلوغ بود.به محض تحویل چمدان در مسیر خروج از فرودگاه اکثر هتل ها کانتر دارند که هماهنگی های ترانسفر را انجام میدهند.ترانسفر رفت ما بلافاصله انجام شد.با قایقی تندرو و اختصاصی که ما تنها مسافرینش بودیم بعد از 15 دقیقه به جزیره باندوس رسیدیم.بعد از رسیدن به هتل و پذیرایی با دو نوع نوشیدنی خوش آمدگویی و پرداخت مبلغ قرارداد به هتل با مینی خودرو های برقی جزیره راهی اتاقمان شدیم.اتاق انتخابی ما یک اتاق خوب با فاصله کم از ساحل بای ک بالکن با میز و صندلی دو نفره و یک تخت دو نفره بزرگ و یک تخت نوزاد بود.

سرویس بهداشتی فو ق العاده تمیز و سه کمد بزرگ با آینه بزرگ و یخچال و چای ساز و مینی بار مفصل بود.هم چنین تعدادی حوله ساحلی و دو چتر بزرگ هم در اتاق قرار داشت.به طور کلی اتاق کاملا بزرگ و عالی بود و هر روز هم به طور کامل نظافت میشد و 5 بطری شیشه ای بزرگ آب هم روزانه شارژ میشد به طوری که ما اصلا نیاز به تهیه آب اضافی در طول مدت سفر نداشتیم.

عکس دو دو.jpg

عکس سه سه.jpg

و اما امکانات هتل ما:

جزیره چندین کلاب و رستوران دارد که طبیعتا با توجه به جزیره  بودن مالدیو و ارزش پول ملی ما قیمت ها متاسفانه خیلی بالاست .به طور میانگین هر وعده غذایی در رستوران های جزیره نفری 30 تا 60 دلار هزینه داشت.البته با بردن مقداری خوراکی و غذای آماده از ایران میتوان تا حدی در هزینه ها صرفه جویی کرد.بهترین رستوران جزیره رستوران huven بود که چشم اندازی عالی برای غروب خورشید داشت .این رستوران برای وعده نهار 20 درصد تخفیف روی منوی غذایی داشت.مراسم شام رمانتیک(120) دلار و شام باربیکیو (65) دلار هم در نزدیک همین رستوران اجرا میشد و به طور کلی از نظر ما بهترین رستوران جزیره بود.

صبحانه هم در رستوران گالریا که رستوران اصلی و مرکزی جزیره بود سرو میشد و تمام سلایق را به طور کامل پوشش میداد و برای بچه ها هم امکانات کامل مثل صندلی و لوازم غذاخوری کودک و صبحانه مناسب کودک هم سرو میشد. لازم به ذکر است که تقریبا بر سر تمام میزها یک بچه نشسته بود و این موضوع حاکی از آن بود که این جزیره واقعا مناسب بچه ها است.

 

عکس شش شش.jpg

عکس چهار چهار.jpg

عکس پنج پنج.jpg

 

در مورد تفریحات ورزشی:

جزیره یک زمین فوتبال عالی_یک زمین والیبال_یک محوطه بازی کودکان_زمین بازی تنیس_بدمینتون و یک باشگاه ورزشی کامل داشت که کاملا مجهز و فوق العاده تمیز بود و فقط اجاره لوازم اضافی رایگان نبود که اجاره وسایل بسته به نوع آن بین دو تا بیست دلار در ساعت بود.

عکاسی در جزیره:

هر جایی از جزیره را که نگاه میکردیم لوکیشن جذابی برای عکاسی بود و جالب اینکه ما دو خانم باردار هم در این جزیره دیدیم که برای عکاسی بارداری به جزیره آمده بودند.هزینه استفاده از تیم عکاسی هتل از 150 دلار تا 750 دلار متغیر بود.

از نظر خدمات پزشکی:

درمانگاه جزیره به صورت 24 ساعته فعال بود و هزینه ویزیت پزشک عمومی از ساعت 8 صبح تا 22 (75) دلار و از ساعت 22 تا 8 صبح(95) دلار بود.

تفریحات آبی در جزیره:

هزینه تفریحات آبی در این جزیره از 40 دلار برای 40 دقیقه قایق سواری با قایق کف شیشه ای شروع میشد _ 120 دلار برای اسنورکیلینگ(برای 4 ساعت) و گران ترین تور این جزیره (350) دلار برای شنا با وال(برای 8 ساعت) بود.اجاره لوازم اسنورکیلینگ هم روزانه 30 دلار بود.هزینه همین تفریحان آبی در جزیره های محلی تا یک سوم قیمت کاهش داشت بنابراین اگر در مالدیو به دنبال تفریحات آبی هستید  بهتر است دو روز اول سفر را در جزایر محلی بگذرانید و از تورهای آبی استفاده کنید و سپس چند روزی را برای ریلکس کردن به جزیره های خصوصی بیایید.

رفت و آمد در جزیره:

تمام جزیره های محلی از ماله اتوبوس دریایی دارند که هر یک ساعت حرکت دارند و هزینه بلیت آن در زمان سفر ما بسته به محل جزیره بین یک تا دو دلار بود .در نتیجه نیاز به هزینه ترانسفر با قایق خصوصی نیست(فقط ذکر این نکته مهم است که اولا هتل های  جزیره های محلی در فرودگاه کانتر ندارند و باید قبل از سفر حتما با پذیرش هتل به صورت ایمیل هماهنگ باشید که برای ترانسفر شما راهنمایی و هماهنگی های لازم را انجام دهند .

اما برای جزیره های خصوصی حتما باید از قایق های خصوصی استفاده کنید و تمام این جزایر در فرودگاه کانتر ترانسفر دارند . در ضمن باید به یاد داشته باشد که اگر قصد ترنسفر با اتوبوس های دریایی را داشتید بدانید که ساعت کاری این اتوبوس ها 6 عصر همزمان با غروب خورشید به پایان میرسد و مجدد 8 صبح شروع میشود و اگر دیرتر از 6 عصر به مالدیو برسید باید شب را در فرودگاه سپری کنید.

عکس یازده یازده.jpg

عکس ده ده.jpg

عکس هفت هفت.jpg

عکس نه نه.jpg

عکس هشت هشت.jpg

برنامه ما:

1. این جزیره یکی از بهترین جزایر برای سفر با کودک است اما برای سفر دو نفره و ماه عسل این جزیره را توصیه نمیکنم چون به علت حضور تعداد زیاد بچه ها سر و صدا در جزیره غیر قابل انکار است و شاید خوشایند برای سفر های دو نفره نباشد.

2. رزرو بلیط هواپیما را ترجیحا از سایت های اصلی ایرلاین ها انجام بدید.تجربه ما همیشه نشان داده که سایت ها واسطه گر(حتی معروف ها!) در اطلاع رسانی کنسلی و جابه جایی پرواز ضعیف تر عمل میکنند و معمولا در موارد کنسلی برای پرواز جایگزین اقدام خاصی نمیکنند و مسافر باید مجدد از طریق سایت اصلی خود ایرلاین اقدام و یا حتی اعتراض و پیگیری کند.

3. اقامت در مالدیو 4 شب بود که حقیقتا اگر محدودیت زمانی و مالی نداشتیم دلمان میخواست یک هفته کامل در جزیره بمانیم.

4. نقطه عطف و طلایی این سفرمان بازدید از بهترین جاهای دیدنی مالدیو، یعنی صخره های مرجانی و اسنورکلینگ در کنار انواع ماهی ها و آبزیان جذاب و زیبای اطراف مرجان های زنده بود که تا کنون در هیچ سفری با این کیفیت مشاهده نکرده بودیم و نقطه غمگین سفرمان این بود که در حین توقف طولانی در پرواز برگشت در فرودگاه دوحه تمام کشورها اجازه استفاده از تور شهری 4 ساعته دوحه را داشتند بجز شهروندان  4کشور که متاسفانه ایرانی ها هم شامل این 4 کشور میشدند.

5. هزینه صفر تا صد این سفر برای یک خانواده 3 نفره (2000) شد.نرخ دلار در زمان سفر ما 45 هزار تومان بود.

6. سفر مالدیو برای ما سفری بود که صبح تا شب یا نگاهمان به آبی زلال اقیانوس بود یا به سفیدی و نرمی ماسه ها و گوش هایمان صبح تا شب پر بود از صدای آرامش جزیره یا صدای خنده شاد کودکانه…

و تمام….

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

 

 

منبع : لست سکند

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *