خانه / سفرنامه داخلی / جاذبه های گردشگری گیلان / دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان

دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان

چندی پیش سفری داشتیم به گیلان و این استان مشهور را معرفی کردیم، استانی سرسبز و توریستی که توصیه می‌کنم اگر با آن آشنایی ندارید ابتدا سفر پیشین ما را ببینید که به صورت خلاصه و کاربردی این دیار را معرفی کردیم. اینبار قصد دارم که یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی گیلان را به شما عزیزان معرفی کنم، جایی که شاید از دید افراد بسیاری پنهان مانده باشد. مقصد امروز فاینداتور دریاچه عروس است، جایی که بومیان آن را با نام حلیمه جان می شناسند و می تواند جای خوبی برای تفریحات جوانان و خانواده ها باشد. با ما همسفر باشید.

در ادامه با معرفی دریاچه حلیمه جان از سایت سفرنامه همراه باشید.

دریاچه عروس کجاست؟

دریاچه عروس Halimeh Jan Lake در روستای حلیمه جان در شهرستان رودبار استان گیلان واقع شده است. این روستا از توابع رحمت آباد و بلوکات به شمار می رود. روستای حلیمه جان در ارتفاعات و پس از رستم آباد و امام زاده هاشم قرار دارد و تورهای طبیعتگردی متعددی علاقه مندان را برای گردش به سوی آن می برند. برای رسیدن به این دریاچه بهترین راه این است که به بزرگراه قزون – رشت رفته و وارد خروجی جاده حلیمه جان شوید. ابتدا بام حلیمه جان را خواهید دید که چند کافه و رستوران در آن قرار دارد و سپس به مزرعه میش مرغ حلیمه جان خواهید رسید و پس از آن دریاچه حلیمه جان را می بینید. اگر مسیر را ادامه بدهید به اقامتگاه های اجاره ای و در آخر به سرای بوستان فدک می رسید. اگر بخواهید موقعیت کلی این دریاچه را بدانید باید بگویم که دریاچه عروس 12 کیلومتر با تونکابن فاصله دارد و در 30 کیلومتری شمال شرق رودبار واقع شده است.

نقشه دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان
دریاچه عروس کجاست؟دریاچه حلیمه جان، عروس گیلان

معرفی دریاچه حلیمه جان گیلان

نام اصلی این دریاچه در گذشته حلیمه گان بوده که اگر بازهم به عقب تر برویم متوجه خواهیم شد که اسم اصلی آن هریمه گان بوده است. هریمه گان در گویش بومی به معنای مکانی واقع در بلندی بود که کم کم به حلیمه جان تغییر یافت. از آنجایی که اطراف این دریاچه سبز و رنگ آب آن آبی است آن را دریاچه ای سبز و آبی می دانند که وجود جلبک ها در آن نیز رنگ سبز را می توانیم در کناره های داخلی دریاچه عروس نیز مشاهده کنیم. دلایلی که سبب شده اند که گردشگران دریاچه حلیمه جان را برای گردش انتخاب کنند، طبیعت زیبا، امکان کمپ و اقامت در انواع اقامتگاه های نزدیک در منطقه، وجود امکاناتی چون فروشگاه و سرویس بهداشتی و… هستند که در ادامه بیشتر با هریک از آنها آشنا می شویم.
نکته ای که در رابطه با دریاچه عروس گیلان وجود دارد این است که بکر نیست و توصیه می کنم که تصور نکنید درست شبیه تصاویری خواهد بود که در اینترنت جستجو می کنید زیرا این دریاچه با یک معضل بزرگ روبه رو است، معضل نبود سطل زباله کافی و ازدیاید زباله. متاسفانه با وجود گردشگران زیادی که به سوی این دریاچه می روند همچنان فکری برای رفع این مشکل نشده و تنها موضوعی است که چهره دریاچه را زشت می کند. گذشته از موضوع زباله که متاسفانه در اغلب مناطق شمالی کشور به چشم می خورد و مسئولان در صدد برطرف کردن آن نیستند، دریاچه عروس گیلان بسیار زیباست، این دریاچه مانند دریاچه آویدر مازندران و مناطقی مشابه وسیع نیست اما مکانی جذاب و دوست داشتنی با هوایی عالی برای گردش با هزینه کم است.معرفی دریاچه حلیمه جان گیلاندریاچه حلیمه جان

دریاچه عروس گیلان چه امکاناتی دارد؟

افرادی که برای بازدید از دریاچه عروس اقدام می کنند، به دنبال طبیعتگردی در منطقه ای بکر هستند اما روستای حلیمه جان از آن مناطقی است که کمی شناخته شده به شمار می رود و امکانات خوبی دارد.
امکان اقامت در کلبه های اجاره ای
امکان خرید از سوپرمارکت ها
امکان تهیه غذا از رستوران و کافه ها
امکان قایق سواری (در برخی مواقع سال)
امکان کمپ و چادر زدن در محوطه
امکان تماشای پرنده های مهاجر
آلاچیق
سرویس بهداشتی
جاده آسفالت
امکان تماشای لاکپشت ها
از امکانات دریاچه عروس گیلان به شمار می روند.
*توجه داشته باشید که امکان ماهیگیری در دریاچه عروس وجود ندارد و اگر قصد ماهیگیری دارید، باید به سفید رود که در فاصله نه چندان دوری از دریاچه عروس واقع شده، بروید.دریاچه عروس گیلان چه امکاناتی دارد؟عروس گیلان

بهترین زمان بازدید از دریاچه حلیمه جان گیلان

از Tنجایی که در فصل تابستان هوای مناطق نزدیک دریاچه عروس گیلان شرجی می شود، تابستان برای بازدید از این مکان توصیه نمی شود. بنابراین از نظر دید شخص من به عنوان کسی که در بهار از دریاچه عروس بازدید کردم ماه های اردیبهشت و خرداد و مهر و اوایل آبان ماه می توانند زمان های خوبی برای بازدید از دریاچه حلیمه جان باشند. البته برای دوستانی که شرجی بودن هوا آنها را اذیت نمی کند، تابستان نیز می تواند زمان خوبی باشد.

دریاچه حلیمه جان گیلان

نکات ضروری پیش از بازدید از دریاچه حلیمه جان گیلان

از جاده تا دریاچه لازم است 3 دقیقه پیاده روی کنید.
اگر نمی خواهید شب را در چادر بمانید، بهتر است از بومیان خانه های محلی اجاره کنید که قیمت های مناسبی هم دارند.
هوای این ناحیه از گیلان عالی است و به احتمال زیاد تمایل پیدا می کنید که چند ساعتی را در طبیعت باشید، بنابراین زیرانداز همراه ببرید.
ماسک و مواد ضدعفونی کننده همراه ببرید.
انعکاس نور در دریاچه زیباست و توصیه می کنم دوربین عکاسی را فراموش نکنید.
این دریاچه دارای ماهی هست که توریست ها به آنها غذا می دهند اما برای ماهیگیری مناسب نیست، با این حال برخی رعایت نمی کنند و به ماهیگیری می پردازند.
بهتر است روزهای آخر هفته و تعطیلات از این دریاچه دیدن نکنید و بازدید را به روزهای وسط هفته موکول کنید.
برخی از خانه ها و کلبه های نزدیک دریاچه حلیمه جان امکان رزرو به صورت آنلاین را هم دارند که با کمی جستجو در گوگل می توانید آنها را بیابید.بهترین زمان بازدید از دریاچه حلیمه جان گیلان

همچنین ببینید

بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس

مکان های دیدنی بندرعباس و جاهای تفریی و تاریخی با عکس جنوب کشور ایران سرتاسر زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *