با سلام خدمت همه دوستان عزیزم در سایت خوب و دوست داشتنی لست سکند.

من و همسرم هردو خیلی اهل سفریم و خیلی از شهرهای بزرگ و کوچک ایران را گشتیم . در کنارش به کشورهای مختلفی هم سفر داشتیم و امسال تابستون تصمیم گرفتیم به اتفاق مادر و پدر و خواهرم و خانواده اش سفری به استانبول داشته باشیم. از اون جایی که هیچوقت با تور سفر نمیریم و همیشه دنبال ماجراجویی و لذت توریست بودن هستیم بازم تصمیم گرفتیم که از تور استفاده نکنیم. با رزرو هتل از سایت بوکینگ و خرید بلیط از سایت ماهان برنامه سفر ما قطعی شد. پرواز ماهان رفت و برگشت (رفت صبح و برگشت شب) برای تاریخ ۲۱ تا ۲۶ شهریور ماه نفری ۸۴۰ هزار تومان خریدیم و هتل هم Trass hotel که یک هتل کوچیک ولی تمیز بود انتخاب کردیم که اتاق های دو نفره حدود ۳۵۰ دلار برای ۵ شب قیمتش شد. هتل های بیشتری با قیمتهای بهتر هم بود ولی برای ما که خانوادگی به سفر رفته بودیم نزدیک بودن به میدان تقسیم اولویت بیشتری داشت و مخصوصا که جنوب تقسیم به خاطر شیب بیشتر اون منطقه برای پدر و مادرم مناسب نبود.

XCI78aWAbW0XwZURm1yDUAD20kDMqSaaXHZFsdge.jpeg

ipVrYSfg2Q8D87dcAhIrk827pPWzLs9B6R9pZB4t.jpeg

اتاق ما در هتل

در خصوص جاهای دیدنی، رستورانها و خوراکی های مخصوص و خلاصه هر نوع اطلاعاتی شروع به جستجو کردیم و همه نقاط مورد نظر رو روی نقشه گوگل علامت زدیم.

دو سه روز قبل از سفر از هتل باهام تماس گرفتن و فهمیدم که یکی از رسپشن های هتل ایرانی هستن و ازشون خواستم که اتاق در طبقات بالا بهمون بدن که ایشون هم در کل بازه زمانی که ما اونجا بودیم خیلی به ما کمک کردن.

بالاخره روز سفر رسید. با اسنپ با مبلغ ۴۵ هزار تومن به فرودگاه امام رفتیم و همون بدو ورود از صف بلند بالای ورودی فرودگاه تعجب کردیم. تابحال سابقه نداشت فرودگاه انقدر شلوغ باشه. گویا به خاطر انتقال پروازهای زیارتی به فرودگاه امام این اتفاق افتاده بود و تقریبا نیم ساعت در صف ورود به فرودگاه و ۱ ساعت در صف خروج مجبور شدیم بایستیم. خیلی از مسافرا بودن که تنها نیم ساعت به پروازشون مونده بود ولی هنوز در صف گیت خروجی بودن. به نظرم با توجه به حجم بالای سفرها چه سیاحتی و چه زیارتی مسئولین باید فکری به حال این وضعیت کنن . شاید اضافه کردن ترمینال بتونه کمک کننده باشه.

پرواز ماهان با کادر پرواز بسیار خوب راس ساعت بلند شد و صبحانه مناسبی هم در هواپیما سرو شد.

بعد از حدود ۳ ساعت به فرودگاه آتاتورک رسیدیم و مراحل ورود خیلی راحت و ساده انجام شد. برای رفتن به هتل راه های مختلفی وجود داره. جدا از استفاده از شاتل های هتل یا تاکسی شما می تونین از مترو استفاده کنین. مثلا اگه هتل شما در محدوده تقسیم باشه خط M1 خط قرمز رو به سمت ینی کاپی سوار میشین اونجا خط مترو رو عوض می کنین وارد خط M2 خط سبزرنگ به سمت حکی عثمان سوار میشین و در ایستگاه تقسیم پیاده میشین.

XA9KE41ZCVHD4L1Yi6R4vRiAF5fESrs4mIPApbpd.jpeg

نقشه مترو استانبول

البته برای استفاده از مترو و اتوبوس و همینطور کشتی های دولتی باید استانبول کارت تهیه کنین که هر کارت رو میتونین چندبار به تعداد افراد بزنین ما برای هر دونفر یک کارت گرفتیم. مبلغ خود کارت ۷ لیر هستش و به میزان مورد نیازتون شارژ می کنین. دستگاه های شارژ در همه ایستگاه های تراموا و مترو هست و کار باهاش خیلی سادس. کافیه کارت رو در مکان مشخص بذارین و هر اسکناسی که مدنظرتونه وارد کنین فقط دقت کنین که کل مبلغ اسکناس رو به عنوان شارژ به کارت اضافه می کنه.

راه دیگه که ما از این روش برای رفتن به هتل استفاده کردیم اتوبوس های هاواباس یا هاواتاش هستش که در خروجی فرودگاه ایستگاه دارن و مستقیم به تقسیم میبرن و چندتا ایستگاه محدود دارن. هزینه این اتوبوس ها نفری ۱۲ لیر و ایستگاه پایانی آنها در تقسیم روبروی هتل دیوان و هتل تایتانیک سیتی هستش.

از اونجا حدود ۵ دقیقه پیاده تا هتل که در ابتدای خیابان تارلاباشی (موازات استقلال) قرار داشت فاصله داشتیم و خوشبختانه همون موقع ورود اتاق هامون رو بهمون دادن.

برنامه امروز گشت در خیابان استقلال و بازدید از کلیسای زیبای سنت آنتونی، برج گالاتا، پل گالاتا و اسکله امین اونو بود.

بعد از کمی استراحت به سمت خیابان استقلال رفتیم. متاسفانه همچنان عملیات ساخت و ساز در استقلال در جریان بود و مشغول تعویض سنگفرش اونجا بودن و از تراموای نوستالژیک استقلال خبری نبود.

خیابان استقلال خیابانی معروف در قسمت اروپایی شهر استانبول در بخش بی‌اوغلو است. این خیابان به طول تقریبی ۱٫۴ کیلومتر مملو از کافه، رستوران، بوتیک و مرکز خرید است و تقریباً در تمام ساعات شبانه روز مملو از جمعیت است. شب ها در خیابان استقلال گاری های فروش بلوط و بلال و همینطور فروشندگان صدف که البته ترکیب صدف با برنج فلفلی خیلی خوشمزه ای هست در سرتاسر استقلال هستن که به نظر من باید این خوراکی هارو امتحان کرد.

7uTqS7fDRWCxsnKgYpa8AHxRDDyfgNKvrQCu3wrz.jpeg

بلال و بلوط

ZXGPwdaeizKnRRqJPusd4OqK7IJPoiMHm3PWxAOt.jpeg

صدف در خیابان استقلال

کلیسای سنت آنتونی پادوا در امتداد خیابان استقلال قرار داره. این کلیسای کاتولیک در دوره‌ی امپراطوری روم، بزرگترین کلیسای کاتولیک استانبول بوده که توسط ایتالیایی ها ساخته شده. از نکات قابل ذکر این کلیسا، حضور پاپ ژان بیست و سوم قبل از انتخاب به عنوان پاپ و به عنوان سفیر رسمی واتیکان در این کلیسا به مدت ۱۰ سال هستش. پاپ ژان اصالتا ایتالیایی بود اما به سبب عشق و علاقه به ترکیه و شهر استانبول به «پاپ ترک» هم معروف شده.

MoAk7S9wK6G2x5JwQpfhLCzePNT4CVmAAEqbFfh9.jpeg

نمای بیرونی کلیسا سنت آنتونی پادوا

8bO9DSBqRLUv1m1fBg8vqRlEDVxPaR6asBvFpaU3.jpeg

PigQvj00OQ0v4KDxBsE4b3jCvJrdjZzQycRkltxK.jpeg

داخل کلیسای سنت آنتونی

بعد از بازدید از کلیسا به یکی از کافی شاپ های زنجیره ای و معروف استانبول به اسم مادو رفتیم و بستنی یا دوندورما خوردیم. مادو از کافه های خوب ترکیه است که کنوفه و باقلوای خوبی هم داره.

در انتهای خیابان استقلال به محله گالاتا رسیدیم. بلیط برج گالاتا نفری ۲۵ لیر بود که با آسانسور به بالای برج می برد. چیز جالبی که در استانبول دیدیم تزیینات زیبای ایستگاه های مترو و یا همین آسانسور گالاتا بود که با کاشی به شکل زیبایی تزیین شده بودند.

5YFxSrgLK6fRty0VZvuDLLCuAkDNHdVKQQJVhahu.jpeg

برج گالاتا

zx1IWF95FfJmOt309ws3gavNAplgjUhwiwocrNUu.jpeg

ورودی برج گالاتا

MXjL6e6KibnhJFAhsDLvoBFr1K84BtpO3zaEY0VB.jpeg

کاشیکاری آسانسور برج

این برج در قدیم و قبل از فتح شهر برج مسیح نامیده می شد و به عنوان برج نگهبانی استفاده می شد. پس از فتح شهر توسط عثمانی ها، برج گالاتا به زندان تبدیل گشت. نمای ۳۶۰ درجه از استانبول از بالای برج گالاتا و دیدن تنگه بسفر از اون بالا واقعا زیبا و لذت بخش بود.

AAyB6eXHEjhirjA5QrtPoshYQDGBkqJDZ9BZPjke.jpeg

استانبول از بالای برج گالاتا

بعد از بازدید از برج گالاتا کوچه هایی با شیب تند رو طی کردیم و به پل گالاتا رسیدیم . در سمت دیگه پل اسکله امینونو  قرار داره. در حاشیه اسکله کشتی های ماهی گیری که ساندویچ ماهی گریل می فروشن قرار دارن که به اونها بالیک اکمک گفته میشه و دونه ای ۱۰ لیره. برای شام از این ساندویچ ها گرفتیم که غیر از دو نفرمون بقیه خوششون نیومد. و با اتوبوس از هموجا به تقسیم و نهایتا هتل برگشتیم.

S1Jam4mLzYNFIULxgSOsReOiJus2CfRHbob6fBkG.jpeg

پل گالاتا

Njj1yFxPpkLRYG7sg2YzNW28byVY9YBciwmna2PG.jpeg

قایق های فروشنده ساندویچ ماهی در اسکله امین اونو

sDmKHAkqfkfV9zGNAUVq0uc16q7AyKLgfRIGQaUJ.jpeg

ساندویچ ماهی

روز دوم: مسجد سلیمانیه، مسجد آبی، ایاصوفیه،آب انبار یرباتان سرای، مرکز خرید اوتلت کاله

صبحانه هتل تراس متنوع و خوب بود و تقریبا هر روز تغییرات جزئی داشت. بعد از صرف صبحانه با مترو به سمت مسجد سلمانیه رفتیم. مسجد سلیمانیه یا مسجد جامع توسط معمار سینان که مجسمه مومیش رو جلوتر می بینین و به دستور سلطان سلیمان ساخته شد. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سینان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است.

c3ym9rNRtAlSh26YrYwcnIYh5zhS79A4GGvANfGs.jpeg

صبحانه هتل

JlDrKtfXago4btghtcsJrQIoqP1EkZvSkhuBCH0S.jpeg

نمای مسجد سلیمانیه

مسجد چهار مناره اصلی دارد که این مناره ها مجموعا ده بالکن دارند و نشان دهنده ی این حقیقت است که سلیمان کبیر دهمین سلطان عثمانی بوده است.

nTamMUcPNRyDzotYHhknjZlgyoophhVS2xknh1I8.jpeg

FEGLUhYX9z7c6BlxdfAEo75DYpak2Wb73z099FWa.jpeg

داخل مسجد سلیمانیه

jmjtuw0Hif0etKIlFKK7Pey8yS0ZiSQ8TI9ln7um.jpeg

وضوخانه مسجد سلیمانیه

پشت مسجد سلیمانیه یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره های سلطان سلیمان اول و دخترش مهری ماه سلطان و چند پادشاه و شاهزاده دیگه عثمانی و همسرش خرم سلطان قرار داره.

pg4fHsakuaumLvpS9B01ozYEVST5Vpp0fo1aTpQ7.jpeg

آرامگاه سلطان سلیمان

1C0I4QpG8AVQkbqKdZQPvXMLoi3iOmMDaZxPEa0a.jpeg

tpNYFti4STl5Y6tZ31CUkRtaP7AZXb5pXPVQMdu2.jpeg

مقبره خرم سلطان

بعد از بازدیداز مسجد از محوطه بازار بزرگ استانبول یا کاپالی چارشی عبور کردیم و با تراموا به سمت سلطان احمد رفتیم. به دلیل ساعت نماز امکان بازدیداز داخل مسجد نبود و ما به همون نمای بیرونی مسجد آبی و ایاصوفیه بسنده کردیم.

ایا‌صوفیه به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای پر‌افتخار امپراتوری روم شرقی بوده و درقرن پانزدهم توسط معمار سینان به مسجدی با‌شکوه تبدیل شده. بلیط ورودی ایاصوفیه ۴۰ لیر هستش.

thZmNoS71dWLbboMOuFLKrrGAXC0KSGhmLpBvNVf.jpeg

نمای ایاصوفیه

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های استانبول؛ مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد است، این مسجد به دستور سلطان احمد اول بنا شد و در همین مسجد دفن شده‌. این مسجد ورودیه نداره و بازدید از داخلش رایگانه.

pUC6L8Dt0X7Ow6c5GVeszI4umk8nnw9BDmxrI4Pf.jpeg

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی

روبروی محوطه مسجد آبی و ایاصوفیه رستورانی قرار داره که قدمت زیادی داره و رتبه خوبی هم در تریپ ادوایزر به خودش اختصاص داده و اون رو یک توریست کره ای به ما معرفی کرد. تصمیم گرفتیم که اونجا ناهار بخوریم و از خوبی غذاش بگم که باز هم به اونجا برگشتیم. برای ناهار شیش کباب که مشابه چنجه خودمونه با کوفته کباب که شبیه به کباب لقمه خودمون بود سفارش دادیم که با یه سس فلفلی خوب سرو میشد و برای دسر پودیگ برنج که همه غذاها بی نهایت خوشمزه و خوب بودن. این رستوران برای سفارش بیرون بر ساندویج کوفته کباب هم داشت. قیمت تقریبی غذا برای دو نفر ۷۵ لیر شد.

jVj8Szg1GjWxm4whQgyhWUZldLlaafITg4heroMk.jpeg

wS4HZhJGb0Ye4l4x5GggqvJ7KNG42yd2emWz4raX.jpeg

کوفته کباب

Odiwk9pfADX9gpudjX4BAYibTmoqBjUlzdAL0ab1.jpeg

پودینگ برنج

بعد از ناهار برای بازدیداز آب انبار باسیلیکا یا یرباتان سرای که در همون منطقه قرار داره رفتیم. بلیط ورودی سرداب نفری ۲۰ لیر بود . این سرداب۳۳۶ ستون مرمر ۹ متری داره که در ۱۲ ردیف به طور منظم قرار گرفتند. در انتهای راهروی بازدید دو سرستون قدیمی زیبا قرار داره که به سرستون های مدوسا معروفن. در افسانه‌های یونانی مدوسا دختر زیبائی بود که به معبد آتنا پیشکش شده بود، اما از احکام آتنا سرپیچی می کنه  و مورد نفرین آتنا قرارگرفت، به پیرزنی زشت بدل شد و موهایش به مار تبدیل شدند، او به هرکس نگاه می‌کرد سنگ می‌شد و در آخر توسط پرسئوس پسر زئوس کشته شد و سرش از بدنش جدا گردید.

ttOXPfgaSIniFLxy1DxzlEr5mC5awCaQVcIVlww8.jpeg

یرباتان سرای

chUWIwXGj8wvwkMRJDKxucODBvBCdLXKgXezUIGI.jpeg

C8zX51drEStDnZcTYategHpd3jFWK7iZ8wI9KzbY.jpeg

سرستون مدوسا

بازدیدمون از کلیسا تموم شد و برنامه عصرمون خرید از مرکز خرید کاله بود. مرکز خرید کاله یکی از اوتلت سنتر های استانبول ۴ طبقه مرکز خرید هستش که در طبقه بالا فود کورت قرار داره. مرکز خرید بدی نیست و تمام برندهای ترک در اون شعبه دارن و خبری از زارا، منگو و اینچنین برندهایی نیست. در طبقه پایین این مرکز خرید هم فروشگاه کارفور قرار داره. بعد از خرید و گشت و گذار داخل مرکز خرید به طبقه بالا و فودکورت رفتیم و کمپیر و پیده استانبول رو تست کردم. طعم کمپیر معمولی و پیده واقعا خوشمزه بود.

fMWWpS7iSPckOaOAXxcp4XnCxApOHFC5tHrkYgyQ.jpeg

پیده

0sRJWCqbP8qrOpbxzBP6gsR799mHsF8MQnJ01aFh.jpeg

کمپیر

برای برگشت از کاله سنتر با تراموا خط T1 به ایستگاه کاباتاش رفتیم و از اونجا با فانیکولار به میدان تقسیم اومدیم. فانیکولار در واقع یک کابین هست که بوسیله تسمه در فاصله میدان تقسیم و اسکله کاباتاش کشیده میشه و فقط یه ایستگاه داره .

lnN3m0Ye0cxnV2TvHmzeB2KjjagQarDqOixEuQDn.jpeg

تسمه ای که واگن فانیکولار رو می کشه

snHhSlauLZakEFAJ2jW3TMpwTDwMeSd6R13qe2MJ.jpeg

چرخ فانیکولار

روز سوم: بویوک آدا و خیابان بغداد

برنامه امروز رفتن به جزایر زیبای پرنس و بویوک آدا بود. برای رفتن به بویوک آدا هم کشتی های خصوصی با هزینه های مختلف هستن و هم می تونین از کشتی های دولتی استفاده کنین . یکی از معروفترین شرکت های دولتی در این زمینه شرکت شهیر هاتلاری هستش که ازسایت اون ساعت حرکت کشتی ها از هر ایستگاه رو می تونین ببینین. با توجه به تعطیل بودن اسکله کاباتاش ما با تراموا به اسکله امین اونو رفتیم تا به بویوک آدا بریم. برای سوار شدن به کشتی های دولتی از استانبول کارت استفاده کردیم.

کشتی های دولتی در چند جزیره توقف دارن و ایستگاه آخر بویوک آدا است. در مسیر جزیره مرغ های دریایی در کنار کشتی پرواز می کنن و مسافرین براشون نون پرتاب می کنن که خیلی جالب و زیبا بود.

QP3ZZY9ElfXdlr2qRIAd6PUqiz2jwC8FmuOsRs1f.jpeg

بویوک ادا واقعا جزیره زیبایی بود و مگه میشه بویوک ادا رفت و از بستنی های خوشمزه و هیجان انگیز اونجا  نخورد. قیمت بستنی تو جزیره برخلاف گفته خیلی ها مناسب و خوب بود و هر بستنی ۴ اسکوپی ۵ لیر قیمت داشت. برای گشت داخل جزیره هم میتونین پیاده روی کنین که خوب مسیر سربالایی هستش و ممکنه سخت باشه مخصوصا برای میانسال ها یا دوچرخه کرایه کنین و یا درشکه سوار بشین. ما هم رفتیم تو صف درشکه. درشکه ها از یه مسیر خیلی زیبا بالا میرن و در بالای تپه ۱۰ دقیقه برای عکاسی توقف دارن و دوباره برمیگردن به ایستگاه که کل این مسیر حدود ۵۰ دقیقه طول می کشه و هر درشکه ۴ نفره ۷۵ لیر قیمتشه.

p8gwVUENWpbzhNfdwrayvfR90kEhbKUrZlKPdWkJ.jpeg

FTHIsQNNjWlGVvhAvgmPOdB6pqMC0nkkw5eZ8S75.jpeg

YXi38Jvs5UCCrDNEteVZytNiiTy3EicKXr8mMhD2.jpeg

nIbpIN8ahl79VvG3nwvJz03iQT8SwCWcPfcWWalC.jpeg

بعداز زدن گشتی در جزیره و تصمیم گیری بین خوردن ناهار در جزیره یا جای دیگه تصمیم گرفتیم به منطقه آسیایی و خیابان بغداد بریم. از بویوک آدا کشتی مستقیم به ایستگاه بوستانچی میره که نزدیک به خیابان بغداد میشه و هزینه اون هم با استانبول کارت پرداختیم. از ایستگاه بستانچی تا ابتدای خیابان بغداد درحدود ۵ دقیقه راه بود. خیابان بغداد در بخش آسیایی و معروفترین خیابان اونجاس و به شانزه لیزه استانبول هم شهرت داره. پر از ساختمون های جدید ساز و فروشگاه و رستوران.

9HV3pz9sVjvouQsPXM4Q1SgBfhDJdTKdiDy0edxj.jpeg

M8999gMZ5eZxfPbyvuts3x3igJz4omtl3iEzdLGH.jpeg

udJMmffnklx8oWl1RdxQcStgTAcBmemYzBUeHAVs.jpeg

خیابان بغداد

در یکی از برنامه های تلویزیونی به اسم سفرنامه غذا با یه غذای سنتی استانبول آشنا شده بودیم که در ابتدای خیابان بغداد دیدیم و تست کردیم. این غذا اسمش کوکورچ کباب هستش که کباب روده گوسفند با فلفل و پیاز و آویشن هستش و خوب مطمئنا همه دوست نخواهند داشت.89xkXgjzkVIdjLGTjBMlv9mQsP3CgOA7ybMw8stW.jpeg

کوکورچ کباب

در خیابان بغداد پیاده روی کردیم و در رستورانی به اسم so big burger که تعریفشو در تریپ ادوایزر خونده بودیم ناهار خوردیم. هزینه تقریبی ناهار برای هر دو نفر ۶۰ لیر شد.

AuR2p9IOIbddmPLE6twGbuvGNFsFGCT6eDeTVOP5.jpeg

بعداز ناهار با اتوبوس به اسکله کادیکوی و از اونجا با دولموش به تقسیم برگشتیم و بعد از کمی استراحت در هتل به خیابان استقلال رفتیم تا گشتی شبانه در شلوغی های خیابان استقلال بزنیم و در باقلوا فروشی معروف استانبول که حافظ مصطفی نام داره باقلوا و شیرینی با چایی خوردیم.

A2EQiuq793tybbg8bYr8rn0V3l4229cA6VmKcUpz.jpeg

استقلال در شب

dI1ANSEo4MZyr1BygBgJqGDWjqh5HybvGsWMMV2p.jpeg

BTaForyOjKs3XqQUYlD3YXLpyfcW0BuIlQb3pZIs.jpeg

حافظ مصطفی

روز چهارم: آکواریوم استانبول فروم و استانبول فروم، استقلال گردی

امروز بعد از صرف صبحانه با مترو به سمت استانبول فروم رفتیم (از تقسیم تا ینی کاپی واز اونجا خط قرمز تا کجا تپه). استانبول دو تا آکواریوم داره که آکواریوم اصلی و بزرگ آن نسبتا دوره و یک آکواریوم کوچیکتر که در طبقه پایین مرکز خرید فروم قرار داره. در این آکواریوم انواع ماهی ها، لاک پشت، تونل زیر دریا و کوسه ها، عروس دریایی و.. وجود داره که دیدن اون خالی از لطف نیست. بلیط آکواریوم رو هم به صورت تکی می تونین بخرین و هم پکیچ های مختلفی که وجود داره بنا بر علاقه خودتون با قیمت مناسب تری تهیه کنین. ما پکیچ آکواریوم و موزه مادام تسو رو انتخاب کردیم که هر کدوم از این دو جا بلیط تکی شون ۴۵ لیر بود که ما پکیج رو به قیمت نفری ۶۵ لیر خریداری کردیم.

بعد از دیدن آکواریوم در فروم استانبول خرید کردیم و ناهار هم در فود کورت همونجا اسکندر کباب تست کردیم که بینهایت خوشمزه و البته چرب بود.

m5QXqpjWHZxrzH7qDXGqTXxbOuUE9rXLwxFam0iB.jpeg

q5h2RXs95BxAYAFaM1eXBUKwT9zTsXqxX60GzURk.jpeg

QUOTWkNR5t8nuNW4uekBp7whfsgxw7xoIxOoHRqV.jpeg

ld5DWNlR7GLbaLsrLyJGadytUnW8PaDT8BzTuTm7.jpeg

آکواریوم استانبول فروم

HoSPOW2XrOvkes5tcw64G7JY4mAjGD9MIZuGafkr.jpeg

اسکندرکباب

بعد از خرید به هتل برگشتیم و برنامه امشب هم باز خیابان استقلال بود و بازدید از کوچه نویزاده و پاساژ چیچک. این دو مکان از مکان های معروف استقلال هستن که تمام رستوران و کافه هستن. همینطور از برگرهای خیس و معروف که در ابتدای خیابان استقال به قیمت دونه ای ۴ لیر فروخته میشه امتحان کردیم که واقعا خوشمزه ومتفاوت بود.

TUg7N9ri3DAjCf9Q92pDb7xAU8Rrtc76a15MlyNf.jpeg

کوچه نویزاده

FSbbTfh6wp9ge4obawNMDl1hm3e3gWjnqniCnee5.jpeg

 

روز پنجم:میدان تقسیم، کاخ توپکاپی، بازار ادویه، تنگه بسفر

امروز قبل از رفتن به کاخ توپکاپی از مجسمه جمهوریت در میدان تقسیم بازدید کردیم. روزهای قبل فقط از جلوی مجسمه رد شده بودیم و درست بهش توجه نکرده بودیم. مجسمه جمهوریت، مجسمه آتاتورک و هم پیمانانش است. بعضی ها می گن که یکی از اونا رضا پهلوی هستش که این صحت نداره. یادبود جمهوریت که توسط پیکرتراش مشهور ایتالیایی، پیترو کانونیکا ساخته شده ادای احترامی به تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ میلادی است.

میدان تقسیم یا تکسیم قبلا مرکز انشعاب و تقسیم آب استانبول بوده و به همین علت اسم تقسیم رو به خودش گرفته

bZ3rLNglnA7n0AGSK5hSPtxxpKMV4d7JAsfmifqL.jpeg

یادبود جمهوریت

BmB2QKS3YRUQgz2xxv5RjfGqpfTVlNApHrExheh6.jpeg

گلفروش های حاشیه میدان تقسیم
بعد از بازدید از مجسمه جمهوریت با فونیکولار به کاباتاش و از اونجا با تراموا به ایستگاه گلهانه رفتیم تا از کاخ توپکاپی دیدن کنیم. بلیط ورودی کاخ ۴۰ لیر و بلیط حرمسرا ۲۵ لیر بود.

کاخ توپکاپی از قصرهای معروف امپراتوری عثمانی و نخستین کاخ عثمانی که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شده داستان های زیادی در این قصر اتفاق افتاده از سلیم مست که بعد از نوشیدن بی‌اندازه‌ شراب غرق شد، ابراهیم دیوانه که بعد از تحمل ۲۲ سال زندان عقلش را از دست داد و الکساندرای روس یا خرم سلطان، برده‌ای که ملکه‌ قدرتمند عثمانی شد.

هر یک از سلطان‌ها بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن زمان، بخش‌های جدیدی را به کاخ اضافه کردند مثلا عمارت های مختلفی که به ازای هر پیروزی سلطان به کاخ اضافه میشد. توپکاپی مرکز حکومت عثمانی به مدت حدودا چهارصد سال بوده و در قرن نوزده این قصر را ترک و به قصر دلما باغچه نقل مکان کردند.

در داخل کاخ عمارات مختلف با توضیحات وجود داره. حتی در ورودی کاخ راهنمای صوتی که فارسی توضیح میده هم میتونین کرایه کنین. سالن های مختلفی برای انواع ساعت و ابزار آلات جنگی وجود داشت که عکاسی ممنوع بود. در داخل عمارات کاخ یکی از عمارات تبدیل به موزه دینی شده که از عصای حضرت موسی، کلاه حضرت ابراهیم، عمامه حضرت یوسف، موی حضرت محمد، جای پای حضرت محمد، ناودون خانه کعبه، لباس حضرت فاطمه  و… وجود داشت و در این مکان سالهاست که بی وقفه قرآن توسط قاری ها خونده میشه.

در این موزه هم عکاسی ممنوع بود ولی تابلویی نبود و قبل از این که نگهبان موزه بگه ما چندتایی عکس گرفته بودیم.

jOjHWDjEY4woncgfZRRuIek77ZTBIwr1IiXAfV72.jpeg

zzCnmYHp1F46TIT26thJzAcoqIMZIbRoBcrwCwCl.jpeg

2aWmfxxeZk6xCBr9DwI5WIVhUBWSYJjriwmwlOvS.jpeg

BGmWv5IhViHxbl86xE97HwEkuc26KoGCqpu9AbL7.jpeg

BXqSKUo8sHo3ta81i5UyuXBYQ2aBDCOHIbXnBm4V.jpeg

FppXqEIm2jGryMhumYGOzk80ruGmPKXcIXvatuTL.jpeg

بعد از بازدید از کاخ به سمت حرمسرا رفتیم. حرمسرا یکی از زیباترین جاهای این کاخ بود البته خیلی از اتاق های اون بسته بود و در دست تعمیر ولی راهروهای حرم و اتاق ها خیلی پر انرژی و زنده بود. و خیلی راحت میشد حس کرد در داخل این راهرو ها چه اتفاق هایی افتاده بوده .. البته پخش فیلم هایی مثل حریم سلطان بی تاثیر نبود وهمونجا ما فکر کردیم که کاش در مورد گذشته های خودمون همچین فیلم هایی ساخته می شد که مردم به جای این همه اطلاعات در مورد خلفای عثمانی و زندگیشون کمی هم در مورد نیاکان خودمون اطلاعات داشتن.

u5DHeITIuXAkKIM83OtZi4iCp87LtUL58WHb8OLk.jpeg

uYB8f6CxStkbb0JzTJffeZ6MDOg7U7UgrloaJqO5.jpeg

jZ7mEw3CU8l0jpZYuW9eR4NtmZoy2CRmp9UPi1ag.jpeg

OBWsn3vfJYjAK8PVOnaZSaKJv5rlgptlPLWJkHoj.jpeg

Sna7s3bRfr63qAr7WCnWQS9WXmJ7yugWtkC4i70z.jpeg

بعد از دیدن کاخ و خوردن ناهار در همون رستوران روبروی سلطان احمد با تراموا به امین اونو رفتیم تا به بازار ادویه بازار مصری ها بریم.

در زمان ساخت بازار، هزاران ادویه از کشور های خاور دور مثل هند و عربستان، به همراه گیاهان درمانی و دارو هایی مخصوص هر گونه بیماری ای در بازار ادویه فروخته می شدند. از آنجاییکه بازار با مالیات هایی که از مصر گرفته می شد ساخته شده بود، با نام بازار مصری نیز شناخته شده.

ادویه هایی که در این بازار فروخته میشه از نظر کیفیت واقعا عالی هستن. و همینطور معروف ترین فروشگاه قهوه ترک استانبول به اسم مهمت افندی در این بازار شعبه دارد که هزینه هر یک کیلو قهوه ترک ۵۰ لیر بود.

Q5IQNBHtiZCCmhqsMzZDN35YC9fwhq9YmHpvQaPI.jpeg

JbvS6LPaJCct8ze6CTlA0hFnTEqqTkRhA9rjdWNl.jpeg

بازار مصری ها یا بازار ادویه

RygTNxjiADEyMggu8wJrDnm7IRkJ0CTLiHR8evSX.jpeg

قهوه فروشی مهمت افندی

ZymxcHcaI7ylLRERWtkirKXU7vImYyolP4ye0dbf.jpeg

طبخ قهوه ترک روی ذغال

Kqe8TeUKY2WiULGuIVugDpgBjCnyBcCcNZq1WpkW.jpeg

قهوه ترک

از اونجایی که تنها فرصت باقی مانده برای دیدن تنگه بسفر در هنگام غروب بود به سمت اسکله امین اونو رفتیم و بلیط گشت روی تنگه رو به مبلغ نفری ۱۵ لیر خریدیم. این تور گشت کوتاه بسفر هستش که توقفی نداره و حدود ۲ ساعت طول می کشه در گشت بسفر از مناطق مختلفی مثل کاخ دولما باغچه، قلعه روملی حصار، مسجد اورتاکوی، برج دختر و .. عبور می کنین که برای هر کدوم توضیحات مختصری به انگلیسی و ترکی داده میشه. گشت کامل بسفر از صبح تا بعد از ظهر با یک توقف هم موجوده که بسته به میلتون می تونین خریداری کنین.

Ti7WjnWydsIPWIWtp1uY7btrMzEEP6hXhjwDoHkI.jpeg

 

sNUS2l4T95YKiHQyi2PTC6zmwekkLG9qhFYcGts7.jpeg

قلعه روملی حصار استانبول

روز ششم: موزه مادام تسو و خیابان استقلال

امروز روز آخر سفر ما بود. چمدون هارو بستیم و اتاق هارو تحویل دادیم و برای دیدن موزه مادام تسو به خیابان استقلال رفتیم . در این موزه تندیس های مومی افراد مشهور و تاریخ‌ساز، ساخته و نگهداری می‌شه. این موزه توسط ماری توسو پایه‌گذاری شد شعبه مرکزی این موزه در لندن قرار داره و بعد از اون شعباتی در سایر شهرهای آمستردام، وین، برلین، نیویورک و اخیرا در استانبول هم افتتاح شده.

4I5N0nOLca3lp5QJxU3U0kz15AQEM14pZykeWb3H.jpeg

نحوه درست کردم مجسمه های مومی

4Y485ck1ANiqDuBqvdliziliOOWRKUv4Z8LI5hhK.jpeg

مجسمه مومی سلطان سلیمان

عثمانی

معمار سینان

yBhcfcLgJ2Wo9mKPP8OXkvdkWraE4URbrE7l4Khv.jpeg

عثمانی

بعد از بازدید از موزه و صرف ناهار در یکی از رستوران های سلف سرویس استقلال که قیمت خوبی داشت و غذاش هم خوشمزه و خوب بود، آخرین گشت رو در استقلال زدیم و آخرین خریدهایی که جا مونده بود کردیم. و درنهایت از هتل به فرودگاه رفتیم. پرواز ماهان به علت ترافیک فرودگاه تقریبا ۴۰ دقیقه تاخیر داشت و مشابه پرواز رفت، پرواز خوب و آرومی داشتیم.

VQHNIRb1conFsGoaNr4QM1ZRTjAcnkRLRekf5Zb2.jpeg

استانبول جاذبه های دیدنی زیاد دیگه هم داشت که متاسفانه ما فرصت بازدید از اونها رو پیدا نکردیم. همینطور مراکز خرید متعدد دیگه ای هم داره که البته به نظر من یک مرکز خرید خوب تشریف ببرین کافیه چون برندها و اجناس تقریبا ثابت هستن ولی بسته به جایی که اون مرکز خرید قرار داره ممکنه اجناس زودتر تموم بشن. ما خودمون فقط کاله و فروم رو رفتیم اما با توجه به اطلاعاتی که کسب کردم مرکز خرید ویالند در کنار شهربازی ویالند استانبول از همه مراکز خرید خلوت تر و با اجناس بهتری هستش.

 

هتل:

تمیزی: خوب

برخورد پرسنل : خیلی خوب

کیفیت اینترنت : خوب

دسترسی : عالی

سایر هزینه ها به شرح زیر بود:

رفت و آمد درون شهری: ۱۳۹ لیر

خورد و خوراک: ۷۶۳ لیر (شامل ناهار، شام، تنقلات و نوشیدنی)

اماکن دیدنی: ۴۱۸ لیر

از تمام کسانی که وقت میگذارن تا این سفرنامه رو مطالعه کنن تشکر می کنم

 

نویسنده :محمدرضا متینی

منبع : سایت لست سکند

کلمات کلیدی:عثمانی,دیارعثمانی,کشورعثمانی,سفرنامه,سفرنامه عثمانی