خانه / جهانگردی / جاذبه های گردشگری قاره اقیانوسیه / جاذبه های گردشگری استرالیا / نیوزیلند چه جور جاییه و زندگی و سفر توش چطوره؟!

نیوزیلند چه جور جاییه و زندگی و سفر توش چطوره؟!

اگه بخواین به کشوری فکر بکنید که با ورود بهش اولین کلمه‌ای که به ذهنتون می‌رسه صلح کامل باشه اون کشور بدون شک نیوزیلنده. نیوزیلند شباهت زیادی به تصویر آشنای کارتون‌های دوران بچگی داره: تپه‌های بلند سرسبز با گاو و گوسفندها و اسب‌های سرخوشی که برای خودشون خرامان در حال چریدن هستن و آسمون آبی و خورشید درخشان و ابرهای لایه‌لایه‌‌ی سفید رنگ.

توی این مقاله می‌خوام از زندگی و سفر توی این کشور و اخلاق  و روحیات مردمش بگم تا بدونین توی یک کشور دور افتاده در نیمکره‌ی جنوبی و وسط اقیانوس‌ها چی می‌گذره.

نیوزیلند چه جور جاییه؟

اگه بخوام به طور کلی نیوزیلند رو توصیف کنم واز شهرهای شلوغ‌ترش فاکتور بگیرم، از نگاه من این جزیره یک روستای زیبا، سبز، مدرن و با تمام امکانات مورد نیازه. این تعریف به این معنیه که اگه به دنبال آسمون‌خراش‌ها و یک زندگی شلوغ و ساعت‌ها ترافیک و کلا اون تصویر نیویورکی که از زندگی تو یک کشور غربی تو ذهن خیلی‌ها هست می‌گردین، نیوزیلند قطعا جای شما نیست. هرچند این تعریف به هیچ‌وجه به این معنی نیست که نیوزیلند یک کشور عقب‌مونده و بدون امکاناته.

شهرهای نیوزیلند
در کنار اون تپه‌های سبزرنگ پر از گاو و گوسفند و اسب، چهره‌ی اکثر شهرهای نیوزیلند این شکلیه! خلوت و آروم!

نیوزیلند یک کشور خیلی خلوته. یعنی اگه بخواین ایده‌ای از خلوتی این کشور پیدا کنین باید بگم که پرجمعیت ترین شهرش- اوکلند- یک میلیون و نیم جمعیت داره و این جمعیت کمی از جمعیت شهر شیراز کمتره. در نتیجه خونه‌های بزرگ و فضاهای سبز خالی بیشترین چیزیه که توی این کشور دیده میشه.

خانه نیوزیلند
همچین فضاهایی توی نیوزیلند فراوون پیدا میشه، خونه‌های سفید و رنگی یکی دوطبقه که توی یک فضای سبز قرار گرفتن.

به جز اوکلند دو سه تا شهر بزرگ دیگه توی نیوزیلند مثل ولینگتون و کرایسچرچ وجود دارن که فضای شهری و فعالیت‌های شهری زیادی توشون در حال جریانه. البته باید در نظر گرفت که توی هیچ‌کدوم از این شهرها هم خبری از شلوغی تهران نیست و برای درک شلوغی و جمعیتشون میشه شهری مثل یزد رو مثال زد.

نیوزیلند یک کشور باریک جزیره‌ای وسط اقیانوسه و در نتیجه تقریبا توی هر موقعیتی ترکیبی از تپه‌های بلند سرسبز و آبی اقیانوس چشمت رو می‌گیره. نکته‌ی جالب اینجاست جمعیت گاو و گوسفندها توی کشور از جمعیت آدم‌ها به مراتب بیشتره و تقریبا تو هرجایی سرت رو به هر سمتی که بچرخونی، یک تعداد گاو و گوسفند رو می‌‍بینی که شاد و خندان توی علفزارهای سبز مشغول چریدن هستن. این موضوع این مسئله رو بیشتر باز می‌کنه که تقریبا یک فضای روستایی توی نیوزیلند تنیده شده و به محض بیرون اومدن از شهرهای بزرگ- و گاهی حتی تو حاشیه شهرها- این تصویر روستایی دیده می‌شه.

نیوزیلند و گاوهایش
این تپه‌های سبز پر از گاو و گوسفند، زیباترین بخش نیوزیلنده!

نکته‌ای که در مورد فضای آروم، طبیعی و صلح‌آمیز نیوزیلند جالبه اینه که با وجود فضای روستایی و کشاورزی‌ای که داره، تصویر شهرستان و روستا توی این کشور با چیزی که توی ایران هست کاملا متفاوته.

تصور بکنین که توی ایران توی روستایی بی‌نهایت سرسبز و بکر توی شمال و یا غرب کشور زندگی می‌کنین و تمام امکانات رفاهی مورد نیاز مثل مدرسه‌ی خوب برای بچه‌ها، مرکز خرید، بیمارستان خوب، کافه‌های خوش آب و هوا، ایونت‌های موسیقی و ورزشی و اینترنت عالی در دسترستونه. در نتیجه زندگی تو همچین فضایی فقط داره شما رو از شلوغی اضافه‌ی شهر دور می‌کنه و امکاناتی رو از شما نمی‌گیره. نتیجه‌ی این اتفاق اینه که خیلی از افرادی که از شهرهای بزرگ دنیا به نیوزیلند میان و همیشه فکر می‌کردن که علاقه به زندگی تو شهرهای بزرگ دارن، با زندگی تو شهرهای کوچیک و روستایی نیوزیلند نظر و سلیقه‌شون عوض میشه و توی همین شهرها موندگار می‌شن.

پارک نیوزیلند
نیوزیلند پر از پارک‌های طبیعی و مسیرهای گشت و گذار جنگلی تو دل شهره!

سبک زندگی مردم نیوزیلند چجوریه؟

مردم نیوزیلند یکی از باحالترین و سرزنده‌ترین مردم دنیان. یکی از اولین موضوعاتی که در مورد مردم این کشور برام جالب بود اینه که اون فرهنگ رقابتی امریکایی جایی بین مردم نداره و تو فرهنگ این کشور آدم‌ها دیوونه‌ی کار کردن نیستن. به خاطر همینه که اون رفتار وسواس‌گونه برای تا دیروقت کار کردن و اضافه‌کاری توی فرهنگ غالب مردم دیده نمی‌شه.

ورزش نیوزیلند
یک روز وسط هفته و دم ظهر بود. اومد وسایلش رو گذاشت یه کناری و زد به آب.

زندگی تو فضای خلوت و طبیعی نیوزیلند به مردمش فرصت زیادی برای فعالیت‌های غیر کاری میده. اگه توی این کشور کار و زندگی کنین احتمالا خیلی پیش میاد که وسط هفته برای پیاده‌روی به  دریاچه نزدیک خونه‌تون برین و همکاراتون رو ببینین که در حال کایاک‌سواری و قایق‌سواری بعد کار هستن. یا به طور مثال تو فصل‌های خوب و گرم، دیدن کارمندهایی که ساعت نهار با وسایل موج‌سواری از شرکت بیرون میان و بعد یک ساعت موج‌سواری برمی‌گردن سر کار خیلی موضوع عجیب و غریبی نیست.

زندگی تو فضای طبیعی و خلوت نیوزیلند و هدر ندادن ساعت‌ها وقت توی ترافیک برای رسیدن از محل کار به خونه، فرصت مناسبی برای ورزش و فعالیت‌های فوق برنامه به آدم‌ها میده و مردم نیوزیلند از این فرصت خیلی خوب استفاده می‌کنن. هرچند توی شهرهای پرجمعیت و نسبتا شلوغ این کشور مثل همه‌ی شهرهای شلوغ دنیا، فرصت کمتری برای این سبک کارها وجود داره.

دریا و نیوزیلند
دریا نقش بزرگی تو زندگی مردم و تفریحاتشون داره.

به طور کلی زندگی و سفر به نیوزیلند آدم‌های خودش رو می‌طلبه. این به این معنیه که اگه دنبال یک زندگی شهری شلوغ و پرهمهمه و پر از آسمون خراش و مدرنیته هستین، به نظر من نیوزیلند مقصد مناسبی برای شما نیست چون خیلی زود می‌تونین از زندگی توی این کشور و دیدن مغازه‌هایی که همه راس ساعت پنج می‌بندن خسته بشین. ولی اگه عاشق طبیعت هستین و دوست دارین تجربه‌ی یک زندگی و یا سفر به یک مقصد با طبیعت بکر و حیرت‌انگیز رو داشته باشین و فرصت زندگی توی یک روستای مدرن رو پیدا کنین، نیوزیلند قطعا مقصد مناسبیه.

نیوزیلند و سفر
با این حجم فضای سبز میشه به سادگی تصور کرد که این کشور بهشت طبیعت گردهاست!
شهر نیوزیلند
شهرهای کوچیک نیوزیلند آروم وخلوته، یه چیزی شبیه همین شکل

توی این مقاله یک کلیاتی در مورد کشور نیوزیلند و حال و هوای مردمش گفتم. تو مقاله‌ی بعدی نکات بیشتری رو در مورد سفر و زندگی توی این کشور خواهم گفت.

نوشته شده توسط : سایت سبک تر

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *