مسجد تاریخانه دامغان

مسجد تاریخانه دامغان

سلام به دامغان رسیده ایم.شهری در استان سمنان که در فاصله ۳۳۵ کیلومتری تهران واقع شده و از شمال توسط کوههای البرز مرکزی و از بقیه نقاط توسط کویر در برگرفته شده است.بنای این شهر به زمان هوشنگ نبیره کیومرث برمیگردد.این شهر از شهرهای قدیمی ایران بوده و به روایتی محل اولیه شهر صد دروازه میباشد.در زمانی که سمنان به نام قومس مشهور بود دامغان نیز مرکز این ولایت محسوب میشد.در بدو ورود به شهر با فروشندگان پسته روبرو میشوید.این محصول رونق این شهر است که درختانش در باغهای زیبای کویری دیده میشود.

پسته دامغان
پسته دامغان

به شهر دامغان وارد شده و سراغ مسجد تاریخانه را میگیریم.کهن ترین بنای مذهبی اسلام که هنوز شالوده ساسانی خود را حفظ کرده است ٬مسجد تاریخانه(خانه خدا) دامغان است.ابن بنا در قرن دوم هجری بعد از مسجد فهرج یزد ساخته شده و معماری آن به سبک عربی اسلامی و ترکیبی با معماری ساسانی است.

پسته دامغان
پسته دامغان

در کنار این مسجد قدیمی یک مسجد نوساز هم میباشد که برج قدیمی شهر را در برمیگیرد. این بنا٬ منار سلجوقی نام دارد که در سال ۴۱۷ هجری قمری ساخته شده است و متاسفانه در اوج بی سلیقگی بر بالای آن دو عدد پرژکتور! نصب کرده اند که به شدت از هویت تاریخی آن می کاهد.

دری است که مسجد قدیمی را از مسجد جدید جدا میکند.مناره سلجوقی نیز در عکس قابل مشاهده است.

طرح اصلی بنا به سبک حیاط اندرونی است که صحن بزرگ چهار گوشه ای را در بر میگیرد و در گرداگرد آن نیز رواقهایی با طاقهای ضربی آجری روی پایه های گرد و قطور وجود دارند

مسجد تاریخانه دامغان
مسجد تاریخانه دامغان

یکی از این طاقنما ها که عمیق تر و عریض تر از بقیه است جای مقصوره بوده است.در دیوار عقب این مقصوره محراب را ساخته اند که جهت قبله را تعیین کرده و در کنار آن نیز منبر موعظه وجود دارد.در کل این بنا از آجر و خشت و چوب ساخته شده است.

 

بچه ها با دیدن این مسجد به هیجان آمده اند.تنها تصور اینکه چه کسانی در این مسجد نماز گزارده اند انسان را به تواضع وا میدارد.کسانی همچون شیخ حسن جوری – بایزید بسطامی و شیخ ابولحسن خرقانی….سریال سربداران یادتان هست که تاریخ سمنان(قومس) در آن به شکلی زیبا بیان شده بود؟کلا این استان بسیار در تصوف و عرفان ید طولایی دارد.

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

 

منبع : وبلاگ بیا تا برویم

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *