خانه / سفرنامه / سفر به پرو امپراطوری اینکاها و رازهای نهفته در دل طبیعت آن

سفر به پرو امپراطوری اینکاها و رازهای نهفته در دل طبیعت آن

سفر به پرو امپراطوری اینکاها و رازهای نهفته در دل طبیعت آن

 جمعه، 7 مهر 1396

توسط مسعوده نایب زاده

کشور پرو در قاره امریکای جنوبی واقع شده هست. زبان اصلی این کشور اسپانیایی و کوهچوا که زبان بومی این مرزوبوم میباشد، واحد پول این کشور سول که هر یک دالر برابر با ۳،۴۵ سول میباشد. همسایگان از طرف شرق برزیل، شمال غرب اکوادور و کلمبیا  و از طرف جنوب شیلی و بولدیوا میباشد. و از طرف غرب به اقیانوس ارام راه دارد.
کشور پرو از لحاظ قدرت و نفوذ اصلی در قاره جنوبی تا سال ۱۴۳٨ یکی از مهمترین و اصلی ترین امپراطوری اینکاها به شمار میرفت. که البته بعد از حملات متعدد اسپانیايي ها در قرن پانزدهم از قدرت و نفوذ این کشور در ان زمان کمتر شد.

Nkuaj9SXYZciWTnQG5yKHKIwrQ3hFLs5FpIYu0OC.jpeg

 

در ادامه با معرفی مکان های زیبا کشور پرو از سایت سفرنامه همراه باشید.

کشور پرو در سال ۱٨۲۱ در تاریخ ۲٨ جولای استقلال خود را بدست اورد و در سال ۱۹٨۰ سیاست دموکراسی را در پیش گرفت.
کشور پرو از منابع طبیعی بسیار فراوانی برخورددار هست، که میتوان از متنوع بودن میوه، حبوبات ، سبزیجات گرفته تا طلا ، مس و فلزات نام برد.
در سال ۱۹۶۰ میلادی کشور پرو یکی ازپربارترین صادرکننده ماهی و پرورش ماهی در دنیا شناخته گردید که در این سال بیش از ۹ میلیون تن ماهی در دیگر کشورها صادر گردید. و در سال ۱۹۹۰ سی درصد از درامد این کشور ازطریق صادر ات ماهی براورده گردید.

r6vKzmURfWSDDzRT9xkuN7M2Yy0ZPjMllKPHNTvj.jpeg
در یکی از رستوران های مشهور پرو که تنها غذاهای دریایی در ان سرو میشود، خوراکی خوشمزه خوردم. نام رستوران Segundo Muelle
که هزینه غذاها بستگی به نوع سفارش دارد. این غذا که ماهی مورد علاقه بنده هست با سس  بسیار خوشمزه سرو شد حدود ۳۵ سول هزینه شد که اگر اشتباه نکنم حدود ۳٨ هزار تومان شد. البته هزینه هابستگی به نوع سفارش نوشیدنی ها هم میباشد ، من چون علاقه شدیدی به اب دارم ، تنها اب سفارش میدادم .

نه تنها در کشور پرو بلکه در دیگر کشورهای دنیا  نوع توریست هم متفاوت شده هست. به خصوص در کشورهایی چون پرو که طبیعت دست نخورده و كشف نشده اي دارد توریست هایی که برای حفاطت محیط زیست تلاش میکنند ، راههای دشوارتری را برای دیدار و سفر از این نوع کشورها را بر خود متحمل میکنند که البته ناگفته نماند که اگر تمایل به رفتن این کشور را دارید حتما به جنگل که خود یک داستان و هیجان بخصوصی دارد، بروید . البته سفارش میشود این نوع سفرها که در قلب طبیعت هست با گروه و راه شناسان وبا برنامه ریزی قبلی انجام شود. که البته متاسفانه در این سفر من این شرایط برایم مهیا نبود. امید بخدا در سفرهای اینده با برنامه ریزی بهتر.

طول اقامت بنده که به حدود دوازده روز و در بین اردیبهشت و خرداد انجامید. که البته در انجا فصل زمستان بود و برای شما عزیزانی که تصمیم به رفتن انجا را دارید سفارش نمیشود که از ماه فروردین تا مرداد انجا بروید ، چون فصل زمستان و بارندگی فراوانی دارد.
اقامت بنده در شهرهای دیدنی و زیبای CUSCO, Machi piccho, و Lima بود.

توضیح مختصری که در اینجا باید برای شما دوستان عزیزی که سفرنامه اینجانب را مطالعه می فرمایید، بدهم اینست که من در ایران اقامت ندارم و برای همین اگر از لحاظ هزینه ها و یا مسافت ها چیزی نوشته نمیشود، برای تفاوت در ارز و پول رایج و همینطور تفاوت مسافت ها است .
برای همین طول مدت پرواز من تماما به پانزده ساعت انجامید که باید بگویم که کمی کسل کننده بود ، خصوصا زمانیکه همسفر و یا هم صحبتی نداشته باشید.
بهرحال بعد از رسیدن به لیما پایتخت پرو ،و بعد از گذارندن ساعاتی در فرودگاه پرواز بعدی ام را به مقصد شهر
Cusco ترک کردم.
بعد از حدود یک ساعت طول پرواز به شهري زیبارسیدم. راستش از محیط فرودگاه و بیرون از فرودگاه خوشم نیامد ، اما این زیاد مهم نیست.
بعد از گرفتن تاکسی و رسیدن به هتل ترجيح دادم بعد از صرف صبحانه  استراحت كنم ، چون حدود سی و پنج ساعت در راه بودم و بخوبي نخوابیده بودم. وخودتون میدونید که چه لذتی دارد که ساعاتی را به استراحت گذراند، اما به شما دوستان سفارش میکنم بعد از رسیدن به این شهر اگر مسافت طولانی را طی کردید حتما بعد از رسیدن استراحت کنید ، چونکه این شهر در کوه و در کناره کوهپایه ها ساخته شده و جو و هوای سنگینی دارد که بدن و جسم ما برای اینگونه اب و هوا ساخته نشده و سازگاری ندارد.
شهر Cusco در جنوب شرقی پرو واقع شده هست که حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و حدود ۴۰۰ هراز نفر جمعیت دارد. زبان رایج این شهر بنام Quechua میباشد که زبان بسیاری از این مردمان بومی میباشند.

NiJ6q5guXEGv9bxbkXkMhVKsgdkLShykXNWT3M30.jpeg

(از خانم هاي بومي منطقه Mamachas با لباس محلي )

F0wm0UI47jU94tSprcTpdvzYrngUqQnieUyrGXJX.jpeg

KO9zLKhrWl13OfGbPQ0vXUaI1aDWjVSv4MRFivg4.jpeg

AJnSBinnTGLPD9sSBr7gZB7BXJIX0PBZCT5ZzH4s.jpeg

uR27hv56u8ZPJ5kx4PDbcvWp6tRH3dlM3LjRgKVy.jpeg

(تصاوير بالا گشت و گذار در مرکز شهر Cusco).

دوستان عزیز برای دیدار از مکانهای جدید و زیبا حتما کفشهای راحتی ، لباس مناسب و گرم واب همراه داشته باشید. چون این شهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی سرد میباشد.
قدم زدن در این گونه مکانها و کشف و یادگیری فرهنگ ها، قبایل، تفاوت زبان و رسومی که در این گونه کشورها وجود دارد در نوع خود بی نظیر میباشد. سادگي و دوري از تجملات به وضوح در این مردمان بومی دیده میشد.
در مدت اقامتم در این شهر هیچ گاه احساس ناامن بودن نداشتم و به خانم ها و ترویست ها احترام میگذارند.

XRPSUgEK3I3ZRx4WFsf9g6tn8cAKj3x8izfJPvcu.jpeg

dVoSzfhsgUkTOKXq7d8xmsp6fV3cq2QH37EkSlor.jpeg

rdmhujVtvYKHri6J1UZDmIdHFZN5HxgH5Axj7vWL.jpeg

lSkpnHZaiaKC65C68aXBZb9ficQX2ZUbORs5Oq9G.jpeg

lnm89QkEjkMJhajrTocLW4fgWXzY1SSZk4rtD9cU.jpeg

( نام مكان عکس بالا : PLAZA DE ARMAS )

wOo0QHgeAMhlEoMvPPZ5R2l5yX3h3o7LbQKmtkRQ.jpeg

aZgxazrKZ8eYvkpWgQ2aRWvrbeLKGg0AvF0ihW8d.jpeg

cWvqKwCc4USaedQubg6eqsdGXW0G8YIVM6XhFRvx.jpeg

برای رفتن به مکان دیدنی بعدی که یکی از عجایب هفتگانه در زمان ما  میباشد برنامه ریزی از قبل شده بود، بله دوستان عزیزم درست حدس زدید Machi picchu که در نوع خود بی نظیرترین است هم از لحاظ طبیعت و هم از لحاظ ساختاری این شهر در نوع خود یونیک و بی نظیر هست.

اگر بخواهم توضیح مختصری در رابطه با مسافت از شهر Cusco تا Machi picchuبدهم ،ابتدا از این شهر اتوبوس گرفته و از این شهر به شهر دیدنی دیگری بنام Ollantaytambo بايد رفت که در حدود چهار ساعت این سفر بطول انجامید. اگر دوستان عزیز فرصت مناسب و طولانی داشتند حتما از این شهر دیدنی، دیدن کنند چون خالی از هیجان نیست. متاسفانه هزینه اتوبوس در خاطرم نیست ،متاسفم واقعا. بعد از اینکه به شهر Ollantaytambo رسیدیم ، حدود یک ساعت بعد با قطاری که به مقصد
Macchi picchu بود انجا را ترک کردیم.
از لحاظ مسافتی حدود یک و ساعت و نیم در راه بودیم و از لحاظ قیمتی ،قیمتها متفاوت بود، که از ۴۵ دالر شروع میشد تا ۹۰ دالر البته تنها براي مسير رفت. که البته قیمت ۹۰ دالری پذیرایی خوبی برای مهمانها در نظر ميگيرند از قبیل نوشیدنی های مختلف، انتخاب با خود شماست ، همراه با پیش غذا، غذای اصلی و بعد هم دسر.
اما برای کسانی که ۴۵ دالر و یا ۶۰ دالری هم پرداخت کرده بودند در کابین های خودشان ، پذیرایی مي شدند.

تصویر هاي بعدي مربوط به پذیرایی در قطار است – غذای اصلی و دسر که با میوه های فصلی  بود ، جای همتون خالی بسیار خوشمزه بود.

fon63vyFXc7yWwxJlVQOH6G0BVYIFWg570Bl1v7P.jpeg

1VXs0GApcg5dc9V3ZTePzLAMDGs9yVKaU1jOJs4D.jpeg

بعد از اینکه به مقصد رسیدیم به شهر دنج و کوچکی برخوردم که براستی حالت بومی و سنتی خودش رو نگه داشته بود. باید بگم که درامد اصلی این شهر بیشتر از طریق توريست است که سالیانه میلیون ها ترویست از این شهر بازدید میکنند.
بعد از توريست ها ، سنگهای قیمتی و جواهرات زیبایی که کار دست ، و دیگر کالاهای نساجی با بافتهای بسیار زیبا که تماما با کار دست میباشند.

3jAMxTwubs4AGh5MWepjsMAlEOQGOOpD8gqy2BUg.jpeg

I30DaxKTCN5A8DyBbkYm0IN1iuaSnDJ7u5yS79M3.jpeg

QAVoQXtp2lVnZolPkOrkyU9Xfyr3QBqL6lTUcabw.jpeg

pJsbArzM1JVVnYcUdhbGo8eckGvDfQ8NBXRznKTo.jpeg
31VnYXaOJ5wfnqVM7sHvfBNkt4fENqbDJMLg4EkP.jpeg

yBitDHWixEzetHZqzzKGW1w89okDltpP7DbptDKg.jpeg

8rWy5bSz53ooYP3bSt6HK63FJRGgdduYQ3SlfJ24.jpeg

pRQMGqqvUx41hGzaRHWdM3UBvpfByNmeWLK1kqKf.jpeg

vwOgNU4Lv7l46BHvTweWLtge1Aq9yDP22GXlWJ6v.jpeg

ترجیحا تصمیم گرفتیم که در یک هتل ارزان قیمت اقامت کنیم ، چون مدت اقامت اندک و مختصر بود و شبی ۲۵ دالر هزینه شد که البته بیش از دو شب اقامت نکردم.
تصویرهای که مشاهده كرديد تماما از شهر پر از رمز و راز و مه الود ماچی پیچو میباشد. که البته برای رفتن به انجا ساعت سه صبح حرکت کردیم و حتما چراغ قوه و یا چراغ دستی همراه داشته باشید ، البته اگر قصد رفتن با پای پیاده را دارید که من خودم شخصا ترجیح و تصمیم بر پای پیاده برای دیدن این مکان زیبا را داشتم. اگر برای کسانی که مشکل دارند و نمی توانند مسافتهای طولانی ان هم در ارتفاع بالا پياده بروند، برای راحتی مسافران اتوبوس مهیا میباشد که هزینه تنها رفت ویا برگشت ۱۲ دالر میباشد که رفت و برگشت ۲۴ دالر. که البته دروغ چرا مسيربرگشت را با اتوبوس برگشتیم ، بعلت خستگی فراوان.
اما براي مسير رفت ساعت سه که حرکت کردیم حدود یک ساعت بعد به در ورودی رسیدیم، و در انجا بلیط های ورودی چک میشد که هزینه بلیط نفری ۱۵۵ سالس که اگر اشتباه نکنم حدود ۵۰ دالر میشد. البته برای خود کسانی که اهل کشور پرو هستند هزینه پرداخت بلیط نصف میشد. که البته این سیستم در ایران هم میباشد، یعنی از توریستها بیشتر پول می گیرند.
بعد از چک شدن بلیط ها سفر اصلی که بالا رفتن کوه به ارتفاع حدود دوهزاری و چند صد متری با پای پیاده بود اغاز شد.
بله دوستان کوهنوردی ان هم در تاریکی یکی از جذابیت هاي این سفر بود، خوشبختانه احساس تنهایی نمی کنید چون توريست هاي زیادی هستند که شما را همراهی میکنند. در کوه راه پله هایي از خود جنس کوه ساخته اند که بالا رفتن از کوه رو اسان تر کرده. اگر ناراحتی قلبی و یا تنفسی دارید، و یا حتی سالم هم اگر باشید به هیچ عنوان عجله ایی برای صعود نداشته باشید، بعلت بالا بودن ارتفاع ضربان قلب بالا میرود پس حتما برای خودتان وقت استراحت بدهيد و عجله نداشته باشيد.

بله عزیزان بالا رفتن به کوه و دیدن شهری که در قلب کوه ساخته شده هست حدود یک و ساعت ونیم بطول انجامید که با دیدن اینهمه زیبایی خستگی کاملا رفع شد.
توضیحات مختصری در اوایل سفرنامه نوشته بودم که این سرزمین اینکا است .

بعد از اقامت و دیدن این دو شهر زیبا ، شهر Cusco و Machi picchu را به مقصد لیما پایتخت ترک کردیم.
شهرلیما در قسمت غربی کشور پرو و در کناره اقیانوس ارام واقع شده، این شهر بزرگترین شهر پرو با جمعیتی 474 605 7.
شهر لیما از اهمیت خاصی برخوردار هست. این شهر بسیاری از سرمایه گزاران خارجی بخصوص اروپایی را بخود جلب کرده، شرایط و راحتی کار، اب وهوای مساعد یکی از دلایلی مهمی که سرمایه گزاران را بخود جلب کرده است. در کشور پرو خصوصا لیما از لحاظ شرایط خوب اب وهوایی و حاصل خیز بودن خاکش تنوع زیادی از میوه جات و سبزیجات برخوردارهست، بطوریکه در این کشور حدود ۱۲ نوع سیب زمینی مختلف کشت و حاصل میشود که براستی هر کدامشان طعم ، شکل ورنگ بخصوص خود را دارند.
ذرت سیاه که آب آن را میگیرند یکی از معروف ترین نوشیدنی و شربت در این مرزوبوم محسوب میشود.

 

تصویرهای زير مربوط به مرکز شهر لیما است که شامل پارلمان، کلیسا و کاخ ریاست جمهوری میباشد از اهمیت خاصی برخوردار هست.

y8sE5aqiF5ptWkPsWk1fbMQi1lfKFIvBn6qaV6ei.jpeg

TH7ULX2dMpVlRqUyRzt11CIjNWj4Ob3M0NO6XOPW.jpeg

WtDgIIvufNvp7UfT40GhwAVSYJ5yMkFlJtGp1KqA.jpeg

dA1rdOszzyopjTn9GnAysVJFMjNfdWeHTSHytEGQ.jpeg

XMPTtuNHTgBRdSnVAJQwRoa6oMd4tdFzajT8Hg0h.jpeg

نام کلیسا مشهور که ساخت مردمان اسپانیایی میباشد San Francisco monastery است.
ومیدان اصلی بنام Plaza Mayor, و بعد هم که پارلمان Goverment palaceکه درشب این میدان از زیبایی خاصی برخوردارهست.

تصویرهای بعدي مربوط به بازار مشهور شهر لیما بنام Surquillo Marketمیباشد که این بازار از اهمیت خاصی برخوردار هست. در این بازار شما میتوانید خرید های اصلی از قبیل میوه جات تازه، سبزیجات معطر، گوشت و حتی محصولات خشک از میوه گرفته تا دیگرسبزیجات معطر را خریداری کنید.

TRDL68ARx2ZYMFf2C1sE835UMpk75cHN6EDNXMrc.jpeg

YHZsjLBplEao5KQIBUp34MY0jPPBIfhR5Wqk901J.jpeg

mT5zEKOk8AprJ3kGGiqoGdsfV6FzJvIvZ1o2XhUV.jpeg

XrWbcJQb1ByJjtvm8zgR0ZqyOaZOzLhr6rKJj3RE.jpeg
یکی از مشهورترین سبزی خشک که بصورت پودر فروخته میشود بنام Macka پودر میباشد که این سبزی خشک شده برای هضم غذا مفيد است و حتی کسانی که ورزشکار هستند روزانه یک قاشق غذاخوری در اب و یا اب میوه مخلوط کنند و نوش جان کنند. این پودر تنها در کشور پرو یافت میشودکه در سالهای اخیر در امریکای شمالی از طرفداران بسیاری برخوردارشده هست.
بهتون پیشنهاد میکنم که خریدهایي از قبیل همین پودر مکا و یا میوه جات خشک را از همین بازار تهیه کنید. هم از لحاظ قیمتی مناسب و هم از لحاظ تازگی محصولات. گول بسته بندی زیبای بازارها و یا سوپرمارکتهای دیگر را نخورید ، چون بیش از ۹۰ درصد مردم شهر لیما از همین مارکت خریدمیکنند.

تصویرهای بعدي اقیانوس ارام است میتوانید موجهای سنگینش را مشاهده کنید. تصویر اخر میدانیست که به عشاق معروف هست که متاسفانه نام این میدان به زبان اسپانیایي را فراموش کردم ، اما ترجمه فارسی میدان عشاق هست که این دو مجسمه نمای عشق این دو را بیان میکند.

IZmMEIoGk8tSi6mslBYc5c8HFdenTwGAU01Mns8q.jpeg

iFbWedsHxUkCiNuRWH0QEtyacznKuuBbjr8H1pXS.jpeg

U3aS38WaQtlw93QiI0Ea64Ba8Rmqi2tSypRxTHSR.jpeg

3UcW9bnEZvtN5fjRqmQTTaT3ND0fIB3s5LpRN1QP.jpeg

سپاسگزارم از اینکه حوصله بخرج دادید و سفرنامه اینجانب را مطالعه فرمودید. با سپاس

 

امیدواریم از مطالعه این مطلب نیز در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

 

نویسنده : مسعوده نایب زاده

 

برگرفته از سایت : لست سکند

همچنین ببینید

سفرنامه هند

سفر معنوی هندوستان

سفر معنوی هندوستان     قسمت اول (سفر به درون یا بیرون!) تا جایی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *