13.JPG

مطالب بالا و موارد اینچنینی را در مورد آبشار فدامی شنیده بودم و عکسهایی از آنجا دیده بودم ، اما پیش خود می گفتم عکس با واقعیت خیلی فرق می کند و  اصلا تصور اینکه در جایی در نزدیکیهای بندر عباس چنین آبشار زیبایی وجود داشته باشد  برایم خارج از تصور  بود . با توجه به اینکه دو دوست  که برادر بودند از روستای مرز (با ضمه میم) پیدا کرده بودم که روستایشان تا فدامی نزدیک بود ،  همین  امر باعث شد که شوق رفتن جان گرفته و برنامه سفر قوت بگیرد . خوبی کار این بود که  دوست دیگرمان برای کارهای باغ از شیراز به مرز رفته بود . هفته آخر فروردین را برای سفر انتخاب کردم که هم هوا خوب بود هم طبیعت زیبا بود . با دوستان هماهنگی لازم انجام شد . چهار شنبه عصر 21 فروردین با یک دستگاه ماشین پارس  حرکت کردیم .

1.png

برای رفتن از شیراز باید از سروستان ، فسا ، داراب ، فورگ و مرز گذشت  و  مسافت 380 کیلومتری را  طی کرد تا به فدامی رسید . از جاده بندر عباس تابلویی نبود که فرعی مرز یا فدامی یا آبشار فدامی را نشان بدهد ، از دوستم می پرسم چرا تابلو راهنما وجود ندارد ؟؟!!!  می گوید :  بوده ولی معتادا کنده و برده اند !!!!. اما از فورگ که رد شوید با دیدن تابلو بندرعباس 225 کیلومتر ، اولین فرعی سمت راست بعد از آن به روستای مرز و سپس فدامی منتهی می شود .

20190504_135311.jpg

ورودی مرز

بعد از حدود 4/30 ساعت به مرز رسیدیم و شب را در منزل دوستمان به صبح رساندیم . بعد از صرف صبحانه و جمع و جور کردن وسایل و تدارک ناهار ساعت 10 به سمت فدامی حرکت کردیم . از مرز تا فدامی 10 دقیقه می باشد . ابتدای شهر یا روستای فدامی تابلویی مسیر آبشار را را نشان می دهد که فاصله 8 کیلومتری را نشان می دهد ، ولی انگار باید بیشتر از این  باشد .

2.JPG

با توجه به این که مسیر فدامی تا آبشار خاکی می باشد ، طی این مسافت 30 دقیقه زمان می برد . توی مسیر به آبشار و عکسهایی که از آن قبلا دیده ام فکر می کنم و با خود می گویم کاش اینهمه مسیر را طی کرده ایم ارزشش را داشته باشد .

4 (2).JPG5 (2).JPG6 (2).JPG

با خودم می گویم کاش مسیر برای رفاه حال مردم و سهولت دسترسی گردشگران آسفالت بود !!! . به آخرین نقطه ای که ماشین می تواند برود می رسیم .  پارکینکی تدارک دیده اند و سرویس بهداشتی کنار آن که فاقد آب است و در نتیجه غیر قابل استفاده . تعدادی لامپ خورشیدی که فاقد نور است که گویا باطریهای پایه ها به سرقت رفته است ، عجب مملکت گل و بلبلیه !!!!!.ولی خوبیش اینه که امنیت هست !!!.

7 (2).JPG

ماشین را پارک کرده وسایلمان را بر می داریم و شیب دره را طی می کنیم تا به آبشار می رسیم . با دیدن زیبایی حیرت انگیز آبشار میخ کوب می شویم و لحظاتی را محو تماشای آبشار می شویم!!!!.

7.1.PNG

درختان و نیزارهایی  در اطراف آبشار قرار دارند و برخی سنگها از خزه پوشیده شده اند که زیبایی خاصی به آبشار داده اند .

9.JPG

روبروی آبشار در کنار کوه مقابل سکوهایی برای نشستن ساخته اند ، در طرف آبشار تعدادی درخت هست که سایه اشان را سخاوتمندانه بر زمین گسترانده اند ، از رودخانه گذشته و زیر درخت را از انبوه پلاستیک و زباله تمیز کرده ، فرش را پهن کرده  و وسایل را زمین می گذاریم .

28.JPG15.JPG18.JPG17.JPG14.JPG14.1.png

با دیدن زباله ها و شاخه های شکسته درختان  ، نبود تابلو راهنما در جاده اصلی را به فال نیک می گیرم و از اینکه جاده آسفالت نیست دیگر گله نمی کنم و خوشحال هم می شوم !!! .

16.JPG

مثل بچه های کوچکی که با دیدن آب هیجان زده می شوند ، با لباس زیر آبشار می رویم ،جیغ می کشیم  و خنک می شویم و  از خیس شدن زیر آب و نوشیدن آب لذت می بریم . جالب اینجاست که برخی از نقاط آبشار گرم و برخی دیگر سردتر  است !!!. مقداری استراحت می کنیم . مشغول آماده کردن ناهار می شویم . از دوست مرزیم پرسیدم عکسهای دیگری هم از آبشار دیده ام ، می گوید فکر کنم بالا دست همین آبشار باشد .

30.JPG31.JPG29.JPG32.JPG

تا دوستان مشغول تهیه غذا می شوند به بالا دست آبشار به سمت کوه می روم . بالای آبشار باغ نخل قرار دارد و مقداری زمین مسطح نیز وجود دارد که صرف کشاورزی می شود و قسمتی از آب آبشار همانجا مصرف می شود .

27.JPG26.JPG21.JPG21.1.png

حدود 20 دقیقه بالا می روم  تا به سر چشمه  می رسم که از دره ای بین دو کوه خارج می شود . چشمه و  رودی که از چشمه سرازیر می شود را نیزارها و گیاهانی به نام خنگ (با ضمه خ که از آن برای ساخت جارو استفاده می کنند ) احاطه کرده اند . مخصوصا سر چشمه اصلا دیده نمی شود و به قول محلی ها عمقی حدود 20 متر دارد و یک نفر قبلا آنجا غرق شده است .

Screenshot_20190504-135108_WhatsApp.jpg

جارویی که با خنگ می سازند

25.JPG24.JPG23.JPG

آبشار دیگری نمی بینم و مسیر را برمی گردم . به  دوست مرزیم می گویم بالا آبشاری نبود می گوید شاید در امتداد رودخانه باشد ، جالب اینجا بود که خودش هم نرفته بود !!!.  ناهار را صرف می کنیم ، کمی استراحت می کنم . دوستان می خوابند اما من در فکر کشف آبشار و منطقه هستم ، با خودم می گویم اینهمه مسیر را نیامده ام که بخوابم !!! مسیر رودخانه را در پیش می گیرم . از رودخانه می گذرم که در این نقطه عمق 1 متری دارد.

.14.1.png36.1.JPG36.2.JPG36.3.JPG

چند دقیقه که جلوتر می روم آبشار دوم را می بینم که  آبش شیرین است و  ارتفاعی بیشتر از آبشار اول دارد اما مقدار آبش کمتر از آبشار اول است .

40.1.png41.1.JPG41.JPG40.JPG44.JPG43.JPG42.JPG40.2.JPG40.1.JPG

این آبشار به احتمال زیاد با آبشار قبلی یکی بوده است چرا که در مسافت زیادی قبل از آبشار اول تا مسافتی بعد از آبشار دوم آثار خشک شده آبشار نمایان است . نیزارها ، جلبکها و خزه هایی در اطراف این آبشار نیز قرار دارد .

45.JPG41.2.JPG8.JPG38.JPG39.JPG

مسیر رودخانه را ادامه می دهم که سراسر گل و گیاه است و زیبا و سکوت لذت بخشی که تنها صدای دلنواز آبشار و خروش رودخانه و آواز خوش پرندگانی آن را می شکنند .

.53.3.PNG53.1.PNG53.2.PNG47.JPG48.JPG51.JPG52.JPG49.JPG50.JPG

بعد از 25 دقیقه آبشار سوم را می بینم که با  زیبایی شگفت انگیز خود از هر بیننده ای دلربایی می کند . درختان نخل خودرو به زیبایی چشم نواز آبشار افزوده اند .  ساعتی را به تماشای آن می نشینم .

65.3.JPG65.JPG66.JPG67.JPG65.2.JPG54.JPG55.JPG57.JPG59.JPG60.1.PNG62.JPG61.JPG65.1.JPG64.JPG63.JPG

یادم می آید در شهر آنتالیا که دیداری از آبشار دودن داشتم دوستانی از تهران و دیگر شهرها با ما همراه بودند ، بهشون پیشنهاد دادم که دیدار از آبشار مارگون را که از دودن زیباتر است در برنامه خودشان در آینده قرار دهند ، اما الان معتقدم که آبشار فدامی از هر دو زیباتر است ، چرا که ترکیه کشور پر آبی است و مارگون نیز در منطقه سردسیر سپیدان قرار دارد که هر سال برف می بارد اما  منطقه فدامی خشک است و دمای هوا در تابستان تا 45 درجه سانتی گراد هم می رسد و همین موضوع جذابیت آبشار را بیشتر می کند.

.67.JPG

چند خانواده کنار آبشار اول نشسته اند ولی در این مسیر من تنهای تنها هستم  و تا می توانم عکس می گیرم که سیر هم نمی شوم و انصافا نمی شود زیبایی خارق العاده آبشار را با عکس و فیلم القا کرد ، باید آن را ساعتها از نزدیک به تماشا نشست  و لذت برد .  البته توصیه می کنم با توجه به دیدن جای پای جانوری مثل گرگ تنهایی ادامه مسیر ندهید .

نکته جالب اینکه آب شیرین آبشار در تابستان خنک و گوارا و در زمستان گرم است ، ولی آب  شور حالتی بر عکس آب شیرین دارد . نزدیک غروب است  مسیر را برمی گردم و به دوستانم می گویم که باید امشب را همین جا بمانیم و فردا  به شیراز برگردیم ، که دوستان هم با دیدن عکسها به ماندن تشویق می شوند . نکته مثبت محدوده آبشار این است  که با یه کم فاصله گرفتن از فدامی آنتن موبایل قطع  می شود و دیگر خط نمی دهد و این توفیق اجباری باعث می شود که برای دو روز از صدای زنگ موبایل و فضای مجازی نفس راحتی بکشیم .

شماره دوست مرزیمان را به یکی از افرادی که به فدامی بر می گشت دادیم تا وسایل شام و صبحانه را برایمان بیاورد و خودمان سراغ آبتنی می رویم  .

نکته جالب دیگر اینکه در آب رودخانه ماهیهای کوچک فراوان است که اگر چند دقیقه  بدون حرکت در آن بمانید به سراغتان می آیند و شروع می کنند به نوک زدن ، بنابراین می توان یک فیش ماساژ رایگان را تجربه کرد .

15.1.png

کودکان ناز ماهی گیر

چادرمان را بر پا کردیم و همانجا کمپ زدیم ، شام را صرف نمودیم و  شب را درون چادر با اجازه پشه ها به صبح رساندیم  و در زمان استراحت پشه های خستگی ناپذیر چرتی هم می زدیم .

35.JPG34.1.JPG35.1.JPG

صبح فردا بعد از صبحانه تمام وسایلمان را به داخل ماشین انتقال دادیم و مسیر رودخانه را پیش گرفتیم ، دوستانم  با دیدن آبشار ها و مناظر بکر هیجان زده بودند و خوشحال از اینکه مانده ایم . آبشار سوم را که تماشا کردیم حدود 20 دقیقه دیگر مسیر را ادامه دادیم تا به چشمه ای رسیدیم  که  از کوه به سمت رود جاری بود و درختان نخل و گیاهان خنگ  در اطراف آن قرار داشتند  .

70.JPG

کمی آنطرف تر نیز نخلهایی مشاهد می شد که چشمه یا آبشاری نیز آنجا بود که دیگر ادامه ندادیم و  به دلیل خستگی  و نداشتن وقت کافی برگشتیم .

مقداری شنا کردیم . به آبشار اول که برگشتیم با توجه به اینکه جمعه بود  تعداد خانواده بیشتری برای تفریح آمده بودند . زباله های خود و هموطنانمان را برداشتیم و به قسمت پارکینگ که محفظه ای برای آن اختصاص داده بودند انتقال دادیم و به سمت مرز حرکت کردیم .

72.JPG

به دوستانم می گویم کاش لااقل کسی به سراغ آبشارهای بعدی نرود ، و اگر کسی می رود دلش به حال این طبیعت بسوزد و مهربانانه رفتار کند ، کاش شاخه ای نشکند ، کاش پلاستیکی نریزند و همچنان بکر وزیبا بماند .

IMG-20190502-WA0075.jpg

آب شیرین فدامی یکی از منابع تامین کننده آب شرب فدامی و روستاهای اطراف از جمله مرز به شمار می رود . ترکیب  آب شور و شیرین از شوری آب می کاهد و باعث می شود که برای کشاورزی قابل استفاده باشد . رودخانه دائمی ایجاد شده از آبشارهای فدامی حدود دو هزار هکتار از نخیلات پایین دست را آبیاری می کند . بنابراین آبشارهای فدامی برای مردم منطقه ارزش حیاتی دارند و بسیار باید قدردان آن باشند و در حفظ و حراست از آن کوشا باشند .

3 (2).JPG

ناهار را مهمان دوست مرزیمان هستیم . بعد از ناهار به  باغش می رویم ، گشتی می زنیم و حوار کردن نخلها را مشاهده می کنیم ( قرار دادن گرده نخل نر را در  خوشه نخل ماده حوار کردن می گویند ) .

73.JPG

مهمان نوازی دوست مرزیمان

71.JPG

گرده نخل نر

به سمت شیراز حرکت می کنیم که مسیر به یمن بارانهای خوب امسال سراسر سبز و زیباست و زراعت مردم سبز، بلند و شاداب. با خود می گویم، کاش اتفاقات ناخوشایند سیل نمی افتاد تا بهار زیبای امسال بیشتر به دلمان  بچسبد. به داراب می رسیم، از پرتقالهای شیرین و خوش طعم داراب هم سوغاتی می خریم و با خاطراتی خوش از آبشارهای شگفت انگیز فدامی و روستای مرز که در ضمیرمان حک می شود عازم شیراز می شویم .

76.JPG77.1.JPG

باغهای مرکبات داراب

78.JPG

سوغات داراب

.  نکته قابل توجه اینکه در نزدیکیهای آبشار هتل ، خانه اجاره ای  یا اقامتگاهی وجود ندارد ، بنابراین نزدیکترین مکان برای اقامت به این جاذبه طبیعی شهر داراب و یا بندر عباس می باشد .

بهترین زمان سفر به این منطقه از آذر تا نیمه اردیبهشت می باشد .  در بقیه ماهها گرم و شرجی است ، البته در فاصله اسفند تا نیمه اردیبهشت اگر بارانی باریده باشد طبیعتش زیباتر است .  دوستان عزیز لست سکندی امیدوارم با عکسهای زیاد حوصله اتان را سر نبرده باشم ، خواستم قسمتی از زیبایی وصف ناپذیر آبشار را با شما به اشتراک گذاشته باشم . و امیدوارم هر سالتان همراه با سفرهای شاد و خاطره انگیز باشد .

وسایل لازم برای رفتن به آبشارهای فدامی : 1 – پلاستیک زباله 2 – اسپری یا پماد دفع حشرات 3 – دوربین 4 – پاور 5 – کفش یا صندل  با کف نرم و  ضخیم (مسیر کلا قلو سنگ است ) 6 – چادر در صورت شب خوابیدن 7 – لباس اضافه 8 – چراغ قوه 9- لامپ سیار و باطری 10- موبایل 11 – زغال یا هیزم 12 – دم پایی 13- کرم ضد آفتاب و …

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

نویسنده : nazarian

 

برگرفته از لست سکند