برترین جاذبه های گردشگری دلوس، یونان

دلوس جزیره ای صخره ای به طول ۵ کیلومتر و عرض ۱۳۰۰ متر، در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی میکونوس قرار گرفته است. هرچند دلوس یکی از کوچکترین جزایر این محدوده می باشد، اما به عنوان زادگاه آپولو (خدای نور، هارمونی و تعادل) در دنیای باستان دارای ارزشی آنچنان بالا بوده که سایر جزایر اطراف آن با نام سیکلاد ( جزایری که در دایره ای دور جزیره ی مقدس قرار گرفته اند) شناخته می شدند. از قرن نهم قبل از میلاد به این طرف، هلنی ها از سراسر دنیای یونان ، سفرهایی زیارتی به دلوس انجام می دادند تا قربانی های خود را تقدیم آپولو کرده و او را ستایش کنند. در سال ۱۶۷ قبل از میلاد، دلوس به عنوان بندری آزاد شناخته شد و همین موضوع آن را به یکی از مهم ترین مراکز تجاری شرق مدیترانه تبدیل نمود.  در این حال، شهری در اطراف مکان مقدس شکل گرفت که بازرگانان ثروتمند، بانکداران و صاحبان کشتی در خانه های مجلل تزئین شده با مجسمه ها، نقاشی های دیواری و کفسازی های موزاییکی در آن زندگی می کردند. تا سال ۹۰ قبل از میلاد، حدود ۳۰ هزار نفر در دلوس ساکن بوده اند. مناطق گسترده ای از این محدوده هنوز در دست حفاری بوده و یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی یونان به حساب می آیند. امروز این جزیره یک سایت میراث فرهنگی یونسکو می باشد. چنانچه قصد بازدید از این جزیره را دارید می توانید با قایق از میکونوس به این جزیره بیایید؛ سفر شما در این حالت ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. در ادامه برخی از بهترین جاذبه های دلوس را به شما معرفی می کنیم:

  1. تراس شیرها

تراس شیرها (با نام خیابان شیرها نیز شناخته می شود) که به دریاچه ی مقدس اشراف دارد، احتمالا یکی از جالب توجه ترین جاذبه های دلوس است. در این مکان ردیفی از شیرهای مرمری سفیدرنگ قرار گرفته اند. این شیرها در اصل ۹ عدد بوده اند، اما امروز تنها ۵ تای آنها باقی مانده اند ( در حقیقت این ۵ عدد نیز بدلی بوده و نمونه های اصلی در موزه ی دلوس به نمایش در آمده اند. یکی از شیرهای مفقوده اکنون در ونیز ایتالیا قرار دارد و در قرن هفدهم جابجا شده است. این شیرها که در موقعیتی خیزبرداشته و مشغول نگهبانی از دریاچه هستند منسوب به قرن هفتم قبل از میلاد بوده و هدایای مردم جزیره ی ناکسوس به آپولو می باشند.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. محوطه ی مقدس

مسیر پیاده ی پهنی از جنوب شما را به محوطه ی مقدس می رساند. از این محوطه شما می توانید به سه معبد آپولو دسترسی پیدا کنید. در مرکز این محوطه معبد کراتون قرار دارد که به سبک یونیک ساخته شده و ستون هایی با پایه های گرانیتی آن را احاطه کرده اند. این معبد که به آپولو تقدیم شده، دارای محرابی معروف است که با شاخ های قوچ تزئین شده و احتمالا روی معبدی قدیمی تر در قرن هفتم قبل از میلاد ساخته شده است.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. تالار گاوها

تالار گاوها به دوره ی هلنیستی (قرن چهارم قبل از میلاد) باز می گردد و احتمالا برای جایگیری کشتی دراز و باریک باستانی به نام تریرمه طراحی شده تا بتوان پس از یک نبرد دریایی مهم در آن به جشن و پایکوبی پرداخت. ابعاد این تالار ۶۷ در ۹ متر بوده و روی یک سکوی گرانیتی قرار گرفته که به کمک سه پله ی مرمری می توان به آن دسترسی پیدا کرد که در حال حاضر بخش هایی از آن حفظ شده است. فضای داخلی یک گالری طولانی با حفره ای در مرکز آن است که حوضی به عمق نیم متر تشکیل داده است. نام این تالار از سر گاوهایی که روی سرستونهای داخلی حکاکی شده اند گرفته شده است.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. دریاچه مقدس

در ساحل این دریاچه بود که طبق باور رایج لتو، آپولو را زیر یک درخت نخل به دنیا آورد. تراس شیرها به این دریاچه اشراف داشته و در واقع این دریاچه قسمت انتهایی محوطه ی مقدس را مشخص می کند. لازم به ذکر است که این دریاچه در سال ۱۹۲۵ به خاطر شیوع مالاریا تخلیه شد.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. موزه باستان شناسی

موزه ی باستان شناسی دلوس حاوی مجموعه ای تاثیرگذار از یافته های این سایت است، هرچند برخی از ظریف ترین آثار کشف شده همینک در موزه ی ملی باستان شناسی و موزه ی هنر سیکلادی آتن قرار دارند. در دو اتاق مرکز آثار هنری باستانی، یک سه پایه مرمری با سر قوچ و گورگون (قرن هفتم قبل از میلاد)، مجسمه ابوالهول (قرن ششم قبل از میلاد)، دست عظیم و مرمری آپولو و سه زن نشسته ( قرن هفتم قبل از میلاد) قرار گرفته اند. از دیگر نمایشگاه های قابل توجه این مجموعه می توان به قطعاتی تزئینی از معبد آتنی ها و نذورات تقدیمی از معبد آرتمیس اشاره کرد.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. معبد آیسیس

جنوب موزه ی باستان شناسی، ده دقیقه پیاده روی در مسیری جدید شما را به معبد احیا شده ی آیسیس می رساند که روی تپه ای کوچک ساخته شده است. معبدی به سبک دوریک که به قرن دوم قبل از میلاد باز می گردد و نیمی از مجسمه ی الهه آیسیس در آن قرار گرفته است. آیسیس در اصل یک الهه ی مصری است که مادر و همسر ایده آل را ارائه می کند و بعدها یونانی ها و رومی ها هر دو به پرستش آن پرداختند. در مقابل معبد محرابی برای الهه در نظر گرفته شده است.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. محله ی تئاتر و خانه ی دیونیسوس

محله ی تئاتر که بین کوه کینتوس و بندر تجاری قرار گرفته به قرن سوم تا دوم قبل از میلاد باز می گردد. خیابان های باریک و پر پیچ و خم این منطقه با سنگ های بزرگ پوشیده شده اند. ارتفاع بیشتر خانه ها ۴-۵ متر است و اکثر آنها دارای طبقه دوم هستند. از جمله خانه های قابل توجه این قسمت خانه ی تریدنت است که احتمالا به یک بازرگان یا صاحب کشتی تعلق داشته است. این خانه دور حیاطی مرکزی واقع شده و کفسازی موزاییکی آن بسیار چشم نواز است و دلفینی را در حال شنا به دور یک لنگر نشان می دهد. در جنوب شرقی این محل، تئاتری به سبک آدیتوریوم های یونانی با ۲۶ ردیف صندلی قرار گرفته که می توانسته ۵۵۰ نفر تماشاچی را در خود جای دهد. این تئاتر در اصل از مرمر ساخته شده بوده که در گذر زمان بخش هایی از آن نابود شده و علف های هرز در جای جای آن روییده اند.

در این محله همچنین خانه ی دیونیسوس قرار گرفته که مثالی جالب توجه از خانه های قرن دوم قبل از میلاد به شمار می رود. این خانه ی بزرگ در دو طبقه ساخته شده و شما همچنان می توانید بقایای راه پله ی سنگی که به طبقه ی دوم می رفته را در آن مشاهده کنید. از مکان های بارز این خانه حیاط مرکزی آن است که با ستون های مرمری باشکوه و کفسازی موزاییکی که دیونیسوس را در حال سواری بر یک ببر نشان می دهد، تزئین شده است.

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

یونان

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

  1. کوهستان کینتوس

کوهنوردی تا قله ی صخره ای کوهستان کینتوس (۱۱۳ متر) نیز در نوع خود شگفت انگیز است. شما در این صعود مسیری باستانی را به سمت قله می پیمایید که در برخی نقاط آن پله های سنگی قرار گرفته و زمانی معابد زئوس و آتن منسوب به قرن سوم در آن وجود داشته اند. از قله ی این کوه شما می توانید به نقاط دوردست دید داشته باشید. به سمت جنوب تپه های ناکسوس، از غرب سایروس با شهر اصلی آن ارموپولیس، به سمت شمال جزیره ی کوهستانی تینوس و از شرق میکونوس با کلیساهای متعدد خود پیش چشمان شما قرار دارند. توجه کنید که بالای قله باد زیادی می وزد.

یونان

برترین جاذبه های زادگاه آپولو، خدای یونانیان باستان

منبع: planetware

نوشته شده در لست سکند

همچنین ببینید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید

مشهورترین بناهای نمادین دنیا که احتمالا آنها را این گونه ندیده اید آیا فکر می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *