خانه / سفرنامه / شهر رویایی من اصفهان

شهر رویایی من اصفهان

شهر رویایی من اصفهان

شهری از ایران که هیچوقت تکراری نمی شود

  • 12 بهمن 1398

سلام

من یک اصفهانی هستم و این بار سفرنامه ام در باره شهر خودم است که در طول شصت سال زندگیم در این شهر با تمام وجود آن را لمس کرده ام و حالا تجربه چند ساله اخیر از اصفهان گردی هایم را که با  تهیه گزارش و عکس و فیلم و ساخت کلیپ و مستند از آن ها بوده است ، در اختیار شما قرار می دهم .

تصاویر و کلیپ مستندهای متعددی را که قبلا در زمینه جاذبه های گردشگری اصفهان آماده کرده ام در متن این سفرنامه گنجانده ام . امیدوارم لذت ببرید ، سعی کرده ام این ویدئو ها با تدوین مناسب ، جذابیت کافی داشته باشه و خسته کننده نشه .

در ادامه با معرفی مکان های زیبا شهر اصفهان و سفرنامه اصفهان از سایت سفرنامه همراه باشید.

 

خودتون هم می دونین که بی اغراق اصفهان جزو زیباترین و پرجاذبه ترین شهرهای ایران و جهان است . از جنبه های گوناگون چه در زمینه آثار تاریخی و جه در زمینه زیبایی های شهری ، اصفهان جاذبه های فراوانی پیش روی گردشگرانش قرار می دهد . مردم این شهر نیز مانند بقیه مردم ایران زمین ، خونگرم و مهمان نواز ، ساده و صمیمی هستند .

 

1.JPG تصویر 1

 

2.jpg

تصویر 2

 

3.jpg

تصویر 3

 

4.jpg

تصویر 4

 

تصاویری از اصفهان از فراز دامنه های کوه صفه

5.jpg

تصویر 5

 

6.jpg

تصویر 6

 

7.jpg

تصویر 7

 

8.jpg

تصویر 8

 

9.JPG

تصویر 9

 

10.JPG

تصویر 10

 

11.JPG

تصویر 11

 

12.jpg

تصویر 12 : پارک کوهستانی صفه اصفهان

 

13.jpg

تصویر 13

جاذبه های تاریخی اصفهان عمدتا مربوط به دوران بعد از اسلام است که بویژه مربوط به دوران صفوی در 4 قرن قبل می باشد ، زمانی که اصفهان به عنوان پایتخت ایران قرار گرفت و ساختمان و عمارات فراوانی در دوره شاه عباس و سلسله صفویه در این شهرساخته شد و شاهکارهای معماری و شهر سازی آن دوران هرچه بیشتر بر زیبایی های اصفهان افزود . هرچند که متاسفانه در دوره قاجار و حکومت سی ساله ظل السلطان ، پسر ناصرالدین شاه در اصفهان ، بسیاری از ابنیه تاریخی و آثار هنری دوره صفوی درشهر ما به صورت کامل تخریب و نابود شد .

البته بسیاری از زیبایی های ابنیه تاریخی که در حال حاضر در اصفهان مشاهده می کنید حاصل سال ها تلاش برای مرمت و بازسازی  آن ها در دهه های اخیر است .

نماهایی از اصفهان قدیم –  بعضی بناهای صفوی در دوره قاجار تخریب شدند

14.JPG

تصویر 14

 

15.JPG

تصویر 15

 

16.JPG

تصویر 16

 

17-1.JPG

تصویر1-17 : نمای قدیمی مسجد شیخ لطف الله

 

17.JPG

تصویر 17 :  نمای جدید مسجد شیخ لطف الله – بناهای تاریخی اصفهان غالبا مورد مرمت وبازسازی قرار گرفته اند

 

18.JPG

تصویر 18 : شهر رویایی اصفهان در قالب نقاشی

عبورزاینده رود از اصفهان ، یک جاذبه طبیعی چشمگیر برای این شهر مهیا کرده و  بویژه پل ها های زیبایی که در دوران صفوی بر روی این رودخانه احداث شده جذابیت این شهر را دو چندان کرده است .

رودخانه زاینده رود یک رودخانه طویل حدود چهارصد کیلومتری است که از کوه های زاگرس در زردکوه بختیاری سرچشمه گرفته و سرانجام به باتلاق گاو خونی در ناحیه مرکزی ایران می ریزد .

هرچند زاینده رود در گذشته هم دوره های پرآبی و کم آبی متعددی داشته ولی در ده بیست سال اخیر به علت خشک سالی های عمومی کشورمان و سیاست های هدایت و انتقال آب ، متاسفانه در طی سال چند ماهی را شاهد بستر کاملا خشک زاینده رود در اصفهان هستیم . وضعیتی که برای مردم این شهر و بازدیدکننده هایش ، دردناک و حزن آور است و مسلما در کمیت جذب گردشگران به اصفهان موثر است . البته خوشبختانه به لطف بارندگی های خوب سال گذشته ، امسال جریان آب رودخانه در اصفهان قطع نشده است .

19.JPG

تصویر 19

 

20.JPG

تصویر20

 

21.JPG

تصویر 21 : زاینده رود در منطقه ناژوان اصفهان

 

22.JPG

تصویر 22

 

23.jpg

تصویر 23 : زاینده رود در ناحیه غرب حومه اصفهان

 

24.JPG

تصویر 24 : زاینده رود در زیر سی و سه پل اصفهان

 

25.JPG

تصویر 25

 

26.JPG

تصویر 26

 

27.JPG

تصویر 27

 

28.JPG

تصویر 28 : زاینده رود و سی و سه پل در پرسپکتیو نقاشی

 

29.jpg

تصویر 29

 

30.JPG

تصویر 30 : نمایی از سیل و پرآبی زاینده رود در ایام قدیم

 

31.jpg

تصویر 31 : زاینده رود محتضر فعلی

 

 

ویدئو کلیپ زاینده رود زیبا و پرندگان

 

 

ویدئو کلیپ شب های زاینده رود

 

شهرداری اصفهان به حق جزو فعال ترین و مبتکرترین شهرداری ها در زمینه زیباسازی شهری است . نمود فعالیت این شهرداری در دو سه دهه گذشته را می توان در احداث کیلومتر ها پارک و فضای طبیعی در اصفهان مشاهده کرد . به اصفهان که بیایید تمام حاشیه کنار رود زاینده رود را آکنده از پارک و درختان و گلگاری و چمن می بینید که اگر ساعت ها پیاده روی کنید هنوز نتوانسته اید طول این پارک ها را که از غربی ترین حومه شهر در منطقه آتشگاه و ناژوان تا شرقی ترین حومه شهر در منطقه پل شهرستان ادامه دارد طی کنید . جالب است که با وجود چند ده کیلومتر طول پارک های ساحلی اصفهان ، در طول هفته و بویژه در ایام تعطیل شما به علت ازدحام ماشین ها با مشکل پارک ماشین در خیابان های ساحلی مواجه می شوید چون بسیاری از خانواده های اصفهانی عادت به گذراندن اوقات فراغت خود در این پارک ها دارند . زیرانداز و بساط سفره و خورد و خوراک را در چمن و گذر پارک ها پهن می کنند و از این زیبایی لذت می برند .

32.JPG

تصویر 32

 

33.JPG

تصویر 33

 

34.jpg

تصویر 34

علاوه بر پارک های ساحلی ، پارک های متعدد دیگری نیز در گوشه گوشه شهر اصفهان احداث شده که با فضاسازی های دلنواز موجب مزید زیبایی شهر شده است . یکی از این پارک ها ، پارک رجایی در مجاورت خیابان چهارباغ اصفهان است که عمارت تاریخی هشت بهشت و استخر و فواره های روبروی آن را در این پارک می توانید بیابید .

35.jpg

تصویر 35 : عمارت هشت بهشت در پارک رجایی اصفهان

 

37.JPG

تصویر 37 : پارک رجایی اصفهان

پارک کوهستانی صفه در دامنه کوه صفه اصفهان از جمله پارک های وسیع در سطح کشور است که به حق جاذبه طبیعی این کوه چسبیده به اصفهان را ده چندان کرده و در جذب خیل گردشگران و کوه پیمایان تاثیر بسزایی داشته است . این پارک در تمام طول هفته پذیرای  اصفهانی هایی است که چه برای تفرج و چه برای کوه پیمایی می آیند . بویژه در بعد ازظهر روزهای میانی هفته و صبح های جمعه شما شاهد افراد و گروه های زیادی هستید که در طول پیاده رو گذرهای سنگفرش شده این پارک به سمت بالا و ارتفاعات در حرکت هستند تا لذت کوه پیمایی را در یک محیط زیبا و چشم نواز تجربه کنند . این ترددهای گروهی ، خودش به عنوان یک جاذبه فرهنگی زیبا برای این قسمت از اصفهان خودنمایی می کند . در طول حرکت در این مسیرهای زیبا ،  شما شاهد صحبت و بگو بخند و شادی های زیادی بین افراد خواهید بود که مشاهده و شنیدن آن ها با بویژه با لهجه شیرین اصفهانی می تواند برایتان لذت بخش باشد . پارک کوهستانی صفه دارای امکانات تفریحی مانند تله کابین ، سالن بولینگ و رستوران  نیز می باشد . یک پارک وحش کوچک نیز در پارک صفه در طبیعت دامنه کوه صفه احداث شده است .

38.JPG

تصویر 38 : ورودی پارک صفه اصفهان

 

39.JPG

تصویر 39 : نرمش قبل از کوه پیمایی در پارک کوه صفه اصفهان

 

40.jpg

تصویر 40 : پارک جنگلی کوه صفه

 

41.JPG

تصویر 41

 

42.jpg

تصویر 42 : حتی در برف ، آماده برای یک کوه پیمایی لذت بخش – پارک کوه صفه اصفهان

 

43.jpg

تصویر 43 : نمای پارک کوهستانی صفه از فراز قله آن

 

نماهایی از پارک کوهستانی صفه اصفهان

 

44.jpg

تصویر 44

 

45.jpg

تصویر 45

 

46.jpg

تصویر 46

 

47.JPG

تصویر 47

 

48.jpg

تصویر 48

 

49.jpg

تصویر 49

 

50.JPG

تصویر 50

 

51.jpg

تصویر 51

 

52.JPG

تصویر 52

 

53.JPG

تصویر 53

 

54.jpg

تصویر 54

 

55.JPG

تصویر 55

 

56.JPG

تصویر 56

 

57.JPG

تصویر 57

 

58.JPG

تصویر 58

 

59.JPG

تصویر 59

 

60.JPG

تصویر 60 : آب نمایی در ارتفاعات پارک کوهستانی صفه اصفهان

 

61.jpg

تصویر 61

 

62.JPG

تصویر 62

 

63.jpg

تصویر 63 : مسیرهای سنگفرش شده برای صعود کوه صفه اصفهان

 

64.jpg

تصویر 64 : توربین بادی در گردنه باد کوه صفه اصفهان

 

65.jpg

تصویر 65 : نمای اصفهان از فراز قله صفه

 

66.jpg

تصویر 66

 

67.jpg

تصوبر 67 : پارک وحش در دامنه کوه صفه – پارک کوهستانی صفه

 

68.JPG

تصویر 68 : پارک جنگلی کوه صفه

 

69.JPG

تصویر 69

 

70.jpg

تصویر 70 : ایمن سازی مسیرها برای کوه پیمایی کوه صفه اصفهان

 

71.jpg

تصویر 71 :  گروه ها در کوه پیمایی کوه صفه در بعداز ظهر روزهای میانی هفته

 

72.jpg

تصویر 72

 

73.jpg

تصویر 73

 

74.jpg

تصویر 74

 

75.JPG

تصویر 75 : مسیر بالای آبشار – کوه صفه اصفهان

 

76.JPG

تصویر 76 : ورودی پارک کوهستانی صفه اصفهان

 

77.JPG

تصویر 77 : از فراز قله کوه صفه اصفهان

 

78.JPG

تصویر 78 : کوه صفه اصفهان ، محلی برای تمرین سنگنوردی

 

79.jpg

تصویر 79 : پارک وحش – پارک کوهستانی صفه

 

80.jpg

تصویر 80 : در مسیر صعود و فرود کوه صفه

 

81.jpg

تصویر 81 : چشم اندازی از اصفهان از فراز قله کوه صفه

 

82.JPG

تصویر 82 : قلعه شاه دژ ( قلعه دیو ) بر فراز قله شمالی کو صفه اصفهان

 

83.jpg

تصویر 83 : مسیر سنگفرش صعود کوه صفه تا بالادست آبشار مصنوعی در میانه این کوه

 

84.JPG

تصویر 84 : محل پارک کوهستانی صفه در نقشه اصفهان

 

ویدئویی از کوه پیمایی در کوه صفه اصفهان

 

باغ غدیر ( در نزدیکی پل غدیر و در مجاورت بزرگراه صیاد شیرازی ) ،  پارک وسیع و زیبای دیگری است که قبلا به عنوان کمپینگ مسافران مورد استفاده قرار می گرفت و امکان پرپا کردن چادر برای شب مانی مسافران را داشت ولی چند سالی است که محل کمپینگ برای مسافران به پارک فدک در حومه شمال شرقی اصفهان منتقل شده است . در پارک جنگلی فدک که چند هکتار وسعت دارد ، یک دریاچه مصنوعی و امکانات تفریحی برای مسافران مهیا شده است .

85.JPG

تصویر 85 : دریاچه مصنوعی در پارک جنگلی فدک اصفهان

اگر از تهران و شهرهای شمالی کشور وارد اصفهان می شوید بعد از پلیس راه اصفهان ، به یک دو راهی میرسید که هر دو وارد اصفهان می شود . راه سمت راست از طریق جاده و اتوبان قدیمی اصفهان تهران ، نهایتا به بلوار امام خمینی ( با نام قدیمی انوشیروان ) و به میدان دروازه تهران اصفهان می رسد . در حالیکه مسیر سمت چپ از طریق اتوبان شاهین شهر به بلوار و ترمینال کاوه  اصفهان می رسد که با یک خط مستقیم به خیابان های چهارباغ و مرکز شهر می رود. مسیر اتوبان شاهین شهر بهترین مسیر ورود به شهر اصفهان محسوب می شود و اگر اهل کمپینگ و چادر زدن برای اسکان هستید راحت ترین امکان دسترسی به پارک فدک در انتهای اتوبان شاهین شهر و قبل از ورود به بلوار کاوه وجود دارد . در نقشه می توانید این مسیر را ببینید . باید توجه داشته باشید که بجز پارک فدک ، برپا کردن چادر در بقیه پارک های اصفهان ممنوع است .

86.JPG

تصویر 86 : مسیر دسترسی به پارک فدک از انتهای اتوبان شاهین شهر

در اینجا باید بگویم که اطلاعاتم از هتل های اصفهان به حدی نیست که بتوانم راهنمای خوبی در این زمینه برای شما باشم . بجز آن اگر تمایل به کرایه خانه برای اسکان یکی چند روزه در اصفهان را دارید ، با هماهنگی شهرداری ، اجاره خانه ها برای این منظور از طریق تعدادی از بنگاه های املاکی انجام می پذیرد که احتمالا در ایام سفرهای نوروزی در هنگام ورود به شهر ، تابلو و پلاکارد تبلیغاتی آن ها را می توانید مشاهده کنید . امکان اسکان در خانه معلم و مدارس شهر نیز مهیا است که در ایام پیک سفرها ، پلاکاردهای راهنما به سمت دفاتر آموزش و پرورش را که برای تقسیم بندی و هدایت مسافران به مدارس اختصاص داده شده  ، می توانید در مبادی ورودی شهر مانند خیابان کاوه و خیابان هزار جریب مشاهده کنید .

پارک قلمستان یکی دیگر از پارک های وسیع اصفهان است که در انتهای بلوار امام خمینی و در تقاطع بزرگراه خرازی ( خیام ) قرار دارد . وسعت این پارک ، خیلی بیشتر از آنی است که از کنار خیابان به چشم می آید .

بحز اینها پارک های کوچکتر دیگری در جای جای اصفهان وجود دارد و برای مثال از پارک باغ قوشخانه در خیابان زینبیه می توان نام برد.

87.jpg

تصویر 87 : یکی دیگر از پارک های کوچک اصفهان ( جنب تقاطع چمران ، رباط )

 

88.JPG

تصویر 88 : خیابان های پر درخت اصفهان – چهارباغ پایین

در اکثر شهرهای توریستی دنیا ، یکی از خیابان های اصلی شهر تبدیل به پیاده رو شده تا گردشگران در یک محیط مناسب و عاری از ترافیک فرصت قدم زدن و استفاده از زیبایی ها و امکانات پیرامون را داشته باشند . جدیدا نیز در اصفهان خیابان اصلی چهارباغ ( چهارباغ عباسی ) به مسیر صرفا پیاده روی اختصاص داده شده است و الحق که این امر کمک زیادی به جذب خیل گردشگران و اهالی برای قدم زدن و تفریح و شکم چرانی در این قسمت مرکز شهر نموده است .

89.JPG

تصویر 89 : نمایی پاییزه از چهار باغ عباسی

 

 

ویدئو کلیپ پاییز سحرانگیز اصفهان

 

بیشتر نقاط گردشگری تاریخی اصفهان در مرکز شهر اصفهان و در مجاورت میدان دروازه دولت و خیابان سپه قرار دارند . میدان دوازه دولت مابین دو خیابان چهارباغ پایین و چهارباغ عباسی قرار گرفته و خیابان سپه حیابان کوچک و کوتاه قدیمی است که از دروازه دولت تا میدان نقش جهان کشیده شده است و باغ و عمارت چهل ستون در مجاورت آن قرار دارد .

در راستای شمال به جنوب مرکز شهر اصفهان سه خیابان اصلی پی در پی قرار دارند که هر سه به نام چهارباغ هستند . چهارباغ معروف همان چهارباغ عباسی است که مابین دو چهارباغ پایین و بالا و درست در مرکز شهر ، از میدان دروازه دولت تا سی و سه پل قرار دارد . چهار باغ پایین در حد فاصل میدان شهدا ( در انتهای بلوار کاوه ) و دروازه دولت قرار گرفته و چهارباغ بالا در آن سوی رودخانه از پل سی و سه پل تا میدان دروازه شیراز کشیده شده است .

90.JPG

تصویر 90 : موقعیت سه خیابان چهارباغ در نقشه اصفهان

میدان بزرگ و تاریخی نقش جهان هم که معرف حضورتان هست . عمارت کاخ عالی قاپو و  مسجد امام ( مسجد شاه یا مسجد شاه عباس ) و مسجد شیخ لطف الله در سه ضلع غربی ، جنوبی و شرقی این میدان قرار دارند و سردر قیصریه که ورودی بازار قیصریه اصفهان است در ضلع شمالی این میدان قرار گرفته است . ورود به بازار بزرگ اصفهان نیز از ضلع شمالی میدان نقش جهان امکان پذیر است .

91.JPG

تصویر 91 : میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله

 

92.JPG

تصویر 92 : در عمارت کاخ عالی قاپو

 

93.JPG

تصویر 93 : شاهکار گچبری در تالار موسیقی عمارت کاخ عالی قاپو

 

94.JPG

تصویر 94 : تذهیب و نقاشی های دیواری – کاخ عالی قاپو – اصفهان

 

95.jpg

تصویر 95 : راه پله های باریک و پیچ در پیچ کاخ عالی قاپو

 

96.jpg

تصویر 96 : نقاشی های دیواری – کاخ عالی قاپو – اصفهان

 

 

98.jpg

تصویر 98 : سقف ایوان کاخ عالی قاپو

 

ویدئو عمارت چهل ستون ، کاخ عالی قاپو ، موزه هنرهای معاصر و میدان نقش جهان

 

میدان زیبای نقش جهان نیز سال هاست که به مسیر صرفا پیاده روی تبدیل گشته ، البته تردد با دوچرخه نیز در این میدان آزاد است . کالسکه های اسبی زیادی هم هستند که برای سواری بازدید کنندگان برای گشت دور میدان در نوبت ایستاده اند .

تردد با دوچرخه در مسیر چهارباغ عباسی نیز آزاد است . در حقیقت اصفهان جزو شهرهای پیشتازی است که استفاده از دوچرخه را برای تردد و گردش در شهر تبلیغ می کند . در نقاط مختلفی از شهر کیوسک های کرایه دوچرخه از طرف شهرداری برپا شده است . کرایه دوچرخه خیلی ارزانه ولی فقط باید کارت ملی را ارائه بدهید که فقط هم باید از کارت های هوشمند جدید باشد . دو سه سالی است که به خانم ها نیز دوچرخه کرایه داده می شه و تردد خانم ها با دوچرخه در سطح شهر ، بگی نگی آزاد شده است .

در خیابان چهارباغ عباسی و در مسیر جاده سلامت در پارک ناژوان ( پارک میرزا کوچک خان ) ، شاهد دوچرخه سواری دختران و خانم هایی هستید که با علاقه و شور و نشاط  سرگرم رکاب زدن و لذت بردن از شرایط بوجود آمده هستند .

99.JPG

تصویر 99

 

100.JPG

تصویر 100

 

101.JPG

تصویر 101 : در جاده سلامت – پارک ناژوان اصفهان

 

102.JPG

تصویر 102 : یکی از تابلوها با پیام سلامتی در جاده سلامت – پارک ناژوان اصفهان

 

در پارک ناژنان ( ناژوان ) امکانات تفریحی و گردشگری متعدی وجود دارد . پاغ پرندگان و تونل آکواریوم زیرزمینی در انتهای پارک ناژوان قرار دارند و یک مسیر تله سیژ سواری نیز در طول این پارک وجود دارد که با استفاده از آن می توان از بالا سر درختان و رودخانه ،  یک مسیر رفت و برگشت چند کیلومتری را در عرض حدود یک ربع ساعت پیمود .

یک سری مجموعه های کوچکتر مانند موزه پروانه های خشک شده و باغ خزندگان و  محل نگهداری و نمایش مارها و موزه صدف نیز در همین پارک ناژوان راه اندازی شده است .

توصیه می کنم دیدار از باغ پرندگان را در برنامه اصفهان گردی خودتان بگنجانید . مجموعه قشنگ و دیدنی و باحالی است از انواع پرندگان زیبا که آزادانه دور و برتان می چرخند ، در یک فضای دلنشین بسیار بزرگ که بوسیله تور در یک ارتفاع زیاد محصور شده است .

103.JPG

تصویر 103 – مزارع گل بنفشه در پارک ناژوان اصفهان

 

104.JPG

تصویر 104 : در پارک ناژوان ، مزارع و خزانه های گل کشاورزان نیز در معرض بازدید عموم قرار دارد .

 

105.jpg

تصویر 105 : مزارع پارک ناژوان

 

106.JPG

تصویر 106 : فضاهای سبز زیبا در پارک ناژوان

 

107.JPGصویر 107 : کشاورزی در مزارع باغ فردوس در مجاورت پارک ناژوان

 

108.JPG

تصویر 108 : یکی از میادین پارک ناژوان

 

109.JPG

تصویر 109 : امکانات تفریحی در پارک ناژوان

 

تصاویری از باغ پرنگان در پارک ناژنان اصفهان

110.jpg

تصویر 110

 

111.jpg

تصویر 111

 

112.jpg

تصویر 112

 

113.JPG

تصویر 113

 

114.jpg

تصویر 114

 

115.jpg

تصویر 115

 

116.jpg

تصویر 116 : موقعیت مجموعه امکانات تفریحی پارک ناژوان + مسیر جاده سلامت در این پارک

 

ویدئو کلیپ ناژوان و زاینده رود

 

باغ گل ها از مجموعه های شهری دیگری در اصفهان است که دیدنی و تماشایی است . بویژه در فصل بهار و ماه خرداد ، دیدار از این باغ را فراموش نکنید . چون علاوه بر انواع گل های متعددی که در این باغ وجود دارد ، گل های نیلوفر آبی به زیبایی هرچه تمامتر در دریاچه مصنوعی این باغ در معرض دید شما هستند ، همراه با ماهی های کپور بسیار بزرگ و لاک پشت و مرغابی و غازهایی که در این دریاچه کوچک هر کدام به سویی می روند . یک آبشار صخره ایی زیبا نیز مزید بر زیبایی این محیط شده است .

تصاویری از باغ گل های اصفهان

 

117.jpg تصویر 117

 

118.jpgتصویر 118

 

119.jpg

تصویر 119

 

 

120.jpgتصویر 120

 

121.jpg

تصویر 121

 

122.jpg

تصویر 122

 

123.jpg

تصویر 123

 

124.jpg

تصویر 124

 

125.jpg

تصویر 125

 

126.jpg

تصویر 126

 

127.jpg

تصویر 127

 

128.jpg

تصویر 128

 

129.jpg

تصویر 129

 

130.jpg

تصویر 130

 

131.jpg

تصویر 131

 

132.JPG

تصویر 132 : موقعیت باغ گل ها روی نقشه

قبل از آنکه به آثار تاریخی اصفهان بپردازم دوست دارم یک جاذبه گردشگری جدید در اصفهان را خدمتتان معرفی کنم که بویژه برای دوستداران هنر و موسیقی جذابیت زیادی دارد .

موزه موسیقی اصفهان  به همت دو تن از اساتید موسیقی اصفهان و با سرمایه گذاری شخصی ایشان و یاری جمعی از هنرمندان اصفهانی در سال 94 راه اندازی شد . این موزه در خیابان مهرداد قرار دارد که یکی از خیابان های منشعب شده از خیابان توحید و نزدیک به محله جلفا است . از همان ابتدای راه اندازی موزه ، این مجموعه مورد توجه جهانگردان و دوستداران موسیقی قرار گرفت و بلافاصله بازخوردهای مثبت این دیدارها در وب سایت  Tripadvisor   منعکس شد و از آن زمان توریست های خارجی علاقمند به هنر ، دیدار از این موزه را در برنامه گردشگری خود در اصفهان ملحوظ می کنند .

آلات موسیقی فراوانی در رشته های گوناگون موسیقی از قدیم تا جدید در این موزه گردآوری شده و علاوه بر آن، اساتید و هنرمندان موسیقی همکار با این مجموعه هر از گاهی برای بازدیدکنندگان اجرای موسیقی زنده دارند که عموما در سبک سنتی و به صورت تک نوازی یا دو نوازی صورت می گیرد . چهره و برخورد شاد استاد مهرداد جیجونی از اساتید و موسسین این موزه نیز نقش موثری در جذب و محو تماشاگران این موزه دارد .

 

 

ویدئو کلیپ موزه موسیقی اصفهان

 

133.JPG

تصویر 133

 

134.JPG

تصویر 134 : موزه موسیقی اصفهان – تصویری از زنده یاد استادحسن کسایی

 

135.JPG

تصویر 135 : موزه موسیقی اصفهان – استاد مهرداد جیحونی در حال توضیح برای گردشگران خارجی

 

کلیسای وانک در محله جلفای اصفهان از مکان های دیدنی و جذابی است که همه روزه امکان بازدید از آن وجود دارد البته با تهیه یک بلیط نسبتا ارزان .  این کلیسا در حد فاصل خیابان حکیم نظامی و خیابان نظر شرقی در یک کوچه سنگفرش و زیبا قرار دارد و از کوچه پشتی آن می توان به میدان جلفا وارد شد که یک میدان محلی کوچک ولی رومانتیک و زیباست و یک ساعت آفتابی در میان حوض کوچک آن خودنمایی می کند .

136.JPG

تصویر 136 : کلیسای وانک اصفهان و میدان کوچک جلوی آن

 

تصاویری از نقاشی های داخل کلیسای وانک اصفهان

 

138.JPG

تصویر 138

 

139.JPG

تصویر 139

 

140.JPG

تصویر 140

 

141.JPG

تصویر 141

 

142.JPG

تصویر 142

 

ویدئوی کلیسای وانک و محله جلفا – اصفهان

 

مسجد جامع اصفهان یکی دیگر از نقاط گردشگری است که عطش علاقمندان به دیدار آثار تاریخی را سیراب می کند چون یک مجموعه تاریخی به جا مانده از قبل از اسلام است که به مرور در طی حکومت های مختلف بعد از اسلام ، قسمت هایی به این مجموعه تاریخی افزوده شده و یا حتی قسمت هایی با آثار جدید پوشانده شده است . محل مسجد جامع در مجاورت میدان امام علی در خیابن هاتف اصفهان است . بازار بزرگ اصفهان در حد فاصل مسجد جامع اصفهان و میدان نقش جهان قرار گرفته و این دو را به هم پیوند داده است .

143.jpg

تصویر 143 : کتیبه سنگی – مسجد جامع اصفهان

 

144.jpg

تصویر 144 : شاهکار گچبری – محراب اولجایتو در مسجد جامع اصفهان

 

ویدئو مسجد جامع اصفهان همراه با توضیحات راهنمای گردشگری

 

تصاویری دیگر از مکان های گردشگری اصفهان

146.JPGتصویر 146 : کاشی کاری و گره چینی در مسجد سید اصفهان – مربوط به دوره قاجار

 

147.JPG

تصویر 147 : سبک کاشی کاری دوره قاجار در مسجد سید اصفهان

 

تصاویری از نقاشی های عمارت چهل ستون اصفهان

148.jpg

تصویر 148

 

149.jpg

تصویر 149

 

150.jpg

تصویر 150

 

151.JPG

تصویر 151

 

152.jpg

تصویر 152

 

 

153.JPG

تصویر 153 : یک عکس قدیمی از  منارجنبان اصفهان

 

154.jpg

تصویر 154 : کوه آتشگاه اصفهان

 

155.jpg

تصویر 155 : نمای کوه آتشگاه اصفهان از مزارع باغ فردوس در حاشیه زاینده رود

 

156.JPG

صویر 156 : نقاشی های سردر بازار قیصریه در میدان نقش جهان اصفهان

 

157.jpg

تصویر 157 : سی و سه پل

 

158.jpg

تصویر 158 : پل خواجو

 

159.JPG

تصویر 159 : پل خواجو

 

160.JPG

تصویر 160 : ساعت آفتابی – میدان جلفای اصفهان

 

161.jpg

تصویر 161 : سی و سه پل اصفهان

 

162.JPG

تصویر 162 : چهارباغ  اصفهان در دوران قاجار

بجز آثار تاریخی معروف اصفهان ،  بعضی از آثار تاریخی کوچکتر در هر گوشه از اصفهان وجود دارند که کمترشناخته شده اند و برای بازدید از آن ها باید با سرایدار یا مسئول محلی آن جا هماهنگ کرد . یکی از این مکان ها امامزاده احمد است که در مجاورت آن عمارت و اتاق آرامگاه سلطنتی قاجاریه قرار دارد که محل دفن عزت الدوله ( خواهر ناصرالدین شاه و همسر امیر کبیر ) و همدم الملک ( دختر امیرکبیر و همسر ظل السلطان ) می باشد و یک مجموعه دیدنی از دوره قاجاریه است . البته احتمالا با پرداخت انعام مختصری به سرایدار امامزاده ، درب مجموعه قاجاری را برای شما خواهد گشود . محل امامزاده احمد در کوچه بازارچه حسن آباد در محله چهارسو مقصود در گوشه جنوب شرقی میدان نقش جهان است .

 

ویدئو آرامگاه همسر و دختر امیرکبیر در مجاورت امامزاده احمد اصفهان

 

163.JPG تصویر 163 : مقبره خواهر و دختر امیر کبیر در مجاورت امام زاده احمد اصفهان

عمارت انگورستان ملک نیز از مجموعه گردشگری های دیگری بجا مانده از دوره قاجار است که برای حسینیه وقف شده است و بنابر این مراسم مذهبی در آن برگزار میشود . بازدید از این مجموعه را نیز می توانید با هماهنگی سرایدار یا مسئول این مجموعه انجام دهید .  عمارت انگورستان ملک در خیابان ملک شمالی واقع شده است .

تصاویری از عمارت انگورستان ملک – مربوط به دوره قاجاریه

164.JPG

تصویر 164

 

165.JPG

تصویر 165

 

166.JPG

تصویر 166

 

167.jpg

تصویر 167

خانه مشروطیت از خانه های قدیمی مانده از دوره قاجار است که آن را تبدیل به موزه ای از دوران مشروطه و فعالیت های مشروطه خواهان در اصفهان کرده اند . این موزه خانگی نیز در کوچه های پشت ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است. این خانه قدیمی و بزرگ با حیاط های بیرونی و اندرونی و شاه نشین و اتاق های تودرتو و ارسی هایی با پنجره های رنگین ، محل زندگی حاج آقا نورالله نجفی بوده که گفته می شود هدایت مشروطه خواهان در اصفهان را برعهده داشته است .

 

 

ویدئو موزه مشروطیت در خانه قدیمی حاج آقا نورالله نجفی – اصفهان

 

تصاویری از موزه مشروطیت در خانه قدیمی حاج آقا نورالله نجفی – اصفهان 168.JPG

تصویر 168

 

169.jpg

تصویر 169

 

170.JPG

تصویر 170

 

171.JPG

تصویر 171

 

172.JPG

تصویر 172

 

173.JPG

تصویر 173

نمایشگاه نصف جهان نیز یکی از نمایشگاه های دائمی با بازدید رایگان است که هر چند در میدان دروازه دولت واقع شده ولی کمتر به چشم می آید . این نمایشگاه در زیر زمینی چسبیده به ضلع جنوبی ساختمان شهرداری در میدان دروازه دولت قرار دارد و حاوی تابلوهای تصاویر قدیمی اصفهان و همچنین اشیا عتیقه ای است که در حین فضاسازی های جدید شهری اصفهان یافت شده اند .

موزه هنرهای معاصر در خیابان استانداری اصفهان نیز از جمله گالری های دائمی است که دیدار از آن رایگان است . ساختمان این موزه مربوط به دوره قاجار است و محل زندگی ظل السلطان بوده است . در این خانه گالری های هنری ( نقاشی ) برپا می شود .

نیایشگاه یا آتشگاه زرتشتیان اصفهان نیز از محل های دیگری است که بازدید از آن و گوش دادن به صحبت های موبد آن ، نیاز به هماهنگی با موبد این نیایشگاه دارد . محل این خانه نیز در خیابان نظر شرقی ، کوی سیچان ، کوی سجاد می باشد .

مکان های تاریخی متعدد دیگری در اصفهان وجود دارند که نتوانسته ام شرحی بر آن ها در اینجا بگذارم و تنها به درج  چند عکس بسنده می کنم .

174.jpg

تصویر 174 : آرامگاه ایران شناسان بزرگ ، پروفسور پوپ و همسرش در مجاورت پل خواجو

 

175.jpg

تصویر 175 : عصارخانه شاهی در بازار بزرگ اصفهان

 

176.jpg

تصویر 176 : تیمچه ملک در بازار بزرگ اصفهان

 

177.JPG

تصویر 177 : آتشگاه آدریان زرتشتیان اصفهان

 

178.JPG

تصویر 178 : آتشگاه آدریان زرتشتیان اصفهان

 

179.JPG

تصویر 179 : سردر مسجد علی قلی آقا ( دوره قاجاریه )

 

180.JPG

تصویر 180 : حمام قدیمی علی قلی آقا ( موزه مردم شناسی دوره قاجاریه )

 

181.JPG

تصویر 181 : حمام علی قلی آقا

 

182.JPG

تصویر 182 : حمام علی قلی آقا

 

183.JPG

تصویر 183 : سردر خانه قدیمی بدیع ( حاج رسولی ها ) در خیابان چهارباغ پایین

 

184.JPG

تصویر 184 : نورگیری در سقف در خانه قدیمی بدیع ( سرای بدیع )

 

185.JPG

تصویر 185 : سه دری در سرای بدیع – اصفهان ( چهارباغ پایین )

 

186.JPG

تصویر 186 : رستوران باستانی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان

 

187.JPG

تصویر 187 : نقاشی های دیواری در رستوران باستانی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان

 

188.JPG

تصویر 188 : خانه قدیمی ساختمان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ( چهارباغ بالا )

 

189.JPG

تصویر 189 : خانه قدیمی محل معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان ( چهارباغ بالا )

 

190.JPG

تصویر 190 : صنایع دستی اصفهان : قلمزنی

 

191.JPG

تصویر 191 : هنرمندان اصفهان – مرحوم ارحام صدر

 

192.JPG

تصویر 192 : هنرمندان اصفهان – استاد اسماعیل شیران ( موزه حمام علی قلی آقا )

 

193.JPG

تصویر 193 : صنایع دستی اصفهان

 

194.JPG

تصویر 194 : صنایع دستی اصفهان

 

195.JPG

تصویر 195 : صنایع دستی اصفهان

 

196.JPG

تصویر 196 : برج های کبوتر – محله ولاشان درچه اصفهان

 

197.JPG

تصویر 197 : نمادهای شهری در پارک های اصفهان

 

198.JPG

تصویر 198 : نمادهای شهری در پارک های اصفهان

 

199.JPG

تصویر 199 : هنرمندان اصفهانی

 

200.JPG

تصویر 200 : خانه های قدیمی که هنوز مرمت و بازسازی نشده اند – خانه عباس بهشتی

 

در این شهرنامه سعی داشته ام هر آنچه که شخصا اطلاعات از اصفهان داشتم در طبق اخلاص تقدیم شما عزیزان کنم و می دانم که راهنمای سفر کاملی برای اصفهان نیست ولی امیدوارم دید شما را به جذابیت های پنهان و آشکار شهر اصفهان ، گسترده تر کرده باشد .

راهنمایی آخر

سامانه ( وب سایت )  شهرداری اصفهان در زمینه راهنمایی سفر به اصفهان  می تواند در زمینه معرفی و آدرس و شماره تماس جاذبه های گردشگری ، رستوران ها ، هتل ها ، مراکز اقامتی و ستاد اسکان های اصفهان و درمانگاه های شبانه روزی کمکتان بکند .

 

در پایان حیفم آمد مطالبی را که در وب سایت شهرداری اصفهان در باره میدان نقش جهان خوانده ام در اینجا ذکر نکنم .

میدان امام ( نقش جهان )

اين ميدان ساخته شده در عصر صفوي در گستره ای به طول 525 متر و عرض 159 متر طراحي گرديده است، اين در حالي است كه در همان دوره ، ميدان دوژ پاريس با طراحي مربعي شكل كه هر ضلعش  140 مترمربع بيش نداشت به فرمان هانري چهارم درسال 1612 ميلادي بنا گرديد. ميدان نقش جهان از ميدان سرخ مسكو نيز كه يكي از گسترده ترين و نامي ترين ميدان هاي جهان بود، گسترده تر است . ميدان بزرگ شهر بروكسل بلژيك نيز با اندازه اي 68*110 متر از ديدگاه گستردگي كمتر از يك دهم ميدان نقش جهان پهنه دارد. در قياس با ميدان كنكورد پاريس نيز ميدان نقش جهان از ديدگاه تاريخي برتري دارد و پس از ميدان تيان آنكمن در پكن دومين ميدان بزرگ جهان به شمار مي رود.

اين ميدان با اندازه ها و هماهنگي كه در ساخت و ساز آن شكل گرفته است در طي سده ها شگفتي اروپاييان را بر انگيخته است، ميداني كه درست در اندازه و هم خواني ميداني براي بازي چوگان است و گستره اي برابر با 83500 متر مربع را فرا مي گيرد.

براساس سفرنامه هاي موجود، ميدان جايگاهي مناسب براي اجراي مراسم و آيين هاي بي شماري بوده است كه گاه دولتي و گاه مردمي به شمار مي رفته است: بازي چوگان، آتش بازي، رژه نظامي و جشن هاي ميهني از آن جمله اند. ميدان نقش جهان از سوي سازمان يونسكو به عنوان ميراث فرهنگي بشري به ثبت رسيده است .

ميدان امام  به جای ميدان کوچکی که از دوران تيموريان باقی مانده بود احداث گرديد. به هنگامی که دو مسجد امام و شيخ لطف الله و سردر بازار قيصريه ساخته شد اين ۳ بنا با طاقهای متحدالشکل به هم مربوط شدند و با پايان يافتن ميدان و خاتمه تزئينات، کف آن شن ريزی و مسطح شد. از اين زمان بود که ميدان برای انجام مسابقات و بازی های معمول آن عصر مانند چوگان و قاپوق اندازی مورد استفاده قرار می گرفت. دو ستون سنگی که در جلو مسجد امام واقع شده و قرينه آنها نيز روبروی بازار قيصريه هستند بيانگر انجام بازی چوگان و ساير ورزش ها در ميدان می باشند.

چهار طرف ميدان، چهار بازار قرار گرفته که به وسيله مغازه های داخل ميدان به ميدان مربوط می شوند. اين بازارها در روزگار صفويه هر يک به شغلی اختصاص داشت.

بيشتر سياحان و جهانگردانی که از اصفهان مطلب نوشته اند بر شکوه و عظمت ميدان نقش جهان تأکيد کرده و از حضور سفرا و نمايندگان خارجی و ساير اتباع کشورهای ديگر در اين ميدان خاطراتی را ذکر کرده اند.

به نوشته برخی از اين سفر نامه ها، بسياری از مذاکرات تاريخی که بين دولتمردان ايران و فرستادگان خارجی انجام می شد در همين ميدان صورت می گرفت.

مقدمات احداث موزه بزرگ اسلامی در طبقه فوقانی ميدان انجام شده و به زودی ميدان بزرگ و با عظمت امام  محلی برای نمايش و ارائه آثار اسلامی خواهد بود.

آنچه درباره ميدان امام  می توان گفت اينکه اين اثر نفيس و با شکوه که در دنيا از شهرتی چشمگير و بی نظير برخوردار است با مجموعه عناصر و عملکردهائی که در نقش های سياسی، مذهبی، اقتصادی، توريستی، و تفريحی داشته پيوسته در آسمان هنر و زيبائی ايران و جهان می درخشد. به طوری که با جرأت می توان ادعا کرد که اين ميدان همراه با فضاهای تکميلی و عناصر مربوط به آن يعنی عمارت عالی قاپو، مسجد شيخ لطف الله، مسجد امام، توحيد خانه، سردر قيصريه و راسته بازارها به تنهائی با تمام زيبائی ها و جاذبه های جهانگردی ايران برابری می كند.

امیدواریم از مطالعه این مطلب در سایت سفرنامه لذت برده باشید و نظر خود را در خصوص این مطلب بیان فرمایید.

باتشکر

نویسنده: هادی انصاری

 

منبع : لست سکند

همچنین ببینید

ساحل دریا کیش

کیش شهر عجایب

کیش شهر عجایب من و همسرم بعد از مدت ها بالاخره موفق شدیم سفر به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *